174 Cerkljansko-tominska cesta. V zadnji seji deželnega zbora goriškega dne 22. aprila 1861 je nas tominski poslanec sprožil predlog za cesto na Tominskem, ki bi nase okraje s kraj ns k o deželo sklenila. To je prav. — Že pred mnogimi leti bila je ta cesta osnovana, pa čeravno bi našim okrajem močno koristila, njena izpeljava je vendar le zaostala. Po tratil se je desetletni čas z risanjem raznih nacertov in z mirjenjem mnogoterih višav in ovinkov; pa vse to žalibože! zavoljo vkljubljivosti nekterih sebičnih misel. Tako je previdnost goriškemu deželnemu zboru prihranila z doversenjem imenovane ceste pokazati, da mu je drago, tudi za blagor naših goriških okrajev skerbeti. Imam pred očmi knjižico: „Rapporto generale della Camera di Commercio ed Industria del Circolo di Gorizia rassegnato ali1 eccelso i. r. Ministero del Commercio 1860a, v kteri nahajam, str. 123, dva načerta nasvetovane ceste. Po pervem načertu bi cesta peljala iz To m i na v Poljubino, čez Ho m v Pod me ve, Knez o. Grahovo, čez bukovski hrib v Reko-Ravno, na Zelin; ondi bi se na dvoje razdelila: ena bi šla poleg reke Idrije v (nemško?) Idrijo, in na dalje k železnici v Logatec; druga bi iz Zelina peljala v Cerkino in bi nadalje nas zopet s krajnsko deželo sklenila. (Omenim, da iz Ljubljane skoz Loko imamo že dobro pot do Cerkine in smo svojim bližnjim krajnskim sosedom serčno hvaležni , da so a«am pomagali ž njimi se skleniti.) Po drugem načertu bi naša tominska-cerkljanska cesta peljala iz Mosta sv. Lucije vedno le ti koma reke Idrije skoz Bačo, Idrio di Bačo, Slap, spodnjo Tribušo, po še m viški grapi, v Reko-Ravno, na Zelin in dalje kakor pervi načert govori. Na Mostu sv. Lucije pa bi popotniki šli, če jim je drago, v Tomin in na Kovaro, ali pa v Podselo na Gorico. (Čudno se mi namreč zdi, da bi ljudje, kteri iz naših cerkljanskih hribov v Gorico popotujejo, siljeni bili skoz Tomin eno debelo uro hoda pot si zdaljšati). Kar že več let izpeljavi naše ceste sovražno proti, je to, da sta si načerta iz Tomina čez Hom in bukovski hrib, in pa iz Mosta sv. Lucije poleg reke Idrije do reke Ravne nasprotna. Poznam svet na obedveh straneh, zatorej, ker vem, da poglavitni namen te ceste ima biti naše okraje s krajnsko deželo skleniti in Cerkljanom pot do Gorice odpreti, terdim, da naš poslanec, ako mu je volja pravičnemu biti, ima drugi uačert zagovarjati in skerbeti, da se cesta iz Mosta sv. Lucije skoz in skoz pri reki Idrii dodela; zakaj pomislimo: 1) da reka Idrija ima pri svojem iztoku v Sočo na Mostu 90 sežnjev visočine nad morsko ravnino, v spodnji Tribuši sežnjev 97 — 55/100, na Zelini sežnjev 140—85/100, in dekanaška cerkev v Cerkiui v spodeku sež. 173—44/I00; potem takem bi se imenovana cesta od Mosta sv. Lucije do Cerkine v 6 urah hoda samih 83—44/100 sežnjev vzdigo-vala, in ker na tej strani noben griček kolovoza ne overa, bi se popotniku zdelo, da po lepi ravnini v Cerkino dospe. — Poglejmo 2) pa pervi načert: Vzemimo, dekanaška cerkev v Tominu irna sežnjev 96 višave nad morjem, kako bomo prišli na visoki Hom, kterega prerezati naše moči preseže? Pa pustimo peščeni Hom, visoko c. k. ministerstvo se je nad njim že zadosti protivno izgovorilo; pojdimo na Grahovo, in od ondi dvignimo oči na kviško proti hribu na Bukovem. Ne vem prav natanko, koliko visokosti miri, to pa vem, da je visi od podlage čepvanske cerkve, ki ima sežnjev 317—84/100 nad morjem. Po tem takem bi se po tem načertu cesla iz Tomina do bukovskega hriba v 4 urah hoda sežnjev 221—84/100 vzdigovala. Ce prerajtamo nižave na Grahovem z nižavo na Reki-Ravni, vidimo, da iz Grahove do Bukove se cesta v 3/4 ure do 140 sežnjev vzdi-guje in iz Bukove do Reke-Ravne in do Zelina se v l3/4 ure do 174 sežnjev niža. Kdo bo tak nespametnež ondi cesto peljati, zlasti ker mu je ravnina pri reki Idrii od-perta? Kdor bi ondi cesto nasvetoval, bi ne bil nič manj neumen od unega, ki hoče spred svoje hiše čez streho zad v hišo iti. Tak človek bi ne bil prijatel marveč sovražnik dežele. — Pomislimo 3) da bukovski hrib je peščena gora; cesta bi bila ondi vednemu spodmelu izpostavljena; pri Idrii pa je skoz