Regulacija učiteljskih plač. Porožal na XX. glavni skupšžini nZavezeu v Goriei Anton Pesek. I. Letos obhajamo jubilej : * šestdesetletnico fladanja cesarja Franca Jožefa I. Presvetli Tladar je odločil, naj se praznuje ta jubilej z dobrodelnostmi za otroke. Ta želja sivolasega jubilanta je našla r avstrijskih narodib obilen odzir. ,Vse za otroka !" to je danes deviza, in vsi hite, da z ustanovljanjem društev, z ostanovami itd. pospešujejo varstvo in odgojo otrok. Vesel pojav je to v življenju ljndstva, in presvetli vladar si je z iniciativo, ki jo je dal, postavil najlepši sporaenik, ki bo pričal še poznim rodovom o njegovi plemenitosti in ljudomilosti, ker bo obrodilo to gibanje trajnih, resnično dobrih uspehov za ljudstvo. To gibanje nVse za otroka i" pozdravljamo s toliko večjim veseljem, ker upamo, da privede vodilne kroge in ljudstvo do tega, da bodo posvečali vzgoji mladine večje zauiraanje nego so ga doslej. Mogoče, da izgine indolenca, ki, žal, vlada sedaj do vzgoje Ijudskib mas in torej tudi do ljudske šole ia mogoče, da izgine tudi tista onimoznost napram učiteljstvu in njegovim tako upravičenim zahtevam. V Avstriji se na Tzgojo, na pravo vzgojo mladine polaga, žal, še vse premalo važnosti. Ne le da marsikateri posestnik bolj skrbi za rejo živine nego za vzgojo svojih otrok, posvečujejo izobraženi in celo visoki krogi večje zanimanje in večjo skrb gojitvi eksotičnib^ rastlin, dresuri psov in konj kakor po izobrazbi Ijudstva ia vzgoji mladine. Vlada se bolj briga nkako pdpravljajo se ovcam garje, preganjajo ušivim glavam gnide ..." kakor pa, kako bi se vzgojili iz mladine izobraženi državljani ; vlada bolj skrbi za morilno orožje kakor za učne pripomočke itd., a jarnost se bolj zanima za kak slučaj Tosselli ali pa za kak proces Moltke-Harden nego za prosveto narodov. Ni čuda, da srao na robu propada gospodarskega in moralnega, ko vladajo tako napačni nazori. ČJlovekje najdragocenejša r e č, in da se njega neguje in plemeniti, s e ne sme štediti ne s trudom ne s sredstvi, zakaj človekje krona stvarstva, kras d o m o v i n e. Pa za takšuo edino pravo naziranje smo v Avstriji še premalo — demokratiški, človek kot tak še nima veljave, temveč veljavo imajo le naslovi in bogastvo. Zaradi napačnib nazorov, ki še vladajo pri nas, trpi predvsera Ijudsko šolstvo in učiteljstvo. In srečno smo prijadrali tako daleč, da je ljudsko šolstvo izročeno na milost in nemilost sovražnikom izobrazbe, učiteljstvo pa pehajo kruti bedi v naročje. Iraamo sicer že 39 let državni šolski zakon, ki ga imenujejo eelo biser avstrijskih postav, a kakor ni nič popolnega na svetu, tako ima tudi ta biser sroje pege in pomanjkljivosti. Točka 55 tega zakona sicer določa, da morajo biti plače učiteljstva tako odmerjene, da more nprost od zavirajočih postranskih poslov svojo moč posvetiti šoli in svojo rodovino krajevnim razmeram primerno preživljati". Osnovatelji državnega šolskega zakona so ga krasno zamislili, a naredili so račun brez krčmarja — deželnih zborov, ki so jim naložili skrb za učiteljske plače. Kako so deželni zbori izpolDJevali in umevali § 55. drž. šol. zakona, jasno priča — beda učiteljstva. Beda v pravem pomenu besede vlada v nažih vrstah, in četudi jo prikriyamo Da zuuaj, kolikor se da, da si obranimo toli potrebni ugled, vendar je že celo nastala prislovica : rUbog je kot ljudski učitelj". Draginja raste od dne do dne, potrebno je bilo, da so se vsem stanovom zvišale plače. Duhovniki, ki nimajo rodovine, imajo pa sicer bero in pristojbine, so dobili od države milijone; uradnikom, ki imajo sicer večje plače nego učiteljstvo, so se regulirale lani plače in še celo služabnikom, ki nimajo študij in ne raature, so se zvišale plače tako, da imajo več