Izhaja vsako soboto. Naročnina se plačuje vnaprej in stane letno Din 84'—, polletno Din 41’—, mesečno Din T—. Rokopisov iv: vračamo. Uprava in uredništvo: Gregorčičeva ulica štev. 23, telefon štev. 2552. Poštni predal 169. Čekovni račun štev. 15.420. Leto II. Ljubljana, dne 18. oktobra 1930. Štev. 42. Današnji številki smo priložili položnice, katerih naj se blagovolijo poslužiti oni p. t. naročniki, ki naročnine še nimajo poravnane do konca tekočega leta. Vsled povišanja v zadnjih štirih mesecih pa znaša doplačilo za naročnino tudi pri onih naročnikih, ki so naročnino do konca tekočega leta že vnaprej poravnali, 8 Din, katere naj nam blagovolijo nakazati. Večina naročnikov ima naročnino poravnano do konca junija t. 1. Ti nam dolgujejo na naročnini do konca leta po 40 Din. Ostali naročniki pa se obveščajo, da je znašala naročnina do konca avgusta po 6 Din, od avgusta naprej pa po 7 Din mesečno. Prosimo ponovno za takojšnjo poravnavo naročnine, ker nas veliki zaostanki ovirajo pri poslovanju in škodujejo razvoju lista! Uprava in uredništvo. Vzroki svetovne gospodarske krize. Te dni je konferenca strokovnjakov za gospodarsko vedo v Bruslju zaključila svoje delo ter znanstveno priznala, da leže glavni vzroki sedanje gospodarske krize v politiki carinskega protekcionizma, dalje v subvencijah, ki jih dajejo države v obliki izvoznih premij ter v dumpingu. Milijonske armade brezposelnih, ki stradajo, so ustvarjene umetno in samo vsled napačne gospodarske politike v posameznih državah, kjer vidijo državniki vso gospodarsko modrost v tem, da zapro meje proti vsakemu tujemu uvozu, svoje lastne produkte pa skušajo za vsako ceno vreči na trg, dasiravno je jasno, da protežiranje ene gospodarske panoge vedno oškoduje drugo. Znastveniki so brezizjemno zavzeli v tem vprašanju popolnoma drugo stališče kot ga zastopajo politično eksponi-rani vodje gospodarstva v posameznih državah. Ti vedrijo in oblačijo kakor njim kaže, ker so državni aparati v njihovih rokah. Uspehi pa, ki so jih dosegli s protekcionizmom, subvencioniranjem in tudi z dumpingom so tako porazno negativni, da se je letos splošna svetovna gospodarska kriza, o kateri se je že davno doumevalo, da je dosegla svoj višek, še močno poostrila. Kot edini izhod iz sedanjega nevzdržnega položaja priporoča komisija gospodarskih strokovnjakov: ukinitev carin ter uvedbo svobodne trgovine, odpravo vsakega protekcijonizma in pre-prečenje dumpinga potoni vsenarodnega udruženja. Sklepi mednarodno gospodarsko-stro-kovne komisije so tem važnejši, ker stojimo pred novo konferenco Društva narodov za carinsko premirje. Zadnja je — kot znano — rodila poostreno carinsko vojno. Obenem pa bo ta konferenca sklepala tudi o ukrepih proti dum-pingu. Uprava trgovine. (Nadaljevanje.) Ob otvoritvi tedaj pri vpisu salda v debetnem stolpcu vknjižimo znesek tudi v stolpcu »stanje«, puščajoč pred njim črtico. Pri vsakem poznejšem debetnem vpisu med letom prištejemo vpisani znesek k prej izkazanemu stanju ter vsoto zabeležimo v stolpec »stanje«. Pri kreditnih vpisih pa zneske od prejšnjega debetnega stanja odbijamo in izkazujemo v stolpcu »stanje« samo ostanek. Ako kreditni vpisi že