julij 2007 Skupno promocijsko in informativno gradivo 3-9 TVU Dogovori s 45. seje 10-12 Poročilo o deveti seji izvršilnega odbora ADS * 13-18 UŽU - Izzivi podeželja v Izobraževalnem zavodu Memory * Naučiti se poučevati druge Vabilo na konferenci Andragoškega društva 19-22 Slovenije v avgustu 23-24 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2007 O DELU STROKOVNEGA SVETA RS ZA IZOBRAŽEVANJE ODRASLIH KOTIČEK JE VAŠ PRIPRAVLJAJO POSVETI/KONFERENCE NOVOSTI IZ KNJIŽNICE ACS Andragoški Slovenian Institute for Adult Education center Republike Slovenije PROGRAMSKA ZASNOVA NOVIČK Novičke so strokovno glasilo za izobraževanje odraslih v Sloveniji. Z Novičkami želimo zboljšati obveščenost vseh, ki delamo na tem področju, ali pa smo kakor koli povezani z izobraževanjem in učenjem odraslih v Sloveniji. V Novičkah objavljamo tele vrste informacij o izobraževanju in učenju odraslih doma in v svetu: • opis in prikaz dogodkov in dejavnosti v izobraževanju odraslih; • opis razvojnih, raziskovalnih in drugih programov in projektov; • sporočila o organizacijah, njihovih potrebah, načrtih in dejavnostih; • podatke o izobraževalnih programih in razvoju programov; • sporočila o politiki in strategiji izobraževanja odraslih; • novosti v upravljanju in zakonodaji; • statistične podatke; • mnenja, stališča in predloge; • podatke in informacije o možnostih in virih za učenje; • podatke o napovedanih prireditvah, posvetih, publikacijah in drugih strokovnih dogodkih; • prikaze novih knjig, člankov, didaktičnega in drugega gradiva ter novosti s knjižnega trga; • novosti iz naših knjižnic, predvsem iz knjižnice ACS. V Novičkah objavljamo kratke, jedrnate, objektivne in nepristranske prispevke. Novičke izhajajo praviloma vsak mesec, gradivo za posamezno številko zbiramo do 10. v mesecu. Za poglobitev stikov z našimi partnerji v tujini izdajamo Novičke trikrat na leto v angleškem jeziku. Prejemniki Novičk so posamezniki in organizacije; tisti, ki se ukvarjajo z izobraževanjem in učenjem odraslih poklicno, in tudi tisti, ki delajo to prostovoljno (v društvih, strokovnih, verskih, političnih in drugih prostovoljnih organizacijah). Novičke pošiljamo brezplačno. Tako bo tudi v prihodnje, če bomo lahko stroške izdajanja poravnali iz javnih sredstev, namenjenih izobraževanju odraslih. Novičke ureja in izdaja ACS. Odgovorni osebi sta mag. Zvonka Pangerc Pahernik, vodja tematskega področja, in Nevenka Kocijančič, urednica. Oblikovanje: Lina design Prelom in tisk: Tiskarna Pleško Naslov uredništva: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana, telefon: 01 5842 560, faks: 01 5842 550, internet: http://www.acs.si, el. naslov: nevenka.kocijancic@acs.si Novičke lahko preberete tudi na internetu: http://www.acs.si/novicke/ ISSN 1408-6484 (slovenska izdaja - tiskane) ISSN 1581-3770 (slovenska izdaja - online) Naklada 2.130 izvodov Izdajo glasila Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve. TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2007 Promocija festivala učenja Skupno promocijsko in informativno gradivo TVU Andragoški center Slovenije že od vsega začetka - prvi Teden vseživljenjskega učenja je bil od 30. septembra do 5. oktobra 1996 - skrbi za enotno podobo projekta. Skupno promocijsko in informativno gradivo povezuje izvajalce Tedna po vsej Sloveniji. Dvanajst let projekta TVU bi lahko, kar se podobe tiče, razdelili v dve obdobji: • prvo (1996-1999) je zaznamovalo 'drevo učenja', ki ga je za upodobitev vseživljenjskega učenja v svojem delu Kulturna pedagogika1 uporabil Karel Ozvald (18731946), slovenski pedagog in teoretik. Avtor te grafične podobe TVU je Studio Botas; • drugo zaradi privlačnosti, sporočilnosti in razpoznavnosti določa vizualno promocijsko gradivo TVU od leta 2000 do danes. Celostno grafično podobo je oblikoval David Fartek, danes diplomant Akademije za likovno umetnost in oblikovanje, novembra 1999, ko je bil na natečaju izbran, pa še dijak Srednje šole za oblikovanje v Ljubljani. Temeljni nosilec vizualne promocije je plakat TVU, vsako leto pa ga dopolnjuje drobno promocijsko gradivo: letaki, papirna kocka, dopisni papir, vabilo na odprtje TVU, programski list, transparent, razglednica, pano, e-razglednica, e-reklamna pasica itd. (glej Preglednico 1). Informativno-promocijsko vlogo imajo glasilo TVU-Novičke, zloženka TVU, koledar prireditev in spletna stran TVU (glej Preglednico 2). Vse našteto gradivo zagotavlja prepoznavnost slovenskega TVU doma in v tujini in postaja zaščitni znak mnogih prireditev po vsej Sloveniji, ki jih povezuje slogan Slovenija, učeča se dežela. Plakat TVU Osnovni elementi plakata TVU, ki je vabil na prireditve v letih 1997-1999, so bili logotip z letnico, naziv Teden vseživljenjskega učenja in datum v značilni tipologiji črk ter 'drevo učenja'. Plakat se od leta 1998 pojavlja vsaj v dveh različicah: osnovni plakat je s svojimi izrazitimi barvami in vpadljivo oblikovno rešitvijo dosegel precejšnjo prepoznavnost TVU doma in v tujini, izpeljani plakat s podobno grafično zasnovo, a 1 Ozvald, Karel: Kulturna pedagogika : kažipot za umevanje včloveče Ljubljana, 1927; ponatis: Jutro in Andragoški center Slovenije, Ljubljana, lia. Slovenska šolska matica, 2000. zabrisano podobo, pa omogoča izvajalcem dopisovanje o lastnih prireditvah. Povpraševanje po drugem plakatu je že vrsto let večje, saj si izvajalci prireditev želijo čim več gradiva, ki ga lahko prilagodijo svojim potrebam, hkrati pa ostaja skupni zaščitni znak TVU jasno prepoznaven. Podobno rešitev omogoča tudi plakat, ki od leta 2000 temelji na novi celostni grafični podobi. Osnovni elementi tega plakata so: travnik z nazivom Teden vseživljenjskega učenja, datumom in spletno stranjo projekta (http://tvu.acs.si) ter marjetica in sonce, nad katerima je zapisan slogan Slovenija, učeča se dežela ter logotip projekta z aktualno letnico. Za slovensko-italijansko kulturno področje smo leta 2003 na željo tamkajšnjih izvajalcev prvič pripravili dvojezični plakat TVU, ki ga od takrat tiskamo vsako leto. Ker so bile nekatere prireditve na državni ravni mednarodno obarvane, smo ob 10-let-nici TVU, leta 2005, pripravili tudi slovensko-angleško različico