Etnolog 16 (2006) RAZSTAVE EXHIBITIONS FRANCKA S KRASA IN NJEN VSAKDAN SKOZI FOTOGRAFSKO OKO 295 V Slovenskem etnografskem muzeju smo imeli v aprilu in v za~etku maja 2006 na ogled zanimivo fotografsko razstavo Francka s Krasa in njen vsakdan, avtorjev Jo`ice Zafred in Borisa Poropata. Razstava ima svoj za~etek v naklju~nem sre~anju med Francko Mlja~, preprosto, starej{o Kra{evko (roj. 1930), ujeto pri spravilu sena, in dvema fotografoma, ki sta na Krasu iskala povsem druge motive. Oba gojita ljubezen do fotografije `e vrsto let, sicer pa opravljata drugi poklic: Jo`ica Zafred je poklicno usmerjena v pedago{ko dejavnost, Boris Poropat pa je televizijski snemalec. Poznanstvo je preraslo be`no sre~anje in se postopoma razvilo v pristen in odprt prijateljski odnos. Avtorja sta ob nenehnem vra~anju v Franckin vsakdan prepoznala druga~nost na~ina `ivljenja in razmi{ljanja, ki je lasten le {e malokomu. Njeno `ivljenje ju je tako prevzelo, da ga `elita posredovati drugim s pripovedjo svojih fotografij. Vzpostavljene vezi skozi fotografije pripovedujejo o Franckinem `ivljenju, kakr{no res je, brez posebnih priprav na fotografiranje in zadreg ob tem. Francko spremljata na njivi, pri ko{nji, `etvi, pripravi »koucov in frask« – otik za fi`ol in grah, pri prodajanju na tr`nici v Lokvi, v kuhinji, pri {ivanju ... Spremljata jo na njenih poteh, kjer pe{a~i, vle~e »karjolo«, vozi kolo ali traktor. Ciklus fotografij o Francki je prepotoval `e dobr{en del Krasa, Primorske in zamejstva, izbor ve~ kot 120 fotografi j je bil v Slovenskem etnografskem muzeju tako predstavljen `e deveti~. Fotografa ostajata zvesta klasi~ni barvni fotografiji, kjer se odlo~ata le za pove~ave izbora. V dveh letih, kolikor traja dokumentiranje Franckinega `ivljenja, je nastalo {tevilo posnetkov, ki se meri `e v tiso~ih, in kot pravita, bosta s takim na~inom dokumentiranja ostala Franckina stalna spremljevalca. Sama jima sporo~i, kdaj bo kaj delala, in ~e imata ~as, se oglasita in jo posnameta. Tudi brez vabila se ji oglasita, saj ju sedaj `e pogre{a, ~e ju dlje ~asa ni. Zanima ju vse: delo doma, okoli doma, na polju, v gozdu, prodajanje vrtnin na tr`nici v Lokvi, orodja, na~in dela, postopki, smisel njenega dela …, njena dr`a pri tem. Izbor fotografij za razstavo v Slovenskem etnografskem muzeju nam slika `ivahno Francko, sicer `eno, mamo, nono in pranono, ki ji `ivljenje ni prizana{alo. V lepem spominu je ohranila svoje otro{tvo, s hvale`nostjo se spominja o~eta, zelo razgledanega mo`a, in mame, ki je bila `eljna znanja in izredno delavna. Taki so bili tudi Etnolog 16 - 18.indd 295 11/26/06 11:18:15 PM Barbara So{i~ njuni otroci. Zanje ni bilo prav veliko mo`nosti za izobra`evanje. Vojni in povojni ~asi ter skromne gmotne razmere v dru`ini z 11 otroki so omejili {e tako majhne mladostne sanje. Francka se je od{la u~it za »mo{ko {iviljo« h kroja~u v vasi, ~eprav je to ni preve~ veselilo. @e osemnajstletna se je iz Lokve poro~ila v kilometer oddaljene Prelo`e, kjer je takoj postala gospodinja na skromni kra{ki kmetiji. Z mo`em in najprej tudi ostarelim tastom je z ljubeznijo obdelovala skopo kra{ko zemljo. Rodila je {tiri otroke, od katerih je danes `iva le {e ena h~erka. Iz njenega govora sije vedrina, zaupanje in odprtost. Zelo pomembna oporna to~ka v njenem `ivljenju je vera, ki jo je prejela od svojih star{ev. Ta ji prina{a mir in osmisli marsikatero `ivljenjsko preizku{njo. Ve, da ima `ivljenje dve plati: dobro in slabo, sam se odlo~i{, s katere strani bo{ pogledal nanj in kateri odtenki te bodo prevzemali. Sama 296 se odlo~a za dobro, prijazno in odprto plat. To nas prijetno presene~a, pritegne. Razstavljene fotografije lepo pripomorejo k ustvarjanju slike o njenem vsakdanu, ki je iz leta v leto, kljub starosti, ki so jo le-ta prinesla, poln dela in obveznosti. Slika skozi pogovor s Francko postane {e popolnej{a. Medtem ko mo` poskrbi za `ivino, ona dopoldan dela na polju ali prodaja na tr`nici v