Poštnina plačana v gotovini Sped. in abbon. post. - 1 Gruppo jp< ko| Katoliški UREDNIŠTVO IN UPRAVA: Polletna naročnina . . ... L 800 G o r i z i a, Riva Piazzutta, 18 - tel. 3177 Letna naročnina . . . ... L 1.500 PODUREDNIŠTVO: Letna inozemstvo ... L 2.500 [ T r i e s t e , Vicolo d. Rose, 7 - tel. 37603 Poštno čekovni račun: štev. 24/12410 ji Leto XI. - Štev. 11 Gorica - četrtek 12. marca 1959 - Trst Posamezna številka L 30 Za resnicoljubnost in spoštljivost žalostna značilnost današnjega človeka je tudi nespoštljivost. Tolikokrat slišimo danes tožbe nad tem, kako zelo je človek izgubil čut za spoštovanje in spoštljivost. Nič več mu ni sveto: ne Bog ne njegovi zakoni, ne človek ne njegovo življenje, bodisi duševno, bodisi telesno. Kot vrela lava se razliva nespoštljivost nad življenjem in vedno bolj uničuje in požiga najdragocenejše vrednote življenja. Ta nespoštljivost se začenja v notra-,jl njem svetu misli, domišljije in želja. Kdor ne zna krotiti svoje domišljije in poželji-vosti, kdor se v mislih nad vsem spozabi, si v notranjosti vse dovoli, prestopi vsak božji in naravni zakon, onečašča vsako čisto razmerje do bližnjega, posebno na spolnem področju, tak je notranje že izgubil čut za spoštljivost. Kaj kmalu pride to do izraza v besedah in vedenju. Surovost in neotesanost v govorjenju, ki ni več samo neolikano, ampak prostraško in podlo, je le barometer, ki kaže, kakšno vreme vlada v duši. če poslušamo govorjenje na ulicah ali v določenih družbah, v tovarnah ali uradih, na raznih deloviščih in zabaviščih, da, večkrat celo v družini, se moramo po pravici vprašati, kam to vodi. Pravijo, da predvsem moderni mladini manjka čuta za spoštovanje. Gotovo mladina rada hitro sodi in večkrat še nima pravega čuta za življenjske vrednote, a kdo je naučil mladino take nespoštljivosti v govorjenju in vedenju? Ali ne odrasli? Ali ne razne revije in časopisi? Ali ne razni filmi? Da gre mlad človek kaj hitro še korak da-rtf lje, to je pač zakon narave. Večkrat se starši prijemajo za glavo, kako njihovi sinovi in hčere ne poznajo nobenega spoštovanja več, kako vedno bolj izgubljajo vsak čut za spoštljivost, posebno kadar otroci pokažejo to zadršanje nasproti lastnim staršem. A dozorelo je le seme, ki so ga sejali starši sami, ali pa ljuljka, ki jo je vsejal sovražnik, ko so starši spali. Mnogi pa so se s tem položajem sprijaznili in se skušajo na to nespoštljivost privaditi. Morda še tožijo nad starimi časi, ko pravijo, da je bilo vse drugače, a da bi danes kaj spremenili, popravili, rešili, mlademu človeku pomagali pri samovzgoji, za to nimajo več poguma. In to je morda najbolj žalostno: ta resignacija in kapitulacija pred nespoštljivostjo, ta umik in beg pred valovi nespoštovanja, ki vedno bolj ogrožajo vse življenje. Kjer ni nikogar več, ki bi se Postavil v bran in se pogumno boril, da reši svete in visoke vrednote, tam je morda res vse izgubljeno. Če torej posvetimo pozornost tem trem Pojavom modernega življenja, zlaganosti, hgubi čuta za dobro ime in nespoštljivost, ki smo o njih v zadnjih uvodnikih govorili, dobimo brez dvoma vtis, da življenje ni tako, kot bi moralo biti, da so korenine samo načete, da so vrelci sami kalni in zastrupljeni. Kaj nam je storiti? 1. Prvič se moramo jasno zavedati, da |J)f“ so resnica, čast in dobro ime res temelji Medsebojnega zaupanja in spoštovanja, •»rez katerih sploh ni pravega sožitja. Gotovo so važne tudi druge stvari: so-‘dalno blagostanje, kulturni napredek, tehnične pridobitve, zdravstvene razmere kt cela vrsta drugih reči. A bistvene in °snovne važnosti je tista duhovna podia-ki vse drugo šele omogoči in mu daje Sravl smisel. 2. Iz tega izvira naša druga dolžnost: ‘L vedno znova poudarjamo in brezpogojno zahtevamo to trojno podlago medvojnega življenja: resnicoljubnost, spoštovanje dobrega imena in telesa bližjega. Zato odločen boj vsaki laži v ve-kkem in malem, v osebnem in javnem Oljenju, pri vzgoji in v poklicnem delu! **°tovo je treba dosti poguma, da človek *®Vrne vsako zlaganost, razkrinka vsako navščlno in zahrbtnost, se vedno postaji *a resnico in jo vedno prizna, tudi •nu to ni prijetno. A le tak človek e fes značaj, ki mu lahko zaupaš in se nanj zaneseš. Lažnivec in hinavec te bo izdal in prodal ob prvi priliki. Dobro ime in čast nam morata biti večji vrednoti kakor denar ,ali trenutni življenjski uspeh. Prav tako moramo tudi druge ljudi vrednotiti predvsem pod tem vidikom. 