w Stev. 12. V Ljubljani, 20. marca 1908. XLVIII. leto. Glasilo avstrijskega jugoslovanskega učiteljstva Vse spise, v oceno poslane knjige itd. je pošiljati samo na naslov: Uredništvo Učiteljskega Tovariša v Idriji. Rokopisov ne vračamo. Vse pošiljatve je pošiljati franko. Učiteljski Tovariš izhaja vsak petek popoldne. Ako je ta dan praznik, izide list dan pozneje. Vse leto velja .... 8 K pol leta.....4 „ četrt leta......2 „ posamezne številke po 10 h. Za oznanila je plačati od enostolpne petit-vrste, če se tiska enkrat . . 14 h „ „ „ dvakrat. . 12 „ „ „ „ trikrat . . 10 „ za nadaljna uvrščenja od petit-vrste po 8 h. Oznanila sprejema Učiteljska tiskarna (telefon št. 118). Za reklamne notice, pojasnila, poslana, razpise služb je plačati po 20 h za petit-vrsto. Priloge poleg poštnine 6 K. Naročnino, reklamacije, to je vse administrativne stvari, je pošiljati samo na naslov: Upravništvo Učiteljskega Tovariša v Ljubljani, Gradišče št. 2. Poštna hranilnica št. 53.160. Reklamacije so proste poštnine. 0 šolski reformi. IX. Ako hočemo, da se vršita pouk in vzgoja v smislu svobodne šole, potem moramo popolnoma izpremeniti sedanji način šolske organizacije. Kdo odločuje dandanes o pouku in vzgoji mladine ? Ne učiteljstvo in ne starši, marveč na eni strani zastopniki cerkve, na drugi strani državni birokratizem z zastopniki privilegiranih imovitih slojev. Ti narekujejo, kaj se naj uči in kako se naj vzgaja; ti podjarmljajo svojim interesom i učiteljstvo i starše. Ne narodna kultura, ne svobodna znanost in človekoljubna nravnost, marveč politični in gospodarski interesi cerkve, države in posestnih slojev odločajo o pouku in vzgoji mladine. Šolstvo se mora osvoboditi vpliva katerekoli cerkve. Služiti mora samo svobodni vedi in ljudski nravnosti brez ozira na spol, pleme ali rod, imetje in stan, brez ozira na veroiz-povedanje, Konfesionalni pouk naj daje dotična cerkev popolnoma ločeno od šole na stroške onih, ki bi si ga želeli. Naloga šole je, da zbližuje ljudi na podlagi znanosti in nravnosti, ki sta last vsega človeštva, dočim jih konfesio-nalnost razdvaja in oddaljuje od skupnega cilja: harmonije ljudskosti. Namesto konfesio-nalnega pouka naj zbuja svobodna šola ob vsaki priliki, ki se ji ponuja, razpoloženja in podaja navodila za nravno življenje, oprta na človeške izkušenosti,' ki izvirajo iz higiene in socialnega';čuta. A ne samo od cerkve, tudi od države je treba osvoboditi šolstvo in ga prepustiti posameznim narodom, ker edino na ta način je mogoča narodna kultura. Od heteronomije prehajamo k avtonomiji, zato zahtevamo tudi kulturno in šolsko avtonomijo za vsak narod posebej. Nad svojim šolstvom, nad svojimi kulturnimi potrebami bodi vsak narod sam zase svoj gospodar! To je mogoče doseči tedaj, ako se izpremeni Avstro-Ogrsko v federacijo avtonomnih narodov. Pri šolstvu je treba ločiti pedagoško-di-daktiški del od administrativnega in temu* še dodati zdravstveni iu tehniški oddelek. V vseh pedagoško-didaktiških vprašanjih imej prvo in zadnjo besedo učiteljstvo samo. Namesto jurista nastopaj pedagog! Kakor je sodnik v svojem poslovanju odgovoren le svoji vesti, s katero razlaga zakone in deli pravico: tako bodi učitelj neodvisen pri svojem delu, sam svoj gospod. Učiteljstvo vseh stopenj in kategorij naj v zvezi z zastopniki drugih kulturnih inštitucij odloča na svojih zborih ali konferencah (kraj-nih, okrajnih, okrožnih ali deželnih in končno narodnih) v vseh vprašanjih vzgoje in pouka: o učnih načrtih, metodah, knjigah, pripomočkih itd. Voli naj izmed sebe kot svoj