Lokvi. Ko pride domov, najprej skuha kosilo (~e ga ni `e zjutraj, preden je od{la), popoldan pa spet dela na njivi, pripravlja zelenjavo za trg ali opravlja kak{no drugo delo. Njeno `ivljenje se tako odvija predvsem zunaj, v naravi, s katero je `ivljenjsko povezana. Opa`amo, da narava ni samo njeno delovno okolje, ki je njej in dru`ini omogo~alo skromno pre`ivetje, je tudi njeno zato~i{~e in uteha. Pri obdelavi zemlje najbolj zaupa svojim rokam, saj ve~ino dela opravi ro~no. Za preva`anje tovora na polje in domov uporablja ro~ni vozi~ek, ki ga po potrebi nadgradi. Je prakti~na in iznajdljiva. Zna uporabiti to, kar ima. Ne glede na okolico, ki se je v zadnjih desetletjih zelo spremenila, sama v svojem `ivljenju ne spreminja prav veliko – rada ima stare stvari, tako orodja, kot opremo v doma~i hi{i, na dvori{~u in v hlevu. Tudi kuha preprosto – »po starem«. Verjetno ji tako na~in `ivljenja kot predmeti, ki jo spremljajo `e celo `ivljenje, dajejo ob~utek varnosti in obvladovanja `ivljenja. Je izjemno skromna in zadovoljna z malim. Mimogrede izvemo, kak{na nesre~a jo je doletela pred skoraj {tirimi desetletji, ko je na borovcih nabirala mlade stor`e, ki so jih gozdarji odkupovali za vzgojo novih sadik. Pri tem delu je nesre~no padla. Nesre~a jo je zaznamovala, saj je z zlomljeno hrbtenico ve~ mesecev okrevala v bolni{nici in doma, kjer so jo ~akali majhni otroci. Ni pa ji vzela poguma in volje do dela. Treba je bilo pre`iveti. Ena ve~jih pridobitev na kmetiji je bila »freza«, manj{i traktor, ki ga {e danes vozi in ji olaj{a te`je kme~ko delo. Pri delu z njim ji pomagajo tudi bli`nji sorodniki, zlasti zet. To orodje jo je leta 1984 pokopalo pod seboj, ko je domov peljala voz, poln sena. Tudi pri tej nesre~i si je po{kodovala hrbtenico in tudi tokrat imela sre~o, da si ni po{kodovala hrbtenja~e. Pred najhuj{im jo je re{ilo drevo – oreh, ki je od takrat naprej zanjo simbol `ivljenja. Bila pa je primorana k dolgemu okrevanju. Francka je {e vedno ve{~a ro~ne ko{nje in spravila sena, prav tako tudi {e danes po`anje nekaj `ita na roko, preden pride kombajn. V pomladnem ~asu ima polne roke dela s setvijo in saditvijo vrtnin in polj{~in, ki jih potem prodaja na tr`nici v Lokvi. Njeno prevozno sredstvo na polje, v cerkev in na Etnolog 16 - 18.indd 296 11/26/06 11:18:16 PM Francka s Krasa in njen vsakdan skozi fotografsko oko trg je kolo. Z njim v velikih vre~ah vse pripelje in odpelje. Na tr`nici prodaja stalnim strankam, vendar ugotavlja, da jih je vsak dan manj, saj ljudje, ki bi pri njej kupovali pridelke, po~asi izginjajo – bodisi umirajo ali nakupujejo v velikih trgovinskih centrih. Francka prodaja, ko je vreme lepo. Prodaja solato, radi~, motovilec, rde~o peso, zeleno, krompir, fi`ol, grah, korenje, zelje, ro`e in {e marsikaj drugega. Spominja se ~asov, ko je {e kot dekle z vlakom odhajala v Ljubljano na tr`nico prodajat maslo. Tudi v Trstu na Ponte Rosu je prodajala, zlasti ro`e. Z vlakom je s pridelki hodila tudi na tr`nico na Reko. Spomladi in poleti je njena prava sezona, ko ne ve, kaj bi najprej naredila in kdaj bo kon~ala: to je ~as, ko najve~ pridela in prodaja. Seje, okopava, pleve, nabira, pripravlja za trg. Isto~asno ima veliko dela {e s ko{njo trave in ~eprav kombajn po`anje `ito, je tudi s tem veliko dela. 297 Jeseni je ~as za spravilo pridelkov. Prodaja jih, dokler mraz ne zatre rasti in ji na tr`nici burja ne zleze prav do kosti. V tem ~asu si najde kak{no drugo delo. Je ena redkih, ki v jesenskem in zimskem ~asu {e grabi listje za steljo `ivini. Pozimi je nujnega dela manj, pa vendar Francka `e konec zime za~ne ro~no pleti `ito, pripravljati »kouce in fraske« za fi`ol in grah, da je vse nared, ko rastline po`enejo. Na Krasu sneg le redko zapade, pa {e to le za kratek ~as, zato radi~ in motovilec po`eneta ob vsaki otoplitvi. Tako ob lepem vremenu Francka na tr`nici prodaja tudi pozimi. Fotografa ji sledita. Pustila jima je vstopiti v svoje `ivljenje povsem