prekoračijo vsoto prejšnjega debetnega stanja, odbijemo manjšo vrednost prejšnjega stanja od novejšega vpisa ter razliko vpišemo v stolpec »stanje«, pred katerim smo minus izpremenili v plus, ker izkazuje sedaj dobroimetje lastnika računa. Po nemškem in francoskem načinu objavljeni način konlokorenta izgleda v angleški obliki sledeče: Da- •« Znesek Stanje d Obrestne štev. Predmet Kredit ■s > tum Debet t- Din P Din P Din P > a Kredit 1.1.30 B Saldo 54.000 — — 54.000 — 31. XU. 1930 36 19.440 5. 11. 235 plačal na rač. 8.500 — — 45.500 — 6. II. 34 15.470 10. III. 450 na blagu 6.800 — — 52.300 — 10. III. 25 13.075 4. IV. 582 plačal na rač. 20.000 — — 32.300 — 5. IV. 41 13.243 17. V. 734 na blagu 12.000 — 44.300 — 16. V. 8 3.544 25. V. 842 na stroških 542 50 — 44.842 50 24. V 9 4.035 3. VI. 074 plačal na rač. 18.000 — — 26.842 50 3. VI. 27 7.248 30. VI. B 6°/o obresti od številk Din 76.055 1.267 58 28.110 02 76. 55 M prenos salda 28.110 08 — 74.610 08 74.610 08 — 76.055 76.055 1. VII. B saldo 28.110 08 — 28.110 08 30. V11. 46 12.931 15. VIII. 235 plačal na rač. 32 00j + 3.889 92 is. vm. 134 5.212 31. XII. B 6% obresti od št. I/.V31 215 52 + 3.' 74 40 12.931 rt 5 % obresti od št. 5.212 72 38 4- 3.746 78 5.212 n tt prenos salda 3.746 78 — 32.072 38 32.072 38 — 18.143 18.143 1.1. 1. B Saldo 3.746 78 1 T 3.746 78 31.XII. Ob vpisu salda smo zabeležili znesek tudi v stolpec »stanje«. Ker pri anglesia njegovo okolico, predvsem pa njeS° značaj že dalje časa dobro pozna. Pri uradništvu in stalnih nastavi je® cih je treba voditi račun o njegovi p*aGl’ poleg tega pa se previdno pri njegov0"’ delodajalcu, ali pa potom posredni®^ prepričati, če niso njegovi dohodki 1 Tudi pri lastnikih nepremičnin je P°* trebna previdnost, ker so često te Pr°" J obremenjene z drugimi terjatvami, k*s& v slučaju dražbe krijejo po vrstnem r°" du, t. j. najprej najstarejše terjatve^*0' cela z obrestmi in stroški vred in potem novejše, tako da v slučaju iPre. obremenjenosti najnovejše terjatve sp*0 ne pridejo do kritja. (Ker je poznanje zemljiške knjig0 J® z njo vezanih poslov posebno v P°S^ . zavarovanja terjatev za vsakega trgovcj* vitalnega pomena, bomo naše citate*) z njimi seznanili v razpravi »UpraV trgovine«.) Težje je, ako je trgovec postavlj00 pred odločitev otvoritve kredita nep? znanemu/lrugje, često v inozemstvu *)1 vajočenm odjemalcu. O tem prihodnjič. Napake pri nakladanju lesa. Naši lesni trgovci imajo dnevno sitnosti in stroške zaradi nepravilno nalože-o pedantstvu, ker se ne zaveda, da je s tem opozorilom največkrat obvarovan nih vagonov. Ako izvoznika na napake opozori železnica že na nakladalni postaji, se trgovec često jezi ter mrmra še veliko večje škode, ki bi mu nastala, ako bi se nepravilnost opazila šele pozneje, bodisi na kaki vmesni postaji, ali pa na meji, ker bi pretovarjanje in popravilo nepravilnosti stalo v tem slučaju še mnogo več. Nepravilno naloženi vagoni pa so često tudi vzrok raznih železniških nesreč, za katere je odgovoren pošiljatelj, ako se mu dokaže, da je škoda nasta*3 vslled 'nepravilnega nakladanja. Še najmanjša nesreča je, če se sla*’0 naloženo blago razsuje in poizgubi m00 prevozom. Ne