oddelek za filozofijo filozofska fakulteta univerza v ljubljani aškerčeva 2 si-1000 ljubljana spletni naslov: martin.uranic@ff.uni-lj.si 29-53 Martin Uranič TRANSCENDENTALNO FENOMENOLOŠKA KONSTITUCIJA PROSTORA: FENOMEN PROSTORA PRI HUSSERLU 30 izvirni znanstveni članek 1Husserl E.:165.62:114 ::POVZETEK ČLANKA Pričujoči članek se loteva prikaza Husserlovega mišljenja fenomena pro- stora v času od nastanka predavanj Ding und Raum (1907) do tematizacije ži- vljenjskega sveta v Krizi. Medtem ko je prvi del namenjen Husserlovi kritiki novo- veške znanstvene koncepcije prostora, razprava v nadaljevanju poseže v samo osr- čje transcendentalno fenomenološke konstitucije prostora, kjer se srečamo z živo- tom kot nosilcem transcendentalne subjektivitete ter z mišljenjem zemeljskosti kot neodpravljive točke konstitucije slehernega gibanja in mirovanja. Ključne besede: fenomenologija, prostor, telesnost, konstitucija, transcendentalni ego ABSTRACT TRANSCENDENTAL PHENOMENOLOGICAL CONSTITUTION OF SPACE: THE PHENOMENON OF SPACE IN HUSSERL’S PHILOSOPHY The following paper tackles the depiction of Husserl’s philosophical thinking of the phe- nomenon of space in the time between his lectures Ding und Raum from 1907 and his treatment of life-world in his text Crisis. At first, the paper deals with Husserl’s criticism of the scientific conception of space of the modern age, and later on, in the second and the third part, it strives to look into the core of the transcendental phenomenological con- stitution of space, where we become acquainted with the living-body as the bearer of transcendental subjectivity, and with the concept of Earth as the basis-form for the con- stitution of every movement and rest. Key words: phenomenology, space, corporeality, constitution, transcendental ego Anthropos 3-4 (247-248) 2017, str. 29-53 martin uranič 31 ::UVOD1 Fenomen prostora, kot ga je v prvi polovici 20. stoletja mislil Husserl, moramo razu- meti v luči fenomenološke arheologije – »cikcak«. Če privzamemo Husserlovo pozicijo, da je svet že tudi predznanstveno časovno-prostorski svet in ga kot takega izkušamo v vsako- dnevni doksi življenjskega sveta, se nam mora v okviru danega članka prostor v nasprotju z matematično-fizikalno znanostjo pokazati ne več kot geometrijsko dojet neskončni tro- ali večdimenzionalni koordinatni sistem nasebnega, to je »objektivnega« sveta, tem- več v korelacijskem aprioriju transcendentalne zavesti, iz katere vse svetne reči kot tudi njihova prostorskost, ki jim vselej pripada, šele dobijo svojo osmislitev v univerzalni ho- rizontalni strukturi izkustva. Naloga razgrnitve strukture fenomena prostora pri Husser- lu nas tako znotraj pričujoče razprave napotuje nazaj k čistini čistega jaza, v katerem se znotraj imanentnega toka doživljajev prostorskost šele pokaže v tem, kar je kot samo-na- -sebi-kazoče-se, to je kot sintetično poenoteno konstitutivno dejanje transcendentalne za- vesti. Vendar, preden se dokončno spopademo s transcendentalno fenomenološko kon- stitucijsko strukturo prostora, naj za začetek v duhu arheologije (»cikcak«) najpoprej vzpostavimo fenomenološko kritiko obravnave prostora v naturalističnih znanostih, s či- mer si bomo obenem že zagotovili sestop k izvorni prostorskosti življenjskega sveta ter se nato po poti konstitucije povrnili k resnični ontološki veljavnosti ter predvsem epistemo- loški gotovosti prostorske izkušnje, kot nam je znotraj Husserlove fenomenologije že vse- skozi povečini prikrito dana v transcendentalnem življenju zavesti. ::I VRAČANJE K TOPOLOŠKI PROSTORSKOSTI ŽIVLJENJSKEGA SVETA V KONTEKSTU IZVORA GEOMETRIJE Objektivni prostor moderne znanosti, ki si je svojo veljavo začela utirati v novo- veškem mišljenju idealizirane narave, je dandanes povečini razumljen kot v neskonč- nosti izmerljiva on»nasebnost« res extensa. Spoznaten je kot nasebni naravi pripada- joča zunanja razsežnost, v katero s svojim, prav tako razsežnim telesom vstopa tudi človek. Kakorkoli se prostor že izkuša, je pri tem vselej mišljen kot objektivnost per se, kot objektivnost, neodvisna od vsakršne subjektivnosti človeškega izkušanja. Kot takega pa ga v eksaktnosti matematičnega postopka objektivno razlaga in proučuje geometrija. Da bi lahko mislili kritiko znanstvene idealizacije prostora, moramo zato skupaj s Husserlom z vnazajšnjim spraševanjem pokazati, na kakšen način je geome- trija v intersubjektivnem horizontu zgodovine ter vzpenjajoča se iz predznanstvene- ga življenjskega sveta izvorno sploh lahko prišla do svojega lastnega načina biti, s tem pa tudi do lastnega izvornega smisla. Začetki geometrije kot znanosti o »merjenju zemlje« segajo nazaj v antiko, kjer je bila, kot ugotavlja Husserl, naloga univerzalne znanosti razumljena znotraj končno 1 Članek je skrajšano besedilo s Prešernovo nagrado Filozofske fakultete nagrajene diplomske naloge Fenomenologija in fenomen prostora: v kontekstu Husserlove transcendentalno fenomenološke filozofije (2014). transcendentalno fenomenološka konstitucija prostora: fenomen prostora pri husserlu 32 sklenjenega apriorija, v katerem so vse zamisljive kategorije realnega pod vplivom Platonovega idealizma imele svojo udeležbo na idealnem. Tako je tudi prostor v okviru evklidske geometrije, kjer se je sicer izkušal v »realnem« svetu, apriori pripa- dal nadrejenemu svetu idej in se je lahko le na podlagi substancialnosti nadčutnega idealnega prostora manifestiral v končno zamejenem realnem svetu čutnosti. Bit ide- alnega prostora je bila potemtakem vse do novoveškega preoblikovanja domena končnosti univerzalne znanosti starega veka, ki nikoli ni prispel do tega, »da bi zajel možnost neskončne naloge, ki je za nas kot nekaj samoumevnega povezana s poj- mom geometrijskega prostora in pojmom geometrije kot temu geometrijskemu prostoru pripadajoče znanosti.« (Husserl, 2005: 35) Šele z novoveškim preoblikova- njem univerzalne znanosti, ki naprti znanosti neskončno nalogo spoznanja, namreč lahko k idealnemu prostoru pripada za nas nek univerzalni sistematično enotni apriori, neskončna in kljub neskončnosti v sebi sklenjena enotna sistematična teorija, ki, dvigajoč se iz aksiomatskih pojmov in načel, dopušča, da se lahko z deduktivno enoznačnostjo konstituira katero koli obliko, ki jo je mogoče zarisati v prostoru. Vse, kar idealiter »eksistira« v geometrijskem prostoru, je enoznačno vnaprej do- ločeno v vseh svojih določilih. Naše apodiktično mišljenje s tem, ko prek poj- mov, načel, sklepov, dokazov postopno napreduje v neskončnost, »odkriva« le to, kar je vnaprej, kar je že na sebi resnica.2 Z drugimi besedami, bit idealnega prostora je skupaj z Galilejevo matematizacijo narave iz nadčutnega sveta idej prešla v »nasebnost« realnega sveta, v katerem »je ne- skončna totaliteta bivajočega nasploh v sebi racionalna totaliteta, ki jo je treba ko- relativno, brez vsakršnega ostanka, obvladovati z univerzalno znanostjo.« (ibid.: 36) S tem pa svet kot totaliteta bivajočega v matematičnem naravoslovju postane neod- visen od človekovega subjektivnega načina bivanja, se pravi postane svet, znotraj ka- terega je prostor doumet kot res extensa, to je izmerljiva in objektivno določljiva raz- sežna substanca, v razumevanju in raziskovanju katere nam je na voljo resnično spo- znanje svetnih objektov v njihovi absolutni identiteti. Pri tem se nam morajo naši subjektivni doživljaji pokazati kot objektivno neresnični, kolikor se ne skladajo z matematično izmerljivo nasebnostjo, obenem pa idealizacija prostora doseže naše zavestno življenje do te mere, da se nam »[p]rehajanje med apriorno teorijo in em- pirijo [...] zdi tako vsakdanje, da običajno ne delamo razlike med prostorom in pro- storskimi oblikami, o katerih govori geometrija, ter prostorom in prostorskimi obli- kami izkustvene dejanskosti, kot da bi šlo za eno in isto.« (ibid.: 38) Vendar pa kljub temu, in to je Husserlova stava, obstaja med obema naravnanostma napram prosto- ru neka bistvena razlika, ki ostane znotraj galilejevske zastavitve znanosti nepremi- šljena. Idealni prostor apriorne teorije, to je »čiste geometrije«, namreč a priori ni 2 Husserl, E. (2005): Kriza evropskih znanosti in transcendentalna fenomenologija. Ljubljana: SM, str. 35. Anthropos 3-4 (247-248) 2017, str. 29-53 martin uranič 33 prostorsko izkustvo predznanstvenega subjektivno-relativnega doživljanja, temveč na tem izkustvu v abstraktni usmeritvi v gole prostorske oblike utemeljena idealnost, ki nazornemu izkustvu prostora šele naknadno podloži svojo pred-podstavko idealne- ga prostora. Ko je torej antična geometrija iz nazornega okolja čutnih podob prvič abstrahirala čiste geometrijske oblike, kot so denimo krog, trikotnik, daljica in tako dalje, to še niso bila določila objektivnega sveta, temveč prav idealne »čiste« oblike s svojo veljavo zgolj v »idealn[i] praks[i] ‘čistega mišljenja’, ki se zadržuje izključno v kraljestvu čistih mejnih oblik.« (ibid.: 40) Da pa so se te idealne prostorske oblike lah- ko premestile v nazornost izkustvenega sveta, je bilo potrebno šele odkriti njihovo zmožnost aplikacije v »resnično« objektivno bit sveta in po Husserlu je omenjeni prehod iz idealne prakse v realno omogočilo idealiziranje pred tem obstoječe empi- rične merilne tehnike, ki praktično odkriva možnost, da se določene empirične temeljne oblike, konkretno določene na podlagi faktično splošno razpoložljivih empirično-togih teles, izbe- rejo za mere in da se s pomočjo odnosov, ki obstajajo (oziroma jih je treba odkri- ti) med njimi in drugimi telesnimi oblikami, intersubjektivno in praktično eno- značno določijo te druge oblike – najprej v ožjih sferah (npr. na področju zemlje- merstva) in nato še v drugih, novih sferah oblik.3 Z idealiziranjem empirične merilne tehnike, ki je bila pred tem v uporabi v teh- nični praksi, se posledično novoveški znanosti »čista geometrija« ponudi kot sredstvo tehnike, kot aplikativna veda, ki ima sicer opravka z idealnostjo mejnih oblik, vendar pa obogatena z intersubjektivno določljivimi merskimi enotami izkustva lahko slu- ži kot znanost z zmožnostjo »sistematične izgradnje metodike merjenja za objektiv- no določanje oblik, in sicer s stalnim vzpenjanjem – kot nekakšna ‘aproksimacija’ – h geometrijskim idealom, mejnim oblikam.