ANNALES 5/'94 izvirno znanstveno tlelo UDK 316.344.3(497,12-1 S)"1976/1993" VISOKOŠOLSKO IZOBRAŽENI KADRI NA OBALI MED SOCIALIZMOM IN POSTSOCIALIZMOM iztok OSTAN mag., višji predavatelj, Visoka pomorska in prometna šola, 66320 Portorož, Pot pomorščakov 4, SLO MD, senior loefor, Dipattiroento mariuimo e dei irasporti Pirano, Universita dt Lubiana, 66320 Poriorose, Via dei marittimi 4, SLO IZVLEČEK Članek je analiza podatkov o izobrazbeni strukturi zaposlenih v družbenem sektorju na Obali v obdobju 1976-1993 v primerjavi s Slovenijo in z razvitim svetom. Primerjani so trendi razvoja v letih ¡976-1986 s tistimi v kasnejšem obdobju. V Sloveniji se je v zadnjem petletju izobrazbena sestava zaposlenih hitro dvigala, a je zaostanek za raz\'itirn svetom Se 25-30 let. Obala že desetletje nekoliko presega republiško raven izobrazbe. V letu 1990 je bila zaključena Študija o izobraževanju manjSin, v kateri so bili analizirani podatki o visokošolskih kadrovskih potencialih Obale1. Predstavljala je nadaljevanje sistematičnega preučevanja te problematike v preteklem desetletju2. Žal pa zaradi avtorjeve časovne stiske njeni rezultati še niso bili objavljeni v Strokovnih revijah. V prvem dela pričujočega članka predstavljam izsledke omenjene raziskave, kt osvetljujejo to problematiko v času socializma, v drugem pa še analizo njenih aktualnih preučevanj, ki kažejo na tendence razvoja v Sloveniji in na Obali v času prehoda v postsociaiizem. 1. ZNANJE V SLOVENIJI V OBDOBJU (KVAZI SAMOUPRAVLJANJA Zaradi naraščajočega pomena znanja v svetu ne bo odveč, če na kratko povzamemo že objavljene izsledke o tej problematiki v našem polpreteklem razvoju. Preučevalci ekonomskega razvoja ZDA so ugotovili, da je bilo znanje že v obdobju 1929-1957 najpomembnejši dejavnik ekonomskega razvoja, saj je prispevalo kar 43% gospodarske rasti (23% vlaganja v izobraževanje, 20% v napredek znanosti)3. Tudi v drugih razvitih deželah je bil pomen vlaganj v znanje občuten 1 Glej Ostan, Iztok : Izobraževanje italijanske narodnostne manjšine v Sloveniji in slovenske narodnostne manjšine v Italiji kot dejavnik njunega razvoja. - izvajalec: Ljubljana: Pedagoška fakulteta, Univerza v Ljubljani; naročnik: Koper: Izvršni svet skupščine skupnosti obalnih občin, 1990, str. 44 2 Glej npr.: - Zohil, Josip, Ostan, Iztok; Visoko šolstvo na Obali. - Primorska srečanja, marec 1982 - Zohil, fosip et al.: Znanje in inovacijska dejavnost na Obali, poročilo o raziskavi. - Portorož: Univerza Edvarda Kardelja v Ljubljani, Višja pomorska šola Piran, 1985 - Ostan, Iztok; Černigoj, Aldo: Neugodni trendi razvoja visokošolsko izobraženih kadrov na Obali. - Primorska srečanja, 54/85, str. 264-266 - Marušič, Milan et al.; Analiza potreb po pedagoških delavcih na območju južne Primorske do leta 2000 (s posebnim upoštevanjem specifičnih potreb na narodnostno mešanem področju). - Koper: Obalno pedagoško društvo, 1986; - Poles-Brozovič, Irena et al.: Izobraževanje za potrebe kmetijstva na Obali, poročilo o raziskavi. - Portorož: Univerza Edvarda Kardelja v Ljubljani, Višja pomorska šola Piran, 1990 3 Gragovac, P. et al.: Ekonomika Jugoslavije, Opči dio - Zagreb: Informator, 1 980, str.¡90 241 ANNALES 5/'94 telok OST AN: VISOKOŠOLSKO IZOBKA&NI KADKI NA OBALI MED SOCIALIZMOM IN PQSrÇOClAUZMOM, 241 -230 in je sčasoma Se naraščat. Na japonskem je npr. vlaganje v znanje prispevalo v letih 1955-1959 sicer le 20%, vendar pa se je pomen znanja v naslednjih letih močno povečeval in je tako v letih 1975-1981 vplival na gospodarsko rast celo s 65% 4. Bistveni element tega procesa pa je, kot rečeno, prav izobraževanje. Strokovnjaki praviloma ocenjuje ustreznost izobrazbene sestave zaposlenih v neki deželi s pomočjo več kriterijev: - s tehnološkim kriterijem, -s pomočjo mednarodnih primerjav in - na osnovi trga delovne sile. Po prvih dveh kriterijih je imela Slovenija v preteklem obdobju zelo neugodno sliko. Predvsem je bilo preveč nekvalificiranih in polkvalifictranih delavcev, še posebno z vidika mednarodnih primerjav pa je bilo očitno pomanjkanje kadrov