izvrše-valni organ pedagoške odbore ali komisije, ki tvorijo pedagoško-didaktiški oddelek šolskih, oblasti. Šolske nadzornike si voli učiteljstvo samo izmed sebe za določeno dobo. Ti nadzorniki niso uradniki, marveč to naj bi bil častni posel kot izraz zaupanja in spoštovanja. Njih naloga je samo pedagoško-didaktiška brez vseh administrativnih opravil. Za svoje poslovanje so odgovorni učiteljstvu, ki na svojih konferencah presoja njih delo. Šolski nadzorniki naj bi bili duševni vodje in svetovalci, nekakšna avtokritika učiteljstva. Oni naj kot načelniki pedagoških komisij pazijo, da se izvršujejo sklepi učiteljskih konferenc. Pri nastavljanju podaja učiteljstvo samo po pedagoških komisijah svoje predloge, ki jih mora šolska oblast uvaževati. Kvalifikacija šolskega nadzornika je javna, učitelj se sme v slučaju potrebe zagovarjati. Avanziranje bodi avtomatično po službenih letih in zmožnostih. Službeni in "disciplinarni red odgovarjaj modernemu naziranju o pravicah in dolžnostih. Šolske oblasti sestoje iz enakega števila zastopnikov učiteljstva (pedagoške komisije z nadzorniki kot predsedniki) in staršev. Poleg tega so člani šolskih oblasti šolski zdravniki in tehniki, ki jih voli šolska oblast sama fokr. šolski svet za krajni šolski svet itd.). Naloga šolskih oblasti je šolska samouprava (self- governement). Funkcionarje si volijo iz svoje srede. Krajni šolski sveti so najnižja šolska oblast. Zastopstvo staršev se voli na podlagi splošno in enake volilne pravice za oba spola s proporcionalnim sistemom. V okrajni šolski svet volijo zastopnike staršev krajni šolski sveti, v okrožni ali deželni šolski svet pa okrajni šolski sveti. Splošno.bi se moralo gledati, da bi bilo področje šolskih oblasti kolikor mogoče malo, da bi bila uprava tem uspešnejša. Zlasti bi bilo treba, da bi bila tudi zdravstvena in tehniška stran šolske samouprave kar najbolj izdatna. Zadnja instanca v vprašanjih narodne kulture in šolstva bodi narodni kulturni svet ali ministrstvo prosvete. Razdeljeno bi bilo v pet sekcij: znanstveno-umetniško, pedagoško-didaktiško, administrativno, zdravstveno in tehniško. Člane sekcij volijo okrožni ali deželni šolski sveti, posamezne sekcije pa same svoje načelnike. Voditelj narodnega kulturnega sveta ali . minister prosvete je član parlamentarne vlade, ima najvišjo upravno in na^iorovalno oblast nad vsem šolstvom in celotno narodno kulturo ter je odgovoren zakonodajnemu zboru naroda. Na ta način sta kulturna in šolska avtonomija in samouprava ločeni od politične. X. Svobodna šola temelji na avtoriteti vede. Ustvarja ljudi, da se na podlagi narodne kulture dvigajo k ljudskosti, ki ljubi svoje, a pri tem ne zaničuje in ne sovraži tujega. Proti egoizmu in separatizmu poudarja altruizem in socialnost; proti verskim, narodnim in socialnim, proti političnim, plemenskim in spolnim predsodkom stoji zavarovana pod zaščito svobodne vede in ljudske nravnosti. Ne razdvajati in oddaljevati, marveč zbliževati in združevati; ne slepo verovanje, ampak prepričevanje je njena metoda. Ne strah in nasilje, marveč zaupanje in ljubezen je sredstvo, ki si z njim osvaja srca mladine. Ne lepe besede, ampak živi zgledi in dejanja, ne oblika, temveč stvar, ne poniževanje, kar je človeškega, marveč očiščevanje od živalskega; ne ubijati individual- nosti, ampak dvigati jo in smotreno voditi; ne prikrivati življenja, marveč učiti ga umevati in ekonomiško živeti: to je njena morala. Krepiti smisel za samostojnost, zbujati samozavest, netiti veselje do dela in življenja, gojiti čut za