^Dteljska kn/ učiteljski GLASILO „ZVEZE SLOVANSKIH UČITELJSKIH DRUŠTEV V TRSTU**. Izhaja ]. 'm 16. vsakega meseca. Uredništvo v Trstu, ul. Ruggero Manna št. 20, 1. n. Slovenski rokopisi naj-se pošiljajo na uredništvo v Trstu, hrvatski na naslov: „Središnji otlbor hrvatskih uCiteljskih društava Istre" v Kastvu. — Izdaja »Zveza jugoslovenskih učiteljskih društev v Trstu", za uredništvo odgovoren Silvester Pertot. — List je za člane izdajateljice brezplačen, naročnina za nečlane L 24.— Upravništvo v Trstu, ulica Molin grande 16, 1. n. — Tekoči poštni račun. — Tiska Tiskarna Edinost v Trstu. Ste v. 12. V Trstu, dne 16. avgusta 1920. Leto I. Dtlegocijsko zborovanje »Zveze slovanskih ufitellskili druiteo" v Trstu. Vojščak. Po delegacijskem zborovanju. Zveza slovanskih učiteljskih društev je imela 5- i*1 6. t. m. dva delapolna dneva. Pokazala sta predvsem, pred kako ogromno nalogo stoji učiteljstvo, koliko požrtvovanja in krepke volje bo moralo zastaviti, da se upre pogubnemu proti toku, in da vspostavi ono stanje, ki je vladalo v naših krajih pred vojno. Povsod, povsod ista strašna slika razdejanja ; zgradba, delo nešte-vilnih rok v teku zadnjih, desetletij, leži v razvalinah. Potreba je, ne-le idealizma posameznika, ampak organizirane vstrajnosti množice, da ne omagamo pod hromečo zavestjo grozne istini-tosti. Kot v omotici zremo na brezkončno vrsto s .^razdejanja, ki hite mimo strmečih oči, ter puščajo za seboj bolesten občutek pogorišča. Naša šola je postala torišče neslanih eksperimentov in samovoljnih odredb nekompetentnih cmiteljev. . Na tisto autonomijo, ki smo jo imeli v reakcionarni Avstriji in jo smatrali Za popolnoma nezadostno, gledamo danes v režimu svobode s hrepenečimi očmi. v Zatrli so nam sleherno samoupravo, poitalijan Cujejo naše šole in našo mladino, razpredli so Po šolski ustanovi nerazrešljiv birokratičen kaos, bombardirajo učiteljstvo s konfuznimi odredbami, naše šolstvo ubijajo z nesposobnimi nadzorniki, ki so postali nadzorniki radi bogve kakih zaslug — a gotovo ne šolskih, premeščajo učiteljstvo na čisto nezakonite načine, vlačijo ga v tuje kraje, od koder se vrača često bolno in strto na duši in telesu, kaznujejo ga brez vzroka, brez preiskav in zakonite razsodbe, mečejo ga iz službe, šikaniiajo ga po vojaških m organih javnega varstva, postavljajo mu miečnozobe občinske gerente, ki fung rajo kot krajni šolski nadzorniki z vso potrebno »objek-h vnos tj o “ in »inteligenco", razpuščajo mu društva, ovirajo na vse mogoče malenkostne načine vsako društveno delovanje, zasledujejo vse nje-B°ve korake, sestavljajo o njegovem vedenju ccle knjige s črnimi pikami, s kratka: spreme-n,h so deželo, kjer so vladali nekdaj zakoni v Pravi turški pašalik. In vse to imenujejo civilizacijo in svobodo. Solze zatiranih in po krivici preganjanih za zn^menujejo pohod te civilizacije. Učiteljstvo ima dovolj. Pripravljeno je imenovati poslej vsako krivico, vsako nesposobnost m samovoljnost, vsako nezakonitost z, njenim Pravim imenom. Metode s katerimi učiteljstvo aktiraj0i so barbarske in ne civilizatorne in naloga učiteljstva