Didakta 194 59 SODELOVANJE IN KOMUNIKACIJA MED VRTCEM IN STARŠI / Sabina Žavski, mag. managementa znanja, dipl. vzgojiteljica / Vrtec Tončke Čečeve, Celje Kakovostno sodelovanje med vzgojitelji in starši je eno od temeljnih načel delovanja sodobnega vrtca. Skupaj si delimo odgovornost za vzgojo in izobraževanje otrok, zato kakovostno sodelovanje prispeva tudi k večjim vzgojnim učinkom. A vzpostavitev dobrega sodelovanja ni preprosta. Predvsem za vzgojitelje, kot strokovne delavce vrtca, predstavlja dobro sodelovanje vrsto izzivov. Predstavljam formalne in neformalne oblike sodelovanja in dobro komunikacijo med starši ter vzgojitelji. Zanimali so me tudi dejavniki, ki spodbujajo oz. zavirajo sodelovanje. Koncepcija institucionalne predšol- ske vzgoje poudarja sodelovanje za- poslenih v vrtcu in družine kot nujen pogoj za dopolnjevanje družinske in institucionalne vzgoje, vendar pri od- nosu med njimi Lipičnik Vodopivec (2007) poudarja pomembnost delitve odgovornosti in različnost pristojnosti. Vrtec naj družini nudi storitve ob spo- štovanju zasebnosti, starši pa morajo upoštevati meje svojega odločanja in ne smejo posegati v strokovne odlo- čitve ustanove. Raziskave so pokazale, da prevelika razdalja med vrtcem in starši nega- tivno vpliva na socializacijo ter vzgoj- no-izobraževalno učinkovitost otrok, nasprotno pa kakovostna sodelovanja podpirajo otrokov celovit razvoj in na- predek. Kottler (2001) dokazuje, da dobro sodelovanje med zaposlenimi v vrtcu in domom zelo ugodno vpliva na otroke, starše in vzgojitelje. Ob tem pa se postavlja vprašanje, kakšne so na- loge, odgovornost, pričakovanja in ne- nazadnje pristojnosti enih in drugih? Načelo sodelovanja s starši, ki je za- pisano v Kurikulumu za vrtce (1999), predpisuje, da imajo starši pravico do: - sodelovanja pri načrtovanju življe- nja in dela v vrtcu in v oddelku ter po dogovoru z vzgojiteljico sodelo- vanja pri vzgojnem delu, vendar ob upoštevanju strokovne avtono- mnosti vrtca; - postopnega uvajanja otroka v vrtec; - javno dostopnih obvestil o različnih ponudbah programov v vrtcu; - sprotne izmenjave informacij in poglobljenega razgovora o otroku z vzgojiteljico, pomočnico ter sve- tovalnim delavcem; - stalnega in pisnega informiranja ter seznanjanja z njihovimi pravi- cami in odgovornostmi. KOMUNIKACIJA MED VZGOJITELJEM IN STARŠI Jensen in Jensen (2011) menita, da so za dobro sodelovanje in delo s starši bistvenega pomena kompetence peda- goga. Ustvariti mora odnose, ki so ena- kovredni, ter na zastavljena vprašanja odgovarjati jasno. Bistveno vlogo tu igra osebnost pedagoga, pripravljenost za profesionalni razvoj, splošne vre- dnote ter način navezovanja odnosov. Pedagog mora biti sposoben delati z vsemi starši iz različnih ekonomskih, socialnih ter kulturnih skupin. Torej mora biti izjemno odprt in strpen. Na svet mora gledati široko, s čim manj predsodki. Lepičnik Vodopivec 1996 trdi, da je komunikacija med vzgojitelji in starši pomembna, saj je predšolski otrok iz- jemno povezan in odvisen od staršev. Posledično ima vzgojiteljica največ mo- žnosti, da z uspešno komunikacijo vpli- va na stališča in prepričanja staršev. Z uspešnimi pogovori lažje usklajujemo različne poglede na vzgojne stile star- šev in vzgojiteljic ter tako