LETO VI ŠTEVILKA 12 26. SEPTEMBER 1985 NAS G ¦7 občina krško SKUPNE DELEGATSKE INFORMACIJE ZA POPOTNICO! V osebnem življenju človek ne more bili sam. še manj sme biti sam v strokovnem — družbenem področju, saj paleta vezi. izkušenj, mnenj in pogledov daje širino usmeritvam in kvalitetnemu delovnemu zagonu, ki pa je prav za vzgojnoizobraževalno delo izrednega pomena in vrednosti. Srečanja prosvetnih delavcev naše občine nosijo pečat družabnega in strokovnega zbliževanja, pomenijo pa tudi družbeno uveljavljanje vzgojnoizobraževalnega dela. predstavitev hotenj, ki so in morajo biti naša skupna, saj z vzgojnim vplivanjem in izobraževalnim bogatenjem mlade osebnosti mesimo kruh prihodnosti naše družbe. Zato odpiranje šole v okolje, povezovanje s starši, društvi, organizacijami, družbenim in političnim utripom skup nosli ne sme bili le fraza, prav taka niti ne le hotenje prosvetnih deleče biti mora zavestno prizadevanje ^^\ ki jim ni vseeno, kako v kakšqf*~ ojih, s kakšnimi prijemi in me\. oblikujemo občutljivo mlado osebUost^ kako uspešno znamo s sočasnim, or niziranim pa skrajno humanim vplivanjem vzbujati, odkrivati in razvijali ustvarjalne sposobnosti in nagnjenja slehernega otroka na vseh stopnjah VIO procesa in tako zavestno oblikovati tvornega, aktivnega člana družbe in soustvarjalca naše stvarnosti in prihodnosti. Odgovorna naloga je to. pomembno, odgovorno in potrebno je delo ljudi, ki svoje življenje posvečajo mlademu rodu in to ne lepo službeni dolžnosti, temveč po svoji globoki človeški nuji in prepričanju. Njihov vpliv presega de/ovni čas in zadolžitve, presega meje učilnic in šolskega dvorišča, premaguje tudi čas in generacije. Zato je prav, da se vedno znova vprašamo, ali se te učiteljeve vrednosti zavedamo dovolj, ali ob skrbi za učenca analiziramo tudi vse pogoje, ki so v procesu nujni in omogočajo kvalitetno delo, ustvarjalen utrip v vzgojnoizobraževalni ustanovi. Hkrati pa prav na tem pomembnem področju nikoli ne smemo biti zadovoljni z doseženim, vsak uspeh na mora biti vzpodbuda za nova isk, za višje cilje in če se bodo tuditj^i. _ *&& ^ ^ njih rodile nove ideje, nove spodbude, bodo kvalitetno prispevale k vsebini vzgojnoizobraževalnega dela in tako dosegle dvojni cilj — družbeni in družabni. Naj ob čestitki delavcem v vzgoji in izobraževanju naše občine ob njihovem dnevu zaželim uspehov, zadovoljstva: in osebne sreče, ker se globoko zavedam, da le notranje bogat in srečen Človek lahko svoje bogastvo razdaja tudi drugim. Margareta Marjetic }za sodelovanje v glasbenem amaterizmu. Posebna naloga Glasbene šole je tudi kadrovsko poklicno usmerjanje. Uspehi, ki jih Glasbena šola Krško dosega s svojim delom so vidni v široki areni delovanja. Učenci nastopajo na različnih proslavah, prireditvah, samostojnih nastopih, regionalnih in republiških revijah ter republiških in zveznih tekmovanjih. Kadrovsko usmerjanje je razvidno iz podatka, da v tem času iz vrst naših učencev študirajo na Akademiji za glasbo v Ljubljani na različnih oddelkih trije kandidati in na Muzikološkem oddelku Filozofske fakultete en kandidat. Na srednji Glasbeni šoli v Ljubljani študirata dva kandidata in v Mariboru eden. Ti podatki kažejo, da Glasbena šola Krško skrbi za svoje bodoče kadre in za njeno bodoče uspešno pedagoško delo. NTAS GLAS SKUPNE MlIGATSKI INFORMACIJI V šolskem letu 1984/85 je Glasbena šola Krško dosegla največji uspeh v svojem delovanju. Šola se je udeležila republiškega in zveznega tekmovanja v klavirju vil. kategoriji. Dosegla je I. nagrado na republiškem tekmovanju in III. nagrado na zveznem tekmovanju. Udeležila se je tudi republiškega in zveznega tekmovanja harmonikarjev v Ljubljani in v Puli. Na republiškem tekmovanju je dosegla eno III. nagrado in dve republiški pohvali, na srečanju