ANNALCS • Ser. Iiist. socioí. ■ 13 • 2003 ■ 2 izvirni znanstveni članek UDK 736.24:246(452/456+497.4/.5)"0?/10" prejeto; 2002-06-10 PLETENINASTA PLASTIKA IN POSKUS NjENE INTERPRETACIJE* Katja ŽVANUT Univerz-a v Ljubljani, Filozofska fakulteta. Oddelek za umetnostno zgodovino, SI-1000 Ljubljana, Aškerčeva 2 e mail: katja,zvamtt@ff.uni-lj.si IZVLEČEK Med drugo polovico B. in 11. stoletjem je na območju srednje in severne Italije, jugovzhodnih Alp in ob vzhodni obali jadranskega morja naslajala Mesarska produkcija, ki jo zaradi prevladujočega motiva - pletenine - imenujemo pleleninasta plastika. V prispevku avtorica najprej kritično obravnava dosedanjo obravnavo pieteninaste plastike, katere glavna pomanjkljivost je dejstvo, da temelji na slogovni analizi. Razprava se je zato skoraj izključno vrtela okrog vprašanja likovnih izvorov pieteninaste plastike in problema njene časovne umestitve znotraj splošnega razvoja zgodnjesrednjeveške klesarske produkcije. Avtorica poudarja, da je treba za pravilno razumevanje pieteninaste plastike poiskali kulturnopolitični kontekst, ki je omogočal njen pojav in uporabo. Na podlagi definicije geografske razprostranjenosti in vsaj približne časovne umestitve obravnavanih artefaktov je prišla do zaključka, da je edina sila, ki omogoča razumevanje pojava novega likovnega izraza v smislu političnega identifikacijskega sredstva, papeška država. Ta si je kot nova figura tudi s pomočjo jasnega in prepoznavnega vizualnega jezika utrjevala svoje mesto na zgodnjesrednjevcški politični šahovnici. Ključne besede: zgodnji srednji vek, [jleteninasta plastika, umetnost, cerkev DECORAZIONE A INTRECCIO E IPOTES! PER UNA SUA INTERPRETAZIONE** SIN I i. SI Dalla seconda meta dell'ottavo e sino ail'undicesimo secolo, nelTltalia centrale e settentríonale, nelle Alpi sud orientali e lungo la costa orientáis adriatica, apparve una produzione scul torea che, visto il tema ricorrente delta su a decorazione. chiamiamo plastica a intreccio. L'autrice esordisce esamimndo gli studi compiuti sinora su questo tipo di rítievo, basad solo sulla valutazione dello stile. Per questa ragione la ricerca vene quasi exclusivamente suH'origine artística delta decorazione ad intreccio e sulla sua collocazione témpora le al ¡'interno della produzione scu/torea del!'alto medioevo. L'autrice sottolinea che per una corretea comprensione di questo ornamento bisogna Individuare l ambiente político e cultúrale che ne permiso la nascita e la diffusione. Sulla base dell'estensione geográfica e della collocazione temporale di massima degli artefatti studiati, e giunta alia conclusione che ¡'única íorza ín grado di farci comprendere ¡a nascita di una nuova espressione artística quale mezzo di identificazione política, era lo stato pontificio. Esso. infatti, stava rafforzando il proprio ruolo su lio scacchiere político dell'alto medioevo, anche grazie all'aiuto di un ¡inguaggio vísuale chiaro e fácilmente identifícabüe. Parole chía ve: Alto .Medioevo, decorazione a intreccio, arte, chiesa * Prispevek je skrajšano in predelano poglavje doktorske disertacije z naslovom Podote kot sporočilo, izbrani likovni viri zü evropsko zgodovino od pozne antike do rontanike, ki je bila zagovarjaria 26. oktobra 2001 na Oddelku za umetnostno zgodovino Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. ** L'articoto tappresenu 1.) rielaborazione sintética di un capitob deila resi di dottorato ímmagíne come messaggio. Fortii artistlche ícelte per la storia europea dal periodo tardo ¿Mico ai románico, difesa a lubiana il 26 ottobre 2001, presso il Dipartimentó di Stória dell'Arte della facoltk di Filosofía. 