« (ibid.: 43)4 Na podlagi medsebojne prepletenosti empirične ter idealne prakse, ki je bila položena v izhodišče Galilejeve- ga raziskovanja, pa že lahko poskušamo razumeti, kako se je italijanskemu naravo- slovcu v začetku novega veka lahko porodila ideja matematičnega univerzuma kot v sebi dovršene »nasebne« tvorbe sveta in svetnih objektov. Husserl v Krizi tako Gali- leju, ki je prevzel tradicijo geometrije, položi v usta naslednje besede: Kjer koli se je izoblikovala takšna metodika [merjenja], smo s tem premostili tudi relativnost subjektivnih pojmovanj, ki predstavlja bistvo empirično-nazornega sveta. Kajti na ta način dobimo identično absolutno (irrelativ) resnico, o kateri se 3 Husserl, E. (2005): Kriza evropskih znanosti in transcendentalna fenomenologija. Ljubljana: Slovenska matica, str. 42. 4 Objektiviziranje oblik skozi stalno aproksimacijo pomeni, da se skupaj s človeštvom razvija tudi tehnika in stremi k izboljšavi, s čimer se npr. hipotetična določitev kroga z razvojem vseskozi izpopolnjuje proti za Husserla nikoli doseženemu cilju. Tako se, denimo zgodovinsko, z aproksimacijo določanja idealnih oblik »premico naredi še bolj premo, ravnino še bolj ravno« (Husserl, 2005: 39). transcendentalno fenomenološka konstitucija prostora: fenomen prostora pri husserlu 34 lahko prepriča vsakdo, ki lahko razume in uporablja metodo. Torej tu spoznava- mo resnično bivajoče – čeprav le v formi iz empirične danosti stalno vzpenjajoče se aproksimacije k idealni geometrijski obliki, ki deluje kot vodilni pol.5 V nazornem izkustvu dana telesa in njihove oblike za Galileja namreč niso nič drugega kot subjektivno zaznavanje resnično bivajoče razsežne substance, ki jo je mo- goče v njeni biti spoznati s pomočjo naravoslovne metode, katere lastnost je, da zve- de vse, kar je v zaznavi naključnega, na stran subjektivnega ter tako dopusti, da spo- znavanje v izvajanju metode doseže matematizirano plat res extensa ter jo s tem že tudi objektivno določi. Na ta način je ob pomoči matematike novoveška znanost s svojim idealiziranjem telesnega sveta z ozirom na njegovo prostorsko-časovno oblikovanost [...] ustvarila idealne objektivnosti. Iz nedoločeno splošne življenj- skosvetne forme prostor in čas je z raznolikostjo emiprično-zaznavnih oblik, ki se jih fingira vanjo, šele proizvedla objektivni svet v pravem pomenu, namreč ne- skončno totaliteto metodološko in povsem na splošno za vsakogar enoznačno določljivih idealnih predmetnosti.6 Govorimo seveda o substrukciji življenjskega sveta in njegovih splošnih struktur, med katere sodi tudi izkustvo prostorskosti in prostorskih oblik. V nazornem izku- šanju dan prostor se je tako z Galilejem dokončno zvedel na idealni prostor geome- trije, podvržen neposredni matematizaciji, s katerim se je celotna sfera »realnih« svetnih oblik v napredovanju tehnike lahko v čedalje višji »popolnosti« približevala idealnim oblikam čiste geometrije. Idealni prostor galilejevske ideje znanosti na ta način slednjič doseže celotno izkustvo sveta, s čimer postane svet »univerzalna kon- figuracija vseh teles, [ki] ima torej neko vse forme zaobsegajočo totalno formo in […] le-to je mogoče idealizirati na analizirani način in jo obvladati s konstrukcijo.« (ibid.: 51) Svet kot totalna forma vseh form (prostorski svet vseh možnih oblik s svojo ekstenzijo) tako obvelja za resnično bivajoče in kot res extensa postane sploh edina možnost nove ideje univerzalnosti. Ob takšni zastavitvi univerzalnosti pa se obenem že pojavi svojevrsten problem. Problem, ki zadeva tako imenovane »specifične« čutne kvalitete, »kot so barva, zvok, vonj in podobno« (ibid.: 45). In sicer, kolikor se nam v empiričnem čutnem zazna- vanju telesne oblike sprva dajejo »kot ‘forme’ neke ‘materije’, neke čutne polnosti« (ibid.: 44), ki same primarno nimajo oblikovnih lastnosti, mora nova univerzalnost, če želi zadostiti pogoju lastne univerzalnosti, le-te posredno so-matematizirati, saj »[i]mamo le eno in ne dvoje univerzalnih oblik sveta, le eno in ne dvoje geometrij, na- mreč geometrijo oblik in ne tudi geometrijo polnosti.« (ibid.: 50) Galilejeva ideja matematičnega univerzuma tako konec koncev kot nujni pogoj svoje neskončne na- 5 Husserl, E. (2005): Kriza evropskih znanosti in transcendentalna fenomenologija. Ljubljana: Slovenska matica, str. 44. 6 Husserl, E. (2005): Kriza evropskih znanosti in transcendentalna fenomenologija. Ljubljana: Slovenska matica, str. 47. Anthropos 3-4 (247-248) 2017, str. 29-53 martin uranič 35 loge spoznavanja doseže celoto nazorno empiričnega čutnega zaznavanja, pri čemer se nam zdaj to, »[k]ar smo v predznanstvenem življenju na samih stvareh izkusili kot barve, tone, toploto, težnost, kavzalno pa kot sevanje toplote telesa, in podob- no, […] seveda ‘fizikalno’ kaže kot nihanje tona, nihanje toplote, torej kot čisti do- godki oblikovnega sveta.« (ibid.: 53) Povedano drugače, vsi dogodki sveta in svetne reči znotraj galilejevske ideje sveta v procesu idealizacije zadobijo svoj lastni matema- tični indeks, oziroma svoj formalno-logični formulski smisel, izrazljiv v simbolih for- malne matematike. Zato slednjič to, kar v evidenci življenjskega sveta izkušamo npr. kot težnost predmeta, postane v simbolnem svetu matematično-fizikalnega univer- zuma gravitacijski zakon, oziroma sila teže je enako masa krat težni pospešek (Fg = m × g; g = 9, 78). Vendar, če se na tem mestu zaustavimo in si skupaj s Husserlom dopustimo spra- ševati: ali je matematično-fizikalni svet res naša dejanskost? Je smisel formul res smi- sel biti sveta, v katerem živimo? In če pri tem upoštevamo apodiktično bitno goto- vost transcendentalnega ega, je svet res primarno in v apodiktični evidenci izkazljiva neskončnost res extensa, v kateri vladajo zakoni, ki jih moramo z geometrijsko teh- niko kot že vedno obstoječe v njej šele odkriti? Mar je navsezadnje subjektivno ži- vljenje naravnost tja-v-svet živeče zavesti zgolj privid, le malenkost več od halucina- cije? In ali je konec koncev, če nam gre za fenomen prostora, bit prostora v resnici iz- črpana v objektivnosti geometrijske razsežnosti treh koordinat? Odgovore Husserlove transcendentalne fenomenologije seveda slutimo. Za feno- menologa, ki se je že spustil v globino apodiktične gotovosti čistega jaza, se sleher- na dejanskost, s tem pa tudi fenomen prostora, izkazuje v evidenci korelacijskega apri- orija. S tega stališča pa se nam mora obenem galilejeva idealizacija narave pokazati v svoji pravi luči, in sicer v luči idejne obleke, ki zase zagotavlja, da poseduje objek- tivno-znanstveno resnico o resnično in nasebno bivajočem univerzumu, kamor sodi tudi prostor. Spregledajoč apriori življenjskega sveta ter transcendentalne zavesti, to- rej galilejeva univerzalnost s pomočjo lastnoročno prikrojene metode svetu in vsem svetnim rečem, sicer evidentno izkušanim v predznanstveno nazorni zaznavi, podti- ka nasebnost idealizirane narave, znotraj katere je nato totaliteta bivajočega na raz- polago preračunavajočim simbolom matematično-fizikalne metode, ki zvedejo de- jansko evidenco izkustva na subjektivno izkušnjo matematičnega univerzuma, le-ta pa je nato ob posedovanju in računanju z metodo lahko speljana nazaj na svojo že vedno v svetu obstoječo objektivno bit. Toda tovrstna substrukcija življenjskega sveta se transcendentalni zavesti slednjič izkaže za preinterpretacijo narave, s čimer se v so- sledju nenehnih napredovanj naravoslovnih dognanj v poslednji konsekvenci zame- gli dejanski smisel, tega pa konec koncev nadomesti smisel metode, »ki ima svojo ra- zumljivost v operiranju s formulami in njihovi praktični aplikaciji, tehniki.« (ibid.: 74) Kar se je tako dovršilo z Galilejevo idealizacijo narave, ni nič drugega kot pre- mestitev baze, μετάßασις izvornega smisla podedovane geometrije, ki se je morala v svojih praustanovitvenih začetkih razraščati iz duhovnega sveta prvih geometrov in se nato v toku zgodovine prebiti do svojega galilejevskega obstoja, s katerim se vse do transcendentalno fenomenološka konstitucija prostora: fenomen prostora pri husserlu 36 današnjih dni ohranja metodični smisel, nič več svest si svojega predznanstvenega zgodovinskega začetka, v katerem se je sploh prvič lahko izoblikoval v tradicijo za- rezujoč geometrijski smisel. V tem oziru se nam v objasnitev ponuja Husserlov krajši tekst, ki datira v leto 1936 in nosi za nas pomenljiv naslov Vprašanje po izvoru geometrije kot intencional- no-zgodovinski problem. V njem Husserl že uvodoma pojasni namen nastalega spi- sa, in sicer, da se je še enkrat ali pa v prvi vrsti […] treba vprašati po izvornem smislu podedovane in potem prav s tem smislom nepretrgoma veljavne geometrije: geometrije, ki je bila nepretrgoma v veljavi in hkrati izpopolnjevana ter podana v vseh novih po- dobah geometrije »nasploh« [»die« Geometrie]. Naša razmišljanja nas bodo nujno vodila do najbolj fundamentalnih problemov smisla [Sinnesprobleme], proble- mov znanosti in zgodovine nasploh ter naposled do problemov same univerzal- ne zgodovine.7 Pri tem seveda Husserlova zahteva po usmeritvi k izvornemu smislu geometrije ni nič drugega kot v arheološkem duhu izpeljano vnazajšnje spraševanje (die Rückfra- ge) po ἀρχαί geometrije, ki tradira človeško zgodovino vse tja od svojega tisočletja starega nastanka dalje. Kolikor današnjo geometrijo namreč razumemo kot znanost, pridobljeno v skupnih »duhovnih dosežk[ih], ki se z nadaljnjim delom razširja z no- vimi pridobitvami v novih duhovnih aktih«, je morala le-ta nastati »iz neke prve pri- dobitve, prvih ustvarjalnih dejavnosti.