resnico, pravico in lepoto, utrjati prepričanje o napredku človeštva, da ne izgubimo vere in zaupanja v samega sebe, marveč da moremo napolniti vsebino svojega „jaz" z no-vino ustvarjajočim jedrom: to je v današnjem času velika socialna kriza, ki se kaže v vsem kulturnem življenju, najvažnejša naloga svobodne šole, ki naj da težko izkušanemu človeštvu nove vrednosti, nov cilj in^smisel vsemu njegovemu dejanju in nehanju .. . Svobodna šola v naznačenem načrtu je ideal prihodnjosti. Marsikaj sicer lahko uresniči že sedanjost, toda eno je gotovo: šele iz razvalin absolutistične cerkve in z njo združene kapitalistično-militaristične države se more dvigniti v vsem svojem veličastvu ponosna stavba svobodne kulture, ki odreši poedinca in skupnost. Najprej mora pasti nazor, da je obstoj človeške družbe bolje zavarovan v jetnišnicah in kaznilnicah, v prisilnih delavnicah in vojašnicah nego v šolski kulturi: potem šele napoči človeštvu vstajenja dan. Akotudi nihče izmed nas, ki stremimo za tem ciljem, ne doživi popolnega uresničenja svojih upov, svojega hotenja in teženja: zavest imamo, da pripravljamo pot. Kdor hoče kam priti, mora začeti hoditi. Predvsem pa mora vedeti, kod vodi njegova pot. In kdor si stavi za svoj cilj kulturno osvoboditev človeka, ta si mora biti svest, da taki visoki smotri brez kompromisa niso delo dne, marveč prihodnjosti. Dr. Dragotin Lončar. Nekaj misli o šolski disciplini. Gospod urednik, dovolite mi, da tudi jaz izpregovorim nekaj o šolski disciplini. Izrazili ste se, da bi Vas veselilo, ako bi se oglasili k LISTEK. Olga Kobau-Gasperinova. Vzorna slovenska učiteljica, idealna, napredna slovenska žena in mati se je nenadoma in na veke poslovila od svojega zvestega soproga, od svojih treh ljubih in nadarjenih sinčkov, od svojih tovarišic in tovarišev : gospa Olga Kobau - G~a sperinova, učiteljica na slovenski dekliški osemrazrednici v Ljubljani, je dne 9. marca nenadoma umrla, zadeta od kapi na možgane. Kakor strela iz jasnega neba, je zadela ta žalostna novica vse njene mnogobrojne prijateljice in prijatelje, učenke, koleginje in kolege. „Oh, škoda škoda jo je" — ta glas je šel od ust do ust po Ljubljani. In. res jo je škoda, zakaj bila je ena izmed najboljših, ena izmed najinteligentnejih slovenskih učiteljic ; bila je naravnost vzorna, moderna vzgojiteljica in izreden talent; pa tudi vseskoz napredna in svobodomiselna je bila Olga Kobau. Kot zavedna učiteljica je stala vedno v vrsti naše napredne organizacije; bila je član vseh naprednih učiteljskih društev ter podpirala duševno in gmotno vse napredne slovenske učiteljske liste. Ni ga bilo učiteljskega zborovanja, da bi vrla koleginja Olga ne bila prisotna. Pogrešalo jo bo posebno „Ljubljansko učiteljsko društvo", ki mu je bila prerano umrla koleginja Kobau jako vestna in marljiva bla-gajničarica. Pa tudi razna narodna društva je podpirala blaga pokojnica. „Splošnemu slovenskemu ženskemu društvu" je bila trdna opora ter je nastopala v tem društvu kot predavateljica in deklamatorka, za kar je imela izreden talent. In pa kot koleginja v učiteljskih krogih je bila kar naravnost vzorna. Povsod je bo manjkalo, povsod bomo pogrešali blago Olgo. Najbolj bo pa občutil njeno izgubo njen soprog, ki mu je bila najboljša in najzvestejša žena in pa njeni trije sinovi, ki jim je bila najljubeznivejša mati in najvzornejša odgojite-ljica. Njena prezgodnja smrt je tudi hud udarec za slovensko dekliško osemrazrednico. Kot idealno vestna in navdušena učiteljica je dosezala s svojim ljubeznivim nastopom najlepše uspehe. Njen razred je bil vedno vzoren in njene učenke so jo presrčno ljubile. Ko so zvedele za njeno smrt, so začele glasno ihteti in jokati. S prepadenimi obrazi in solznimi očmi so se gnetle na dan njene smrti pred hišo žalosti in so šiloma hotele vdreti vanjo; vse polno jih je bilo v veži, na stopnicah in na hodniku. To je bil ginljiv prizor in dokaz odkritosrčne ljubezni pridnih učenk do blage učiteljice. Lahko trdimo, da je bila Olga Kobau med priljubljenimi učiteljicama najpriljubnejša. Olga Kobau je bila rojena 1874. 