, ——..........,......< — - T -----••• --v II ŠTEV. (No.) 11. LEMONT, ILL., NOVEMBER, 1926. LETO (V«L) XVIL If undelivered return to: "AVE MARIA" P. O. Box 443. Lemont, Illinois. "AVE MARIA" Izhaja vsaki mesec. — Issued every month by THE FRANCISCAN FATHERS P. O. Box 443, Lemont, Illinois. Naslov uredništva in upravništva: P. O. Bo* 443, Lemont, Illinois. Tel.: Lemont 100-J-2 In the interest of the Order of St- Francis Naročnina $3.00 na leto. Subscription Price $3.00 per inwa Entered as second-class matter August 20, 1925, at the post office at Lemont, 111., under the Act of March 3, 1879. Acceptance for mailing at the special rate of postage proved for in Section 1103. Act of October 3, 1917, authorized on August 29, 1921 VSEBINA ENAJSTE ŠTEVILKE. Na pomoč poplavljencem .................................... 337 Moj Bog je doLar (p. Bernard) .......................... 338 Ko se vam ne zdi, bo Sin človekov prišel (pes.) 339 Žalost in veselje v vicah (Rev. F. Zabukovec).. 340 Ex Oriente Lux (p. Stanko M. Aljančič)............ 342 Njegov klic (br. Martin Berlec) ........................ 343 Čudodelni praški Jezušček (Sr. Sabina)............ 345 Spomini iz lepih dni (K.).................................... 347 Imelda (igra—p. Kriz. Sekovanič) .................. 349 Častna straža (Rev. Plaznik) ................... Apostolstvo molitve (Rev. Plaznik) ......... Razlaga sv. maše (Rev. Jos. Pollak) ....... S frančiškanskih vrtov (p. Krizostom) ..... Blagoslovitev cerkve sv. Frančiška v Šiški. Cast družini, ki jo zasluži .......................... Glasovi od Marije Pomagaj ....................... Na razgledu.................................................. Naš Radio ................................................... 353 354 355 357 359 361 362 364 366 <>00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000"< Kupite si takoj za leto 1927, ki je že izšel. - Imamo ga le omejeno število. Cena 50c. — V Evropo 75c. ><><><><><>oooooo<>o<>o<>oo<><><>b^ ŠTEV. (No.) 11. NOVEMBER, 1926. LETO (Vol.) XVIII. Naročnina za celo leto za Ameriko $3.00. Za Evropo $8.50. Naročnina za pol leta za Ameriko $1.50. Na pomoč poplavljencem! Silno veliko trpi letos naša stara domovina, mila nam Slovenija. Kdo ni bral o strašnih povodnjih, ki so pred dobrim mesecem razdejale cele doline in uničile celim vasem takorekoč vse? Strahota je prebirati poročila o teh dogodkih v časopisih in pismih iz starega kraja. Toda nikomur nič ne pomaga zgolj naše sočutje s ponesrečenci, ako ostane samo pri čuvstvih in besedah, ako ne hitimo nesrečnim rojakom DEJANSKO NA POMOČ. Sami imamo tisoč potreb, to je res, ali oni tam doma jih imajo milijon/ Zato nei smemo ostati brezbrižni ob tem uboštvu, temveč moramo vsak po svojih najboljših močeh nekaj storiti. V ljubljanski škofiji so razpisali javno nabiranje po cerkvah in v svojem pozivu na vernike pišejo škof tako-le: "Nepregledna je škoda, ki jo je napravila zadnja vremenska nezgoda s poplavo zlasti v poljanskem okraju nad Škofjo Loko in v okrožju Polhovega gradca. Raze nda so porušene javne naprave (ceste in mostovi), je zadela neizmerna škoda mnogoštevilne prebivavce teh krajev. Mnogi so izgubili dom, o-pravo, živino, živež in obleko, kar še huje občutijo, ker je zimski čas že blizu. Javna pomoč net bo zadoščala. Nujno je potrebno in prav, da se oglasi tudi splošna krščanska ljubezen do bližnjega in da blagi verniki, vsak po svojih močeh, prispevajo za lajšanje bede prizadetih." Tudi naši ameriški listi so že menda vsi prinesli pozive na tukajšnje rojake. Njim se z vsemi srcem pridružujemo tudi mi. Kak tolar bi zmogel vsak. V prvi vrsti prosimo, da vsak pomaga svojcem, ki so trpeli. Naj jim pošlje naravnost. Kdor je pa tako srečen, da med svojci nima potrebnih, lahko pošlje župnijskim ali občinskim uradom najbolj nesrečnih občin v Poljanski in Polhograjski dolini. Vsak dar bo hvaležno sprejet. Ako pa nočeš naravnost v stari kraj pošiljati, lahko oddaš tu nabiralnim akcijam, ki bereš o njih v svojem listu, gotovo bo prišlo vse na pravo mesto. Odpri srce, odpri roke, otiraj bratovske solze! "Moj bog je-dolar..." RAVNOST neverjetno! Sv. Pavel je nekoč zapisal, da so na svetu ljudje, ki jim je bog — trebuh. Ko sem včasih te besede bral, so se mi zdele zelo hude. Mislil sem si: Bog ve, je li sv. Pavel to kar tako zapisal, češ: tisti ljudje žive in delajo tako, kot bi bil trebuh njihov bog — ali je pa morda res na svojih misijonskih potovanjih naletel na take ljudi, ki so se posmeho-vali njegovim naukom o Bogu, se pogladili po rejenem trebuščku in zasmehljivo rekli: to-le je moj bog . . . Skoraj neverjetno se mi je zdelo, da bi se bilo sv. Pavlu v resnici kaj takega zgodilo. Vendar — danes verjamem, da je moralo biti tako. Zakaj danes verjamem ? Pogosto sem bral o nekaterih Amerikancih — tudi o slovenskih Amerikancih, da je njihov bog — aolar. Ko sem to bral, se mi je vselej zdelo, da je ta očitek prehud. Mislil sem, da je to le nekako podtikanje, da pa v resnici nikogar ni, ki bi zares trdil, da je njegov bog —< dolar . . . Žal, imel sem mnogo prilike, da sem se o nasprotnem prepričal. Da, res so v Ameriki ljudje, tudi od slovenske matere rojeni, ki trdijo, da je njihov bog dolar. Da me prav razumete, ne mislim reči: ti ljudje samo tako žive in tako ravnajo, kakor bi bil dolar njihov bog in kakor bi ne verovali v nobenega drugega Boga — ne, ti ljudje povedo človeku v obraz, da je njihov bog dolar. Sam sem se o tem prepričal, sam sem jih slišal na lastna ušesa, da, ko sem jih vabil v cerkev, so se mi posmehovali in so rekli: Mi ne hodimo v cerkev — naš bog je dolar . . . Sedaj tudi rad verjamem ,da so živeli v času sv. Pavla ljudje, ki so apostolu v obraz govorili: naš bog je — trebuh . . . Saj je nazadnje skoraj eno in isto, naj bo že bog trebuh ali pa dolar. Nič ni novega pod solncem, je dal zapisati Sv. Duh v knjigo modrosti. * * * Strmim nad to vero v boga, ki mu je ime dolar. Čudim se, kako more misleč človek v tem bogu iskati zveličanja zase in z.a svet. Poslušajte nauke o bogu dolarju, kakor sem jih pri njegovih spoznavavcih moral poslušati jaz. Bil je mož, ki mi je oznanjal vero v svojega dolarskega boga. Takole je govoril: "Bil sem bolan in ubog kot največji siromak, pa mi ni živa duša pomagala. Nasproti temu sem pa P. Bernard: videl, da se prav dobro godi tistim ,ki imajo dolarje, ki si Lahko pomagajo z zdravniki, z zdravili, z dobro hrano in tako dalje. Takrat sem spoznal, kje je pravi bog, prejšnjega sem zapustil in sedaj verjamem samo še na svojega. Na ljudi in na v.ašega Boga pa ne dam prav nič." Pa sem mu odgovoril: "Ljubi mož, čemu se jezite na one ljudi, ki vam niso pomagali v vaši nesreči? To so bili očividno sami spoznavavci vaše vere v dolar, zato so ravnali samo dosledno po svoji in vaši veri, ako niso hoteli pomagati. Komur je bog dolar, takemu nujno samo oni nekaj velja, ki ima dolar, ki je bogat. Vsi drugi so mu nič. Vi bi bili morali takr.at ravno to spoznati ,kako strašna in brezsrčna je vera v dolar, obžalovati bi bili morali, da je vera v Boga v vaši takratni okolici tako mrtva, skleniti bi bili morali, da boste, ako ozdravite, skušali v sebi in v svojem bližnjem tisto mrtvo vero zopet oživiti, da se vam