221 ANNALES • Ser. hist. sociol. • 13 • 2003 - 2 Kal ja ŽVANUt: Itn ININASTA PIASTIKA IN POSKUS NJENE INTtKI'Rtl^CIft. 221-246 VREDNOTENJE DOSEDANJIH RAZPRAV O PLETENINASTI PLASTIKI Pletenina, ki nastane s prepletanjem in zankanjem enega ali več trakov, je eden izmed osnovnih orna-mentalnih motivov. Tako se ustvari na videz površinski vzorec, kar je razlog, da pletenino danes večinoma obravnavamo kot iinearno-geometrični 02. ploskovni ornament. Prav ta navidezna enostavnost je verjetno eden glavnih razlogov za njeno univerzalnost in razširjenost, geografsko in časovno: pletenine namreč ne srečujemo le na domala celotnem območju evropske celine, pač pa tudi na Bližnjem in Daljnem Vzhodu, v Afriki ter obeh Amerikah od prazgodovinskih časov pa vse do danes {prim. Triliing, 1995). Poleg ogromnega števila območij, kjer se pleteninasti motivi pojavljajo ne glede na različne družbene, politične in religiozne kontekste, preseneča tudi neverjetna številnost in raznovrstnost artefaktov, ki jih ti motivi "krasijo". Ti se razlikujejo tako v materialu in tehnologiji (kovina, les, kamen, keramika ...) kot v namembnosti (deli oprave in nakita, cerkveno pohištvo, posodje, liturgični predmeti, iluminirani rokopisi ...). Eden pogostejših materialov, v katerih se pletenina pojavlja (vsaj na območju Evrope), je kamen. Nedvomno lahko trdimo, da na kamnite kose z vklesanim ple-teninastim ornamentom v tej ali oni obliki naletimo domala v vsaki evropski državi, pa naj gre za kamnite križe, tako značilne za Britansko otočje, ali dele cerkvene opreme, ki je bila precej razširjena na območju osrednje in južne Evrope. Prav kamnita plastika s ple-teninastim ornamentom (krajše: pleteninasta plastika), ki se je kot cerkvena oprema (kome pregraje, amboni, iek-toriji, prižnice ...) uporabljala med drugo polovico 8. in 11. stoletjem na območju okrog jadranskega morja, je za obravnavo še posebej zanimiva, saj tvori, kot bomo pokazali, bolj ali manj zaključen korpus. Ta korpus, ki je temeljil na točno določeni politično-zgodovinski situaciji, in problem njegove kulturno-politične interpretacije bosta osrednja tema sledečega razmišljanja. Že ob koncu prejšnjega stoletja je začela raziskovalce vznemirjati neverjetna količina kamnite plastike, okrašene z najrazličnejšimi, a dokaj enotnimi pleteni-nastimi motivi, ki je razširjena po precej širokem območju srednje Evrope in ki jo je povečini mogoče identificirati kot. dpi cerkvene oprave ali arhitekturnih členov.' Definicija območja pojavljanja teh artefaktov se je spreminjala in širila praktično z vsakim "novo-odkritim" kosom. Raziskovalci, ki se s problemom ple-teninaste plastike ukvarjajo v novejšem času, jo v geografskem smislu okvirno omejujejo na območje severnega in srednjega dela Apeninskega polotoka, jugo- vzhodnih Alp in dalmatinske obale Jadranskega morja: artefakte pleteninaste plastike naj bi bilo torej moč najti v srednji 111 severni Italiji, na Bavarskem, avstrijskem Koroškem, v Sloveniji in Istri ter ob dalmatinski obali jadranskega morja. Značilnosti, ki naj bi združevale artefakte s tako širokega ozemlja in zaradi katerih so jih raziskovalci, če že ne obravnavali kot homogeno skupino, pa vsaj medsebojno povezovali, so predvsem tehnika izdelave (gre za t, im. klinasti vrez), namembnost in nenazadnje motivika (Sagadin, 1981, 36), Ob prvih definicijah območja pojavljanja pleteninaste plastike se je seveda takoj zastavilo vprašanje vzrokov, zlasti pa tudi razmer, ki so omogočali