je, razgaliti to barbarstvo pred cmi vseh dobromislečih in hotečih. . tem sklepom je cdhajaio učiteljstvo od vo)ega zborovanja in naloga njegove organi zacije je, da temu sklepu pomaga k izvršitvi. * * * V naslednjem podajemo poročilo o delegacijskem zborovanjem samem. Prej pa naj mimogrede omenimo, da so bili prvotno ti naši učiteljski dnevi nekoliko drugače zamišljeni, kakor so se v resnici mogli izvršiti. TežkoČe, ki so se nam stavile v zadnjem času na pot, s° bile velike in, da je bilo mogoče izpeljati .VSaJ del prvotno določenega programa, gre ^ala našemu vrlemu in vztrajnemu predsed-tov. A. Germeku. pja'^z vse drugo pa pokladamo s prezirom Poročilo o delegacijskem zborovanju »Zveze". Dne 6. avgusta t. 1, se je vršlo javno dele-gacijsko zbor ovanje uZve-be-la le-ti, i-ma že-lo, na-bi-ra-mo že-lo-de, ma-ti me bo-ža, be-žim, rmta ni be-la. Še slabše je pri Krulcu, kjer čitamo za črko »s« s d-to; si-to> si-to; ti ma-ti, si-ro-ta, ma-ti’ u-mi-va sado, si-ro-ta mo-ita ni-ti, ni u-mi-ta, ma-ti lin si-ro-ta vo-zi-ita o-ta-vo, ti, si-ro-ta ni si-ta, ma-ti‘ tio-žii ni ži-ta. Alii ni to besedičenje že višek koinfuzije? Vse ito pa sledi iz tega, ker jie hotel sesitavljalec zbrati kolikor mogoče veliko besejd, ki vsebujejo glas »s« in ki ne vsebujejo še neznanih glasov. Te je potem verižil, kakor se je pač dalou Odraste! človek bo tu -pa tam uganil, kaj hoče ta ali oni stavek povedati (n. pr. — ni umita, namreč posoda); nemogoče pa je to pri otrc.ku. Učitelj mora take in enake stavke ter abstraktne pojme (n. pr. pom. gl. biti!) pojasnjevati na dolgo in široko. — Otrobi zdehajo; potem berejo stavke zlogoma in celote a jasnosti ni nikjer. Gori omenjene težkoče in slabosti poravnajo in odpravijo ponavljalne skupine. Prirodnih glasov je veliko, lahko jih tedaj uvrstimo za vaje v branju in pisanju h glasovom, katere smo pridobili, sicer pa sproti le take, ki ne vsebujejo še neznanih glasov. Naštejem nekatere! Za glascu! m: me (ovca); n: no, ne; v: van (majhen pes); r: ra-ra (trobenta); č: čiv-čiv; š: aš, šč; b: buim, bim-bam-bom, ci-ci-be; h: hi-hi, he-he, ho-ho, i-ha-lia, hov-hov; k: ko-ko, kok-kek, ki-,ke-ri-ki, res.k, kvak; t: tra-la-la-lom, tra-ra-ra, štr-bunk, ščink; d: idrsk: kc-ko-daik; j: ju-hej, ju-hu, mjav; p: pi-kai-po-ka, pok, piki-pok, pet-pedi, klip^klolp, tip-top; g: re-ga, f: frr, ci-ci-fuj; z: zum-zum; ž: živ-žav, ži-ga-ža-ga. —■ Sicer pa nisem nasproten, če se med gornje ponavljalne skupine, uvnste tudi nekateri konkretni pojmi. Zametujem le že prej označene. To je v glavnem moja slika načina pridobivanja iglasov in njih znamenj v naši bodoči začetnici. Morebitni ugovor, da tu ne moremo gojiti risanja, ne velja, ker se tudi po tej metodi obravnavajo predmeti, kakor v prejšnji. Priporočati bi bilo celo, da se goji risanje v naših šolah na prvi stopnji v večji meri kot dozdaj. V Gaberšček - Razingerjevem »-Abecedniku« in Knulčevi »Čitanki« slede za malimi črkamii fonetične vaje in včitavanja-bralnih težkoč. Wider tega nima, in to je pb mojem mnenju popolnoma prav. Čemu mučiti sebe in otroke s suhoparnimi besedami in stavki, kjer