ZAKLJUČNO POROČILO O REZULTATIH OPRAVLJENEGA RAZISKOVALNEGA DELA NA PROJEKTU V OKVIRU CILJNEGA RAZISKOVALNEGA PROGRAMA (CRP) »KONKURENČNOST SLOVENIJE 2006 - 2013« I. Predstavitev osnovnih podatkov ^ slovenja NOSILEC JAVivEGA POOBLASTILA 1. Naziv težišča V okvira CRP: JAVNA AGEK'CiJAZA RAZISKOVALKO DEJAVNOST Informacijska dražba RcPUBLIKE SLOVENIJE, LJUBLJANA i 2003 I O rrsieio:^ 2. Šifra projekta: V2-0211 Šifra, zadeve: . 3. Naslov proj ekta: "Tehnično - ekonomski modeli razvoja širokopasovnih komimikac^j-MTnjihova uporaba na ruralnih področjih Slovenije" _ 3. Naslov projekta 3.1. Naslov projekta v slovenskem jeziku: "Tehnično - ekonomski modeli razvoja širokopasovnih komunikacij in njihova uporaba na ruralnih področjih Slovenije" 3.2. Naslov projekta v angleškem jeziku:_ "Techno - economic models of broadband communications development and their usage in rural areas in Slovenia" 4. Ključne besede projekta 4.1. Ključne besede projekta v slovenskem jeziku: tehnično-ekonomski modeli, telekomunikacije, širokopasovne tehnologije, ruralna področja 4.2. Ključne besede projekta v angleškem jeziku: techno-economic models, telecommunications, broadband technologies, rural areas Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 1 od 21 5. ^aziv nosilne raziskovalne organizacije: Institut "Jožef Stefan" 5.1. Seznam sodelujočih raziskovalnih organizacij (R0): Ekonomska fakulteta, Univerza v Ljubljani 6. Sofinancer/sofinanceiji: / v 7. Sifra ter ime in priimek vodje projekta: 01339 Prof. dr. Borka Jerman Blažič Datum: 3. 10.2008 Podpis vodje projekta: prof. dr. Borka Jerman Blažič Podpis in žig izvajalca: prof, dr. Jaj3rp^en^ržfč, direktor Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 2 od 21 II. Vsebinska struktura zaključnega poročila o rezultatih raziskovalnega projekta v okviru CRP 1. Cilji projekta: 1.1. Ali so bili cilji projekta dosežem? KI a) v celoti b) delno c) ne Če b) in c), je potrebna utemeljitev 1.2. Ali so se cilji projekta med raziskavo spremenili? Zl a) da 3 b) ne Če so se, je potrebna utemeljitev: Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 3 od 21 2. Vsebinsko poročilo o realizaciji predloženega programa dela^: 2.1 ŠTUDIJA IN ANALIZA TEHNOLOGU V prvem letu projekta smo najprej ugotovili stanje in razšiijenost posameznih tehnologij širokopasovnih komunikacij. Pregledali in analizirali smo najnovejše tehnologije (xDSL, kabelska omrežja, komunikacije po elektroenergetskih vodih ter optičnih vlaknih, omrežja 3G, Wi-Fi, WiMAX, satelitske komunikacije, komunikacije preko stratosferskih ploščadi), trende njihovega razvoja in jih primeijali med sabo. Osredotočili smo se na slabosti in prednosti teh tehnologij, predvsem z vidika uvajanja na oddaljena podeželska področja v Sloveniji, kjer širokopasovne storitve še niso na voljo. Pregledali smo nekaj najuspešnejših modelov dobre prakse iz tujine, med njimi angleško mestece Alston Moor, več primerov iz Poljske, češki projekt, imenovan ROWANET, nekaj primerov iz Velike Britanije in druge. Predvsem smo želeli ugotoviti, kako so se podobnih projektov lotevali v tujini. Najprej smo zbrali splošne podatke o omenjenih krajih - število prebivalcev, gostota prebivalstva, BDP, število širokopasovnih priključkov, penetracija intemeta... Analizirali smo načine, na katere so projekte financirali, za katere tehnologije so se odločali in zakaj, kdo je bil zadolžen za gradnjo omrežja, kdo je lastnik omrežja in kdo zdaj z njim upravlja. Ena izmed ugotovitev je, da so se skoraj povsod tega lotili z ustanovitvijo t.i. javno - zasebnih partnerstev (PPP - Public Private Partnerships). Ugotavljali smo, kateri so tisti dejavniki, ki na ljudi, ki se odločajo za širokopasovnost, najbolj vplivajo. Poleg cene so tu še splošna razšiijenost širokopasovnih storitev, njihova razvitost in učinkovitost uporabe. Zanimalo nas je tudi, kakšen vpliv na lokalno skupnost je imel izpeljani projekt, kako seje povečala socialna vključenost ljudi, kakšen vpliv je to imelo na gospodarstvo, katere nove storitve so vpeljali, da bi izboljšali kvaliteto življenja ljudi ipd. Rezultati raziskav so priloženi v Dodatku 1 tega poročila (strani 1 - 90). 2.2 TEHNIČNO-EKONOMSKI MODEL RAZVOJA ŠIROKOPASOVNIH OMREZU IN POSPEŠEVALNI UKREPI Po uspešno opravljenem prvem delovnem paketu smo se lotili naslednje faze projekta. Ugotavljali smo stanje širokopasovnosti v Sloveniji in skušali ugotoviti razloge za razlike med državami v rabi širokopasovnih tehnologij in storitev. Opravili smo faktorsko analizo in vanjo vključili naslednje spremenljivke: - penetracija širokopasovnosti (delež gospodinjstev s širokopasovnim dostopom), - nakupi preko intemeta (delež posameznikov, ki so v zadnjih treh mesecih naročili oz. kupili blago oz. storitve preko intemeta), - uporaba intemeta za igranje (angl. gaming; delež posameznikov, ki so v zadnjih treh mesecih uporabili internet za igranje), - uporaba intemeta za iskanje informacij (delež posameznikov, ki so v zadnjih treh mesecih intemet uporabili za iskanje informacij o blagu in storitvah),_ ^ Potrebno je napisati vsebinsko raziskovalno poročilo, kjer mora biti na kratko predstavljen program dela z raziskovalno hipotezo in metodološko-teoretičen opis raziskovanja pri njenem preveganju ali zavračanju vključno s pridobljenimi rezultati projekta. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 4 od 21 - izdatki informacijskih tehnologij (izdatek informacijskih tehnologij kot delež BDP), - izdatki komunikacijskih tehnologij (izdatek komunikacijskih tehnologij kot delež BDP), - prihodek gospodinjstev (povprečni letni bruto dohodek), - dostop do osebnih računalnikov (delež gospodinjstev, ki imajo vsaj preko enega člana dostop do osebnih računalnikov), - pogostost uporabe osebnih računahiikov (delež posameznikov, ki so uporabili osebni račimalnik v zadnjih treh mesecih), - dostop do intemeta (delež gospodinjstev, ki imajo dostop do intemeta od doma), - pogostost uporabe intemeta (delež posameznikov, ki so dostopali do intemeta v povprečju vsaj enkrat na teden), - dostop do intemeta preko telefonske povezave (delež gospodinjstev, ki dostopajo do intemeta preko klicne povezave navadne PSTN telefonske linije), - BDP na prebivalca, - cena širokopasovnih storitev (cena širokopasovnega dostopa), - število telefonskih priključkov (na tisoč prebivalcev), - uporaba dela na daljavo (delež gospodinjstev), - gostota prebivalstva (povprečno število ljudi na kvadratni kilometer), - stopnja izobraženosti (povprečno število let formalnega izobraževanja). Faktorska analiza je pokazala tri glavne faktoije, ki vplivajo na položaj širokopasovnosti v državah. Ostali faktorji so bili statistično nepomembni in zato niso bili uporabljeni. Glede na spremenljivke, ki so vključene v vsak faktor, lahko te faktoije imenujemo: 1. spodbude in pogoji: vključuje spremenljivke širokopasovnosti, dostopa do osebnih računalnikov, plač in cen, 2. uporaba informacijskih storitev: vključuje spremenljivke nakupov, informacij, pogostosti dostopov, 3. okolje sektoija informacijsko-komuriikacijskih tehnologij: vključuje spremenljivke izdatkov komunikacijskih tehnologij, število telefonskih priključkov, dostop do intemeta preko telefonske povezave, gostota prebivalstva. Države smo glede na njihov položaj glede vseh treh faktoijev razdelili v grozde. Gmpiranje lahko ponudi neko oceno položaja države v svojem okolju pred diskusijo o različnih nadaljnjih možnostih. Kljub temu moramo pri interpretiranju rezultatov imeti v mislih, da imajo faktoiji vključene le spremenljivke, ki smo jih izbrali, da bi preučili razlike med državami. Analiza je predvsem ilustrativen primer enega od načinov za oceno položaja države. Opazili smo, da je večina držav v smislu razvoja informacijsko-komunikacijskih tehnologij dokaj podobnih, vendar nekatere izstopajo iz povprečja. Pogostokrat slišimo, da naj se države nove članice EU učijo od najbolj razvitih državah, kot sta Nizozemska in Danska. Bolj primeme se zdijo države, ki so jim po razvitosti glede na posamezen faktor bolj podobne. Celotno poročilo raziskave se nahaja v Dodatku 2 tega poročila (strani 1 -123). 