v morebitni drugi bolezni ne bo tako slabo godilo, kot se vam je v prvi. In pa še na druge uboge ljudi bi bili lahko pomislili. Ako bo zavladala po vsem svetu vera v dolar in samo v dolar, ne bo nikoli nikogar, ki bi siromakom prihitel na pomoč." "Govorite, kar hočete," mi je rekel mož, "jaz ostanem pri svojem." "O, mož, velika je vaša vera in jaz jo občudujem, to pa toliko bolj, ker je strašno nedosledna, ker je naravnost proti človeškemu rafcumu, kot sem vam1 ravnokar pokazal . In taka vera je težka, stokrat težja, nego moja. Se pa še drugič kaj pomeniva, za sedaj pa z Bogom — pardon, hočem reči: z dolarjem ..." — In je bila žena, ki mi je podobno razlagala vero v boga z imenom dolar. Takole je govorila: "Solit se pojdite s svojo vero v nebesa in sploh v posmrtno življenje. Duše ni, življenja po smrti ni. Kar je, je tu na svetu, potem je vsega konec. Zato je pa namen življenja ta, da tu uživaš, kolikor moreš, da se dobro imaš, kolikor se moreš, z drugo besedo : dolar je bog. Zakaj pa vaš Bog nič ne pomaga, dolar pa presneto dobro pomaga tistim, ki ga imajo. Le poglejte kapitaliste, kako jim gre. Zakaj pa ne greste duhovniki z nami zoper kapitaliste, da bi ne pritiskali tako strašno na nas siromake, da bi se jim odvzelo njihovo ogromno bogastvo in se razdelilo siromakom?" "Nesrečna žena, kaj pa govorite ?" sem se ji odkritosrčno začudil. "Vi oznanjate meni vero v dolar, ki je z.a vas edina prava vera, v isti sapi pa tako grdo govorite zoper svojo lastno vero. Kako morete biti apostol svoje dolarske vere in obnem njen pre-ganjavec?" "Zdaj vas pa ne razumem." "No, kaj bi me ne razumeli! Le pomislite! Ako je dolar bog, ako je uživanje na tem svetu edini namen življenja, potem ravnajo kapitalisti samo dosledno po svoji veri, ako grabijo na kup in razkošno žive. To bi bil velik greh zoper vašo vero, ako bi kak duhovnik .ali kdorkoli skušal prisiliti kapitaliste, da bi nehali kopičiti bogastvo in izžemati siromake. In če ste vi v svoji veri v dolar količkaj dosledna, morate tudi zase želeti, da postanete kolikor mogoče hitro kapitalistka in se vsedete na milijone." "Hm, če bi se le mogla!" "Dobro, to je po vaši veri dosledno, toda strašno nedosledno je, da grmite zoper kapitaliste in pravite, da je vaša cerkev socijalizem. To pa ni več po v.aši dolarski veri. In na duhovnike se jezite, da drže, kakor pravite, s kapitalisti. Vi bi se morali po svoji veri najbolj jeziti na tiste duhovnike, ki uče, pritrgovati samemu sebi in dajati miloščino. Jeziti bi se morali na Kristusa, ki je rekel, da bo jako težko prišel v nebes.a bogatin, ki je navezan na svoje bogastvo, jeziti na papeže, ki so že toliko storili za delovno ljudstvo z besedo in dejanjem — pa se greste, sirota, kregat čez duhovnike zato, ker po vašem prepričanju drže s kapitalisti. Veseli bodite, da ja tako, če je res. Glejte, vsi duhovniki so postali spo-znavavci vaše dolarske vere . . ." "Saj so res, so ja! "All right, gospa, potem pa mislim, da morate vi biti jako velika prijateljica duhovnikov in jaz upam, da bova izvrstno shajala." "Le norčujte se, jaz pa le vem, kar vem, vaši nauki so pa samo še za otroke. Živ človek jih več ne verjame." "Hm, gospa, se pa drugič pomeniva o tem, kdo je tisti 'živ človek.' Jaz bom zaenkrat še ostal pri svoji dosedanji veri, ker se mi zdi vaša pretežka in je proti zdravemu razumu. Pa srečno, gospa, le še premišljujte o tem', kar sva se danes pomenila." * * * i Res, čudna je vera v dolar in ima posebno lastnost ,da zmeša dar zdravega premišljevanja vsakemu, ki se ji zapiše in postane njen spoznavavec. Rev. Janez Pucelj: Ko se vam ne zdi, bo Sin človekov prišel. Luk. XII. 40. Če vrne sa gospod o polnoči in hlapec čaka, da odpre mu vrata: o srečni tisti hlapec, kakor brata gospod ga k svoji mizi posadi. — v i In gospodar, če vedel bi noči samotno uro, čakal bi na tata, da ne ukrade mu iz skrinje zlata ki zanj se trudil je vse žive dni. — Jaz tvoj sem hlapec, tvoje dekle sin, in štejem nočne ure kot stražar, in čakam Te, da prideš iz višin. i I Srce — zaklad v samotni čuvam uri — že zdavnaj je za goro solnčni žar — o pridi in potrkaj že na duri! Žalost in veselje duš v vicah. Rev. Janez Zabukovec: K ADAR se spominjamo duš v vicah, si navadno predstavljamo, kako strašno trpe in kako milo nas prosijo pomoči: "Usmilite se nas vsaj vi, prijatelji naši, zakaj božja roka nas je zadela!" Res, božja pravičnost je ostra. Tudi najmanjši greh kaznuje na onem svetu, ako ni človek zanj zadostil že v življenju. O tem čujte pretresljiv zgled. Sveta mučenica Perpetua je imela brata, ki je umrl komaj pet let star. Kmalu potem ga je videla v prikazni. Zaprt je bil v temni ječi, silno žalosten in ves pre-paden. Rad bi iz globokega vodnjaka zajel vode, da bi si nekoliko pogasil strahovito žejo. Toda zastonj si je prizadeval, vode ni mogel doseči. Smilil se ji je. Rada bi mu bila pomagala, pa ni mogla. Ko se je Perpetua zbudila iz prikazni, je spoznala, da njen brat trpi v vicah. Molila je zanj in prav goreče prosila Boga, naj se ga usmili. Ni molila zastonj. Kmalu potem je v drugi prikazni videla brata na lepem svetlem kraju, kako je iz zlate skledice ves vesel vodo pil, kolikor je hotel. Po ti prikazni je bila prepričana, da je njen brat rešen iz vic. O, kako ostra in natančna je božja pravičnost! Otrok pri petih letih je moral v vicah trpeti, ker se je nekaj malega pregrešil. Kako mora pravična božja roka kaznovati šele odrasle, ki so več grešili in pri večjem spoznanju. Kaj morajo trpeti duše v vicah? Dvojno trpljenje! Zaprte so v temni ječi, ločene od Boga. Kolika žalost je to zanje, ki Boga neizrekljivo ljubijo in hrepenijo po njem! Vrhutega morajo v ognju trpeti neznanske bolečine. Po besedah sv. Tomaža Akvinca je naj- manjše trpljenje v vicah zavoljo te dvojne muke večje kot najhujše trpljenje v tem življenju. In tega trpljenja si duše same ne morejo ne olajšati ne skrajšati. Čas zasluženja je zanje potekel. Kar so zamudile, je zamujeno. Zanje ni več časa. Ti, ki živiš na zemlji, pa imaš še čas. Ti lahko zadostuješ za svoje grehe sam. O, porabi dobro čas milosti! Minuta, ki je minila, se več ne bo vrnila; kar časa zamudiš, ga vekomaj izgubiš. In pomisli še nekaj. Ti si bogatin, duše v vicah so pa siromak Lazar. Ti imaš sv. zakramente, daritev sv. maše, odpustke ; duše v vicah tega nimajo, so v resnici uboge. Ti lahko zadostuješ za svoje grehe z molitvijo, s postom, z miloščino, s potrpežljivim prenašanjem raznih nadlog — in tako lahko uideš vicam popolnoma ali si vsaj prikrajšaš trpljenje v njih. Duše v vicah si same ne morejo nič pomagati. Glej, koliko si v tem pogledu na boljšem od njih. Ti bogatin, one ubogi Lazar. Milo te prosijo pomoči. Za drobtinice od tvoje bogate mize te prosijo. Pro- sijo te, da jim podariš kakšno sv. mašo, sv. obhajilo, odpustke, da jim podeliš v pomoč kakšno miloščino, zatajevanje, potrpljenje v nadlogi, za en rožni venec včasih te prosijo, za eno molitev. To moreš dati ubogim dušam v vicah, ne da bi zato sam imel kaj škode. Saj so to samo drobtinice. Ali jih jim ne boš dal? O, ne bodi trdo-srčen do njih, kakor je bil evan-geljski bogatin do ubogega Lazarja, da v večnosti tudi tebe ne zadene usoda tega bogatina! Ko premišljamo žalost