43 12 KRONIKA 1995 časopis za slovensko krajevno zgodovino Peter Štih O novem branju starih virov Miselni modeli in vzorci znajo biti zelo trdo- vratni. Eden takšnih je povezan z vprašanjem iz- vora ljudstev, z njihovo etnogenezo. V srednje- veških raziskavah lahko vedno znova opazujemo fasdnacijo nad začetkom; fasdnacijo, ki se je raz- vila do polne veljave v času romantike, ko je glede etnogeneze nastal tudi vse do danes prevladujoč miselni vzorec. Ta izhaja iz predstave o organski, biološki rasti ljudstev in zato predpostavlja, da je rešitev uganke možno najti na začetku nekega skupnega razvoja, v nekem genetsko določljivem jedru, iz katerega so se nato "razvila" posamezna ljudstva. Izhajajoč iz sorodnosti jezikov, je bilo namreč vabljivo izpeljati sklep o genetski poveza- nosti ljudstev in s tem o neki davni enotni in skupni preteklosti. Izoblikovala se je biološka pred- stava modela geneaološkega drevesa, po katerem so vsa ljudsva nastala z delitvijo iz starih ljudstev. V sozvočju s to predstavo se je stremelo prikazati zgodovino posameznega ljudstva čimbolj staro in slavno in zato prestaviti "začetek" tako daleč v preteklost, kolikor je le bilo mogoče. Temu pri- memo so se v literaturi pojavile špekulacije o raz- ličnih "prednikih" posameznih ljudstev in narodov; tudi pri nas, nazadnje z venetsko teorijo. Kolikor starejšo in slavnejšo zgodovino ima neko ljudstvo oz. narod, toliko pomembnejši naj bi bil v seda- njosti! Prav na prostoru naše nekdanje države Jugoslavije se je pokazalo, da ima lahko zgodo- vina, ki ponuja čmo-bele identifikacijske modele in enostavne predsodke, še vedno in ponovno fatal- ne uspehe. Prelom v etnogenetski problematiki je nastal, ko je leta 1961 Reinhard Wenskus objavil obsežno knjigo Stammesbildung und Verfassung in z njo odprl novo pot za raziskovanje etničnih fenome- nov. Teoretično je njegovo delo slonelo na premisi, da je etnična skupnost (gens, populus, natio, et- nas; pač kakor je označena v virih) subjektivno in ne biološko-objektivno določljiva. V tem smislu je npr. Ernest Renan že leta 1882 karakteriziral nacijo s konsenzom vseh njenih članov, podobno pa je tudi Max Weber definiral etnične skupine samo z njihovim "subjektivnim pfepričanjem" o skupnem poreklu. Wenskus je prepričljivo dokazal, da poz- noantična in zgodnjesrednjeveška ljudstva (oz. plemena, kot jih je imenoval) niso imele nekega resničnega skupnega porekla, ampak, da jih je prav prepričanje oz. vera o skupnem izvoru držala skupaj. Na podoben način je relativiziral tudi ostale objektivne kriterije za etnično pripadnost, predvsem jezik, pa tudi kulturo, pravo itd. Odlo- čilna je bila torej le subjektivna opredelitev oz. izpoved. To je vodilo k nadaljnjim ugotovitvam, da so bili etnični odnosi zgodnjega srednjega veka veliko bolj kompleksni in protislovni, kot se je dotedaj mislilo. Predstava o razvoju in razširitvi nekega ljudstva iz ene kali - predstava, ki od- zvanja tudi v pojmu etnogeneza - se je morala umakniti. Vidno je postalo, da so ljudstva nastala z etničnim mešanjem, da se je etnična pripadnost lahko menjala, da je ravno v nemirnih stoletjih pozne antike in zgodnjega srednjega veka pogosto prihajalo do cepitev in nastajanja novih skupnosti, da je torej polietnična struktura posameznih ljud- stev bila pravilo. Knjiga Herwiga Wolframa o Go- tih, prvič izšla 1979, je jasno