Laž in resnica. Boj s klerikalizmom je težak, ker se ne poslužuje poštenih sredstev. Vse mu je dobro, kar mu pride pod roko: kamen, nož ali laž. Kdo drugi je to že bolj izkusil nego napredno učiteljstvo? Vzemi v roke katerikoli klerikalen list, odpri ga na katerikoli strani — povšod mrgoli napadov na šolo in učiteljstvo. Vzroke poznamo in namen tudi. Najgnusnejši pa je, da ni kierikalcu nobeho sredstvo Ijubše kakor laž. Boga na jeziku — v srcu laž! To je njihov program. 2e stokrat smo to dokazali, danes to lahko iznova dokažemo. V zadnji številki smo objavili na uvodnem rnestu nekaj spominov na nesrečnega tovariša Vinka Brusa, ki se je dne 3. januarja ustrelil.v Matenji vasi, gnan v smrt od klerikalne krivičnosti, ki mu ni priznala draginjske doklade, dasi jo je zasl.užil, ker je bil v skrajni sili in potrebi. Citirali smo Brusovo pismo, kjer sam to tikoma pred smrtjo izrečno poudarja. Nadalje smo ponatisnili iz »Save«, 2. številka z dne 11. januarja, članek, ki govori o tragediji v Matenji vasi. Mi smo to v svojem iistu direktno označili s tem, da smo natisnili ime lista »Save« z debeiimi črkami. »Slovcnec« z dne 20. t. m., št. 15, pa preobrača besede. iztrgane iz »Savinega« članka in zasukane po klerikalni maniri, tako, da je iz njih razvideti, kakor bi dotični članek pisali mi sami, pozivljajoč naravnost na poboj, češ, da se mora revolver zasukati! Da poštena javnost spozna vso klerikalno iaž in perfidnost, bodi nam dovoIjeno, da citiramo inkriminovane besede iz »Savinega« članka, paralelno pa da ponatisnemo »Slovenčevo« notico. »Sava": . . . To je vnebovpijoča krivica, kakor gospodari zdaj kler. večina z denarjem, ki pride v pretežni večini iz naprednih vrst, kuouje mrtve duše za sramotno nagrado — neznačajnosti in nezvestobe. Naravno je, da pri takih razmerah trpi šoia. Kako bo vzgajal učitelj otroke k značajnosti, ako sam ni značajen. Naloga vseh poštenomislečih je, da pomagajo streti to n eznosno strahovlado, da jo pohodijo in pomendrajo, kakor se pokonča in uniči strupen gad . . . ... Revolver, ki je bil tu obrnjen v lastno telo, bi se utegnil v roki skrajno razburjenega človeka — zasukati .. . aSiovenac" je \z teh besed .Savinega" članka izmesil to-le laž: Revol verski učitelji. .Učiteljski Tovariš", glasilo naprednih učiteljev, grozi z revolverjem. Proti oblasti piše, da Bse mora streti to neznosno strahovlado, da jo pohodijo in pomendrajo, kakor se pokonča in uniči strupen gad, in poziva, da se mora jevolver', ki je bil obrnjen v lastno telo (slučaj Brus) — z a s u k a t i." S takim dokumentom svoje izobrazbe hoče liberalno učiteljstvo izsiliti od oblasti draginjske doklade. Mi bi pa lahko vprašali drž. pravdništvo in politično oblast, ali je dovoljeno, učiteljskemu glasilu priobčevati članke, zaradi kakršnih bi morali uredniki drusrih listov v zapor ? Mi, oziroma »Sava« nismo napisali nobene besede proti oblasii; mi, oziroma »Sava« nismo nikjer in nikoli rekli, da se mora revolvev zasukati, vendar pretvarja katoliški »Slovenec« naše besede tako, da potem lahko kliče državnega pravdnika in politiško oblast proti nam! Ker se »Slovenec« laže prav po cigansko, zato bi morali po njegovi logiki naši uredniki — v zapor! Ne mi, ampak tak nesramen lažnik bi moral v luknjo, da se malo ohladi njegova slepa strast, ki mu še citatov ne da prepisovati brez potvore! In tak revolverski list uživa protekcijo škofa! Namesto, da »Slovenec« laže, naj citira Brusovo pismo, ki smo ga mi zadnjič priobčili, naj v celoti priobči članek »Save«. potem bodo tudi njegovi ljudje spoznali, kje je resnica, kje laž. Vedeli bodo, da je pač že dobrepoljski Štrukelj brasil nože, mi pa še nismo nikoli klicali na prelivanje krvi, dasi bi imeli za to dovolj vzroka!