Tine Hribar PLOTINOVO NAD-BOŠTVENO ENO KOT BREZMEJNA MOČ (Platon - Aristotel - Plotin) Iz Platonovega razumetja sveta kot kozmosa in/ali agalme, sveta kot umno, 193 dobro in lepo urejenega vesolja, ki gaje izoblikoval, namreč po svoji podobi, Bog, tako da svet ni skupek mrtvih stvari, marveč veličastno živo bitje, izhajata tudi neoplatonika Plotin in Proklos. Proklovo ime za demiurga je agalmatopoios. Ohranja se torej predstava o kozmopoetičnosti boga kot demiurga. Vendar pa bog zdaj ni več najvišja instanca. Počelo vsega po Plotinu ni Bog kot Um, marveč nad-umno oziroma nad-boštveno Eno. Ključne so naslednje Plotinove besede iz Enead: »KO GA MISLIŠ KOT UM ALI BOGA, JE VEČ KOT TO.« (VI 9,6.) V tem stavku iz devete razprave šeste eneade je zgoščena celotna Plotinova misel. Gre za razpravo O Dobrem ali o Enem,' ki je znana kot zadnja od 54 (6 x 9) razprav v Eneadah, dejansko pa je nastala med prvimi.2 1 Plotin: O Dobrem ali o Enem (prev. Robert Petkovšek); v: Filozofija na maturi 3 (1996)1, str.18-30. Grške izraze bom navajal po Plotins Schriften I a, Meiner, Hamburg 1956, 2 Do teh premikov je prišlo po zaslugi ali krivdi sestavljalca Enead; o tem poroča v zapisu O Plotinovem življenju in o ureditvi njegovih spisov sestavljalec sam: Porfirij. Navaja (glej Por-phyrios: Uber Plotins Leben; v: Plotins Schriften Vc: Anhang, Meiner, Hamburg 1958, str. 9 in naprej ter str. 57 in naprej), daje prvo skupino tekstov, med katerimi pod zaporedno številko 9 najdemo tudi spis O Dobrem ali o Enem, Plotin napisal pri 59 letih; zato jih ima za zgodnje, Eno je več kot Um ali Bog. Zakaj Um ali Bog? Zato ker Plotin izhaja iz Platonove enačbe Bog = Um oziroma Um = Bog. Ko Plotin govori o Bogu, izhaja torej iz Platonove podobe ali ideje Boga. Iz Boga, kakršnega nam predstavijo Platonovi dialogi Tirna'), Fileb in Zakoni. Izhodišče Plotinove obravnave Boga je potemtakem Bog uma. Bog uma, kije kot tak kajpada tudi umni Bog. To, daje Eno več kol Um ali Bog, pomeni, daje onkraj Boga ali Uma. Plotin Eno potemtakem postavi na tisto mesto, ki ga ima v Platonovi Državi (509b9-10) ideja Dobrega. Prav tista ideja, ki v Platonovih dialogih od Sofista naprej kot taka ponikne. Samo Eno pa je povzeto iz Platonovega Parmenida (]41e7—12), in sicer na ta način, da so njegova hipotetična določila iz prve hipoteze dialoga neposredno pozitivirana, se pravi spremenjena v Tezo. 1. Dynamis apciros Poleg te, Platonove dediščine pa je na Plotinovo zasnovo Enega močno 194 vplivala tudi Aristotelova 12. knjiga Metafizike-, v njej sta izrecno izenačena um (kot umcvanje umevanja) in bog, poleg tega pa je bog tu nič manj izrecno postavljen kot vrhovno bivajoče. Onkraj tega bivajočega ni ničesar, to pa pomeni, da Aristotel tistega, kar je Platon še imel pred očmi z idejo Dobrega, ne vidi več.3 Plotin pa na Platonovi sledi išče prav tisto onkraj bivajočega, celo nedozorele: »Prvih 21 ima po vsebini manjšo težo, tudi po obsegu še nimajo prave popolnosti; iz srednjega obdobja izhajajoči spisi, 24 jih je, pričajo o polni moči in so, če se ne oziramo na krajše, najbolj izpopolnjeni; 9 zadnjih pa je napisanih že ob pojemajoči moči, to velja zlasti za zadnje 4 še bolj kot za 5 predhodnih.