Za boljšo prakso ELEKTRONSKO IZOBRAŽEVANJE V PRAKSI Primer programa LOLA 1 Dr. Lea Breg ar, mag. Margerita Zagmajster Ekonomska fakulteta Univerze v Ljubljani POVZETEK Slovenija je bila vključena v program P hare za Stadij na daljavo v obdobju od 1995 do konca ¡999 kot ena izmed 11 srednje- in vzhodnoevropskih držav. Eden od najpomembnejših ciljev programa Phare je bil razviti Človeške vire na področju študija na daljavo in odprtega učenja. V okviru podprojekta Phare Train the Trainers so na Harriot Wait University iz Velike Britanije razvili izobraževalni program LOLA (učenje o odprtem učenju). Leta 1999 je bilo organizirano usposabljanje za 400 udeležencev iz 11 držav Phare. Program LOIA je bil uspešna novost v evropskem izobraževalnem prostoru ne le zaradi svojih vsebin, temveč tudi zaradi inovativne didaktike, saj je bil celoten program oblikovan in izvajan kot 'on-line' program. V članku je na kratko predstavljen izobraževalni program LOL/\ in izkušnje z njegovim izvajanjem kot primer e-izo-braievanja v praksi. Članek avtorici zaključujeta s predstavitvijo svojih pogledov na nadaljnje izvajanje programa LOLi\ in razvoj e-izobraževanja v Sloveniji ter poudarjata potrebo po kakovostno določeni in jasni strategiji na področju Študija na daljavo, odprtega učenja in e-izobraŽevanja V Sloveniji. Ključne besede: program LOLA, Študij na daljavo, e-izobrazevanje, mentor, nacionalni pomočnik Evropska komisija je leta 1994 odobrila program Phare za razvoj študija na daljavo (Phare Multi-country Programme for Di s tatice Edacation). Vanj je bilo vključenih 11 srednje- in vzhodnoevropskih drŽav, med njimi tudi Slovenija. Program Phare za študij na daljavo je odraz usmeritve Evropske unije, po kateri je razvoj Študija na daljavo ena prednostnih nalog na področju izobraževanja. Poglavitni eilj programu Phare za študij na daljavo je bil spodbuditi razvoj študija na daljavo v državah srednje in vzhodne Evrope, kar naj bi imelo pozitivne učinke predvsem na posodabljanje visokega šolstva in na dostopnost izobraŽevanja. Eden od osnovnih pogojev za hitrejši razvoj študija na daljavo v teh državah je ustrezno znanje in usposobljenost nosilcev razvoja. Ves Čas trajanja programa je bila tako posebna skrb namenjena izobraževanju, ki je bila še toliko bolj utemeljena, ker je sodobni študij na daljavo pomenil novost za veČino držav, vključenih v program. Izobraževanje seje izvajalo z vrsto aktivnosti in programov. V drugi fazi programa Phare je bila osrednja naloga s področja izobraževanja priprava in izvedba programa LOLA (Learning About Open Learning). Eden od osnovnih ciljev LOLA je bil promovirati Študij na daljavo in informirati čim širšo javnost o potencialih študija na daljavo, hkrati pa posredovati nosilcem razvoja študija na daljavo v državah, vključenih v program Phare, temeljna znanja s področja študija na 80 Za boljšo prakso 2 Program LOLA je namenjen nosilcem razvoja Študija na daljavo. daljavo. Pomembna sestavina LOLE je bila tudi krepitev mednarodnega sodelovanja na tem področju. Program LOLA je v prvi vrsti zanimiv zaradi načina izvedbe: izvaja! se je namreč kot elektronski izobraževalni program, ki je vključeval več kot 400 udeležencev iz 11 držav, opozoril pa je tudi na nekatere posebnosti elekiranskega izobraževanja v odprtem, globalnem izobraževalnem prostoru. Seveda program LOLA ni zanimiv zgolj zaradi načina izvedbe. Odlikuje ga tudi vsebinska zasnova, ki daje dovolj celovito in pregledno sliko o znanjih, ki so potrebna za razvoj Študija na daljavo v praksi. Namen tega prispevka je na primeru programa LOLA predstaviti nekatere osnovne vsebinske in izvedbene značilnosti elektronskega izobraževanja, opozoriti na nekatere probleme, ki jih moramo upoštevati pri konkretnem izvajanju elektronskega izobraževanja, in predstaviti možnosti za nadaljnje izvajanje programa LOLA v Sloveniji. HWBBBWBB ■ ................"