harmonikarjev v Puli pa eno II. in dve III. nagradi. Smatramo, da so te nagrade velik uspeh in priznanje naši šoli. To je obenem uspeh vseh predavateljev Glasbene šole Krško, ki s svojim prizadevanjem in vestnim pedagoškim delom skrbijo za uspešnost naše šole. Vse priznanje za svoje delo in trud zaslužijo naslednji predavatelji: prof. Metka Jovanovič tov. Marjana Požun tov. Elizabeta Križanič tov. SuzanaJDrobila tov. Milica Šukič prof. Ivan Ceglar prof. Josip Klepac Ravnatelj glasbene šole Krško: prof. Josip Klepac Jožica Vogrinc: TRNI O deda, deda, grbast, škrbast, siv, kaj ni že čas, da funkcijo bi vnuku prepustil? Na starih svet stoji, za mlade dela ni. Učite se! Učite se! Po študiju: Nevarni ste! Čim več prekrškov šef zagreši, na višji, mehkejši fotelj poleti! Jožica Vogrinc PRIDI Pridi. sestra, pridi že v sobo devet! Hladne obkladke položi na moje želje! Morfij vbrizgni v nemirni spomin! S prvim povojem poveži srce! Pridi, sestra, saj je vseeno, če za to terapijo ne ve moj zdravnik! Jože MARINČ: »PREGANJANJE MEDVEDA« iz ciklusa »PRFORCENHAUS« ŠOLSKI DAN NA KMETIJI ALI PLANINČEVA »MAMICA« — NAŠA TOVARIŠICA Domenili smo se že teden prej: v torek gremo k Planinčevi na Libno, kjer še pečejo kruh v stari krušni peči. Gospodinjo poprosimo, da nas sprejme za en šolski dan; ona bo naša tovarišica, njena kuhinja—naš razred, domača moka, peharji, omelo, lopar, grebljica, burklje in peč — naša učila. In ker smojo lepo prosili, nam ni mogla odreči, čeprav smo čutili, da jo je kljub dolgoletni pekovski praksi le zaskrbelo, kako bo izpeljala ta svoj pedagoški dan. »Pa, saj sem vajena, da je pri nas vedno veliko ljudi, kar pridite!« je sebe in nas potolažila. Vrh Libne je zavit v meglo, Planinčevo hišo zagledamo, ko smo že čisto blizu. Dež pojenjuje, kaže, da bo vsak čas prenehalo padati. Gospodinja Anica — »ta mlada« pri hiši, nas pričaka na pragu. Odložimo dežnike, stopimo v kuhinjo in se pozdravimo z našo današnjo »tovarišico«, Planinčevo gospodinjo, »mamico« kotjo lepo kličejo domači. »A ste le prišli?« nas s smehom sprejme. Odložimo mokra oblačila in jih razobesimo na vrv nad toplim štedilnikom, da se posuše. Hitro se privadimo in udomačimo ter soba, v kotu pogrnjena miza, obdana s razlezemo po hiši in si ogledujemo: klopjo, v drugem kotu postelja in omara, značilna stara kmečka hiša. kakršnih je ob steni manjša postelja, danes le še malo, grajena leta 1848. V kuhinji že čaka velika skleda doma Vhodna vrata, hodnik, naravnost kuhi- mlete pšenične moke, kvas in mleko, nja, desno soba starih staršev, levo večja Hitro si umijemo roke, nadenemo bele NAS GLAS 12 8 predpasnike in pokrivala. To je pa kot v šoli! pravijo dekleta. Zavihamo rokave in naš pouk se začne. Kdo bo prvi mesil? se spogledamo in najbolj pogumna Martina, ki pozna to delo že od doma, se skloni nad skledo. Gospodinja, tudi ona z belim predpasnikom, prilije vzhajan kvas in mlačno mleko, vsega mora biti ravno prav. Z vseh strani se nagibamo nad skledo in dajemo nasvete. Verjamemo gospodinji, ki pravi, daje tudi tu važna praksa in občutek pod rokami, da testo »rata«. Lepljiva masa pod urnimi mladimi rokami postaja vedno bolj gladka in voljna. Bom še jaz malo! in jaz in Še jaz! se vsi rinemo zraven in testo je naenkrat dovolj ugneteno. Pokrijemo ga z belim prtom in pustimo v bližini toplega štedilnika, da vzhaja. Fantje hitro na-nosijo z dvorišča tresk, dračja in bukovih polen in gospodinja zakuri krušno peč. Dim na strehi Planinčeve hiše naznanja soseščini toplino tega doma. »Ko bo testo dovolj vzhajano, bo tudi peč ravno prav vroča«, nas pouči gospodinja. »Ali imamo sedaj odmor?« »NE!