z visoko in višjo izobrazbo. Naj podamo v ilustracijo tega problema ie primerjavo med ZDA iz leta 1971 in Slovenijo 15 let kasneje (1986). Tehnološki zaostanek Slovenije za razvitim svetom je namreč v začetku osemdesetih let znašal od 10 do 15 let, zato bi lahko pričakovali, da naj bi Slovenija dosegla izobrazeno raven ZDA iz začetka sedemdesetih let vsaj sredi osemdesetih let (če naj bi njena izobrazba ustrezala že doseženi tehnologiji). Toda podatki, ki jih prikazujemo v spodnji tabeli, kažejo drugače. Izobrazba Sestava (v %) ZDA 1971 Slovenija 1986 Visoka 14,6 5,5 Višja 12,0 5,9 Srednja (4 leta.) 37,5 18,6 Srednja 11-3 leta) 16,9 33,3 Osnovna (8 let in manj) 19,0 .36,7 Skupaj 100,0 100,0 Tabela 1: izobrazbena sestava ZDA in Slovenije v tehnološko primerljivih obdobjih. Viri: ferovšek, janež: izobrazba in ekonomska uspešnost. - Ljubljana: Uni-verzum 1980, str. 143; Statistični letopis 1993. - Zavod za statistiko republike Slovenije, 1993, str. 144. Vidimo, da je bilo v ZDA leta 1971 že 26,6% zaposlenih z visoko ali višjo izobrazbo, medtem ko jih je bilo v Sloveniji 15 let kasneje le 11,4% . Dežele, ki so imele že v začetku sedemdesetih let vsaj 10% zaposlenih z visoko izobrazbo, pa so bile še Japonska, Kanada in Švedska5. Visoko izobraženih strokovnjakov bi morali imeti pri nas v drugi polovici osemdesetih let vsaj dvakrat več, kot jih je dejansko bilo. Kljub objektivnemu pomanjkanju strokovnjakov pa na trgu delovne sile nikakor ni čutiti tega. Prej nasprotno: podjetja so v glavnem povpraševala po nekvalificirani in pol kvalificiran i delovni sili6. Empirično raz-iskavanje pa je pokazalo, da je obstoječi raz-vojno-raziskovalni kadrovski potencial v podjetjih zelo neizkoriščen7. Raziskovalci te problematike smo poudarjali, da vzrok za tako deviacijo delovanja podjetij niso (razviti) samoupravni odnosi. Veliko empiričnih študij vplivnosti v podjetjih je pokazalo, da t.im. "samoupravljala" dejansko nimajo vpliva na odločitve podjetij in so pač le statisti, "dvigovale:i rok" v samouopravnem cerimo-nialu, v katerem so imeli glavni vpliv vodstveni delavci (v podjetjih v povezavi s tistimi v državni upravi, bankah drugih zunanjih centrih moči)8, V času vse večjega naraščanja pomena znanja za ekonomski razvoj bi spodbujanje inovacij v podjetjih, zaposlovanje novih visokoizobraženih strokovnjakov omajalo dominantni vpliv obstoječih centrov moči, zato so vodstva dejansko zavirala uporabo kvalitativnih dejavnikov razvoja. Nizko povpraševanje po znanju je bilo tako v poznem socializmu v veliki meri pogojeno s kvazl samoupravnimi odnosi oz. z dominacijo menežmenta nad t.im. samoupravljale^. 2. KADROVSKI POTENCIAL OBAlE V OBDOBJU SOCIALIZMA10 V tem poglavju bomo analizirali izobrazbeno sestavo zaposlenih na Obali v času od leta 1976 do 1986. Gre za izbrano desetletno "sredinsko" obdobje samoupravnega socializma, ki se končuje nekoliko pred njegovim zlomom v letu 19B8 in začenja nekoliko po uveljavitvi ustavnih sprememb iz leta 1974. 4 Žužek, Boris: Premalo znanja za prehod v inovacijsko družbo. - Gospodarski vestnik, 5.8.1933 5 Jerovšek, janež: Izobrazba in ekonomska uspešnost. - Ljubljana: Unrverztim i980, sir. 104 6 Prav tam, sir. 153 7 - Zohil, Josip et al.: Znanje in inovacijska dejavnost na Obali; 2. del, Empirična raziskava. - Portorož: Univerza Edvarda Kardelja v Ljubljani, Višja pomorska šola Piran, 1985, str. 21,22 8 Povzetek teb raziskav v Sloveniji in rezultate tovrstnega empiričnega raziskovanja v industrijskih podjetjih na Obali glej npr. v Zohil, Josip et al.: Znanje in inovacijska dejavnost na Obali, poročilo o raziskavi. - Portorož: Univerza Edvarda Kardelja v Ljubljani, Višja pomorska šola Piran, 1985 9 Ostan, Iztok: Vpliv družbene lastnine produkcijskih sredstev v ekonomskem smislu na inovacijsko dejavnost v Jugoslaviji: magistrsko delo. - Ljubljana: Ekonomska fakultet» Borisa Kidriča, Univerza v Ljubljani, 1935 10 V tem poglavju navajam rezultate študije Osian, Iztok : Izobraževanje italijanske narodnostne manjšine v Sloveniji in slovenske narodnostne manj