...............':■: : : f M m T * ¡S * * :: ^ i-«"- F^«"»iliiStapiAtm I—MBMjBWWW -- jl ¿É^ íQP- íáSSSJSE JiiKBmrta KAJ JE LOLA? LOLA je akronim za "Learning aboui Open Leaming", kar v slovenskem prevodu pomeni učenje o odprtem učenju. LOLA je izobraževalni program, namenjen nosilcem razvoja na področju študija na daljavo. Program se izvaja 22 tednov s tedensko obremenitvijo približno 8 Študijskih ur. Večina programa poteka v angleškem jeziku, Program LOLA se izvaja s pomočjo elektronskega učbenika, ki je dosegljiv na Internetu. Elektronski učbenik omogoča izvajanje najpomembnejših funkcij, ki v tradicionalnem izobraževanju potekajo v obliki neposrednega pedagoškega dela. Program vsebuje osnovno študijsko snov, ki je obogatena s povezavami na vsebinsko zanimive spletne strani izven programa, pojmovnik in odgovore na najpogostejša vprašanja. Komunikacijo omogoča uporaba elektronske pošte, pogovori v diskusijski skupini, pa tudi posredovanje evalvacijskih vprašalnikov. Organizirana pa je ludi mentorska pomoč študentom pri Študiju in vrsta delavnic, Za uporabnike, ki nimajo dostopa do interneta, je izobraževanje po programu LOLA možno s tiskano verzijo učbenika. Program LOLA so razvili na Heriot-Watt Universiiy (v nadaljevanju HWU) v Edin-burghu v okviru programa P h are za Študij na daljavo kot podprojekt za izobraževanje nosilcev razvoja študija na daljavo. UDELEŽENCI PROGRAMA LOLA V program LOLA je bilo vključenih 20 Študentov iz Slovenije. 2a organizacijsko-tehnično pomoč pri izvedbi programa v posameznih državah so bili zadolženi nacionalni koordinatorji programa Phare za študij na daljavo, L. i. NCP {National Contcicl Poitit). V Sloveniji je organizacijsko in administrativno podporo izvedbi programa Za boljšo prakso 3 LOLA nudila Nacionalna projektna enota za študij na daljavo {slovenska NCP). Skrbno in temeljito se je lotila izbire udeležencev programa LOLA, saj smo se zavedali, daje ta korak eden bistvenih za uspešnost celotnega programa. Razpis za izobraŽevanje v programu LOLA je bil objavljen v javnih medijih. Na razpis se je prijavilo skoraj dvakrat več kandidatov, kot je bilo na voljo mest.1 Nacionalna projektna enota za Študij na daljavo je z vsemi kandidati opravila osebne intervjuje in preverila njihovo znanje angleškega jezika. Spolna sestava 21 udeležencev LOLA je bila dokaj uravnotežena, z 58 odstotki žensk. Njihova izobrazbena raven je bila zelo visoka, saj je imelo kar 83 odstotkov udeležencev visoko izobrazbo oz. magisterij. Pomemben podatek za razvoj študija na daljavo v Sloveniji je, daje osnovna strokovna usmeri Lev udeležencev LOLA pokrivala zelo raznovrstna področja dejavnosti, ki vsa po vrsti predstavljajo realno možnost za uvajanje Študija na daljavo (14 odstotkov udeležencev je bilo z osnovnih ali srednjih šol, 31 odstotkov z visokošolskih ustanov, 16 odstotkov iz drugih izobraževalnih ustanov in 39 odstotkov iz