ne povzro- čamo konfliktov v razvoju otroka. S tem gradimo in uravnavamo čustveno stabilnost osebnosti otroka, saj otrok odnose med vzgojitelji in starši začuti ter doživlja varnost, sprejetost in po- trditve ter tako lažje premaguje ovire in težave. Tako vzgojitelji kot starši bi se morali zavedati, da je vrtec tisti, ki nadgrajuje otrokovo primarno socia- lizacijo in to lahko uspešno naredi le, če je v interakciji z otrokovimi starši. Komunikacija ima vedno dva nivoja: vsebinski (to, kar povemo) in odnosni (kako to povemo). Težave v komunikaci- ji so običajno na odnosnem nivoju (»ni me razjezilo to, kar je povedal, ampak, kako mi je to rekel«). Komunikacijo delimo na besedno in nebesedno. V komunikaciji moramo uskladiti telo, govorico, izražanje in druge stvari. Be- sedno komuniciranje je lahko govorje- no in pisno ter predstavlja 7 odstotkov v procesu komuniciranja. Preostali del predstavlja nebesedno komunicira- nje, ki zajema zvok, govorico telesa in stvari, kot so prostor in čas, otip, vonj in drugo. Uspešna komunikacija je, v kateri sogovornika spoštujeta drug drugega in je odvisna od skladnosti, jasnosti in načina izražanja, vsebine, odnosov med udeleženci, od njihove zavzetosti, sodelovanja in zaupanja (Wltavsky idr., 2007). Vsekakor ne gre pozabiti, da so v ozad- ju komuniciranja vedno potrebe in interesi – komuniciramo, ker želimo nekaj doseči. Pri tem naletimo na te- žavo, ali lahko naše želje, zahteve in pričakovanja jasno izrazimo ali pa jih iz različnih razlogov želimo prikriti. Od tega je odvisno, kako jasni smo s sporočili. Tovrstne pristope je treba upoštevati še posebej v situacijah, ko poteka komunikacija med ljudmi z različnimi vlogami in položaji (npr. med otroki in starši, vzgojiteljem in starši, vodjo in delavci itd.). Praviloma osebe z »nižjim položajem« in manj moči težje sporočajo svoje potrebe in zastopajo sebe, bolj so tudi občutljive za sporočila drugih in način sporo- čanja. Lahko se bojijo vprašati, lahko pričakujejo, da »bodo nadrejeni brali« njihove želje, pogosto pa se zgodi, da izrazijo svoje potrebe na »uporniški način« in seveda povzročijo odklanja- nje (Wltavsky idr., 2007). Med komunikacijskimi spretnostmi kaže posebej izpostaviti sposobnost poslušanja, kar pomeni, da se usmeri na drugega, na problem. Pri tem je 60 Didakta 194 pomembno, da se jasno sporoča, da se razume in sprejme težavo ter da so udeleženci pripravljeni skupaj iskati rešitev. Enako pomembna je sposob- nost zastopanja sebe, svojih potreb in težav, še posebej, če jih povzročajo drugi (Vrhovec, 2003). SODELOVANJE S STARŠI Sodelovanje med starši in vrtcem te- melji na skupnem cilju: omogočiti op- timalno vzgojo in razvoj otroka ter srečno in zdravo otroštvo. Kakovostno sodelovanje staršev in vzgojiteljev lah- ko omogoča (Kroflič, 2005): - poenotenje vzgojnih vplivov, ki oblikujejo otrokovo osebnost in razvoj, - sistematično informiranje in uspo- sabljanje staršev za vzgojo otrok, - vplivanje na vsebine, organizacijo in načine dela v vrtcu, - prispevanje k humanizaciji in de- mokratizaciji odnosov med starši ter vzgojitelji in odnosov do otrok ter - odpiranje vrtca v neposredno okolje. FORMALNE OBLIKE SODELOVANJA MED VRTCEM IN STARŠI Formalne oblike sodelovanja (Lepič- nik Vodopivec, 