plakata. Ob posebnih priložnostih, kadar smo želeli promovirati pomembnejše dogodke v TVU, smo pripravili tematske plakate. To so plakati, ki vabijo na prireditve na državni ravni: slovesnost ob odprtju TVU (od leta 2003 jih tiskamo vsako leto), andragoški kolokvij (1999, v letih 2003-2005 so bili izdelani dvojezični, slovensko-angleški plakati) in Parado znanja - prvo povezovalno prireditev festivala učenja v Ljubljani, ki je bila namenjena skupni predstavitvi izvajalcev TVU iz osrednjeslovenske regije. Ob 10-letnici TVU (leta 2005) smo izdali kombinirane plakate, ki so opozarjali na delovanje svetovalnih središč (podoben je bil natisnjen že leta 2003) in središč za samostojno učenje po Sloveniji ter promovirali projekt Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje - POKI. Drugo skupno promocijsko gradivo Za popularizacijo TVU je bilo v dvanajstih letih izdelanega kar nekaj drobnega promocijskega gradiva, kot so: letak TVU (1996), nalepke (1997), knjižna kazala (1997), papirne kocke (1998-2000, 2004, 2005 in 2007), vabilo na odprtje TVU (1998-2001, 2003-2006), programski list slovesnosti ob odprtju TVU (1998, 2003-2006, leta 2005 smo pripravili tudi angleško različico), promocijski cofki (2000), stenski koledar (2000), dopisni papir (2000 in 2001, 2005-2007, leta 2005 tudi v angleščini), od leta 2001 tiskamo tudi prijavnico za prijavo dejavnosti v TVU in plakete, namenjene dobitnikom priznanj ACS za dosežke v izobraževanju odraslih, pano za odprtje TVU 2003, programski list za Dan odprtih vrat (2005), transparent za Parado znanja (2005) in razglednico (2007). Preglednica 1: Skupno promocijsko gradivo TVU 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 20071 Logotip x x x x x x x x x x x x Logotip -jubilejni x x x Plakat - polni - prazni - slovensko-italjanski - slovensko-angleški x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x Tematski plakat - andragoški kolokvij - odprtje TVU - Dan odprtih vrat - Parada znanja x x x x x x x x x x Kombinirani plakat - POKI - središča za samostojno učenje - svetovalna središča x x x x Oglas TVU za Novičke x x x x x x x Letak x Nalepke x Knjižno kazalo x Papirna kocka x x x x x x Vabilo na odprtje x x x x2 x x x x Programski list - slovenski - angleški x x x x x x Promocijski cofki x Stenski koledar x Dopisni papir - slovenski - angleški x x x x x x Prijavnica x x x x x x x Plakete in priznanja ACS x x x x x x e-reklamna pasica x x x x x e-razglednica x x x x Pano za odprtje TVU x Programski list DOV- slovenski - angleški x x Transparent - Parada znanja x Razglednica x 1 Označeno je le gradivo, ki je že natisnjeno. Pripravljamo pa še: plakata za nacionalno odprtje TVU 2007 in andragoški kolokvij, spletni koledar prireditev, dve številki TVU-Novičk (tretja bo izšla v letu 2008), vabilo na nacionalno odprtje TVU, plakete in priznanja, e-razglednico in e-reklamno pasico, programski list nacionalnega odprtja TVU, prilogo Naše žene. 2 Vabilu je bila dodana prijavnica za udeležbo na slovesnem odprtju 2001. TVU-Novičke Obveščanje izvajalcev in koordinatorjev o pripravah na Teden vseživljenjskega učenja, njihovo spodbujanje in usklajevanje, objavljanje življenjskih zgodb dobitnikov priznanj ACS za izjemne dosežke na področju izobraževanja odraslih pa tudi ovrednotenje vsakokratnega Tedna večinoma poteka s TVU-Novičkami. Te so se ob prvi in drugi izpeljavi Tedna, leta 1996 in 1997, pojavile kot barvna priloga biltena Novičke, ob koncu leta 1997 pa so začele izhajati kot samostojni bilten, ki spremlja potek projekta v vseh fazah. Danes izhaja v nakladi 2.200 izvodov. Pomembnejše številke, na primer dvojezična izdaja TVU-Novičk 3/2000 s predstavitvami 49 dobitnikov priznanj ACS za učne in promocijske dosežke v izobraževanju odraslih v letih 1997-2000, so izšle tudi v višji, včasih celo podvojeni nakladi. V mesecih, ko TVU-Novičke ne izhajajo, so informativni in promocijski članki o projektu objavljeni v glasilu Novičke, v rubriki Teden vseživljenjskega učenja. Angleške izdaje biltena - LLW-Novičke2 - smo pripravili konec leta 1996, marca 1998, spomladi 1999, avgusta 2000 in februarja 2001. Z njimi smo želeli prijateljem po svetu sporočiti, kakšne izkušnje smo pridobili s festivalom učenja in kakšne načrte imamo. Ker v zadnjih letih tovrstnemu obveščanju namenjamo manj denarja, smo se odločili, da o razvoju projekta poročamo v vseh angleških izdajah informativnega biltena Novičke. Glasilo TVU-Novičke so od leta 20003 na voljo tudi v elektronski različici, objavljeni na spletni strani: http://tvu.acs.si/novicke/. Zgibanka TVU Leta 1999 je bila v okviru enotnega promocijskega gradiva prvič pripravljena zgibanka TVU z naslovom Vedno je čas za učenje. Naslednje leto (in v letih 2003 in 2005) je zloženka izšla v slovenskem4 in angleškem jeziku, saj so bile nekatere prireditve na državni ravni mednarodno obarvane in je bilo splošno promocijsko in informativno gradivo v tujem jeziku dobrodošlo. V letu 2007 ponujamo le grafično rešitev zgibanke, ki jo objavljamo na spletni strani http://tvu.acs.si/gradivo/. Leta 2004 smo se posvetili tudi področjem, ki so že sama po sebi vseživljenjsko naravnana: pismenosti, kulturi branja, pridobivanju znanj za ljubiteljske in prostočasne dejavnosti, za kakovostnejše sobivanje in osebno rast, čemur so v dobršnem delu namenjeni študijski in bralni krožki. V počastitev 10-letnice delovanja študijskih krožkov smo ravno v TVU pripravili celotedensko mrežo prireditev Branje na vlakih in ob tej priložnosti natisnili tudi zgibanko. 2 Naklada LLW-Novičkje 750 izvodov za prejemnike po vsem svetu. 3 Že leta 1999 so bile objavljene na takratni spletni strani. 