ne moremo olepšati pouka na noben način, in kjer je uspeh nasproti trudu in zamudi časa malenkosten? Brez pomišljanja lahko preidemo od malih črk na velike. Če pa otroci v resnici potrebujejo po malih črkah večje temeljitosti v branju in pisanju, nadomestimo te vaje z nekaterimi' slikami iz nazornega naulka, kjer bodo napisovali imena ionih predmetov, o katerih so se poprej učili. Istočasno iahko napi-isuje jo tudi kratke (gole) stavke v zvezi s predmeti. Primer! Naz. maiulk: šolska soba. Napisovanje besed: tabla, miza, klop, omara, okno, vrata, strop, tla, ziid, stena, peč, obešalo, knjiga, zvezek in dr. (Take slike bi bile: šola, dom, cerkev, pokopališče, travnik, polje, potok, semenj i. t. d.) Napisane besede otroci čiitajo in ijih pri pouku drugega oddelkai (na eniorazrednici) prepisujejo. Seveda bi morali biti ti predmeti v novi začetnici naslikani, sledila bi jim pisana in tiskana imena ter stavkovno izražanje: kakšni Si o, kaj delajo. Zgoraj sem omenil, da preidemo lahko od malih črk takoj k velikim jvendar se mi zdi umestno, da uvrstimo v začetnico tuldi te vaje, tako jih bo potem oni učitelj, ki jih ne rabi, izpustil, ‘drugemu pa bodo zelo dobro služile. Sedaj, ko take zdčetnice še nimamo, obravnavam po potrebi te slike s pomočjo knjige za nazorni nauk. Otroci mi sami napi®ujeijo vsa konkretna Imena na tablo in v zvezke. Ko smo napisalA že precejšnje število takih imen, jih 'čitamo. Včasih imen ne pišemo, ampak jih tiskamo ter potem čitamo. Tako se vadijo otroci pisati An bratil pisane besede, poleg tega pa se do dobra izurijo v spoznavanju in branju tiskanih črk in besed, posebno ker morajo tiskane pismenke, iz katerih sestavljajo besede, sami iskati, potem ko sem jih razvrstil po šolski mizi; ali po odru. Ko so učenci dobro utrjeni v branju iin pisanju malih pismenk, preidemo do velikih črk. Za obravnavo velikih črk naj omenim v prvi vrsti sledeče! P,usti otrokom, da sami napišejo vsako novo, veliko črko. Vedno je v šoli kak učenec ali učenka, ki že zna pisati črko, katero hočemo pridobiti. Krivica bi tedaj bila, če hi se učitelj ne oziral na znanje otrok. Ali ni bolje, da črko napiše učenec, kakor oai učitelj. o katerem učenci itak vedo, da mora znati vse črke in še mnogo več? Potom takega postopanja' se vzbudi v otrocih veselje ‘do učenja, tako da tekmujejo med sabo, kateri bo več znal. Velike črke ,bi pridobivali v novi začetnici po ■ilstem načinu in re'dno, kakor do sedaj. Nadomestili bi le razna krstna imena v sedanjih začetnicah s priimki in imeni slovenskih pesnikov im pisateljev, seveda le tam, kjer je to mogoče, ker toliko An tako različnih imen naših mož nimalmo, da bi zadostovala za vse črke. Na ta način bi (seznanili otroke že v prvem šolskem letu z imeni naših umetnikov, za’ katere bi se pozneje v šolski dobi in tudi po dokončani šoli, bolj zanimali; kakor do sedaj. Lahko tpa pridobimo one velike črke, katere so začetnice otroških priimkov in krstnih imen v šoli, tako da napiše dotočni otrok svoj priimek sam na tablo. Ako slučajno sam ne zna, pa naj stori to kak drug sošolec ali sošolka. Še le potem