in skoz stanovitna in terda. — Huda zima na Bukovi je občno znana in ondašnji mraz je v tominsk pregovor; štiri mesce na leto bi sneg cesto popolnoma za-gradil; pri reki Idrii pa je vedno zavetje, pot bi ne bila nikdar zaperta. — Kdo ne pozna vsakoletnih plazov, ki s Kojice derejo? popotniki bi na bukovski cesti smertni nevarnosti izpostavljeni bili; na cesti pri Idrii bi se od snežnih plazov nič ne bilo bati. — Doložim, da priprosti kmetje se nad osnovo ceste čez Bukovo posmehujejo, in celo uni mož, kteri jo je na višje povelje miril, se je nad abotno mislijo čudil. (Konec prih.) 182 Cerkljansko-tominska cesta. (Konec). Kar se daljave tiče, bo po obeh straneh blizo enaka, kakor sem že omenil; pa terdim, da pri Idrii si upam s konjem čez most sv. Lucije hitreje v Tomin priti kakor čez Bukovo. Toda ni pozabiti, da kadar sem na mostu sv. Lucije, sem eno uro bližeje Gorice kakor pa kadar sem v Tominu. — V popis lepote in rodovitnosti krajev in vasi, po kterih ste cesti osnovane, se ne bom spuščal; samo rečem, da na Tominskern ni je lepše doline, kakor je una o bregu reke Idrije od sv. Lucije do spodnje Tribuše. Tukaj je tominska arkadija. Mi ostane še dokazati, da ceste iz Cerkine tikama reke Idrije do sv. Lucije bi se več ljudi vdeleževalo, kakor pa unc iz Cerkiue čez Bukovo v Tomin. Imam pred seboj sematizem goriški in štejem uajpervič ljudi ob bukovski cesti: terg Tomin s 915, Poljubina s 743, Ljubina s 229, Podmevc, Hom in Klovže s 573, Kneza in Podgorje s 909, Grahova s 689, Nemške rovte s 499, Steržišče s 646, Podberda vsa fara s 1280, Obloče in Hudajužna s 383, Bukova s Zakojico s 940, Orešče s 522 dušami; vseh ekupej tedaj 8419 duš. Se ve da Ladro, Zmast, Libušino, Ursino, Kamino itd. ne morem sem šteti, kajti leže na ko-varidski cesti. Bodimo resnični in ne sleparimo. — Sadaj pa soštejmo ljudi ob cesti pri Idrii: Most sv. Lucije vsa fara s 1611 dušami, Idrija tik Bače s 480, Lom tominski s 613, Ponikve s Logoščem 1035, Roča-Slap s 645, Pečine s 414, spodnja Tribuša s 970, gornja Tribuša s 658, Semviška gora vsa fara s 1361, Šebrelje s 867, Jaseršče B 245, Urate čepvanske s 200; vseh skupaj 9099 duš. Tem pristopi še ves cerkljanski dekanat s 5109 dušami. Po tem takem prosi 14.208 duš za cesto poleg reke Idrije do mosta sv. Lucije. Svest rečem, da ni domoljub, kdor bi se ji vstavljal, marveč ptujec bi bil prepoln sebičnosti. Vem, na česa se zagovarjavci pervega načerta ope-rajo; pravijo namreč, da iz Grahove bodo še drugo cesto pri reki Bači na Podberdo peljali, ondi na eni strani čez 673 —15/,00 sežnjev visoki grič v Bohiu stopili, in na drugi strani čez 425 —56/l00 sežnjev visoko Potrovo berdo koračili. Jaz svoji tominski domovini srečno zvošim taki poti, pa se bojim, da to je le sanjarica prenapete glave. Kdor na enkrat veliko zahteva, nič ne doseže. Izdelajmo za sadaj cesto po ravnini iz mosta sv. Lucije pri reki Idrii, in za nektere leta bomo pa drugo pot, namreč iz vasi — imenovane Bača pri reki Idrii, tikoma reke Bače skoz Klovžo na Grahovo, v Hudo južno in na Podberdo peljali. Podajmo si prijazno roko in pomagajmo eden drugemu, tako se bo kaj storilo. Ce se bomo pa le preganjali, naši okraji bodo le kozje poti kakor do sedaj imeli. — Deželni goriški zbor bo nam gotovo pomagal, pa naši poslanci se morajo v njem eden druzega krepko podperati. Ce bo pa vsak svojo trobil, ne bomo nič dosegli, in to bi bilo nam v nesrečo. Ne bodimo si ptujci, bodimo si domoljubi. Vsak ne more imeti, kar bi si želel, bodimo veseli, da domovina pripravno cesto ima. Vse to sem spisal, da bi našim tominski m posla n c o m reč nekoliko razjasnil; zakaj časi pod klobukom igrati so prešli; očitno se ima govoriti in za domovino sker-beti. — Prosim, ako bi kdo boljše nasvete imel za našo fomin8ko-cerkljansko cesto, naj jih očitno nam izobči. Hvaležni mu bomo. Samo prosim, zderžimo se vsega kljubovanja, ktero je nam že deset let cesto zakasnilo. Ali ni žalostno, da se je že za obojne osnove naše ceste veliko dnarja potrosilo, in koncoma je vse zaostalo? Ne vem, kako se bo mož, ki je tega kriv, pred sodbo domoljubnosti izgovarjal? Domoljub.