2012) so tiste, ki so predpisane s strani zakonodaje. Za izvajanje potrebujejo ustrezen čas in prostor. Organizirane in načrtovane so s strani strokovnih delavcev vrtca. Za formalne oblike sodelovanja je zna- čilno frontalno posredovanje informa- cij, kar največkrat pomeni enosmerno komunikacijo. Govorilne ure Govorilne oz. pogovorne ure so naj- pogostejše oblike sodelovanja med vzgojiteljicami in starši. So oblika individualnega razgovora s starši o otrokovih dejavnostih ter morebitnih uspehih in težavah, otrokovem razvoju in počutju. Pomembna je priprava na pogovorno uro, vedeti moramo, ka- terim ciljem sledimo in kakšni bosta struktura ter vsebina pogovora (Jensen in Jensen, 2011). Starše o tem prej tudi obvestimo in jim s tem omogočimo, da se tudi sami nanje pripravijo, s čimer omogočimo enakopravno sodelovanje. Roditeljski sestanek Roditeljski sestanek je oblika sodelova- nja s starši, ki je namenjena obravnavi skupnih vprašanj in ga običajno upo- rabljamo za posredovanje informacij. Prvi roditeljski sestanek se izvede na začetku leta. Takrat vzgojiteljice star- šem posredujejo potrebne informacije o življenju in delu v oddelku, predsta- vijo letni delovni načrt, dogovorijo se o oblikah sodelovanja. Pisna gradiva in oglasne deske Pisna sporočila so koristna, pred- vsem kadar informirajo, nikakor pa ne morejo in ne smejo nadomestiti osebnega stika med vzgojiteljicami in starši. V vrtcu se pogosto uporabljajo obvestila, ki se navezujejo predvsem na organizacijsko, finančno in vzgoj- no področje. Največkrat je poleg od- delka oblikovana oglasna deska, kjer vzgojitelj staršem pušča pomembna obvestila, vabila, sporočila. Na ogla- sni deski je viden tudi delovni načrt, glavne aktivnosti otrok, velikokrat tudi slike otrok pri dejavnostih (Lepičnik Vodopivec, 2012). Svet staršev Svet staršev sestavlja po en predstav- nik oddelka, ki so ga starši izvolili na roditeljskem sestanku oddelka. Svet staršev lahko predlaga nadstandardne programe; daje soglasje k predlogu direktorja o nadstandardnih storitvah; sodeluje pri nastajanju predloga pro- grama razvoja vrtca, vzgojnega načrta, pri pravilih vrtčevskega reda ter da mnenje o letnem delovnem načrtu; obravnava pritožbe staršev v zvezi z vzgojno-izobraževalnim delom; voli predstavnike v svet vrtca; ter opravlja druge naloge v skladu z zakonom in drugimi predpisi (ZOFVI 1996, 66. člen in Zakon o spremembah in dopolni- tvah ZOFVI 2008, 22. člen). NEFORMALNE OBLIKE SODELOVANJA MED VRTCEM IN STARŠI V neformalnih oblikah sodelovanja je veliko možnosti za dobro in kakovo- stno sodelovanje. Starši imajo možnost, da aktivno, neposredno doživijo raz- lične dejavnosti in vzdušje v skupini, se med seboj spoznajo, povežejo, si nudijo medsebojno oporo in pomoč. Neformalne oblike sodelovanja med vrtcem in starši so: - pogovori s starši ob prihodih v vrtec in odhodih otrok iz vrtca, - nenačrtovani razgovori, pikniki in izleti, - delavnice za starše ali za starše in otroke, - predstavitev poklicev, - dnevi odprtih vrat, - skupna praznovanja, izdelovanje igrač itd. V takih primerih lahko starši opazu- jejo otroke pri igri, delu, druženju z vrstniki, vidijo, kako reagirajo v kon- fliktni situaciji, kaj zmorejo, kaj jim dela težave, prav tako spoznavajo tudi