gospodarstva). VSEBINA PROGRAMA LOlA Program LOLA je bil sestavljen iz dveh komponent, in sicer iz skupnih vsebin ("horizontal strand") in nacionalnih vsebin ("vertical si ran d"). Skupnim vsebinam je bilo namenjenih 80 odstotkov programa, nacionalnim pa 20 odstotkov. Skupne vsebine so bile enotne oz. skupne za vseh 400 udeležencev LOLA. Sestavljene so bile iz petih modulov, ki so pokrivali osnovna strokovna področja Študija na daljavo: * začetna analiza izobraževalnih potreb, ' razvoj programov študija na daljavo, * Študijska podpora in izvedba, ■ vodenje in menedžmem ter * zagotavljanje kakovosti. Navedena strokovna področja pokrivajo standardne teme, s katerimi mora bili seznanjen vsakdo, ki se namerava ukvarjati z razvojem ali izvajanjem programov študija na daljavo. Nacionalne vsebine so biie namenjene uporabi programa na nacionalni ravni in so obogatile skupne vsebine z nacionalnimi posebnostmi. Presek skupnih in nacionalnih vsebin naj bi pokazal, katera področja bi bilo primerno razvijati v določeni drŽavi. IZVEDBA PROGRAMA LOLA Vodilna ustanova v programu LOLA je bila Harriot Watt University, ki je program vsebinsko zasnovala in bila tudi odgovorna za Mednarodni vro-gram LOLA obsega SO odstotkov skupnih in 20 odstotkov nacionalnih vsebin. Tabela 1: Vsebina programa LOLA v Sloveniji ----_________ Skupne vsebine Nacionalne vsebine ——— Analiza potreb Razvoj programov SND Podpora in izvedba Menedžment Zagotavljanje kakovosti Osnovne in srednje šole: 'detaširani' otroci (v bolnicah, tujini,..) Gospodarstvo: vseživljenjsko izobraževanje (bančništvo, Irgovina na drobno, elektrogospodarstvo) Visokošolsko izobraževanje (programi za turizem, javno upravo, organizacijske in poslovne vede, eleklro ...) Za boljšo prakso 4 izvedbo skupnih vsebin. Za menedžmeflt je bila zadolžena zasebna institucija Scottish Development Overseas, za pomoe študentom LOLA pri študiju po posameznih državah pa evropski mentorji1 in nacionalni pomočniki1 ("national facilitators"). Evropske mentorje je izbrala Harriot Watt University, prav tako pa tudi nacionalne pomočnike na podlagi prijav kandidatov po posameznih drŽavah. Poleg 11 nacionalnih pomočnikov, ki so bili zadolženi za podporo izvedbi programa LOLA po posameznih državah, sta bili v širšo organizacijsko podporo vključeni še European Training Foundation iz Torina in koordinator programa Phare Project Coordination Unit iz Budimpešte. AKTIVNOSTI PROGRAMA LOLA V okviru skupnega dela programa je bilo najprej organizirano uvodno srečanje, na katerem so bili predstavljeni namen, cilji, vsebina in nekatere tehnično-organizacijske informacije o izvedbi programa. Na uvodnem srečanju so se udeleženci programa LOLA spoznali z mentorjem, nacionalnim pomočnikom in osebjem Nacionalne projektne enote za študij na daljavo, Prvo srečanje je udeležencem omogočilo tudi navezavo medsebojnih stikov, ki so bili pri kasnejšem, večinoma samostojnem študiju Se posebej dobrodošli. Uvodno srečanje je zajelo tako skupne kol tudi nacionalne vsebinske komponente programa LOLA. Na prvi delavnici so udeleženci predstavili svoje izkušnje s področja študija na daljavo ali s področja dela, ki se tesno povezuje s študijem na daljavo. Nekatere predstavitve so bile neposredno povezane z drugimi podprojekti Phare programa za študij na daljavo. Cilj prve delavnice je bil tako zbrati čimveč zanimivih idej za potencialne projekte