3. Iz vsega tega pa je jasno, da so vse te zahteve prazne besede, če ne začne vsakdo sam pri sebi z obnovo lastnega življenja, govorjenja, zadržanja in delovanja. To je pravzaprav največ, kar lahko storimo, in to je tudi najbolj v naši moči. Drugih ne bomo tako hitro spreobrnili; javnega mnenja ne tako hitro popravili, in vsa taka prizadevanja bi bila pravzaprav hinavska, če ne bi za- čeli sami pri sebi. Zato veljajo tri zapovedi za lastno življenje: a) jasna, dosledna in brezpogojna samo-vzgoja k spoštljivosti v mislih, besedah, dejanju in celotnem zadržanju — spoštovanje pred Bogom in vsem, kar je sveto in njemu posvečeno; spoštovanje pred človekom, njegovo dušo in njegovim telesom, njegovim življenjem in njegovim dobrim imenom; b) jasna, dosledna in brezpogojna vzgoja čuta za čast in dobro ime bližnjega v skrbni odgovornosti, da bi v tem oziru res nikomur ne škodovali; c) jasna, dosledna in brezpogojna resnicoljubnost v govorjenju in delovanju v zasebnem in javnem življenju. Kdor bo to pri sebi uresničil, ta ima pravico in dolžnost, da tudi od drugih zahteva resnico, iskrenost in odkritost vedno in povsod. L. š. Afrika se p Zdi se, da je razvoj, ki je zajel afriški kontinent, nezadržljiv, kakor je bil nezadržljiv v preteklem stoletju v Evropi. Kar pomeni za evropske narode leto 1848, to pomeni za mlade, prebujajoče se afriške narode obdobje po drugi svetovni vojni; in morda bo prav leto 1958 ali 1959 šlo v zgodovino kot »pomlad črnih afriških narodov«. Da je Afrika danes na pohodu, je dejstvo in nihče si ne more več predstavljati, da gre za pojav, omejen v času in prostoru. Nacionalistično gibanje doma- la skoro ne pozna več političnih ■INHniUlMIIHIIMIIHIIIUIIIIIIIIUIIIUIIIIIIUIIIIIIIIUIHHIIIIIIIIIIHUlUllllllllllllillllllllllHIIIIIIIIIlilllHIIIIIIHIIItlllliniNHIUIIIIIIIinUinmilimUlllllllllUIIIIIUIIIIIIIIIHItllUmillllllUIINIIllUllllilUlliHlUinillllHIIIIIIIIIIlillllHIHnuillllltlUlllllllllllliniUIIIIIIIIHII Nemško vprašanje v ospredju svetovnega političnega zanimanja V središču mednarodnega zanimanja je še vedno nemško vprašanje, ki so ga sprožili Sovjeti z znano noto o Berlinu, ter nastop, oziroma odgovor, ki ga s tem v zvezi pripravlja Zahod. Vsa svetovna diplomacija se zato sedaj vrti okrog tega vprašanja. Da je ozračje razgibano, priča vrsta obiskov, ki so jih v preteklem tednu začeli državniki ter jih sedaj nadaljujejo. Britanski predsednik Macmil-lan se je vrnil iz Moskve z nepričakovanim delnim uspehom: Hruščev ni odbil sestanka zunanjih ministrov, ki so ga predlagali zahodnjaki. To dejstvo je Mac-millana spet opogumilo in je zato bolj optimističen glede razgovorov s Sovjeti. Smatra celo, da Velika Britanija lahko igra prvorazredno vlogo ter lahko ima vodilno besedo pri iskanju izhodne poti iz sedanje zagate; misli tudi, da njegovi državi pripada naloga pripraviti dejansko pot do omilje-nja napetosti na svetu. Ta teden se je načelnik angleške vlade odpravil v Pariz in Bonn, da poroča svojim zaveznikom o vtisih svojega poizvedovalnega potovanja v Moskvi. De Gaulle in Adenauer pa ga bosta seznanila s francosko-nemškim stališčem do Berlina in nemškega vprašanja sploh. De Gaulle in Adenauer, ki sta se pretekli teden sestala v Parizu, menita, da Mac-millan preveč zaupa Sovjetom in da se zato podaja predaleč v nevarne vode. 20. marca pa se bo angleški državnik sestal z Eisenhowerjem v Washingtonu ter seznanil ameriške voditelje s svojim ter s stališčem Francije in Zahodne Nemčije. Zadnjo sovjetsko noto o nemškem vprašanju, s katero Sovjeti pristajajo na konferenco zunanjih ministrov le pod določenimi pogoji, so na zahodu sprejeli na splošno s previdnim optimizmom. Vzroki, ki so privedli do nepričakovane spremembe sovjetskega stališča do sestanka zunanjih ministrov štirih velesil, so še vedno bolj ali manj nerazumljivi. Tako muhavost sovjetske politike si je težko razlagati. Predvsem Sovjetski zvezi ne kaže preveč zaostriti mednarodni položaj z vprašanjem o Berlinu. Zato sedaj govorijo v zmernejšem tonu, a v bistvu so nepopustljivi. Doseči hočejo dvoje: ureditev nemškega vprašanja po svojih načrtih ter demilitarizacijo določenega področja v Srednji Evropi. Medtem so Združene države že sestavile osnutek odgovora na zadnjo sovjetsko noto. Ameriški