4 McDonalds je leta 2000 svojim gostom razdeli 3.000 izvodov zgibank s simbolično vstopnico na prireditve TVU. Koledar prireditev Festivalsko dogajanje je vse od leta 1996 spremljal tiskani koledar prireditev, ki smo ga za izvajalce po vsej Sloveniji vsako leto pripravili na ACS. Namenjen je bil potencialnim obiskovalcem prireditev, da bi se odločili za obisk katere od njih. Razdeljevali smo ga najširši javnosti v trgovskih centrih, medijskim hišam pa tudi poslancem v Državnem zboru (leta 1999). Prednost tiskanega koledarja je v tem, da vsem, ki bi jih utegnil TVU zanimati študijsko, omogoča analitičen pregled nad celoto - prepoznavanje vsebinskih področij, ki so zastopani v TVU, pregled regij, občin in izvajalcev (oseb ali ustanov), ki so vodile, organizirale ali izpeljale dogodek, in čas izpeljave; koristen pa je tudi za snovalce prireditev, saj omogoča primerjavo in črpanje idej za prihodnja leta. Toda tako kot se je Teden širil, tako je postajal tudi njegov celoviti pregled vse obsežnejši5, njegova priprava zahtevnejša, izpeljava in razpošiljanje koledarja po vsej Sloveniji pa vse težavnejše. V letu 2000 smo začeli pripravljati informacijski sistem TVU, ki omogoča neposredni vnos podatkov o prireditvah in soustvarjalcih programa Tedna. Zaradi manjšega preliva denarja, namenjenega infrastrukturnim dejavnostim, smo se morali odpovedati natisu koledarja festivalskih prireditev in zato od leta 2001 objavljamo koledar le še na spletnih straneh (http://tvu.acs.si/koledar/). Spletni koledar nudi zbirni pregled festivalskih prireditev na državni in krajevni ravni; omogoča najrazličnejše poizvedbe (po kraju in času izpeljave, po vsebini prireditve, tudi po izpeljavah zunaj Slovenije, zunaj uradnega termina ipd.). Posodobljene podatke (česar tiskani koledar ni omogočal) o prireditvah iz spletnega koledarja lahko koordinatorji in izvajalci prireditev izvozijo v druge formate ter natisnejo tudi kot območne koledarje, ki jih ponudijo v svojih okoljih. Spletna stran TVU Utrip časa in razvoj sodobne tehnologije sta narekovala premike na področju obveščanja in stikov z izvajalci festivalskih prireditev. Spletne strani projekta, ki so zaživele leta 1998, so bile v letu 2000 prenovljene v skladu z novo celostno grafično podobo. Ustvarjalci, David Fartek (grafična zasnova), Damjan Uršič (grafični vmesnik) in računalniški mojster Franci Lajovic, so svoje strokovno delo kronali z zlato medaljo za spletno stran (Golden Web Award). Spletne strani TVU (http://tvu.acs.si) so najpomembnejše orodje e-promocije projekta, hkrati pa so s svojimi različnimi podstranmi tudi podpora vsem sodelujočim v projektu. 5 Zajetna brošura iz leta 2000 je zajela blizu 1.900 dogodkov. Preglednica 2: Skupno informativno-promocijsko gradivo TVU 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 20071 TVU-Novičke - tiskane - spletne 22 53 + 2 4 3 4 3 2 3 4 4 3 1 x x x x x x x x x LLW-Novičke x x x x x Naša žena x* x x x x x x x Zgibanka - slovenska - angleška x x5 x x x x x x x x Koledar prireditev - tiskani - spletni x x x x x x x x x x x x Spletna stran (slovenska in angleška) x x x x x x x x x x Tematska zgibanka - Branje na vlakih x 1 Označeno je le gradivo, ki je že natisnjeno. Pripravljamo pa še: dve grafični rešitvi zgibanke (http://tvu.acs.si/aradivo/). spletni koledar prireditev (http://tvu.acs.si/koledar/), dve številki TVU-Novičk (tretja bo izšla v letu 2008) in prilogo Naše žene. 2 Izšle so kot barvna priloga biltena Novičke. 3 Izšle so kot barvna priloga biltena Novičke. 4 Izšli sta dve prilogi, ena v maju, druga pa v oktobru 1999. 5 Zgibanki je bila priložena brezplačna vstopnica na 2.000 prireditev po vsej Sloveniji. Prek rubrik V žarišču, TVU-Novičke in foruma koordinatorjev TVU teče sprotno obveščanje vseh zainteresiranih. Od leta 2000 objavljamo spletni koledar festivalskih prireditev, v letu 2001 pa smo prvič omogočili spletno prijavo dejavnosti. Pomen spletnega koledarja je neprecenljiv, zato ga skušamo vsako leto učinkovito promovirati. V letu 2002 (in potem vsa prihodnja leta) smo objavili povezave na strani TVU in TVU koledarja na vseh večjih slovenskih portalih. Analiza obiskov linux strežnika na ACS, kjer gostujejo TVU strani, vsako leto v času Tedna pokaže strm vzpon, kar pomeni, da celotna promocija, vključno z e-promocijo, dosega precejšen učinek. Možnosti, ki so pripomogle k večji obiskanosti spletnih strani TVU koledarja, so: • promocija z reklamnimi pasicami na najbolj obiskanih spletnih straneh v Sloveniji, • objava dogodkov, povezanih s TVU, na slovenskih portalih, • povečanje števila izvajalcev TVU na spletnih straneh, • uporaba multimedijske tehnologije za prikaz življenjskih zgodb nagrajencev ACS 6, • povečanje letnega obiska TVU strani z inovativnimi pristopi (npr. z e-razglednica-mi, ki jih pripravljamo od leta 2003). 6 Video predstavitve dobitnikov priznanj ACS za izjemne dosežke pri strokovne in promocijske uspehe pri bogatitvi znanja drugih so od leta 2' http://tvu.acs.si/priznanja/arhiv/. bogatitvi lastnega znanja ter za 004 objavljene na spletnih straneh Povabilo koordinatorjem in izvajalcev TVU 2007 Tudi v letošnjem letu smo natisnili promocijsko gradivo, ki ga boste lahko za promocijo svojih prireditev uporabili (dve različici plakata in dvojezični, slovensko-italijan-ski plakat) in ga na festivalskih dogodkih razdeljevali (papirne kocke in razglednice). Vljudno vas vabimo, da naročene izvode prevzamete na Andragoškem centru Slovenije, Šmartinska 134a, v Ljubljani, v sobi 218, pri Eriki Brenk. Četudi gradiva niste naročili, lahko razglednico dobite v večjih količinah, saj smo jo natisnili v 100.000 izvodih. Tudi papirne kocke in plakati že čakajo na vas. Naj vas za konec še spomnim, da na spletnih straneh (http://tvu.acs.si/gradivo/) objavljamo skupno promocijsko in informativno gradivo TVU 2007, ki temelji na celostni grafični podobi. Ponujamo vam možnost, da logotip in plakat v več različicah, zgibanko v dveh različicah ter drobno promocijsko gradivo natisnete ali ga kako drugače uporabite za pripravo lastnega promocijskega gradiva. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijančič@acs.si), ACS O DELU STROKOVNEGA SVETA RS ZA IZOBRAŽEVANJE ODRASLIH Spremljamo pobude, mnenja, sklepe ... Dogovori s 45. seje Člani Strokovnega sveta RS za izobraževanje odraslih so se 14. junija 2007 sestali na svoji 45. seji. Obravnavali so predlog programa izobraževanja odraslih za leto 2007, se informirali o projektu OECD 2006-2007: Priznavanje neformalnega in priložnostnega učenja in obravnavali Poročilo o poklicni maturi 2006. Člani strokovnega sveta so glede na sklepe prejšnje seje uvodoma ugotovili, da ni nobene informacije o nadaljnjih postopkih uvajanja Strategije vseživljenjskosti učenja v Sloveniji. Ministrstvu za šolstvo in šport (v nadaljevanju MŠŠ) so predlagali, da poskrbi za pripravo operativnih načrtov izvajanja omenjene strategije po posameznih resorjih. S strategijo in operativnimi načrti je treba seznaniti tudi Ekonomsko socialni svet, na podlagi skupnega dogovora s socialnimi partnerji pa nemudoma pričeti z uresničevanjem. Predlog programa izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji za leto 2007 Člani strokovnega sveta so bili do predloga letnega programa izobraževanja odraslih kritični. Ugotavljali so, da se ponavljajo iste vsebinske, finančne in časovne pomanjkljivosti. Menili so, da je predlog programa izobraževanja odraslih za leto 2007: • premalo razvojno naravnan in je vezan predvsem na zadovoljevanje potreb trga; • ne odraža v zadostni meri potreb, ki izhajajo iz sprejetih domačih in evropskih strategij razvoja izobraževanja in učenja odraslih; • ne upošteva razmerij, ki jih določa Resolucija o nacionalnem programu izobraževanja odraslih (v nadaljevanju ReNPIO), kar bi omogočalo uravnotežen razvoj izobraževanja in učenja. Ker gre za izvedbeni dokument ReNPIO, bi morali biti v njem upoštevani vsi resorji, ne le MŠŠ ter Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve (v nadaljevanju MDDSZ); • močno zapostavlja razvoj infrastrukture, kar onemogoča razvoj novih programov in oblik, ki so pogoj za razvoj področja v skladu z ReNPIO. Pogoje za izvajanje Resolucije o nacionalnem programu izobraževanja odraslih je treba zagotoviti na nacionalni ravni in to nadgraditi s sredstvi iz strukturnih skladov. Ne glede na naštete pomanjkljivosti je Strokovni svet RS za izobraževanje odraslih dal pozitivno mnenje k predlogu programa izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji za leto 2007 in to tudi zato, ker je le-ta pogoj za delovanje tistega dela sistema izobraževanja odraslih v Sloveniji, ki je vezan na ReNPIO. Pripravo letnega programa izobraževanja odraslih je treba v prihodnje dopolniti oziroma spremeniti koncept priprave, zato strokovni svet predlaga, da • MŠŠ imenuje koordinacijsko skupino za pripravo ustreznejše metodologije priprave letnega programa, • se okrepi vsebinsko sodelovanje z MDDSZ in drugimi ministrstvi. Menili so tudi, da je nujno treba določiti pravice in obveznosti lokalnih skupnosti pri izobraževanju odraslih, zato so predlagali Ministrstvu za lokalno samoupravo in regionalni razvoj, da v zakonodaji v zvezi z oblikovanjem in delovanjem pokrajin določi tudi pristojnosti, vire financiranja in druge naloge, povezane z izobraževanjem odraslih. Informacija o projektu OECD 2006-2007: Priznavanje neformalnega in priložnostnega učenja Projekt OECD 2006-2007: Priznavanje neformalnega in priložnostnega učenja je predstavila ga. Veronika Šlander s Centra RS za poklicno izobraževanje, ki projekt koordinira. Člani strokovnega sveta so menili, da gre za zanimiv projekt, je pa nujno pristopiti k vrednotenju in priznavanju znanja, pridobljenega po različnih poteh, in ga nadgrajevati z novimi znanji. Ob tem so predlagali, da se: • vzpostavi integriran sistem učenja in izobraževanja, • uredi terminologija s področja vseživljenjskega učenja, • sprejme nacionalni kvalifikacijski okvir kot temeljna podlaga. Odločili so se tudi, da se naslednja seja strokovnega sveta nameni obravnavi problematike priznavanja in vrednotenja znanja, pridobljenega izven sistema formalnega izobraževanja v Sloveniji. Poročilo o poklicni maturi 2006 Dr. Janko Muršak, član Državne komisije za poklicno maturo, je predstavil Poročilo o poklicni maturi 2006. Člani strokovnega sveta so poročilo ocenili pozitivno. Menili so, da je uspešnost odraslih na poklicni maturi zadovoljiva in v skladu s pričakovanji. Podprli so predloge državne izpitne komisije, še zlasti glede večanja eksternosti pri drugi in četrti enoti in pri oblikovanju državnih predmetnih komisij za drugo enoto poklicne mature. Podprli so idejo o možnosti uvedbe kreditnega sistema za odrasle, s čemer se prilagodi opravljanje poklicne mature, skladno s trendi razvoja izobraževanja odraslih. Člani strokovnega sveta pričakujejo, da bodo pri morebitnem novem konceptu mature sodelovali predstavniki izobraževanja odraslih, saj je po ocenah na poklicni maturi tretjina vseh maturantov odraslih udeležencev. Irena Komac (irena.komac@gov.si), Strokovni svet RS za izobraževanje odraslih Andragoško društvo Slovenije Poročilo o deveti seji izvršilnega odbora Izvršilni odbor Andragoškega društva Slovenije (IO ADS) seje na junijski seji, ki je bila 26. junija 2007, v osrednji točki dnevnega reda opredeljeval o prednostnih usmeritvah svojega nadaljnjega delovanja. Obravnaval je predloge iniciativnih skupin glede vsebine, organiziranosti ter materialno-finančnega položaja društva v prihodnje in sklenil, da naj društvo v prihodnosti s svojim delovanjem krepi predvsem svoje strokovno poslanstvo in deluje kot stanovsko društvo. Njegova prednostna naloga naj bo predvsem poglobljeno delovanje za razvoj andragoške stroke in razvoj izobraževanja odraslih kot strokovnega področja. V sedanjih razmerah to Slovenija gotovo najbolj potrebuje. IO ADS se je strinjal s stališči iniciativne skupine za presojo vsebine in strukture programa ADS, to pa so: • program, ki ga je sprejel IO na začetku svojega mandata, je kot najširše izhodišče za delo ADS ustrezen; spremeniti je treba le poudarke in prednostne usmeritve; • dejavnost je treba naravnati na vprašanja, ki zanimajo člane in 'uporabnike' društva; ciljne skupine so zlasti strokovnjaki - tako teoretiki kot praktiki; • društvo naj omogoča dialog med strokovnjaki; v strokovne razprave naj vključuje tudi strokovnjake drugih strok in področij, katerih razmišljanje povezuje skupni interes za izobraževanje odraslih; • društvo zastopa pozicije andragogike in izobraževanja odraslih v nastalih družbenih razmerah; • ustrezno pozornostje treba nameniti starejšim članom društva in študentom; • društvo naj pospešuje izmenjavo dobrih praks in informacij na strokovnem področju. S takšno dejavnostjo ADS ne posega v naloge in pristojnosti drugih ustanov ali združenj; s svojim delovanjem jih le dopolnjuje in razvija