Ne na Kranjsko? (Od Save.) ,Dčit. Tov." je priobčil v predzadnji številki članek BTovariši abiturienti!" v katerem se svari mladi učiteljski narašfiaj pred Eranjsko, ki je v zadnjem času zaslovela po nečloveškem in nepraričnem zatiranju Ijudskošolskega učiteljstva. Dotičui članek je gctovo pisal mož blagega srca, ki je že sam občutil vso težo dubovniške pesti, ki pa te ne privošči ubogerau abiturientu, ki poln idealov zapušča učiteljišče. Usmiljenje do mladeniča, ne pa politiška modrost sta mu potisnila pero r roke. Pravitn — politiška modrost! Ali bi bilo r resnici politiško modro oropati kranjsko deželo naprednega učiteljskega naraščaja? Nihče drugi bi ne bil bolje vesel posledic tega oklica kakor klerikalni kolovodje. Saj imajo rendar rse persekucije naprednega učiteljstva namen, kolikor mogoče zatreti napredno ufeiteljstvo. In ko bo enkrat to pobito, pride na vrsto tudi Slomškarija. Klerikalcem tudi ta ni všeč, ali dokler bodo še napredne učiteljske rrste močne, tako dolgo bo imela še Slomškarija svoj Eldorado. Pripravljen pa je že tajni načrt, po katerem pride tudi Slomškariji dan plačila, a sedaj jo še rabijo kot bojno sredstvo proti nam. Eer vedo, da bi bila izprememba ljudskošolskega zakona povod burnim demonstracijam in generalnemu štrajku, da bi znala biti opasna vsemu vladajočemu sistemu iu r prvi vrsti klerikalcem samim, ker redo, da vpije danes ljudstFO Bkralj je utnrl" a jutri že Bživel kralj": zaraditega bodo pustili zakon pri miru, a preloraili ga bodo kjer, kadar in kolikorkrat 66 jim bo zdela potreba. To delajo danesproti naprednjakom, jutri že zna to zadeti Slomškarje.*) V prvi vrsti bočejo uvesti po?sod poldnevni pouk ter v praksi odpraviti Jšolske kazni. Potom svojih demogoškib glasil bodo jeli opozarjati ljudstvo, da se mu ničesar oi potreba bati, ako otrok ne pošilja redno t šolo. S takim namigavanjem se bo doseglo, da ae bo število učeneev krčilo in učni uspeh manjšal. Tam, kjer je bilo prej po 200 obiskujočib otrok, jib bo potem še komaj po 50. Namesto 3 učiteljskih oseb, bo zadostovala ena, nadzorniki — podrepniki pa bodo zabterali le še trivium, a realije bodo zanemarjali, kakor se danes godi na Tirolskem in v Galiciji. Učitelj take šole bo moral biti v prvi vrsti organist, mežuar iu grobokop, potem še-le učitelj — kakor na Tirolskem. Nekega dne se bo potem zaprlo c. kr. učiteljišče, in vzgojo naraščaja prevzamejo redovniki. Ljubljančanom se bo nudil nov prizor. V črnih suknjah, obritih lic in s pipami v ustih bodo bodili prihodnji vzgojevalci naroda po tlaku ljubljanskih ulic na izprebod. Saj pravim, klerikalci že dobro vedo, s kom nadomestijo nas in Slomškarje. Sedaj v prehodni dobi se pa še poslužujejo učiteljev za silo, t. j. bivših propadlih dijakov, certifikatistov itd., kjer pa ni mogoče nastaviti *) Neki Slomškar-poslaneo je izjavil: rgaj tudi pri nas ne marajo učiteljev!" Uredn. moškega kot voditelja, nastavijo voditeljico, kar je tudi protizakonito. Pomanjkanje pravih učiteljev jim je deveta briga, saj Je dosti načinov nadomeščanja. Prej ko izgine zadnji moderni učitelj in bodisi ta naprednjak ali Slomškar, prej zasije ljudstru ona zlata doba popolne duhovnižke nadvlade in izsesavanja kakor na Španskem. In kaj pa u^iteljice. ki dajo še največ materijala klerikalni učiteljski organizaciji ? Njih število se bo izdatoo skrčilo. Po vaških enorazrednicah bodemo nahajali edino le moške, zakaj