in trpljenje duš v vicah, pa ne pozabimo, da uživajo tudi veliko tolažbe in veselja. Da ne bom predolg, omenim le eno. Duše v vicah so polne tolažbe in svetega veselja zlasti zato, ker jim je zveličanje zagotovljeno in ker ne morejo več grešiti in zve-ličanja izgubiti. Te gotovosti ti, ki še živiš na zemlji, nimaš. Ti nisi gotov, da boš zveličan. In če si danes še tako svet, ni gotovo, da boš v svetosti vztrajal do konca in umrl v milosti božji. In če imaš danes še tako trdno in resnično voljo nič več ne grešiti, niti gotov, da ne boš nikdar več grešil in milosti božje izgubil. Ta misel navdaja z žalostjo tudi najsvetejše duše. Zakaj kljub trdnemu zaupanju v božje obljube, da bo dal večno zveličanje vsem, ki izpolnjujejo njegove zapovedi, se le boje, da utegnejo radi hudih skušnjav in človeške slabosti grešiti in milost božjo izgubiti, kakor priča toliko žalostnih zgledov. Ne opominja zastonj sv. Pavel: "Kdor meni, da stoji, naj gleda, da ne pade." (1. Kor. 10, 12.) "S strahom in trepetom delajte za svoje zveličanje." (Fil. 2, 12.) Vsem veljajo besede sv. pisma: "Nihče ne ve, je li vreden ljubezni ali sovraštva." (Pridigar.) Le po posebnem božjem razodetju bi mogel kdo vedeti, da bo gotovo zveličan. Tega pa Bog ne razodeva. Le redkim je podelil to milost. Sv. Frančišek Asiški je bil tako srečen. Nekega dne mu je Bog razodel, da je v številu njegovih izvoljenih, da so mu nebesa zagotovljena. In sv. Frančiška je prevzelo tako veselje, da je ves teden samo jokal in prepeval in noč in dan ponavljal: "Nebesa! Nebesa! V nebesa pojdemo!" Potopljen v morje sladkih čuvstev ni mislil ne na jed ne na pijačo, ne na življenje ne na smrt. "Kaj mi mar vse," je dejal, "ker bodo nebesa enkrat moja!" Tako gotovost pa imajo vse duše v vicah. Zato se kljub mukam, ki jim jih je prisodila božja pravičnost, čutijo srečne. Kako morejo obenem čutiti žalost in vese* lje, se ne da povedati, to se more samo čutiti. Da je pa to mogoče, nam pričajo spokorniki, ki so sicer žalostni, da so Boga žalili, in zato pripravljeni, sprejeti za pokoro vsako še tako hudo trpljenje, a so obenem vsi srečni v zavesti, da so jim grehi odpuščeni in jih Bog ljubi. Tako duše v vicah sicer zdihu-jejo v strašnem trpljenju, nepopisna žalost jih prešinja, ker ne smejo pred obličje božje, a so kljub ti žalosti srečne in vesele, ker vedo, da jih Bog ljubi, da so njegove izvoljenke in bodo gotovo prišle v nebesa in vekomaj gledale božje obličje. Nič ni torej čudno, da si duše v vicah ne žele nazaj na svet. V vicah so varne, nebesa jim ne odidejo, na svetu pa mora vsak v strahu in trepetu delati za svoje zveličanje. In ko bi Bog kakšni duši dal na izbiro, da ostane v vicah, dokler ne poteče odločeni čas, ali da se vrne na zemljo, kjer bi še dolgo živela, toda v negotovosti, kam bi prišla po smrti, se ne bi nič pomišljala in bi takoj odgovorila: "Rajši ostanem v vicah, ker vem, da gotovo pridem v nebesa, ko da se vrnem-na zemljo in živim tam še toliko let, a v nevarnosti, da grešim in se pogu-bim." Glej torej, čeravno si ti v enem pogledu na boljšem kot duše v vicah, ker imaš še čas, delati za nebesa in ti je mogoče popolnoma izogniti se vic, vendar so pa v drugem pogledu duše v vicah na boljšem kot ti. Duše v vicah so na varnem, so v milosti božji in ne morejo več grešiti, bodo enkrat gotovo v nebesih. Ti pa si v vedni nevarnosti greha in pogubljenja. Toda, kakor bi ne bilo prav, ako bi ne hotel pomagati dušam v vicah, ker so na varnem, ravno tako bi ne bilo prav, ko bi obupal nad svojim zveličanjem in se ne bi hotel truditi za nebesa, ker nisi gotov svojega zveličanja. Res so duše v vicah na varnem, res bodo gotovo enkrat v nebesih, to je zanje veliko veselje; toda zdaj so še v temni ječi, kjer hudo trpe, niso še v nebesih in to je zanje velika žalost. Ti jim lahko pomagaš, da bodo prej rešene iz vic in prej šle uživat nebeško blaženost. Pomagaj jim! To bo tudi tebi v korist. Vsaka duša, ki ji boš pomagal iz vic, ti bo večno hvaležna in ti povračala s svojo priprošnjo pri Bogu, da bi tudi ti srečno dosegel svoj večni cilj. Res moraš v strahu in trepetu delati za svoje zveličanje, toda le pri pogledu na svojo slabost in mlačnost, da se ne bi zanašal samo na svojo moč in brez skrbi grešil v malih rečeh. Zakaj Jezus pravi: "Brez mene ne morete nič storiti." (Jan. 15, 5.) In mali grehi, iz katerih si nič ne storiš, so pot v smrtne grehe, smrtni grehi pa pot v pogubljenje. Z božjo pomočjo pa se moreš zveličati in se tudi boš, če se boš neumorno trudil za nebesa v nezaupanju na svojo moč, trdno pa zaupajoč v Boga in njegovo pomoč. Kar je rekel sv. Pavel o sebi, velja za vse. Tudi ti lahko z njim govoriš: "Vse premorem v njem, ki me dela močnega." (Pil. 4, 13.) V zaupanju na božjo pomoč, če se resno trudiš za nebesa, smeš in tudi moraš trdno upati, da se boš zveličal. Tako namreč govori sv. Peter: "Bratje, prizadevajte si bolj in bolj, da si z dobrimi deli zagotovite svoj poklic in svoje izvolje-nje; ako namreč to storite, ne boste nikdar grešili. Zakaj tako vam bo obilno dano, da pojdete v večno kraljestvo Gospoda našega in Zveličarja Jezusa Kristusa." (2. Peter 1, 10-11.) Zato na delo, na delo za nebesa ! Ex Oriente Lux! VZHODA luč! Koliko je na Zapa-du katoličanov, ki so popolnoma pozabili na to, da živijo na Vzhodu milijoni bratov, ki se z nami ne prištevajo isti Cerkvi in ki sami tvorijo posebno versko enoto, dasi se v večini verskih resnic ne ločijo od nas! Vzhod je zemlja, kjer se je dogodil največji čudež večnosti, kjer je Bog v Hčeri svojega izvoljenega ljudstva izpolnil prerokovanja, obljubljena očakom Abrahamu, Izaku in Jakobu, in besede, govorjene po prerokih. Z Vzhoda luč! Skozi brezkrajne predele peščenih puščav na Jutro-vem je vodila svetla zvezdna luč Modre, predstavnike poganskega, v temi neznanja tavajočega človeštva, do hlevčka v Betlehemu, kjer se jim je razkrila luč vere in resnice. Po njih smo bili tudi mi klicani k betlehemskim jaslicam. Palestina in Egipt sta bili oni blagoslovljeni zemlji, po katerih je stopala drobna nožica božjega Deteta; Galileja, Samarija in Judeja one srečne dežele, ki so iz ust božjega Odrešenika samega poslušale veselo blagovest; v središču judovskega naroda, prekrasnem Jeruzalemu, je bilo, kjer je Gospod z odrešilno smrtjo kronal svoje božje delo, od tam po celem svetu razposlal apostole in človeški rod zopet vrnil Bogu in nebesom. Kako bridka mora torej biti za srce vernega katoličana misel na ločene vzhodne brate, misel na nesrečno, že več kot 900 let trajajočo ločitev vzhodne cerkve od prave, vesoljne! Kako žalostna je ta delitev in kako škodljiva in nasprotujoča univerzalizmu edine, svete, katoliške in apostolske Kristusove Cerkve! Kristus je ustanovil eno Cerkev za vse ljudi, človeški napuh in domišljavost sty pa s sodelov&njeni V7 o ^ c^ o P. Stanko M. Aljančič, O.F.M., Rim: starega sovražnika večne Resnice sejala med pšenico seme laži in zmot, ki je obrodilo sadove v celi vrsti krivih ver ter imela za končno posledico — razkol. Živimo v dobi, ko naraščajoči boj nasprotujočih si svetovnih naziranj vedno očitneje deli človeštvo v dva sovražna tabora, Kristov in .Antikristov. Kar je v sredi, se odloča na eno ali drugo stran. Vrši se