kongres je zavzel enotno stališče do Berlina v soglasju z vlado. Hruščev in Olienhauer v Berlinu Preteklo sredo je sov. predsednik Hruščev dopotoval v Vzhodno Nemčijo. Kot uradni razlog so navedli obisk mednarodnega velesejma v Leipzigu; v resnici pa je prišel zaradi drugih važnejših stvari. Predvsem bi hotel od blizu žugati in zastraševati zahod z grožnjo o ločeni sklenitvi miru z Vzhodno Nemčijo, če zahodnjaki ne bodo upoštevali njegovih »modrih« predlogov za rešitev nemškega vprašanja. — To je bistvo vseh govorov, ki jih je imel med svojim bivanjem v Vzhodni Nemčiji. Govoril je sicer precej umirjeno in spravljivo, toda v bistvu ni povedal nič novega ter ni v ničemer popustil. Dejal je, da se rok 27. maja lahko prenese, če bodo za- .............................. hodnjaki stavili »pametne« pogoje, pametne namreč, kakor si jih sam zamišlja. Toda berlinsko vprašanje se po njegovem ne more drugače rešiti kakor s podpisom mirovne pogodbe z Nemčijo in sicer z enotno, združeno Nemčijo po sovjetski zamisli ali pa se razdvojenost Nemčije zapečati z ločeno sklenitvijo mirovne pogodbe z Vzhodno Nemčijo. Z drugimi besedami: ali se Nemčija združi, kakor želijo Sovjeti, ali pa do združitve ne bo prišlo. Hruščev si je med tednom ogledal velesejem v Leipzigu ter se dolgo zadržal v zahodno-nemškem paviljonu, kjer ni štedil z laskavimi pohvalami na račun nemških industrijalcev. Med drugim je napil na zdravje največjega indu-strijca v Zahodni Nemčiji, Alfreda Kruppa, ki je med zadnjo vojno izdeloval orožje, sedaj pa pomaga še Sovjetom postavljati nove industrijske objekte. V Berlin bi moral priti tudi poljski prvak Gomulka, a pravijo, da je obisk odklonil, ker se zdi, da se ne preveč ogreva za sklenitev ločenega miru med Rusi in Vzhodno Nemčijo. iiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiimiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiHiiiiiiiiiiiiiiii Senat odobril politiko vlade Vlada ministrskega predsednika Segnija je dobila veliko večino tudi v senatu, kjer je zanjo glasovalo 143 članov, proti njej pa 97. Zdaj je torej na oblasti z vsemi pravicami in se lahko spravi na izvajanje svojega programa. Sedanjo vlado je rodila nujnost, da je treba dati državi upravo, ki ji bo po dolgi krizi zaradi padca Fanfanijeve vlade zagotovila stalnost. Zato si tudi Segni ni postavil kakih velikih načrtov, ampak se je omejil na najnujnejše probleme, za katere obstajajo stvarni pogoji, da jih bo mogoče tudi uresničiti. Mnogi zato imenujejo novo vlado skromnih, a konkretnih možnosti. Med razpravo v senatu o zaupnici je predsednik Segni razložil stališče svoje vlade do vprašanja Gornjega Poadižja, o katerem je jasno dejal, da je to izključno notranje italijansko vprašanje, kakor tudi izvajanje sporazuma De Gasperi - Gruber iz leta 1956. Medtem se je spor zaradi Južnega Tirola med Avstrijo in Italijo po atentatih na italijanske na- rodne spomenike še zaostril ter se razširil še na gospodarsko področje. Poročajo, da so zaradi tega mnogi avstrijski turisti odpovedali potovanje v Italijo za velikonočne praznike ter se raje odločili jih preživeti v Jugoslaviji. Upor v Iraku V ponedeljek so časopisi prinesli prva poročila o uporu v Iraku. Upor se je začel na severu države v mestu Mossul, kjer so velikanski petrolejski vrelci. Na čelo upora se je postavil polkovnik šafav, ki je bil znan po svojih simpatijah do Nas-serja. Sprva so uporniki dosegli znatne uspehe in si osvojili mesto Mossul. Po radiu so vrgli v svet vest, da korakajo proti Bagdadu. Toda v torek so bile vesti že drugačne. Radio Bagdad je trdil, da je upor že zadušen in da je njegov voditelj Safav mrtev. Vendar so bile vesti še neuradne. Vsekakor se zdi, da se upor res ni posrečil in da so ga zatrli. Vidno je, da je upor nastal med privrženci egiptovskega predsednika Nasserja zoper generala Kassema, ki ga iraški naoiona-listi dolžijo, da je vodil filokomunistično politiko. meja ter razdalj; zajelo je že skoro vse dežele in narode, tudi tiste, ki niso še kazali znakov za tako naglo prebujanje. Afrika ali črni kontinent, kakor jo tudi imenujemo, je danes podobna kotlu, v katerem neprestano nekaj vre ter puha ven vročo paro. Izgleda, kakor da je leto 1959 odprlo celo verigo dogodkov in nemirov. Prav prve dni januarja so v do tedaj mirnem Belgijskem Kongu izbruhnili krvavi nemiri; glas