glede na to škodo pa mora vs® •izvoznik polagati veliko važnost tudi aa zunanjo obliko vagona, ker slabo in P^' vršno naloženi vagon pri prejemniku na prvi pogled napravi slab utis, pol0® tega pa slabo naloženi vagon gotov nikjer ne dela reklame za naš les. Zagrebška železniška direkcija jo _ la skozi o dni pregledovati z lesom o® tovorjene vagone ter našla sledeče n0" pravilnosti, ki se često zagreše tudi 11 naših železnicah: I-eseni podporniki, ki služijo iname-železnih, so mnogokrat preslabi, ker uporabljajo zanje razni odpadki, ter vadno ne segajo do dna vagona kot je opisano. 2. Pi j rezanem fesu ni zavarovan s jv^porniki oni del tovora, ki sega preko ranic. v.agona, vsled česar ni prepreda Možnost premikanja tovora. 3. p.r[ rezanem lesu neenake- dolžine, kjeir je razdeljen tovor na več skladov, J/®0 ti skladi zavarovani z dvema pod-I^rniikonna od vsake strani, oziroma pri jeznih podpornikih manjkajo še lese-i ki so potrebni z ozirom na ločene ^lade. 4- Pri nakladanju okroglega lesa se ^'adno opušča ipodkladanje posamez-v.1'1 blokov s prečnimi deskami v celi ^rtni vagona* kar ne spreauje premi-_ posameznih blokov, vsled česar P°stane tak tovor nevaren za promet. 5- Tovori, ki segajo nad višino isitranic Vagona, mnogokrat niso povezani in Usnjeni z žico od najmanj 3 mm pre-J^era, temveč se za povezamje uporab-Ja tanjša, ali od več tanjših žic spletena kar je proti vsakemu predpisu. 6. Za nakladanje se često dostavijo 7
  • Mast za pripravljanje hrane« in smejo biti barvane z neškodljivimi barvami ter morajo vsebovati 5 odstotkov sezamovega olja. Tudi pri masti se sme za konserviranje uporabljati izključno le kuhinjska sol. (Nadaljevanje sledi.) Hfe Praktični Negovanje lesenih tal. \ razpokah in presledkih na ilesenih tleh je pravo leglo različnega nečednega in 'škodljivega mrčesa, ki se redi v razpokah, odkoder se potem razleze po stanovanju. Umivanje tal z vodo, kateri je pridanega nekaj lizola (2—2‘A %) sicer deloma pomaga; vendar ne doseže navadno trajnega uspeha, zlasti če se ne umiva tal redno in pogosto. Skuhaj precej močno razredčen mizarski klej, kateremu potoni mešanja pnidej toliko žaganja, da dobiš nekak kit, s katerim zapazi razpoke v tleh ter na zapažo zopet nasuj nekaj žaganja. Vse to moraš narediti, dokler je (lepilo še gorko. Kasneje zapaže izčisti s smirkovim papirjem. Ako so razpoke zelo velike, vloži vanje tanke lesene letvice, »Tribunac F. B. L., tovarna dvokoles in otroških vozičkov. Ljubljana, Karlovška cesta št. 4 Prodaja na obroke! tovarniška zaloga stekla Ljublj ana Komenskega ulica $4.20. Dobavljamo vse vrste steklenice za lekarne, drogerije, tvornice soda vode, kemične in likerske tvornice, kozarce za vkuhavanje sadja in sočivja, kozarce in steklenice za gostilne i. t. d. Zahtevajte ponudbe! ——: nasveti. in šele potem zamaži z gornjo zmesjo. V tako negovanih tleh ise mrčes ne more zarediti. Odstranitev inušjih odpadkov. Mišje odpadke iz lesa odstraniš s krpo, namočeno v petroleju. Iz pozlačenih okvirjev in sličnih predmetov, ki jim petrolej škoduje, pa jih izbriši z raztopino iz polovice špirita in polovico vode. Obvestilo! A1ANUFAKTURN A VELETRGOVINA R. MIKLAVC,