« (ibid.: 9) In prav osvetlitev teh začetkov, te predstopnje geometrije je zgodovinsko mesto, ki ga moramo po Husserlu zajeti, če naj bo naša naloga izkopavanje izvornega geometrijskega smisla. Tu pa že naletimo na težavo. In sicer, problem, ki se zastavlja, je v tem, da so geometrijski izreki kot »ide- alne predmetnosti«, ki pridejo do svoje intersubjektivno »objektivne« biti s prvim ubesedenjem in praktičnim udejanjanjem, v horizontu časa in v procesu deduktiv- nega napredovanja znanosti podvrženi sedimentaciji. Vpogled v njihovo izvorno evi- denco, prisotno ob času praustanovitvenega obdobja prvih geometrov, zato ostaja za- megljen in povečini tudi neizprašan. Za kaj pravzaprav gre? Husserlova stava je, da geometriji kot znanosti pritiče predikat duhovnega proizvo- da in se kot taka uveljavlja v »mi-horizontu« (Wir-Horizont) intersubjektivnega okolja ljudi. Njena eksistenca ni »psihična, ni eksistenca osebnega v osebni sferi zavesti, tem- več je eksistenca objektivno obstajajočega za ‘vsakogar’ (za dejanskega in možnega geo- metra ali tistega, ki razume geometrijo).« (ibid.: 10) Je »idealna« objektivnost, lastna ce- lotnemu kulturnemu svetu, v katerem obstaja. Kot taka ima svoj začetek v izrekih pr- vih geometrov, ki s svojim dejanjem v evidenci uspelega udejanja obenem šele proizve- dejo geometrijsko »idealno predmetnost«, s čimer dotične izreke spravijo do svoje 7 Husserl, E. (1998): “Vprašanje po izvoru geometrije kot intencionalno-zgodovinski problem.” V: Problemi: revija za kulturo in družbena vprašanja. Let. 36, št. 1/2. Ljubljana: Društvo za teoretsko psihoanalizo, str. 7. Anthropos 3-4 (247-248) 2017, str. 29-53 martin uranič 37 geometrijske biti, ki »eksistira samo enkrat ne glede na to, da je izražena še tako pogosto in v kateremkoli jeziku.« (ibid.) Pri tem je pogoj »objektiviranja« izrekov v »idealne predmetnosti« njihovo utelešenje v jeziku, »znotraj katerega prejme[jo], če naj se tako iz- razimo, svoje jezikovno telo« (ibid.: 11). Še več, v gonji po vztrajajočem obstoju »ideal- nih predmetov«, da bi le-ti lahko ostali živi v napredovanju zgodovine, se govorjeni je- zik pretvori v pisnega, s čimer si geometrijske idealnosti zagotovijo nadčasovni obstoj on- kraj življenja svojih izumiteljev. Hkrati s prehodom izrekov iz govorjenega v pisni jezik pa se že tudi »izvrši neka sprememba izvornega modusa biti tvorbe smisla. Se tako re- koč sedimentira.« (ibid.: 14) Posledično lahko zdaj to, kar je bilo nekdaj dano prvim geometrom v evidenci okolnega sveta, v sferi zapisanega ostaja na razpolago nereflekti- rajoči zavesti prevzemajočih bralcev in po Husserlu z vse bolj zapletenim postopkom deduktivnega napredovanja premis tudi dejansko postane. Oziroma, da vse nove pridobitve izražajo dejansko geometrijsko resnico, je a priori gotovo pod predpostavko, da so osnove deduktivne gradnje dejansko postale proizvedene, objektivirane, da so torej postale splošno dostopna pridobitev v izvorni eviden- tnosti. Izvedljiva bi morala biti kontinuiteta od osebe do osebe ter od časov do časov. […] Samo dokler je bilo temu pogoju zadoščeno ali samo ko je bilo za nje- govo izpolnitev v vsaki prihodnosti popolnoma poskrbljeno, je geometrija lahko v napredovanju svojih logičnih tvorjenj kot deduktivna znanost ohranila svoj pristni [echten] izvorni smisel.8 Kar Husserl očita ideji novoveške geometrije, je potemtakem nezmožnost reaktivacije lastnih premis vse tja do njihove praevidentnosti, v kateri je geometrijska znanost sploh šele lahko zadobila svoj praizvorni smisel, ki se je nato naknadno v prečenju zgodovine zasedimentiral ter se naposled skupaj z Galilejem dokončno pozabil na račun vse večjih praktičnih dosežkov modernoznanstveno naravnanega naravoslovja. Šele takrat na- mreč, ko je bil pozabljen izvorni smisel geometrije, o katerem Günzel (2009: 30) pov- zemajoč Husserla zapiše, »da je bil arche oziroma izvor geometrije v praksi« in nadalje: »[t]ako denimo izvor Pitagorovega izreka ni znanost, temveč se ga je najprej uporablja- lo v praksi, za merjenje njivskih površin«, šele takrat torej, ko se je ἀρχή geometrije ne- reflektirano umaknil znanstvenosti novoveškega tipa, šele takrat je bilo mogoče, da zna- nost slednjič dospe do hipoteze neskončnosti metodično izmerljive res extensa, ki kot univerzalnostna struktura sveta določa človekovo izkustvo do te mere, da ta za resnično bit prične jemati od subjekta neodvisen substancializirani objektivni svet, ki narekuje evidenci izkustva svojo, vnaprej določeno objektivizirano resničnost. Zavedajoč se sedimentiranosti izvornega smisla geometrije, ki v svoji zadnji konse- kvenci pripelje do pozicije naivnega objektivizma, nas zatorej Husserl v okviru mišlje- nja fenomena prostora na tem mestu napotuje nazaj v apodiktičnost čistega jaza, v tran- 8 Husserl, E. (1998a): “Vprašanje po izvoru geometrije kot intencionalno-zgodovinski problem.” V: Problemi: revija za kulturo in družbena vprašanja. Let. 36, št. 1/2. Ljubljana: Društvo za teoretsko psihoanalizo, str. 18. transcendentalno fenomenološka konstitucija prostora: fenomen prostora pri husserlu 38 scendentalizem fenomenološkega tipa, znotraj katerega, v odkritju dvojnega postopka redukcije/epohé, se nam bo fenomen prostora sploh šele lahko pokazal v tem, kar je kot samo-po-sebi-kazoče-se, kot v strukturo življenjskega sveta vpeta subjektivno-objektivna korelacija konstituirajoče zavesti, ki se v horizontu (intersubjektivne) zgodovine vselej razrašča iz lastnega (predznanstvenega) okolnega sveta, in s tem kot zadnja neodpra- vljiva točka postavljanja v oklepaj podeljuje Smisel sploh slehernemu doživljaju, med drugim doživljaju fenomena prostora. Vračanje k izvoru geometrije je zato vrnitev v epi- stemološko gotovost transcendentalne zavesti, ki si nasproti sebe postavlja predmete v svetnem horizontu, znotraj katerega lahko zgolj naknadno govorimo o matematično- -fizikalnem prostoru in katerega vselej predhaja topološkost izvorne zaznave prostora, ki ne ve ničesar o idealizirani naravi ter se obenem zaveda, da je svet v zadnji konse- kvenci vseskozi vsota imanentizma korelacijske sinteze noeme in noeze. ::II ZAZNAVA, TELESNOST IN TRANSCENDENTALNA KONSTITUCIJA PROSTORA Mišljenje Husserlove pristne zadobitve fenomena prostora je vselej, in to spada k samemu bistvu Husserlove fenomenološke metode, volitivni akt fenomenološko fi- lozofske drže, ki se umakne v gotovost transcendentalnega ega in s tem v oklepaj po- stavi sleherno bitno veljavnost ter se prepusti deskripciji tistega, kar nam vseskozi evidentno predoča kraljestvo doživljajev zavestnega življenja. Na tem mestu razpra- ve tako vstopamo v samo osrčje Husserlove prostorske problematike, pri čemer bomo poskusili združiti tako imenovana srednje in pozno obdobje Husserlovih pro- storskih raziskav9, ob strani pa puščamo zgodnje obdobje, to je obdobje pred odkri- tjem transcendentalne redukcije, iz katere po sledeh Husserla izhajamo sami. Nujnost, s katero torej začenjamo Husserlovo obravnavo fenomena prostora, je nuj- nost reduciranja faktičnega izkustva prostora in njegove »realne« biti na uoklepljeno bit brezpredsodkovne evidence toka doživljajev, na podlagi katerih se skozi pasivno sintezo za nas fenomen prostora sploh šele prvič konstituira. Na kar naletimo, je apodiktična go- tovost transcendentalne zavesti s svojo predmetno naperjeno intencionalnostjo, v delova- nju katere sami sploh šele lahko konstituiramo imanentno transcendenco horizontalne izkušnje sveta, znotraj katere se nam v sintetiziranju čutnih podatkov daje fenomen pro- stora. Tovrstno arheološko postopanje odkopavanja posameznih konstitutivnih zgradb nas tako sprva napotuje na najnižjo plast konstitucije, to je čutno zaznavo, brez katere bi bila sleherna evidenca sveta nemogoča, kajti, če ni ničesar, kar bi nam bilo v zaznavi dano, potem bi pač ostali slepi v svoji brez-predmetni zavesti, seveda ob predpostavki, da bi jo ob umanjkanju čutnih podatkov sploh uspeli prepoznati. 9 Obdobja raziskav prostorske problematike pri Husserlu prevzemam po Günzlu, ki Husserlovo prostorsko ustvarjalno delovanje razdeli na tri obdobja, in sicer na zgodnje obdobje (obdobje Knjige o prostoru iz konca 19. stoletja, ki nikoli ni izšla), srednje obdobje (obdobje, ki se osredišča okoli predavanj Stvar in prostor /Ding und Raum/) in pozno obdobje (obdobje odkritja in razvitja problematike življenjskega sveta). (Prim. Günzel, 2009). Anthropos 3-4 (247-248) 2017, str. 29-53 martin uranič 39 Prva izkustvena plast, na katero naletimo ob konstituciji prostora (kot tudi ob vsaki drugi konstituciji fenomenov v horizontu sveta), je čutna zaznava oziroma percepcija10 znotraj imanentnega toka doživljajev. Na tej ravni moramo čutno snov (ὕλη), vsebino občutij, že razumeti v dvojici senzualna ὕλη/intencionalna μορφή, pri čemer doživeta občutja tvorijo brezoblično snov čutnosti, na katere se nanašajo tako imenovane brezsnovne oblike intencionalnosti. To, kar nam je namreč na noe- matični strani intencionalne strukture dano kot goli čutni podatek oziroma ὕλη, postane za nas osmišljeno oziroma uobličeno šele na noetični strani strukture, ki sin- tetizira čutne vtise v intencionalne oblike in nam jih tako povečini pasivno izgota- vlja kot identifikabilno predmetnost. Pri tem seveda skladno s strukturo intencio- nalnosti ostaja sam akt zaznavanja imanenten transcendentalnemu egu, medtem ko je na drugi strani korelacije intencionalni predmet že vpet v imanentno transcenden- co konstituirajoče zavesti. Hkrati s tem je pomembna tudi ločnica med zaznava- njem čutnih podatkov in zaznanim občutjem, saj občutena kvaliteta po Husserlu ve- dno pripada zaznanemu predmetu in ne zaznavi sami, čeprav je, če za primer vzame- mo zaznavo barve, »občutek rdeče reelni moment same zaznave. Zaznava vsebuje moment rdeče, vendar sama ni rdeča; rdeča ni ‘lastnost’ ali značilnost [ang. feature] zaznave, marveč značilnost zaznane reči.