« (Str. 19.) V Eneude je Porfirij Plotinove spise razvrstil oziroma zložil po vsebinskem kititeriju, ki si ga je sam izbral. Torej je ta, Porfirijev, kriterij odločil o tem, da pričujoči spis navajamo pod oznako VI, 9. ' Plotin poda kratek pregled stališč svojih predhodnikov, s tem pa tudi svoj obris zgodovine filozofije v spisu Peri ton trion archikon hypostaseon (V 1 ),0 treh izvornih podstatih (ker so krščanski teologi hipostaze razumeli v smislu rekla »Tri osebe, en sam Bog«, so imeli ta spis zelo v čislih). Potem ko razvije misel, kako Eno rodi Um in Um rodi Dušo, Plotin nadaljuje s trditvijo, da tudi Platon pozna tri stopnje: 1. obstaja oče vzroka vseh stvari, 2. ta vzrok je um, sc pravi demiurg, ki 3. naredi duše: »Očeta tega vzroka, ki je um, imenuje Dobro, tisto onkraj uma in onkraj bitnosti. Nadalje imenuje na mnogih mestih bivajoče in um ideja. Torej je Platon vedel, da iz Dobrega izhaja um in iz uma duša.« (Plolins Schriften, prav tam, str. 228.) Plotin želi s temi navedbami podkrepiti svoja izvajanja, češ saj so isto, kar mislim jaz, mislili že tudi aristotelovsko rečeno, tudi onkraj uma in/ali boga. Hrepeni po Dobrem ali Enem, kije nad umom oziroma nad bogom, drugače rečeno, po nad-umnem in nad-boštvenem Enem. Izpostavljeni Plotinov stavek, daje Eno več kot um ali bog, nahajamo znotraj ari stote lovskega konteksta. Nanaša se na 7. poglavje 12. knjige Metafizike, v katerem Aristotel Boga označi z zanj nenavadno sintagmo dynamis apeiros (Met 1073 a 7), neskončna, bolje, brezmejna moč. V učbenikih filozofije ponavadi najdemo le dvojico dynamis - energeia, možnost - dejanskost, ponazorjeno z odnosom med kamnom kot možnostjo kipa in v kip oblikovanim kamnom kot dejanskostjo kipa. Ta predstava se je tako zasidrala, daje postala domala izključna in da marsikateri razlagalec Aristotela zato oznake dynamis apeiros sploh ne sprejema kot oznake za Boga; zavrača jo, češ da Bog kot energeia ne more biti dynamis in da kot telos ne more biti to apeiron.* Veliko jih je torej, ki ne morejo dojeti, da v navedeni Aristotelovi drugi, tisti, ki so večje avtoritete od mene. Že Pannenid, nadaljuje, je mislil tako, saj je dopustil sovpadanje bivajočega in uma, tako da bivajočega ni izenačeval s čutnimi stvarmi: kajti isto je umeti kot bili. Bivajoče primerja s kroglo, ki zaobjema vse, saj umevanje ni zunaj bivajočega, marveč v njem. Morda pa bi mu lahko očitali, da Eno iz njegovih spisov ni zares Eno, ker da vključuje mnogo. To je povsem razjasnil Platon, meni Plotin, ko v svojem Parmenidu takoj, že vnaprej razloči med Enim v pravem pomenu, prvim Enim, in drugim Enim, tj. enim mnogega, in nazadnje tretjim Enim, ki združuje eno in mnogo. Anaksagoras, ki ima um za čistega in nepomešanega, prav tako postavlja Prvo kot Enostavno oziroma Eno kot ločeno (choriston : transcendentno). Pa tudi Heraklit je vedel, daje Eno večno in umno ter da so v nenehnem toku le telesne stvari. Po Empedoklu ločuje le prepir, sovraštvo, ljubezen pa je Eno. »Kasneje je Prvo Aristotel imenoval ločeno in umno, a ko trdi, da samega sebe umeva, ga spet ne nareja za Prvega. Ko ob tem postavlja