nego ueitelj. V marsikaterem kraju ima ne le državni, temveč tudi šolski, občinski sluga lepše dobodke ko učitelj. Častniki iraajo sicer bolje plače kakor uradniki, in vendar je pereče dnevno vprašanje, da se oficirjem draginji primerno zvišajo plaee. Bokodelci so podražili svoje izdelke ; advokati in zdravniki so povišali svoj tarif; le učiteljstvu ne marajo deželni zbori regulirati plač, ter jih odslavljajo kot nadležne berače. Statistični urad na Dunaju izkazuje 55.479 učnih oseb na avstrijskib ljudskih šolah, od teh jib ima 2062 oseb manj kot 600 K plače, 19.613 „ od 600 K do 1200 K plače, 20.110 „ „ 1200 , „ 2000 „ plače in Ie 13.694 oseb ima nad 2000 E letnib dohodkov ! Štiri petine vsega učiteljstva ima (maDJ kot 2000 E in skoraj polovica vsega učiteljstva manj k o t 200 0 k r o d. In s tako beraško plačo naj izobražen mož, ki je dovršil učiteljišče, napravil maturo in usposobljenostni izpit za meščanske šole, preživlja sebe, svojo družino, si naj kupuje sredstva za nadaljno izobrazbo, naj daje študirati svojo deco ter naj plačuje še narodni in stanovski davek. Podatkov o posameznih deželah ne bom navajal — bilo bi preobširno — pač pa moram naglašati, da spada slovensko učiteljstvo — izvzemši Tirolsko in Galicijo — med najslabše plačano avstr. učiteljstvo. Ne le, da je temeljna plača učiteljstva povsod prenizka, je tudi avanzma pod vsako kritiko. Kako hitro se višajo dohodki uradnikom in častnikom (t r i 1 e t n i c e), a učitelj mora po p e t let čakati, da dobi borib 200 ali na Kranjskem samo le 80 E starostne doklade. Ne TŠtejejo se mu pa provizorična leta in podučiteljska se štejejo na Štajerskera tri le za eno. Žandarjem n. pr. se pa štejejo tri službena leta za štiri in vštejejo se jim tudi vsa vojaška leta. Imeti mora učitelj 40 definitivnih službenih let, da dobi polno penzijo, a ti, ki jo dožive, so redki, ker smrt ima v vrstah u6iteljstva bogato žetev. Ker je beda naš mkdanji gost, zato boleha toliko učiteljev in učiteljie. Naporno delo v šoli že izčrpa naše moči, ker nas pa čakajo doma moreee skrbi za vsakdanji krub, ni čuda, da klone duh in telo onemaga. Gospoda moja, če prebirate nUčit. Tovariša", se uverite, da je ni številke, da bi ne bilo nekrologa v nji, da celo po 2 in 3 so. In večinoma jih pobere smrt, ko pravimo.da so biliv najlepši dobi. To go- rori glasen memento vsem, predv s e ra pa tistim, ki nočejo vedeti, daje pritrgaranje zasluženega plačila vnebovpijoč greh. Naporno delo in naša beda sta krivi, da toliko in toliko učiteljev ia učiteljic boleba, da jih toliko in toliko mora na dopust. N. pr. na Štajerskem se je lani izplačalo za nadomeščenje obolelih ufiiteljev in užiteljic 200.000 K. Gospoda, to je velika vsota, a stokrat večja je beda učiteljstva, o kateri priča ta vsota. — Za izboljšanje plač štajerskemu učiteljstru, da so se pomaknile šole iz III. v II., ozir. iz II. v I. plačilni razred, je dovolil lani štaj. deželni zbor le 50.000 K. Ni rad dovolil tega, a štirikrat več, namreč 200.000 K je moral dati, ker jih je izprešala iz deželne zakladniee beda učiteljstva. To dejstvo samo že govori, kako krivičen je sedanji sistem, ki hrani tam, kjpr bi moral dati, a štirikrat več mora potem dati tam, kjer bi mu sicer ne bilo treba. In tako je tudi v vseK drugih deželab slavne Avstrije. Ker nam z d r a v i m nočejo dati, jim b o 1 e z e n siloma vzame. Koliko eksistenc pa se s tem ugonobi ; marsikateri obitelji se oropa reditelja, marsikateremu otroku skrbuega očeta in ljubečo mater, zapuščene sirote pa hirajo v pomanjkanju. Koliko gorja bi olajšali, koliko solz utrli, ko bi deželni zbor teh 200.000 K r a d e v o 1 j n o dal za i z boljšanje učiteljskih plač. Ker bi bilo učiteljstvo rešeno bede, bi si lahko