o njih je nepričakovano hitro prodrl skozi prerije in pragozdove v prav nasprotni kot Afrike, v Centralno afriško federacijo (Severna Rodezija, Južna Rodezija ter Nbasa). Še prej pa so zajeli nemiri Francoski Kongo, Somalijo, da o Alžiru niti ne govorimo. Kaj imajo skupnega vse te dežele, ki so si drugače zemljepisno zelo oddaljene ter- so različne po narodih, zgodovini, šegah in navadah, sistemu vladanja, gospodarstvu ter socialnih in političnih razmerah? To, kar preVeva tako različne si narode, dežele in gibanja, je nacionalistični pokret, ki se že zaveda svoje moči in gre zato nezdržno naprej. Končni cilj je osvoboditi se kakršnihkoli kolonialnih vezi. Čeprav ni mogoče reči, da gre v vseh deželah Afrike za boj proti kolonializmu, vendar gibalo, vez, ki druži vsa ta gibanja, je prebujajoči se nacionalistični čut afriških ljudstev. Tako gre v Somaliji, ki je pod zaupno upravo Italije in bo dobila že prihodnje leto neodvisnost, za nasprotstva med raznimi nacionalističnimi strankami, ki se pripravljajo za prevzem oblasti. Podobno v Francoskem Kongu, kjer so pred kratkim izbruhnili krvavi neredi med raznimi plemeni, ki se potegujejo za oblast v novi republiki. V Belgijskem Kongu in posebno še v Njasi pa je gibanje pretežno antikolonialnega značaja. — Kot znano v Njasi že dolgo ni miru, ker so se domačini uprli zapostavljanju od strani neznatne peščice belcev, ki imajo oblast v rokah. Teh je v Njasi le sedem tisoč (0,4%) proti 2 milijonom 700.000 črncev (99,6%). Domačini so s položajem nezadovoljni ter zahtevajo večje politične svoboščine pred letom 1960, ko misli Velika Britanija podeliti Centralni afriški federaciji popolno neodvisnost. Domačini se namreč bojijo, da jih bodo belci potem še bolj stiskali, in zato želijo, da bi dežela ostala še naprej britanski protektorat. Položaj v tem delu Afrike je torej paradoksalen, da domači prebivalci ne zahtevajo neodvisnost, ampak zaščito pred domačo vlado Evropejcev. Koloni-belci se pa bojijo, po drugi strani, da bi ostali v manjšini, če bi domačine pustili do večje besede pri državni upravi. Toda zgodovina gre neizprosno naprej in vsako upiranje upravičenim težnjam afriških domačinov more biti le začasno. Medtem poročajo, da je število mrtvih v spopadih s policijo v Njasi narasla na 38; vmes je posegla londonska vlada, ki je poslala v deželo angleške čete. Afriški domačini so angleške čete sprejeli z zadovoljstvom, kajti njihov boj ni naperjen proti londonski vladi, ampak proti krajevnim belcem. Prebujajoča se Afrika je v vretju; vsi narodi so začutili željo po svobodi in neodvisnosti. Od tod njihov nemir. NAS TEDEN V CERKVI 15.3. nedelja, tiha: sv. Klemen, spozn. 16.3. ponedeljek: sv. Hilarij in Tacijan, muč. 17.3. torek: sv. Patricij, š.; sv. ledert, dev. 18.3. sreda: sv. Ciril Jeruzalemski, škof 19.3. četrtek: sv. Jožef, ženin Marije Dev. 20.3. petek: sv. Klavdija, m. 21.3. sobota: sv. Benedikt, opat SV. CIRIL JERUZALEMSKI je bil rojen v Jeruzalemu in, ko je dorastel, isto- tam tudi škof. Zelo skrbno je študiral sv. pismo, pa tudi svetne vede. Ohranjene so njegove kateheze, ki so izvrstne. Z njimi je pripravljal katehu-mene na sv. krst. Pisane so jasno. V njih podaja skoraj ves katoliški nauk. Življenje je imel naporno. Nastopal je proti krivovercem, proti Arijevi zmoti. Ker je bil cesar krivoverec, je preganjal Cirila. Ta je bežal trikrat in živel kot begunec v pregnanstvu. Vsi, ki hočejo pobožno živeti, bodo trpeli preganjanje, uči sv. Pavel. , Tiha nedelja Peta postna ali tiha nedelja nas spominja na'dejstvo, kako se je Zveličar moral skriti pred Judi, ki so ga hoteli kamenjati in u-smrtiti. Dobrega kristjana strese groza, ko bere to žalostno stran sv. pisma: ljudje so hoteli kamenjati in usmrtiti božjega Sina. Niso ga x spoznali in niso ga ljubili. — Jezus je bil božji Sin, sin živega Boga, pravi Bog in pravi človek. Prišel je, da osreči ljudi, da reši in osreči cel človeški rod. Prišel je, da nam pomaga iz našega trpljenja. Prišel, da nam vrne božjo spravo, očetovski blagoslov, milost in da nam pripravi večno zveličanje. Prišel je poln usmiljenja in neskončne ljubezni do nas. Ličil je pravo pot, pokazal je pot do sreče. Razodel je smisel in zadnji cilj našega življenja. Izkazoval je dobrote na vse strani, pomagal na levo in desno, odpiral oči, dvigal duha, ozdravljal bolezni, obujal mrliče. Skratka, bil je in ostane največji človeški dobrotnik in prijatelj, najboljši u-čenik in resničen srečonosec. — Hudobni ljudje pa vsega tega niso verjeli in ga niso sprejeli. Namesto da bi ga ljubili in častili, so ga sovražili in črtili. Prežali so nanj, zalezovali podnevi in ponoči, ovirali njegovo odrešilno delo, preganjali in iskali priliko, da ga pogubijo. »Proč s tem človekom! Pokončati ga za vedno!