koncentracija sil k zadnjemu ogromnemu spopadu obeh svetov: materijalistično-ego-ističnega, ki vidi v uživanju življenja svoj končni cilj, in duhov-no-altruističnega, ki mu je zem-sko življenje z vsemi dobrinami le sredstvo v dosego čim večje duhovne popolnosti za zedinjenje z najvišjim dobrom, Bogom, v posmrtnem življenju. Središče Kristusovega tabora je Njegova sv. Cerkev, ki neizpre-menjeno in čisto ohranja Njegov nauk, oznanjujoč človeštvu vero ljubezni in miru, ,toda obenem napovedujoč najneizprosnejši boj satanu in njegovim privržencem. Od njene ustanovitve pa do danes traja ta boj, napovedan v Proto-evangeliju že v Genezi. In zdi se, da se v naših časih bližamo končnim fazam tega velikanskega boja, v katerem stoji proti krščanskemu svetovnemu nazoru združeno judovstvo, framazonstvo in svobodomiselstvo. Načelo pametne strategije (u-metnosti vojskovanja) zahteva, da se za odločilni udar zbero vse razpoložljive sile pod enotnim vodstvom, ki jih razporedi za boj po določenem načrtu. Te taktike se poslužujejo danes nasprotniki katoliške Cerkve in iste se poslužujemo mi. Enotna fronta, to je danes parola! V našem interesu je zato, da delujemo za zbližanje in koncentracijo vseh pozitivnih kščanskih sil. In ker so nam naši pravoslavni bratje po veri izmed yseh krščanskih veroizpovedi naj- bližji, je samoposebi umljivo, da je vzajemno sodelovanje proti skupnemu sovragu naša in njihova moralna dolžnost. Da se temu cilju kolikor mogoče približamo, je pa potrebno medsebojno upoznavanje: za nas predvsem študij pravoslavne bogoslovne književnosti, grške in ruske. Naše izobraženstvo bi se moralo zajemati vsaj toliko za bogoslovni nauk grških cerkvenih očetov, katerih glavne predstavnike danes enako časti na oltarjih naša kakor vzhodna Cerkev, da bi spoznali glavne smernice njihove bogoslovne znanosti. Širši krogi ljudstva bi pa morali razumeti vsaj največje razlike v verskih resnicah med obema veroiz-povedanjima. Eno pa stori lahko vsak, tudi tisti, ki nima časa ali volje, da bi se praktično zajemal za vzhodno vprašanje : moli naj za zedinjenje cerkva! To je sveta dolžnost vsakega katoličana, ki se zaveda katoliške misije, katero je Kristus naložil Svoji Qerkvi. Po mnenju poznavalcev razmer na Vzhodu pa je danes bolj kot kedaj prej v dosego velikega cilja potrebna — molitev. Delo učenih teologov mora dobiti blagoslov od zgoraj, če ne je vsak napor in trud zastonj. In ne samo to: treba je direktnega vpliva milosti božje na duše, da postanejo pristopne in dovzetne za resnice, za sprejetje katerih je mnogim potrebno le to, da se volja ukloni njihovemu boljšemu spoznanju. Sedanji sveti oče je to že ob raznih prilikah prav posebno naglasih Sledimo zgledu namestnika Kristusovega na zemlji, ki sleherni dan moli v ta namen ! Delo zedinjenja cerkva in posebno še zedinjenja Vzhoda z Za-padom je delo — ljubezni. Veliko laže bo našim pravoslavnim bratom prestopiti črto, ki nas sedaj še deli, ako bodo yideli, cla g§ jim od naše strani proži bratov-ska roka brez najmanjše skrite misli in stranskih namenov in- s čustvom prave, čiste krščanske ljubezni. Ako hočemo, da postane zemlja res kraljestvo Kristusovo in Marijino — in to je volja božja! — moramo po svojih močeh pomagati staviti temelje tega kra- ljestva v delu in molitvi za zedi-njenje. Zavedati pa se moramo, da bo naše delo kronano z uspehom le če bo blagoslovljeno od Nje, ki jo kot svojo Kraljico častita Vzhod in Zapad. Najčistejša Devica in Bogorodica Marija, skrivnostna žena, kateri je bila po padcu prvih staršev obljubljena rešitev človeštva in ugonobi- tev stare kače, naj bo ona Lux ex Oriente (Luč z Vzhoda), v katero vpirajmo svoje oči, proseči blagoslova njenih rok pri velikem-in svetem misijonskem delu. V njej je naš pogum, naša tolažba in naše upanje. Zdrava, zvezda jutranja, Luč z Vzhoda . . . Njegov klic« ^cajt O STA vstopili v sobo, W^Zq ju je častita mati povabila, naj sedeta. Malo je privila petrolejko in sama sedla njima nasproti. Pričela je, da jima razodene, zakaj ju je dala poklicati, toda težko ji je šla beseda iz ust. Iz Dacce je prišel brzojav, da je tam izbruhnila kolera. Vse sestre, ki so bile takoj hitele bolnikom na pomoč, so omagale pri težkem delu ali celo same zbolele, Ena pravkar leži v poslednjih zdihljajih. Nujno prosijo pomoči od tod. "Po dolgem preudarjanju sem se odločila, da pošljem vaju," je s tresočim se glasom nadaljevala prednica, "ali se čutita zmožni za to poslanje? Nihče vaju ne sili, le mislila sem, da bi utegnili biti vi-dve pravi. Odločita se sami, zakaj iti tja se pravi, iti skoraj v gotovo smrt. Jaz bi šla sama, da me ne zadržuje odgovorna predstojni-ška služba." Prednica se je oddahnila, ko je končala svoj govor. Saj je bilo to eno najtežjih njenih opravil — pošiljanje ljubljenih sester v skoraj gotovo smrt. Križana ljubezen je misijonsko življenje, pot križa samega in neprestane odpovedi.,, Tiho je bilo v sobi in prednica j« za hip pomislila na svoje slovo Slika iz misijonskega življenja. (Dalje.) Sal. Br. Martin Berlec. od doma pred mnogimi leti. "Zapuščaš otok svetnikov," ji je govorila mati takrat na Irskem, "o-stani tudi v tujini prepričana, da smo Irci otroci križev. Pokaži ob vsaki priliki, da jih tudi znamo nositi." Kako rada bi sedaj sama odhitela v Dacco na pomoč sestram, da bi ne bilo treba drugim nalagati tako težkih žrtev, toda . . . Vzdramila se je iz svojih težkih misli in se ozrla na sestri pred seboj. Junaško je odgovorila sestra Virginija — vedela je, da sme govoriti tudi v imenu svoje sosestre: "Častita mati, pripravljeni sva. Brez božje volje še las ne pade človeku z glave. Tudi z nama se ne bo nič zgodilo brez njegove svete volje." Sestra Julija se je ozrla na križ in je vzdihnila: "Zgodi se tvoja volja." Uprla je pogled na predstojnico in mirno vprašala: "Kedaj pa pojde-va?" "Nocoj je prepozno, ker je nevarno potovati po noči. Jutri zjutraj pa bodita pripravljeni na vse zgodaj. Sedaj uredita svoje reči in pojdita čimprej k počitku." "Lahko noč, častita mati." Predstojnica je za trenotek nemo obsedela na svojem stolu, nato se je pa zgrudila na klečavnik in se zatopila v molitev. Bila je to molitev matere ,, , Pozno je že bilo, a sestra Julija je še vedno klečala v kapelici. Srce ji ni dalo miru drugje ko pred tabernakeljnom. Evharistični Misijonar jo najbolj razume in najbolj ljubi — in kdo ve, če se bo še kedaj vrnila na toliko ji priljubljeni prostorček v hiši? — Preden odide, se ima še mnogo pogovoriti s svojim Jezusom. Blažena samota in tihi mir! Večna luč plapola medlo in neslišno, le tiktakanje stenske ure se sliši s hodnika. Skozi polzagr-njene zavese na oknih pogledujejo v kapelico svetle zvezde, kot bi hotele sestro vpraševati, kaj še dela tu, dočim vse v hiši sniva zasluženi počitek. Ne more razumeti sladkosti takih samotnih obiskov pred Najsvetejšim, kdor jih ni nikoli občutil sam . . . Pozno se je dvignila in odšla v svojo sobico. Oj, ta njena sobica! Ničesar ni bilo v njej, kar bi moglo mikati posvetno oko. "Krasite rajši svoja srca," je vedno slišala sestra v novicijatu in to si je zapomnila. Zato je bila njena sobic.a brez o-kraskov. Vendar ji je bila tako draga, tako ljuba. A moč odpovedi je nanovo dvignila