« (Husserl, 1998b: 37) Analogno z zaznavo barve potemtakem tudi zaznava prostora zaznava prostor, ki je »nujno forma reči in ne forma doživljanja [ang. Lived experience]« (ibid.), s čimer Husserl razdvoji zazna- no občutje od čutne zaznave in s tem že negira Kantov čisti zor, ki prostor postavlja v a priori prostor in čas omogočajočo formo intuicije. Kar je za nas pomembno in kar je obenem Husserlova pozicija, je skratka fenomenološka drža, da moramo vse dele in lastnosti, ki jih nahajamo v transcendenci konstituiranih predmetov, jemati prav kot transcendentne. »Če je zaznani objekt, npr. zaznana hiša, reelno transcen- dentna, potem so transcendentni tudi vsi deli in lastnosti, ki to hišo konstituirajo.« (ibid.) Prostor tako nujno pripada zaznanim predmetom in je kot tak transcendenten čistemu jazu, a kot imanentna transcendenca še vedno po čistem jazu konstituirana forma, v kateri se svetne reči za nas sploh lahko pojavljajo. Upoštevajoč intencionalno strukturo zavesti, torej dejstvo, da je zavest vedno zavest o nečem, da ima svoj predmet, moramo zaznavo prostorskosti znotraj zaznavnega po- lja zatorej sprva iskati v predmetih zavesti. K samemu bistvu svetnih objektov namreč spada, da imajo kot telesa svojo prostorskost in kot za zavest identične stvari hkrati tudi svoj časovni obstoj. Imajo svojo časovno in prostorsko bit (reelno bit, se pravi bit v zavesti in ne metafizično »nasebno« bit – smo namreč znotraj transcendentalne epo- hé). Če znotraj zaznavnega polja najpoprej izoliramo čutne podatke, ki konstituirajo prostorskost predmetov, to je prostorsko razsežnost pojavljanja, s Husserlom dobimo 10 Da bi se Husserl izognil etimologiji nemške besede Wahrnehmung (zaznava), ki v dobesednem prevodu pomeni vzeti- za-resnično in tako vsebuje konotacijo doksičnega postavljanja biti, kar pa je ravno v nasprotju z zahtevo fenomenološke redukcije, ki sleherno postavljanje biti zamejuje v epohé, označevalec zaznava v svojih spisih zamenjuje s konotativno bolj nevtralno tujko percepcija (nem. Perzeption). Sami ostajamo pri slovenskem izrazu zaznava z zavedanjem, da ima Husserl v mislih zaznavo, ki ne pove ničesar o ontološkem statusu tistega, kar je v zaznavi zaznano. transcendentalno fenomenološka konstitucija prostora: fenomen prostora pri husserlu 40 razdvojitev pojava na tisto, kar terminološko zaobjamemo kot prostorska forma, in ti- sto, kar to formo napolnjuje – prostorsko polnilo (ang. spatial filling), to je snov: Uvodoma smo razlikovali med prostorsko formo in snovjo. Na eni strani imamo telesno strukturo in njej pripadajoče določitve, kot so površina, kót, rob, na dru- gi strani pa prostor prekrivajoče ter zapolnjujoče kvalitete, na primer barvnost, ki se razteza čez površine in ki se med seboj ločuje na robovih, kot tudi taktilne do- ločitve, kot so gladkost, hrapavost in lepljivost, ter termalne določitve itd. V vi- dni zaznavi so te lastnosti na stvári videne, v taktilni zaznavi otipane, v občute- nju predmeta pa jih nahajamo kot prostor zapolnjujoče.11 Vsaj znotraj svojih predavanj iz leta 1907, ki nosijo naslov Stvar in prostor, Husserl nadalje razdeli prostorsko snov na dvojico materia prima in materia secunda, pri čemer prvo tvorijo čutne kvalitete, ki pripadajo območju vidnega in taktilnega ter so že same po sebi zadostne za konstitucijo prostorske reči, slednjo, to je drugotno snov, pa sesta- vljajo tako imenovane drugotne čutne kvalitete, kot so zvok, vonj in težnost, ki že predpostavljajo konstituirano predmetnost, katerih lastnosti so, in same po sebi ne zmorejo zapolniti prostorske forme, saj le-ta potrebuje primarno snovno vsebino, ker pač »prostorska forma ni in sama po sebi ne more biti nič [obstoječega]«. (ibid.: 56) Območje konstitucije prostora znotraj zaznavnega polja gre torej po Husserlu prvotno iskati v občutjih primarne materije, to je v čutnih podatkih vidnega in tak- tilnega polja. K samemu bistvu prostorskih stvari v horizontu sveta namreč spada, da so lahko tako videne kot hkrati tudi otipane. Pri tem ne gre za podvojitev zazna- ve, temveč v strogem pomenu, kakor pravi Husserl, za »eno zaznavo, eno samo ne- prekinjeno enotnost občutja in razumevanja, v kateri se konstituira stvar v svoji sa- mostojnosti.« (ibid.: 64) Kar je zaznano v območju obeh polj, je tako enotnost predmeta v mnogoterosti prostorske materije oziroma vidnih in taktilnih vsebin. Če nadalje sledimo toku tematike našega poizvedovanja, mora na tem mestu že sle- diti vprašanje, na kakšen način navsezadnje sploh poteka sama konstitucija prostorske reči znotraj zaznavnega polja, natančneje znotraj tistega, kar je v zaznavi občuteno kot videno oziroma otipano? Kolikor se namreč za začetek omejimo na vsakokratno miru- jočo trenutno zaznavo reči, strogo gledano še ne moremo govoriti o popolni izkušnji prostorskosti predmeta. V predočevanju svetnih reči – te so vselej »produkt« v zavesti de- lujoče sinteze enotenja – so nam v zamejenem trenutku vidnega polja vseskozi na voljo le čutni podatki v kontinuirani razsežnosti, ki predočajo zgolj odsenčeno »prednjo« stran zaznanega objekta. Ko tako na primer v modusu vid nega zaznavanja intendiramo dre- vo, v čutnih podatkih vidnega polja (seveda, če nam je v vidnem polju evidentno dano ustrezno polnilo; v nasprotnem primeru intenca ostane neizpolnjena) uzremo zgolj prednjo stran intendiranega listavca, zadnja, denimo z mahom poraščena severna stran debla, pa ostaja zasenčena in temu primerno v notranjem horizontu predmeta pričako- 11 Husserl, E. (1998b): Thing and Space: Lectures of 1907. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, str. 55. Anthropos 3-4 (247-248) 2017, str. 29-53 martin uranič 41 vana, a obenem prazno intendirana potencialnost. Enako velja za otipano drevo, koli- kor v taktilnem polju naenkrat lahko otipamo zgolj določeno površino debla. Čeprav si Husserl v predavanjih Stvar in prostor še ni bil gotov o napisanem in je ob tekst najkasneje leto kasneje podal opombo, da bi moral povedano ponovno premisli- ti, lahko o pomanjkljivosti prostorskega zaznavanja preberemo naslednji odstavek: Na tem mestu potemtakem leži bistvena pomanjkljivost sleherne posamezne zu- nanje zaznave, ki je zaznava prostorske reči in je kot taka lahko le enostranska. Tridimenzionalni zor, za katerega bi lahko rekli, da je pravi zor [ang. a proper in- tuition], zor, ki bi hkrati predočil celotno vsebino posamezne stvari v vsakem iz- med njenih konstitutivnih delov ali momentov, zunanjih in notranjih, sprednjih in zadnjih, ni možen. Obstaja zgolj nepopoln prostorski zor.12 Kar je za nas ob zapisanem bistveno in pri čemer je Husserl vztrajal do konca, je v tekstu izpričana postavka, da prostorskost predmeta nikakor ne more biti izčrpana v zaznavanju. Povedano drugače, posamezna zaznava, najsibo vidna ali taktilna, po svojem bistvu nikoli ne more izpolniti zaznavne intence prostorske reči. Da bi torej lahko mislili konstitucijo prostorske reči v njeni popolnejši obliki, moramo v obrav- navo vpotegniti časovnost fenomenološke zavesti, kolikor se vsaka svetno-prostorska stvar namreč hkrati daje v svoji časovni biti. Kot zapiše Hribar (1993: 134), povzemajoč Husserla, ima vsak doživljaj svoje trajanje in se uvršča v »neskončni kontinuum trajanja. […] Vsak doživljaj je kot ko- met. Kot fenomen, ki ima svojo vlečko – Kometenschweif, doživljaj ‘izzveneva’.« K samemu doživljaju predmetnosti tako spada v toku doživljanja trajajoča časnost, ki v trenutku zaznavanja sintetično enoti intendirano predmetnost v to, kar je v zdajšnji sedanjosti v in-tenci, kar je v zdajšnji preteklosti v re-tenci in kar je v zdajšnji prihod- nosti v pro-tenci. Oziroma, kakor o časovni zavesti spregovori Lozar, v toku cogitationes zaznavamo predmet kot vselej časovni predmet (nem. Ze- itobjekt). Zakaj sleherna zaznava kot intenca je vselej vpeta v odsenčenje predme- ta v preteklost, retenco, in metanje sence naprej kot protenco. Konkretni predmet zaznave je tako nesklenjena vsota vsega trojega. Trenutna zaznava kot rep kome- ta izginja v preteklost kot primarni spomin in oddaja svetlobo v temo neposre- dnega naslednjega trenutka. Tako da identiteto predmeta pravzaprav zagotavlja- jo vsi trije skupaj.13 12 Husserl, E. (1998): Thing and Space: Lectures of 1907. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, str. 44. 13 Lozar M., J. (2012): “Husserlovo kartezijanstvo.” V: Anthropos: časopis za psihologijo in filozofijo ter za sodelovanje humanističnih ved. Let. 44, št. 1/2. Ljubljana: Društvo psihologov Slovenije: Slovensko filozofsko društvo, str. 129. Glej tudi Lozar M. (2014: 111): »Husserl […] nadvse resno kot tudi prepričljivo podvomi v (splošno sprejeto) matematično koncepcijo časa, ki je razumljena kot sukcesija časovnih točk. V nasprotju z matematičnim ‘prepričanjem’ “je zdaj ravno tako malo fiktivna matematična časovna točka, kot je ‘prejšnji ton’ kot prvi ali drugi ton pred zdaj in potem[”]«. transcendentalno fenomenološka konstitucija prostora: fenomen prostora pri husserlu 42 Preneseno na izkustvo prostorskosti predmetov tovrstno prepoznanje njihove časov- nosti pomeni, da imamo v vsakem trenutku predočevanja svetnih reči, v vsakem ča- sovno zdajšnjem intencionalnem odnošaju evidentno vselej predočeno zgolj odsenčeno stran celotne prostorske reči, a se hkrati že zavedamo, da odsenčeni del še ne izpolni ce- lote predmeta. Kot pravi Husserl (1998b: 43), sami prostorski stvari, »kakor je dana v zaznavi, [namreč vselej] pripada več kot pojavljajoča ali, v pregnantnem smislu, za- znana sprednja stran; in temu ‘več’ primanjkuje predočenih vsebin, ki bi pripadale prav njemu. Ta ‘več’ je na nek način so-vsebovan v zaznavi, vendar pa nikoli ne prispe do predočevanja.