« — to je bil demonski sklep hudobnih in pokvarjenih Judov. Številne in nepopisne Jezusove dobrote so poplačali s peklensko hudobijo, mukami in trpljenjem. Kakšna grozna in nerazumljiva zgodovinska resnica je zgodba tihe nedelje: učlovečenega Boga so hudobni ljudje hoteli kamenjati in ubiti. Sklenili so in iskali priliko, da ga usmrtijo. Končno so ga ujeli in pribili na križ. — To je bil brez dvoma največji človeški zločin, največje hudodelstvo, najbolj podlo dejanje v vsej človeški zgodovini. Zdi se neverjetno, da so ljudje mogli zagrešiti kaj takega. Kako so mogli to storiti?! Ta prežalostna resnica kar noče in noče v glavo. A žal bi danes mnogi storili isto. Ali ni tudi danes polno ljudi, ki jim je Jezus tujec in sovražnik? Ali ni tudi danes mnogim napoti? Ali ni še danes zatiran, pozabljen in zanemarjen? Ali ni še danes mnogokje zatiran osebno in zatiran v nedolžnih, tlačenih, pravičnih in poštenih ljudeh?! Ali ni tudi to izbruh peklenskega satanizma, vedno živega v ljudeh? — Vstani, Gospod, in udari po hudobnih in krivičnih ljudeh! Reši svoje in naše pravice! življenja Cerk Nedovoljene posvetitve škofov na Kitajskem Po nepotrjenih novicah naj hi bili lani oktobra v rdeči Kitajski nedovoljeno posvetiti pet novih katoliških škofov, tako da je število teh škofov zdaj naraslo na 34, To naj bi bili škofje iz Cangše, Hong-šova, Ličova, Jočova in še neki drugi, katerih predniki so ali v ječi ali pa so jih komunistične oblasti izgnale. Posvetili naj bi jih bili med oktobrsko škofovsko konferenco v Čangši, ki je bila sklicana, da bi protestirala proti okrožnici pokojnega Pija XII. »Ad apostolorum principis«. Kdo je nedovoljeni obred posvetitve opravil, ni znano, pač pa se je zvedelo, da je bil na tem zborovanju navzoč nadškof iz Šen-janga, msgr. Li Tao Nan. Pripravljalni odbor za svetovni evharistični kongres Miinchemski kardinal Wendel je ustoličil komisijo, ki bo vodila priprave za svetovni evharistični kongres, ki bo prihodnje leto. Kongres se bo vršil pod geslom »Za življenje sveta«. Predsednik odbora je kardinal sam, tajnik pa je pomožni škof Neuhausler. Po svetu je že sedaj veliko zanimanje za kongres in se ga bo verjetno udeležilo rekordno število ljudi. Goreča sveča Ko se je Janez XXIII. poslavljal od Bolgarov, je imel govor, ki kaže, kako je že takrat mislil na združitev vseh kristjanov, Svoj govor je tedaj zaključil takole: »Predragi bratje, spominjajte se me, saj ostanem vedno, kljub vsem vetrovom in nevihtam, zvest prijatelj bolgarskega naroda. Že dolgo vlada med islandskimi katoličani navada, da postavljajo na božični večer na okno gorečo svečo, ki opozarja sv. Jožefa in Marijo, ko tedaj iščeta prenočišča, da bosta našla tam poleg tople peči in pogrnjene mize družino, ki ju željno pričakuje. Kjerkoli bom, v katerem koli predelu sveta, če bo bolgarski brezdomec šel mimo mojega bivališča, bo vedno našel na oknu gorečo svečo. In če bo potrkal na moje duri, pa naj bo to katoličan ali pravoslaven, mu bodo vedno odprta. O bolgarski brat, lahko vstopiš in našel boš najprisrčnejši sprejem.« Sveti oče utemeljeno upa, da se bodo s sklicanjem vesoljnega cerkvenega zbora vzhodni kristjani spet vrnili , v Očetovo hišo. Sveti oče obdaroval družine s številnimi otroki Preteklo nedeljo je sveti oče sprejel družine vatikanskih uslužbencev, ki imajo več ko tri otroke. V nagovoru je sveti oče dejal, da Bog vsako krščansko družino blagoslavlja, a brez dvoma so Bogu družine s številnimi otroki posebno ljube. Spomnil se je družine, v kateri je sam doraščal. Bilo je deset otrok. A pod isto streho so živele še družine nekaterih bližnjih sorodnikov, tako je bivalo skupaj trideset oseb. Vsakemu družinskemu poglavarju je sveti oče izročil lep dar. Škofovska konferenca na afriški Zlati obali škofje Zlate obale so se zbrali na letno posvetovanje. Govorili so predvsem o zgraditvi velikega semenišča. Novo semenišče bo začelo z delom prihodnjega