privoščilo tečnejo hrano, okrepilo bi si telo, dušo, razbremenilo morečih skrbi in manj bi bilo bolnikov, manj nekrologov kot jih je. Pa za nas nimajo sre ! II. V dežele smo izgubili zaupanje in obračamo se do države. Dežele so baje uboge, a država ni ime1a lani ničmanj ko 146 milijonov kron prebitka. A tudi dolžnost države je, da nam pjmaga, saj ji vzgojujemo zveste državljane, saj si je pridržala vrhovno nadzorstvo nad ljudskim šolstvom, zatorej pa tudi naj plača. Bridke izkušnje so učiteljstvo izmodrile. S samo določbo, da naj bodo plače učiteljstva tako odmerjene, da more ^prost od zavirajočib postranskih poslov vso svojo moč posvetiti šoli in svojo rodovino krajevnim razmemeram primerno preživljati," učiteljstvu ni pomagano, ker ni sredstra, ki bi naj dežele prisilil, da bi to določbo tako umevale, kakor bi morale. Torej pa učiteljstvoprosi in zabteva, da se interpretacija §5 5. državnegašol. zakona zakonitimpotom u v e 1 j a v i , i 11 s i cer na ta način, da državni zbor sklene naslednji pristarek: ,,K o t m i n i m a 1 n i dobodki imajo veljati isti dobodki, ki jib imajo državni uradnik pri plači in penziji vsakokratnega 11., 10., 9. in 8. činovnegarazreda." Eegulacija plač učiteljstva v tem snaislu je postulat pravičnosti. Siti smo že vednega beračenja ter zahtevamo, da se tem načinom naše plače definitivno uredijo. E n a kemu delu — enako plačilo. Naše delonilažjeod uradniškegain je b a š tako važno kot njih delo; patudipopredizobrazbi nezaostaja učiteljstvo za uradništvom sedanjega 11. do 8. činov. r e d a. Preden to utemeljim, izjavljam, da se me ne bo krivo umelo, da se mi ne bo predbacivalo, da zabavljam čez uradnike, častuike, in druge stanove, katerib razmere bom primerjal z našimi, — da ueiteljstvo ne zavida nobenemu stanu izboljš a n j a d o h o.d k o v , saj čuti tudi učiteljstvo in gotovo najbolj, kako huda sila je vedno rastoča draginja in kakokrvavo potrebno je.dase stanovom, ki s o vezani na fiksne dobodke, draginji primerno regulirajo plače. Odločno paobsojamo, da politiki in vlada skrbe le za nekatere, nas, ki smo tudi toliko vredni, pa se prepušča bedi. Ne borimo se zoper druge stanove, temveč pobijaraole pogubno razredno politiko, in vsak pravično misleččlovekbodisiže kateregakolistanu, nam pritrdi, da je vnebovpijoča krivica, če se drugim izboljšajo plače, eden stan — in ni slučaj, temveč sistera je to, da je ta stan baš učiteljstvo — sepa prezrein zapostavlja popolnoma. Naši zahtevi, da se nam da enake plače kot jih imajo uradoiki 11. do 8. činov. reda, se najbolj nasprotuje b a j e z agrarne strani. Da pa rszumni agrarci uvidevajo upravičenost naše zabteve — seve kak Terseglav te upravičenosti ne uvidi! — navedem besede, ki jih je letos majnika govoril češki a g r a r e c poslanec Franc Staniekv proračunskem odseku. Ta vrli poslanec je pri IX. poglavju točki 19 — ki obravnava Ijudsko šolstvo — proračuna ministrstva za uk in bogočastje — navedel: nPred 40 leti je znašala službena doba 40 let, medtem se je za uradnike znižala na 35 let in za profesorje na 30 let. Za učitelje se je pa obdržala prvotno določena doba 40 let, kar je pa po jasnem besedilu § 56. drž. šol. zakona nepostavno, ker ta točka določa, daimajozaučiteljstvo veljati iste penzijske določbe, kakor veljajo za uradništvo. Z20.1.začneučitelj službovati, v tretjem službenem letu se pripusti k izkuŠDJi sposobnosti ia more torej šele s 63. letom svoje starosti stopiti v pokoj (če nima nič tistih nesrečnih podučiteljskib let, ki se na Stajerskem štejejo tri za eno; ako jib pa ima, še niti s 70. starostnim letom ne dobi polne penzije. — Opomba referenta.) K o b i u 6 i teljskipoklicne biltako naporen, bi še naj bilo, ker pa dožive učitelji povprečno kve