1. v Starem trgu pri Ložu, kjer je bil njen oče, Gašper Gasperin, nadučitelj. Ljudsko šolo je pohajala doma, učiteljišče pa v Ljubljani. Leta 1898., je prebila zrelostni izpit z odliko in leta 1895. je pa napravila izpit učne usposobljenosti tudi z odliko. Službovala je dve leti v Starem trgu pri Ložu, skoraj devet let v Kostanjevici, kjer se je omožila in od leta 1904. pa na mestni slovenski dekliški osemrazrednici v Ljubljani. Tu je zbudila s svojim finim in taktnim nastopom med šolskimi krogi takoj pozornost in vse je kazalo, da bi postala na bodoči II. mestni dekliški šoli voditeljica. Toda zgodilo se je drugače ! V sredo, dne 11. t. m., ob treh popoldne smo spremili prerano umrlo k zadnjemu počitku. Dolg, veličasten sprevod je bil to, ki ga je blaga pokojnica zaslužila v polni meri. Pokazal je ta sprevod, kako velikih simpatij sije pridobila učiteljica Kobau med ljubljanskim prebivalstvom. Za križem je spremljala pokoj-nico šolska mladina šentjakobske šole; za krsto so pa šli sorodniki, starši šolske mladine, zastopniki deželnega in mestnega šolskega sveta, mestno učiteljstvo, dolga vrsta najodlič-nejših dam ljubljanskih itd. Deželni šolski svet je zastopal gospod deželni šolski nadzornik Fr. Leveč. Bil je res veličasten sprevod, ki je pričal o priljubljenosti pokojnice in o simpatiji, ki jo ima ljubljansko prebivalstvo do svojega učiteljstva. Blag bodi spomin vzorni učiteljici, ko-leginji, materi in soprogi ! Kolega. Frančišek Gregorač. In zdaj še Ti! Učitelj nima sreče 1 Neutrudna smrtna kosa zahteva skoro neprestano žrtev za žrtvijo izmed vrst slovenskega učiteljstva. Neizprosna bela žena pobira v zad- temu vprašanju še drugi. Prav je tako! Saj je šolska disciplina duša šolskega napredka, in po napredku hrepenimo vsi, ta prinaša nam in našemu narodu korist. Jaz nočem polemizirati z g. F. S. niti z njegovim nasprotnikom, ker trdita oba svoj prav. Vsak učitelj mora na podlagi lastnih izkušenj imeti tudi lastno metodo pri pouku |in šolski disciplini. Vendar bi bilo prav in dobro, da bi vsaj v glavnih potezah postopali enako! Zlasti mlajšim učiteljem bo morda ustreženo, ako jim da v službi že osiveli tovariš nekatere praktiške migljaje. Tekom mnogih let sem postopal pri šolski disciplini na razne načine. Eazume se, da sem se vedno oziral na obča pedagoška pravila, vendar so se izkazala ta pri raznovrstnem postopanju nekako nedostatna in pomanjkljiva. Otroško delo marsikdaj vrže najboljšega odgo-jevalca iz ravnotežja. Pomisliti je treba, da kreposti in čednosti prevladujejo strasti in nagnjenja k slabemu. K slabostim smo podvrženi v veliki meri vsi, tembolj pa nerazvit in slaboten otrok. Mladi svet je poln življenja, brezskrbnosti in je jako nagnjen k posnemanju slabega. Zato sem že kot mlad učitelj prišel do spoznanja, da moramo šolsko disciplino smatrati kot bistveni del odgoje. S tem hočem reči, da sem spojil vedenje šolske mladine zunaj šole z vedenjem v šoli. Naj reče kdo, kar hoče, češ, saj nisem noben policaj, da bi nadzoroval mladino tudi