2.3. ANALIZA UPORABE ŠIROKOPASOVNEGA DOSTOPA V RURALNIH OBMOČJIH S PREDLOGI ZA NADALJNJE UKREPE Najprej predstavljamo uporabljeno metodologijo in vprašalnik ter podrobno predstavimo Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 5 od 21 izvedbo in motivacijo raziskave. Navedemo nekatere omejitve. V nadaljevanju podrobno analiziramo rezultate o uporabi intemeta (še posebej o intenziteti njegove uporabe med uporabniki širokopasovnega dostopa (v nadaljevanju ŠD) in ostalimi. Prikažemo rezultate o uporabi storitev na intemetu ter o mnenju uporabnikov o učinkovitosti nekaterih ukrepov za spodbujanje uporabe. Pripravimo tudi kvalitativno analizo odgovorov uporabnikov, ki jih združimo v več skupin ter podamo nekatere splošne ugotovitve. Glede na to da večina prehodnih analiz in študij primerov (glej denimo (Glass, Talluto, & Babb, 2003; Hollifield & Donnermeyer, 2003; Howiek & Whalley, 2008; LaRose, Gregg, Strover, Straubhaar, & Carpenter, 2007; Sawada, Cossette, Weilar, & Kurt, 2006; Venkatachalam & McDowell, 2003)) navaja rurahie regije kot tiste, ki so praviloma najpočasnejše pri privzemanju širokopasovnega dostopa do Intemeta (v nadaljevanju ŠD) in da je bil tudi cilj projekta analizirati stanje in predlagati ukrepe na rurahiih področjih, smo se pri izvedbi ankete osredotočili na ruralna področja Slovenije. Pri pripravi vprašalnika smo delno gradili na predhodnih podobnih anketah v tujini (denimo (Pew Internet, 2006), (US department of Commerce, 2004). (Oh, Ahn, & Kim, 2003), (Dwivedi, Choudrie, & Brinkman, 2006)), dehio pa na ugotovitvah naših predhodnih raziskav (denimo (Trkman, Jerman-Blažič, & Turk, 2007, 2008; Trkman, Turk, & Jerman-Blažič, 2006; Turk, Jerman-Blažič, & Trkman, 2007, 2008; Turk & Trkman, 2008)) ter na dodatnih vprašanjih/spremembah obstoječih, ki so bila potrebna glede na cilje ciljnega raziskovalnega projekta Tehnično-ekonomski modeli razvoja širokopasovnih komunikacij in njihova uporaba na ruralnih področjih Slovenije. Anketo smo izvedli v aprilu in maju 2008. Razposlali smo 2000 anketnih vprašalnikov preko navadne pošte. Tak načinje bil uporabljen namerno, saj bi ob predvsem ob uporabi elektronske (spletne ali e-poštne) pa tudi telefonske ankete zagotovo dobili pristranski vzorec sodelujočih (Yun & Trumbo, 2000). Vzorec je pripravil Statistični Urad Republike Slovenije, pri čemer smo v skladu z metodologijo izbrali stratificirano vzorčenje po občinah. Zajeli smo gospodinjstva občin, ki so opredeljene kot 'redko poseljena območja' po Eurostatovi opredelitvi 'degree of urbanisation'. Število gospodinjstev iz posamezne občine je bilo proporcionalno glede na število gospodinjstev po občinah celotne populacije. V vzorec so bili vključeni posamezniki, ki so bili na dan izdelave vzorca stari vsaj 18 let. 26 pošiljk je bilo vrnjenih kot nedostavljivih (neznan naslov, naslovnik se je presehl ali naslovnik je preminil), tako daje celotni vzorec štel 1984 gospodinjstev. Do 30. 6. smo prejeli 174 odgovorov, kar predstavlja 8,8% stopnjo odgovorov. Raven odgovorov je primerljiva, morda nekoliko nižja kot pri podobnih anketah gospodinjstev v tujini (denimo (Kaplowitz, Hadlock, & Levine, 2004) poroča o nekaj na 30% stopnji odgovorov). Nekoliko nižja raven odgovorov lahko kaže tudi na delno nezainteresiranost oz. zasičenost prebivalstva v gospodinjstvih v ruralnih regijah ter njihovo prepričanje, da v bližnji prihodnosti ni pričakovati izboljšav. Vprašahiik o (ne)uporabi širokopasovnega dostopa do intemeta v ruralnih območjih Slovenije: 1) Sestava gospodinjstva - spol (M/Ž) - aktivnost (zaposlen, brezposeln, šolajoč, upokojen, dmgo) - dokončana izobrazba (osnovna šola, poklicna srednja šola, srednja šola, višja šola, visoka šola, podiplomski študij) Anketiranec Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 6 od 21 Drugi član gospodinjstva 1 Drugi član gospodinjstva 2 Drugi član gospodinjstva 3 Drugi član gospodinjstva 4 2) Živimo: a) v večjem mestu ali bližnji okolici b) v manj šem naselju c) na podeželju d) izven strnjenih naselij 3) Dohodkovni razred gospodinjstva (skupni mesečni (neto) dohodek vseh članov gospodinjstva) do 800 € 800-1500 € 1500-3000 € 3000-4500 € več kot 4500 € 4) Doma bi lahko uporabljal naslednje možnosti dostopa do intemeta (možnih več odgovorov): a) Klicni dostop preko modema b) Kabelski dostop c) ADSL d) Optična vlakna e) Nimam dostopa f) Ne vem 5) Doma dejansko uporabljam: a) ADSL b) Kabelski dostop c) Dostop prek optičnih vlaken d) Klicni dostop (prek modema in telefonske linije) e) Ne uporabljam 6) Ali imate izbiro med več ponudniki širokopasovnega dostopa? a) Da (koliko:_) b) Ne, samo eden c) Ne, nimam dostopa d) Ne vem 7) Zakaj doma nimate širokopasovnega dostopa (samo za tiste, ki ga ne uporabljajo; možnih več odgovorov): a) Ne potrebujem b) Je predrag c) Nimam ustreznega računalnika d) Nimam možnosti dostopa (ni ponudnika intemeta) e) hitemet lahko uporabljam drugje (služba, javno dostopne točke) 8) Koliko Časa v povprečju na dan preživite na intemetu (v urah): Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 7 od 21 9) Od katerega leta naprej doma uporabljate internet? pred 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 ne uporabljam 10) Od katerega leta naprej doma uporabljate širokopasovni dostop do intemeta? pred 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 ne uporabljam 11) Internet uporabljam na delovnem mestu a) večkrat na dan/neprestano b) vsaj enkrat na dan c) vsaj enkrat tedensko d) občasno e) Ne uporabljam 12) Ali je dejstvo, da internet uporabljate na delovnem mestu, vplivalo tudi na pričetek uporabe doma (l=sploh ne; 7=zelo) 1 2 3 4 5 6 7 13) Razvrsti spodnje prednosti širokopasovnega dostopa (pred klicnim dostopom) po pomembnosti (1-najpomembnejši dejavnik; 5-najmanj pomemben dejavnik) a Omogoča hitrejšo uporabo intemeta (brskanje po spletnih straneh, surfanje). b Omogoča hitrejše prenašanje datotek (glasbe, filmov) z intemeta. C Omogoča stalno povezanost, d Je cenejši. e Ne zaseda telefonske linije (možna hkrataa uporaba intemeta in telefona). 14) Izrazite svoje strinjanje z naslednjimi trditvami (1-se sploh ne strinjam; 7-v celoti se strinjam) a Prijatelju bi znal razložiti prednosti intemeta. 1 2 3 4 5 6 7 b Prijatelju bi znal razložiti prednosti širokopasovnega dostopa do intemeta. 1 2 3 4 5 6 7 C Uporaba širokopasovnega dostopa mi omogoča lažje, bolj produktivno delo. 1 2 3 4 5 6 7 d Uporaba širokopasovnega dostopa mi pomagali mi pomagala pri vsakdanjem življenju. 1 2 3 4 5 6 7 e Zame ni predrago kupiti nov računalnik ali posodobiti starega. 12 3 4 5 6 7 f Moj mesečni prihodek mi omogoča plačevanje širokopasovnega dostopa do intemeta. 1 2 3 4 5 6 7 g Uporaba intemeta mi ne predstavlja težav. 1 2 3 4 5 6 7 h Pridobivanje novih računalniških znanj mi ne predstavlja težav. 12 3 4 5 6 7 i Pred priključitvijo na intemet sem se/se bom posvetoval s prijatelji. 1 2 3 4 5 6 7 j Pred priključitvijo na intemet bi bilo/je bilo koristno, da sem ga lahko uporabil na javno dostopnih mestih (knjižnica, e-točka). 1 2 3 4 5 6 7 15) (vprašanje samo za uporabnike intemeta): Intemet uporabljam predvsem za naslednje namene (1-ne uporabljam; 4-občasno 7- zelo pogosto):_ Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 8 od 21 a Izobraževanje 1 2 3 4 5 6 7 b Pošiljanje e-pošte 1 2 3 4 5 6 7 C Prebiranje dnevnih novic 1 2 3 4 5 6 7 d Delo od doma 1 2 3 4 5 6 7 e Komuniciranje (e-mail, chat) 1 2 3 4 5 6 7 f Osebne in gospodinjske aktivnosti (npr. nakupovanje) 1 2 3 4 5 6 7 g Iskanje informacij 1 2 3 4 5 6 7 h Telefoniranje preko intemeta 1 2 3 4 5 6 7 i E-bančništvo 1 2 3 4 5 6 7 j Storitve e-uprave 1 2 3 4 5 6 7 k Poslušanje in prenašanje glasbe 1 2 3 4 5 6 7 1 Gledanje in prenašanje filmov 1 2 3 4 5 6 7 m Igranje igric 1 2 3 4 5 6 7 n Za zabavo 1 2 3 4 5 6 7 0 Objavljanje lastnih vsebin (lastna spletna stran, blog) 1 2 3 4 5 6 7 p Sodelovanje na spletnih forumih/klepetalnicah 1 2 3 4 5 6 7 r Mi pomaga pri večini družabnih aktivnosti 1 2 3 4 5 6 7 16) Kaj bi vas prepričalo, da bi pričeli uporabljati širokopasovno povezavo oz. kateri so glavni razlogi, da ste ga pričeli uporabljati (za uporabnike) (1-nepomemben dejavnik; 7-pomemben dejavnik) a Državna subvencija za nakup računalnika 1 2 3 4 5 6 7 b Večje število prijateljev/znancev/sorodnikov, ki uporabljajo internet 1 2 3 4 5 6 7 c Večje število storitev e-poslovanja na intemetu (npr. naročanje blaga) 1 2 3 4 5 6 7 d Enostavnejši priklop na internet 1 2 3 4 5 6 7 e Večje število lokalnih informacij (npr. informacije o prireditvah v domačem kraju) 1 2 3 4 5 6 7 f Enostavnejša uporaba intemeta 1 2 3 4 5 6 7 g Reklame v medijih (televizija, časopisi) 1 2 3 4 5 6 7 h Državna subvencija za strošek mesečnega dostop do intemeta 12 3 4 5 6 7 1 Večje število upravnih storitev na intemetu (npr. možnost prijave stalnega prebivališča) 1 2 3 4 5 6 7 j Brezplačen dostop 1 2 3 4 5 6 7 k Izobraževanje (organizacija delavnic, kjer bi predstavili delo na intemetu) 1 2 3 4 5 6 7 1 Večja varnost uporabe intemeta 1 2 3 4 5 6 7 m Uporaba intemeta preko televizijskega sprejemnika 1 2 3 4 5 6 7 n Možnost nekajmesečne brezplačne uporabe doma 1 2 3 4 5 6 7 o Možnost dela od doma preko intemeta 1 2 3 4 5 6 7 p Dovolj visoki prihodki za nakup računalnika/širokopasovne povezave 1 2 3 4 5 6 7 17) Ah bi nam želeli še kaj sporočiti? Kateri razlogi vas odvračajo od uporabe intemeta? Kakšne ukrepe države bi si želeli? Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 9 od 21 Pri raziskavi smo namerno omejili vzorec samo na gospodinjstva v ruralnih regijah. To je v skladu tako z namenom projekta kot z ugotovitvijo, da so ruralna področja najbolj »problematična« glede uporabe SD. Priložena kuverta s plačanim odgovorom na anketo zmanjšuje možnost pristranskosti med odgovorjenimi in neodgovoijenimi vprašalniki (angl. non-response bias), saj bi se drugače lahko primerilo, da bi manj odgovaijala predvsem gospodinjstva, ki imajo nižje prihodke ali nižjo intenzivnost komuniciranja (in denimo doma ne bi imele kuvert oz. poštnih znamk za pošiljanje odgovora). Pri izračunu povprečij vprašanj, ki so imela možne odgovore na Likertovi skali, opozarjamo, da tako pridobljena povprečja pravilno odražajo stanje v populaciji le, če predpostavimo, da lahko podatke obravnavamo kot intervalne in ne le kot ordinalne. Raziskovalci to pogosto predpostavljajo (Blaikie, 2003). Veljati mora torej, da so razlika med posameznimi odgovori na Likertovi skali ustreza razlikam med značilnostmi spremenljivke, ki jo merimo (Goldstein & Hersen, 1984) . Ali to dejansko drži ali ne, pa je ne docela odgovorjeno vprašanje (Jamieson, 2004). Tudi če podatki niso povsem intervalni, pa pri nekaterih analizah, ki predpostavljajo intervalne podatke (kot je npr. povprečje), manjši odmik od intervalnosti ne zmanjšuje vrednosti rezultatov (Jaccard & Choi, 1996). Pregled raziskav v preteklosti pa kaže, da se raziskovalci pogosto ne zavedajo dejstva, da lahko tovrstne analize delajo le ob predpostavki intervalnosti, kar lahko privede tudi do napak, saj intervalnost ni sama po sebi umevna, računanje povprečij in standardnih odklonov na ordinalnih spremenljivkah pa lahko privede do napačnih rezultatov (Jamieson, 2004). V našem primeru smo torej (ob zavedanju zgornjih omejitev) izračunali povprečja iz podatkov na Likertovi skali, vendar smo jih ponekod ustrezno dopolnili z izračuni mediane in modusa. V splošnem pa velja, da je predpostavka intervalnosti razmeroma ustrezna pri vprašanjih o pogostosti uporabe (kot je denimo 15. vprašanje v zgoraj prikazanem vprašalniku Internet uporabljam predvsem za naslednje namene (1-ne uporabljam; 4-občasno; 7- zelo pogosto», manj pa pri vprašanjih, ki izražajo strinjanje ali nestrinjanje z določeno trditvijo (kot je denimo 14. vprašanje: Izrazite svoje strinjanje z naslednjimi trditvami (1-se sploh ne strinjam; 7-v celoti se strinjam)). Uporaba intemeta Ko analiziramo rezultate o uporabi intemeta, ugotovimo, daje bil tudi v ruralnih območjih že pred letom 2000 razmeroma velik delež uporabnikov intemeta (preko 30%). Prirast novih uporabnikov je bil razmeroma visok še med leti 2001 in 2004 (blizu 10 odstotnih točk na leto), v zadnjih letih pa se je bistveno upočasnil, tako da tudi v letu 2008 ugotavljamo še skoraj 30% gospodinjstev brez dostopa do intemeta. Očitno je, da so uporabniki širokopasovnega dostopa predvsem bivši uporabniki klicnega dostopa do intemeta, ki so po določenem času uporabe prešli na ŠD. Trenutno je v ruralnih območjih Slovenije le še okoli 20% gospodinjstev, ki uporabljajo klicni dostop do intemeta. Verjetno so to predvsem gospodinjstva, ki so intemet prevzela v zadnjih letih (in ga trenutno uporabljajo v manjšem obsegu; ob analizi kvalitativnih odgovorov lahko podamo tudi tezo, da gre delno za gospodinjstva, kjer je bil intemet prevzet na pobudo mlajših članov razširjene dmžine, ki imajo stalno prebivališče dmgje) in pa gospodinjstva v predelih, kjer ni tehničnih možnosti širokopasovnega dostopa. Med ključne izzive bi tako lahko uvrstili zagotavljanje tehničnih možnosti za ŠD do intemeta za preostale uporabnike ozkopasovnega dostopa ter analizo razlogov in možnih ukrepov za spodbujanje uporabe pri preostali tretjini prebivalcev, ki so trenutno na Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 10 od 21 napačni strani digitalne ločnice. Poleg tega smo preučili tudi vpliv uporabe internata na delovnem mestu na uporabo doma. Vpliv uporabe intemeta na delovnem mestu je v povprečju le okoli 2 (na lestvici 1 do 7, kjer je 1 sploh ne in 7 zelo), večina prebivalcev tako trdi, daje uporaba v službi le malo ali sploh ne vplivala na njihovo uporabo doma. Ugotovitev je v nasprotju z nekaterimi tujimi raziskavami, ki so ugotovile precejšen vpliv uporabe intemeta v službi na domačo uporabo. To nasprotje lahko morda obrazložimo s predpostavko, da velik del prebivalcev dela na delovnih mestih, kjer uporaba intemeta ni zaželena ali mogoča. To trditev potrjuje ugotovitev, da v skoraj polovici gospodinjstev skupni mesečni neto prihodek vseh članov gospodinjstva ne presega 1500 €. Le v 11% gospodinjstev pa prihodek presega 3000 €. V tem kontekstu je zanimiva tudi analiza odgovorov na vprašanje, zakaj gospodinjstva nimajo ŠD. Pri tem opozaijamo, da rezultati zaradi razmeroma majhnega vzorca pri tem vprašanju, niso nujno reprezentativni in jih navajamo v ilustrativne namene. Razlogi za neuporabo intemeta a) Ne potrebujem 25 b) Je predrag 18 c) Nimam ustreznega računalnikaS d) Nimam možnosti dostopa (ni ponudnika intemeta) 26 e) Internet lahko uporabljam drugje (služba, javno dostopne točke) 15 Glavna razloga za neuporabo intemeta doma naj bi tako bila, da ga v gospodinjstvu ne potrebujejo ali da nimajo možnosti dostopa. Blizu temu odgovom je tudi odgovor, daje dostop do intemeta preprosto predrag (ta odgovor dopolnjuje kar nekaj podobnih pripomb pri zadnjem vprašanju odprtega tipa), medtem ko uporabo intemeta doma delno nadomešča uporaba v službi in na javno dostopnih točkah. Večina uporabnikov na intemetu preživi nekako od ene do treh ur na dan. Delež zelo intenzivnih uporabnikov (nad 8 ur na dan) je približno 10%. Pri tem seveda brez nadaljnjih aoaliz ne moremo trditi, ali gre za posameznike, ki delajo od doma, ali pa za posameznike, ki so morebiti odvisni od uporabe intemeta in jih to ovira pri dmgih socialnih aktivnostih. Številne študije namreč ugotavljajo škodljivost odvisnosti od intemeta, ki prinaša podobne negativne posledice kot odvisnost od alkohola ali drog in lahko vodi do posledic kot so težave v šoli, družini ali drugih medčloveških odnosih (Ng & Wiemer-Hastings, 2005). Pri tem je posebej zanimiv še en rezultat - v skupini gospodinjstev z najnižjimi prihodki (pod 800 € prihodkov na gospodinjstvo) manj kot 20% uporablja ŠD do intemeta. Več kot 75% gospodinjstev v najnižjem prihodkovnem razredu pa ne uporablja niti klicnega dostopa do intemeta. Očitno je torej, da so predvsem gospodinjstva iz nižjih prihodkovnih razredih tista, ki so na »napačni« strani tako imenovane digitalne ločnice (Baker, 2001; Commision of the European Communities, 2005; Dewan & Riggins, 2005; Milner, 2006). Pri tem seveda razlog za neuporabo niso le nizki prihodki, ampak tudi dmge socio-demografske značihiosti tega dela prebivalstva, ki vplivajo tako na nizke prihodke kot na neuporabo intemeta - večinoma gre za starejše prebivalstvo z nižjo stopnjo izobrazbe in manjšim socialnim omrežjem. Nadalje pa smo analizirali tudi intenziteto uporabe intemeta glede na prihodkovni razred. Oglejmo si najprej rezultati za vse anketirance (tudi za tiste, ki intemeta sploh ne uporabljajo). Tu je očitno, da povprečno število ur na intemetu narašča z naraščanjem prihodkov gospodinjstva. Vendar pa: če izločimo anketirance, ki sploh ne uporabljajo Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 11 od 21 intemeta, ne moremo trditi, da višina prihodkov vpliva na intenziteto uporabe intemeta (odstopanja v obeh skrajnih razredih lahko pripišemo majhnosti vzorca v teh razredih). Nekatere tuje raziskave so sicer pokazale, da naj bi višji prihodki celo zniževali intenziteto uporabe, saj naj bi bili oportunitetni stroški uporabe (zaradi bolj dragocenega časa) pri premožnejših uporabnikih manjši in naj bi zato internet manj uporabljali predvsem za zabavo (velja seveda samo za uporabnike intemeta). Ravno tako naj bi se (ugotovitev na podlagi kanadske študije) bistveno znižala dohodkovna elastičnost pri povpraševanju po intemetu, kar kaže, da v najrazvitejših svetovnih državah internet že spada med nujne dobrine (Noče & McKeown, 2008) - v Sloveniji temu očitno še ni tako. Povprečno število ur uporabe intemeta na dan (tudi neuporabniki) raven prihodkov gospodinjstva število gospodinjstev povprečno število ur a do 800 € 22 0,86 b 800-1500 € 56 1,34 C 1500-3000 € 63 2,84 d 3000-4500 € 