pokazala, kako v got- ski zgodovini ni neke biološke, ampak samo konti- nuiteta imena, saj so se vedno nove skupine po- služevale gotskega imena in z njim zvezane tra- dicije: kmetje na Baltiku v 2. in trume pomorskih roparjev v 3. stoletju, stepski imperij ob Črnem morju v 4. in konkurirajoče se federatske vojske, pogosto velike le nekaj tisoč mož, v balkanskih provincah 5. stoletja ter kraljestva v južni Galiji in na Iberskem in Apeninskem polotoku. Eden temeljnih pojmov za razumevanje obli- kovanja etničnih zvez je postal "tradicijsko jedro" (Traditionskem). Okrog takšnih tradicijskih jeder, se pravi okrog nekega vodilnega sloja, ki si je svojo legitimnost in atraktivnost znal pridobiti z, glede na okolico, boljšimi bogovi (to je s pre- pričanjem o svojem božanskem izvoru) in boljšimi organizacijskimi oblikami (običaji, temeljnimi ustav- nimi oblikami, ki so določala pravila skupnega življenja takšne zveze), se je lahko izoblikovala velika (etnična) zveza, ki jo je povezovala neka skupna tradicija in pravila skupnega življenja, ne pa kri. Nastanka posameznega ljudstva, določene etnične identitete, si torej brez določenih ustavnih, še tako rudimentamih oblik, ni mogoče pred- stavljati. Tadtov stavek "majhnost plemeniti Lan- 1 12 KRONIKA 43 časopis za slovensko krajevno zgodovino 1995 gobarde" reflektira vlogo takšnega tradicijskega jedra v zgodovini - oziroma bolje v subjektivni predstavi o lastni zgodovini - zgodnjih ljudstev. Te predstave o lastni zgodovini so našle izraz v iz antike izvirajoči literarni zvrsti Origo Gentis, v Iz- voru ljudstev, ki so polne klišejskih in stereotipnih predstav: najprej je obstojalo neko majhno ljud- stvo, recimo Goti ali Saši ali Langobardi. Ker jih njihova domovina ni mogla več prehranjevati, so se pod božjim vodstvom izselili. Primordialno de- janje, prva preizkušnja, pa naj bo to prehod čez morje ali veliko reko kot so Ren, Laba, Donava ali pa zmagovita bitka nad premočnim sovražnikom - velikokrat pa oboje skupaj -, je ustvarilo pred- pogoje za legitimnost tradicijskega jedra in za nas- tanek novega, številčno močnega - ter pač atrak- tivnega - ljudstva. To novo branje starih virov ni zaobšlo niti alpsko-jadranskega, pogojno rečeno širšega sloven- skega prostora. Zlasti po zaslugi Herwiga Wolf- rama, ki je svoje tozadevne raziskave sintetiziral v knjigi Rojstvo Srednje Evrope (1987) in njegovega učenca Walterja Pohla, ki je na teh novih iz- hodiščih skušal razložiti fenomen Avarov (1988), in pri tem pokazal, da so nekatere lastnosti skupne vsem ljudstvom (plemenom), ne glede na to ali jih štejemo med germanska, slovanska aH pa stepsko- nomadska. Ob ugotovitvi, da zgodnjesrednjeveška plemena niso bile skupnosti istega porekla, temveč so to bile polietnične skupnosti, ki jih v celoto ne povezuje ista kri ampak skupna tradicija in običaji, se je pokazalo, da so tudi Avari tvorili polietnično zvezo, ki je bila zmeraj odprta novim prišlekom in ki je poleg ostalih ljudstev panonskega bazena zaobjemala Gepide, Bolgare, Kutrigure in pred- vsem Slovane. Pod imenom Avari je torej živela nadregionalna politična skupnost, katerega tradi- cijsko jedro je tvorila skupina okrog kagana in ki je bila precej nestabilna in podvržena nenehnim spremembam. Polietnično pa je bilo tudi pleme oz. ljudstvo Karantancev. Brez dvoma so bili slovan- sko pleme - kar pomeni, da je bilo njihovo