OTROK V DLANEH Mvdnarodno leto invalidov se izteka. Ne samo v tem letu, marveč vsako letu, vsak dan, bi morali v srtdslvih javnega obveščanja pogosteje spregovoriti in ra-zmišljati tudi u (istih otrocih, mladustnikih in odraslih. ki se raztikujejo od svo-•ih zdravih vrstnikov, ki so drugačni zaradi svoje prizadetosti, pa naj bo to tele-sna ali duševna prizadetost. Skrb za invalidne osebe izhaja iz ustavne in mo-ralne obveznosti naše družbe, da ustvari eimboljše možnosii za njihovo uspo-sabljanje in varstvo. Prizadeti otroci se rojevajo vse-povsod in v vsakem času. Že mnogo-krat je bilo poudarjeno, da je stopnja družbene skrbi, namenjene tistim otrokom, ki zaradi posebnosti v ra-zvoju potrebujejo dodatno pomoč pri negi, vzgoji, usposabljanju in za-poslovanju, tudi merilo humanosti družbenega okolja. Najštevilnejša skupina med otroki z motnjami v te-lesnem in duševnem razvoju so prav duševno nezadostno razviti. duševno Drizadeti otroci. Sodobno, strokovno utemeljeno gledanje na duševno prizadetost vodi do spoznan ja, da rešcvanje probleina zahteva celovit proces usposabljanja, ki se naj prične čimprej, v čimbolj zgodnjem otroštvu. Glede na značil-nosti in potrebe duševno prizadetih otfok moramo upoitevati, da vsak n*'ok. tudi duševno prizadct, razvija osebnostne lastnosti in pridobiva osnovna znanja, spretnosii in navade že v zgodnjem otroštvu. Zaradi šib- kejsih lastnih pobud in spccifičnosti prizadetosti pa potrebuje več siste-matične pomoči. V celovito skrb za tega otroka — v psihofizičnem pogledu — se v Ljub-ljani poleg drugih meciicinskih ali pedagožkih zavodov vključuje tudi mentalno-higienski oddelek otro-škega dispanzerja — tozd osnov-nega zdravstvenega varstva Centtr. Oddelek je bil ustanovljen že leta 1959 in se je izpopolnjeval s stro-kovnjaki različnih področij. Polcg dela s predšolskimi otroki, ki iščejo nasvet zaradi različnih motenj ozi-roma težav, posvečamo posebno skrb korektivno terapevtskemu delu z duševno prizadetimi otroki in svc-tovanju staršem, kako naj ravnajo z njimi doma. Življenjska pot prizadetih otrok je v veliki meri odvisna od njihove dru-žinske in družbene skupnosti. Stro-kovna pomoč jc usmerjena po spe-cialnih pedagoških načelih in meto- dah v sistematično razvijanje vseh ti-stih navad, spretnosti in znanj, ki so potrebne za čim samostojnejše živ-ljenje odraslih duševno prizadetih. Mentalno-higienska naravnanost na-šega dela pa teži tudi k skrbi za du-ševno počutje teh otrok, saj ugotav-ljamo, da sprejetost takega otroka v družini in družbi, njegova prilagod-ljivost, vodljivost, veselje, zado-voljstvo in sreča morejo zabrisati stopnjo prizadetosti. Družbena po-zornost pa je usmeTJena v različne oblike pomoči, s katcrimi le-ta zago-tavlja boljše življenjskc možnosti in socialno varnost duševno prizadetim in njihovim staršem. V organizirano skrb za prizadete osebe se vključuje društvo za pomoč duševno prizadetim Slovenije. V Ljubljani imamo zvezo društev in mestno društvo za pomoč duševno prizadetim. Društvo delujc na Sa-movi 9. II. Vključuje starše duševno prizadetih oseb. strokovne sodelavce in druge somišljenike, organizira le-tovanja za otroke in starše, prireja predavanja in seminarje, izdaja In- formator, šestkrat letno glasilo Zveze .'.i štev Naš zbornik in obča-sne strokovne publikacije. Takšna je skrb strokovnih in drui-benih institucij. Kaj pa lahko za pri-zadete otroke storimo mi vsi, vsak dan? Problema prizadetosti otroka staršem nikakor ne moremo odvzeti, lahko pa jim z malenkostmi v marsi-četn pomagamo. Ali ste že kdaj na igrišču ali dvorišču vključili tudi pri-zadetega otroka v igro svojih otrok, ga povabili na rojstni dan svoje hčer-ke? Ste spustili mater s prizadclim otrokom v naročju, s svežnjem plenic in druge prtljage »prek vrste« v trgo-vini, v banki, na pošti? Ali pomisli-mo, kaj pomeni staršem, da jim s hudo nemirnim otrokom ni potrebno čakati v prenapolnjeni čakalnici in poslušati dobronamerne nasvete, naj umirijo svojega otroka? Ste kdaj za-vezali vezalke, uredili obleko in tor-bico nebogljenemu šolarju, mu po-magali/če se nc znajde na cesti, na prehodu čez cesto, v avtobusu ali drugi novi situaciji? Tisoč takšnih in podobnih drobnih tnalcnkosti sestavlja naš vsakdan. ga olajšuje ali otcžuje. Otrok v dlaneh simbol drušfva za pomoč duševnu prizadctim-je klicaj nedeklarira-nvmu huraanizmu, ampak dejanski pomoči nemočnim. ANA ŠTUKL-KURILO Zdravstvcni dom Ljubljana