takšno razširjenost motivno in tehnološko dokaj enotnih artefaktov. To vprašanje je bilo v dosedanjih študijah vezano predvsem na vprašanje oblikovnega in motivnega izvora novega likovnega izraza. V zvezi s tem vprašanjem je raziskovalce seveda zanimal tudi problem časovne umestitve obravnavanega likovnega izraza, ki pa so ga tudi skušali reševati predvsem s pomočjo slogovne analize. Različne teorije, ki so se kot odgovori na omenjeni vprašanji pojavljale v preteklih letih, imajo po našem mnenju več konceptnih in metodoloških pomankljivosti, tako da z njimi ni moč zadovoljivo razložiti razmer za izoblikovanje in delovanje pleteninaste plastike kot likovnega izraza specifičnega kultumo-političnega okolja. Prva pomankljivost dosedanje obravnave pleteninaste plastike je vsekakor njena segmentiranost. Raziskovalci so se v preteklosti bolj ali manj posvečali zaključenim geografskim in zgodovinsko-političnim kontekstom, Obravnava pleteninaste plastike je zato pri posameznih raziskovalcih omejena na manjša območja, ki vrh vsega še bolj ustrezajo današnjim geopolitičnim mejam kot pa zgodovinskim političnim tvorbam. Tako znotraj celotnega korpusa obravnavane pleteninaste plastike (še vedno) obstaja več geografskih podskupin: koroška oz. karantanska pleteninasta plastika (K. Cin-hart, G. Piccottini, K. Karpf, F. Glaser), bavarska pleteninasta plastika (B. johannson-Meery), slovenska pleteninasta plastika (M, Sagadin), hrvaška pleteninasta plastika (L. Karaman, M. Vicelja, Ž. Rapanič, N. jakšič) in italijanska pleteninasta plastika (A. Haseloff, E. Schaf-fran, R. Kautzsch, 11. Eillitz, v novejšem času pa različni avtorji, ki objavljajo v Corpusu). Raziskovalci posameznih območij pojavljanja plateninaste j?lastike sicer nikoli ne pozabijo "vključiti" svoje skupine artefaktov v celotni korpus, vendar pa ima to umeščanje v širši kontekst predvsem dve funkciji. Prva je poskus absolutne ali pa vsaj relativne datacije lastnih artefaktov s pomočjo analogij z datiranimi (zlasti italijanskimi in hrvaškimi) artefakti. Analogije raziskovalci vzpostavljajo izključno na podlagi oblikovne analize. Drugi razlog za t Pregiecfe preteklih raziskav najdemo v domala vseh razpravah o pleteninasti plastiki. Najbolj izčrpne picgiede navajajo Ginhart 09421, Sagadin (1981) in )ohannson-,V, 13 • 2003 ■ 2 Ka!|a ŽVANUT: PLETENINAMA PLASTIKA IN POSKUS NjtNE INTFRPRFTACllu. ?2}-146 Druga podskupina artefaktov rimske pleteninaste plastike, ki jo je mogoče umestiti absolutno kronološko, je dalmatinska oz. starohrvaška podskupina. Nastanek artefaktov te podskupine določajo napisi, ki jih nosijo nekateri izmed njih. V teli napisih so namreč nemalokrat omenjene letnice (npr. del preklade iz Muca Gornjeg pri Splitu 386) ali pa prepoznavne zgodovinske osebnosti (npr. del timpanona z tokom iz Rižnic pri Soliiui - knez Trpimir). Tako lahko s pomočjo napisov v kamnu sledimo menjavanju starobrvaških knezov (Trpimir (845-364), Branimir (870-892), Mutimir (882-910)) in nekaterih županov, ki so živefi v njihovem času (Gastika, Rastmir (?)