Pravna pomoč krajevnim skupnostim Ustava SR Slovenije \z leta 1974 (72. do 74. člen in 139. do 142. člen) je poudarila po-membnost krajevne skupnosti kot temeljne skupnosti, v katero se povezujejo delovni Iju-dje in občani v naselju ali delu naselja, da bi v njej samoupravno organizirant uresničevali določene skupne interese in potrebe. V kra-jevni skupnosti deiovni Ijudje in občani ur&-jajo medsebojne odnose glede urejanja na-selij in drugega prostora ter prebivanja, upravljanja stanovanj, otroškega varstva in socialnega skrbstva, zdravstvenega varstva, vzgoje in izobraievanja, prosvete in kulture, javnega obveščanja, telesne kulture in re-kreacije. komunalne in druge dejavnostl, var-stva interesov potrošnikov in uporabnikov, splošnega Ijudsksga odpora in družbene sa-mozaščite, varstva ftlovekovega okolja, kul-turnih in zgodovinskih sporoenikov, upravlja-nja stvari in v družbeni lastnini ter glede drugih področij skupnega zivljenja in dela. Navedeno obširno podrodje dela krajevnih skupnosti poraja številne družbeno-«konom-ske in politične probleme, ki zaMevajo prav-no pomoč, kakršno je normiral zakon o prav-ni pomoči (Ur. list SRS 23/79). Po cit. zakonu so poleg občin in drugih samoupravnih orga-nizaclj tudi krajevne skupnosti dolžne zago-tavljati matenalne in druge pogoje za pravno pomofi v skladu s tem zakonom. Znano je, da v zakonu o pravni pornoči predvidene družbene organizacijske oblike pravne pomofii to je službe pravno pomofii, organizirane kot delovne organizacije ali kot delovne skupnosti, doslej niso zalivele. Jav-no pravobranilstvo mesta Ljubljane je na po-budo IzvrSnega sveta Mesta Ljubljane dne 3. 2. 1963 posredovalo temu organu svoja opa- žanja glede probiematike pravne pomoč! pri varstvu družbene lastnine na obmodju mesta Ljubljane s predlogi, kako bi bilo mogoie v skladu z zakonom organizirati družbeneobli-ke pravne pomoči na lem območju. Ugotavljamo, da je krajevnim skupnostimv veljavni pozitivni zakonodaji (zakonu o jav-• nem pravobranilstvu SRS 19/76) zagotovlje-na kvalificirana pravna pomoč glede varstva njihovih prefnoženjskih pravic in koristi pred sodišči in drugimi organi (1. člen zakona), kot tudi pri sklepanju pogodb, s katerimi se ustanavljajo, spreminjajo ali ukinjajo stvarne pravice na nepremičninah v njihovem uprav-Ijanju (10. člen zakona). Zaradi obstoja pra-vobranilstva torej ustanovitev pravne pomoči krajevnim skupnostim ni potrebna. Analiza dela Javnega pravobranilstva me-sta Ljubljane za 131 krajevnih skupncsti tega območja kaže, da krajevne skupnosti uprav-Ijajo z vse večjimi družbonimi sredstvi in opravljajo vedno zahtevnejsa opravila. So in-vestitorji urejanja stavbnih zemljlsč, gradijo Sportne objekte in objekte družbenega stan-darda; sofinancirajo PTT naprave, vodovode in kanalizacijo; razpolagajo s poslovnimi stavbam! in prostori ter drugimi nopremični-nami v svojem upravljanju; oddajajo nezazi-dana stavbna zemljišča. ki jih je v njlhovo upravljanje prenesla občina; naročajo blago in stontve za svoje potrebe itd. Vsa ta pravna razmerja povzrcx5ajo spore predvsem premo-ženjske narave, v kalerih pravobranilstvo krajevnim skupnostim praventivno svetuje in pomaga zadeve retevati sporazumno, v pri-merih sporov pa zastopa njihove Koristi na vseh instancah. Krajevnim skupnostim na območju mesta Ljubljane je torej po Javnem pravobranilstvu mesta Ljubljane zagotovljena popolna prav-na pomoč glede naslednjlh v 4. členu zakona o pravni pomc*i naStetih opravil in dejanj: - dajanje pravnih nasvetov, - sastavljanje vlog v vseh postopkih civil-nega prava, - sestavljanje listin o pravnjh poslih in raz-merjih, - zastopanje v postopkih pred sodi&i, dr-žavnimi organi in drugimi samoupravnimt or-ganizacijami in skupnostmi glede premo-ženjskih pravic in koristi ter - glede zastopanja v pravnih poslih in raz-merjih z drugimi stankami. Pravobranilstvo no zagovarja krajevnih skupnosti, obdolženih v postopkih za kazno-vanje prekrškov in gospodarskih prestopkov, ker zakon o pravobranilstvu te pristojnosti ne predvideva in ker v navedenih postopkih težl-šfie odgovornosti ni na krajevni skupnosti, ampak na odgovomom delavcu krajevne skupnosti. Razen tega so takSni postopki, kolikor nam je znano, redki. Nadalje pravobranilstvo ne nudi krajevnim skupnostim strokovne pomoči pri vsklajeva-nju samoupravnih splošnih aktov z ustavo in zakonom. Tudi te pristojnosti zakon o jav-nem pravobranilstvu ne predvideva, za to de-lovno področje so zadolženi profesionalni tajniki krajevmh skupnosti. Lahko torej zaključimo, da je na obmo6ju mesta Ljubljane za skoraj vsa pravna dejanja in opravila, naiteta v 4. členu zakona o pravni pomoči, pravna pomoč krajevnim skupno-stim zagotovljena že po zakonu o javnem pravobranilstvu. še naslov: Javno pravobranilstvo mesta Ljubljane, Titova 21, telefon 310-386.