DRUŽBENOEKONOMSKO VREDNOTENJE POSLEDIC PROMETNIH NEZGOD NA CESTAH V SLOVENIJI SOCIOECONOMIC EVALUATION OF ROAD ACCIDENT CONSEQUENCES IN SLOVENIA Marko Kristl^, Bruno Bensa^ Prispelo: 15. 1. 2004 - Sprejeto: 15. 4. 2004 Izvirni znanstveni članek UDK 614.86. 658 Izvle~ek Glavni cilj raziskave je bil zbrati in združiti podatke o prometnih nezgodah in njihovih posledicah, ki se zbirajo pri različnih institucijah in na tej osnovi izvesti izračune družbenoekonomskih stroškov mrtvih, hudo in lahko poškodovanih udeležencev ter materialne škode. Poleg izračuna je bila izvedena tudi anketa o subjektivnem vrednotenju stroškov prometnih nezgod, izdelan pa je bil še model informacijskega sistema za zajemanje podatkov o prometnih nezgodah, ki naj bi prispeval k integraciji in izboljšanju pridobivanja podatkov o prometnih nezgodah. Pri izvedbi posameznih izračunov družbenoekonomskih stroškov so bile upoštevane tri različne skupine metod vrednotenja: metoda stroškov obnovitve oziroma vzpostavitve, metoda izgube človeškega kapitala in metoda pripravljenosti plačati. Z zadnjo metodo smo primerjali ekonomski izračun stroškov na umrlega udeleženca prometne nezgode in z anketo ugotovljeno oceno škode, ki za družbo nastane zaradi prezgodnje smrti posameznika. Ključne besede: ceste, prometne nezgode, vrednotenje, družbeno-ekonomski stroški Original scientific article UDC 614.86. 658 Abstract The goal of the research was to collect and merge data on traffic accidents and their consequences, collected by different institutions. The information formed the basis for calculations of socio-economic costs for the dead and injured in traffic accidents, as well as for estimates of material costs. In addition, an opinion poll on individual evaluation of costs related to traffic accidents was conducted, and a traffic-accident information system was modeled with the purpose to enhance integration and quality of data collection. Different methodologies were used for the calculation of socio-economic costs, including cost of restitution, human capital and willingness to pay or accept. The latter method was used to compare the calculated economic costs and individual poll estimates of traffic accident-related costs. Key words: roads, traffic accidents, evaluation, socio-economic cost 1OMEGAconsult, d.o.o., Gregorčičeva 7, 1000 Ljubljana Kontaktni naslov: e-pošta: marko.kristl@omegaconsult.si 1 Uvod Prometne nezgode imajo mnogo negativnih posledic, ki imajo tudi ekonomski vidik. Z dolo~enimi vlaganji in organizacijskimi ukrepi bi lahko nastajanje prometnih nezgod in njihove posledice zmanj{ali. Pri tem se postavi vpra{anje, do katere mere so ti napori {e smiselni, upo{tevaje tudi druge družbene potrebe. Direkcija Republike Slovenije za ceste je tako v letih 1999 in 2000 naro~ila izvedbo raziskave »Vrednotenje prometnih nezgod na cestah v Republiki Sloveniji« (1). Namen raziskave je bil vzpostaviti ekonomsko vrednotenje prometnih nezgod v Republiki Sloveniji, ki bo potem omogo~ila oceno programov in ukrepov za izbolj{anje prometne varnosti po na~elu analize stro{kov in koristi (ang. CBA - cost benefit analysis). Cilji raziskave, s katerimi je bil namen dosežen, pa so bili naslednji: 1. zbrati in združiti podatke o prometnih nezgodah in njihovih posledicah, ki se zbirajo pri razli~nih institucijah; 2. izra~unati stro{ke umrlega, hudo po{kodovanega in lahko po{kodovanega udeleženca v prometni nezgodi; 3. izra~unati materialne stro{ke za posamezni tip prometne nezgode. V ~lanku so prikazane metodolo{ke in podatkovne osnove ter klju~ni rezultati raziskave. Cilji raziskave presegajo zgolj ozko sektorsko usmerjenost pri upravljanju infrastrukture, saj rezultati te raziskave koristijo tudi drugim, ki se ukvarjajo s problematiko varnosti prometa in z javno varnostjo ter zdravjem. 