123 ,Jalirbuch der Gesellschaft far die Geschichte des Protestantismus iu Oesterreich" (XII. Jhg, IV. Heft) kratko poročilo o povratku Primoža Trubarja na Kranjsko leta 1561. To poročilo je Trubar sam sestavil in je pripravil za natisek v podobi „letečega lista" . Naslov mu je: ,.Kurze Erzahlung, wie dem Pr. Trubero auf seiner Reise in Land Chrain ergangeu und was ihm im Anfang seines Beruffs daselbst begegnet. etc. etc. 61 stranij." Nad ta naslov je zapisala tuja roka že v XVI. stoletji: „Neue Zeittungen, was sich in Land Krain zu Laibach mit Primo Truber uud Polydoro Propst und mit andern in Monat Junio und Julio dieses 61 Jahrs hat zugetragen." Poročilo pripoveduje, da je odpotoval Trubar dne" 9. junija iz Uracha in prišel dne" 22. junija čez Koren na Kranjsko. Dne" 23. junija je prišel na Bled, kjer je ostal tudi nastopnega dne" in prepovedoval v grajski kapeli. Dud 25. junija je dospel v Kranj. Tukaj mu je svetoval „Herr von Eckh", naj nikar ne hodi dalje v Ljubljano, ker sta deželni glavar in škof ljubljanski dobila ukaz, naj zaprečita Trubarju povratek v Ljubljano. Vender se je Trubar odločil, da odjezdi dne 26. junija (v četrtek) proti mestu, rekši: ,,Wenn ich heute nicht gen Laibach kame, wiirden die gutherzigen Christen betriibt und sorgen, ich furchte uud ftiehe das Kreuz uud die gottlosen \vurden gestarkt in ihrem bosen Vornehmen wider mich." Dve milji sta mu prišla naproti stari deželni pisar Matevž Khlombner in mestni svetovalec Luka Zvveckhl, pol milje pa mu je prijezdilo naproti okolo dvajset vitezov. Četrt milje pod T jubljano (torej koncem Šiške) ga je pričakoval ,,ein Haufen Manner und ehrbarer christlicher Frauen und Jungfrauen." Trubar je razjahal, in zbrani protestantje so ga vzprejeli solznih očij. Ko je prijezdil v mesto, zatrobil je začetkom le jeden piskač (,,Thurmer") s stolpa na gradu na pozavno. Ko pa je prišel v stanovanje k trgovcu Andreju Forestu iz Istre, tedaj so vsi štirje mestni piskači ,,mit Schalmei und Trometen Te Deum laudamus mit vier Stimmeu, ganz wohl und kunstlich, langer denu eine Viertelstunde geblasen." Isti čas, ko je prišel Trubar v Ljubljano, umrl je generalni vikarij in korar Nikolaj Škofic, katerega so drugi dan pokopali, ne da bi se bil kaj meščanov ali meščank udeležilo pogreba. Deželni stanovi so izročili Trubarju špitalsko cerkev (v sedanjih Lingerjevih ulicah) in mu ukazali, naj propoveduje na sv. Petra dan nemški. Ker je bil takrat ravno sejem, prišlo ga je tudi nad 40 duhovnikov poslušat, in Trubar je govoril tako, da mu tudi ,,papisti" niso mogli kaj očitati. Pozneje je propovedoval v špitalski cerkvi vsako nedeljo slovenski in razlagal evangelije in katekizem, vsak četrtek pa nemški. Vender ni bil gotov svoje službe, ker ni vddel, kaj odloči o njem Njega Veličanstvo cesar. Na konci tega poročila pripoveduje Trubar, kako je škof sodil prosta P o 1 i d o r a iz Mon ta gnane zaradi konkubinata. Iz te sodbe in še nekaterih drugih podatkih o generalnem vikarji Škofici je moči jasno spoznati cerkveno in nravstveno razmerje v Ljubljani okolo srede XVI. stoletja. .S. J?. Slovensko časopisje. Starodavne naše »Novice« so nastopile svoj 50. tečaj, nekoliko prenovljene po obliki in vsebini. — Celovški »Mir«, katerega je ustanovil pokojni Andrej Einspieler, in čegar krepki glas vztrajno drami koroške Slovence, izhaja od novega leta v večji obliki namesto po dvakrat po trikrat na mesec: dne 10., 20. in 30. vsakega meseca. Za imovitejše rodoljube velja' 2 gld., za menj imovite pa I gld, 50 kr. na leto. — Mariborski »Slovenski Gospodar« je tudi povečal svojo obliko, cena pa se mu je znižala na 2 gld. 50 kr. Muzejsko društvo. Na obilo obiskanem zboru dne' 13. prosinca je predaval g. prof. Julij IVallner o »Kranjski in Primorski v začetku avstrijske nasledstvene vojske.« Vlada je sklicala dne- 6. kimovca 1741. leta notranje - avstrijsko obrambeno komisijo v Gradec, da osnuje deželno brambo in zavaruje mejne prehode, Kranjski stanovi se h Listek.