vzgojiteljico, njen odnos do otrok ter njen način dela in reagiranja. Naštete oblike sodelovanja zbližujejo otrokov dom in vrtec (Balič in Borucky 1990). Boljša informiranost staršev in vzgoji- teljic pripomore tudi k vsestranskemu spremljanju otrokovega razvoja. Podatki kažejo, da so v vrtcih danes nekoliko v ospredju neformalne oblike sodelovanja s starši, kar je verjetno tudi posledica drugačnega načina vzgoje v vrtcih. To je z vidika razvi- janja samozavesti staršev in njihove odgovornosti za vzgojo otrok ter za razvijanje medsebojnega zaupanja med starši in vzgojitelji oz. pomočniki vzgojiteljev izjemno pomembno. Ob tem pa ne smemo pozabiti na pravico staršev biti informiran, kar nam za- gotavljajo predvsem formalne oblike sodelovanja med vrtcem in družino. Na obeh ravneh (formalni in neformal- ni) obstaja še veliko možnosti tako pri že uveljavljenih oblikah sodelovanja kot tudi na področjih, ki so nekoliko manj zastopana, kot so npr. področje pisnega obveščanja, sodelovanje star- šev pri načrtovanju življenja in dela v vrtcu in pri aktivnem vzgojnem delu ter sistematičnem seznanjanju z nji- hovimi pravicami in odgovornostmi (Lepičnik Vodopivec, 2010). DEJAVNIKI, KI SPODBUJAJO IN ZAVIRAJO SODELOVANJE Med vzgojitelji in starši so razlike. Nji- hova stališča, želje, interesi, pričakova- nja in potrebe po sprejetosti, uspehu, Didakta 194 61 spoštovanju in podobnem se razlikuje- jo. Nekateri dejavniki ovirajo, drugi pa spodbujajo dobro sodelovanje. Pomemb- no je, da jih vzgojitelji poznajo, saj po- tem lažje izbirajo ustrezne motivacijske strategije, ki jim pomagajo in olajšajo sodelovanje s starši (Batistič Zorec, 2006). Temelj motivacije vsakega sodelovanja je skrb staršev za otrokovo napredova- nje, rast in razvoj, njegovo kakovostno znanje in možnost za uspeh. Kot pravi Lepičnik Vodopivec (1996), se motivacija in pripravljenost za sodelovanje poveču- jeta, če so predlogi staršev, ki izhajajo iz pričakovane vloge vrtca v razvoju njiho- vega otroka in zamisli o podobi otroka, deležni odobravanj ter jih upoštevajo v vrtčevskem delu. Na drugi strani pride do upadanja motivacije za sodelovanje takrat, kadar starši nimajo možnosti, da bi prilagajali vrtec svojemu otroku oziroma je vse opredeljeno vnaprej. Vse to je podkrepila avtorica z empirično raziskavo, v kateri se je izkazalo, da je do- minantni interes staršev ta, da je otrok v vrtcu uspešen in da dobi solidno izo- brazbeno podlago za nadaljnje šolanje. Vzrok za slabše sodelovanje Rutar in Pavlović (2004) predstavljata prepričanje udeležencev o tem, čigava je odgovor- nost za vzgojo otrok. Rezultati kažejo, da so morebitne napetosti med obema skupinama, torej med starši in vzgoji- telji, lahko rezultat nespoštovanja pri- stojnosti in meja drugega kot izvorne različnosti v stališčih. Seveda pa je treba poudariti tudi objektivne vzroke, ki ne omogočajo kakovostnega sodelovanja. Nekateri starši preprosto nimajo časa ali volje, zato vrtčevsko vzgojo ter izobraže- vanje prepustijo vrtcu in vzgojiteljem. Zmanjkuje jim časa za sodelovanje, ki je povezano z njihovim otrokom. Zato ne gre pričakovati, da bodo ti starši so- delovali z vrtcem v širšem smislu. Neka- teri, velikokrat manj izobraženi starši, se vnaprej postavijo v podrejen položaj. Menijo, da