preidemo k isti črki v začetnici. Gotovo je, da tudi na (ta način, ni mogoče pridobiti vs-eh velikih črk, talko smo slej kot prej navezami na začetnico. V zadnjem delu — začetnice — čtiva zastopam isto stališče,- kakior sta ga obrazložila tovariša Loč-miškar in Sivec, zato o tem delu ne bom podrobneje razpravljal. Pripomnim samo! Začetnica je prva otrokova knjiga in nima samo namena, da ga navadi in izuri v čitanju in pisanju, temveč mu mora vzbuditi veselje do knjig v višjih šolskih letih in pozneje v življenju. Tvoriti mora prebod' od igranja; do učenja. Biti mora ogledalo otroške duše. Prva knjiga naj boi tudi po zunanjosti kolikor mogoče lepa in popolna. Zadnji - pripovedni del naj vsebuje več primernih narodnih pravljic, katere otroci že doma tako radi poslušajo. Vsaj nekatere pravljice na j bodo ponazorjene' z barvnimi slikami. Zavržejo' naj se vsi koščki o vzvišenih otrocih polnih morale, ker na zemlji ni laikih otrok. Uvrste naj se v začetnico primerne pesmi naših pesnikov - umetnikov. — Trdno sem uverjen, da bo naša prva bodoča začetnica sestavljena po novi; metodi, pa naj izide v Trstu ali v Ljubljani. Nič bi me pa boLj ne veselilo, kakor če bi dobili tako začetnico mi, kar nas je tu; tako bi- pokazali svojo moč in napredek od tistega časa, ko smo navezani sami nase. iz organizacije. Počitniški tečaj. Vsled sklepa Zvezine delegacije se bo vršil v drugi polovici meseca septembra t. 1. učiteljski počitniški tečaj, ki je proračunan na dobo enega tedna. Vsak dan predpoldne se vrši po( eno predavanje in sicer iz 'sledečih panog: gospodarske organizacije sociološko spoznanje, politika in etika, izobraževalno delo učiteljstva izven šole, verska toleranca, socializem s posebnim ozitTom na narodnost in verstvo. Pol vsakem predavanju se vrši zgolj akademična razprava o predmetu. V popoldanskih urah pa se bodo obdržavale proste •diskusije o navedenih panogah s posebnim ozirom na praktično uporabo v našem; kulturnem in političnem življenju. S predlavanji in diskusijami se bode izpolnilo 6 delavnikov — sedmi dian, v nedeljoi se pa priredi primeren izlet, ki se bo natančneje določi po predlogih organizatorjev tečaja skupaj z vsemi udeleženci. Namen in važnost takega izobraževalnega tečaja je razvidna že iz programa. Razpravljali1 ise bodo problemi, ki so danes najaktualnejši, toda ne samo zato, ker sia aktualni., marveč predvsem, ker so in ostanejo to problemi vseh časov. Učitelj, ki hoče veljati medi ljudstvom za intelektualca, mora o njih premišljevati in zavzeti' svoje stališče. Brez* načel je v javnem življenju vsaka kulturna misija nemogoča. »Zveza« se obrača z vabilom k udeležbi na vse napredkal in orientacije željne učitelje, zlasti pa na mlade tovariše, ki imajo dovolj dobre volje, postaviti svoje moči v služboi vsestranskega napredka. Tečaj se bo vršil, kct je omenjeno, v drugi polovici meseca septembra v Trstu, Za brezplačno 'prenočišče bo poskrbela »Zveza;«. Kdor se mislil tečaja udeležiti, je maprošen, da naznani to še tekom tega meseca, najpozneje pa do 8, septembra 1.1., tov. Antonu Germeku, Sv. Ivan št. 950, '(pri Trstu). Vodstvo. Zborovanje »Tolminskega učiteljskega društva«. Zborovanje »Tolminskega učiteljskega društva« dne 12. 