15 2,55 e več kot 4500 4 6,88 Povprečno število ur uporabe intemeta na dan (samo u porabniki) raven prihodkov gospodinjstva število gospodinjstev povprečno število ur a do 800 € 4 3,25 b 800-1500 € 27 1,29 C 1500-3000 € 41 2,91 d 3000-4500 € 8 1,91 e več kot 4500 4 6,88 Zanimiva pa je tudi analiza števila ur uporabe glede na leto pričetka uporabe. Očitno je, da intemet bolj uporabljajo predvsem tisti, ki ga uporabljajo že dlje in imajo zato z njim tudi več izkušenj. Ta ugotovitev seveda pomeni, da imajo novi uporabniki intemeta, ki le-tega tudi manj uporabljajo, manj motivacije, da preidejo na ŠD do intemeta, saj je ta lahko za njih glede na nizko uporabo tudi dražji. Uporaba storitev na intemetu V raziskavi smo posebno pozornost namenili uporabi storitev in povezanih koristi, kar je eden od najpogostejših razlogov za privzetje intemeta. Čeprav je bilo v prejšnjih letih veliko pozornosti namenjeno iskanju storitve, ki bi sama po sebi privedla do privzetja ŠD (angl. killer apphcation), pa je splošno prepričanje v zadnjih letih, da kumulativni učinek različnih storitev lahko nadomesti eno samo storitev (Savage & Waldman, 2005), (Trkman et al., 2008). Tako je edina "killer apphcation" za ŠD raznolikost storitev, ki jih uporabljajo gospodinjstva (Cawley & Preston, 2007). To ugotovitev potijuje dejstvo, da večja predvidena koristnost uporabe ŠD povečuje veijetnost njegovega privzela (Jyoti Choudrie & Dwivedi, 2004). Podobno ameriška raziskava potijuje, da je intenzivnost uporabe (število minut preživetih na spletu) najpomembnejši faktor za privzetje ŠD (Pew Intemet, 2006). Z vidika državnih iikrepov je zanimiva tudi ugotovitev, da interaktivne storitve e-uprave in ostale informacijsko intenzivne storitve prispevajo k precejšnjem povečanju povpraševanja po ŠD in tudi k večjim investicijam v infrastrukturo (Bygstad, Lanestedt, 8c Choudrie, 2007). Nizki stroški namreč sami po sebi ne zadoščajo za splošno razširjenost ŠD, saj gospodinjstva želijo (čim) več vrednosti od svoje povezave do intemeta (Slekys, 2006). Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 12 od 21 Zato so najrazvitejše države (kamor lahko z nekaj pridržki uvrstimo tudi Slovenijo) že dosegle stopnjo, kjer so potrebne raznolike in vsebinsko bogate storitve in aplikacije, če želimo, da se ŠD razširi tudi med ljudi, ki ga trenutno ne uporabljajo in veijetno ne uporabljajo niti računalnika (Cawley & Preston, 2007). Drugače namreč na podlagi analize z Bassovim modelom lahko trdimo, da je celotna velikost potencialnega trga za ŠD le okoli 70% vse populacije (Turk & Trkman, 2008). Zato je veijetno, da bodo potrebne ali nove storitve ali pa preobrazba obstoječih za spodbujanje privzetja SD v določenih segmentih gospodinjstev v ruralnih območjih. To bi dejansko spremenilo naravo ŠD in povezanih storitev iz neke "nove tehnologije", katere privzem zahteva razmeroma veliko denaija in tudi napora za priučenje uporabe. Možen korak v to smer je triple-play (Picot & Wemick, 2007), ki bi lahko olajšal prevzem nove tehnologije za trenutne neuporabnike. Rezultati o najpogostejših načinih uporabe v anketiranih gospodinjstvih so nekako pričakovani in v skladu s podobnimi tujimi raziskavami ter podatki Eurostata. Najpogosteje so uporabljene osnovne storitve, kot so iskanje informacij, pošiljanje elektronske pošte, komuniciranje in prebiranje dnevnih novic. Med najpogosteje uporabljanimi nameni je presenetljivo visoko izobraževanje. Pri čemer pa je zanimivo, da je modusni razred precej nižje, očitno je torej, da del anketirancev, predvsem tistih, ki so vključeni v formalne ali neformalne izobraževalne programe, zelo pogosto uporablja splet za pomoč pri izobraževanju, večina pa precej redkeje ali sploh ne. V naslednjo skupino pa lahko uvrstimo aplikacije za zabavo (vključno z gledanjem filmov in prenašanjem glasbe). Ustvarjanje lastnih vsebin preko blogov, forumov in podobnih oblik je razmeroma redko uporabljano, ravno tako pa tudi storitve e-uprave. To je delno v nasprotju z ugotovitvijo tuje raziskave, da se uporabniki ŠD bolje zavedajo in več uporabljajo storitve e-uprave (Jyoti Choudrie & Dwivedi, 2005). Ukrepi za spodbujanje uporabe intemeta V enem od vprašanj smo anketirance spraševali o tem, kaj bi jih prepričalo, da bi pričeli uporabljati širokopasovno povezavo. S tem vprašanjem smo želeli predvsem ugotoviti, kateri bi bili ukrepi države, ki bi bili posebno spodbudni za pričetek uporabe. Dobili smo več zanimivih ugotovitev - očitno je namreč, da v tem primeru povprečja le slabo odražajo značilnosti populacije oz. da obstajajo velike razlike med posameznimi segmenti. Modusni razred je 7 pri naslednjih odgovorih: Enostavnejši priklop na internet; Enostavnejša uporaba intemeta; Brezplačen dostop; Izobraževanje (organizacija delavnic, kjer bi predstavili delo na intemetu);Večja varnost uporabe intemeta; Možnost nekajmesečne brezplačne uporabe doma; Možnost dela od doma preko intemeta; Dovolj visoki prihodki za nakup računalnika/širokopasovne povezave. Največja gostitev odgovorov 7 je pri vprašanjih, ki se nanašajo na brezplačen odstop do ŠD (ali v obliki državne subvencije ali pa nekajmesečnega brezplačnega testnega dostopa) ter pri vprašanjih, ki se nanašajo na enostavnost uporabe (to zadnje kaže na to, da potrebna znanja za priklop in uporabo intemeta preko osebnega računalnika za določen segment prebivalstva še vedno niso samo po sebi umevna). Glede na število odgovorov »popolnoma se strinjam« tako enostavnejši priklop in enostavnejša uporaba sledita takoj za možnostjo brezplačnega priklopa. Zadnjo ugotovitev dopolnjuje dejstvo, da je največ odgovorov 7 tudi pri vprašanjih o pomenu izobraževanja, uporabe intemeta preko televizijskega sprejemnika ter glede večje varnosti uporabe intemeta (slednje namreč lahko pripišemo ne samo sami tehnični vamosti uporabe intemeta ampak tudi in predvsem neznanju ljudi o dejanskih vamostnih grožnjah in načinu za zaščito pred njimi). Zanimiva je tudi ugotovitev, da je modusni razred 4 le pri vprašanju o pomenu lokalnih Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 13 od 21 informacij na intemetai, kar kaže, da so anketiranci v gospodinjstvu do tega še razmeroma indiferentni. Splošne ugotovitve Pri analizi opisnih odgovorov o (ne)uporabi lahko razloge za neuporabo intemeta v grobem razdelimo v štiri kategorije, ki jih v nadaljevanju tudi podrobneje opišemo in podkrepimo z nekaterimi odgovori na vprašanja odprtega tipa: 1) pomanjkanje tehničnih možnosti za dostop (ni ustreznega ponudnika) 2) pomanjkanje znanja/veščin za uporabo tehnologije in storitev 3) nezadostna finančna sredstva za nakup računalnika, ŠD 4) nepovezanost uporabe intemeta z življenjskimi navadami gospodinjstva Občasno gre pri posameznih segmentih tudi za povezavo večih razlogov. Za ponazoritev mnenj anketirancev iz posameznih segmentov navajamo nekatere odgovore na vprašanja odprtega tipa v anketi (odgovori niso lektorirani in so namenjeni za ilustracijo mnenj nekaterih skupin uporabnikov, ne pa za reprezentativno analizo). Adl 1. »Nedostopnost!!! (halo... živimo v letu 200811!) OmogočiU bi lahko dostop vsem državljanom SLO, tudi v manj dostopnih krajih. Čeprav tega ne omogočajo niti državljanom v mestih in naseljih! Sramota!« 2. »Izgradnjo optičnega - širokopasovnega omerežja do vsakega gospodinjstva in možnost uporabe 3 v 1 (telefon, TV, internet).« 3. »Veliko bi država oz. ustanove pristojne za to pripomogle že s tem, da bi omogočale širitev centrale (Telekoma) in s tem možnost uporabe širokopasovnega intemeta. Žalostno je, da 500 m zračne razdalje od mesta nimamo možnosti uporabe kabelskega oz. drugega intemeta. Odgovorni se izmikajo s tem, da se bo tehnologija prej zamenjala, kot bo prišlo do širitve centrale.« 4. »Pospeševanje ADSL povezave na podeželju (posodobitev central).« 5. »Možnost dostopa in več ponudnikov intemetne povezave na našem območju (Artiče - Decno selo)!!« 6. »Ker nimam kam drugam napisat moje mnenje, bom kar tukaj napisal: želim si intemetni dostop preko optike (optični dostop); manjše občine kot vidim dobijo zadnje ali pa sploh niso v planu za optični dostop.« Ad2 1. »Ker nimam niti televizije mi internet nične pomeni.« 2. »Premalo varnosti,neprestano vdiranje v zasebnost, bombardiranje z raklamami, "spam-pošto"« 3. »Nimam možnosti: FINANČNE, ZNANJA in ČASA.« 4. »Razlogi, ki odvračajo od uporabe intereta: prikriti virusi,nevamost (v smislu da ti lahko drugi vdrejo v računalnik in vidijo tvoje osebne podatke oz. spremenijo gesla); popup reklame« 5. »Uporaba intemeta nam v marsičem ni poznana, zato nas le-ta ne pritegne. Sicer v našem kraju adsl povezava baje ni možna. Želimo si tehnične možnosti za priključek na intemet.