« Na kuhinjski mizi na hitro razvlečemo testo za sirov zavitek. To bo danes naša malica. Bojana z Oštrca je namreč prinesla od doma smetano in sirček iz pregretega mleka. Gospodinja pokaže učencem, kako to sladico delajo na Lib-ni. Zraven pripoveduje: »Ko smo se lani zbrale žene, članice aktiva kmečkih žena v Mladju na Gorjancih na neki prireditvi, smo me Štajerke prinesle s sabo slan sirov štrudelj, Kranjice pa sladkega. In kaj se je zgodilo. Obojega je hitro zmanjkalo!« • Zasmejemo se in naredimo pol štajerskega in pol kranjskega, zvijemo, položimo v dva pekača in porinemo v vročo štedilnikovo pečico. Zunaj posije sonce. Gremo ven, da vidimo, kje smo! Mokre dežnike odpremo in jih razprostremo na sonce, da se posuše. Planincev dom, pred katerim sedaj stojimo, je obrnjen proti sončnemu vzhodu, cerkvici. Nekaj metrov pred pragom se dviga v nebo mogočen divji kostanj, za katerega pravijo domači, da imajo od njega le dvoje, poleti hladno senco nad mizo pod njim, in v jeseni, ko se sleče, debelo plast listja pred pragom. In vendar ga imajo radi, ker živi z njimi in spremlja njihov rod že desetletja. In kaj zagledamo vsi hkrati! Tri drevesa zrelih češenj! »Lahko greste na češnjo!« se ravno takrat od kozolca sem oglasi mlad gospodar Stanko in že drži lestev v roki. Najbolj urna so dekleta, ki pozabijo, da imajo na sebi bele kuharske uniforme, in že so na drevesu. Le kaj je danes na Libni tak živžav?! In na Planinčevih češnjah toliko velikih belih škorcev! »Testo je treba razdeliti na hlebe in položiti v peharje! Pridite pogledat!« nas skupaj kliče gospodinja. Zberemo se v kuhinji, ob skledi polni testa. Sedaj nas je še več, kajti zraven je novinar, da vse to poslika. Premesimo testo in naredimo tri velike hlebe, dva manjša in eno simpatično Učenci in gostitelji pred domačijo na Libni štručko. Vsakega posebej položimo v peharje, pokrijemo kot dojenčke in pustimo počivati. Med tem časom se je spekel zavitek. Ena od deklet ga razreze, naloži kose na krožnik in postavi na mizo pred kostanjem. Domača Marjetka, ki se ima danes tudi za tovarišico, prinese nekaj kvadrov, postavi nanje dolg ploh in sedemo. Kako dober je zavitek, še kure pridejo bliže, da bi ga pokusile. Pa se sli-kajmo še pri jedi! »Sedaj bom pa dala hlebe v peč! nas kot piščance zopet skliče skupaj gospodinja. Spet je polna kuhinja in sedaj smemo le opazovati, da se ne bi kaj ponesrečilo. Naša današnja kmečka tovarišica ima ta trenutek pravo učno demonstracijo: k pripravljeni peči prisloni bel lopar, ga potrosi z moko, hitro zvrne nanj hleb iz peharja, ga pomaže z mlekom, dvakrat prereže in brž z njim v vročo peč. To ji gre res hitro od rok in nobenemu izmed nas tega dela ne zaupa, da bo kruh lep. Fotoaparat se bliska in snema vsak gib. Še hlebi v zatemnjeni peči se dajo slikati. Vratca peči se za nekaj minut zaprejo, da se kruh obarva. Učenci se razkropijo po dvorišču. Gospodinja si otre pot z obraza in si oddahne. Ostaneva sami v kuhinji in mi zaupa, da jo je skrbelo, kako bo šlo, kajti danes je imela prvič v roki nov lopar in še ni vajena z njim ravnati. Ob tem pove življenjsko resnico, namreč, da ne smeš zavreči starega prijatelja, če dobiš novega. »Ob 12.45 bo kruh pečen!« se razlega po vrhu Libne. »Ne, ne bomo pozabili!«. Doli pri zidanici stoji mogočna lipa, danes vsa v cvetju. Veje ji segajo skoraj do tal, vabi nas k obiranju. Pripravimo si košarico, nekaj krušnih peharjev in urne roke. Nekaj vej je že odsekanih, nekaj jih oberemo kar s tal. Razposajena Rozika si ne da miru, vzame koso in se poskusi v košnji. Nam, ki jo gledamo uhaja smeh, kajti tako smešno široko stoji. »Ti ne znaš!« ji vzame koso iz rok Marjan in res, njemu bolj pristaja in odreže. Je pač moški! se nekdo oglasi. »Kruh je pečen!« gre novica od ust do ust. Pogledmo na uro. Res je! Višek današnjega dne. V kuhinji je kot v porodnišnici. Vsak hoče še vročega potipati, potehtati, pobožati; razveselimo se vsakega hlebčka posebej kot novorojenčka. »Kako se sveti! Kako je lep! In kako diši in nič ni počil!