'julija je bilo precej dobro obiskano. Predsednik Rakovšček pozdravi navzoče in pojasni več vlog, ki jih je poslalo društvo oblastim. Civilni komisarijat naznanja, da se uradna učiteljska konferenca letos ne more sklicati, ker je g. okrajni šol. nadzornik preveč zaposlen; skliče se prihodnje leto. Učiteljska knjižnica sc je prepeljala iz Podbrda v tolminsko ljudsko šolo. Izvoljen je knjižnični odsek — L. Obleščak, Just. Silič, Fr. Sivec, — ki jo bo oskrboval. Knjižničarka je Just. Silič. Društvo je interveniralo pri okrajnem šolskem svetu glede zastalih pavšalov za šol. leta 1916-17, 1917-18. Dobilo jc odgovor, da se bo oblast za to zanimala in prosi naj prizadeta šolska vodstva naznanijo vsote, ki' še niso bile izplačane. Na vlogo, da naj se skliče seja okr. šol. sveta zaradi razpisa učiteljskih mest, je prišel odgovor, da bodo razpisane službe, ko bodo dani pogoji za razpise in se prouči kako vrednost imajo naša izpričevala za nove pokrajine. Seja okr. šol. sveta bo razpisana, ko pride dovoljenje od j ri-stojne oblasti. Na vlogo, da bodi poslovni jezik slovenski, društvo še ni dobilo odgovora. Zbor svečenikov sv. Pavla je poslal društvu vlogo, v kateri prosi, naj se izreče učiteljstvo za obveznost krščanskega nauka. Zborovalci so vzeli isto z odobravanjem soglasno v znanje. Glede izvolitve delegatov za deželno učiteljsko konferenca so bili zborovalci mnenja, da se nikakor ne morejo odzvati pozivu, ker nimajo niti enega člana, ki bi bil zmožen, da se v italijanskem jeziku udeležuje potrebnih debat.. Tudi odklanjajo za letos sestavo podrobnih učnih načrtov in sklenejo vposlati le prevdarke učne snovi za šolsko leto 1920-21. Z ozirom na to, da misli oblast uvesti s prihod- njim šol. letom italijanščino v ljudske šole, sc izrečejo zborovalci soglasno proti in zahtevajo, naj se poučuje ista samo tam, kjer se je poučevala prej nemščina. Obenem vzamejo z obžalovanjem na znanje, da mučenja premeščati oblast definitivno nameščeno učiteljstvo brez disciplinarne preiskave iz kraja v kraj. Za delegacijsko zborovanje v Trstu so bili izvoljeni tov. Perko Rud., Ger-želj Alb., Iv. Geržclj, Fr. Kašča, Lj. Mesar, Kil. Podgornik, Fr. Sivec, Vikt. Vuga. Glavna skupština hrv. učitelj, društava za Istru obdr-žavala se u Pazinu dne 8. srpnja u prostorijama »Hrvat-ske Čitaonice« uz sledeči dnevni red: I. Nagovor predsednika; II. Izvešče tajnika; III. Izvešče blagajnika; IV. Izvešče o »Radničkoj komori«; V. Pro-mena pravila; VI. Izbor odbora; VII. Izbor delegata u »Delegacijski zbor Saveza«; VIII. Slučajnosti. I. Predsednik, drug Medvedič, konštatira dovoljan broj članova, ter otvara skupštinu u 9 sati. Imenuje beležni-cima druga Marka Zlatica i družicu Veru Defar, redate-ljima Goštinčara i Vodariča, a revizorima računa Nežica i Licula. Čita brzojavni pozdrav druga Mija Radiča u ime drugova sa kvarnerskih otoka. Za drugove iz Li-burnije veli, da su o svemu več raspravljali na skupštini držanoj na Matul jama dne 1. srpnja. Za svako eventualno razjašnjenje poslaše na današnju skupštinu druga Staniča iz Kastva Pozdravlja bratski sve prisutne, a osobito drugove Slovence: Sarneca, Hreščaka, Leonardisa i Brceta. Predstavlja skupštinarima odaslanika političke .oblasti, nadzornika Siderinia, kojem toplo priporuča, da u vršenju zakona bude pravedan u pravom smislu reči. Pozdravlja nadalje gosp. Belaniča, urednika »Pučkog Prijatelja.