« 6. »Ukrep države bi lahko bil, da bi nekoga pooblastila, da bi skrbel za preprečevanje virusov. Virusi ti lahko hitro uničijo zelo drag računalnik, a noben še ne vpraša za koliko je prikrajšan oškodovanec!« Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 14 od 21 Ad3: Opomba: Gre za segment ljudi, kjer neuporaba ŠD sama po sebi ni problem, ampak eden od simptomov socialnega stanja. Običajno gre za gospodinjstva iz najnižjega prihodkovnega razreda. 1. »Nimam denarja za take zadeve.« 2. »Finančno - premajhne plače« 3. »Ukrepi države: da bi z državnimi subvencijami zagotovili nakup računabiikov za družine, ki nimajo dovolj visokih prihodkov za nakup računahiika in da bi v manj razvitih in težje dostopnih krajih, naseljih zagotovili, da bi tudi ti državljani imeli enako kvalitetne storitve kot državljani - meščani, ki živijo v mestih.« 4. »Ivalid sem. Intemet bi mi zelo pomagal in bi se ga rad imal. Ampak nimam ga kam priklopit ker stanujem v stanovanju (stara vojašnica v Postojni) katero nima ne tople vode ne gretja pa tudi niti priklopa za intemet. Hvala za anketu.« 5. »Nimam možnosti: FINANČNE, ZNANJA in ČASA.« Ad4. Vsekakor je ena zanimivejših ugotovitev naše raziskave, da obstaja sicer razmeroma majhen, vendar nezanemarljiv segment prebivalstva, ki doma intemeta nimajo in ga niti ne potrebujejo, ker njegova uporaba ni v skladu z njihovim življenjskim slogom, denimo: 1. »Z ženo sva kmeta upokojenca, ki ne rabiva intemeta ne račimalnika samo zdravje, da bi lahko še kaj delala, kar nas veseli.« 2. »Mislim, daje veliko bolj pomembno, da se ljudje osebno družijo, kot da še tisti prosti čas, ki nam preostane, posedimo pri računahiiku.« 3. »Čas raje porabim bolj koristoo. Sedenje pred računalnikom ni zdravo. Preveč reklame in posiljenih vsebin. Določene teme bi morale biti težje dostopne. Izničevanje pravih dobrin zaradi posiljenih vzorcev. Ljudje nimajo več časa za bolj koristne stvari, ker se igrajo po računalniku. Otroci so zgubili občutek za čas, dobrine, gibanje, obveznosti.« 4. »Če me kaj zanima ali kaj potrebujem intemeta prašam prijatelje pa mi povejo in poiščejo. Čez par let bom že nabavil računalnik.« 5. »Nimam nobenega sporočila. Lahko samo povem, da intemet potrebujem 99% zaradi službe. Doma ga imamo največ zaradi hčerke - srednješolke. Če bi bila anketirana ona, bi bili odgovori popolnoma drugačni. Moje mnenje pa je, da so današnji otroci preveč pred računalnikom! Lep pozdrav!« Obstoječi ukrepi državne strategije se usmeijajo predvsem v odpravo problemov pri točki adl, torej pomanjkanje tehničnih možnosti za dostop. Predvsem pri razlogih za neuporabo iz druge in tretje skupine pa lahko priporočimo tudi več ciljnih programov izobraževanja. Strinjamo se lahko tudi s tujo ugotovitvijo, da bi se morali javni ukrepi bolj osredotočiti na zagotavljanje uporabe osebnega računalnika, saj je digitalna ločnica večja pri neuporabnikih računalnikov kot pa pri samih (ne)uporabnikih intemeta (Stanton, 2004). Ljudem, ki nimajo finančnih sredstev in/ali dovolj znanja za uporabo računalnika kot takega, omogočanje tehničnih možnosti za povezovanje v ŠD, omogočanje dostopa na javno dostopnih točkah ali npr. subvencioniranje stroškov domače povezave do intemeta, ne bo prav dosti pomagalo. Očitno pa je nekaj in to želimo posebej poudariti. Digitalni razkorak v Sloveniji pri dostopu do intemeta ali širokopasovnem dostopu na splošno ni samo preprosto razlika med ljudmi, ki ŠD imajo, in tistimi, ki tega nimajo. Obstajata vsaj 2 segmenta prebivalstva na »napačni« strani (poleg seveda gospodinjstev, ki nimajo tehničnih možnosti za ŠD). Prvi je segment prebivalstva z nizko izobrazbo, nižjimi prihodki in običajno v kasnejšem življenjskem obdobju Dmgi pa je segment prebivalstva, za katerega ŠD enostavno ni kompatibilen z njihovim življenjskim slogom._ Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 15 od 21 2.4 REFERENCE 1) Baker, P. (2001). Policy Bridges for the Digital Divide: Assessing the Landscape and Gauging the Dimensions. First Monday, 6(5). 2) Blaikie, N. (2003). Analysing Quantitative Data. London: Sage Publications. 3) Bygstad, B., Lanestedt, G., & Choudrie, J. (2007). Service innovation for e-govemment: a broadband-based example. Electronic Government, an International Journal, 4(3), 314 - 325. 4) Cawley, A., & Preston, P. (2007). Broadband and digital 'content' in the EU-25: Recent trends and challenges. Telematics and Informatics, 24(4), 259-271. 5) Choudrie, J., & Dwivedi, Y. (2004). Towards a conceptual model of broadband difiusion. Journal of Computing and Information Technology - CIT, 12(4), 323-338. 6) Choudrie, J., & Dwivedi, Y. (2005). A Survey of Citizens' Awareness and Adoption of E-Govemment Initiatives, the 'Government Gateway': A United Kingdom Perspective. Paper presented at the E-govemment workshop, London, UK. 7) Commision of the European Communities. (2005). Digital divide forum report: broadband access and public support in under-served areas. Brussels. 8) Dewan, S., & Riggins, F. (2005). The digital divide: Current and future research directions. Journal of the Association for Information Systems, 6(2), 298-337. 9) Dwivedi, Y., Choudrie, J., & Brinkman, W.-P. (2006). Development of a siirvey instrument to examine consumer adoption of broadband. Industrial Management & Data Systems, 106(5), 700-718. 10) Glass, v., Talluto, S., & Babb, C. (2003). Technological breakthroughs lower the cost of broadband service to isolated customers. Government Information Quarterly, 20(2), 121-133. 11) Goldstein, G., & Hersen, M. (1984). Handbook of Psychological Assessment. New York: Pergamon Press. 12) Hollifield, C. A., & Donnermeyer, J. F. (2003). Creating demand: influencing information technology diffusion in rural communities. Government Information Quarterly, 20(2), 135-150. 13) Howiek, S-, & Whalley, J. (2008). Understanding the drivers of broadband adoption: the case of rural and remote Scotland. Journal of the Operational Research Society In press. 14) Jaccard, J., & Choi, K. W. (1996). LISREL approaches to interaction effects in multiple regression. Thousand Oaks: Sage Publications. 15) Jamieson, S. (2004). Likert scales: how to (ab)use them. Medical Education, 38(12), 1217-1218. 16) Kaplowitz, M., Hadlock, T., & Levine, R. (2004). A Comparison of Web and Mail Survey Response Rates Public Opinion Quarterly, 68(1), 94-101. 17) LaRose, R., Gregg, J. L., Strover, S., Straubhaar, J., & Carpenter, S. (2007). Closing the rural broadband gap: Promoting adoption of the Internet in rural America. Telecommunications Policy, 31(6-7), 359-373. 18) Milner, H. (2006). The Digital Divide: The Role of PoHtical Institutions in Technology Diffusion. Comparative PoHtical Studies, 39(2), 176-199. 19) Ng, B., & Wiemer-Hastings, P. (2005). Addiction to the Internet and Online Gaming. CyberPsychology & Behavior, 8(2), 110-113. 20) Noce, A., & McKeown, L. (2008). A new benchmark for Internet use: A logistic Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 16 od 21 modeling of factors influencing Internet use in Canada. Government Information Quarterly, V tisku. 21) Oh, S., Ahn, J., & Kim, B. (2003). Adoption of broadband Internet in Korea: the role of experience in building attitudes. Joumal of Information Technology, 18(4), 267-280. 22) Pew Internet. (2006). Home Broadband adoption. Washington. 23) Picot, A., & Wemick, C. (2007). The role of government in broadband access. Telecommunications Policy, 31(10-11), 660-674. 24) Savage, S., & Waldman, D. (2005). Broadband Internet Access, Awareness and Use: Analyses of United States Household Data. Telecommunications Policy, 29, 615-633. 25) Sawada, M., Cossette, D., Weilar, B., & Kurt, T. (2006). Analysis of the urban/rural broadband divide in Canada: Using GIS in planning terrestrial wireless deployment. Government Information Quarterly, 23(3-4), 454-479. 26) Slekys, A. (2006). Broadband Teledensity: The New Paradigm for Economic Growth. Annual Review of Communications, 58,129-138. 27) Stanton, L. (2004). Factors influencing the adoption of residential broadband connections to the internet. Paper presented at the 37th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS'04). 28) Trkman, P., Jerman-Blažič, B., & Turk, T. (2007, 11. - 13. april). Strategies for acceleration of broadband services adoption. Paper presented at the Dnevi slovenske Informatike, Portorož. 29) Trkman, P., Jerman-Blažič, B., & Turk, T. (2008). Factors of broadband development and the design of a strategic policy framework. Telecommunications Policy, 32(2), 101-115. 