« To, kar je v prostorski zaznavi »več«, je že natanko tisto večmenje- nje, ki glede na retenco izvornega seznanjenja s trenutno zasenčenimi deli zaznanega predmeta v protenci pričakovanega zaznavanja anticipira celotno prostorskost pred- meta. Ne-videne strani predmeta so potemtakem anticipirane v notranjem horizontu prostorskega predmeta, v katerem konstituirajoča zavest na podlagi izvornega predo- čanja že videnega predmeta, oziroma natančneje odsenčenih delov že videnega pred- meta, kontinuirano sintetizira celotni prostorski predmet in nam ga v popredočevanju (reprezentaciji) izgotavlja kot prostorsko stvar. Tovrstno konstitucijo na primeru vidne- ga polja Husserl v Krizi upove z naslednjimi besedami: Če se zadržimo čisto na področju gledanja, potem obstajajo nove razlike, ki v po- teku vsakega normalnega gledanja, ki je pač kontinuiran proces, nastopajo zelo ra- znoliko, vsaka faza je sama že neko gledanje, toda pravzaprav je v vsaki gledano neko drugo. To izražam nekako tako: čista stvar gledanja, to vidno »od« strani, je najprej njena površina, in to vidim v spremembi gledanja enkrat s te »strani« in en- krat z one, kontinuirano zaznavajoč vedno v ponovno drugih straneh. Toda v njih se prikazuje ta površina za mene v neki kontinuirani sintezi, vsaka je zavesti primer- no prikazovalni način od nje. V tem tiči: medtem ko je ona aktualno dana, menim jaz več kot ona ponuja. Da, jaz imam bitno gotovost o tej stvari, ki so ji lastne hkra- ti vse strani, in v modusu, kakor jaz to »najbolje« vidim. Vsaka stran mi da nekaj od gledane stvari. V kontinuiranem spreminjanju gledanja prav gledana stvar sicer preneha biti dejansko še gledana, vendar se »obdrži« in se »vzame skupaj« z od prej naprej obdržanimi, in tako se »seznanim« s stvarjo.14 Kolikor je torej celota predmeta uprostorjena skozi spremembe primarnih čutnih vsebin, ki v sintezi enotenja postanejo odsenčeni deli predmeta, pa moramo slednjič v obravnavo transcendentalne konstitucije prostorskih reči kot njen bistveni del vpote- gniti doslej neomenjeno skupino občutkov, s katerimi sploh šele lahko občutimo spremembe v zaznavnem polju in jih obenem že razumemo prav kot spremembe, ki imajo opraviti s prostorskostjo izkustva. Govorimo o tako imenovanih občutkih gibanja oziroma kinestetičnih občutkih, brez katerih bi nam bila onemogočena sleherna tran- scendentalna konstitucija prostorskih reči ali telesnosti. Kinestetični občutki namreč 14 Husserl, E. (2005): Kriza evropskih znanosti in transcendentalna fenomenologija. Ljubljana: SM, str. 194. Anthropos 3-4 (247-248) 2017, str. 29-53 martin uranič 43 igrajo bistveno vlogo pri razumevanju vsakršne zunanje reči, vendar pa same niso razumete na način, da bi predstavljale pravo [ang. proper] ali nepravo [ang. im- proper] snov; ne pripadajo ‘projekciji’ reči. Ne skladajo se prav z ničimer kvalita- tivnim v stvari, niti ne odsenčujejo teles niti jih ne predočajo s pomočjo projek- cije. In vendar brez njihovega sodelovanja ni teles, ni reči.15 Kinesteze vselej pripadajo mojemu telesu, konstituiranemu v transcendentalni sfe- ri svojskosti, in so »preplet zaznavanja in gibanja, torej preplet različnih telesnih de- javnosti« (Hrovat, 2008: 206). So občutki, ki sooblikujejo zaznavno polje in omo- gočajo razumevanje naše lastne telesnosti kot »jazno-dejavno delovanje telesa oz. te- lesnih organov« ter tako tvorijo »bistveni sestavni del vsakega telesnega izkustva.« (Husserl, 2005: 134) Kot celota tvorijo kontinuirano podatke dostavljajoče kineste- tično polje16, ki se v druženju s celoto zaznavnega polja enotijo v sintetizirajoči zave- sti in tako na noetični strani korelacije ustvarjajo prostorsko izkustvo transcenden- tno svetnih objektov na strani noeme. Tako rekoč sploh šele omogočajo delovanje našega lastnega telesa, ki se ga v doksi naravne naravnanosti že vselej zavedamo prav kot lastnega, v refleksiji transcendentalne naravnanosti pa ga naknadno nahajamo kot predhodno konstituirano lastno ego-telo znotraj moje prvoredne transcendence17 na način, kot ga beremo v Kartezijanskih meditacijah: Med enovito zajetimi telesi te nature nahajam potem v edinstveni izbranosti svoje telo kot edino, ki ni samo telo, temveč prav moje telo, edini objekt znotraj moje abstrak- tivne plasti sveta, ki mu izkustveno pripisujem polja občutkov, dasi v različnih nači- nih pripadanja (polje taktilnega, polje toplotnega občutka itd.); edini objekt, v kate- rem neposredno gospodujem, zlasti še v vsakem njegovih organov. – Moja zaznava slo- ni na kinestetskem otipavanju z rokami in na prav takšnem gledanju z očmi itd., in tako zaznavanje mi je vsak čas na voljo, pri čemer potekajo te kinesteze v mojem de- lam in so podrejene mojemu morem. In razen tega mi je možno, ob angažiranosti teh kinestez, potiskati, suvati itd., s tem pa posredno ali neposredno telesno delovati.18 Prehod iz zaznavnega polja na raven telesnosti je vsekakor že prehod na višjo konsti- tutivno plast fenomena prostorskosti. Na tej stopnji imamo namreč že opravka z viš- jeredno sintezo čutnih podatkov v tako imenovane prostorske sheme reči, ki so seštevki prostorskih form in polnil in katerim zavest pridodaja kinestetične občutke ter tako sle- 15 Husserl, E. (1998b): Thing and Space: Lectures of 1907. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, str. 136. 16 Kinestetično polje je enotno in pomeni skup posameznih kinestetičnih sistemov, delujočih v telesu, kot so očesno gibanje, premikanje glave, rok, bokov in tako dalje. 17 »Moj svet kot svet, ki ima zame smisel, a je hkrati nekaj drugega, kot sem jaz, je prvoredna transcendenca.« (Tonkli-Komel, 1997: 124) Tako imenovana prvoredna transcendenca je tisto, kar je znotraj čistega jaza konstituirano v intencionalnosti na strani intencionalnega predmeta in pripada zgolj meni, to je transcendenca, ki ne jemlje v obzir »objektivnosti« intersubjektivne skupnosti. 18 Husserl, E. (1975): Kartezijanske meditacije. Ljubljana: Mladinska knjiga, str. 132. transcendentalno fenomenološka konstitucija prostora: fenomen prostora pri husserlu 44 hernemu doživljanju izgotavlja izkustvo telesnosti. V izogib načelni zmoti je na tem mestu potrebno vnovič poudariti, da za Husserla ni prostorskost tista, ki bi bila pogoj izkustva predmetov, temveč ravno obratno, šele intencionalna naravnanost na v inten- ci intendirano predmetnost omogoča izkustvo njihove prostorske biti oziroma drugače, izkustvo predmetnosti je nujni pogoj prostorskega izkustva, vendar pa je hkrati ži- vljenjskosvetni pogoj identifikabilnosti predmetov ravno njihova telesnost, njihova ča- sovno-prostorska bit. Ko tako v doksi naravno naravnane zavesti intendiramo določe- no predmetnost, se nam ta že vselej daje v svoji telesnosti, v transcendentalno fenome- nološki refleksijski zaobrnitvi k samim doživljajem zavesti, v kateri smo usmerjeni k načinom, kako se ta telesnost daje, pa se nam telesnost reči pokaže kot vselej intencio- nalni predmetnosti pripadajoča predhodno sintetično poenotena konstituirajoča sto- ritev transcendentalnega ega. Vendar je to, kot že omenjeno, samo del Husserlove pro- storske zgodbe, izpeljani opis zadeva zgolj nižjo plast konstitucije prostorske predme- tnosti in če smo na tej stopnji sledili Husserlovi zadobitvi telesnosti posameznega pred- meta, se mora naše poizvedovanje na višji stopnji konstitucije zaobrniti k izkustvu prostorskosti celotnega doživljanja na ravni horizontalne strukture sveta in si nadalje od tod razložiti možnost »objektivnega«, za vse ljudi zavezujočega izkustva prostorskosti. Če se torej zadržimo pri fenomenu lastne telesnosti, skupaj s Husserlom ugotovimo, da je prav to, meni pripadajoče telo, ki mu izkustveno pripisujem vsa polja občutkov, sploh edino telo med vsemi v svetu najdenimi telesi, v katerem nahajam neodpravlji- vo svojskost. Ker mi služi kot referenčna točka vseh občutkov in delovanjskih svetnih zmožnosti, ga moram zato razumeti kot že nekaj več od zgolj prostorskih reči v svetu, ni namreč le telo med telesi, marveč prav živi organ, to je »život«19, ki je sicer po eni strani res stvar med vsemi svetnimi stvarmi, kolikor ima svojo prostorsko formo in je polnjena s primarno in sekundarno prostorsko snovjo, vendar pa je po drugi strani ta stvar natanko moje telo – život, nosilec transcendentalnega ega, v katerem je »lokalizi- rana« sleherna zaznava. (prim. Husserl, 1998b: 137) Naša telesnost je torej za nas že vselej »tu« in nam je v refleksiji že vseskozi posredovana v dvojici »objektivno« telo – »subjektivni« život (Körper/Leib), česar se lahko med drugim zavemo ob otipu lastne- ga telesa, ko gremo denimo z levo roko čez desnico in smo bolj pri eni kakor drugi, pri čemer levica občuti hrapavost desnice (telesa) ter hkrati kot del života izpolnjuje volitivno kinestezo zavestnega akta. Život (Leib) ima namreč pri Husserlu dvojno naravo: po eni strani je aesthesiologischer Leib, esteziološko telo, kar pomeni, da je kot čuteče odvisno od materialnega telesa (pri katerem je treba razlikovati med materialnim telesom kot pojavom in členom osebnega okolja ter fizikalnim telesom), po drugi strani pa Willensleib, volitivno telo, ki se lahko prosto giblje. Prvo je podlaga drugega.20 19 Husserlovo mišljenje telesnosti uvaja dvojico Körper/Leib, ki pomeni razlikovanje med v svetu najdenimi telesi (Körper) in živim organom oziroma životom (Leib), to je telesom kot nosilcem čistega jaza. 20 Hrovat, J. (2005): “Arheologija biti: telesnost med subjektiviteto in objektiviteto.” V: Phainomena: glasilo Fenomenološkega društva v Ljubljani. Let. 14, št. 51/52. Ljubljana: Fenomenološko društvo, str. 26. Anthropos 3-4 (247-248) 2017, str. 29-53 martin uranič 45 Kljub dvostranosti izkustva lastne telesnosti pa život v fenomenološki naravna- nosti povečini in prvotno ne smemo razumeti kot objekt, »temveč je veliko bolj strukturna totaliteta (Strukturganzheit), ki pripada apriornosti zaznavajoče ter kine- stetične zavesti.