;5-i. H}j Dekle išče moža. ISTA resnica je to. Dekle išče moža, sa-^ nja o njem, zbira v sebi sile za veliki dan, ki pride, hrani zanj skrivnost duše in mladost telesa. Zame je eno najglobljih doživetij slika iz težkih dni: Teman spomladanski večer. Za go-rumi se vali grom vojne. Pred hišami zdijo de: kleta kot bolne ptice pred viharjem, vse vase pogreznjene in s plaho željo v očeh. Kot da bi čakala na nekaj, na ljubo besedo, na krepak vrisk za vasjo, na novo, polno življenje. Žeja po materinstvu jih peče v srcih. Zakaj ljudje s smehom govorijo o tej zadevi, ko so v družbi (zaklenjenim v svojo sobico pa jim grize srce)? Zakaj tako radi obriz-ga/o to hrepenenje dekliške duše z gostih niškimi šalami? Samo zato, ker vidijo v razmerju žene do možu le grobo spolnost. Težko mi je zapisati to žalostno resnico, a potrebno» je. V naši dobi je močno razširjen nazor, da dekletu žene le spolni nagon v zakon. Zato vsi, ki tako mislijo, zasmehujejo težnjo dekleta, da postane žena. Na ves glas pa je treba povedati, da duševno zdravo dekle ne hrepeni po zakonu zato, da uteši spolnost ali pa zato, da bo »preskrbljena«. Razlogi za dejstvo, da dekle hrepeni, zgraditi si lastno ognjišče, so v naravi ženske. Prjavi poklic ženske je materinstvo. Ženska pa po vsej pravici zahteva, da mora biti materinstvo ožar-jeno od resnične, trajne, požrtvovalne ljubezni: Ne ljubezen enega meseca ali leta, ampak živa ljubav in harmonija dveh duš do groba je izvor srečnega materinstvu. Žeja po neminljivi ljubezni in po materinstvu je ona sila, ki nagiba dekle, du se odreče svoji svobodi in stopi v zakon. Zato je vsa dekliška doba ena sama priprava na materinstvo v zakonu. Glavno in najvažnejše vprašanje dekliškega življenja je: Kako dobim moško srce, ki bo gorelo v trajni ljubezni do mene, tako da bova mož in žena ena duša v dveh, najtesnejša zveza dveh življenj? Zveza dveh življenj: v radosti in bridkosti, v bolezni, staranju, nesrečah bova zvesto stala eden ob drugem. Jaz trta rodeča, on močni kol, na katerega se opiram. To je glavno vprašanje bodoče žene. Vsa druga vprašanja, n. pr. premoženje, stan bodočega moža, dota, itd. morajo izginiti pred tem usodnim vprašanjem. In prva, poglavitna dolžnost dekleta je, da zbira v sebi sile za novo življenje. O tem, kako naj se pripravlja za visoko poslanstvo matere in žene, naj jaz, ki sem zgodaj pridobila nekaj bridkih, pa tudi nekaj radostnih izkušenj, zapišem par misli. Prvič sem dobila jasno sliko, kaj najboljši mladeniči pričakujejo od bodoče žene, takole: Čula sem, da je sin moje druge sive svetovalke in prijatelice zaročen. Ko sem spoznala kraljico njegovih sanj, sem stopila h njemu, (poznala sva se od otroških let) in mu nastavila vprašanje: — Oprostite mi, dragi prijatelj, toda ne-ugnana radovednost je v meni: Zakaj se poročite ravno s tem dekletom? Bila je vitka gcspc;-dična, polna mladosti in gibčnosti, a obrazov sem videla že lepših. On je nekoliko začuden obstal, a se naglo zavedel. — To ste me napadli gospa! Zakaj poros čim Danico? Zelo mnogo lepote ima v sebi; glejte, kako plava po dvorani. A vse to je malo, nič... Zakaj jo poročim? Ljubim jo. To je vse. — Dragi moj mladec, niste mi še prav nič povedali. Hočem vedeti zakaj vam je lepa. Če dovolite...ne da bi vas hotela žaliti,... a gotovo ste že opazil, da