tra- dicijsko jedro znotraj polietnične zveze slovansko opredeljeno, sestavljeno iz dveh skupin Slovanov, ki so se konec 6. stoletja naselili v prostor vzhodnih Alp s severa in iz juga ter še iz Hrvatov in Dudlebov in domačih romanskih staroselcev. Ne gre pa izključiti možnosti, da so se med njimi nahajali tudi avarski, bolgarski in germanski drob- ci. To med drugim pomeni, da so morda obstajali tudi Karantanci, ki so imeli poševne oa! Že samo možnost, da bi kakšen azijat lahko bil član ka- rantanskega gensa povzroča rassig naravnanim Slovenceljnem, ki verujejo, da smo - tako kot to mislijo zase npr. nekateri njim podobni Hrvati in Srbi - eden najstarejših evropskih narodov, star že tri tisoč let, ki v svoji biološki kontinuiteti sega vse do Venetov, kurjo polt in jim dviga lase na glavi. Izhodišče, da so zgodnjesrednjeveška ljudstva skupnosti, ki jih v celoto povezujej skupno tra- dicijsko jedro in da je posamezna skupina lahko menjala svojo etnično identiteto pa je, kar se sta- rejše slovenske zgodovine tiče, pripeljalo še do ene pomembne ugotovitve. Po propadu avarske nadre- gionalne in polietnične skupnosti konec 8. stoletja je na ruševinah avarskega kaganata prišlo do ve- likega preslojevanja in oblikovati so se začele nove etnogeneze, kar se je odrazilo tudi v terminologiji virov. Namesto splošne oznaki Sciavi se sedaj na obrobju kaganata pojavijo številna slovanska gen- tilna imena, med njimi leta 820 tudi Kamiold, ki jih zgodnjesrednjeveški viri jasno razlikujejo od Karantancev. Karantanija tudi ni zajemala (v glavnem) prostora današnje Slovenije, v prvi vrsti Posavja, ki so ga od karantanskega prostora ločile Karavanke. Na tem prostoru se je konec 8. in v začetku 9. stoletja začelo oblikovati posebno pleme - ljudstvo, ki je bilo slovansko determinirano in je tako kot Karantanci svoje ime dobilo po pokrajini kjer je bivalo: po KamioU (o tem podrobno P. Štih, Camiola (Kranjska) v zgodnjem srednjem veku, v tisku). Na slovanskem naselitvenem prostoru v vzhodnih Alpah sta se tako izoblikovali dve ljud- stvi: Karantanci in Kamiolci in gentilna kneževina Kamiolcev je bila poleg Karantanije druga slovan- ska gentilna kneževina tega prostora, ki pa je - tako kot Karantanija - pod novo frankovsko oblast- jo kmalu izgubila svojo staro plemensko ureditev. Tudi razprava Juraja Sediv^^a, Slovaka, Id štu- dira na Dunaju, in ki so ji - kot nekakšen uvod - namenjene te vrstice, je naravnana v smer, ki so jo odprle raziskave od začetka šestdesetih let naprej, ko so bili pod lupo ponovno postavljeni nekateri ključni pojmi, ki so jih v svojih delih uporabljali zgodnjesrednjeveški pisci. Skozi analizo nekaterih temeljnih pojmov se skuša Sediv^' približati misel- nemu svetu in vzorcem tedanje Evrope in tako razgrniti del polja, ki ga označujemo kot kulturna zgodovina. Ne zanima ga faktografija, ampak mi- selnost, mentaliteta zgodnjesrednjeveškega kro- nista, vprašanje njegove percepcije in njegove lest- vice vrednot. Seveda, na podlagi enega samega avtorja in ene same kronike ni mogoče potegniti nekih splošnih zaključkov. Sploh obstaja o teh vprašanjih v zadnjem času že obilo zelo različnih del, tudi z zelo različnimi rezultati. Kljub temu je delo zanimivo za objavo predvsem zaradi svojega pristopa - in kot takšno bi lahko koristilo kot spodbuda za podobne raziskave tudi v slovenskem zgodovinopisju. 2