Študija na daljavo. Druga delavnica je bila namenjena izobraževanju, kako dajati konkretne informacije našim udeležencem, kako se lotiti uresničitve projekta v drugi fazi, potem ko že imamo uporabno idejo o projektu študija na daljavo. Udeleženci so dobili informacije o tem, kako pripraviti uspešen poslovni načrt za izobraževalne storitve, pa tudi informacije o možnostih prijave projektov na razpisane programe v okviru Evropske unije, npr. Socrates, Peti okvirni program itd. Študentje so začeli s samostojnim študijem marca 1999 in ga zaključili julija 1999. Poglavitna obveznost udeležencev LOLA je bila priprava 6 oz. 7 samostojnih nalog- z različnih vsebinskih področij programa v obsegu približno 1000 besed. Udeleženci programa LOLA so osnovno Študijsko gradivo večinoma sami "pobirali" iz elektronskega učbenika na internetu, po potrebi jim ga je posredovala tudi Nacionalna projektna enota za študij na daljavo v tiskani obliki. Za izvedbo vsega tega je bilo ob vseli drugih obveznostih na voljo zelo malo časa. Vsi udeleženci LOLA so namreč zaposleni, čas študija pa je po ocenah udeležencev presegel predvidenih osem ur tedensko. Zaključne naloge v programu LOLA so bile iz naslednjih vsebin: • analiza izobraževalnih potreb in identifikacija ciljnih skupin, • zasnova programa študija na daljavo, • priprava programa'on-line', • pomoč študentom v sistemu Študija na daljavo, • zagotavljanje kakovosti, evalvacija in akredilacija, ■ menedžment študija na daljavo, • zaključna naloga - ocena programa. Za boljšo prakso 5 Cilj nacionalnega vidika LOLA je bil v Sloveniji predvsem spodbuditi nadaljnji razvoj in uveljavljanje Študija na daljavo v Sloveniji: ■ s promoviranjem uspešnih zgledov in • s povezovanjem potencialnih nosilcev razvoja Študija na daljavo na različnih ravneh izobraževanja za različne ciljne skupine, v razmerah, ko nimamo dolgoročne strategije razvoja Študija na daljavo in ko vprašanje infrastrukture Študija na daljavo (tehnološke in institucionalne) še vedno ni rešeno. Naloge so bile večinoma zastavljene tako, da so morali udeleženci LOLA z njihovo pomočjo pokazati, da so sposobni znanje z določenega vsebinskega segmenta študija na daljavo tudi uporabiti. Pri tem so bile večini udeležencev dobrodošle njihove delovne oz. poklicne izkušnje, Za pomoč udeležencem pri izdelavi nalog je bila zadolžena mentorica ob sodelovanju nacionalnega pomočnika. Nalogo so udeleženci po internem poslali svoji mentorici na Škotsko. Mentorica je nalogo pregledala in ocenila, ali ustreza določenim standardom znanja. V primeru, ko naloga ni bila dovolj dobro pripravljena, je mentorica posredovala pripombe udeležencu, ki je nato nalogo popravil. Mentorica je udeležencem posredovala tudi uradno informacijo, ko so nalogo uspešno opravili. V okviru elektronskega učbenika je bila možna tudi diskusija po internetu med udeleženci LOLA v Sloveniji in z udeleženci v drugih državah Pliare. Diskusija med udeleženci je potekala prek t i. diskusijskih skupin. V začetku programa LOLA je bilo vključevanje udeležencev LOLA v disku-sijske skupine intenzivnejše kot proti koncu programa. Naloga nacionalnega pomočnika LOLA za Slovenijo je bila predvsem vsebinska priprava nacionalnega dela programa5 in pomoč pri reševanju vsebinskih in tehničnih problemov, povezanih z izvedbo programa v Sloveniji. Pri izvajanju nacionalnega programa LOLA so poleg vodje programa LOLA