je vzgojitelj strokovnjak, da je bolj izobražen, zato se ne počutijo v enakovredni vlogi za sodelovanje. Zato je zelo pomembno, da razmišlja- mo, v kolikšni meri so prisotne ovire, ki lahko otežujejo odnos ter sodelovanje (Lepičnik Vodopivec, 1996): – neenakopravnost – različnost v čustvenem doživljanju komunika- cijske situacije (strah in negotovost pri starših, pričakovanje slabega in kritičnega ter večja gotovost in moč na drugi strani); – preuradni pogovori in stiki s star- ši (neosebni, formalna posplošena sporočila); – tendenca vzgojiteljic po analizi otroka in diagnosticiranja (je po- časen, ne dohiteva, ne razume, je nagajiv …); – poučevanje staršev brez upoštevanja njihovih potreb, pa tudi neprizna- vanja njihovih lastnih sposobnosti; – vztrajanje na normativnosti – otrok po meri vrtca (tu so pogosto proble- mi in razhajanja med vzgojitelji in starši glede hrane, čistoče, spanja …); – vrtec po meri staršev – tendenca, da bi se vrtec popolnoma prilagodil individualnim potrebam in ambi- cijam posameznih staršev; – serviranja rešenih težav namesto nudenja pomoči za kreativno is- kanje rešitev pri starših; – obojestranski občutki, da mu drugi »soli pamet«; – večja vrednost se daje načrtovanim, formalnim kontaktom, kot sponta- ni komunikaciji. Marinšek (2006) pa meni, da je za sode- lovanje potrebno skupno spoznanje, da obstajajo problemi in da jih lahko uspe- šno rešujemo le s sodelovanjem. Pri tem pa seveda obstajajo vse možnosti, da eni in drugi problemov ne vidimo, ali jih nočemo videti ali pa se jih ne upamo lotiti, ker se bojimo konfliktov. Naj še poudarim, da so v vrtcih različno postavljene meje o življenju v vrtcu. V nekaterih vrtcih lahko starši in vzgojitelji v večji oziroma na drugi strani v manjši meri vplivajo na življenje v vrtcu. Čim- bolj so te meje zožene, manjši je interes za sodelovanje, več je nezadovoljstva ter pasivnosti na obeh straneh, kar vodi k neproduktivnosti in neuspehu. PROBLEMATIKA ODNOSNIH RAZMERIJ V VRTCU Odnosi med vzgojitelji, otroki in starši so vse bolj težavni, kar je normalna posledica vse večje problematike v odnosih med ljudmi na splošno. Na spletu ali med pogovorom s starši po- gosto lahko zasledimo pritožbe nad neprimernim odnosom vzgojiteljev do otrok. A tu navadno ne gre za kaprico posameznega vzgojitelja, temveč se to dogaja zaradi prikritega kurikuluma. Prikriti kurikulum je tisti del kurikulu- ma, ki ni natančno določen, ampak se nanaša na dejavnosti, kot so hranjenje, počitek in higiena. Takrat v odnosu med vzgojiteljem in otrokom pridejo najbolj do izraza znanja zaposlenega o zakonitostih razvoja otroka, način vzgojiteljevega dela in njegov sistem vrednot. Metode in načini največkrat nakazujejo prenose vzorcev iz družine, v kateri je vzgojitelj živel. Ker otrok v vrtcu preživi veliko časa in je to po- memben del otrokovega življenja, je pomembno, da so vzgojitelji ljudje, ki imajo otroke radi in ki poznajo svojo odgovornost za vzpostavitev kakovo- stnega odnosa med njimi in otroki. Istočasno pa mora vzgojitelj prevzeti tudi odgovornost za kakovost odnosa s starši, saj ima v tem odnosu močnejšo vodstveno vlogo. Izkušeni vzgojitelji imajo pogosto tudi zakladnico znanj z veliko dragocenimi lastnostmi, ki jo je treba samo videti in