odprto, kot prijateljema, s katerima si vse zaupa, in to ji je v veselje. »Kdaj mi morata tudi kaj pomagati,« pravi Francka. V vezeh, ki so se stkale med vsemi tremi, se porajajo {tevilni zanimivi pogovori in razkrivanja, ki avtorja bogatijo in spodbujajo k osebno zaznamovanemu prikazu tega zanimivega `enskega lika. Francko sta dojela kot zaklad neoprijemljive dedi{~ine ljudskega znanja in sledi preteklega na~ina `ivljenja. Pri tem delu se je spontano razvil odnos, ki mu sledimo s fotografi jami: Francka nekaj po~ne, Boris jo fotografira in Jo`ica s fotografskim o~esom vse dokumentira. Franckine fotografije v muzeju Slovenski etnografski muzej je ena od osrednjih slovenskih ustanov, kjer se zbira in ohranja kulturna dedi{~ina tako minulih ~asov kot tudi dana{njih, ki nam ponekod {e vedno pri~ajo o prej{njih na~inih `ivljenja. Na~inov ohranjanja je ve~: besede in opa`anja lahko zapi{emo, posnamemo z diktafonom, kamero ali fotoaparatom. Jo`ica Zafred in Boris Poropat sta se odlo~ila za slednje, ker sta v tem najbolj ve{~a. V muzejih je poudarek na zbiranju predmetov, ki so opredmetena, oprijemljiva dedi{~ina. Ob tem se trudimo zajeti zgodbe in `ivljenja ljudi, ki so jih uporabljali, naredili ali so kakorkoli povezani z njimi. Tudi etnolo{ka fotografija je osredoto~ena na ~loveka in njegovo `ivljenje. Fotografije sporo~ajo zgodbe in delujejo kot izjemen ohranjevalec spomina, vendar ne brez zabele`enih zgodb. Svojo pomembnost pravzaprav dobijo {ele s tem, ko so znane okoli{~ine njihovega nastanka in vsebina fotografi ranega. Taka fotografija slu`i kot imeniten dokument in vir za vsakr{ne raziskave. Danes je posnetih fotografij, ki so pri~evalke `ivljenja nekdanjih ~asov, v muzejski fototeki bolj malo, saj tudi ljudi, ki bi {e `iveli tako, kot `ivi Francka, danes ni prav Etnolog 16 - 18.indd 297 11/26/06 11:18:16 PM Barbara So{i~ 298 Francka Mlja~ pri delu, Prelo`e na Krasu. Foto: B. Poropat, junij 2004 veliko. Malo je tudi fotografov, ki bi jih zanimalo dokumentiranje preprostih kme~kih opravil in `ivljenja. Pa vendar je s pomo~jo posameznikov, ki po stroki najve~krat niso etnologi, zajetega in ohranjenega veliko fotografskega gradiva z etnolo{ko vsebino, tako iz preteklosti kot sedanjosti. Z navezovanjem stikov s fotografi pridobimo kakovostne fotografije, preko njih pa dokumentirano `ivljenje. Da so tovrstne fotografije zanimive za {irok krog muzejskih obiskovalcev, pri~ajo zapisi v knjigi vtisov, kjer je izra`eno odobravanje in navdu{enje nad prikazanim. To nam je spodbuda in obveza k nadaljevanju uvr{~anja tovrstnih razstav v muzejski program. V muzej prihaja tudi veliko obiskovalcev mlaj{e generacije – {olarjev, dijakov, dru`in, ki `ivijo v mestu. V okolju, ki jih obdaja, nimajo prilo`nosti videti in spoznavati `ivljenja, ki je zna~ilno za va{ko okolje. Tudi zanje je, glede na odzive v knjigi vtisov, razstava pomenila odkritje ne~esa novega. Je na~in osve{~anja in spoznavanja na~inov `ivljenja najrazli~nej{ih generacij in okolij. S pri~ujo~o razstavo smo zajeli takega, ki ima svoje trdne korenine v tradiciji in jasno postavljene vrednote, po katerih je bilo v preteklosti verjetno la`je obvladovati in razumeti `ivljenje, kot ga je danes. Fotografi je namre~ jasno pri~ajo o dedi{~ini prej{njih generacij, katerih odsev `ivljenja izginja s posamezniki, kot je Francka. Skozi zanimiv `enski lik se tako pribli`amo druga~nemu, na{im prednikom lastnem na~inu `ivljenja in razmi{ljanja, ki se razkriva skozi na~ine obdelovanja zemlje in gledanja na kme~ko delo, ter odnosu do sveta nasploh. Temu re~emo tudi neoprijemljiva dedi{~ina, ki je velikega pomena pri iskanju na{e lastne identitete. Izginja skupaj z generacijami, katerih zanimive osebnosti, ve{~ine in znanja lahko zagotovo ohranimo tudi skozi zapise, fotografije, posnetke. To avtorjema, ki ostajata prisotna v Franckinem `ivljenju tudi naprej, izjemno dobro uspeva. Barbara Sosi~ Etnolog 16 - 18.indd 298 11/26/06 11:18:17 PM