oktobra. Zlata obala je samostojna republika v okviru francoske državne skupnosti. Šteje 2,773.000 prebivalcev, od katerih jih je 218.000 katoličanov in 70 tisoč katehu-menov. Dežela ima doslej 27 domačih duhovnikov. Dominikanski samostan na Norveškem Na Norveškem gradijo nov dominikanski samostan. Zadnji dominikanski samostan je bil zgrajen na Norveškem v daljnem 16. stoletju. Romarji v Loreto v letu 1958 Svetišče v Loretu je vedno priljubljen romarski kraj. Preteklo leto je prišlo v Loreto okrog 1,100.000 romarjev iz raznih krajev. V baziliki je bilo darovanih 22.000 sv. maš in razdeljenih 492.000 svetih obhajil. Nove župnije v Rimu Pokojni papež Pij XII. je opazil, da rimsko prebivalstvo silno narašča. Zato se je zavzel za postavitev novih cerkva in ustanovitev novih župnij. Ko je nastopil vlado leta 1939 je štel Rim le 1,200.000 prebivalcev. Ob njegovi smrti je štel Rim okrog dva milijona prebivalcev. Število župnij je naraslo od prvotnih 98 na 190. V pripravi je 8 novih župnij. Diplomatski stik med Sv. Stolico in Združenimi državami Demokratski poslanec Viktor Aufun je predloižl ameriškemu kongresu predlog, naj se vzpostavijo diplomatski stiki med Združenimi državami in Sveto Stolico. Tako bi se pospeševalo delo za svetovni mir in za medsebojno razumevanje. Zbranost v molitvi Ko so člani ameriškega kongresa zvedeli, da se mora državni tajnik Foster Dulles podvreči zdravljenju zaradi raka, so vsi člani vstali in nekaj časa v tihi zbranosti molili za bolnikovo zdravje. Kardinal Agagianian na Koreji Kardinal Agagianian je s Formoze odpotoval na Korejo, kjer so mu pripravili veličasten sprejem. Ogledal si bo versko življenje na Koreji. Sestal se bo tudi z ministrskim predsednikom Svngman Rhee-jem. Na Koreji bo ostal osem dni. Katoličanka, članica visokega indijskega sodišča Gospa Ana Khandy je bila v indijski zvezni državi Kerala imenovana za članico vrhovnega sodišča. Ona je prva žena v Indiji, ki je dosegla to mesto. Po veri je katoličanka in pripada sirsko-malabar-skemu obredu. Proti komunističnim »posvetitvam« Berlinski kardinal Dopfner in ostali škofje Vzhodne Nemčije so izdali pastirsko pismo, v katerem obsojajo sodelovanje pri socialističnih »posvetitvah«. Znano je, da so nemški komunisti uvedli po- sebne obrede za mladino. S temi obredi hočejo izpodriniti vpliv verskih obredov. Škofje pravijo, da noben katoličan ne sme sodelovati pri socialističnem krstu, pri socialistični mladinski posvetitvi, pri socialistični poroki, pri socialističnem pogrebu. Sodelovanje pri teh obredih pomeni odpad od Cerkve. Cerkev Marije Kraljice sveta v Port-Saidu Leta 1937 je bila v Port-Saidu blagoslovljena Marijina cerkev. Dela so se potem nadaljevala. Sedaj pa so cerkev posvetili v čast Mariji Kraljici sveta. Obrede je opravil škof Ivan Kapistran Caver, apostolski vikar v Aleksandriji. BARAGO NA OLTAR Velika skupna zadeva vseh Slovencev, doma in po svetu, bi morala biti skrb za proglašenje blaženim božjega služabnika Friderika Barage, misijonskega škofa med Indijanci v Severni Ameriki, ki je umrl 19. jan. 1868. V ta namen se veliko dela v mestu Marquette v ZDA, kjer je bila Patru Frideriku v spomin! Ne bi bilo prav, če se ne bi tudi mi spomnili p. Friderika o. f. m., tragično preminulega v sredo 25. februarja v ul. Istria v Trstu. P. Friderik Kosič se je rodil pred 51 leti blizu Kopra v Istri. Tega znanega franči-škana-misijonarja smo se že spomnili v našem listu, ko je 7. jul. 1957 slovesno obhajal svojo srebrno mašo. Njegovo duhovniško življenje je nadvse vzorno, bogato, vzgledno. V svoji mladostni gorečnosti se je že kot riovomašnik povsem posvetil misijonskemu delu na Kitajskem, kjer je plodno deloval — kljub premnogim oviram — polnih 20 let. U-stanavljal in vodil je številne deške in dekliške šole ter katehumenate na različnih misijonskih postajah. Na tisoče in tisoče kilometrov je prevozil s svojim kolesom na misijonskih potovanjih, saj je bil njegov misijonski delokrog zelo obsežen. Na vse mogoče načine je Bog preizkušal vztrajnost, gorečnost in zvestobo svojega misijonskega delavca. Pretrpel je strašno mučenje. Šele na pol mrtvega so ga brezbožne oblasti izpustile in ga izgnale 1952. leta. Ob povratku v Evropo je p. Friderika sprejel v posebni avdijenci sv. oče Pij XII., ki se je z njim dalj časa očetovsko raz-govarjal. Ko je tajnik opomnil papeža, da je že minil čas avdijence, mu je ta odvrnil: »S kom se bom pogovarjal, če ne v prvi vrsti s svojim misijonarjem!