zunaj šole, jaz pa trdim, da je učitelja odgo-jevalca sveta dolžnost, držati šolsko mladino v lepi disciplini tudi zunaj šole. Pomisliti moramo, da je poklic šole v prvi vrsti odgoja, na drugem mestu šele stoje znanosti. Dobro odgojen človek, četudi ni učen, je lahko srečen, nasprotno so pa. slabo odgojeni učenjaki večkrat nesrečni, človeštvu v veliko škodo, iz-podtiko in [pohujšanje. Zgledov bi lahko navedel veliko, a navesti hočem svoje misli le ob kratkem. Kdor hoče z uspehom odgojevati, mora biti sam dobro odgojen. Odgojitelj mladine mora biti zgleden, brezmadežen, značajen in dosleden mož vedno in povsod. On ne sme biti strasten in podvržen raznim slabostim, zaradi česar bi se starši in mladina nad njim izpodtikali. Samo lepe besede in moralizovanje brez lepih zgledov izdajo malo, večkrat celo nič. Zato omenjam pri tej priliki: kdor zglednemu učitelju pri ljudstvu krade ugled in spoštovanje, kakor to dela naš hinavski in pogu-bonosni klerikalizem v svojem časopisju, ta je lopov prve vrste. Učitelju ni treba biti policaj, ako hoče svojo službo kot odgojevalec odpravljati uspešno. Mirno in tiho naj opazuje zunaj šole odrasli mladi svet; kar je videl lepega, dobrega, spodobnega, pa tudi grdega, nedostojnega in po-hujšljivega, naj si lepo .zapomni. Mladina sama pove prav rada učitelju, ako mu zaupa, vse, kar je videla, slišala, izkušala in pretrpela. Glavni pogoj dobre odgoje je, da učitelj pozna prav dobro otroško naravo. Pomisli naj, da je otrok še nerazvit, čuvstvovanje njegovo še nežno, delovanje nepremišljeno in nerazsodno, posnema rad vse, da prevladujejo slabe lastnosti — potem bo imel z njim veliko potrpljenje. Prvi pogoj odgojevalca mora torej biti potrpljenje in resnična ljubezen do mladine. Nikar naj nobeden ne misli, da mladina ne opazi napak, strasti, lepih in dobrih lastnosti njih letih zlasti može, stoječe v najlepši človeški dobi in — kar je najhuje — može, ki bi s svojimi lepimi duševnimi močmi lahko še toliko koristili mladini, občini, domovini. Liki s pomladanskega drevesa cvet, ki mu izpodje pecelj škodljivec, pade iz učiteljskih vrst zdaj ta, zdaj oni, ki bi rodil še krasne sadove v odmerjenem mu delokrogu. Med slednje smemo z vso pravico prištevati tudi Tebe, prerano umrli tovariš Gre-gorač. Saj smo v Tebi izgubili pravega, vnetega, za napredek gorečega šolnika. Bil si povsod in vsekdar — če zadržan, vsaj v duhu — kadarkoli in kjerkoli se je šlo za povzdigo šolstva, ugled stanu ali za celokupne interese slovenskega učiteljstva. Saj smo s Teboj izgubili odkritosrčnega prijatelja, čigar mišljenje in govorjenje je bilo jasno kot beli dan. Kar si imel v srcu, to si imel na jeziku, če je komu bila tuja, bila je tuja Tebi hinavščina, zahrbt-nost. Saj si pri zborovanjih našega učiteljskega društva, katerega vrli predsednik si bil več let, učitelja! Eazume se, da prevelika popustljivost tudi ni na svojem mestu. Ljubezen v zvezi z resnobo, odločnostjo in doslednostjo se mora vedno menjavati. To dožene učitelj z vztrajno voljo in mnogoletno izkušnjo. Dobro disciplino imeti v šoli pri pouku je, v pravem pomenu besede — umetnost. Otrok se ne sme bati učitelja, marveč ga mora ljubiti in spoštovati. Kjer stojijo otroci v šoli kakor pribiti zaradi strahovanja, tam ne vlada ljubezen, marveč strahovlada. Stahovlada je pa tiranstvo. Taka disciplina ne sodi v šolo, ker se z njo dožene več slabega kakor dobrega. Ako ima učenec pred učiteljem pasji strah, ne bo nikdar odkritosrčen; ako pa tega ni, ne more biti o pravi odgoji niti govora. Vsak prestopek hoče