jo pomagati odpreti (Bevčič, b. l.). Znani družinski terapevt Jesper Juul v svoji knjigi, namenjeni vzgojiteljem in učiteljem, govori o treh kompetencah, ki bi jih moral imeti vsak strokovni delavec: - sposobnost vzpostavljanja odnosov z otroki (odnose gradimo, ker otrok nima izbire, ali bo vstopil vanje ali ne – avtomatično vstopa), - sposobnost, da v otrokovem življe- nju zavzame pomembno mesto – tudi če ni njegov roditelj, - sposobnost sprejemanja dejstva, da je pedagoška resničnost enaka življenju. Zato pa morajo strokovni delavci dobi- ti pravilno izobrazbo. Fakulteta nudi zelo malo takega znanja in dobra re- šitev bi bila, da bi vzgojitelji ta znanja lahko pridobili pozneje v ustanovah, kjer so zaposleni (Bevčič, b. l.). 62 Didakta 194 Literatura Bahovec, E. D. idr. (1999). Kurikulum za vrtce. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod republike Slovenije za šolstvo. Balič, F. in Boruck, V. (1990). Oblike so- delovanja s starši – utrjevanje vezi med otrokovim domom in vrtcem. V: Blažič, M., Vzgojitelj - kreator predšolske vzgoje. Batistič Zorec, M. (2006). Ugotavljanje in spodbujanje kakovosti vrtca - dile- me in možnosti. Ljubljana: Supra. Bevčič, L. (b. l.). Pridobljeno s http:// www.uje.si/vzgoja/problematika- -odnosnih-razmerij-v-vrtcih-in-solah. Jensen, E., Jensen, H. (2011). Dialog s starši. Ljubljana: Inštitut za sodobno družino Manami. Kroflič, R. (2005). Vzgojiteljica - izho- dišče prikritega kurikuluma v vrtcu. Ljubljana: Supra. Lepičnik Vodopivec, J. (1996). Med starši in vzgojitelji ni mogoče ne komuni- cirati. Ljubljana: Misch, Oblak in Schwarz. Lepičnik Vodopivec, J. (2007). Kako star- ši doživljajo vzgojo v družini - vzgojni stili v družini danes. Sodobne peda- gogika 58 (124): 182–195. Lepičnik Vodopivec, J. (2010). Sodelo- vanje staršev z vrtcem kot dejavnik kakovosti vrtca. Univerza v Maribo- ru, Pedagoška fakulteta. Lepičnik Vodopivec, J. (2012). Teorija in praksa sodelovanja s starši. Ljublja- na: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani. Marinšek, S. (2006). Komuniciranje s starši. Ljubljana: Šola za ravnatelje. Rutar, T. in Pavlović, Z. (2004). Družina in šola: Razlike v pogledu staršev in učiteljev na otrokove pravice. Sodobna pedagogika 55(3): 42–59. Vrhovec, S. (2003). Poslovno sporazume- vanje in vodenje. Interno gradivo za višje strokovne šole. Šolski center Celje. ZOFVI. 2007. Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja. Uradni list RS, t. 16/2007. Wltavsky, Z., Hočevar, F., Kitek, A. in Vidmar, J. (2007). Priročnik za men- torje pri usposabljanju za delo. Lju- bljana: Inštitut Republike Slovenije za rehabilitacijo. KNJIŽNIČNA DEJAVNOST ŠOLSKIH KNJIŽNIC / Nataša Gerbec, univ. dipl. bibl., šolska knjižničarka / OŠ Milojke Štrukelj Nova Gorica, Podružnična šola Ledine V obdobju pred uporabo osebnih računalnikov je bila, poleg ljudi, televizije ali radia, edini vir informacij – knjiga, in z njo povezane knjižnice. Obisk knjižnice, hoja vzdolž knjižnih polic, opazovanje hrbtišč knjig in iskanje knjige, za katero si upal, da ti bo dala odgovor na vprašanja, povezana z domačo nalogo, ali pa listanje in izbiranje leposlovne knjige z branjem povzetkov na hrbtni strani knjige, je bilo nekaj otipljivega, resničnega in domačega. V