še veliko drugih umnih bitij, in sicer toliko, kolikor je nebesnih sfer, ki da jih gibljejo posamična umna bilja, postavlja umnostno drugače od Platona - ker ne razpolaga z nujnosinim, postavlja lc verjetno. Lahko pa podvomimo o tem, ali ima ta nauk sploh kako verjetnost; bolj verjetno je namreč, da vse sfere spadajo v enotni sestav in se ravnajo po enem, in sicer po Prvem. Lahko bi se vprašali, ali po njem mnoštvo umnih bitij izvira iz enega, Prvega, ali pa naj bi bilo v umnostnem mnogo počel.« (Str. 232.) Plotin se zavzema kajpada za en in samo en umni kozmos (kostnos noetos). Edino to je v skladu z Enim, ki jc onkraj bivajočega in uma: onkraj v umu umevanega (idej) in umevanja samega. Tako v okviru vsega bivajočega (beri: nadčutnega oziroma zunajčutnega) kot v okviru človeka so tri hipostaze: Eno, Uiti in Duša. Ne v človeku kot čutnem, temveč v človeku kot umnem bitju: »v tistem pomenu, ko Platon govori o notranjem človeku (ton eiso anthropon)« (str. 234). 4 Pri Aristotelu je izjav v podporo takšnega stališča seveda polno, npr. v Fiziki (207a7 - 32), a se nanašajo na snov kot prvo snov (prote hyle). Neomejeno (brezmejno, neskončno) je tisto, sintagmi dynamis pač ne pomeni možnosti, marveč moč, in da zato pomeni isto kot energeia: isto kot dejanskost oziroma dejanstvo. Eno kot dynamis apeiros, brezmejna moč, ima svoje poreklo v Platonovi ideji Dobrega. Ideja Dobrega kot mišljenje in bit omogočajoča Moč ni samo nad vsakršno možnostjo, ampak tudi nad vsako dejanskostjo. Saj bit, aristo-telovsko rečeno, ni nič drugega kot dejanskost. To, kar je onkraj biti, je torej tudi onkraj dejanskosti, se pravi nad njo. Če je dynamis kot gola možnost pod dejanskostjo, pa je kot čista moč ne samo nad golo možnostjo, ampak tudi nad polno dejanskostjo. In prav v tem smislu jo razume tudi Plotin, ko o Enem in njegovi neskončnosti oziroma brezmejnosti pravi (VI 9,6,10-15): »Dojeti ga moramo torej kot neskončno/brezmejno; ne ker bi bilo neizmerljivo po velikosti ali številu, marveč zaradi nezaobsegljivosti moči (allet to aperileplo tes dvnameos). Kajti ko ga umevaš kot Um ali Boga, je več kot to. In če si ga morda enotiš z raz-umom (dianoia), je tudi tedaj bolj Eno od tistega, kar si naumil o njem: je bolj enovito od tvojega umevanja. Saj je ono 196 samo, brez vsakega dodatka.«5 Primerjajmo zdaj ta Plotinov opis Enega z Aristotelovim zadnjim odstav- pravi tu Aristotel, ki mu, naj mu odvzamemo karkoli, vselej lahko vzamemo še nekaj. Vselej preostane še nekaj, ostane tako rekoč zunaj. »Tisto, kar nima zunaj ničesar več, pa je dovršeno in celo. Celo opredeljujemo kot tisto, čemur nič ne manjka, kot v primeru celega človeka ali cele omare. In kot je v teh posameznih primerih, je tudi nasploh: celo je tisto, kar nima ničesar zunaj sebe.« Je tisto, kar je prisotno v celoti, kot dovršeno v samem sebi. Zato pomeni biti celovit in biti dovršen, se pravi obmejen, eno in isto. »Dovršeno (feleitm) pa ni nič, kar nima svrhe, svrha (telos) pa jc meja (paraš). Zato ima Pannenid bolj prav kot Meliso, saj ta trdi, daje celota neomejena, po prvem pa je celota obmejena.« Neomejeno je namreč le snov dovršenosti, možnost (