otrok utajiti, ker se boji preobčutljive kazni. Laž je začetnica raznih pregreh. Proč iz šole s prenapeto strogostjo! Mladina mora slišati besedo, kar je tudi v navadnem življenju veljavno. Pametnemu, odraslemu človeku povemo svojo željo, ii) ta se mora izpolniti, ako je opravičena in na svojem mestu. Gospodar, ki bi pretepal za vsak nedostatek svoje posle ali sploh prestrogo z njimi postopal, bi kmalu ostal sam brez poslov. Tako imenovano humanno ali človekoljubno postopanje v človeški družbi je običajno in tudi na svojem mestu. Mar naj učitelj pri pouku in odgoji postopa drugače? Ne, hu-manna odgoja mora vladati v šoli, in ta je tudi dosegljiva, ako učitelj postopa pravilno, potrpežljivo in z ljubeznijo. Otrok je v malem to, kar odrasli svet, zato ga tudi ne smemo drugače odgojevati. Ees je, da ne more šola odstraniti vseh napak iz otroških src in življenja, ker dela ovire domača odgoja in človeška družba, vendar bi z napačno odgojo v šoli mladino še bolj izpridili, zato priporočam toplo humanno odgojo. Tekom mnogih let sem naletel na silno izprijene otroke, ki so bili med dobrimi v resnici prave garjeve ovce. Eazume se, da sem pri takih stopil takoj v zvezo z domačo hišo. Navadno sem očetu pisal pod zavitkom odkrito in jasno. Ako so bili starši pametni, je bilo kmalu pomagano. Samo v dveh slučajih sem naletel na odpor staršev, otroka obeh sta sedaj nesrečna. Domača potuha in slepa ljubezen koplje grob človeški družbi. Navadne pregrehe šolske mladine so: laž, sovraštvo, potuhnjenost, škodoželjnost, "ne-voščljivost, neodkritosrčnost, nagajivost in lahkomiselnost; pa tudi tatvina, poškodovanje imetja, pretep, kletev, hinavstvo in celo — nečistost. Vsak otrok ima svojo individualnost, svoje vrline in tudi napake. Ako se postopa pravilno, premišljeno, z dobrim namenom, dosledno, milo in z ljubeznijo, se odpravi te napake in tudi pregrehe. Jako previdno moramo postopati zlasti pri večjih prestopkih in pregrehah, ker so tudi starši s tem prizadeti. Pri tatvinah in nečistosti sem bil vedno najbolj oprezen. Zapovedal sem mladini: kdor kaj takega ve, ne sme v šoli tega javno [povedati, marveč napisati na listek ter ga oddati na skrivnem meni. Z grešnikom sva imela potem obravnavo na štiri oči. Največkrat je bilo že prvič pomagano; odpuščeno, poboljšano in pozabljeno. Otrok je bil hvaležen, da sem njegovo nepremišljeno delo zamolčal, slušal me je in pridobil sem ga za vedno zase. Ako se je spozabil, sem ga poklical k sebi, ga spomnil na tihem na že pozabljeni greh — rdečica in zaradi ljubeznivosti, gladko tekoče besede, zaradi svoje dobrodušnosti in naravnega humorja bil ogrevaj oče solnce, ki je poživljalo debate in tudi blagodejno vplivalo na to-variška srca; zakaj pušice dovtipnosti, ki brez njih nisi bil nikoli, niso nikdar ranile, nego le zadele in spravile v prijetno vibriranje živce, ki je v njih sol življenja: smeh. Temni oblaki čmernosti, nejevolje niso nikoli zastirali Tvojega vedrega lica in — kar je še lepše, kjer si jih videl, si jih znal pregnati. Dolgčas i a Ti — huda sovražnika! Ves čas svojega učiteljskega službovanja nisi niti od enega zborovanja izostal. Če se je bilo treba peljati 4 ure (iz Metlike na Vinico ob odkritju spominske plošče Tomšiču), naj je lila ploha ali bilo suho vreme, za Te ni bilo zadržka. Le polovica slov. učiteljstva naj bi Te posnemala v zavednosti in v prepričanju, da levzdruženem javnem delovanju leži naša moč in naša boljša bodočnost — „vremena naša kmalu nam bi se zjasnila". „Zmerom vesel, vesel", si kaj rad in to prav dobro