« To je veselje v kuhinji! Pred hišo slikanje s pečenim kruhom. Najmanjši hlebček je Monikin. Enega večjega in enega manjšega dobimo mi za popotnico. In sedaj zahvala in slovo od Libne in njenih ljudi. Povabilo ob slovesu — pridite še v jeseni v trgatev! —potrjuje našo misel, da imamo tu gori nove prijatelje. Hvala ti, Planinčeva domačija, za naš današnji dan šole za življenje! In ko se razposajeni vračamo z dišečo popotnico skozi Staro vas, sevozremo na levo proti zgradbi /. napisom ŽITO LJUBLJANA—TOZD PEKARNA KRŠKO, kjer so danes že spekii pet tisoč štruc, razmišljam sama pri sebi: Ali ni kruh vreden vsega človekovega spoštovanja? Ga spoštujemo v vsakem času? Ali morda premalo, kadar smo siti!? Poglejmo v smetnjake po mestih in dobili bomo odgovor. Anica Vodeb PU gospodinjstva na OŠ dr. Mihajla Rostoharja NASGLAS 12 9 KAJ PRIČAKUJETE, ČESA SI ŽELITE Razgovor z Ano Urek, učiteljico-začet-nico Prvega septembra je nastopila na naši šoli službovanje tov. Ure& Ana. Končala je Pedagoško akademijo, smer razredni pouk. Polna je navdušenja, pričakovanj, velikih načrtov. Upamo, da seji bodo načrti izpolnili, da bo dosegla vse tisto, kar si najbolj želi — veliko naučiti učence, jih vzgojiti v poštene ljudi, biti uspešna v svojem poklicu. Vsi vemo, da je to zelo težko doseči in zahteva maksimalno predanost pedagoškemu poklicu. Tovarišici se za kratek razgovor zahvaljujemo. Zakaj ste se odločili za to smer študija? Že v otroških letih sem čutila nagnjenje do tega poklica. Dokončno pa sem se odločila v 8. razredu, ko sem se vpisala na pedagoško gimnazijo v Brežicah. Je študij izpolnil vsa vaša pričakovanja? Študij je izpolnil v veliki meri vsa moja pričakovanja. Pridobila sem si dosti znanja in tudi nekaj praktičnih izkušenj. Je bilo problematično dobiti ustrezno delovno mesto? Ustrezno delovno mesto je sedaj težko dobiti. Pri meni'se je ta problem hitro rešil, delno tudi zaradi kadrovske štipendije, ki sem jo prejemala. Izobraževalna skupnost Krško mi je pri iskanju službe dosti pomagala. En teden pouka je mimo? Kakšne občutke imate sedaj? Občutki so v skladu s pričakovanji. Več kot nudiš učencem, več zahtevajo in več ti vračajo. Težak je naš poklic, odgovoren, vendar poln zadovoljstva in sreče, ko spoznaš, da si učence nekaj naučil; ves trud je poplačan že z njihovim zadovoljstvom ob odkrivanju novih vsebin. Je delo takšno kot ste ga pričakovali? Kakšni so učenci? Delo je takšno kot sem ga pričakovala. Če želiš, da ti bo ura uspela, se moraš potruditi in jo napraviti čim bolj pestro, zanimivo. To gre iz dneva v dan. i/ ure v uro. Učenci so živahni, niso pa nesramni. Zelo so hvaležni za vsako toplo besedo, za vsako novo znanje. Kaj želite doseči v naslednjih šolskih letih? _ Moja največja želja je naučiti učence čim več in jih hkrati vzgojiti v dobre ljudi. Najbolj srečna bom. če bom v svojem poklicu uspešna. Zorenje V kašči pod črvičastim pokrovom. Nekdo jo sipa v procaj. Potrosijo jo z vijoličastim prahom. Ko se razraste ji pocufajo osat in jo bičajo z rumenim škropivom. Piš vetra mavrica v dežju sopara in vrane gnezdijo v zvoniku. Hoče dozoreli. Toda bela zrna med bliski in zlomljeno steblo razgrize jo siva miš. Marija Kalčič Mirtič OŠ HMV. Leskovec Vladka ŠTOVIČEK: »SPROŠČENA« Postavljanje morja Rdečkaste strehe na podolgovatih oknih in razgret asfalt pomešan s steklovino. Odprte trgovinice pod ozkimi arkadami in pokvarjen avtomat v telefonski govorilnici. Prenatrpana plaža za železno ograjo in butanje morja v koničaste skale. Tapecirana predavalnica Neznani ljudje Ožgani podplati Potno čelo Zasanjana obala med sikanjem zvezd Mežikanje svetilnika Oglašanje galebov In... Doživela sem Koper. Marija Kalčič Mirtič MOJ MOLK ^Silva