sodelovali še Nacionalna projektna enota za študij na daljavo in oba študijska centra Phare na Ekonomski fakulteti in na Fakulteti za organizacijske vede v Kranju. REZULTATI PROGRAMA LOLA IN NADALJEVANJE PROGRAMA Program LOLA je pomenil v evropskem izobraževalnem prostoru uspelo novost ne le z vsebinskega, ampak tudi L metodičnega in izvedbenega vidika, saj je bil po nam dosegljivih informacijah prvi primer mednarodnih izobraževalnih programov, ki se je izvajal kot elektronski izobraževalni program z udeleženci kar 11 držav v tako velikem številu. Izvedba in kasnejša evalvacija sta Mentor in udeleženec sta bila več tisoč kilometrov narazen. 84 Za boljšo prakso 6 Udeleženci programa LOLA so zlasti poudarili koristnost novih izkušenj pri uporabi novega načina komuniciranja in pridobivanja znanja, ki odpira izobraževalni prostor prek meja posamezne države in s tem zbližuje in povezuje udeležence različnih nacionalnih, kulturnih in geografskih sredin. Za e-izobraževanje je potrebna visoka stopnja motivacije in samodiscipline. pokazali, da je program LOLA solidna osnova za začetno izobraževanje nosilcev razvoja študija na daljavo, ki bi jo bilo mogoče v kasnejših izvedbah še izboljšati in dopolniti glede na specifične potrebe posamezne države. Harriot Watt University je na podlagi anket vseh udeležencev pripravila obširno evalva-cijo. Evalvacija je prinesla tudi vrsto koristnih konkretnih napotkov, kako naredili program LOLA še prijaznejši in uspešnejši: ustreznejši termin in daljše izvajanje programa; več pozornosti pri izbiri kandidatov in njihovi vnaprejšnji seznanjenosti z vsebino programa, možnost prilagodljivejŠe izvedbe programa za različne ciljne skupine udeležencev; bolj organizirane in vodene diskusijske skupine na internatu. Naše izkušnje kažejo, da je za tak način študija še posebej pomembna visoka stopnja motiviranosti in samodiscipline, zato je potrebno posebno skrb nameniti izboru udeležencev in ves Čas spremljati njihovo delo. Organizacijakotehttična shema je dokaj zapletena, zato je pogoj uspešnosti programa, da se vsi udeleženci držijo pravil igre, ki morajo biti vnaprej znana (na primer takojšnji odgovori na vprašanja, spoštovanje dogovorjenih rokov, spodbujanje medsebojnih komunikacij itd.). S tega vidika je izvedba programa, kot je LOLA, vsekakor zahtevna in tudi naporna, Vendar pa po našem mnenju zahtevnost opravičuje druge koristi, ki jih v tradicionalnem izobraževanju v tako kratkem času ne bi bilo mogoče doseči. Program LOLA je v Sloveniji uspešno zaključilo 20 udeležencev od 21, to jc 95 odstotkov, medtem ko jc v vseh državah Phare program LOLA uspešno končalo odstotkov udeležencev. Udeleženci programa LOLA so pridobili različna znanja, ki so potrebna za razvoj in izvajanje programov študija na daljavo. Poleg znanja so pridobili tudi informacije o možnih poteh za uresničitev svojih zamisli na področju študija na daljavo in neposredne izkušnje o elektronskem izobraževanju. Udeleženci so vzpostavili stike, ki jim omogočajo medsebojno sodelovanje in izmenjavo izkušenj v Sloveniji in tudi širše. Udeleženci programa LOLA menijo, da jim na novo pridobljeno znanje dodatno pomaga pri kakovostnem opravljanju njihovega dela tako na pedagoškem, informacijskem kot tudi organizacijskem področju. ZAKLJUČEK Na splošno lahko rečemo, da uspešnost uporabe znanja, ki so ga udeleženci pridobili s programom LOLA, ni