zabaval vsako družbo tudi s svojim lepim glasom, solza v očeh me je prosila — postala sva zopet prijatelja. Pri postopanju odgoje se ne dajo navesti stalna pravila, največkrat se mora obravnavati javno pred vso šolo in skoraj vsak dan. Vselej mora biti sodba pravična. Odpusti, ko-likorkrat moreš; če vidiš, da z vednim odpuščanjem ni nič, se obrni na ves razred in vprašaj, če hočemo grešniku tudi danes odpustiti. Navadno ga šolski porotniki spoznajo za krivega. Takrat naj si grešnik sam izbere kazen, le v skrajnem slučaju naj se pusti šolski poroti določevati kazen, ker ta navadno hudo obsoja, zlasti če je pri nji v nemilosti. Otrok mora biti vselej prepričan, da je vreden kazni, takrat bo kazen kaj izdala, krivična, prenagljena ali prehuda sodba pa napravi otroka ne-voljnega, jezovitega — kazen je brez uspeha, odgoja za nič! Učitelj mora vaditi otroke v odkritosrčnosti. Ako ti prizna odkritosrčno, mu odpusti, če ti obljubi, da se poboljša! Ako ves razred vidi tvojo dobro voljo, da imaš resnično skrb za njihov blagor, da nisi prestrog, marveč pravičen, pa vedno resen in dosleden, zveš vse, večkrat še preveč! Ako se pogovarjaš z otroki v očetovskem duhu, ne bodo bežali pred teboj, marveč smehljaje se bodo vrstili okolo tebe, se šalili s teboj, ljubili, spoštovali, slušali — tvoja ljubezen je zmagala, tvoja beseda se posluša in izpolnuje. S tem si odgojevalec, dobrotnik mladine in naroda — in ne strahovladar ali tiran. Eazume se, da je treba vestnega [dela, preden dospeš do te popolnosti. Svoje stanovske dolžnosti moraš izpolnovati prav natančno. Pripravljati se moraš na pouk. Tvoje predavanje mora biti jako zanimivo, razumno in nazorno. S svojim nastopom moraš biti tako gotov, da ne prideš nikdar v zadrego. Tvoj pouk bodi tako mikaven, da mladino s svojo besedo in delom privežeš in pridobiš zase. Delo v šoli mora biti tako razdeljeno, da imajo učenci vedno dovolj opravka. Vse se mora vršiti o določenem času. Po končani uri mora priti oddihljaj. Skrbeti moraš s humorjem, da se mladina nikdar ne dolgočasi. Dolg čas v šoli bi bil smrt za živahno mladino. Ako jo ne znaš kratkočasiti, si sama poišče kratek čas z ropotom, šalami, burkami, smehom in razposajenjem, kar imenujemo slabo disciplino. Ako čutiš v sebi poklic za odgojo šolske mladine, pride vse to polagoma samoobsebi, če pa tega nimaš, morda tudi veselja ne, potem ne moreš postati odgojevalec mladine. Verjemi, da ima pravi odgojevalec v šoli veliko zabavo med mladim svetom, njemu je čas vedno prekratek! On je v resnici velik dobrotnik človeštva — obžalujem pa, da ga svet noče poznati, ker ga pušča stradati. —ab— SiBlSgSlISiite Naš denarni zavod Geslo: Kar plodonosno naložim, v pomoč le sebi podarim. Hranilnica in posojilnica Učiteljskega konvikta v I S CTQ r * re> S. S ** o 3 0 E < o» 2. 1 gled pri meni in se na zahtevo takoj g I pošlje natančni prepis. Odlikovana Prva kranj. tvornica klavirjev Ljubljana, Hilšerjeve ulice št. 5 blizu Gradišča Rili LMml priporoča svoje prve vrste, za vsa podnebja solidno narejene pianine, klavirje in harmonije tudi samoigralne za gotov denar, na delna odplačila ali naposodo. Poprave in uglaševanja se izvršujejo točno in računijo najceneje. 28 52—7 Največja tvornica na jugu Avstrije Jamstvo 6 let Eksport v vse dežele. G-ričar & lejac v Ljubljani, Prešernove ulice 9 priporočata v veliki izberi po najnižji ceni obleke za gospode in dečke, površnike za gospode in dečke, obleke za otroke, žakete za dame, paleto za dame, plašče za deklice itd. itd. Nepremočljive pelerine iz lodna ali vel-blodje dlake (Kamelhaar) v vseh velikostih. Gg. učiteljem in učiteljicam popust za »Učiteljski konvikt«. 