bi mnogi trdili, da je vaša zaročenka res dražestna, a je mogoče vendar na njej šibka napaka. Trdili bi n. j:r, da njen nos ni popolnoma pravilen in da tudi lasje niso tako razkošni, kakor si to poželite mladi izbirč-neži. Moj prijatelj se je zasmejal in me začel veselo poučevati... — Motite se, gospa, jaz sem zelo izbiral, Toda nisem izbiral belih noskov, labudjih vratov in razkošnih las, ampak — kako bi vam to razjasnil! Lepota, ki sem jo iskal, da me spremlja vse življenje, ni anatomična lepota, je več. Glejte, mote dekle se mi zdi lepo v zdravju, mladosti, svežosti, ki diha iz nje, predvsem pa v nežnosti srca. Ona je močna in obenem sladka po srcu. V njej je mnogo razuma, v njej je izredna dobrota srca, ki izvira iz čistega, vernega življenja dekliških let. Znala me bo osrečiti, Bo mi ljubeča žena, otrokom plemenita mati, hiši skrbna in izvežbana gospodinja. Česa naj si še želim? Razkošnih las in simetričnega nosa? O ne. milostna, jaz je ne ljubim le radi polnih rok in presunljivega pogleda, v njej cenim in ljubim vse notranje sile in lepote, celo njeno osebnost. Zato bo moja žena. Pozdravila sva se in se razšla. To izkustvo sem zaklenila vase. * * Dragocena resnica je v spoznanju: Edina priprava za življensko skupnost moža in žene. za trajno srečo v zakonu je v tem, da stvoriš iz sebe čimbolj dovršeno osebnost. Osebnost pa sestavljajo tri sile: Zdrava lepota telesa, bogastvo uma in pa kultura srca. Dekle, ki išče moža, naj razvije in krepi v sebi te sile: našla bo moža, ki ji bo duševno tako soroden, da bosta dosegla srečo, kolikor je sploh more najti človek, ki je lastne sreče kovač. Prva sestavina za zakon snosobne osebnosti je zdrava lepota telesa. Treba je ločiti sladko krasoto obraza in osnovne gradbe telesa od zdrave lepote. Prvo dobi človek z rojstvom in je ne more pridobiti: ne moreš vtisniti podočnik kosti ali skrajšati nosa. Zdravo lepoto telesa pa je mogoče razviti in izpolniti. In to je bolj važno! Ker dozorel mladenič ne išče sladke punčke, ampak zdravo lepoto dekleta! s krepitvijo zdravja, s stalno splošno higijeno in z razumnim, mirnim življenjem zbere dekle v sebi sile, ki nujno podpirajo lepoto in jo varujejo pred bolehavo uvelostjo. Zmeren šport, telovadba, a brez pretiravanja, morejo mnoge koristiti, Tudi posebna higijena lasišča, zobovja, kože ni brez pomena. A zopet in zopet je treba poudariti, da je urejeno, čisto, brezstrastno, delavno, varno dekliško življenje oni vir, iz katerega črpa dekle največ zdravja in lepote. To naravno, nič umetničeno življenje da dekletu ono prikupnost, ki diha iz svežega, mladega telesa in ta zdrava lepota je mnogo večja sila, kot pa umetna krasota rafiniranostl. Drugi pogoj za dovršeno osebnost deklice je bogastvo uma. Ne mislim na to, da bi dekliške glavice nakopičile v sebi grmado znanja, razne jezike, modr oslov je, zgodovino, politiko. Vedno se mi je zdelo smešno prizadevanje onih, ki hočejo iz ženske napraviti konver-zacijski leksikon. Le dvoje je ženi potrebno: 1. Strokovna naobrazba za mater in gospo: dinjo. Znati mora Gospodinjiti, nakupovati, kuhati, šivati; in znati mora najvažnejše stavri iz zdrastva, da bc dobra mati, hrani; teljica otrok. 