« (Rizzo, 2011: 44) Je tako rekoč vključen v naše zaznavno polje kot organ, ki nam omogoča občutenje reči stvarnega polja, ter se nam istočasno kot ne- odpravljiva točka svetnega zaznavanja daje v našem neposrednem okolju. Kolikor je namreč vselej center vseh mojih zaznav in kinestetičnih občutkov postavljen v ho- rizont svetnega, ga moramo že razumeti kot ničelno telo (nem. Nullkörper), kot ori- entacijsko točko v odnosu do vsega svetnega, saj je prav naša telesnost tisto, kar nam je sicer na nepopoln21 način vseskozi dano v neposredni bližini, oziroma, kakor za- piše Husserl: »Rečeno splošno, vsaka stvar v svetu mi lahko ubeži, le moj lastni ži- vot ne.« (Husserl, 1998b: 241) Če nam je torej lastna telesnost dana kot ničelno telo in je obenem po svojem smislu centralna točka v odnosu do v svetu najdene telesnosti, potem se nam slednjič v razu- mevanju ego-telesa odpira topološka22 zastavitev Husserlove konstitucije prostorskosti celotnega svetnega izkustva. Pri tem imamo v mislih konstitucijo fenomena prostorsko- sti, ki se »skriva« v zunanjem horizontu predmetnega izkustva, ob katerem se nam od- pira možnost tematizacije celote imanentne transcendence sveta. Kolikor namreč sle- herna intenca ob prezenci predočene časovno-prostorske intendirane predmetnosti hkrati vselej na način potencialnosti napotuje na ozadnjo, v neposrednem okolju so-za- znano predmetnost, ki sicer presega domet trenutno aktualne naperjenosti, a lahko obenem že v naslednjem trenutku doživljajskega toka postane predmet nove intence, nas Husserlovo mišljenje konstitucije prostorskosti zaobrača k deskripciji prav tistih struktur zavestnega življenja, ki enotijo celoto svetnih doživljajev v enotnost apercep- tivnega prostorskega doživljanja horizontalne strukture sveta. Da bi torej razumeli kon- stitucijo prostorskega izkustva sveta, se najprej vrnimo k pomenu kinestez v razmerju do vidnega polja znotraj Husserlovih predavanj Stvar in prostor. Kot smo že rekli, je vidno polje sestavni del celotnega zaznavnega polja, v katerem so nam kot občutja evidentno predočena vsakokratna prostorska polnila v okviru prostorskih form. Čutni podatki vidnega polja se nam tako v delovanju sintetičnega enotenja nenehno dajejo v obliki identifikabilne transcendentne predmetnosti, ki jih Husserl, kolikor ostaja znotraj izoliranega področja videnega, poimenuje podobe [nem. Bilder]. Znotraj vsakokratnega polja vselej nahajamo serijo podob, v katerih intencionalna zavest prepoznava predmete svojih intenc in imajo vsaka svojo lastno lokacijo v zamejeni razsežnosti tega polja. Dokler vse podobe v polju ostajajo nespre- 21 Nepopolna danost lastnega telesa je posledica omejenega načina zaznavanja, kjer se nam telo (seveda brez pomoči ogledal, v tehnološko naprednem svetu pa tudi brez fotografij, kamer in tako dalje) vselej daje le z ene in iste strani. Kakor pravi Husserl: »Isto telo, ki mi služi kot sredstvo vse zaznave, me ovira pri zaznavi samega sebe in je čudno nepopolno konstituirana stvar.« (Husserl v Hrovat, 2005: 28) 22 Označevalec topološkost prihaja iz matematike in ga prevzemam po Günzlu, ki v povzetku svojega članka zapiše: »V matematiki topologija prostor določa z njegovega relacijskega vidika, ne pa s stališča merjenja in razsežnosti.« (Günzel, 2009: 291) transcendentalno fenomenološka konstitucija prostora: fenomen prostora pri husserlu 46 menjene in istočasno v životu ne nahajamo spreminjajočih se kinestetskih občutkov (se pravi, da kinesteze mirujejo), lahko rečemo, da vidno polje miruje, s tem pa tudi vsa predmetnost v njem. Vsaka izmed teh reči ima tako nespremenjeno, mirujoče mesto in je v svoji odsenčeni strani na voljo pogledu transcendentalnega ega. Kar je torej na tej točki evidentno dano, je mirujoča dvodimenzionalna prostorskost oziro- ma razsežnost, ki se daje kot ploskev. Vendar gre analiza dalje. Razumevanje danih občutij v vidnem polju nemudoma postane predrugačeno, ko ugledanim občutjem pridodamo prav tako vsak trenutek zavestnega življenja občutene kinesteze. Denimo, da se vidno polje predrugači, lokacija ali oblika predmetnosti se spreme- ni, pri čemer sintetizirajoča zavest tovrstno spreminjanje podob še nadalje enoti v identiteti uzrtih svetnih reči. V kolikor spremembe v polju videnega sovpadajo s pri- padajočim kinestetičnim občutkom v životu, na primer, da se celota uzrtega »koščka« sveta pomakne v levo, pri tem pa bodisi sinhrono vršimo okulomotorno kinestezo premikanja oči v desno bodisi naše oko miruje in na mesto njega v desno premika- mo vrat, trup in tako dalje, potem nam zavest tovrstno gibanje podob prevaja v mi- rovanje transcendentne predmetnosti v kontrastu do gibanja lastnega ego-telesa. V na- sprotnem primeru, ko ne občutimo kinestetičnih sprememb v životu, pa se podobe v vidnem polju vseeno spreminjajo, oziroma kadar spremembe v vidnem polju ne ustrezajo spremembam kinestez, moramo gibanje pripisati mnogoterim podobam prostorsko-svetnih reči, vendar za enkrat, dokler ostajamo pri izolaciji vidnega po- lja, svetnim rečem v dvodimenzionalnem prostoru videnega. Da pa bi si nadalje lah- ko v so-zaznavni popredočili celotno telesnost svetnih reči, da bi torej zavest lahko sintetizirala trodimenzionalnost svetnih teles, katere samoumevnost nam naznanja znanstvena naravnanost, sta potrebni dve naknadni modifikaciji podob vidnega po- lja, in sicer modifikacija oddaljevanja [nem. Entfernung] ter modifikacija kroženja. Tako prva kot tudi druga modifikacija imata opravka s kinestezami in posledično z životom. Medtem ko modifikacija oddaljevanja operira na ravni približevanja in oddaljevanja konstituirane svetne reči, pri čemer ob dovoljšnem približevanju, ki ga občutimo s kinestezo lastnega gibanja proti stvari, transcendentni objekt lahko zapol- ni celotno vidno polje, ob oddaljevanju pa doseže ničelno točko še videnega predme- ta ter navsezadnje popolnoma izgine iz horizonta videnega, modifikacija kroženja za- obrača telesnost intencionalnega predmeta okoli lastne osi in ponuja zavesti vedno nove podobe, ki se sintetizirajo v odsenčene strani predmeta in se v končni fazi skle- nejo z dokončnim obratom telesa, s katerim nam je naposled ponovno predočena sprva zagledana sprednja stran reči. Da za Husserla pravkar omenjeni modifikaciji že zadostujeta za konstitucijo trorazsežne prostorskosti, lahko eksplicitno beremo v paragrafu 73 predavanj Stvar in prostor: Vsaka kinestetična modifikacija je bodisi okulomotorna bodisi zadeva preostale kinestetične sisteme. Prva izmenično konstituira zgolj okulomotorno polje, sle- dnji pa v to polje uvajajo razsežnostni sistem kot oddaljevanja in kroženja, v ka- terih so so-vsebovane sleherne orientacije. Na ta način je dvodimenzionalno oku- Anthropos 3-4 (247-248) 2017, str. 29-53 martin uranič 47 lomotorno polje preoblikovano v trodimenzionalno prostorsko polje kot spaja- nje enodimenzionalne linearne mnogoterosti oddaljevanja z dvodimenzionalno krožno mnogoterostjo kroženja. Če naj bo konstituirana natanko trodimenzio- nalna objektivnost, potem ni in ne more biti nobene druge modifikacije.23 (Hus- serl, 1998b: 216) Kakor poudari takoj v nadaljevanju predavanja, mora potemtakem podrobnejše raziskovanje konstitucije prostorskih reči potekati v smeri proučevanja (I) konstitu- cije okulomotornega polja ter nadalje v proučevanju (IIa) linearne mnogoterosti približevanja in oddaljevanja, (IIb) krožne mnogoterosti obračanja ter končno v (IIc) kombinaciji obeh (prim. ibid.). Sami kljub Husserlovi zahtevi puščamo tovr- stne nadaljnje analize konstitucije prostorskih stvari ob strani24 in se na tem mestu preusmerjamo v mišljenje konstitucije gibanja v prostoru, ki prav tako zadeva izku- stvo prostorskosti ter hkrati usodno določa izkustvo lastne telesnosti v odprtem hori- zontu svetnega. Kolikor nam kot transcendentalnemu jazu tako že vselej pripada svojskost lastne- ga života in se nam svetne reči dajejo v svoji prostorski biti, moramo konstitucijo gi- banja prepoznati v zmorenju lastnega ego-telesa, za katerega smo dejali, da je vselej svetni nosilec čistega jaza. Prav v svojem telesu namreč vseskozi občutim kinesteze, ki združene v kinestetično polje sintetizirajoči zavesti dostavljajo podatke o prostor- skem gibanju telesa. Ker je život neločljiv od pozicije ega, nam tako hkrati služi kot ničelna točka vseh orientacij v horizontu sveta. Je zmeraj »tu« in je kot tak že od nek- daj absolutno prisoten pri slehernem izkustvu prostorskosti sveta ter za razliko od ostalih svetnih reči »njegova prisotnost ne more nikoli preiti v popolno odsotnost.«25 (Hrovat, 2005: 26) Če smo torej povsem natančni, život vseskozi ohranja svojo ego- -točko znotraj zaznavnega polja. Četudi opravljamo kinestezo hoje, se pravi, da v svojem zmorenju občutimo »jaz hodim« v določeno smer, se podobe našega telesa v vidnem polju ne oddaljujejo, temveč se oddaljujejo podobe svetnih reči, oziroma »Ego se v slehernem gibanju ne oddaljuje. Život se giba, vendar tako, da se ne ‘od- daljuje’ od samega sebe: njegove podobe se ne spreminjajo v smislu ‘oddaljevanja’.« (Husserl, 1998b: 242) Konstitucija gibanja v prostoru tako ob orientacijski ničelni poziciji ego-telesa v celoti pade na sintetiziranje podob zaznavnega polja ob sočasnih občutjih kinestez. Husserl tu nadalje govori o pasivnem in aktivnem gibanju (ang. lo- comotion), pri čemer aktivno gibanje zaznamuje lastna kinesteza »jaz se gibam«, ob kateri zavest spremembo podob svetnih reči sintetizira v spremembo lastne pozicije v razmerju do njih in posledično v lastno gibanje, pasivno gibanje pa je doživljeno 23 Husserl, E. (1998b): Thing and Space: Lectures of 1907. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, str. 216. 24 Podrobnejše analize so zainteresiranemu bralcu na voljo v Husserlovih predavanjih iz poletnega semestra 1907 Stvar in prostor. 