74 12—2 VERONIKA KEÏTOA v Ljubljani na Dunajski cesti štev. 20 priporoča p. n. krajnim šol. svetom, šol. vodstvom in učiteljstvu svojo veliko zalogo pisalnih in risalnih potrebščin. Dalje imam v zalogi risalni papir raznih vrst v vseh predpisanih velikostih, pisalni in pismeni papir, zavitke različne velikosti, veliko izbiro peres, držal, svinčnikov, gu-mic, krede, črnila, barvic, ravnil, ter vseh v to stroko spadajočih predmetov. 14 52—29 Postrežba točna in solidna. __G-lavna zaloga Jos. Petričevih zvezkov. Anton Sare Ljubljana, Sv. Petra cesta 8. Specialna trgovina za opreme nevest. Moško, žensko, otroško in perilo za novorojence se po meri izdeluje solidno in najceneje. — Platno vseh. širin za telesno in posteljno perilo, namizni prti, serviete, garniture za kavo, bele in barvaste, bri-salke, žepni robci, brisalne rute, sifon, širting, kreton, batist itd. itd. Najnovejše modele za perilo radi pokažemo na ogled. — Švicarske vezenine. Strogo solidno blago. Nizke stalne cene. G-g. učiteljem in njih rodbinam 5°/0 popusta. Svetlolikalnica: == 15 52-28 Kolodvorske ulice št. 8. Pri nakupu oblačilnega blaga naj se ozira na narodno trgovino ČEŠNIK & MILAVEC v Ljubljani (pri Češniku) Lingarjeve ulice "VelUsa zalog-a, sulma in kamgarna za mcške ©"blelse Najnovejše vrste modnega volnenega, svilnatega in perilnega blaga za dama. Velika izbera preprog, zaves, odej itd. is 12—6 Cene nizke in strogo solidna postrežba. P. n. učiteljstvu dam pri nakupu 5 % odbitka za učiteljski konvikt. Mojih n otrok ■ in na tisoče drugih ne pije nič drugega nego Sladin, t. j. dra. pl. Trnk6czija sladni čaj (naj se ne zamenja s sladno kavo), ki se mu primeša nekoliko prekuha-hanega kravjega mleka in daje že en dan starim dojenčkom. Kot naravno preprosto, najbolj čisto, najceneje otroško redilo zaleže tudi tedaj, kadar druga redila ne izdajo več. Zadošča navadna dojilna steklenica. Prejel sem o njem pismena in ustna priznanja ter odkritosrčno zahvalo od mater, ki so obupavale, preden so rabile Sladin, dalje od zdravnikov in f babic. 1 zavoj po 1ji kilogr., 50 vin., zadošča za 20 do 30 dni. 2 Dobiva se povsod. Po pošti franko 5 zavojev 3 krone 50 vin. S Lekarnar pl. Trnkoczy v Ljubljani, Kranjsko. Trgovina s papirjem, pisalnimi in risalnimi potrebščinami, prodaja c. kr. šolskih knjig in igralnih kart Zvezna trgovina v Celju Rotovška ulica št. 2 priporoča kancelijski, konceptni, pismeni, dokumentni, ministrski, ovitni in barvani papir; svinčnike, peresa, peresnike, radirke, kamenčke, tablice, gobice, črnilo itd. — Knjige v vseh velikostih, črtane, z eno ali dvema kolonama, v papir, platno, gradi ali polusnje vezane. Odjemalne knjižice po raznih cenah. — Največja zaloga vseh tiskovin za občinske urade, krajne šolske svete, učiteljstvo, župnijske urade, okrajne zastope, užitninske zastope, hranilnice, posojilnice, odvetnike, notarje in privatnike. Lastna zaloga šolskih zvezkov in risank. Temni lak za šolske table. — Strune za gosli, citre, kitare in tamburice. — Štambilje, pečatniki, vignete (Siegelmarken) za urade in privatnike izvršuje še v najkrajšem času. — Dopisnice, umetne, pokrajinske in s cvetlicami od najpriprostejše do najfinejše. — Albumi za slike, dopisnice in poezije. — Zavitke za urade v vseh velikostih. Ceniki za tiskovine in pisarniške potrebščine" so brezplačno na razpolago. — Trgovci in preprodajalci imajo izjemne cene. — Priznano dobro blago. Solidna in točna postrežba. 5 52—25