« Veli zatim, da je odborov rad — uza svu volju i marljivost — bio težak i neugodan; nailazio je posvuda na poteškoče, Bračo! U organizaciji jc moč. Svi složno napredi Manje kritiziranja, a više rada — kliče predsednik — pa čemo onda sretno i bez ikakvib poteškoča dovesti našu ladju (društvo) u pravu luku. Premnogo aktuclnih pitanja imademo, da danas rešimo, ali najglavnije pitanje je naš pristup u »Radničku komo-ru.« U borbi za naš obstanak, mi — narodni učitelji — nemarno danas drugog oružja do »R. k,« koja je uzela u okrilje sve potlačene, med ju koje nažalost spadamo i mi, lučonoše prosvete, a to je atentat na kulturo, a time i na drobrobit čovečanstva, II. Drug Opašič čita svoje izvešče, iz koga saopčujemo: Tajnik našeg društva drug Brnobič otselio se polo- vicom svibanja u Jugoslaviju, pa sam privremeno preu-zeo njegove poslove. Izvestiti ču vas ukratko o radu odbora od zadnje glavne skupštine do danas. Odbor je obdržavao usve 18 sednica, na kojima je ras-pravljao sva pitanja, koja se tiču naših škola i učitelja, te poduzimao sve potrebite korake u korist istih. Premnogi su naši korači ostali bez uspeha, mnoge naše pri-tužbe i, želja bez rešenja, ali tome se nije čuditi u današnjem abnomalnim vremtnima. Malo dana iza naše skupštine bila je ustanovna skupština »Saveza« svih jugoslovenskih učiteljskih društava u okupiranem krajevima. O programu i radu »Saveza« otfavešteni ste putom našeg glasila. O jakosti jedne jake učiteljske organizacije uveren je svaki pojedini od nas. Da možemo svi tim navaloma odoljevati, da možemo šti-titi interese naše i škola naših, moramo imati čvrstu or-ganizaciju, a to je naš »Savez,« koji če nas voditi pod geslom: Svi za jednoga, a jedan za sve.« Svi predlogi i zaključki glavne skupštine bili so po mogučnosti izvršeni, a tako i oni kotarskih skujpština i odborskih sednica, a i pojedincima, kada su štogod za-tražili od odbora naslojalo se udovoljiti. Poslali smo razne molbe, proteste i predloge na kompetentne oblasti i to a) o plesu i njegovom štetnom delovanju na moral dece; b) o pušenju sa Strane dece; c) o promenjivanju hrvat-skih imena školske dece u talijanska; d) o dopisivanju učitelja sa školskim oblastima u hrv. jeziku; c) o sazivu službenih kotarskih učit. skupština; f) o roditeljskim sa-slancima; g) o poduči veronauka u pučkoj školi; h) o čitankama i knjigama uopšte; i) o novim školskim tiska-nicama itd., a u zadnje vreme rcasumirali smo u jednoj prestavci na gen. civ. komisara u Trstu g. Mosconi-a sve nepravde i nezakonitosti, koje su se dogodile — u koliko je nama poznato — našim drugovima i školama i dodali što mi sve tražimo od škoiskih oblasti. Materijalna beda, koja nas je dugo vremena tištila (ti-šti.nas i danas! Op. pisca) i zahtevala mnogo žrtava medju učiteljima i njihovim obiteljima nagnala nas je koncem godine 1919 u Jtrajk, koji jc trajao oko 6 sedmica. Uspeli smo u toliko, da se je bar donekle poboljšalo naše neznosno materijalno stanje. Ima još te nažalost mnogo naših drugova, koji nijesu dobili beriva što im po zakonu pripadaju, ili su im bila protizakonito obustavljena, pa smo ih putem novina, opozorili što im je činiti. Depu-tacijama, koje smo slali u Poreč i Trst bilo je svaki put obečano, da če se sve povoljno Čimprej rešiti, ali naši drugovi moraju još uvek čekati. Čudno je, da se baš učitelji moraju toliko boriti da dodju do svojih prava. Nije ii možda i to znak, da nas se nitko ne boji, jer su naše organizacije preslabe? Naš je odbor nastojao, da sakupi u jedinstveno društvo celokupno jugoslovensko učiteljstvo Istre. Ovo mu je donekle i uspelo. — Medju hr-vatskim drugovima vrlo je neznatan broj oni':, koji još nisu stupili u naše društvo, a nekoliko njih ne plačaju redovito članarinu, pa ako ne učine doskora svoju du-žnost, morat če ih buduči odbor brisati iz društva. Slovensko učit. društvo za koparski koiar izjavilo se tako-djer za jedinstveno društvo, pa ima nada, da če se i oni nama pridružiti početkom buduče šk. g., kako nam je odbor njihovog društva več saopčio. Preuredili smo uz pripomoč dosadanjib predsiavnika učiteljskih društava pravila za jedinstveno društvo za celu Istru. Na dana-šnjoj skupštini čemo o njima konačno zaključiti. Odbor je želio več na početku ove godine, da se čim pre sazove glavna skupština. Na jednoj odborskoj sednici basa zaključamo, da se skupštine zajedno obdržava sa slovenskim učit. društvom za koparski kotar — to u Trstu par dana iza svršetka škole. Iznaša uzroke, s kojib je odbor bio prinužden da sazove skupštinu za danas u Phzin. Drug Marko Zlatič mnije, da bi se današnja skupština morala raspustiti s razloga, što nema prisotnih 50% članova, a osim toga po dogovoru skupština se ne sme.ob-državati pre svršetka šk. g. Predsednik odgovara Zlatiču, da je konštatirao dovoljan broj članova za» obdržavanje skupštine, u koju je svrhu primio sa sviju strana povoljne vesti, jedino su se drugovi iz Libumije nešto bunili. Velavažna pitanja imademo da danas rešimo, pa ne bi imalo smisla, da skupštinu prenesemo. Skupštinari sc zadovoljuju sa predsednikovim izvadje-nima, te se prelazi na dnevni red. III. Blagajnica Mara Opasič čita blagajničko izvešče, iz kojeg proizlazi, da je od 2. XI. 1919 do 8. VII. 1920 bilo prihoda 4235 L, rashoda 4216’20 L; čistog prihoda 18'80 L, a vrhu toga je uloženo u posujilnici 600 L, (Dalje prih.) Šolske vesti. Vse tovariše im tovarišice opozarjamo na sporočilo »Zveasinega« vodstva, ki ga objavljamo v današnji številki pod rubriko »Iz organizacije«. Meščanska šola v Postojni potrebuje s prihodnjim šol. letom nujno dobrega risarja- Tovariši (tovarišice), ki bi jih veselila tretja strokovna skupina, naj blagovolijo sporočiti svoj naslov ravnateljstvu. Ante Štiglic, nadučitelj u Poljanama, kotar Volosko, bio je interniran u Italiji i vratio se je h