30) Trkman, P., Turk, T., & Jerman-Blažič, B. (2006). Sustainable broadband in EU countries - influencing factors and strategic framework. Paper presented at the E-commerce 2006. 31) Turk, T., Jerman-Blažič, B., & Trkman, P. (2007). Strategije za spodbujanje privzemanja širokopasovnega dostopa in storitev. Uporabna informatika, 15(3), 142-149. 32) Turk, T., Jerman-Blažič, B., & Trkman, P. (2008). Factors and sustainable strategies fostering the adoption of broadband communications in an enlarged European Union. Technology Forecasting & Social Change, 75(7), 933-951. 33) Turk, T., & Trkman, P. (2008, 9. - 11. april). Bassov model privzemanja širokopasovnega dostopa do intemeta Paper presented at the Dnevi Slovenske informatike, Portorož (in Slovenian). 34) US department of Commerce. (2004). A Nation online: entering the Broadband age,. Washington, DC. 35) Venkatachalam, S., & McDowell, S. D. (2003). What is broadband? Where is "rural"? Government Information Quarterly, 20(2), 151-166. 36) Yun, G. W., & Trumbo, C. (2000). Comparative Response to a Survey Executed by Post, E-mail, & Web Form Joumal of Computer-Mediated Communication, 6(1). Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 17 od 21 3. Izkoriščanje dobljenih rezultatov: 3.1. Kakšen je potencialni pomen^ rezultatov vašega raziskovalnega projekta za: 3 a) odkritje novih znanstvenih spoznanj; b) izpopolnitev oziroma razširitev metodološkega instrumentarija; c) razvoj svojega temeljnega raziskovanja; d) razvoj drugih temeljnih znanosti; e) razvoj novih tehnologij in drugih razvojnih raziskav. 3.2. Označite s katerimi družbeno-ekonomskimi cilji (po metodologiji OECD-ja) sovpadajo rezultati vašega raziskovalnega projekta: a) razvoj kmetijstva, gozdarstva in ribolova - Vključuje RR, ki je v osnovi namenjen razvoju in podpori teh dejavnosti; 3 b) pospeševanje industrijskega razvoja - vključuje RR, ki v osnovi podpira razvoj industrije, vključno s proizvodnjo, gradbeništvom, prodajo na debelo in drobno, restavracijami in hoteli, bančništvom, zavarovalnicami in drugimi gospodarskimi dejavnostmi; c) proizvodnja in racionalna izraba energije - vključuje RR-dejavnosti, ki so v funkciji dobave, proizvodnje, hranjenja in distribucije vseh oblik energije. V to skupino je treba vključiti tudi RR vodnih virov in nukleame energije; d) razvoj infrastrukture - Ta skupina vključuje dve podskupini: • transport in telekomunikacije - Vključen je RR, ki je usmeijen v izboljšavo in povečanje varnosti prometnih sistemov, vključno z varnostjo v prometu; • prostorsko planiranje mest in podeželja - Vključen je RR, ki se nanaša na skupno načrtovanje mest in podeželja, boljše pogoje bivanja in izboljšave v okolju; e) nadzor in skrb za okolje - Vključuje RR, ki je usmeijen v ohranjevanje fizičnega okolja. Zajema onesnaževanje zraka, voda, zemlje in spodnjih slojev, onesnaženje zaradi hrupa, odlaganja trdnih odpadkov in sevanja. Razdeljen je v dve skupim: f) zdravstveno varstvo (z izjemo onesnaževanja) - Vključuje RR - programe, ki so usmerjeni v varstvo in izboljšanje človekovega zdravja; 3 g) družbeni razvoj in storitve - Vključuje RR, ki se nanaša na družbene in kulturne probleme; ^ h) splošni napredek znanja - Ta skupina zajema RR, ki prispeva k splošnemu napredku znanja in ga ne moremo pripisati določenim ciljem; i) obramba - Vključuje RR, ki se v osnovi izvaja v vojaške namene, ne glede na njegovo vsebino, ali na možnost posredne civilne uporabe. Vključuje tudi varstvo (obrambo) pred naravnimi nesrečami. 2 Označite lahko več odgovorov. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 18 od 21 3.3. Kateri so neposredni rezultati vašega raziskovalnega projekta glede na zgoraj označen potencialni pomen in razvojne cilje?_ Raziskali smo problematiko izdelave ustreznih in optimalno primernih tehnično-ekonomskih modelov za razvoj širokopasovnih komunikacij na ruralnih področjih Slovenije in razvili temu ustrezne modele. Predlagali smo ustrezne implementacijske strategije in akcijske plane na ruralnih območjih Slovenije, ki slonijo na primerih dobre prakse in ustreznih poslovnih modelih j avno-zasebnega partnerstva. Opravili smo - študijo o tehnologijah širokopasovnega dostopa, preučili trend njihovega razvoja ter prednosti in slabosti predvsem s stališča primernosti uvedbe na podeželskih območjih, - pregled in študijo primerov dobre prakse uspešnih regionalnih projektov za razvoj širokopasovnih omrežij v manj razvitih regijah članic EU (Alston Moor v Veliki Britaniji, nekatere poljske regije, ROWANET v Republiki Češki), - študijo o stanju in statusu informacijske infrastrukture na ruralnih in ostalih območij Slovenije ter ugotovili razloge za razlike med državami EU v rabi širokopasovnih tehnologij in storitev, - faktorsko analizo in izluščiU indikatorje, ki vplivajo in modelirajo razvoj širokopasovnih komunikacij, - analizo uporabe širokopasovnega dostopa v ruralnih področjih Slovenije s predlogi za nadaljnje ukrepe._ 3.4. Kakšni so lahko dolgoročni rezultati vašega raziskovalnega projekta glede na zgoraj označen potencialni pomen in razvojne cilje?_ Povečanje uporabe storitev širokopasovnih tehnologij na podlagi analiz, študij in strategije tudi med prebivalstvom na podeželju, zmanjševanje t. i. digitalnega razkoraka med prebivalstvom v Sloveniji in s tem dolgoročno pospeševanje družbenega razvoja in storitev. 3.5. Kje obstaja verjetnost, da bodo vaša znanstvena spoznanja deležna zaznavnega odziva? a) v domačih znanstvenih krogih; b) v mednarodnih znanstvenih krogih; 3 c) pri domačih uporabnikih; d) pri mednarodnih uporabnikih. 3.6. Kdo (poleg sofinanceijev) že izraža interes po vaših spoznanjih oziroma rezultatih? Mestna občina Ljubljana (MOL) pri uvedbi brezžičnega omrežja za lastne potrebe in za trg. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 19 od 21 3.7. Število diplomantov, magistrov in doktoijev, ki so zaključili študij z vključenostjo v raziskovalni projekt?____ 1. KLANČNIK, Tomaž. Širokopasovna dostopovna omrežja in njihovo uvajanje na podeželska območja : diplomsko delo. Ljubljana: [T. Klančnik], 2007. IV, 91 str., ilustr. [COBISS.SI-ID 5738836] 4. Sodelovanje z tujimi partnerji: 4.1. Navedite število in obliko formalnega raziskovalnega sodelovanja s tujimi raziskovalnimi institucijami._ V skladu s cilji raziskovalnega projekta smo sodelovali v projektu BReATH (Broadband e-Services and Access for the Home), projektu iz 6. okvirnega programa EU, št. pog. 0158931, 1.6.2005 - 1.12.2006. 4.2. Kakšni so rezultati tovrstnega sodelovanja? S sodelovanjem v projektu BReATH smo opravili del razvojnih nalog, predvidenih na projektu v okviru CRP-a. Rezultat je pregled in študija primerov dobre prakse uspešnih regionalnih projektov za razvoj širokopasovnih omrežij v manj razvitih regijah članic EU (Alston Moor v Veliki Britaniji, nekatere poljske regije, ROWANET v Republiki Češki) ter študija o tehnologijah širokopasovnega dostopa, preučitev trenda njihovega razvoja ter prednosti in slabosti predvsem s stališča primemosti uvedbe na podeželskih območjih. 5. Bibliografski rezultati^: Za vodjo projekta in ostale raziskovalce v projektni skupini priložite bibliografske izpise za obdobje zadnjih treh let iz COBISS-a) oz. za medicinske vede iz Inštituta za biomedicinsko informatiko. Na bibliografskih izpisih označite tista dela, ki so nastala v okviru pričujočega projekta. ^ Bibliografijo raz^kovalcev si lahko natisnete sami iz spletne stram:ht^:/www.izum.si/ Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 20 od 21 6. Druge reference^ vodje projekta in ostalih raziskovalcev, ki izhajajo iz raziskovalnega projekta;_______ ^ Navedite tudi druge raziskovalne rezultate iz obdobja financiranja vašega projekta, ki niso zajeti v bibliografske izpise, zlasti pa tiste, ki se nanašajo na prenos znanja in tehnologije. Navedite tudi podatke o vseh javnih in drugih predstavitvah projekta in njegovih rezultatov vključno s predstavitvami, ki so bile organizirane izključno za naročnika/naročnike projekta. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 21 od 21 DODATEK 1: Širokopasovna dostopovna omrežja in njihovo uvajanje na podeželska območja KAZALO VSEBINE POVZETEK.................................................................................................................1 ABSTRACT.................................................................................................................2 1 UVOD...................................................................................................................3 2 TEHNOLOGIJE....................................................................................................5 2.1 KOMUNIKACIJE PO ELEKTROENERGETSKIH VODIH.............................5 2.1.1 OBSTOJEČA TEHNOLOGIJA.............................. ...............................5 2.1.1.1 Modulacijske sheme in protokoli.........................................................8 2.1.2 PODPORNE ORGANIZACIJE IN RELEVANTNI STANDARDI.............9 2.1.3 SOCIALNO-EKONOMSKA VPRAŠANJA............................................12 2.1.4 ODPRTA VPRAŠANJA, VRZELI, TRENDI..........................................12 2.1.5 PRIHODNOST.....................................................................................13 2.2 KOMUNIKACIJE PO DIGITALNIH NAROČNIŠKIH VODIH (xDSL)............14 2.2.1 OBSTOJEČA TEHNOLOGIJA.............................................................14 2.2.2 ODPRTA VPRAŠANJA, TRENDI........................................................19 2.3 KABELSKA OMREŽJA...............................................................................20 2.3.1 OBSTOJEČA TEHNOLOGIJA.............................................................20 2.3.2 SOCIALNO-EKONOMSKA VPRAŠANJA............................................23 2.3.3 PROBLEMI. ODPRTA VPRAŠANJA...................................................24 2.4 OPTIČNA OMREŽJA..................................................................................26 2.4.1 OBSTOJEČA TEHNOLOGIJA.............................................................26 2.4.1.1 Arhitektura sistema...........................................................................27 2.4.1.2 Prenosni protokol.............................................................................30 2.4.2 RAZŠIRJENOST..................................................................................32 2.4.3 ODPRTA VPRAŠANJA, TRENDI, NAPOVEDI....................................33 2.5 BREZŽIČNA OMREŽJA DALJŠEGA DOSEGA..........................................36 2.5.1 STRATOSFERSKE PLOŠČADI...........................................................36 2.5.1.1 Trenutno stanje................................................................................38 2.5.1.2 Odprta vprašanja, trendi...................................................................41 2.5.2 SATELITSKO OMREŽJE....................................................................44 2.5.2.1 Odprta vprašanja, trendi..................................................................48 2.5.2.2 Prihodnost satelitsicega omrežja......................................................50 2.6 BREZŽIČNE TEHNOLOGIJE SREDNJEDOLGEGA (WiMAX) In KRAJŠEGA DOSEGA (Wl-Fi, UIVITS)........................................................51 3 ŠIROKOPASOVNOST V SLOVENIJI............................................................... 63 4 ŠIROKOPASOVNOST NA PODEŽELJU..........................................................66 4.1 DOBRE PRAKSE V TUJINI........................................................................67 4.1.1 IVIODELI FINANCIRANJA....................................................................68 4.1.2 PROCES IMPLEIVIENTACIJE.............................................................69 4.1.3 KONKRETNI PRIMERI........................................................................71 4.1.3.1 Aiston CyberMoor(Anglija)..............................................................71 4.1.3.2 Västerbotten (Švedska)...................................................................73 4.1.3.3 Cahersiveen (Irska)..........................................................................74 4.1.3.4 Andhra Prades (Indija).....................................................................76 4.1.3.5 East of England Broadband Network (E^B^; Anglija).......................78 4.1.3.6 Primeri podobnih omrežij v Evropi in svetu......................................80 5 ZAKLJUČEK.....................................................................................................81 6 SEZNAM UPORABLJENIH VIROV..................................................................82 7 SEZNAM UPORABLJENIH SIMBOLOV..........................................................86 11 KAZALO SLIK Slika 1: Primer PLC omrežja.......................................................................................6 SliiM 4. IlfM f(k1{7) is.A (I »I'M ,1 l iiü4 riid&ii Pt» fS - Plrfsiif Uli -iifj-ikj^BUs «e]eloH.,.i rv - l-ffiJtiüJN^iJsiu uiUvim Slika 3: Porazdelitev frekvenčnih pasov v ADSL [14] 15 'G & o C § § -iC Q> 8-I C t .cd p § § cd ^^ - C Q "O O CO ^ c 2 05 S-8 o o. Q o C 4-' Q) CO ^ O 0. T3 .CO ■S § >0 O .CC E' o D) S ß5 S cd cd '— <0 0."^ ti' cd cd s ^ ^ < s o TO 5 > ?= C CD S ž .8 I a cd n 0 > m o Q. n co cn o. o (0 o o TD 12 (J) O •O C 0 C >c0 + >o ■D C _J Z < >n CO n 0 F co I co o I o m i x o. Q o CD O co TJ 0 "cd i" _ D) 0 i <4—> 0 Z i CO Q D C/) O o co o "Č0 o o CM I O Iß co I s ^ 59 o co ^ i Z o -Ö 0 o ■d o 1 -g o o LO 1 lO csi I X _Q) Q. D Q CO Q I X 0 Q. 3 Q Q o > o - E ■o cd > D. ® ^ K - 2 §03 .93 Q o c > t/> 0 C > cd ■K 1 s >8-1 o ID o — D) o T3 cd c o co o co cd c o o m I Y cm o> CVJ co Csi co cm cd ^ ^ co T— cm cn co a> h- T— "o 0 0 cd 0 cl o. q. CO 0CO ^ „J O)^ _l .y^co C .0>c/5 X Q CO X Q (/) Q X CO 11 D Z> o o 00 I cvi co o o o od ! cm co CO Q < > o ^ o ^ cd c Lil o lO o — O) o N -o > cd c o co o co m I C Ii o Q. Q 3 o o 00 cm co Ü 0 I «čo < Q CO Q < o o o cm cm co CO Q < o cd c LU o ID 0 — O) o N -o s ti^ cd > c cd o = co o t- o 1 cm Q I + CO Q < £ cd < (O Q. 3 CM I co I v c 1i o a Q D o o CO i cm co ■a 0 > o CO cm -j CO Q < o o o cm I cm co ■o § CvJ o -J p s < + CM —J CO Q < c 2 £ o ■(/) CD o ^ 0 o 0 4= 9- C Ä i o Q £ "D > o t/i CD D. LO I to Ö I ii D 3 o o o o o p lO r- cm o o o o o 9 d cvi m C >n £ <0 ro X CO Q o > -o £ CD £ CO x: Q, C 2 £ o '(O CD o jä«: 0 o 0 .b CD o. g CO s > Ä C o Q £ -D > o CO CD a. lO co I X ^ Q. D Q o o o CD o o o o Ö o iöj 0)q ^ -o ^ 0 m q. > co ■D 0 g-j ii CM _j -J CO CO a a > > CO o a o C o "o* O) ta o '•B 3 re C (O T3 o "O 0 J 'sr o £ o o C 0) (0 Q X "5. H « o £ (O K Danes je še vedno najbolj razširjena tehnologija ADSL. Zaradi asimetričnosti je priročna predvsem za brskanje po Internetu in druge tipične internetne aplikacije, kjer je navzdolnji promet mnogo večji od navzgornjega. Izboljšani različici ADSL sta ADSL2 in ADSL2+. Najpomembnejše izboljšave ADSL2 so: večji domet (za okoli 200 metrov), spojitev več telefonskih linij za doseganje višjih prenosnih hitrosti (izboljšava za okoli 50 kbit/s), stanje pripravljenosti za zmanjšanje porabe energije. Boljši modulacijski izkoristek, višji kodirni dobitek z uporabo Reed-Solomonovih kod ter naprednejši algoritmi za procesiranje signalov so le nekateri izmed razlogov za večjo učinkovitost ob prisotnosti ozkopasovnih motenj. Neprestano prilagajanje podatkovne hitrosti omogoča ADSL2, da spreminja hitrost, ko sistem deluje brez prekinitev. Medtem ko presluh v prenosnih vodih pri ADSL lahko povzroči izgubo povezave, pa je ADSL2 ta problem zmožen rešiti v realnem času. ADSL2+ podvoji navzdolnjo pasovno širino, kar pripomore k višji navzdolnji podatkovni hitrosti. Nekatere storitve zahtevajo enake prenosne hitrosti v obe smeri, ena izmed njih je danes zelo razširjena peer-to-peer komunikacija. Za take vrste prometa je bila narejena SHDSL, vendar pa ta ne more prenašati PSTN govornega prometa, saj je bil nižji frekvenčni pas uporabljen za povečanje pasu za navzgornji promet. VDSL je novejši tip xDSL tehnologije in omogoča zelo visoke podatkovne hitrosti. Največja slabost te tehnologije je zelo kratek domet, zato se uporablja predvsem na področjih z visoko gostoto prebivalstva, za podeželje pa je manj zanimiva. VDSL2 omogoča hitrosti do 100 Mbit/s v obe smeri. Narejena je bila za aplikacije, kot so televizija z visoko razločljivostjo (HDTV - High-definition TV), video na zahtevo, video konference. 