njeno srce in misel na slovo od dragega bivališča ji ni bila več grenka. . . Na vse zgodaj drugo jutro je bilo pravo slovo. Eno je ob tej priliki spoznala sestra Julija — kako zelo po ji bili njeni malčHi S44 "AVE MARIA" prirasli k srcu. Pa tudi za tako razmišljanje ni bilo časa. Voščila sosester za skorajšnje svidenje, klici gojencev in gojenk v zadnji pozdrav, glasen jok mnogih malih sirotic — vse to ji udarja na uho in ji napolnjuje srce . . . In že stoji pripravljen tudi avto. Še en skok v kapelico po blagoslov za na pot, še zadnji zama-hljaji v sesterski pozdrav — in avto izgine za ovinkom. Kdo ve, se li še vrneta dobri sestri? Vsem se je zdelo, da odhaja ž njima polovica njihovega srca . . . Brzi avto. Pot vodi po klancih navzgor in navzdol mimo globokih prepadov, da se ti zvrti v glavi, ako se mimogrede ozreš na- vzdol, mimo šumečih rek in poskočnih potokov, zdaj sredi skozi borne indijske vasi, zdaj skozi pragozde, kjer si je podjetna človeška roka le s težavo priborila pot — naprej, naprej. Prijazen, lahni vetrič šepeta z bambusovimi listi in se poigrava z belo redovno obleko naših potnic. Srečavata angleške naseljence v belih oblekah, ki jezdijo na jutranji izprehod. Srečavata osuple poglede bogatih Indijcev, ki postajajo na cesti v pisanih, svilenih oblačilih in z obeski biserov dokoli vratu. Srečavata uboge, razcapane siromake — pa še ti niso brez "lepotičja." Bingljajo jim v ušesih težki obeski, bingljajo iz predrtih nosnic, žvenketajo v zapestju in na nogah obroči malovredne kovine. Znamenja različnih barv naznanjajo razne njihove kaste in dokazujejo, da vsi ti siromaki še tavajo v temi poganstva. Ptiči živopisane barve poskakujejo in poletavajo od drevesa do drevesa, od veje do veje in se oglašajo s prijetnimi in neprijetnimi glasovi. Opice plezajo po deblih banan in požrešno uživajo njihove sadeže — z eno besedo: najbujnejše indijsko življenje obkroža misijonsko pot naših sester. Ali potnici nimata ne oči in ne ušes za vse te zanimivosti — vse prepolno jima je srce . . . (Konec prih.) Čudodelni Praški Jezušček. Piše č. S. Sabina O.S.F. Sheboygan, Wis. (Dalje.) EČASTNA vloga, katero so karme-ličani v svoji zaslepljenosti tako dolgo igrali, gotovo žalosti vernega častilca božjega Deteta in mu je neumljiva še dandanes. Ona nam prav jasno kaže človeško slabost in omahljivost. Gotovo omenjeni predniki niso mislili, da je v zadevi tega Jezuščka kaj nadnaravnega. Pripisovali so vse to več ali manj prenapetosti P. Cirila, čeravno so imeli žalostne in čudovite izkušnje. Za človeški napuh so ravno takšni pojavi trd oreh in grenko zdravilo. Tako je bilo tedaj in je še dandanes. Največja potreba privede na-puhneža, da išče pomoči in se klanja malemu betlehemskemu Detetu. To se tudi kaže v zgodovini Praškega Jezuščka. Le resnično ponižne duše so našle in še najdejo pri Njem pomoč, dočim se božja Vsemogočnost, ki se tukaj v slabotni otroški podobi ponižno skriva, prevzetnim ustavlja. To bomo videli v naslednem. P. Ciril, resnično ponižen mož, z otroško nedolžno dušo, se ni dal ostrašiti. Podvojil je svojo gorečnost in molitev. Nekega dne je čul notranji glas, ki mu je rekel: "Postavi me v cerkev na hodnik pri zakristiji. Se bo že kedo našel, da ae me bo usmilil." Z upanjem, da se bo njegova želja končno izpolnila, veselega srca odide v svojo celico. In res! Komaj je pretekla ena ura, se je uresničilo, kar je čul od Deteta Jezusa. Primerilo se je, da je neki ple-menitaš prišel v cerkev, da si jo ogleda. Obstal je tudi pri malem kipu. Ljubeznivost sladkega obličja ga tako gane, da ponudi p. priorju, ki je bil ravno v cerkvi, da hoče poravnati vse stroške popravila, ako mu dovoli, da sme vzeti kipec na svoj dom. Drage volje mu je predstojnik ustregel. Vesel hiti gospod s svojim zakladom na svoj dom. Vse potrebno takoj oskrbi. Ta mali čin ljubezni je bil nemudoma poplačan. Od one ure, ko je bil kip v njegovi hiši, se je vrnil blagoslov in sreča v družino. Daniel Wolf, tako je bilo ime možu, je imel službo na cesarskem dvoru in je bil ravno v veliki nevarnosti, da jo izgubi. Temu se je pridružil drug, še bolj občutljiv križ. Zato ni bilo prave sloge med njim in soprogo. Prišlo je tako daleč, da jo je pognal od hiše zavoljo neprestanega očitanja in sumni-čenja. V takem položaju je bil mož, ko je prinesel Jezuščka domov. Zgodilo se je nekaj nepričakovanega. Še isti dan je dobil obvestilo, da mu je služba s plačo podaljšana. Veselje in začudenje moževo si vsak lahko predstavlja. Skrb in bridkost »ta izginili. Kar ga je še težilo, je bilo le razmerje med njim in ženo. Pa tudi ta hišni križ mu je bil kmalu odvzet. Cez nekaj dni se tudi žena sama, popolnoma spremenjena, vrne nazaj. Zakonska sta od sedaj zanaprej še veliko let mirno in zadovoljno živela in sta bila vneta častilca Praškega Jezuščka. Prav v kratkem sta zopet imela priliko, pokazati svojo hvaležnost Detetu Jezusu. Komaj je bil popravljeni kip postavljen na oltar v karmeličanski cerkvi, se mu pripeti še večja nezgoda. O priliki nekega večjega praznika vzame zakristan kip z oltarja, da bi ga okinčal. Pri tem je bila nesreča ali nerodnost. Zakristan pade s kipom vred na tla in ga na žalost patra Cirila zelo poškoduje. Verna zakonska dvojica Wolf, ki sta sedaj prav marljivo obiskovala svojega največjega Dobrotnika, takoj opazita poškodbe na kipu. Kakor prvikrat, sta tudi sedaj poravnala vse stroške popravila. Ta čin nasproti malemu Detetu Jezusu je bil prav hitro poplačan. Cez nekaj časa Daniel Wolf nevarno zboli. Zdravniki so izgubili vse upanje na okrevanje. Česar ni bilo pričakovati od človeške vednosti zdravnikov, je bolnik upal doseči pri Jezuščku. Z velikim zaupanjem se zopet obrne do Njega. Ne zastonj. Čez malo časa je bil mož iz nevarnosti v začudenje vseh. V malo dneh je popolnoma zdrav. V znak hvalež- nosti in da bi bil kip v prihodnje bolje zavarovan, je dal g. Wolf napraviti stekleno omaro, oziroma okvir na oltarju. To delo je prevzel neki mizar, ki je bil strokovnjak v svojem poslu, ampak ne preveč veren. Delo je res bilo dokončano dobro in lepo, a računal je za to ogromno vsoto, da bi tako dražil dobrega moža. Gospod Wolf mu izplača vsoto, zakaj za Jezuščka mu ni bilo nič preveč. Mizar smeje se vzame denar in pokliče svojega tovariša. Gresta v gostilno, kjer se dobro zabavata na stroške g. Wolfa, kakor sta se norčevala. Vesela in tudi malo vinjena, sta začela bogokletno govoriti in imenovala mali kip "malik." To šalo, oziroma bogokletje, sta morala drago plačati. Ravno v istem času je v mestu Pragi razsajala huda kuga, ki je v kratkem uničila 20,000 življenj. Je bil to slučaj ali kazen božja? Oba bogokletneža sta bila v svarilo drugim, v treh dneh mrliča. Tudi prebivalci Karmela so bili za svojo nehvaležnost občutno kaznovani. Prišli so zopet v veliko pomanjkanje. Nesreča je sledila nesreči. Živina je poginila na pašniku. Obljubljene vsote, oziroma podpore niso bile izplačane. Največji in najbolj naklonjeni dobrotniki so se umaknili. Bilo je videti, da je izginil božji blagoslov, a na njegovo mesto je prišlo prekletstvo. Ko je izbruhnila kuga, tudi Karmelu ni prizanesla. Umrlo je več redovnikov, posebno bratov lajikov, ki so oskrbovali časno imetje. Samostan je