zadnjih letih se je slika spremenila. S širjenjem in uporabo informacijske tehnologije ter osebnih elektronskih naprav so informacije skoraj povsod dostopne in takoj na voljo. Tiskana beseda je v zatonu in knjižnice, kot smo jih poznali, se spreminjajo. Splošne knjižnice zagotavljajo dostop do spleta, zbirk DVD-jev, e-knjig in drugih e-virov. Tudi številne šolske knjižnice so sledile tehnološkemu napredku in se preimenovale v »informacijske centre« oziroma v »learning resource centres« (Bradley, 2016). Vendar, pravi Bradley (prav tam), da ne gre zgolj za spremembo poimenova- nja. Nov naziv je spremenil tudi fokus šolskih knjižnic. Knjige niso več tako priljubljene; nekateri, večinoma starej- ši učitelji, opažajo, da njihovi učenci niso več zainteresirani za knjige in so jih nadomestili z elektronskimi ekviva- lenti. Bradley (prav tam) opozarja na raziskavo združenja The Association of Teachers and Lecturers (ATL) glede stanja šolskih knjižnic. 22 odstotkov anketiranih šolskih knjižničarjev na 485 šolah, ki so sodelovale v raziskavi, je dejalo, da je njihova šolska knjižnica utrpela vsaj 40-odstotno zmanjšanje sredstev od leta 2010, 21 odstotkov anketiranih pa je dejalo, da njihov proračun ne zadostuje za nakup knjig, namenjenih spodbujanju učencev za branje iz užitka1. To pa ne vodi do izboljšanja bralne pismenosti učencev: zmanjševanje števila knjig, do katerih imajo učenci reden dostop, pomeni še manj možnosti za njihovo srečevanje s stvarno literaturo in leposlovjem, ki »požene« in bogati domišljijo veliko bolj, kot jo vnaprej izdelan svet raču- nalniške igre. Torej, kakšna naj bo idealna šolska knjižnica2 (po Bradleyju, 2016)? Smo 1 “Branje ni samo delo, vzgoja čustev, raz- voj domišljije in celo osebnosti, predvsem je velikanski užitek,” je v svoji poslanici ob letošnjem mednarodnem dnevu knjig za otroke zapisal ruski pisatelj Sergej Mahotin. Dostopno na spletni strani: http://www.ibby.si/ index.php/int-ibby/ibby-2-april/278-poslanica- ob-mednarodnem-dnevu-knjig-za-otroke-2017 2 IFLA/UNESCO–v Manifest o šolskih knjižnicah (2001) poudarja, da šolska knjižnica nudi sto- ritve za učenje, knjige in vire, ki omogočajo vsem pripadnikom šolske skupnosti, da razvi- jejo kritično mišljenje in postanejo učinkoviti uporabniki informacij v različnih oblikah in formatih ter nosilcih. Knjižnično osebje podpi- ra uporabo knjig in drugih informacijskih vi- rov, tako leposlovnih kot poučnih, tiskanih in elektronskih, v knjižnici in od doma. Gradivo dopolnjuje in bogati učbenike, učno gradivo in metode dela. Storitve šolske knjižnice se morajo zagotavljati vsem članom šolske skup- nosti ne glede na starost, raso, spol, veroiz- poved, narodnost, jezik, profesionalni ali socialni status. Za uporabnike, ki ne morejo uporabljati gradiva in storitev, namenjenih večini, mora knjižnica zagotoviti posebne sto- ritve in gradivo. Dostop do storitev in zbirk ne sme omejevati nobena ideološka, politična ali verska cenzura. Šolska knjižnica je vključena v vzgojno-izobraževalni proces. Njeno delovanje usmerjajo naslednji cilji: – podpora in bogatitev vzgojno- izobraževalnih ciljev, kakor jih opredelju- je poslanstvo šole in kurikulum; – razvoj in vzdrževanje bralnih in učnih navad otrok ter osebnega zadovoljstva