1000 s 100 - £ 10 - 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000 Loop length (mj Slika 4: Razmerje hitrosti in dosega različnih DSL tehnologij, prilagojeno po [3] 17 DSL sistemi uporabljajo modulacijo z več diskretnimi toni (DMT - Discrete Multitone Modulation), znana tudi pod imenom OFDM, le-SkupaJ Slika 18: Načini dostopa do interneta po številu priključkov [26] 63 Kot lahko vidimo na Sliki 19, je bila sredi leta 2006 penetracija dostopa do internata 63,69 %. Kot smo že omenili, je širokopasovni dostop konec leta 2005 prehitel ozkopasovnega, na kar so lahko vplivali močna reklama za širokopasovni dostop, povečanje konkurence na tem področju in cenovni pritiski na nižanje cen širokopasovnega dostopa [26, stran 12]. Penetracija Interneta v gospodinjstvih v Sloveniji 70,00 -60,00 -50,00 -40,00 -30,00 -20,00 • 10,00 -0,00 • 2003/4q 2004/2q 2004/3q 2004/4q 2005/2q 2005/3q 2005/4q 2006/1q 2006/2q ozkopasovni dostop —■—širokopasovni dostop - * skupaj Slika 19: Penetracija Interneta v gospodinjstvih v Sloveniji [26] Deleži ponudnikov na spodnji sliki se nanašajo na vse tehnološke možnosti, ki jih ponujajo za širokopasovni dostop do Interneta. Vidimo, da ima SIOL še vedno daleč največji, 56 % delež. Upoštevan je tudi ARNES, ki ni komercialni ponudnik, vendar ima znaten delež z nuđenjem priključkov akademskim in raziskovalnim uporabnikom. Deleži ponudnikov širokopasovnega dostopa do Interneta po priključkih na dan 30.6.2006 5% 56% B Siol ■ UPC Telemach oAmis aT2 ■ KRS Rotovž m Voljatel ■ KRS Tabor t3 Ames ■ Ostali; Slika 20: Deleži ponudnikov širokopasovnega dostopa do Interneta po priključkih [26] 64 Iz Slike 21 je poleg rasti števila priključkov obeh najpogostejših tehnologij za širokopasovni dostop do Interneta v Sloveniji opazno tudi, da je bil sredi leta 2006 delež xDŠL priključkov 69 %, kabelskih pa 31 %. število priključkov kabel- xDSL 250000 200000 150000 100000 50000 ^ & & & & & ^ J' ^ r ^^ / € / • kabel xDSL Slika 21: Število priključkov kabel - xDSL [26] Penetracija širokopasovnega dostopa do Interneta (Število priključkov na Število prebivalcev) 16.00 14,00 -12.00 -10,00 S, 00 6,00 4,00 -2,00 - 0.00 -r-—r- 2003/4q 2004/2q 2004/3q 2004/4q 2005/2q 2005/3q 2005/4q 20C»/1q 2006/2q —•—penetracija na prebivalstvo Slika 22: Penetracija širokopasovnega dostopa do Interneta na prebivalstvo [26] Penetracija širokopasovnih priključkov vztrajno raste, sredi leta 2006 je že presegla 14%. 65 4 ŠIROKOPASOVNOST NA PODEŽELJU Prednosti brezžičnih napram žičnim telinologijam: - lahko ponudijo večjo pasovno širino na daljših razdaljah; večina tehnologij omogoča hiter navzgornji (upload) in navzdolnji (download) prenos, - omrežja lahko dokaj enostavno razširimo, da pokrivajo tudi območja, kjer npr. ni dostopa do ADSL, - 80 zelo fleksibilne, ponujajo dostop do Interneta tudi ljudem na poti, kar omogoča med drugim hitrejši razvoj novih storitev. Slabosti brezžičnih napram žičnim tehnologijam: - še vedno obstajajo pomisleki glede varnosti brezžičnih omrežij, - nekatera omrežja uporabljajo nelicenčna pasova 2.4 GHz in 5.8 GHz, ki sta občutljivejša na interferenco, - instalacija brezžične opreme (na strani ponudnika) je lahko dražja od ponujanja širokopasovnih komunikacij preko telefonskih linij, - v nelicenčnem frekvenčnem pasu je lahko signal blokiran zaradi dreves, stavb in drugih ovir, - rast nekaterih omrežij (UMTS) so ponekod zavrli pomisleki zaradi morebitnega človeku nevarnega sevanja. Tehnologija Prednosti Slabosti PLC - elektrodistribucijsko omrežje je praktično povsod že zgrajeno - šum - interference z radijskimi signali - potrebna je široka nadgradnja omrežja - zaenkrat še nizka prenosna hitrost xDSL - enostavna uporaba že obstoječe telefonske infrastrukture - hitrosti so dovolj visoke, da omogočajo »triple play« - telefonija, internet, televizija - omejen doseg (okrog 5 km od zadnje dostopovne točke) 66 Kabelski dostop - enostavna priključitev za uporabnike, ki že imajo kabelski dostop za televizijo - draga nadgradnja obstoječega omrežja - delitev prenosne hitrosti med uporabniki na nekem delu omrežja Optična vlakna - visoke hitrosti (večja dodeljena pasovna širina na uporabnika) - draga oprema - draga izgradnja omrežja HAP - velika uporabnost ob okrevanju po katastrofah in na področjih, kjer ni možnih drugih tehnologij - nižja cena od satelita - nerazširjenost, nepoznavanje sistema - še vedno samo pilotski projekti Sateliti - veliko področje pokritosti - uporabno predvsem za razpršeno oddajo mnogo uporabnikom - visoki stroški izgradnje in vzdrževanja - časovne zakasnitve, neuporabnost za storitve v realnem času FWA (Wi-Fi, WIMAX) - relativno poceni in hitra Izgradnja omrežja - primerno za podeželje v Sloveniji, kamor xDSL ne seže - varnost - zaenkrat relativno omejen domet (Wi-Fi) 3G (UMTS) - zagotavlja neprekinjeno delovanje mobilnim uporabnikom - dokaj velika pokritost omrežja v Sloveniji - relativno nizke prenosne hitrosti - draga licenca za operaterje Tabela 5: Prednosti in slabosti širol^opasovnih) tehnologij na podeželju 4.1 DOBRE PRAKSE V TUJINI Dobra praksa mora izpolniti naslednje kriterije: - zadovolji potrebo končnih uporabnikov po širokopasovnih storitvah, - nizki stroški: potrebuje malo začetnega kapitala, stroški pa so dovolj nizki, da omogočajo cene, primerljive s tipičnimi cenami širokopasovnih storitev, - možnost hitre uvedbe: upoštevati je treba celoten proces, od začetne ocene uresničljivosti in potreb do dobave opreme končnih uporabnikov, - ponuja trajnostne storitve, ne glede na spremembe v lokalni skupnosti, 67 - izkoristi in razširi razpoložljive storitve za lokalno ali širšo distribucijo, - z uporabo vzorčnih pogodb in modelov financiranja minimalizira tveganja kupcev, dobaviteljev in vseh vmesnih členov, - nudi okolje, v katerem se lahko posamezniki, k! so vključeni v projekt, učijo oz. izurijo. Optimalen pristop k uvajanju širokopasovnih storitev na področja, kjer tega še ni: Najprej je treba prepoznati (velike in izkušene) ponudnike, ki so skupnosti voljni ponuditi dostop do širokopasovnih storitev. Seveda je potrebna tudi skupina zainteresiranih ljudi v lokalni skupnosti, saj se tako zmanjša investicijsko tveganje ponudnika. Ko je omrežje zgrajeno, morajo biti storitve ponujene z minimalnim trudom same skupnosti. Mogoče je celo, da bo dobavitelj vse financiral sam in imel možnost uporabljati storitve v podporo strankam in obstoječe internetne povezave. Tak pristop zmanjšuje tveganje vseh vpletenih strani. Šele če ta pristop propade oz. ni možen, bi naj skupnost iskala rešitev v gradnji lastnega omrežja, ki bi zadovoljil njihove potrebe po širokopasovnih storitvah. Tudi tukaj je pomembno najprej izvesti raziskavo in ugotoviti, koliko je zainteresiranih ljudi oz. bodočih uporabnikov. 4.1.1 MODELI FINANCIRANJA Obstajajo štirje osnovni načini financiranja (primeri iz Anglije): 1. financiranje skupnostne organizacije, ki postane ponudnik širokopasovnih storitev (Buckfastlelgh, Edenfaster, New Grinham Park) - organizacija se obnaša kot ponudnik storitev in sklene pogodbo tako z uporabniki kot z dobavitelji opreme, 2. uporaba skupnostne organizacije kot kanal za financiranje dobaviteljev (GARNET) - skupnost sama ne ponuja storitev, uporabniki pa sklepajo pogodbe direktno z dobavitelji; skupnost fond uporablja za delno poplačilo uporabnikom ponujenih storitev, 3. direktno financiranje dobavitelja za ponujanje storitev skupnosti (Bredon Hill AWM) - ta način je potrebno uporabljati zelo previdno, da ne kršimo evropskih pravil o nedovoljenih subvencijah. 68 4. direktno financiranje uporabnikov za omogočitev širokopasovnih storitev (SEEDA Satellite Programme) - to se uporablja predvsem v primeru satelitskih komunikacij, ko je cena uporabniške opreme mnogo višja v primerjavi z ostalimi tehnologijami; seveda pa se lahko ne glede na uporabljeno tehnologijo tako financirajo tudi socialno ogroženi posamezniki v skupnosti. 4.1.2 PROCES IMPLEMENTACIJE 6 univerzalnih korakov poteka izgradnje lastnega omrežja neke skupnosti: 1. Ocena izvedljivosti - analiza trga in finančni načrt: ugotoviti število potencialnih uporabnikov in oceniti celotne stroške izgradnje. Ko je financiranje že zagotovljeno, je potrebna natančnejša ocena izvedbe. Poleg tega je potrebno napraviti finančni načrt, ki mora vsebovati cilje in pridobitve posameznikov in celotne skupnosti, analizo trga (velikost področja, število podjetij, uporabnikov), nabor storitev (navaden internet dostop, storitve lokalnega omrežja, servisne storitve ...), načrt implementacije, cenike, stroške skupnostne organizacije, poslovni model, analizo tveganj. v 2. Postavitev organizacije - ob dovolj velikem interesu je to lahko hitro. Clani organizacije so ponavadi naročniki ter ostale zainteresirane strani (npr. lokalni sveti, civilna družba ...). Financiranje je zelo pomembno in zasluži mnogo pozornosti: projekt lahko odvrne od začrtanih ciljev, če ima investitor konfliktne zahteve. Nekaj izmed težav, ki jih je potrebno upoštevati: o razlogi za pridobitev kapitala - pokritje primanjkljaja v začetni fazi vzpostavitve, cenovno dostopna ponudba storitev, zagotovitev dostopa posebnim uporabnikom (npr. invalidom), o identifikacija virov financiranja, ocena višine kapitala glede na namen uporabe, zahteve in dolžnosti investitorja v projektu, o identifikacija prejemnikov financiranja, pri tem je potrebno upoštevati nedovoljeno subvencioniranje oz. dovoljeno do neke mere. 69 3. Razvoj storitev o Skupnostna omrežja - na splošno je potrebna izgradnja novega omrežja, za l