uči. Dozvclili su mu milostivo, da se može vratiti kuci, ali je morao prije izjaviti,, da jc zadovoljan, da bude iz Poljana službeno preimšten na koju drugu školu. Na temelju toga več ga premestili u istom svojstvu u Brešca, gde mora da pre-uzme službu do 15. ovoga meseca. Nije učinio ništa kažnjiva, a morao je tražiti preme-štenje. Zašto? Odgovora ne treba. Šola za gluhoneme v Trstu zatvorjena. Miunicipij poroča, dlai se s prihodnjimi šolskim letom ne odpre več šola za gluhoneme. Gluhonem? otroci se bodo mcuraii obrniti na druge slične zavode v Italiji. Književnost In umetnost. Damir Fcigel: Bacili in Bacilke. Humoreske. (Tiskala Narodna tUskamnjai v Gorici. Cena knjigi 3 L. Prodaja se v Gorici, v Katol. 'knjigarni, Gosp. ul. 2 in v Štokovi knjigarni v Trstu). Fkateij, rnaiš goriški znanec, avtor »Pol litra vi-pa v ca in mnogih poThtkov naš.h časnikov nam podaja v svoji' zbirki1 10 lahkih humoresk. Viečiina teh stvari dlaitira — žal — še iz predvojnega ozračja im smo jih že brali v »Domačem prijatelju« in diruigod1. Če pa pomiilslimo, da živimo v dobi, ki mam je vzela vsak smehljaj, dla že segamo po Nietzschejevem nlaluku: Učimo sie smejati! — tedaj nam bo liuidii tal Feiiglov prispevek dofofroldlošel; p|ožilvii mas. morda 'kakor pol litra pristnega1 vipavca. — sče izoziamemio humoreska «Nla svetovni' rafzstavi,« ki je najbolj raizMimj.emia in v itej zbirki najslaibša, so vise diruge prilbližinlo enako doibire, Itupaltam satirično n,a špic ene (Samiulm, Elektropbale i. dir.), večinoma ,pa le dobrodušne, ki te le ščegetajo1, dla praskneiš v smeh. — Na splošno lahko rečemo: Čeprav tem- stvarem; iz umetniškega stališča ne molrelmo dajati potuhe, veridiaJr moremo priznata, da sio pisane z veliko rutino. Stil me jeclja; stal vek -se drvi za stavkom v mrzlični hitrici, kolt dla je avtor sata okužen z »bialocilom zgovornostih« — Tisti, ki so smehiai željni, bodo radi segli po knjigi. A. Š. Srečko Kumar, pianist, se je vrnil iz tujine in se ustanovil v Trstu. Poučevati bo začel v Trstu in Skednju začetkom septembra. Tozadevne informacije daje na svojem stanovanju v Skednju št. 216, I. nad. (v Drejačevi hiši). Italijanski pisatelj Giovanni Verga, eden izmed prvih sedanjih pisateljev je praznoval te dna josem-diesetletoioa. Njegov veliki roman »Mialaioigliai« se. kffls-a z Mamzonijevimii »Promessi sposi«. Nemški pisatelj Ganghofer je umrl 24. julija v starosti 65 let. Zadela ga je kap. Razne vesti. Žensko učiteljišče v Zagrebu. Ura!dni list objavlja naredbo po kateri se - ustanovi v Zagrebu samostojno žensko učiteljišče. Fakulteta za trgovino in obrt v Zagrebu. Podpi-saria je naradba, po kateri se bo ma zagrebškem vseučilišču otvorila fakulteta za trgovino; iln obrt. Reidni' slušatelji bodo mogli bili samo; absolvirami gimnazijci in 'trgovski akademiki z maturo. Predavanja bodo trajala šest semestrov. Srbski šolski zakon v Vojvodini. Ministrstvo presvete je razširilo zakon o narodnih šolali, ki je dose-datj veljal zai Srbijo, itudd na ozemlje Vojvodine. S. tem.' je ukinjen prosvetni odbor ministrstva prosvete, ki je bil dosedaj v Novem Saidu.