Uršič COS Brestanica Tiho sem. naj drugi govore namesto mene. Moja usta so suha in misli utrujene. Padam.... čisto na tleh sem že in ne morem vstali. Poteptali me bodo v pesek in blato. In nikoli reč ne bom spregovorila! ODKAR VEM ZATE Odkar vem zate vsa gorim, odkar vem zate bol trpim. Da bi poznala te nekdaj ji želim, a prejokala bi še več noči. Kdo more pogasiti to, kar v prsih žge me. ko greš z njo? Kdo more zbrisati ta čas, s katerim vezeš me na svojo stran! NAS GLAS 12 10 LADO SMREKAR VIŠNJA GORA Kje ste Majnhalm in Henrik, Ditrih, Ema, kje vse razkošje, kje je slava vaša? Zakaj pogreznjeni ste v noč in naša beseda z zublji srda vas objema? Zakaj v sinjino nebesnega šlema, strme le gluhe stene in oglaša, da te popotnega še strah prevzema, sik gadov se in sov, ko dan ugaša. Kaj dali ste človeštvu z vašo slavo, trosili ste jo v nič in nas pestili — pred bogom zlatim sklanjali ste glavo. In mi, ki smo iz žuljev se rodili, očetov, ki so mrli vam v zabavo — sovražimo, saj to ste nas učili. (1952) SIGNUM TEMPORIS Atomska naglica reže nebo in morja, v gosteh je groza hidrogenske bombe, rakete z nevtronskimi naboji drvijo po mizah mirovnih konferenc, diplomati vseh celin, polni zvijač in drugih vrlin, polni obljub, polni zloveščih senc, se borijo za mir in prirejajo prošnje procesije, sprejeme z jedilniki, ki niso od tega sveta, zakaj ta svet je prepoln lakote in gorja in strahu in nemira... Atomska naglica, rakete, obiski, objemi, kraljevska darila, blišč in sijaj in sprejemi — ne, to ne more služiti človeku, ne, to ni od tega sveta. In še to: Prišli smo na Mesec in Mars in grabimo dalje hlepeč za zvezdami, a morda že jutri usahnemo v jami kot preprosti ljudje, ki ne vedo, kdo luno ugaša in sonce drami, kdo je sestavil ozvezdju vozni red, v katerem nobenih zamud ni milijarde let; ne, ne bomo izvedeli ne, kdo rože drami, kdo ptice usmerja v njih daljni let! Minili bomo, ostale bodo le sanje in z njimi naše bridko spoznanje, da je življenje le kratek dih, da še naprej ostane vprašanje, če Stvarnik ni morda pretih! (1978) Vladka ŠTOVICEK: »ZAMIŠLJENA« (detail) RAZBITI VRČ Gledam obraze in blesk oči, prebiram usode in v njih vse, vse, kar je in kar ni zapisano v očeh... Čutim nemir in slap večera in se bojim — molčati je greh... Zvezda se pravkar je vsula z osamelega neba. Vem, zaman, zaman bi cula nad mojo praznoto srca. Kaj le povedal je veter, ki je tam v vejah šumljal? Joči, joči, moj veter — joči z menoj, ki sem prazen ostal.. (1983) NAŠ GLAS - SKUPNE DELEGATSKE INFORMACIJE - Izdaja: INDOK center Krško - Naklada: 1400 izvodov - Odgovorni urednik: Ivan Kastelic - Uredništvo: CKŽ 12, 68270 Krško, tel. 71-768 - Tisk: Papirkonfekcija Krško - Glasilo je oproščeno temeljnega davka od prometa proizvodov na podlagi mnenja Republiškega komiteja za informiranje št. 421-1/72 z dne 5. marca 1980 - Za točnost podatkov in informacij, ki so objavljeni kot uradna obvestila ali pojasnila, odgovarjajo posamezne službe, organi oziroma strokovni delavci, ki so pod temi teksti podpisani! NAS GLAS 12 11 ZGULJENE FACE Poželjiva fasada je buljila vanjo in od časa do časa je pogoltnil slino ter z naslednjo phal pod strop. S prsti je bobnal po mizi, da je koledar poskakoval v enakomernem ritmu. »Razkomoti se,« je naveličano siknil in jo slekel z. očmi, da se ji je na jezila dlaka in roke je potisnila v žep plašča ter mimo njega pogledala na priprto okno, skozi katero seje mrzel zrak mešal z meglo in nasilno rinil v prostor, v katerem sta se zgnetla ob poguljeni mizi in tapeciranih foteljih, ki so cveteli na robovih. »Sleci se,« jo je predirljivo pogledal, »saj ti ni menda hladno.