ter spodbuja partnersko sodelovanje. Aktualnega programa društva (v nadaljevanju so navedene njegove poglavitne točke) se je treba v tem mandatu lotevati postopno in selektivno. Točke programa so razporejene glede na prednostna področja delovanja: • zboljševanje sistemske ureditve izobraževanja odraslih v Sloveniji; • organiziranje strokovnih srečanj, posvetov, konferenc in sestankov; • sodelovanje v projektih in dejavnostih s področja izobraževanja odraslih; • informiranje članstva; • spremljanje aktualnih dogodkov in odzivanje nanje; • promocija ter stiki z javnostmi in mediji; • urejanje spletnih strani; • povezovanje z drugimi subjekti (strokovnimi in nevladnimi organizacijami) in sodelovanje z njimi; • vzdrževanje mednarodnih stikov in zastopanje društva v mednarodnih združenjih; • organiziranje družabnih srečanj in dejavnosti. Nujni pogoj za realizacijo tega programa je izboljšanje finančnega in materialnega položaja društva ter ustanovitev delovnih skupin (komisij, sekcij), ki bodo skrbele za dejavnosti na posameznih področjih. Komisije in sekcije bodo s svojim delom pomemben dejavnik animiranja in pridobivanja članov za dejavnosti društva. Pri tem naj namenijo posebno pozornost tudi pridobivanju in vključevanju študentov v društvo. Izvršilni odbor je sklenil, da ustanovijo tri nove organe društva, to pa so: • Komisija za strokovne razprave, ki jo bo vodila dr. Petra Javrh; • Komisija za sistem izobraževanja odraslih; vodil jo bo dr. Zoran Jelenc; • Komisija za materialno-finančna vprašanja, ki jo bo vodila Olga Drofenik. Na podlagi že izkazanega interesa IO ADS predlaga članstvu ustanovitev Sekcije za kakovost izobraževanja odraslih. Posebna iniciativna skupina, ki jo vodi Sonja Klemenčič, bo natančneje preučila interes in poskrbela za ustanovitev sekcije. IO ADS je obravnaval tudi predloge za ureditev materialnega in finančnega položaja društva, ki ga je predložila vodja iniciativne skupine za to področje, Olga Drofenik. Ocenjeni so bili sedanje stanje, potrebe in okvirni načrt za ureditev položaja društva, ki zadeva poslovne prostore, opremo, kadre in finančna sredstva. Člani odbora so sklenili, da društvo deluje v sedanjih razmerah (prostori, tajništvo, oprema itn.), dokler ne doseže ugodnejšega materialnega in finančnega položaja. Presojo možnosti za realizacijo predlogov iz zapisanega programa reševanja teh vprašanj je IO ADS zaupal novoustanovljeni komisiji; vodjo komisije, Olgo Drofenik, pa pooblastil, da predloži izboljšave materialnega in finančnega položaja glede na dosežene možnosti. Izvajanje sprejetih sklepov se začne takoj: v začetku julija se je že1 sestala Komisija za strokovne razprave; 30. in 31. avgusta letos bo ADS organiziralo dve strokovni konferenci, ki ju bo sofinanciralo Ministrstvo za šolstvo in šport (v nadaljevanju MŠŠ); 30. avgusta 2007 bo sklicalo letno skupščino. V drugih točkah dnevnega reda je IO ADS sprejel naslednje sklepe: • ADS bo zaprosilo MŠŠ za sredstva iz Letnega programa izobraževanja odraslih, s katerimi upravlja Sektor za izobraževanje odraslih pri MŠŠ. Društvo se lahko vključi v 1 To poročilo pišem 19. julija 2007. program Za izobraževanje ni nikoli prepozno, kjer so navedene štiri usmeritve za izpeljavo programov. • MŠŠ bomo zaprosili, da podeli društvu položaj 'društva, ki deluje v javnem interesu', kar mu omogoča opravljanje nalog, za katere lahko prejme plačilo. • ADS bo po pogodbi z MŠŠ izpeljalo dve konferenci, ki sta namenjeni učinkoviti izpeljavi programa Evropske unije Izobraževanje in usposabljanje 2010. Vsebina je okvirno določena s pogodbo med Evropsko komisijo in MŠŠ, temi pa sta: Strategija vseživljenjskosti učenja v politiki in praksi (konferenca bo v četrtek, 30. avgusta 2007) in Nacionalna strategija za izobraževanje odraslih, pogled naprej (konferenca bo v petek, 31. avgusta 2007). V program bo vključena tudi razprava o učinkoviti izrabi sredstev Evropskega socialnega sklada. • Za državno nagrado na področju izobraževanja odraslih predlagamo Jelico Pegan Stemberger, direktorico zasebnega podjetja Glotta Nova. dr. Zoran Jelenc (zoran.jelenc@auest.arnes.si). ADS Udejanjanje idej za poslovne priložnosti na kmetijah UŽU - Izzivi podeželja v Izobraževalnem zavodu Memory Zaposleni v Izobraževalnem zavodu Memory Dutovlje se trudijo povezovati z okoljem in pomagati pri razvoju skupnosti na lokalni in regionalni ravni. Že drugič so organizirali1 izobraževalni program Usposabljanje za življenjsko uspešnost - Izzivi podeželja (UŽU - IP)2. Program je namenjen odraslim, ki želijo pričeti z novo dejavnostjo ali posodobiti dejavnost na področju kmetijstva, domače obrti in turizma. Ciljna skupina so odrasli, ki imajo poklicno izobrazbo ali manj in imajo ali želijo odpreti samostojno ali dopolnilno dejavnost. Program nudi udeležencem začetna znanja s področja samostojnega podjetništva in osnovnega opismenjevanja, s čemer zagotavlja razvoj temeljnih znanj in spretnosti, ki jih potrebujejo pri lastni dejavnosti. Mentorji in zaposleni v Izobraževalnem zavodu Memory so program predstavili v različnih medijih in s tem privabili udeležence: • oglaševali so v Primorskih novicah, • pripravili so plakate in zgibanke in jih objavili na javnih mestih, 1 Projekt koordinira ACS, finančno pa ga podpira Ministrstvo za šolstvo in šport. 