2 Metodološke osnove 2.1 Metode vrednotenja Za vrednotenje stro{kov prometnih nezgod je na razpolago ve~ metod. Razdelimo jih lahko v tri skupine (2): izra~un stro{kov obnovitve, izra~un izgube ~love{kega kapitala in ocena pripravljenosti pla~ati (grafi~ni pregled je v Sliki 1). Slika 1. Metode vrednotenja stroškov prometnih nezgod Figure1. Methods of evaluation of road accident-related costs Metoda stroškov obnovitve oziroma vzpostavitve temelji na oceni vrednosti virov, ki so potrebni za odpravo posledic nezgode. Z drugimi besedami: z njo merimo družbene stroške, ki so potrebni za vzpostavitev stanja pred nezgodo. S pojmom izgube človeškega kapitala zajemamo družbeno izgubo zaradi smrti ali zmanjšane sposobnosti člana družbe. Temelji na vrednosti delovnega časa ali vrednosti proizvodnje, ki je posledica njegovega dela. Tretji pristop temelji na preferencah posameznikov oziroma družbe. Ugotavljanje denarne vrednosti, ki so jo posamezniki oziroma družba pripravljeni plačati, je priročno predvsem takrat, ko ocenjujemo stroške, za katere ne obstaja tržna vrednost. Zato je uporabna predvsem pri ocenjevanju človeških stroškov. S to metodo ocenimo vrednost izdatkov, ki bi jih ljudje bili pripravljeni plačati za to, da bi se izognili nezgodam oziroma njihovim negativnim posledicam. 2.2 Podatkovna osnova Podatki, ki so bili uporabljeni pri izračunu ekonomskih stroškov prometnih nezgod, so naslednji: - prebivalstveni in narodnogospodarski podatki (3, 4); - prometni podatki (obseg prometa) in transportno delo (5); - število prometnih nezgod: število nezgod samo z materialno škodo, število sledi poškodb ter lahkih in hudih poškodb, število smrti (6); - posledice prometnih nezgod: sledi poškodb, lahke in hude poškodbe, smrti (6); - stroški reševalnih služb (7); - medicinski podatki: stroški, število zdravljenj, trajanje zdravljenja in rehabilitacije (7, 8); - odsotnosti z dela (8); - zavarovalniški podatki o izplačanih škodah (9); - drugi administrativni podatki (10, 11). 2.3 Opredelitev stroškov in tipov nezgod Glede na nosilca lahko nekatere od stroškov vežemo na udeležence prometnih nezgod, druge pa na sam dogodek oziroma prometno nezgodo (npr. materialno škodo). Zato je v analizi uporabljena delitev klasifikacije stroškov na dve skupini: - stroški udeleženca (medicinski stroški, stroški prezgodnjega pogreba, stroški nujnih služb, izgubljen tržni in netržni proizvod, stroški delodajalcev, pravni stroški) in - stroški prometne nezgode (zastoji, zavarovalna administracija, materialna škoda). Izguba tržne proizvodnje je opredeljena kot obseg začasnega ali trajnega zmanjšanja proizvodnje zaradi poškodovanosti ali smrti posameznega aktivnega člana družbe. Razlogi za izgubo so torej: - izguba zaradi bolniške odsotnosti (zdravniški pregled in zdravljenje); - izguba zaradi invalidnosti (zmanjšana zmožnost za delo; nezmožnost za delo); - izguba zaradi smrti posameznika. Izgubljena tržna proizvodnja predstavlja bodočo pričakovano izgubo dodane vrednosti