« Prvi trenutek gaje ubogala in potegnila roke iz rokavov, da je plašč negibno obležal na fotelju za njo. Potem je prekrižala noge in ni vedela, kaj naj počne z rokami. Poiskala je ključe in jih vrtela med prsti, da so žvenketali med sabo. Opazovala ga je odkrito in se poigravala s pogledom, ki ga je begal. Od časa do časa se mu je nasmehnila in pokazala belino zob, ki se nikakor ni ujemala z dolgočasno in zlizanosobo, v kateri seje znašla. Vse bolj ji je postalo jasno, da mora stopiti v igro in odigrati kar se da prepričljivo, da se bo rešila cigaretnega dima in groznega zadaha, ki jo je silil na bruhanje. Njegove vlažne roke pa so začele segati po njenih kolenih in jo nemirno božati. Ugasnil je ogorek, ki je padel na mizo in za sabo pustil ožganino in vonj po zapaljenem. »Velja, punčka?« jo je posilil z glasom, ki ji ni bil všeč in kupčija se ji je zdela ogabna, čeprav je bil verjetno kot čisto navaden človek, v čisto navadni situaciji, kar prijeten. Odkimala je posmehujoče in postal je negotov, napadal jo je z izbranimi besedami, da bi jo prepričal, ona pa je samo čakala, da ga znervira do konca, potem se pa umakne kot levinja v svoj brlog in ga krulečega pusti sredi džungle poželenja. Kolektiv Tovarne celuloze in pa- pirja D/uro Salaj bo delovnim ljudem krške občine podarila še eno kulturno prireditev. Tokrat bo to gostovanje ljubljan.sk e Opere. Nje- ni člani bodo v Delavskem domu Edvard Kardelj pr cdstavili delo Aniona Toersterja »(. iorenjski slav- ček-. Prireditev bo i petek. 27. septembra oh 19. JO. Vabljeni'. Spet si je prižgal cigareto in si popravil uniformo, ki ga je delala resnega in nedostopnega, a je ni iztiril. Vstala je in se pozibala v bokih, daje prišla do okna. Odprla ga je ter se nagnila globoko naprej, zajela sapo in požrla kos megle, ki se je sprehajal pred njenimi usti. »Smešno naključje,« je zamomljala in se z vsem telesom izzivalno naslonila na šipo, odgrnila zaveso in se prikazala prerojena pred njegovimi hlastajočimi pogledi. »Telefonirala bom.« Segla je po slušalki, raztegnila bedra in se s komolcem uprla v mizo, daje napol ležala, ko je govorila s pritajenim glasom, popolnoma drugačnim, kakor njemu. Vstal je in si ob hlače obrisal prepotene Razmišljanje: MLADI DANES Če bi moral na hitro odgovoriti na vprašanje, kakšni so danes mladi, s katerimi se vsak dan srečujem v šoli, v prostem času, ob raznih prireditvah in drugje, moram reči, da bistvenih razlik s prejšnjimi generacijami mladih ni. Mladi so tudi danes pogosto neugnani, vihravi in nepremišljeni, taki pač, da se ločijo od starejše generacije. Od kod pravzaprav ta večni problem — prepad med generacijami oz. generacijski konflikt? V bistvu je odgovor zelo preprost. Vsaka stran (generacija) gleda s svojih pozicij, stališč in gledanj. Prav zato mladi in starejši težko najdejo skupni jezik in pogosto prihaja do konfliktov. Obe strani vztrajata pri svojih izhodiščih. In kje je rešitev? Ta je v večji strpnosti! Sliši se preprosto, vendar vemo, da gre v praksi težje. Ena in druga stran težko zmoreta dovolj moči za potrpežljivost, razumevanje in strpnost. Na žalost seje treba tudi tega preprosto naučiti. Z lastno disciplino jo lahko dosežemo in ko jo imamo, je neprecenljive vrednosti za oblikovanje humanih odnosov. Tu pa je tudi že odgovor na vprašanje, kaj moramo storiti učitelji in učenci, ko nastopijo vzgojni problemi. Učitelji vidimo pri mladih predvsem slabe strani in smo premalo tolerantni do njihovih mladostnih napak. Kar nekako nočemo,, razumeti, da se večina mladih, ko se prebijejo skozi mladostniška leta, le umiri in sprejme pobude in navade odraslih. In mladi so zopet tisti, ki so prepričani, daje svet odraslih svet zastarelih in neuporabnih pogledov. Premalo upoštevajo, da ta svet in to življenje v njem gradimo na izkušnjah preteklih generacij. roke, vrgel čik na umazan parket in zviška stopil nanj. Odložila je slušalko, si s prsti spolzela