2 Več o programu lahko preberete na spletni strani: http://pismenost.acs. • povezali so se z ustreznimi organizacijami (območne službe Kmetijske razvojno svetovalne službe in Zavoda za zaposlovanje, turistično informacijskimi centri itd.). Največ udeležencev se je odzvalo osebnemu vabilu. Mentorji so uporabili javno dostopne podatke o kmetih, osmičarjih, lastnikih kmetij ipd. iz bližnje in širše okolice ter se s pomočjo šolske baze podatkov o primernih udeležencih uspeli povezati z ljudmi, ki sodijo v ciljno skupino in za katere bi bilo takšno izobraževanje smiselno. Zbrala se je izredno zanimiva skupina sedemnajstih udeležencev s Krasa, Goriškega in Vipavskega, vseh starosti in predznanj, največ jih ima zaključeno poklicno šolo. Po spolu je skupina zastopana enakovredno (47 % žensk). Sedem udeležencev je starih od 27 do 39 let, štirje od 40 do 49, šest pa jih starejših od 50 let. Kljub heterogenosti so po začetnih pripravah uspeli oblikovati projekte, ki na vsebinski ravni ustrezajo vsem udeleženim. Določene standarde znanj in cilje izobraževalnega programa dosegajo z delom v projektih, ki segajo na različna tematska področja. Mentorji udeležencem programa pri usvajanju znanj in usklajevanju predznanj pomagajo tudi z individualnimi urami. Srečanja tečejo ponavadi dvakrat tedensko v poznih popoldanskih urah in se velikokrat zavlečejo kar v noč, saj se udeleženci radi tudi družijo in izmenjujejo izkušnje. Strokovni sodelavci so z vmesno evalvacijo ugotovili, da so bili udeleženci v prvem delu izpeljave programa zadovoljni s temami, ki so pripomogle k izboljšanju ponudbe in podobe njihovih domačij: trženje, medsebojna komunikacija, dekoracija in aranžiranje, povezava kmetije z zgodovinskimi, kulturnimi in drugimi turističnimi značilnostmi prostora, pa tudi z iskanjem novih zamisli za tiste, ki o podobnem šele razmišljajo. Udeleženci so vse kazalnike ocenili kot zelo dobre oziroma odlične, še posebej so izkazali zadovoljstvo z organizacijo, načinom dela, odnosi v skupini in s predavatelji. Kot odlične so se izkazale povezave s krajinskim arhitektom Etbinom Tavčarjem, ki jim je na podlagi lastnih izkušenj in strokovnega znanja približal pomen krajine, z Alico Ravbar, somelierko in poznavalko kraške kulinarike, in z Mileno Štolfa, ki jim je predstavila razvojne možnosti na kraškem podeželju in razpise za pridobitev evropskih sredstev. Program se bo iztekel konec avgusta 2007 z natisnjeno samopredstavitveno publikacijo3 in s podelitvijo priznanj udeležencem, ki bo septembra. Nataša Ujčič (memory@siol.net), Izobraževalni zavod Memory, Dutovje 3 V knjigi bodo predstavljene kmetijske, turistične in druge dejavnosti ude ežencev in njihove nove ideje. Na poti do znanja Naučiti se poučevati druge Organizacijska kultura podjetja v veliki meri vpliva na intenzivnost izmenjave znanja med zaposlenimi. Pojavlja pa se vprašanje, ali so zaposleni v slovenskih podjetjih dovolj motivirani, da bi svoje znanje prenašali na sodelavce? Naloga menedžmenta je med drugim tudi pomagati zaposlenim pri oblikovanju odnosa do učenja in do tega, da želijo in znajo prenašati znanje na druge zaposlene. Z ustrezno stimulacijo lahko menedžment nagrajuje trud in zaposlenim hkrati nudi možnosti vertikalnega ali horizontalnega napredovanja. Za spodbujanje internega prenosa znanj si podjetje lahko pomaga z različnimi orodji. Predlagam nekaj načinov: • Vsak zaposleni bi lahko po izobraževanju napisal poročilo o tem, kaj se je naučil, kje bo znanje uporabil, kaj bo z novim znanjem lahko izboljšal in katerim sodelavcem bi ga še priporočil. Odgovoren za izobraževanje bi poročilo objavil na intranetu in tako tudi drugim zaposlenim omogočil vpogled v novosti, hkrati pa vzbudil zanimanje, ki bi ga 'bralci' na intranetu lahko izrazili. • Vodstvo bi lahko na podlagi izraženega interesa za manjše skupine organiziralo poročanje na posebnem srečanju. • Pisna poročila, v katerih so izpostavljene pomembne ugotovitve in zaključki, bi lahko v krajših oblikah objavili tudi v internih časopisih podjetja. Ker vemo, da se vsak posameznik ne znajde v vlogi predavatelja, je naloga podjetja, da med zaposlenimi najde take, ki obvladajo tovrstne veščine in so hkrati strokovnjaki na svojem področju. Da se še dodatno spopolnijo in pridobijo nekaj prakse, jih je treba na tem področju izobraziti in morda vzpostaviti sistem internih izobraževalcev, ki imajo to funkcijo dodeljeno že v opisu svojih delovnih nalog. V tem primeru izvajanje internega izobraževanja ni dodatno plačano. Nalogi se morajo posvečati med delovnikom, zaradi česar imajo pri drugih projektih manjši obseg dela. Za mnenje, kako je z internim izobraževanjem v slovenskih podjetjih, sem povprašala Karin Eleno Sanchez, vodjo projektov in izobraževalno trenerko na Glotta Novi. Zanimalo me je, ali udeleženci njenih izobraževanj obiščejo izobraževanje tudi z nalogo, da bodo novo pridobljena znanja prenašali na svoje sodelavce. Sanchezova pravi, da je vloga vodstva pri internem prenosu znanja v podjetju pomembna, saj prav oni k temu spodbujajo druge zaposlene. V podjetjih namreč nastajajo številna nova, specifična in specialistična znanja, ki jih zaposleni ne more- jo pridobiti na nobenem zunanjem usposabljanju ali izobraževanju. Zato je pomembno, da ljudje, ki ta znanja imajo, le-ta ustrezno prenašajo na svoje sodelavce. Da pa bi to res lahko počeli uspešno in učinkovito, potrebujejo poleg strokovnih znanj tudi ustrezne kompetence za prenašanje znanj, to so andragoška znanja. Sanchezova tudi sama usposablja interne izobraževalce v podjetjih in ustanovah (Train the Trainers), torej strokovnjake z različnih področij, ki pa še niso dovolj usposobljeni za posredovanje in prenašanje znanj svojim sodelavcem. Gre za interaktivne delavnice, kjer se udeleženci seznanijo z: • različnimi učnimi tipi, • spoznanji o delovanju leve in desne možganske polovice, • upravljanjem skupinske dinamike, • uporabo različnih medijev (grafoskop, mehka tabla, bela tabla, listna tabla itd.), • reševanjem konfliktnih situacij, • ravnanjem s 'težavnimi' udeleženci, • različnimi didaktičnimi igricami, ki so v pomoč pri razlagi in prenosu pridobljenega znanja v prakso. Eden izmed projektov, namenjen usposabljanju zaposlenih, ki skrbijo za prenos znanja v podjetju in tako spodbujajo k doseganju večje učinkovitosti, je tudi ADEC (Adult Educator in Company). Gre za mednarodni projekt, ki ga koordinira Glotta Nova in v katerem sodelujejo partnerji in partnerska podjetja iz sedmih držav. Cilj projekta je usposobiti 'državne' ADEC trenerje, ki bodo v prihodnje usposabljali interne izobraževalce v maternem jeziku v svojih državah. V primeru, da zaposleni potrebujejo določena dodatna in specifična znanja, za katera sami nimajo ustrezno usposobljenih strokovnjakov (ali pa bi bilo njihovo dodatno usposabljanje dolgotrajno), je bolje najeti zunanjega strokovnjaka. Sanchezova meni, da bo v prihodnosti vedno več podjetij kombiniralo interne, posebej usposobljene izobraževalce s strokovnimi in andragoškimi znanji, z zunanjimi izobraževalci. Na tečajih (kadar