ženska je kot taka po duhovuiških nazorih nevredna opravljati službo mežnarja, la vzgojo meščaaskih deklet skrbele pa bodo nune, in le kot take se bodo mogle še Slomškarice udeleževati klerikalnega naobraževalnega delovanja. Lepa perspekti?a! Dragi bralec, draga bralka, nikar iie mislita, da je to sad moje domišljije. To je že davno sklenjeno v generalnem štabu klerikalnih armad, na to se pri nas dela na vse kriplje in tudi v Avstriji se že izvršuje. Te vrstice bodo peklensko zbodle slovenske klerikalce, zakaj odkrili smo njih nameravani atentat na naš narod, našo šolo, na eksistenco naprednega in zaslepljenega učiteljstva, cdkrili smo tajni načrt, skovan na shodu avstrijskih škofov. Izkušali se bodo ti demagogi s svojim 8ofizmom oprati, preprifiali bodo tudi o 8Toji nedolžnosti marsikatero damo, vzgojeno v klerikalnib zavodih, marsikateri Slomškar se bo hlinil, da je popolnoma prepričan o njib velikanskem prijateljstru, a pastirje in njih čredo vljudno rprašamo: nLi ne spoznate v naši preje navedeni sliki klerikalne ere blažene Tirolske? To je vaše delo, vi hinavei!" V deželah in državah, kjer gospoduje klerikalizem, je Ijudska vzgoja na najnižji stopnji, in učitelj je tam hlapec. To je neovrgljivi faktum. Sedaj pa, preljubi Slovenec, želiš si li tudi ti, da zatone prelepa Eranjska v Crnem morju? Te li ne boli sree, ko vidiš vklepanje našega naroda v najbujše robstvo? Se ti ne krčijo pesti, ko se jemlje našemu ljudstvu edino orožje — izobrazbo — s katero bi se mogel uspešno braniti pred navalom Nemca ? Ti bočeš vse to mirno gledati ter klicati: nMorituri vos salutantl" Eje je troja eneržija, kje troj ponos, Slovenec ? Ne obupaj, prijatelj! Vem, da te preganjajo, znam, da se ti smilijo troja žena, tvoji otroci, pa ne obupaj, iie obupaj! Skrbi za možat, vrlo izobražen in značajen učiteljski in ljudski naraščaj! Na učiteljišče ne smejo več taki, ki prodado za skledico leče svoje prepričanje; na učiteljišče ue smejo več Ijudje, ki jim je že vsepovsod izpodletelo; na učiteljišče spravljajmo najbolj talentirane učence naših ljudskih šol, a na izpit jih pripravljajmo sami! Vsak okraj naj pošlje na leto vsaj 3 talentirane, dobro podkovane dečke v učiteljišče, potem dobimo vrlih delavnih sobojevnikov, ki morajo ostati na Kranjskem! Tukaj rabimo Dadarjenih, mladih sobojevnikov, ki še niso vkovani v zakonske verige. Tak lažje prenese diseipliniranje. Za časa študij pa jih moramo pripravljati na boj. V vsakem kraju, kjer se nahaja ufciteljišče, ustauovi naj naša organizacija čitalnico in knjižnico za naš naraščaj. Poučna predavanja, znanstvene knjige in časopisi, prijateljsko občevanje z voditelji učiteljstva, pridno študiranje in treznost naj pripravijo naš bodofii naraščaj na boj. In mislite, da taki fantje ne pojdejo radi na mejdaa ? Z zavestjo, da gre za narodno in napredno idejo, bodo ti naši mladi sodelavci veliko storili zunaj med Ijud9tvom. Osobito pa mora imeti vsak mladi uaš sobrat zavest, da ni dninar, ampak vojščak. Tak učitelj bo v šoli in izven nje blagodejno vplival na narod! Z resignacijo in boječnostjo še ui nihče premagal sovražnika. V prvi vrsti se pa mora skrbeti, da si sami vzgojimo značaje! Današnje učiteljišče sicer uči, kako se vzgojujejo značaji, samo pa vzgaja binavce. Na kak način se to godi — prihodnjič. čudno je, da se je pred kakitni 15 leti polotila tudi štajerskega učiteljstva enaka resignaeija. Takrat se je