bil dan za dnevom v večji sili in bedi. Končno kuga napade tudi p. pri-orja in ga v malo dneh spravi na rob groba. "Sila uči moliti," pravi pregovor, ki se je tudi tukaj uresničil. Menihi gledajo nasproti žalostnemu koncu in se na prigovarjanje p. Cirila obrnejo k Detetu Jezusu. Umirajoči p. prior obljubi devet svetih maš na oltarju Deteta Jezusa in po svoji moči razširjati češčenje. Njegova prošnja je bila na čudovit način uslišana. V istem tre-notku se je zdravje obrnilo na bolje. V malo dneh je bil zdrav. Redovniki so strmeli. Z utrjenim zaupanjem so se od sedaj naprej v svojih težavah zatekali k Je-zuščku. In ne zastonj. Ljubeznivo Detece je pokazalo, da se ne jezi vedno, ampak je tudi pripravljeno pomagati in izpolnjevati obljubo. "Kakor boste vi mene častili, tako bom jaz ravnal z vami." Z ozdravljenim priorjem na čelu je vsa samostanska družina v zahvalo in za nadaljno pomoč slovesno opravljala tridnevnico na čast Detetu Jezusu. Njihovo zaupanje je bilo izredno poplačano. Bogati milodari so začeli prihajati od raznih strani. Mir in prava redovna disciplina sta zavladala v samostanu. Gorečnost in prvotni duh sta oživela v praškem Karmelu, ki je postal vzor starodavnega reda naše ljube Gospe Karmelske. (Konec prih.) uiiiiHimiiHiuimuiiimniiHiiHiiHiiiiiiiuuHiiniiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiniiViiiiiiiiiiiiiiiiiniiim uiiiiHNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimuuiiiniumimiiiiiiiiiiuij Ali ste že naročili KOLEDAR AVE MARIA za leto 1927? Ako ne, naročite ga takoj! Ne bo vam žal, zakaj krasno branje boste našli v njem in več nego 100 prelepih slik. Stane samo SOc. NASLOV: AVE MARIA, BOX 443, LEMONT, ILL. ........m..................................................................................................................................................„,.........................................................................................■■■.■■.............................................................iniiimmum. .......................................................................................................miuiiiimuiiiHiiiiiiiiiniHiiiiniiiiiiuimii...................niiimiiiiioiiiiiiimiiH............uiiiiiiiuiiinimiiiiiiiiLiiiimiiimuiiiiiu Spomini iz lepih dni. Piše K: (Dalje.) ^□HiinmiraiiuimiiinuuiM^ fR ADI praznika sv. Frančiška pretekli mesec, skočil sem v popisovanju našega pota iz Rima naravnost v Asizi, da smo se ob njegovi slovesni sedemstoletnici smrti skupaj pomudili v rojstnem mestu tega velikega moža in počastili njegov veliki spomin. Vendar pa ne smemo zapustiti večnega mesta Rima, da bi ne o-menil še nekaterih zanimivosti od tam. Seveda vsega opisati ni mogoče. O vsaki zanamivosti zase so že spisane cele velikanske knjige, pa tvarina še ni izčrpana. Najprej naj omenim katakombe. — Kaj so katakombe, to vsakdo ve. To so rovi pod zemljo, ki gredo milje in milje daleč na vse strani in sicer v najmanj treh nadstropjih skoraj pod celim starim Rimom. Kristijani prvih časov so si te velikanske rove izkopali, da so hodili tja k službam božjim, da so se tukaj tudi skrivali pred preganjalci pogani in si ohranili življenje. To so bili tudi grobovi njih mučencev. V treh vrstah na obeh straneh so sami grobovi, nekateri so še celi, drugi so že odprti in prazni, v nekaterih se vidijo še strohnjene mučeniške kosti. Kdor pride v Rim, gotovo nihče ne opusti, da bi ne obiskal katakombe. Mi smo se peljali tja četrti dan našega bivanja v Rimu in sicer smo se peljali ogledat si največje, to so Kalistove katakombe ob Apijski cesti. Trapisti jih imajo v svoji oskrbi. Bilo nas je precej, ko je prišel trapistovski brat in dal vsakemu malo svečko in šel pred nami po stopnicah pod zem-ljo. Neko čudno čustvo obide človeka, ko stopa po teh nerodnih stopnicah v to temo. Duh uhaja nazaj za skoro dva tisoč let in gleda v duhu v temni noči v črno zavite postave, ki so se skrivaj priplazile iz mesta sem na to pokopališče in šle po tehle stopnicah pod zemljo ... — Po kaj? Na veselico? Na zabavo? Ne, k sv. maši. K sv. obhajilu. Rabeljnov meč je visel nad glavo vsakega, ki je šel po teh stopnicah. Koliko jih ni več prišlo ven živih! Zajeli so jih pri službi božji in kar tam pod zemljo poklali — radi sv. maše. Druge so polovili in jih odpeljali v ječe in jih potem morili in klali kakor dandanes neumne živali ne bi smeli. In to niso bili kaki člani narodov, ki so bili stoletja katoliški. To so bili zvečine novo-spreobrnjenci, ki so komaj dobili luč sv. vere. Pa vendar tolika vestnost v izpolnjevanju dolžnosti službe božje. Da, Rimljani, ki pri tako krasnih svojih cerkvah puščate te cerkve ob nedeljah prazne, kako vam te katakombe kličejo sodbo radi vaše nemarnosti in lahkomišljenosti! In enako katoliki po širnem svetu. Trapistovski brat nam je povedal, da so ravno pred kratkim odkrili nove rove, o katerih še ne vedo kako daleč gredo, da so našli, da so katakombe v najmanj treh nadstropjih. Vlada pridno raziskuje. Brat nam je v kratkih, prav tra-pistovskih odlomkih, razlagal razne zanimivosti. Na eno se posebno spominjam. Ko smo prišli do nekega groba, nas je ustavil in potem s svečko posvetil v kot na grob in prebral napis na ka-menu: "Tukaj počiva X. Y., ki je živel s svojo ženo 25 let brez prepira." — Seveda so se vsi zasme-jali. Vsi oženjeni so pa takoj izjavili, da je to samo po čudežu mogoče in so v resnici z velikim spoštovanjem občudovali ta grob in si gotovo želeli enakega napisa na svoj grob. Cerkev sv. Klemena, kjer je grob sv. Cirila, apostola slovanskega, smo tudi obiskali. Midva duhovnika bi bila rada tam tudi opravila sv. mašo. In res, zadnji dan našega bivanja v Rimu sva jo zjutraj tja mahnila. Ko prideva tja, sva pa našla slovaške ameriške romarje, ki so prejšni dan prišli v Rim in hoteli tu opraviti svojo pobožnost. Slovaki so veliko bolj krepkega slovanskega prepričanja kakor smo mi Slovenci. Zato je bila prva njih pot v Rimu tja. Naša pa zadnja. Toda brat dominikan nama je jako o-sorno odgovoril, da bova morala dolgo, — več ur čakati, ako bova hotela priti na vrsto za sv. mašo. Tega pa nisva mogla, ker smo morali ob 11. oditi v Vatikan k audijenci k sv. Očetu. Malo sva zato pomolila in poslala par krepkih in gorečih srčnih vzdihov k Bogu po sv. Cirilu za nas nesrečne Slovane in odšla k sv. Antonu Padovanskemu, kjer je sedež frančiškanskega reda, in tam odmaševala. Sv. Ciril, slovanski apostol, je umrl v Rimu. Veliko sta bila ob-rekovana pred sv. očetom ta dva reveža, sv. Ciril in Metod, od lastnih sobratov. Dvakrat sta se morala iti v Rim zagovarjat, sv. Metod potem še enkrat sam, ko je bil sv. Ciril že mrtev. In pri dru- gem obisku Rima, ko sta se krepko zagovarjala in dokazala svojo nedolžnost in ju je papež oba v škofa posvetil, je sv. Ciril zbolel in umrl. Pokopali so ga v cerkvi sv. Klemena, papeža, katerega svete ostanke sta ravno ta dva apostola prinesla v Rim. Sv. Ciril je bil namreč misijonar med Ka-zari, v sedanji južni Rusiji okolu polotoka Krima. Tam je pa umrl v pregnanstvu tudi papež Klemen. Sv. Ciril je našel njegov grob in seboj odnesel svete njegove ostanke, najprej v samostan na goro Atos, potem med Slovane in potem v Rim. Cerkev stoji prav blizu "amfiteatra." Misijonska