ne gre za Train the Trainers programe) sicer ne zazna, da bi udeleženci izobraževanj morali pridobljeno znanje prenašati na zaposlene v podjetjih, ali da bi morali pisati poročila o izobraževanju oziroma gradivo deliti z drugimi. To ni obveznost udeležencev, je pa vseeno praksa v številnih podjetjih. Več o internem izobraževanju lahko preberete na spletni strani http://www.edupool.si/znanje/znanje 2007/znanje junij.htm Alenka Loboda (info@edupool.si), Edupool - ponujamo izobraževanja Andragoško društvo Slovenije Vabilo na konferenci v avgustu Andragoško društvo Slovenije bo v sodelovanju z Ministrstvom za šolstvo in šport (v nadaljevanju MŠŠ) in s pomočjo sredstev Evropske komisije organiziralo dve strokovni konferenci: • Strategija vseživljenjskosti učenja (v nadaljevanju VŽU) v politiki in praksi (četrtek, 30. avgusta 2007), • Nacionalna strategija za izobraževanje odraslih, pogled naprej (petek, 31. avgusta 2007). S tematiko konferenc želi Evropska komisija pospešiti udejanjanje projekta Izobraževanje in usposabljanje 2010. Izvajalec, Andragoško društvo Slovenije, je v skladu s pogodbenimi zahtevami oblikovalo program konferenc in tematiko smiselno razporedilo na dva dneva. Strategija vseživljenjskosti učenja v politiki in praksi Program konference, ki bo v četrtek, 30. avgusta 2007: • Izobraževanje odraslih v Strategiji vseživljenjskosti učenja v Sloveniji; • Operativni načrt za udejanjanje Strategije vseživljenjskosti učenja v Sloveniji; • Razpis Evropskega socialnega sklada (v nadaljevanju ESS) kot instrument za udejanjanje operativnih načrtov. Zadnji dve točki bosta tekli v obliki delavnic, kjer bomo: • razpravljali o nalogah in dejavnostih Operativnega načrta za udejanjanje Strategije vseživljenjskosti učenja v Sloveniji in tako vplivali na oblikovanje končnega predloga načrta, ki v sedanjem osnutku obsega 74 točk, večidel aktualnih za izobraževanje odraslih; • razpravljali o instrumentih za udejanjanje Operativnega programa razvoja človeških virov; • seznanili z razpisanimi možnostmi za pridobivanje sredstev ESS; • razpravljali in oblikovali sklepe o možnostih za obvladovanje ovir in o spodbudah za uspešno izvajanje politik razvoja človeških virov in doseganje ciljev operativnega programa. Nacionalna strategija za izobraževanje odraslih, pogled naprej Petkova konferenca bo tekla po naslednjem programu: • Izobraževanje in usposabljanje 2010 in razvoj strategije izobraževanja odraslih v Sloveniji; • Resolucija o nacionalnem programu izobraževanja odraslih (ReNPIO) in njen prispevek k udejanjanju komunikeja Evropske unije Za učenje ni nikoli prepozno in Akcijskega načrta o učenju odraslih; • Sredstva ESS - vir za udejanjanje ReNPIO in Operativnega načrta za udejanjanje Strategije vseživljenjskosti učenja v Sloveniji ter njun prispevek k razvoju izobraževanja odraslih v obdobju 2007-2013. V zadnji točki programa, ki bo tekla v obliki delavnice, se bomo udeleženci: • seznanili s pristojnostmi služb na MŠŠ, Ministrstvu za finance, Ministrstvu za delo, družino in socialne zadeve in Službe Vlade za lokalni razvoj in regionalno politiko pri koordinaciji, načrtovanju, izpeljavi, spremljanju in nadzoru projektov, financiranih s sredstvi ESS v novi finančni perspektivi; • seznanili s primeri dobre prakse pri pridobivanju sredstev ESS in problemi pri vpeljevanju in sofinanciranju projektov na področju izobraževanja odraslih v Sloveniji; • dobili vpogled v izvajanje strukturne politike v finančni perspektivi2007-2013 v Sloveniji; • seznanili z umestitvijo razvoja človeških virov in vseživljenjskega učenja v finančni perspektivi 2007-2013. Izvajalci obeh konferenc bodo kompetentni vodje služb iz ministrstev za šolstvo in šport, za delo družino in socialne zadeve, za finance in iz Službe Vlade za lokalni razvoj in regionalno politiko; strokovne teme bodo usmerjali strokovnjaki s področja izobraževanja odraslih in andragogike. Konferenci bosta v Ljubljani. Kotizacije ni; sredstva za izpeljavo konferenc zagotavljata Evropska komisija in Ministrstvo za šolstvo in šport. Prijavljenim udeležencem bomo do 15. avgusta posredovali podrobne podatke o programu, izvajalcih in izbrani lokaciji konferenc. V četrtek, 30. avgusta 2007, zvečer bo skupščina Andragoškega društva Slovenije. Podrobnejše informacije dobite pri mag. Petru Beltramu (telefon: 01 5842 566 in 031 669 474), e-naslov: peter.beltram@acs.si). dr. Zoran Jelenc (zoran.jelenc@guest.arnes.si), ADS STRATEGIJA VSEZIVLJENJSKOSTI UČENJA (VZU) V POLITIKI IN PRAKSI Datum: četrtek, 30. avgust 2007 Kraj: Ljubljana PODATKI O UDELEŽENCU Ime in priimek: ............. Delo, ki ga opravljate:....... Ustanova / podjetje: ........ Naslov: .................... Kraj:....................... E-naslov: Telefon: Faks: Pošta: Želim se udeležiti Skupščine ADS (obkrožite): da ne Datum Podpis: Izpolnjeno prijavnico (prijavite se lahko le za posamezni dan ali za oba dneva) pošljite najkasneje do srede, 8. avgusta 2007, na naslov: Andragoško društvo Slovenije, Šmartinska 134a, Ljubljana. Dovoljujem uporabo svojih osebnih podatkov pri vodenju evidenc in obdel Zakonom o varstvu osebnih podatkov. podatkov v skladu z veljavnim NACIONALNA STRATEGIJA ZA IZOBRAŽEVANJE ODRASLIH, POGLED NAPREJ Datum: petek, 31. avgust 2007 Kraj: Ljubljana PODATKI O UDELEŽENCU Ime in priimek: ............. Delo, ki ga opravljate:....... Ustanova / podjetje: ........ Naslov: .................... Kraj:....................... E-naslov: ................... Telefon: ................... Faks: ...................... Pošta: Datum Podpis: Izpolnjeno prijavnico (prijavite se lahko le za posamezni dan ali za oba dneva) pošljite najkasneje do srede, 8. avgusta 2007, na naslov: Andragoško društvo Slovenije, Šmartinska 134a, Ljubljana. Dovoljujem uporabo svojih osebnih podatkov pri vodenju evidenc in obdel Zakonom o varstvu osebnih podatkov. podatkov v skladu z veljavnim POSVETI, KONFERENCE Management in Higher Education (Menedžment v visokem šolstvu) Izola, Slovenija, od 24. avgusta do 1. septembra 2007 Več informacij o seminarju, ki ga v sodelovanju s CHEPS-om (Center for Higher Education Policy Studies) organizira Univerza na Primorskem, Fakulteta za management Koper, lahko dobite pri Marijani Pregarac (tel.: 05 6102 012, faks: 05 6102 015, e-naslov: marijana.pregarac@fm-kp.si) ali na spletni strani http://www.fm-kp.si/index.php?showid=705. Comenius contact seminar and eTwinning workshop (Kontaktni seminar Comenius in delavnica eTwinning) Kranjska Gora, Slovenija, od 8. do 11. november 2007 Več informacij o dogodkih, ki sta posvečena obravnavi uporabe sodobnih tehnologij v izobraževalnem procesu, dobite pri Tini Pajnič (tel.: 01 5864 248, e-naslov: comenius@cmepius.si), pri mag. Robertu Marinšku (tel.: 01 5864 239, e-naslov: etwinning@cmepius.si) ali na spletni strani http://www.cmepius.si/VZU/Comenius/ Kontaktni seminar Kranjska Gora. Online Educa Berlin 2007 13th International Conference on Technology Supported Learning and Training (13. mednarodna konferenca o učenju in usposabljanju s pomočjo tehnologije) Nemčija, Berlin, 28. do 30. november 2007 Informacije o mednarodni konferenci je mogoče dobiti pri ICWE GmbH, Leibnizstrasse 32, 10625 Berlin, Germany (tel.: +49 30 327 61 40, faks: +49 30 324 98 33, e-naslov: info@online-educa.com) in na spletni strani: http://www.online-educa.com/. Opravičilo V prejšnji številki Novičk je bilo v rubriki Pripravljamo objavljeno povabilo na 6. delovno srečanje partnerjev v projektu Delo kot vir znanja. Pomotoma smo zapisali napačen kontaktni naslov: namesto Natalija Vrečer (e-naslov: natalija.vrecer@acs.si) se nam je zapisalo Natalija Vrečar. Vsem, ki ste imeli težave pri potrditvi svoje udeležbe na srečanju, se opravičujemo. Uredništvo NOVOSTI IZ KNJIŽNICE ACS Bralcem Novičk sporočamo, da bo knjižnica ACS zaradi dopusta zaprta do 17. avgusta. Želimo vam prijetno počitnikovanje! DRŽAVLJANSKA in domovinska vzgoja : zbornik / [uredniki Andreja Barle Lakota, Erika Rustja, Janez Jug]. - Slovenska Bistrica : Beja, 2006. - 189 str. ; 23 cm PARTICIPATION in adult education : theory, research, practice : edited papers from the Fifth ERDI Expert Seminar, Bonn, 21-23 January 2005 / [edited by Susanne Lattke]. -Mechelen : Consortium pf European Research and Development Institutes for Adult Education = ERDI, 2006. - 167 str. : graf. prikazi, preglednice ; 24 cm KOŠIR, Manca Beremo z Manco Košir. - 1. natis. - Ljubljana : Planet GV, 2006 (Ljubljana : Set). - 178 str. ; 20 cm LEARNING to change : the experience of transforming education in South East Europe / edited by Terrice Bassler. - Budapest ; New York : Open Society Institute : Central European University Press, 2005. - XIX, 220 str. ; 24 cm LIFELONG learning : patterns of policy in thirteen European countries : a review of lifelong learning policy and practices in Austria, Bulgaria, theCzech Republic, England, Estonia, Flanders, Hungary, Ireland, Lithuania, Norway, Russia, Scotland, Slovenia : report of sub-project 1 / [prepared by ... University of Surrey: John Holford, Linda Merricks, Guy Hannan ; University of Edinburgh: Sheila Riddell, Elizabet Weedon, Judith Litjens ; Slovenian Institute of Adult Education: Vida Mohorcic Spolar, Peter Beltram, Jasmina Mirceva ; co-ordinated by John Holford]. - Surrey : University of Surrey, 2006. - 185 str. ; 30 cm : graf. prikazi, preglednice. - (Lifelong learning 2010 = LLL2010 / European Commission. sub-project ; 1) PRVO poročilo o poteku poskusnega izvajanja izobraževalnega programa Avtoserviser / [sodelovali Vida Vončina ... [et al.] ; urednici Vida Vončina in Katja Jeznik ; fotografija Saša Kerkoš, Peppermind]. - Ljubljana : CPI, Center RS za poklicno izobraževanje, 2006 ([Begunje na Gorenjskem] : Cicero). - 51 str. : ilustr. ; 24 cm. - (Stopničke) ZVER, Milan Ekonomija in kultura : umeščenost Slovenije v evropski ekonomskokulturni kontekst / Milan Zver, Tjaša Živko, Vito Bobek ; [risbe Alen Ježovnik]. - Koper : UP Fakulteta za management, 2005 (Ankaran : Asi). - 117 str. : ilustr. ; 24 cm INFORMATION technology education in the new millennium / [edited by] Mohammad Dadashzadeh, Al Saber, Sherry Saber. - Hershey (Pensilvanija) [etc.] : IRM Press, cop. 2002. - X, 290 str. : ilustr. ; 26 cm IZHODIŠČA za ugotavljanje, preverjanje in potrjevanje predhodno pridobljenega znanja in spretnosti v višjem strokovnem izobraževanju in izhodišča za prilagajanje izobraževanja za izredne študente v višjem strokovnem izobraževanju / [besedilo pripravili: Sonja Klemenčič ... [et al.] ; uredil Mišo Palandačič]. - Ljubljana : Zavod Izobraževalno razvojni center = Zavod IRC, 2006 ([S. l.] : JBB). - 26 str. ; 24 cm KUCLER, Slavica Borka Dobitniki priznanj Andragoškega centra Slovenije za leto 2006 : video-portreti [Videoposnetek] / scenarij, režija: Slavica Borka Kucler ; kamera: Dalibor Tošič ; montaža Boštjan Abram. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2006 ([S.l.] : Inštitut in akademija za multimedije) LIČEN, Nives Uvod v izobraževanje odraslih : izobraževanje odraslih med moderno in postmoderno / Nives Ličen. - Ljubljana : Filozofska fakulteta, Oddelek za pedagogiko in andragogiko, 2006 (Ljubljana : Bori). - 254 str. : ilustr. ; 21 cm LIVING & learning : lifelong learning opportunities for adults with learning disabilities / [uredniški odbor Valerija Bužan ... [et al.] ; prevajalec Ksenja Ličer, Mojca Merc]. - Fatima : Centro nacional de apoio a deficientes profundos Joao Paulo II. ; Ig : CUDV Dolfke Boštjančič Draga ; Cambridge : Red2green ; Alexandroupolis : Vocational Training Centre of Thrace Athena, 2006 ([Ljubljana] : Formatisk). - 76 str. : fotogr. ; 22 cm MOJA pot do poklica = Mro drom i poklico / [zbrali in uredili Meta Gašperšič ... [et al.] ; prevod v romščino Mateja Kosec ; ilustrirala Ksenija Berkopec]. - Novo mesto : RIC, 2006 ([Novo mesto] : Opara). - 47 str. : ilustr. ; 21 cm Peter Mon etti (knjiznica@acs.si), ACS Programoteka javrioveljavn^nzobraževalnih programov za odrasle www. acs.si/programoteka Objavljamo javnoveljavne izobraževalne programe, ki so 1)1 oblikovani i/kij učno za odrasle * na novo oblikovani v skladu z veljavno šolsko zakonodajo ali jim je bila v skladu z novo zakonodajo podaljšana veljavnost UČENJA 12^ ^0 15, - 21. 10. 200^ i"6 2007 http://tvu.acs.si AndragoSki center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education