odvisna samo od njihove osebne zavzetosti. V praksi je uvajanje študija na daljavo v veliki meri pogojeno z vrslo dejavnikov in okoliščin, kot so podpora vodilnih za uvajanje Študija na daljavo, stopnja osveščenosti glede uporabe sodobne informacijske in komunikacijske tehnologije v izobraževanju, finančne možnosti /a pokrivanje razvojnih stroškov, organizacijski in institucionalni okviri za uvajanje študija na daljavo ipd.f' Velja opozorili, da program LOLA ne pomeni le enkratne priložnosti za e-izobraževanje o sodobnih izobraževalnih postopkih, ki jo je imela peščica izbrancev v okviru programa Phare že pred dvema Za boljšo prakso 7 letoma. Vse Nacionalne projektne enote za Študij na daljavo so namreč pridobile možnost uporabe programa LOLA na osnovi licenčne pogodbe med posamezno Nacionalno projektno enota in Harriot Watt University. To omogoča dodatno usposabljanje zainteresiranih za razvoj študija na daljavo, seveda ob pogoju, da lahko tudi po zaključku programa Nacionalne projektne enote za študij na daljavo po posameznih državah nadaljujejo s svojim poslanstvom na področju spodbujanja razvoja študija na daljavo. Nacionalna projektna enota za Študij na daljavo v Sloveniji je licenco za izvajanje programa LOLA sicer pridobila, a se možnost nadaljnjega izvajanja tesno povezuje z vprašanjem strategije razvoja študija na daljavo v Sloveniji. V programu LOLA pridobljena znanja in izkušnje ter zavzetost udeležencev programa LOLA za Študij na daljavo bi bilo potrebno izkoristiti v nadaljnjem razvoju študija na daljavo v Sloveniji. To pa je v veliki meri odvisno od odgovornih za razvoj izobraževanja, zlasti Ministrstva za šolstvo, znanost in šport, ki bi moralo zagotovili študiju na daljavo zadostno institucionalno in tehnološko podporo za nadaljnji razvoj. LITERATURA Bregar, L. (1999). Predstavitev programa LOLA, Konferenca "Phare program /.a 5indij na daljavo". Ekonomska fakulteta. Univerza v Ljubljani. Lj ubij una. Harvey, J., lliggison, C„ Hols-Eider, W. (1999). LOLA: Learning about Open Learning, Form a live Evaluation Report Heriot-Watt University, Launch of Train-the-Trainers Project (1998), P hare Distance Learning News. Issue No.7. Multi-counlrv Programme for Distance Education. LOLA: Learning about Open Learning, Student Handbook (1999). Heriot-Watt University. 1/ Sloveniji je program LOLA uspešno končalo 95 odstotkov udeležencev. / Število mest S progtamu LOh\ po državah je bilo v osnovi določeno po številu prebivalcev. Slovenija jf imela tako motnost vključili v program LOLA največ 20 Študentov. 2 Evropska mentorica za Slovenija je bila Judith Warren iz Škotske. 3 Nacionalni pomočnik m program LOLA zn Slovenijo je bila dr. Lea Bregar. -< Zadnja, sedma nalaga ni bila obvezna. Namenjena je bila evalvaciji programa LOLA. s V okviru nacionalnega dela programa LOLA so bile organizirane naslednje aktivnosti: • uvodno srečanje, Ljubljana (6, - 7. marec 1999) ■ prva delavnica: Sharing Experiences, Kranj (7. - S, maj 1999) ■ druga delavnica: Študij na daljavo v Sloveniji: od zasnove do uresničitve projektov, Ljubljana (18. junij 1999) ' spletna stran LOLA na strežniku Fakultete za organizacijske vede ' kontakti v živo, po telefonu in on-line. 6 Nekatere ustanove, ki so imele svoje predstavnike V programu LOLA, že razvijajo sodobne programe študija na daljavo, ki se tudi že uspešno izvajajo, kal npr. DOBA, ELBS. DZS. MIRKitd.