razstava je bila nekaj velikanskega. Kaj takega more spraviti skupaj samo tako mogočna ustanova, kakor je sv. katoliška Cerkev. Sv. oče je želel za sveto leto, ko bodo s celega sveta vrela ljudstva v Rim, in sicer katoliška, pa tudi nekatoliška, da se ob tej priliki vrši misijonska razstava, kjer naj se pokaže, kaj dela sv. Cerkev po pogasnkih, neciviliziranih, divjih narodih. Toliko se ravno sedanji moderni svet moti, da je vera tema, da cerkev ni nič naredila in nič ne dela za prosveto in omiko narodov, da samo omam-ljuje itd. Razstava posameznih misijonskih pokrajin, narodov in plemen naj modernemu svetu odgovarja na te klevete. Na razstavo smo prišli nekako ob enajstih in potem šli neprestano od pavilijona do pavilijona, od dvorane do dvorane, ustavljali smo se prav malo, vsak oddelek si ogledali samo površno, pa do štirih popoldne še nismo videli vsega. Tu so posamezni katoliški redovi razstavili spominke svojih misijonarjev, pokazali morilna orodja, s katerimi so jih divjaki pomorili in način, kako so plačali svoje delo za Boga in bližnjega s strašno smrtjo. Tu smo potem videli natančno predstavljeno življenje teh divjih poganskih narodov pred prihodom katoliških misijonarjev in pozneje, ko so sprejeli Kristusovo vero. Vse je bilo uprizorjeno z ljudmi iz voska, nekateri prav v naravni velikosti. Tu mi posebno ena slika ne gre iz spomina. Bila je mojstersko delo. Osebe so bile iz lesa izrezljane v velikosti enega črevlja. Cela pokrajina je bila enako izrezljana iz lesa. Slika je bila razdeljena v dva dela: Paganska služba božja in nje vpliv na človeka, in katoliška služba božja in nje vpliv na te divje ljudi. Na eni strani so malikovalski duhovniki žrtvovali svojemu ma-liku velikega črnega vola. Imeli so ga privezanega na močnih vrveh in ga z veliko silo vlekli pred žrtvenik in tam klali. To klanje je bilo v resnici oduren prizor. Malikovalsko ljudstvo je to vse gledalo. Na obrazih vseh se je videla brezsrčna okrutnost, kako so z užitkom gledali pobijanje u-boge živali. Na drugi strani je bila pa slika službe božje kristijanov. Misijonar je prepričal te divjake o ne-spameti njih malikovalstva, pridobil jih za križ in krstil in podučil v resnici sv. vere. Postavil jim je revno slamnato kočo in tam reven oltar in tam zbral svoje Verne. Povzdigovanje je. Vse kleči in moli Boga pod podobo kruha na oltarju. In med službo božjo pristopijo vsi k mizi Gospodovi Nebeška blaženost, sladki mir in sreča jim sije z obraza. Lepo so oblečeni, umiti in počesani. Nič ni tu divjega, okrutnega, vse je tako plemenito in blažilno. In še marsikaj smo videli zanimivega in lepega, o katerem pa ne morem pisati, ker ni prostora. Bili smo srečni. Ko smo prišli v prvo dvorano, smo vprašali, če je kdo, ki bi znal angleško, da bi nam razstavo malo razkazal in razložil. Takoj pride k nam mlad indijanski duhovnik v talarju, ki nas v krasni angleščini pozdravi in se nam ponudi. Seveda smo ga s hvaležnostjo sprejeli in šli za njim. Bil je iz Azije, iz Indije, in prišel s stvarmi, katere je njegov nadškof poslal na razstavo, da je tu vse uredil in poskrbel, da je bil oddelek zanimiv. Bil je blag in plemenit gospod, ki se nam je vsem zelo prikupil. Pisal nam je že parkrat sem v Ameriko in se nas tudi on dobro spominja. Ko nam je vse razkazal, hoteli smo mu dati vsak nekoliko darov, pa je odločno odklonil. Seveda smo mu radi nekoliko priznanja poslali iz Amerike. In kaj naj se opišem iz Rima? Toliko je tvarine pred menoj! Nič več, ker je prostora zmanjkalo! Ta mesec je že november in drugi že december, zadnji, ko treba sploh ta potopis končati. — G. urednik so rekli: "Samo za eno leto! Ne sme se vleči kot ribniška klobasa." Zato pa prihodnjič samo nekoliko opazk o našem nadaljnem potovanju. Danes pa: Z Bogom, večna Roma! Z Bogom ostani! Če bo mogoče, se še vidimo, če pa ne, pa — kakoi^Bog hoče . . . (Konec prih.) \ IMELDA. Priredil: P. Krizostom Sekovanič, O.F.M. Igra v štirih dejanjih. (Dalje.) Imelda: Ubogi kristijani? Tem bi hitro poslala angele, da bi jih rešili iz ječe; lahko bi jim le-ti prinesli tudi sveto obhajilo. (O-glasi se hišni zvonec.) Ali smem pogledati, kdo je prišel? (Odide.) Ana (gleda za njo) : Zares, kdor vidi ali sliši Imeldo, mora nehote misliti na nebesa; njene misli so bolj v nebesih kot na zemlji. V. Prizor. Imelda (se vrne vsa vesela in pripelje za roko Dorotejo, ki ima v košarici cvetlice in jagode naprodaj) : Glej, lepe cvetlice in jagode! Te hočemo vse kupiti. "Kar cvete in zeleni na zemlji, naj hvali Gospoda." (Ps.) Ana, nesi jagode v kuhinjo, cvetlice bomo pa položili pred taberna-kelj. Zveličar sam je "cvetlica našega polja in lilija naših dolin." (Vis. pes.) (Ana odide z jagodami.) Pridi, ljubi otrok! Tu sem sedi! (Jo odvede k mizici in ji ponudi zase pripravljeno juži-no:) Tudi ti moraš imeti kaj dobrega. Le vzemi in misli, da si moja sestra! (Sede poleg Doroteje:) Ne smeš se bati; ni nikogar drugega doma kot Ana in jaz. — Pa tako žalostno gledaš! Zakaj si otožna? Doroteja: Ker je moja mati u-boga in bolna in moji bratci in sestrice morajo stradati. Imelda: Ne smeš biti žalostna, ker si siromašna. "Oči Gospodove se ozirajo vedno na siromašne." (Ps.) Doroteja: Pa lakota je nekaj strašnega. Imelda: Zato pa jej, ljubi o-trok! Doroteja (prične jesti) : Kako je to dobro! Imelda: "Jedli bodo ubogi in bodo nasičeni." (Ps.) "Lačne je napolnil Gospod z dobrotami." (Magnif.) "Ubožec ni za vedno pozabljen — Gospod je njegovo pribežališče." (Ps.) O, kako rada bi bila siromašen otrok! Doroteja (začudena) : Siromašen otrok? Imelda: Da, siromašen otrok. Mali Jezus je bil tudi ubožen; bil je rojen v bornem hlevčku, dolgo je stanoval v nazareški hišici, ki je bila siromašna; in še sedaj stanuje v preprosti hišici, v taber-naklju — in tam bo stanoval do konca sveta. Ali nisi slišala v šoli, da je ljubi Zveličar sam rekel: "Blagor ubogim v duhu, ker njih je nebeško kraljestvo?" Doroteja: Tako pravi tudi moja ljuba mati; toda vedno joka in vzdihuje: Ko bi nam mogel kdo pomagati! Imelda (vesela) : Poznam nekoga, ki je bogat in nad vse dober Gospod. Ta Gospod nam kliče : "Pridite k meni vsi, ki ste obteženi in jaz vas bom pokrepčal." Ali ne poznaš tega Gospoda? Doroteja: Gotovo. Tega Gospoda poznam. Imelda: Ali pa greš tudi pogosto k njemu? In ali pride On mnogokrat v tvoje srce? Glej, ti bi ga morala prejeti vsak dan. Doroteja: Vsak dan? Nimam Časa; moram delati. Ana (se vrne s košarico, polno raznih jedil.) Imelda (Ani) : Poslušaj! Doroteja nima časa, da bi šla vsak dan k sv. obhajilu. Ana: Deklica, čas, ki ga darujemo Bogu in svoji duši, ni izgub- ljen za naša opravila. Imelda: O, ko bi bila jaz tako srečna! Z dvojnim veseljem in dvojno pridnostjo bi izvršila vsako delo. Doroteja: Ne maram, da bi me v pridnosti kdo prekosil. Pa tudi moja sestra pravi, da je zelo nevarno, preveč se navaditi na molitev in sv. obhajilo. Ana: Ali si moreš misliti lepšo navado, ko zjutraj pobožno prejeti presv. Telo in z Jezusom v srcu — kot živ tabernakelj — oditi na delo: v kuhinjo, na vrt, na polje, v gozd in poveličevati Boga s cvetlicami, s ptički in s celo pri-rodo božjo? Imelda: O, kdaj bom smela pristopiti k oltarju božjemu! (Pokaže košarico:) Ali