25 Kakor pomenljivo pravi Waldenfels: »Lahko pozabim svoje rokavice, ne morem pa svojih rok«. (Waldenfels v Hrovat, 2005: 26) transcendentalno fenomenološka konstitucija prostora: fenomen prostora pri husserlu 48 ob kinestezi »jaz sem giban«, s katero občutim kinestetsko mirovanje lastnega tele- sa, a se obenem vendarle izmenjujejo podobe v zaznavnem polju, ki jih zavest na podlagi neprostovoljnega gibanja izgotavlja kot spremembo lastne lokacije znotraj horizonta sveta. Da bi si lažje predstavljali pasivno in aktivno gibanje lastnega telesa ter spremembo v zaznavnem polju, Husserl poda primer srečanja s premikajočim se železniškim vagonom: »Skočim vanj: ‘vse se giba’, ‘sam mirujem’. Skočim iz njega: vagon se giba med gibajočimi ali mirujočimi rečmi. Stečem za njim: [vagon] je mi- rujoč.« (ibid.: 341) Občutja kinestez ter neodpravljivost životnosti potemtakem po- stanejo nosilci transcendentalne konstitucije prostorskih gibanj v horizontalni struk- turi sveta. Poleg vseh, že omenjenih vlog lastne telesnosti pri konstituciji prostorskega izkustva ter hkrati s tem že tudi izvornega fenomena prostora, pa moramo v končni fazi živo- tu pripisati tudi morebiti njegovo najpomembnejšo vlogo znotraj transcendentalne konstitucije, in sicer, da ima kot v transcendenco postavljeno ego-telo konstitutivno funkcijo dostopa do izkustva alter ega oziroma intersubjektivne skupnosti človeštva, brez katere bi transcendentalni jaz ostal v solipsizmu lastne imanence ter po njem po- stavljene prvoredne transcendence sveta. Sleherna transcendentalna konstitucija na- mreč vse dotlej, dokler v izkustvu nimamo evidentno dane aprezentacije sobivajoče- ga človeštva oziroma intersubjektivne skupnosti, ostaja znotraj subjektivne sfere svoj- skega in lahko svojo objektivno veljavo zadobi šele v skupnem izkustvu množice meni podobnih alter egov, s katerimi se združujem v pojmu človeštva. Ne da bi na tem mestu izpeljevali podrobnejšo analizo problema Husserlove zastavitve intersu- bjektivnosti26, pa moramo poudariti, da konstitucijo intersubjektivne skupnosti v okviru transcendentalno fenomenološke filozofije pogojuje prav fenomen života, moje lastne telesnosti, s katerim v transcendenci sveta šele odkrijem nekaj meni po- dobnega, a vseeno ne identičnega, nekaj, kar stoji v modusu »tam« napram mojemu centralnemu »tu«, a mi je vseeno na nek način že znano. Nekaj, kar se giba na meni lasten način in mi je po videzu podobno, kar se asociativno pari z mojim lastnim ži- votom, a vendar ni moj život. Ko tako opazujem to podobo tujega, pa vendarle meni podobnega, na podlagi aprezentacije naknadno že spoznam, da gre za alter ego, ki se ga zavem, kakor zapiše Husserl v Kartezijanskih meditacijah, na opisani način: Jaz sem telesno tu kot središče okoli mene orientiranega prvorednega sveta. S tem ima vsa moja prvoredna svojskost kot monada strukturo tega »tu«, ne pa vsebine kakega poljubnega ali določenega tam, vsebine, ki se menjava v modusu kakega njenega morem, delam. Eno in drugo se izključuje in ne more biti hkratno. Ker pa se tuje telo v svojem »tam« asociativno pari z mojim telesom v njegovem »tu« in postane, ker je zaznavno dano, jedro aprezentacije, jedro izkustva nekega koe- ksistentnega ega, mora biti le-ta vsemu poteku asociacije, ki konstituira njegov 26 O pomenu intersubjektivnosti pri Husserlu glej npr. peto poglavje Kartezijanskih meditacij (Husserl, 1975: 126–75) ali krajšo interpretacijo v Lozarjevem članku Husserlovo kartezijanstvo (Lozar M., 2012: 134–38). Anthropos 3-4 (247-248) 2017, str. 29-53 martin uranič 49 smisel, nujno ustrezno sopodan kot sedaj koeksistentni ego v modusu »tam« (kot če bi bil jaz tam).27 In ker je konstitucija intersubjektivnosti pogoj možnosti samoobjektivacije ali še drugače, ker »konstitucija istovetnosti jaza kot apodiktična evidenca prve objektiv- nosti ego sum, samoobjektivacija sebe in intencionalnih predmetov v subjektiviteti ni možna pred intersubjektiviteto« (Lozar M., 2012: 138), konec koncev fenomen prostora ne more postati objektiviziran, dokler v svoji prvoredni sferi ne zaznam iz- kustva meni podobne telesnosti ter obenem to telo ne aprezentiram v koeksistenco v objektivnem svetu sobivajočega alter ega. Povedano drugače, zgolj na podlagi preddanostnih struktur življenjskega sveta, na katere se nanaša prvoredna transcen- dentalna konstitucija, lahko čisti jaz konstituira objektivni svet intersubjektivne sku- pnosti, ki nato v prečenju lastne zgodovinskosti, izraščajoča se iz topološkega prosto- ra naravne naravnanosti, svetu naknadno podtakne idejno obleko matematično-fizi- kalne objektivnosti in hkrati pozabi, da se mora vsako resnično spoznanje potrjeva- ti v izvorni evidenci doživljajev transcendentalne subjektivitete kot subjektivno-ob jektivna intencionalna korelacija noesis in noema. ::III ZEMLJA KOT PRABARKA PROSTORSKEGA IZKUSTVA Razkol med subjektiviteto apodiktične prostorske strukture transcendentalne zave- sti ter »objektivno« prostorsko substanco novoveške znanstvene naravnanosti vse od Galilejeve prenovitve ideje univerzalne znanosti naprej tako v poslednji konsekvenci kulminira v podvojitev prostorske biti in znotraj Husserlove zastavitve transcendental- no fenomenološke filozofije slednjič najde svojo pomiritev šele v mišljenju naravne na- ravnanosti povprečnega človeškega bivanja v okviru življenjskosvetnih struktur, ki s stališča izkustva predhaja tako znanstveno kot transcendentalno zavest, kolikor se, re- čeno v Heideggerjevem jeziku, tubit (človek) povprečno že vselej nahaja vržena v okol- ni svet znotrajsvetno srečljivega in se iz te vrženosti v svet že tudi razume. Svet narav- ne naravnanosti je namreč za nas že vselej pričujoč, je neposredno v moji izkušnji in se nam odpira kot svet dokse, v katerem so mi »[p]rek gledanja, dotikanja, poslušanja itd. [...] telesne stvari v kateri koli prostorski porazdelitvi na različne načine čutnega za- znavanja ‘kratkomalo tu’ v besednem ali prenesenem smislu, ne glede na to, ali sem posebno pozoren nanje in se z njimi ukvarjam raziskujoče, razmišljujoče, čuteče, vo- litivno ali ne.« (Husserl, 1997: 87) Da je ta svet »produkt« moje konstitutivne geneze, je vselej šele naknadna evidenca refleksijske zaobrnitve k samim doživljajem fenomeno- loške naravnanosti znotraj Husserlovega metodološkega reduciranja sleherne bitne go- tovosti v fenomenološko epohé. In če je nadalje svet naravne naravnanosti v primerja- vi s parcialnimi svetovi posameznih znanosti, ki so za nas »tu« zgolj dokler ostajamo v okvirih idej posameznih znanosti, svet, v katerem »naravno živimo« in je kot tak 27 Husserl, E. (1975): Kartezijanske meditacije. Ljubljana: Mladinska knjiga, str. 150. transcendentalno fenomenološka konstitucija prostora: fenomen prostora pri husserlu 50 »zame vedno pričujoč«, mora biti prav svet naravne naravnanosti področje izkustva pro- storskosti, na katerem je sploh šele možna postavitev ideje prostora univerzalne znano- sti, ki pa z Galilejevo določitvijo preneha biti izenačljiva s prostorskostjo doksične na- ravne naravnanosti. Na tem mestu se nam v obravnavo razjasnitve nasprotja izkustva prostorskosti med obema naravnanostma ponuja Husserlov fragment iz leta 1934 z arhivsko oznako D 17/1 – 22 in naslovom Temeljne raziskave k fenomenološkemu izvo- ru prostorskosti narave28. Čeprav je sam tekst nedokončan in je kot tak »primer neskončno odvijajočih se Husserlovih analiz« (Tonkli-Komel, 2005: 53), lahko v njem zasledimo poskus mi- šljenja izvorne življenjskosvetne prostorskosti naravne naravnanosti, na podlagi kate- re se moderni znanstveni zavesti v obravnavo sploh lahko ponuja nekaj takega, kot je neskončna nasebnost substancializirane res extensa. Šele fenomenološka vrnitev k stvarem samim29 namreč omogoča obravnavo sveta kot horizontalne odprtosti, v ka- teri se nam kot ἀρχή prostorskega izkustva ponuja tematizacija zemeljskosti kot ne- spremenljive konstante vsakršne prostorske konstitucije, kolikor sleherno izkustvo prostorskosti potrebuje svoja tla. V osnovi je po Husserlu potrebno razlikovati med »svetom v odprtosti okolnega sveta« ter »svetom v miselno postavljeni neskončnosti« (Husserl v Tonkli-Komel, 2005: 53), saj zaznava prvega šele naknadno omogoča mišljenje drugega. Pri tem je sama odprtost dana kot implicitno oblikovani horizont, ki na podlagi sinteze aktu- alno danega izkustvenega polja proizvaja »idejo Nemčije, Nemčije znotraj meja Evrope in privede do ideje Evrope itd. – konec koncev do zemlje.« (Husserl, 1981: 222) Zemlja tako postane idealna tvorba, zgrajena v sintetični enotnosti posameznih intersubjektivnih izkustev, pri čemer pa je treba nadalje razlikovati med »nazorno- tvornim horizonta izgotovljene ‘predstave sveta’ [in] potjo nadaljnje konstitucije predstave sveta iz neke izgotovljene predstave sveta, npr. okolnega sveta črnca ali Grka nasproti kopernikanskemu, naravoslovnemu svetu novega veka« (Husserl v Tonkli-Komel, 2005: 53). Medtem ko se prva, že izgotovljena »predstava sveta« na- vezuje na življenjskosvetne invariantne strukture pasivne konstitucije, pa nadaljnja konstitucija oblikuje posamezne relativne okolne svetove različnih intersubjektivnih skupnosti, ki imajo skupno podlago v apriorni strukturi življenjskega sveta in med katere končno spada tudi novoveška kopernikanska predstava neskončnega vesoljne- ga prostora: 28 Tekst je bil prvič objavljen leta 1940 v zborniku Philosophical Essays in Memory of Edmund Husserl in se v izvirniku imenuje Grundlegende Untersuchungen zum phänomenologischen Ursprung der Räumlichkeit der Natur, v angleškem prevodu pa Foundational Investigations of the Phenomenological Origin of the Spatiality of Nature. Slovenski prevod dolgujem Andrini Tonkli-Komel (Tonkli-Komel, 2005: 52). 