zaposlenih članov družbe, zaradi česar je bilo potrebno vključiti tudi bodočo pričakovano povečanje produktivnosti dela oziroma gospodarsko rast. Ker pa denarni zneski v različnih obdobjih nimajo enake vrednosti, je bila vrednost pričakovanih bodočih izgub ustrezno diskontirana. Za udeležence prometnih nezgod je bila izračunana tudi izguba netržne proizvodnje. Ta predstavlja vrednost, ki jo posameznik ustvarja z opravili v prostem času (izven delovnega mesta). Primer takšnih aktivnosti je vzgoja in varstvo otrok, lastna pridelava hrane, delo v gospodinjstvu, dobrodelne dejavnosti in podobno. Če jih ljudje ne bi opravljali sami, bi zanje morali nekoga najeti in plačati. To pomeni, da ima tudi delo, ki ni namenjeno prodaji na trgu in ni zajeto v uradni izračun dodane vrednosti, neko vrednost. Privzeta je bila predpostavka, da znaša vrednost enote netržne proizvodnje tretjino vrednosti enote tržne proizvodnje. Navedene sestavine stroškov so izračunane za posamezne tipe nezgod, ki so opredeljene po najvišji stopnji poškodovanosti udeležencev: - samo materialna škoda (brez poškodbe); - sled poškodbe; - lahke poškodbe; - hude poškodbe; - smrt. Takšna razdelitev omogoča ugotoviti relativni pomen posameznih tipov nezgod pri generiranju družbenoekonomskih stroškov. Z metodološkega vidika gre pri izračunu izgube tržne in netržne proizvodnje za uporabo metode izračuna izgube človeškega kapitala. Pri ostalih vrstah stroškov pa je uporabljena metoda izračuna stroškov obnovitve oziroma vzpostavitve prvotnega stanja. 3 Rezultati 3.1 Izračun družbenoekonomskih stroškov Skupni stroški prometnih nezgod so v letu 1998 znašali skoraj 71 milijard SIT, od tega znašajo stroški v zvezi z udeleženci 76 %, stroški v zvezi z nesrečami pa 24 % (Slika 2). V primerjavi z bruto domačim proizvodom znašajo stroški nezgod 2,2 %. Slika 2. Struktura skupnih stroškov Figure 2. Structure of total cost Pomembna je tudi ugotovitev (Slika 3), da so skupni stroški lahko in hudo poškodovanih udeležencev skupaj s stroški prometnih nezgod, v katerih je bila najtežja poškodba lahka oziroma huda poškodba (15 % in 25 %, skupaj 40 %), skoraj enaki stroškom v prometnih nezgodah umrlih udeležencev skupaj s stroški prometnih nezgod s smrtnim izidom (45 %). Z zmanjševanjem števila mrtvih se bo delež posledic nezgod z lahkimi in hudimi poškodbami glede na posledice nezgod s smrtnim izidom še povečeval. Znotraj skupine stroškov v zvezi s poškodovanci (Slika 4) predstavlja največjo komponento izguba tržne proizvodnje (45,2 %), temu sledi izguba netržne proizvodnje (22,7 %) in materialni stroški (18,2 %). Stroški medicinske oskrbe predstavljajo le 4,6 % vseh družbenoekonomskih stroškov v zvezi s prometnimi nezgodami. V spodnjih tabelah so prikazani še stroški na enoto in sicer stroški po tipu poškodbe na posameznega udeleženca prometne nezgode v letu 1998 (Tabela 1) in stroški na posamezno nezgodo glede na tip najtežje poškodbe v nezgodi (Tabela 2). Slika 3. Struktura stroškov po stopnji poškodovanosti udeležencev Figure 3. Structure of cost by the injury severity level Slika 4. Struktura stro{kov v zvezi z udeleženci Figure 4. Structure of costs concerning accident participants Tabela 1. Tabela stro{kov na udeleženca po tipu po{kodbe (v 000 SIT, raven cen 1998) Table 1. Costs per participant by type of injury (in 000 SIT, prices for 1998) Tip nezgode Type of injury Strošek Cost Nepošl