2. To ni dovolj. Naj pripada dekle temu ali onemu stanu, v njej živijo duševne sile, ki jih je treba izobraziti. Ko stopi dekle iz šole. mora samo skrbeti za izobrazbo. Mnogo je deklet sirom dežele, ki ljubijo knjigo, ki črpajo lepoto in znanje iz nje; tako da niso redki kraji, kjer dekleta prekašajo moške po izobrazbi. Ljubezen do lepote (do lepe knjige, pesmi, glasbe) in žeja po spoznanju resnice: to je znak izobrazbe, je pečat duha, ki naj lesketa na čelu dekleta. Družica možu bo, vodnica otrok, gospodinja. Zato je treba sposobnosti, strokovne in splošne na-ozbrazbe. Jedro osebnosti pa je žar srca. Ni ga hujšega preizkuševališča za srce kot je zakon, v njem padejo krinke, vse vrline in šibkosti pridejo na luč. Zakon začenja z odkritjem značajev: pot v srečo vodi skozi premagovanja in razočaranja. Treba je zložiti dva kamna v celoto, zato se morajo robovi okrhati, obrusiti, usla-diti. Zato mora dekle kovati svoj značaj, zbirati v sebi dobroto, plemstvo duše, prizanesljivo in ljubeče potrpljenje. Druga preizkušnja značaja je trpljenje, ki je delež vsakega človeka, posebej pa še žene in matere. Nositi bolest s pogumom in tihim junaštvom je čast žene. Tu se pokaže, koliko zlata je v nje značaju in koliko — železja. Mnoga dekleta šele pozno razumejo globoko upanje moške duše. v srcu vsakega zna-čajnega mladeniča je skrita nada. da mu bo žena v vstajenje duše. Sredi zablod in nemira, na težki poti, ki jo hodi kipeča mladost, gori mirno in milo svetla luč: Prišlo bo novo življenje ob strani žene, ki bo imela mnogo dobrote, mnogo vere in neizmerno ljubezen v sebi To je krik moža ženi: Pomagaj, pomagaj mi dvigniti moje duše zaklad! Naj dekle ne vara tega upanja, naj radostno in pogumno odgovori nanj: Pripravljena sem po zdravi lepoti, umu in kreposti srca! DOM GOSPE MATERE SERAFINE. van pregelj. iii. obiski. OSPA mati Serafi* na se je dvignila s svojega klečalnika pred slonokoščeno soho sv. Angele na oltarčku in veliko sliko sv. Uršule na zidu nad oltarčkom. Tiho je gibala z ust* nicami in se pokril žala z latinskim zna* men jem križa. Še ko je bila sama v svoji molitvi, je bila do« stojanstvena in u* merjeno elegantna, kakor rojena za svilo in ponos. Izvlekla je drobno urico, jo zateknila v obleko in stopila iz svoje celice v dolg hodnik ob oknu, ki ga je zaslanjal oltar v podobi lurške dupline z vi* sokozravnanim kipom Brezmadežne, vse bele, modro pasane, z rožnim vencem med sklenjenimi rokami. Gospa prednica je sto* pila k oltarčku, se doteknila zrelega lilijinega cveta in se je osul. Ona sama pa je za bip za« strmela bolno, žalostno navzgor v lice Pre* sladke, se čudno tiho nasmehnila, obrnila sunkoma in šla po hodniku. Pred celico bolne matere Ignacije je po* stala, posluhnila. Tožeč glas hrome bolnice je bilo čuti od znotraj: »Oh, kaj naj Ti še pletem, sladko detece božje. Srajček imaš petsto, trideset sto nogavičk, šestnajsto rokavičk, petinpetdeset su* knjic ... « Gospa mati Serafina se je nekako poro* gljivo dobrodušno nasmehnila, pritisnila za kljuko in vstopila. Obraz se ji je čudno ner* vozno podaljšal. V sobi revmatične bolnice je zaudarjalo po ostrem človeškem izhlape* vanju. »Gospa mati!« je vzkliknila bolnica bo* ječe v vidni zadregi. »Obiskala sem Vas, mati Ignacija,« ie re* kla prednica in vstopila k oknu in ga odprla Uradno je kazala: »Kako da Vam niso še pre* zračili?