ustanovila med učiteljstvom stranka nJungovcev", ki je razširjevala socialno demokracijo med učiteljstvom. Da bi pritisnila ta stranka na javno mnenje, je delovala na to, da je učiteljstvo jelo odklanjati vsako javno delovanje v različnih društvih ter odgovarjati mladeničem vstop v učiteljišče. Posledice so se kmalu pokazale. V krajih, kjer je imel prej učitelj glavuo besedo, jo je prevzel kaplan, a Dalje v prilogi. pomanjkanje učiteljstva ni nastopilo. Bazni samostani so poslali obilico ,,vernih" koleginj in tuintara so se prikazale eksotične rastline — učitelji za ailo. Učitelji niso bili nič kaj veseli svojih novih Bkolegov". Sedaj so se jim odprle oči, spoznali so, da so na krivi poti. 0 pravem času še so jo zapustili. S podvojeno silo 80 se podali v javnost, na pripravljalnico mariborakega učiteljišča pošiljajo najboljši material, (škoda, da ni v Ljubljani pripravljalnice!) učiteljska društva podpirajo pripravniško knjižnico, učiteljstvo se ehaja h kaadidati, in uspeh je ta, da dobivajo Štajerci (pa tudi Eorošei) iz Maribora viaoko naobraženih, delavnih in idealnih sobojevnikov. Predragi kranjski tovariš, posnemaj torej Štajerce v njih deloTanju, a ne v zmoti, zakaj ta bi znala poatati jako opasna. Preskrbi ae s čilimi močmi in glej, da te veliki trenutek ne dobi nepripravljenega. Vedi, le malo čaaa še, in ponosna klerikalna zgradba se podere v prah. Saj poznaš zgodovino! Li ni napredna misel porsod zmagovita? Li ne slišiš, kako poka klerikalna stavba, in če meni ne veruješ, poBlušaj odlomek iz članka, ki ga je priobčil kranjski klerikalni politik v številki graškega nVolksbIatt" z dne 18. avgusta 1.1.: BZvelikim nezadovoljatvom zasledujem vabanque politiko načelnika alovenske ljudske stranke in z menoj velika množica in t el i g e n t n i h somišljenikov slor. kršS. soc. stranke. . . Upi, ki jih je stavil Misija ua svojega protežiranca, katerega je uvedel v najvišjih krogih, se ne izpolnjujejo .. . Sedaj ae je bati, da je vrhunec (strankine mofii) zaradi korupcije v konservativnem taboru (principi postranska, kričanje in prazne besede glavna stvar) in zaradi p r i d nega, smotrenega dela nasprotnikov, ki ga odlikuje stvarno znanje.že prekoračen.to tembolj, ker so nekvalificirani napadi na vero v na8protnem časopisju izginili in inserira celo dr. ŠušteršiS svojo piaarno v ateistiškem BSlovenskem narodu" I — To je pisal kranjski klerikalni politik. Li vidite, da sam priznava zopetno nazadovanje klerikalizma? Sedaj ni čas tihe resigDacije, ampak trdno se je treba združiti, pozabiti je treba Tse prepire in osebnosti, skrbeti je treba za večjo izobrazbo naroda iu učitelJ8kega naraščaja, v šoli je treba podvojiti, da, potrojiti naše delo, in ni mogoče, da se ne bi skoraj 8istem izpremenil! 0 preganjanju kranjskega učiteljstva se je že zvedelo na dvoru in le vprašanje časa je, ko bo Sehwarz to poplačal s svojim upokojenjem in to tembolj, ker ao na Dunaju s kranjako klerikalno stranko nezadovoljni. Najbrže ne bo ye6 tistib. niastnih tisočakov za BGospodarsko zvezo". In kaj potem? Vabanque, vabanque!. .. Strašen mora biti ta Bmene-tekel-fares" graškega klerikalnega lista za naše klerikalce, a za nas učitelje se sliši kakor angeljsko petje. Poka, poka, povsod poka, kaj vse že čivkajo vrabci na strehah . . . strašen polom se pripravlja, a na razvalinah zraste novo življenje. Pri krstu tega hočemo kumovati, torej T8i na Eranjsko! —