preko las ter si obliznila ustnice s konico jezika. Približal seji je z izbuljenim pogledom in jo ulovil. Z rokami je zagnetel v prsi in globoko dihal, ko je iskal njena razprta usta. »Nisem za, mogoče ob drugi priložnosti,« ji je ušlo skozi zobe prepričljivo, da so mu roke zabingljale ob telesu in je neumno pobuljil z izgubljeno faco ter vso smrdečo sapo izpljuval iz goltan-ca vanjo. Skomignila je z rameni, pograbila plašč in ključe spustila v žep. Odprla je vrata in privzdignila glavo, da so seji mišice na vratu napela. Zasukala seje in ga pomilujoče ošvrknila s pogledom, potem pa seje neprizadeto odpravila po hodniku s porogljivim in samovšečnim nasmehom. Marija Kalčič—Mirtič Podrobnejši pogled na današnjo mladino pa pokaže tudi nekatere značilnosti, ki so lastne sedanji generaciji mladih. V primerjavi s prejšnjimi, so danes mladi mnogo bolj sproščeni, neposredni, odprti. Najbrž je to rezultati demokratičnega stila življenja in z. njim sproščene vzgoje. (Nekateri bi rekli, da gre za manj vzgoje ob vse večji zaposlenosti obeh staršev.) Mladi so tudi danes pripravljeni poprijeti za delo ob različnih akcijah, potrebna je le vzpodbuda. Tukaj odrasli pogosto odpovemo. Starejši lahko mladim pomagamo predvsem z nasveti, nadalje pa je potrebna stalna spodbuda. Pogosto samo kritiziramo in ugotavljamo, da so mladi aktivni le, če gre za zabavo. In kaj ni dobro pri mladih? Premalo so vztrajni in zavzeti! Današnja mladina prehitro klone in delo opusti. Poleg tega so pri delu vse preveč površni in enostranski. Zelo moti tudi to, da so z rezultati prehitro zadovoljni, ostajajo na površju in premalo mislijo na kvaliteto opravljenega dela. Tudi v pogledih in stališčih manjkata globina in širina. Kakšno prihodnost lahko pričakujejo sedanji srednješolci? Črnogledi obupa-vajo in obtožujejo, da so dosedanje generacije nagrmadile kup problemov sedanjim in bodočim rodovom: nezaposlenost, pomanjkanje stanovanj, nestabilen življenjski standard. Bo že držalo, da smo v preteklih desetletjih preveč mislili na standard posameznika in premalo na naše skupne dobrine in potrebe. Zmerni optimisti pa ugotavljajo, da smo napake ugotovili še v pravem času in da jih bomo morali odpravljati vsi v družbi — tudi mladi. Ob tem bi nam zelo prav prišle že omenjene lastnosti: zavzetost, vztrajnost, kvaliteta pri delu. Če bodo mladi kljub temu ostali vihravi, zaletavi — nič hudega, saj mladost brez teh in podobnih oznak sploh ne bi bila več mladost! Ivan prof. Mirt. pedagog NAS GLAS 12 12 SEZNAM DELAVCEV, ZAPOSLENIH V VZGOJI IN IZOBRAŽEVANJU, KI V LETOŠNJEM LETU "ODHAJAJO V POKOJ ALI ZAKLJUČUJEJO VZGOJNOIZOBRAŽE-VALNO DELO NA ŠOLAH V KRŠKI OBČINI L GOLOUHSilva—predmetna učiteljica slovenskega jezika 2. HABICHTMeta—predmetna učiteljica zemljepisa in zgodovine SEZNAM DELA V CEV, KI SE V LETOŠNJEM LETU VKLJUČUJEJO PRVIČ V VZGOJN-OIZOBRAŽEVALNO DELO NA ŠOLAH IN V VRTCIH V OBČINI KRŠKO 1. BANIČ Mojca — vzgojiteljica 2. BREŽNJAK Martina — strokovna učiteljica harmonike 3. GRILC Marjana — razredna učiteljica 4. KUKOVJČIČ Marjetka — psihologinja 5. MACUR Aleksandra — predmetna učiteljica telesne vzgoje 6. MILAR Liljana — učiteljica likovnega pouka in zgodovine 7. ROMIH Andrej — profesor telesne vzgoje 8. ŠMERC Antonija — predmetna učiteljica telesne vzgoje 9. ŠUŠTERŠIČ Natalija — učiteljica razrednega pouka 10. MASLO VIČ Vesna — učiteljica zgodovine in zemljepisa 11. TOMAŽIN Slavica —predmetna učiteljica telesne vzgoje 12. TICAR Ana — razredna učiteljica 13. UREK Ana — razredna učiteljica SEZNAM DELAVCEV JUBILANTOV^ ZAPOSLENIH NA PODROaU VZGOJE IN IZOBRAŽEVANJA V OBČINI KRŠKO 20 LET DELA NA PODROČJU VZGOJE /jV IZOBRAŽEVANJA 1. BOŽIČ Kristina — specialni pedagog 2. BRINOVEC Marija — razredna učiteljica 3. CEGLAR Janez — profesor glasbene vzgoje 