« Tako je pokojnik žel priznanje za svoje delo pri najvišjem cerkvenem poglavarju. Po prihodu v Trst je bila p. Frideriku poleg drugega poverjena prvenstveno duš-nopastirska skrb za bolne in stare v frančiškanski župniji v ul. Rossetti. Pri tem svojem novem apostolatu je ves neugnan, vztrajen, goreč, delaven. Kako hiti vsak popoldan po ulicah ter -redno vsak mesec enkrat obišče vse svoje ljubljene bolnike! S svojo prirojeno ljubeznivostjo osvaja srca za Boga dušno in telesno strtih. Kot odličen poznavalec človeških duš je spreten, iznajdljiv. Ve za uspešne načine, kako priti v najglobji kotiček slehernega človeškega srca. Koliko miru, tolažbe, zaupanja vase jim prinaša s svojim prijaznim smehljajem; vceplja jim globoko spoznanje, da je trpljenje predragocen božji dar, ki ga je treba prenašali z veseljem. Kako hiti z mrzlično naglico v jutranjih urah vsak dan s kovčkom v roki, to je z misijonskim prenosljivim oltarčkom, k svojim dragim trpečim, da jim ponese kruh močnih. Do dvanajst in več sv. obhajil na dan! Kolikšna gorečnost! Do podrobnosti je izpel jamo njegovo organizacijsko delo za dim trpečih v maju. Vsi njemu poverjeni bolniki in starčki v župniji milostne Matere božje prisostvujejo vsaj enkrat v letu službi božji. In koliko jih je! Lepa, prostorna cerkev je povsem napolnjena. Čudovit ganljiv pogled! P. Friderik je sredi med njimi. Ves njihov je in oni vsi njegovi! Kot izkušen moderen misijonar ve, v čem je skrivnost dušnopastirskega uspeha: obvladati je treba jezike! Kako se trudi za njih dobro poznanje! Poleg znanja kitajščine, italijanščine, francoščine, angleščine se trudi za boljše obvladovanje slovenščine. Saj ima opravka tudi s Slovenci. Ti. so mu za tozadevno razumevanje še prav posebno hvaležni! Sedemindvajset let plodovitega apostolskega dela, to je kratka, a vsebinsko bogata bilanca: oznanjevalec krščanske bla-govesti med poganskimi Kitajci, ljubezniv in dobroten oče bolnih, grešnih in žalostnih; vse za druge — zase nič! P. Friderik pač ni prišel praznih rok pred božji sodni stol. Slava njegovemu spominu! Veličasten pogreb, ki se ga je udeležil poleg nepregledne množice ljudstva in o-gromnega števila duhovnikov tudi sam prevzvišeni tržaški škof msgr. A. Santin, je bil v petek 27. februarja živa priča, kakšen ugled in kakšno priljubljenost je, užival skromni frančiškan-misijonar p. Friderik. Bog mu bodi bogat plačnik! V trpljenju preizkušeni 81-letni materi, številnim sorodnikom ter vsej frančiškanski družini izrekamo ob bridki izgubi naše najglobje sožalje. ................................. | ..Katoliški glas“ v vsako | slovensko družino I : njegova škofijska stolica in kjer je tudi pokopan. Pa tudi drugod po svetu, kjer so večje naselbine naših ljudi, je živa ta zadeva. Zlasti v Argentini je mnogo zanimanja za to našo skupno stvar. Da bi med našimi ljudmi v zamejstvu in po svetu vzbudili zanimanje, so začeli v Buenos Airesu izdajati Baragovo knjižnico. Prva knjiga je že izšla pod naslovom »Barago na oltar«. Pripravlja se že tudi druga in tretja knjiga, kjer bo Baragov življenjepis in drugi spisi, ki jih je napisal velik apostol Baragove zadeve, pokojni dr. p. Hugo Bren, frančiškan. V knjigi »Barago na oltar« je najprej dr. Filip Žakelj, spiritual v slov. semenišču v Argentini, orisal Baragov lik in njegovo osebnost, kot ise nam kaže v njegovih pismih in v njegovem delu doma in v misijonih. Baraga je res svetniški mož, ki se je ves predal delu za rešitev duš in z nadčloveškimi žrtvami šinil božje kraljestvo med indijanskimi rodovi Severne Amerike. Slovenci smo lahko ponosni, da je naša zemlja dala sv. Cerkvi takega misijonarja in Indijancem takega kulturnega delavca. Poleg orisa Baragove podobe, ki obsega skoro 120 strani, so v knjižici še razne molitve za njegovo proglašenje blaženim, kot molitvena ura, devetdnevnica in drugo. Mi Slovenci, njegovi rojaki, smo posebno poklicani, da prosimo Boga, naj poveliča tega svetniškega moža s čudeži. Priporočajmo se mu, v naših pp|Eeba.h.. Da. bo naša priprošnja bolj zaupna, sezimo po knjigi »Barago na oltar«, da bomo Barago bolj poznali. Knjigo dobite v Gorici na upravi Katoliškega glasa, v Trstu pa v Marijanišču na Opčinah. Cena 450 lir. Ne