« »O, gospa mati,« je ponovila bolnica. Kakor mlad otrok je bila plašna in v zadregi. Prednica je stopila k njeni postelji. »Ali bi kaj radi, mati Ignaciia?« »Bi rada, bi, če bi smela želeti!« je odvr* nila bolnica. »Umrla bi že rada in kmalu! Tako sem v nadlego.« Solze so ji blisnile v očeh. »Vsi imamo svoje križe,« je rekla slo* vesno hladno mati prednica. Kakor da ni za* dovoljna s orenrosto bolničino besedo, je zve* nela njena beseda. Ni dobro dela materi Ignaciji, ki se je še bolj zmedla in jecljala: »O, saj ne tožim, verujte, gospa mati!« kaKor da je ni slišala, je rekla pred* sednica: »Mati prefekta toži, da se branite pribolj* škov. To mi ni vseč, mati Ignacija.« Bolnica se je kakor opravičevala: »Saj vem, gospa mati, saj vem ... Pa ni treba, nič ni treba ... sama nadlega me je .. umrla bi.« — Bolnica je komaj opazila, da je bila pred* niča stopila k vratom, jih odprla in šla ven. Čuden, znan ji plemenit vonj ji je segel v nos, Poznala ga je in šepetala: »Kakor za kraljico, vonj rož, vonj lilij.« Gospa prednica je šla dalje in stopila v celico sestre Anaklete. Sestra Anakleta je stala ob zagrnjenem oknu. Lice je pritiskala tesno ob zagrinjalo, žejna solnca, barev in božjega dne. Njene misli so bile žalostne. Bila je minuta tope bridkosti v njeni duši, mi* nuta silnega hrepenenja po luči: »In če že ne smem gledati ne solnca ne dne, naj oslepim, naj oslepim popolnoma.« »V se jočete, sestra Anakleta!« je rekla glasno in vendar umerjeno obžalujoče gosna prednica. Sestra Anakleta se je obrnila mirno. »O, saj ne jočem, gospa mati.« Stopila je prednici naproti in ji poljubila roko. Potem je obstala pred njo, s '-ovešeno glavo in svojima mogočnima stekloma pred očmi na rahlo krivem nosu. Kanarček ob oknu ie bolno in zategnjeno zacvrkutal: cvijik. »Kako Vam je?« je vprašala nrednica »Ali ie že bil zdravnik pri Vas?« »Bil. gospa mati. On pravi —« Glas ji je zastal. »Kaj pravi gospod doktor?« je vprašala prednica odločno. »Da ni bolje, gospa mati.« »Zares,« je vrastel prednici glas. »A te* mu ste sami krivi, sestra Anakleta! Okno od* grinjate!« Tiha je stala sestra Anakleta pred njo. V srcu ji je bilo tesno. Če bi Vi vedeli gospa ma* ti, kako je to, biti brez solnca, brez dneva... o, o, o! Kdo pa ve, kako živim v tej temi! Tako je mislila, a ni rekla nič. In vendar je rekla prednica, kakor da je razumela njene misli: »Sestra Anakleta, svet ni tako lep kakor ga gleHamo v duhu.« Rahlo je vzbrnelo osrčje sestre Anaklete in je rekla ginjena: »O, saj vem, gospa mati! A je težko in včasih —*« Solze so ii začele polzeti izpod ve* likih, okroglih stekel, vpetih v svetlo jeklo. »Samo zvečer, ko je že solnce utonilo, smete previdno odgrniti, ljuba sestra!« je re* kla prednica. »Ne igrajte se. Znali bi popolnoma oslepeti.« »Da, samo zvečer, gospa mati.« Zopet se je sestra Anakleta sklonila po roki gospe matere Serafine. Ta je roko umaknila, kakor da se boji, da ji ne bi kanila solza iz polslepih oči nanjo.... Tiho so se zaprle duri za njo. Šla je dalje in vstopila v celico sestre Elekte. Tiha, solnčna sobica, polna vrtnega vzduha in svežega borovega vojna je bila celica bolne sestre Elekte. Od dneva, ko se je bila sestra Elekta zgrudila v šoli in bruhnila kri, si je sicer nekoliko opomogla. Mogla je hoditi, kretati se, a bila je tako silno slaba, da je bila po kratki šetnji na vrt do Marijine dupline in nazaj neskončno utrujena in ni mogla od trudnosti spati. »Vse je odreklo,« je tožila. Žlica v njenih rokah se je tresla in veliki križ na roženkrancu, s katerim se je ukvarjala kakor druge iz neke svete nava= de, jo je težil in je vzdihnila zdaj in zdaj: »Sladko breme, sladki trud!