4. ČERNELIČ Kristina — čistilka 5. FERLIN Vida — kuharica* 6. MIRT Ivan — profesor pedagogike 7. MOŠKON Pavlica — razredna učiteljica 8. SEDAJ Marija — strokovna učiteljica 9. ŠUKIČ Milica — strokovna učiteljica 10. UREK Polona — predmetna učiteljica 30 LET DELA NA PODROČJU VZGOJE IN IZOBRAŽEVANJA 1. MAKSL Ivanka — učiteljica razrednega pouka 2. OSTROVRŠNIK Eva — učiteljica gospodinjskega pouka 3. POŽUN Marjana — predmetna učiteljica klavirja in nauka o glasbi 4. RAKAR Franc—predmetni učitelj fizike — matematike 5. PLESTENJAK Janez — profesor slovenskega jezika 6. ŠEPEC Stana — učiteljica razrednega pouka Pa še to: Preko petdeset grafik Jožeta Marinča bo razstavljenih na ogled udeležencem srečanja delavcev v vzgoji in izobraževanju, ki bo 28. septembra v osnovni šoli XIV. divizije Senovo. Obe razstavi si lahko seveda ogledajo vsi zainteresirani. Vabljeni! Letošnja številka Našega glasa ob Dnevu prosvetnih delavcev je opremljena s fotografijami dveh pedagogov — likovnikov iz krške občine, ki sta letos imela samostojni razstavi svojih del. Akademski slikar Jože Marine je razstavljal v Galeriji Krško med 6. in 21. junijem, prav tam pa bodo javnosti na ogled plastike in plakete akademske kiparke Vladimire Stoviček in sicer med 27. septembrom in 14. oktobrom. Otvoritev razstave akademske kiparke Vladimire Stoviček bo 27. septembra ob 18. uri. Tov. ALOJZ P1HLER, rojen 11. S. 1914 v Ptuju, je končal učiteljišče v Mariboru. Kot učitelj je služboval v Slovenskih goricah, Bistrici ob Sotli in Globokem. V Brežicah je bil načelnik prosvete in ustanovitelj radia Brežice. Od leta 1964 do 1978 je bil ravnatelj Osnovne šole Koprivnica pri Brestanici. Zelo se je vključeval v kulturno življenje kraja. Bil je igralec, režiser in pevovodja. Veliko časa in truda je vložil v delo pri gradnji nove šole. Leta 1978 se je upokojil in posvetil kmetovanju. Po krajši bolezni je umrl 30. 1.1985. Kot prizadevnega delavca, ga bomo ohranili v lepem spominu. ODŠLI SO OD NAS... LEO KOMAN Konec avgusta nas je zapustil tovariš Leo Koman, učitelj, ravnatelj in pedagoški svetovalec. Leo Koman se je rodil 1907 v Ljubljani kot sin delavskih staršev. Po končanem šolanju in odsluženem vojaškem roku v šoli /.a rezervne oficirje je dobil prvo službo kot učitelj pripravnik na odročni šoli na Raki. Tedanji oblasti ni ostalo prikrito, da seje tudi Koman med študijem na ljubljanskem učiteljišču navzel naprednih idej sošolcev Žige Kimovca in Kdvarda Kardelja. Druga svetovna vojna ga je zatekla na šoli na Mirni pri Trebnjem. Italijani so Komuna 1942 odpeljali v Trcviso in (ionurs. Po razsulu italijanske vojske je prišel v Ljubljano. Takoj leta 1945 je nastopil službo v Leskovcu. Veliko pozornost je vedno po?^ svečal mladini in pionirjem. Trideset let je bil šolski upravitelj, za-,v dnjih pet let pred upokojitvijo leta 1971 pa.pcdaKoški svetovalec. V aprilu nas je zapustila tov. Rozalija Medved, upokojena predmetna učiteljica biologije-kemije, ki je vrsto let poučevala tudi v Krškem. Vsa svoja službena leta se je predano razdajala mladim, jih vzgajala in poučevala. Bogate izkušnje in znanja je prenašala tudi na mlajše stanovske tovariše in tovarišice in jih kot pomočnica ravnatelja v zadnjih letih službovanja pedagoško usmerjala. Zaradi njene predanosti pedagoškemu poklicu in uspešnosti pri delu so jo učenci in sodelavci ohranili v najlepšem spominu! Januarja 1985 je umrla tudi tov. Julijana Lenart, ki je kot mlada učiteljica začela poučevati na Vidmu 1937 leta. Svoje življenje je posvetila mladim in vestno opravljala svoj učiteljski poklic vse do upokojitve. Več let je bila upraviteljica OŠ Videm - Krško, hkrati pa tudi aktivna družbena delavka v kraju. Učenci, sodelavci in krajani se jo s hvaležnostjo spominjajo. *n 7 c i/ ~y; ft~Jr (> h j j