si jo napolnila? Ana: Seveda. Saj dobro vem, da ne odpusti frofinja Imelda nobenega uboščka praznih rok. (Odide.) Imelda: Prosim te, nesi ta šopek v kapelo — Jezusu. (Ji da šopek:) Sprejmi, Jezus, te cvetlice kot prisrčen moj pozdrav, kot največjo prošnjo mojo: Pridi skoro iz višav! Daj Telo in Kri mi svojo! (Doroteji:) Še nekaj ti hočem podariti. (Prinese svoj nabirav-nik.) Kar imam, vse ti dam. (Strese denar iz nabiralnika na mizico.) Vzemi in nesi ta mali dar svoji materi! Doroteja: Kako naj se zahvalim, plemenita grofinja? Imelda: Zahvali se Gospodu, Doroteja! "On ne pozabi solza ubogih. On uteši z bogastvom njihovo hrepenenje. Kakor se usmili oče svojih otrok, tako se usmili Gospod vseh, ki se ga boje. Zato pa ne pozabi njegovih dobrot!" (Ps.) Doroteja (pobere denar in vzame košarico) : Jezus naj vam vse to poplača! Imelda (spremi Dorotejo k vratom ; komaj le-ta odide, vstopi od nasprotne strani Massima z Marjetico) . VI. Prizor. Massima: Kdo je odšel pravkar iz sobe? Imelda: Teta, uboga deklica je bila tu; prinesla je jagode in cvetlice. Sreča, da še nisem bila pojedla južine. Massima (jezno) : In v to sobo si spustila tega beraškega otroka? Imelda (smehljaje) : Da, teta. (Jbožčki so ljubljenci Zveličarje-vi. Massima (razjarjena) : In tu pri tej mizi je sedel ta beraški otrok? Imelda: Ubožni otroci jedo tudi nebeški Kruh s kraljevimi otroci pri isti mizi. "Gospod ne zaničuje in ne prezira solza ubogega in ne obrne svojega obličja od njega." (Ps.) Massima: Imelda, nisi vredna, da nosiš ime Lambertini. Popolnoma si pozabila na plemstvo svoje rodbine, da, ti si to ime z nogami poteptala. Imelda: Ljuba teta, nikar se ne jezi! "Gospod dviga ubogega iz prahu, povišuje siromašnega, da bi ga posadil poleg knezov svojega ljudstva." (Ps.) Massima (zakriči) : Molči! Nehaj že vendar s svojimi norostmi! Marjetica (zapazi Imeldin nabiralnik) : Mama, poglej Imeldin nabiralnik! Massima: Zdi se mi, da si izpraznila svoj nabiralnik! Imelda: Kdor da ubogim, posodi Bogu. Massima: Bodi srečna z obrestmi, ki ti jih bo plačal ljubi Bog. Obogatela ravno ne boš. Marjetica: Imelda hoče iti naj- brž sama po svetu kot beraški o-trok. Poglej, kako obleko ima! (Odide.) Massima: O kako sijajno si se oblekla! Zares, ta obleka je znak tvojega mišljenja. Imelda (smehljaje) : "Lepota kraljeve hčere je znotraj." (Ps.) Massima (prezirljivo) : Ti — kraljeva hči! Ti— kraljevi otrok! Ha, ha! Izrodek Lambertinijev! — Poberi se in se dostojno obleci! (Imelda odide.) Ta blazna Imeldina dejanja bodo menda vendar privedla Castoro do spoznanja. VII. Prizor. Castora (vstopi tako, da sliši zadnji Massimin stavek) : Kaj se je zgodilo? O kakih Imeldinih blaznih dejanjih govoriš? Massima: O! Pozdravljena! Castora: Tvoj samogovor me straši in napolnjuje z bojaznijo. Massima: Tako boš končno vendarle odprla oči in spoznala Imeldo v pravi luči. Imelda je zares popolna norica v besedah in dejanju. Ne kaže niti sledu vzvišenega mišljenja, ki je dediščina viteških Lambertinijev. Manjka ji prav vsa plemenitost. Tudi ni-kakega ponosa nima. Castora (resno): Massima! Kako je vendar zaslužila Imelda te očitke, ki zbadajo kot igle moje srce. Po moji izkušnji hrani Imeldina duša vse prednosti in vrline naših pradedov. In če se plemenito popje njene dobrote razcvete in dozori . . . Massima (prezirljivo) : Potem bo postala Imelda krona Lambertinijev, biser Bolonje. Le polagaj zlato in biserno krono na njeno glavo, le; povem ti pa, da se bo ta krona spremenila prav kmalu v trnjev venec, ki ti ga bo Imelda ovila okrog srca. Zdi se mi, da vi-dve obe skupaj nimata nobenega pojma več o časti. Castora (zelo resno) : Prosim te, s čim je pa omadeževala Imelda grb naše hiše? Vedi, da sem jaz prva, ki bom pkušala izbrisati vsak najmanjši madež na imenu Lambertinijev. Massima: Imeldino prenapeto gorečnost za tabernakelj, Marijino utico in samostansko celico dobro poznaš. Da je radi tega po-božnjaštva izgubila vsako razumevanje za čast svojega plemstva, je dokaz njeno današnje vedenje. Pomisli, tu, v tej sobi je sedel pri moji vrnitvi beraški o-trok; tu pri tej mizi je sedela in jedla ubožna deklica iz vasi; tu je stala Imelda, prepasana s predpasnikom tvoje služkinje. Ce ti pri takem vedenju ne zavre plemenita kri, potem — potem se pač vse neha. Castora (smehljaje) : Massima! Ubogi, da, najubožnejši ima plemstvo božjih otrok. Srčno plemstvo božjega otroka je pa mnogo dragocenejše od podedovanega viteškega plemstva. Poleg tega pa roka Lambertinijev ni sukala samo meča, ampak je bila vedno pripravljena, pomagati stiskanim, ubogim in trpečim. Massima: Gotovo. Toda siromaka dvigniti k sebi in se družiti ž njim — jfe ponižanje samega sebe. Castora: Ponižanje dviga našo čast. Kako se poniža Zveličar v najsv. Zakarmentu k naši ničevosti ! Massima (v zadregi) : Zdaj govoriva o Imeldi, ki jo je treba na vsak način prestaviti v drugačno okolico. Njeno vzgojo je treba temeljito izpremeniti. Castora (smehljaje) : Tudi jaz menim tako. Tej cvetlici škoduje vsak dotikljaj posvetnega diha. Zato jo pa mislim presaditi na vrt samostanske tihote. Tam naj cvete edinole Zveličarju. Massima: Tako torej: hočeš jo zapoditi iz palače in jo zapreti v samostansko celico. Žrtvovati hočeš tega slabotnega otroka samostanski strogosti. Castora: Tam naj se potem iz-premeni njeno viteško mišljenje v popm, T MARTIN LAURICH Prvi in najstarejši Slovenski trgovec s hišami in zemljišči ▼ Chicagi, roja- | kom jamčim, da boste vedno pošteno postrežem. — MARTIN LAURICH Real Estate Office — Phone Canal 5777 1900 West 22nd Place, Chicago, Illinois, f Vi ne morete biti zdravi JOHN J. POWALISZ, JR. STATE LICENSED PLUMBER Main and Lemont Streets, Phone 38 - R. Lemont, Illinois L B ES JOSEPH PERKO 2101 West 22nd Street, Chicago, Illinois SLOVENSKA TRGOVINA S ČEVLJI. — NAJBOLJŠE BLAGO IN ZMERNE CENE. FRANK BANICH 1902-1904 West 22nd Street, Chicago, Illinois. NAJVEČJA SLOVENSKA TRGOVINA Z OBLEKO. Rojakom se priporoča za naklonjenost. — Blago razpošilja na vse kraje Z. D. in tudi v stari kraj. — MATH KREMESEC SLOVENSKI MESAR 1912 West 22nd Street, Phone Canal 6319 Zaloea svežega in prekajenega mesa Poklon od FIRST NATIONAL BANK Lemont, Illinois. r JOHN KOSMACH EDINA SLOVENSKA TRGOVINA S ŽELEZNINO. Vedno velil:a zaloga različnih barv in stekla. JOHN KOSMACH < ^ 1804 West 2 2nd Street Chicago, Illinois. Sprejema vsa stavbinska dela. Popravlja hiše. Poklsds stenski papir. — Rojaki podpirajte svojega rojaka. =5Šfl«l brez notranjega reda in čistosti. Triners Bitter Wine vam očiščuje črevesje, j« ohrani čiste in v redu. J« najboljše zdravilo protf slabemu teku, zaprtj«, JrrfPJfE1- Vr.ŠSSl glavobolu, nervoznosti m vsem drugim notranjim nerednostim. Dobite ga pri vsak drugistih. JOSEPH TRINER CO. 1333-45 S. Ashland Ave. Chicago, 111. FIDELITY ELECTRIC SHOP FRANK SHONTA, Ustnik 2049 W. 22nd St., Chicago, UL Velika zaloga vseh električnih potrebMU. Phone Canal 5190 J. N. PAZDERTZ SLOVENSKA GROCERIJA IN MESNICA. Najboljše blago in zmerne cene. Cor. Center and Hutchison Streets. JOLIET, ILLINOIS MICHAEL TRINKO PLASTERING CONTRACTOR. Slovencem se priporoča. 2114 W. 23rd PI., Chicago, 1 JOHN F. GLOMB — FOTOGRAF in SLIKAR — t, I' 2006 W. 22nd St., Chicago.