« Križ pa, ki je le« žal bridkejši na srcu, je bila topa žalost: »Nič več ne bom učila, ne bom videla svojih milih malih.« Ta hip je sestra Elekta sanjala. S pol odprtimi ustnicami je strmela pri oknu v motne višnjeve obrise daljnih gora. Tam za tistimi gorami nekje se je bila redila. Do teh zadnjih, bridkih časov ni mislila na tiste hribe. Vse njene misli so bile pri njenem opravku, v šoli. Zdaj pa je gledala v nemi zamišljenosti te kraje in čuvstovala: »Iz gora sem doma. Kako je le - to, da sem tako mehka, tako smešno slaba —« Sredi tega čustvovanja jo je vzdramila gospa mati Serafima: »Hvaljen bodi Jezus Kristus!« »Na vekomaj, amen!« jc odvrnila sestra Elekta. V bledo lice ji je šinila bolna rdečica. Drobna, neznatna je bila poleg visoke prednice. Mehko je rekla gospa mati Serafina: »Tako, tako! Veliko boljši ste, sestra veliko boljši.« Sestra Elekta se je nasmehnila: »O, gospa mati! A za šolo sem še vedno preslaba,« »Da, za šolo se niste dovolj krepki,« je dejala. čutno pomilovalno gospa mati. »A. šoli jc še čas, ljuba sestra, še čas.« »Hudo, se mi toži po njej,« je vzdihnila sestra Elekta'. Tih hropeč kašeli ji je zahlipal prsi, komaj slišen je bil nien glas. V njenem bolno cvetočem licu pod belo nunsko pečo je podrli-tevalo v nervoznem joku, težko žadrževanem. Oči gospe matere Serafine so se bile kakor vsesale v rdeče pege Elektinega lica, Kakor raz-mišljena je rekla: »Da, naša najboljša učiteljica ste.« Vidna radost je zasijala na bolničinem obrazu. Skromno je sklonila glavo in jecljala: »Da bi le še... le ozdravela... to bi se šele potrudila......O! Tako lepo je učiti.« »Lepo!« je odvrnila skoro hladno prednica, a pristavila koj nato mehkeje, topleje: »Le pogum, sestra in veselje in nič mračnih misli.« »Da, da, nič mračnih misli —,« je govorila sestra Elekta ponavljaje kakor otroci. »In lc nič nikar nobenega razburjenja, sestra Elekta!« »Ne, nič razburjenja«. — Gospa mati Serafina je pustila sestro Ele-kto samo, nepotolaženo, drgetajočo: »Nočem mračnih misli, nočem razburjenja. Jaz hočem biti zdrava, Jezus, ljubi Jezus, zdrava!« Gospa mati Serafina je obstala za hip pred vrati, kakor da premišlja. Nato je stopila k bližnjemu oknu. Doli na samostanski vrt je videla. Sredi bujnih paradižnih nasadov je kretala gospodična kandidatinja grofica Mercedes. Zdaj-pazdaj se je pripognila za pordevajočim pa-radižnim sadom. Njene lepe, bele roke so sinile, njeno vitko, gibko telo se je začrtalo na obilo nagubanem krilu. Potem je zopet stala visoko-vzravnana, kakor preplašena. Ali je prisluhnila glasu iz dalje, od kdove kje? Ali je zastrmeia sama vase ob misli, tajni, njej edini znani? Ob ljubezni iz dni, ki so bili še nedaleč? »Grofici Mercedes____ do smrti nesrečni Viljem!« Gospe materi Serafini so se oči čudovito razvnele, materinska ljubezen pa je sijala na licu. Takrat je gospodična Mercedes dvignila svoj obraz. Nevoljno se ji je razvleklo lice, ko je videla prednico, ki jo je opazovala. Gospa mati Serafina pa kakor da ni videla n