29 O pomenu vračanja k stvarem samim med drugim spregovori Merleau-Ponty, in sicer zapiše, da povratek k stvarem samim »pomeni vračanje v svet pred spoznanjem, o katerem pa spoznanje ves čas govori in v primerjavi s katerim je vsaka znanstvena določitev abstraktna, znakovna in odvisna, kakršna je tudi geografija v primerjavi s pokrajino, kjer smo se najprej naučili, kaj je gozd, travnik ali reka« (Merleau-Ponty, 2006: 11) Anthropos 3-4 (247-248) 2017, str. 29-53 martin uranič 51 Mi, kopernikanci, mi, ljudje novega veka pravimo: Zemlja ni ‘cela narava’, je ena iz- med zvezd v neskončnem prostoru. Zemlja je kroglasto telo, sicer ne naenkrat in od enega zaznavno v svoji celoti, pač pa v primordialni sintezi kot enotnost drugo na drugo navezujočih se posameznih izkustev. Vendar telo! Čeravno za nas predstavlja izkustvena tla za vsa telesa v izkustveni genezi naše predstave sveta. Ta ‘tla’ prvotno niso izkušena kot telo, v višji stopnji konstitucije sveta iz izkustva postanejo tla-telo (Boden-Körper), in to odpravi njihovo izvorno tla-obliko (Boden-Form).30 Kopernikanski pogled je za Husserla problematičen, sama problematičnost pa se razrašča iz mišljenja zemlje kot tla-telesa v kontrastu do izvorne tla-oblike. Kolikor ze- mljo izkušamo kot telo med vsemi vesoljnimi telesi, posledično relativiziramo sleher- no evidenco izkustva gibanja, saj se v izvornem doživljanju zemeljskosti »[g]ibanje do- gaja na ali po zemlji, proč od nje ali izven nje. Ustrezno z njeno izvorno idejo, se ze- mlja niti ne giba niti ne miruje; šele v relaciji do nje zadobita gibanje in mirovanje svoj smisel gibanja in mirovanja.« (Husserl, 1981: 223) Vsaka transcendentalna konstituci- ja prostorskosti namreč sloni na zaznavi gibanja in mirovanja, le-ta pa nadalje potrebu- je svoja tla v izkustvenem polju, to je točko primerjave, izkušeno kot nespremenljivo danost v razmerju do ostalih teles, ki na ta način zagotavlja evidenco izkustva tako gi- banja kot tudi mirovanja in posledično zagotavlja konstituirano sintetično enotnost apercepcije celotne prostorskosti sveta. Izkustvo zemlje kot tla-telesa potemtakem ni iz- enačljivo z izkustvom zemlje kot tla-oblike, saj mora prvo izkustvo nujno temeljiti na drugem, se pravi vsakršno izkušanje telesnosti na izkušanju tla-oblike, kolikor vsakemu telesu pripadata lastnosti gibanja ali mirovanja, gibanje ali mirovanje pa vselej potre- bujeta svoja tla; in ta tla v našem izkustvu predstavlja prav zemeljskost. Zemeljska tla zato »v izvornem smislu niso izkušena kot telo. To velja tudi, ko se denimo, vozim v avtu; v tem primeru je avto tla-telo in je izkušen kot mirujoč: Če pogledam ven, vi- dim, da se giblje, čeprav se pravzaprav giblje pokrajina. Vse to pa je vselej relativno glede na zemljo kot tla.« (Tonkli-Komel, 2005: 54) Skratka, vsak del zemlje se lahko giblje, »zemlja kot izkustvena celota pa ne. Zemlja je celota, katere deli so telesa, ven- dar kot celota ni telo.« (ibid.: 55) To velja tudi v primeru, ko se postavimo v vlogo astronavta in se dvignemo iznad zemlje v zemeljsko orbito, kjer se nam zemlja izku- stveno daje kot kroglasto telo. »Vendar [tudi tu] po Husserlu še vedno potrebujem tla, tla-telo, ki je nazadnje relativno na zemljo kot tla.« (ibid.) Izkustvo zemeljskosti kot tla-oblike je torej neodpravljivo od naše pozicije tran- scendentalnega ega, ki ima zgodovinsko svoj pradomači kraj na zemlji, na podlagi ka- tere že tudi razume vsakršno prostorsko gibanje in mirovanje. Vsak ego ima namreč svojo lastno zgodovinskost, v kateri domuje. Če bi bil na primer rojen na barki in bi na njej od nekdaj odraščal, moja barka ne bi imela smisla plovila v relaciji do zemlje, temveč bi bila barka moj domači kraj, moja »zemlja«. Vendar, kolikor sem rojen v 30 Husserl v Tonkli-Komel, A. (2005): “ ‘Prevrat kopernikanskega nauka’ pri Edmundu Husserlu.” V: Phainomena: glasilo Fenomenološkega društva v Ljubljani. Let. 14, št. 51/52. Ljubljana: Fenomenološko društvo, str. 53. transcendentalno fenomenološka konstitucija prostora: fenomen prostora pri husserlu 52 človeštvo in kolikor moji predniki niso od nekdaj domovali na barki, temveč je bar- ka postala moj domači kraj šele z zamenjavo domovanja, moramo pradomači kraj is- kati v prečenju zgodovine, in tako se nam kot poslednji izvor domovanja človeštva ponujajo zemeljska tla, na katerih poteka vsakokratna izkušnja prostorskosti. V tem smislu Husserl primerja izkustvo zemeljskosti z izkustvom životnosti: Zemlja ne more izgubiti svojega smisla kot ‘pradomači kraj’ (Urheimstätte), kot barka sveta, tako kot moje živo telo ne more izgubiti svojega povsem enkratnega bitnega smisla kot pratelesnost (Urleib), od katerega sleherno živo telo izpeljuje/ izvaja del svojega bitnega smisla in kot mi ljudje v našem bitnem smislu predho- dimo živalim itn. ... Na tem, na tej konstitutivni digniteti ali redu ne morejo nič spremeniti vsa nujno sokonstituirajoča poistovetenja (homogenizacije) med živim telesom in telesom človeškosti kot živalske vrste med živalskimi vrstami in napo- sled zemlje kot svetnega telesa med svetnimi telesi …31 (Husserl v Tonkli-Komel, 2005: 55–56) Kako naj torej razumemo mišljenje zemeljskosti? Čeravno se na podlagi poveda- nega Husserlova tematizacija zemeljskosti namreč zdi popolna revolucija koperni- kanske predstave sveta, na kar med drugim namiguje pripis na ovojnici, v kateri se obravnavani fragment nahaja – »Prevrat Kopernikove teorije v običajni interpreta- ciji predstave sveta« –, pa Husserlova namera v končni fazi ni in nikoli ni bila spod- kopavanje pravice znanosti do mišljenja sveta v okviru znanstvene naravnanosti, marveč gre prej za to, da v tematizaciji zemeljskosti znotraj apodiktične evidence transcendentalne konstitucije pokaže na življenjskosvetni okvir slehernega človeškega dogajanja in tako povrne status resnice običajnemu, naravno naravnanemu pogledu na svet, ki vselej predhodi znanstvenemu postavljanju sveta kot iz formulskega smisla razraščajočega se glasnika absolutne resnice. Vsako spoznanje namreč potrebuje svo- jo konstitucijo, »ki je in je edina absolutna in zadnja nujnost« in iz katere je šele »treba končno določiti vse misljivosti konstituiranega sveta« (ibid.: 56). Če »[i] mamo samo eno človeštvo in eno zemljo«, bi bilo morda tako bolj smiselno Galile- jev izrek eppur si muove preobrniti v vprašanje, ali se morda zemlja vendarle ne gi- blje, saj ni zemlja po svojem transcendentalnem smislu nič drugega kot »barka, ki šele omogoča smisel vsega gibanja in vsega mirovanja kot modusa nekega gibanja.« (ibid.) Pri tem pa »[n]jeno mirovanje [...] ni modus kakega gibanja.« (ibid.) In če gre znotraj transcendentalne fenomenologije vseskozi za apodiktično gotovost spozna- nja, moramo slednjič tematizacijo zemeljskosti že razumeti kot Husserlov transcen- dentalno epistemološki odzven Aristotelove metafizične bitne gotovosti negibnega gi- balca, kolikor je namreč zemlja za transcendentalni jaz nujno in že vselej epistemolo- ški temelj vsakokratnega izkušanja prostora. 31 Husserl v Tonkli-Komel, A. (2005): “‘Prevrat kopernikanskega nauka’ pri Edmundu Husserlu.” V: Phainomena: glasilo Fenomenološkega društva v Ljubljani. Let. 14, št. 51/52. Ljubljana: Fenomenološko društvo, str. 55–56 Anthropos 3-4 (247-248) 2017, str. 29-53 martin uranič 53 ::LITERATURA Günzel, S. (2009): “Fenomenologija prostorskosti: topologija.” V: Phainomena: glasilo Fenomenološkega društva v Ljubljani. Let. 18, št. 70/71. Ljubljana: Fenomenološko društvo. Str. 27–45. Hribar, T. (1993): Fenomenologija. Knj. 1, [Brentano, Husserl, Heidegger]. Ljubljana: Slovenska matica. Hrovat, J. (2005): “Arheologija biti: telesnost med subjektiviteto in objektiviteto.” V: Phainomena: glasilo Fenomenološkega društva v Ljubljani. Let. 14, št. 51/52. Ljubljana: Fenomenološko društvo. Str. 23–48. Hrovat, J. (2008): “Svet kot filozofski problem: Poskus tematizacije in z njo povezani problemi.” V: Phainomena: glasilo Fenomenološkega društva v Ljubljani. Let. 17, št. 64/65. Ljubljana: Fenomenološko društvo. Str. 197–213. Husserl, E. (1975): Kartezijanske meditacije. Ljubljana: Mladinska knjiga. Husserl, E. (1981): “Fundational Investigations of the Phenomenological Origin of the Spatiality of Nature.” V: Shorter works. Notre Dame: University of Notre Dame Press. Str. 222–233. Husserl, E. (1997): Ideje za čisto fenomenologijo in fenomenološko filozofijo. Ljubljana: Slovenska matica. Husserl, E. (1998a): “Vprašanje po izvoru geometrije kot intencionalno-zgodovinski problem.” V: Problemi: revija za kulturo in družbena vprašanja. Let. 36, št. 1/2. Ljubljana: Društvo za teoretsko psihoanalizo. Str. 7–29. Husserl, E. (1998b): Thing and Space: Lectures of 1907. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Husserl, E. (2005): Kriza evropskih znanosti in transcendentalna fenomenologija. Ljubljana: Slovenska matica. Lozar M., J. (2012): »Husserlovo kartezijanstvo.« V: Anthropos: časopis za psihologijo in filozofijo ter za sodelovanje humanističnih ved. Let. 44, št. 1/2. Ljubljana: Društvo psihologov Slovenije: Slovensko filozofsko društvo. Str. 121–139. Lozar M., J. (2014): »Boredom with Husserl and beyond.« V: Prolegomena: časopis za filozofiju. 13/1. Zagreb: Udruga za promicanje filozofije. Str. 107-121. Merleau-Ponty, M. (2006): Fenomenologija zaznave. Ljubljana: Študentska založba. Rizzo, G. (2011): Philosophical exercises. Inquiries into Phenomenology and Philosophy of Language. Università del Salento. E-knjiga, dostopna na strani: http://siba-ese.unisalento.it/index.php/ philosexerc/article/view/11358/10421 (9. marec 2014). Tonkli-Komel, A. (1997): Med kritiko in krizo: k Husserlovemu zasnutju filozofije kot stroge znanosti. Ljubljana: Nova revija. Tonkli-Komel, A. (2005): “ ‘Prevrat kopernikanskega nauka’ pri Edmundu Husserlu.” V: Phainomena: glasilo Fenomenološkega društva v Ljubljani. Let. 14, št. 51/52. Ljubljana: Fenomenološko društvo. Str. 49–58. transcendentalno fenomenološka konstitucija prostora: fenomen prostora pri husserlu