stojmo brezbrižno ob strani v tako veliki naši skupni zadevi. Zanimajmo se za Barago tem' bolj mi v zamejstvu in po svetu, ker v domovini se ne morejo tej zadevi tako posvetiti, kot bi se lahko v drugačnih razmerah. Knjigo »Barago na oltar« v vsako slovensko hišo! Vsak naj si po svojih močeh prizadeva, da utira Baragi pot do oltarja! Ne U a ts eui it ivor P hn P k taji Sija t o vila kol oz 1 i »it- to *ica i iin, Koi dre , bic >e, Vi Ver, je km 'n , 'čni bil ie bii ^gc Hi , froc, ! ir h , trt, Uq 'oje 'eva '■ni IZ ŽIVLJENJA NAŠIH LJUDI Diskusija glede delovnega urnika V preteklem tednu so v Zagrebu zaključili večtedensko diskusijo glede spremembe delovnega urnika. Mnogi so se namreč pritoževali, da jim nalaga sedanji delovni umik prevelike žrtve s prezgodnjim vstajanjem. Povečini namreč začno vsi obrati v Jugoslaviji delati že ob 6h zjutraj ali najkasneje ob 6h in pol. Mnogi so zelo oddaljeni od delovnih središč in morajo vstajati ob 4tl in še prej, da pridejo za časa na delo. Ob dveh pop. so sicer že prosti, a proste ure jim že greni misel na zgodnje vstajanje. Diskusija v zvezi z delovnim urnikom je nastala kot posledica posebne akcije za povečanje delovne storilnosti, ki je v razmerju z drugimi evropskimi državami v Jugoslaviji še vedno zelo nizka. Kljub želji delavcev, naj bi se vpeljal urnik, ki je v veljavi na Zahodu, so sindikati željo delavcev zavrnili z motivacijo, da bi bila z novim urnikom delovna proizvodnja še manjša, in tudi s pretvezo, da v Jugoslaviji ni dovolj nočnih lokalov, kjer bi delavci lahko »ubili« svoj prosti čas. Istočasno so tudi v Beogradu zaključili tridnevno posvetovanje o produktivnosti dela, katerega se je udeležilo okrog dva tisoč inženirjev in tehnikov iz raznih krajev Jugoslavije. Tudi na tem posvetovanju so ugotovili, da rezultati dela niso povsem zadovoljivi. Z boljšo organizacijo dela bi se lahko dosegli tudi boljši rezultati. Nove elektrarne v Jugoslaviji Titova vlada je sklenila, da bo letošnje poletje začela postavljati tri nove vodne elektrarne, ki jih v splošnem, že odobre- nem gospodarskem načrtu, ni. To naj bi bilo potrebno zaradi vedno naglej šega gospodarskega razvoja v Jugoslaviji. Ena teh central bo v Bajini Bašči na Drini in bo dajala na leto milijardo 300 milijonov kilovatnih ur. Drugo, enako močno, naj bi sezidali pri Senju, tretjo pa v Makedoniji. Jugoslovanska državna letalska družba »JAT« (Jugoslovanski aerotransport) bo s 1. aprilom uvedla nove mednarodne zveze z raznimi evropskimi državami. Zveza mod Beogradom in Parizom bo trikrat na teden, med Beogradom in Rimom pa dvakrat. Ta letala se bodo poleti ustavljala tudi v Splitu in Dubrovniku. for 1 Vi t»cr; ton V, »no lkdE vi tosti ►toh •bi *ho, ^11; V IJ»)o % , ®*to 1 k, «ko lfez] H Goi °Ve Mučeniška Madžarska Po zadnjih novicah naj bi bil v budim-peštanski ječi umrl tajnik kardinala Mind-szontyja msgr. Turscany, Dalje naj bi bile komunistične oblasti za nedoločen čas za-prle semenišče v Budimpešti pod pretvezo, da je nujno potrebno popravil, v resnici pa ker hočejo oblasti preprečiti P°" svetitev novih duhovnikov. Bogoslovci namreč ne kažejo nobenega navdušenj« do režimske organizacije tako imenovanih »Duhovnov miru«. Nekega semenišks" ga predstojnika so aretirali, bogoslovci pa poslali domov, da bi se premislili. Te novice, ki kažejo, da niso neosntf' vane, pričajo, da madžarski katoličan* kljub dolgoleLnemu zatiranju niso poz3' bili svoje odgovornosti do Cerkve in ga. Komunisti pa v njihovi zvestobi & veda vidijo zanemarjenje dolžnosti do d? žave. Ne marajo namreč priznali, da katoličan imel do Boga dolžnosti, terim se ne more in ne sme odpovedat’' '^tii •Or K : ^ H s *t Mg K, N N V I '*6I v Svetovno krščansko demokratsko gibanje Ne bomo daleč od resnice, če zapišemo, je ideja svetovnega krščansko - demonskega gibanja — če že ni izšla iz vrst Igunskih politikov, čeprav je verjetno, je — našla prve in najbolj vnete zapornike in propagatorje ravno med'te-politiki. Razdrobljena in razcepljena hnja so šibka in neučinkovita, združe-pa pomenijo veliko moč. To vidimo I komunistih, ki dosledno in vztrajno kjo na tem, da komunizem kot ideo-lija in kot politično in sociološko giba- 1 ohranja enotnost ter nastopa kot sve-sna sila. Zato oponašajo Titu njegovo koliko drugačno pot »v socializem« kot oznanja Hruščev in Mao in ne vidijo