}, s tem pa tudi približno časovno umestimo nekatere artefakte te podskupine. Zanimivo je, da gre pri datiranih o t. identificiranih kosih v glavnem za artefakte iz časa pred izoblikovanjem starobrvaškega kraljestva, torej iz časa starohrvaške kneževine (kol donator se daleč največkrat pojavi knez Branimir, sledita pa mu ustanovitelj dinastije Trpi-mirovičev knez Trpimir in zadnji slarohrvaški knez, Trpimirov sin Mutimir). Iz obdobja kraljevine se je ohranil le en napis, ki ga lahko datiramo v čas prvega hrvaško-dalmatinskega kralja Štefana Držislava (969986/997), in pa delno ohranjeni fragment, na katerem je še viden del napisa ...rex... brez imena in ga hrvaški raziskovalci datirajo v sredino 11. stoletja (za napise gl. npr. Delonga, 1997a; Delonga, 1997b; Delonga, 2001). To sicer ne pomeni, da je z nastankom starohrvaškega kraljestva prenehala praksa opremljanja cerkva s plete ninasto plastiko (lej praksi lahko sledimo Še skozi clotno 10. in prvo polovico 11. stoletja), ampak da so vladarji sčasoma verjetno opuščali navado navajanja svojega imena na posameznih delih cerkvene opreme." Kakšno sliko nam torej daje geografsko časovna umestitev artefaktov rimske pleteninaste plastike? Ugotovili srno, da se obravnavani tip pojavlja na posameznih območjih okrog jadranskega bazena in v njegovem zaledju: v osrednji Italiji (zlasti Rim in pokrajina Lacij), na Bavarskem in avstrijskem Koroškem, na severnem Jadranu (priobalna Benečija in Istra) ter na ozemlju osrednje Dalmacije (nekako med rekama Znnanjo in Celino}. Med podskupinama, ki ju je moč absolutno časovno umestiti, sestavljajo artefakti z osrednjeitaiijanskega območja starejšo skupino, tisti iz osrednjedalmatinskega prostora pa mlajšo. Geografsko kronološki model pojavljanja rimske pleteninaste plastike, ki ga lahko vzpostavimo na podlagi teh spoznanj, je naslednji: rimski tip pleteninaste plastike se je najprej pojavil v Rimu in njegovem zaledju nekako okrog ieta 772, kjer se je uporabljal vsaj do leta 824. V istem času se je ta tip pleteninaste plastike uporabljal tudi na Bavarskem in avstrij- skem Koroškem. Artefakti tega tipa se pojavljajo tudi na območju priobalne Benečije in Istre in zanje lahko predpostavimo enako časovno omejitev (temelji predvsem na politično-zgodovmskih razmerah, potrjuje pa jo tudi arheološka datacija nekaterih artefaktov). Sliko zaokrožuje podskupina s prostora osrednje Dalmacije, ki jo lahko datiramo med sredino 9. in sredino 11. stoletja. Uporaba pleteninastih motivov na nekaterih obravnavanih območjih, npr. na avstrijskem Koroškem in v osrednji Dalmaciji, očitno po času njihovega prvega pojava, ki je tema naše študije, ni popolnoma zamrla. Na Koroškem se pleteninasti motivi pojavijo še enkrat v okviru romanske likovne produkcije, v Dalmaciji pa uporaba pleteninaste plastike pravzaprav sploh ni zamrla, ampak se je "kontinuirano" nadaljevala v čas romanike. Treba je poudariti, da se ti kasnejši pleteninasti motivi na obeh območjih jasno razlikujejo od obravnavanih zgodnjesrednjeveških, tako da lahko, v njihovem primeru upravičeno govorimo o "romanski" pleteninasti plastiki (gl. npr. Karpf, 1995, 67; Ginhart, 1954, 218 in si.; Karaman, 1930, 110 in si.; Petrictoli, 1960, 5-12; Petricioli, 1990, 62-63). Pred nami je torej naloga, da poskusimo interpretirati to geografsko in kronološko širitev obravnavanega likovnega izraza. Kot smo nakazali že ob obravnavi dosedanjih študij pleteninaste plastike, tradicionalni urnet-nostnozgodovinski model prenosa likovnih idej / rnoti- Sl. 8: Kombinacija motiva "pasjega skoka" in pleteni-n a s tega prepleta, del kamnite preklade, cerkev sv. Petra v Možberku (kon. 8. /zač. 9. stol.) (fotografija povzeta po Kiippers-Sonnenberg, 1972). Fig. 8: Combination of a stylized wave pattern and a tracery interweave, part of a stone lintel, St. Peter's Church in Moosberg (end of the 8lh/beginning of the 9"' century) (photograph taken from Kiippers-Sonnenberg, 1972). 11 To ugotovitev potrjuje tudi šludija splitskih kamnitih napisov i? zgodnjetomanskega obdobja V. Delonga {1997b}. Avtorica namreč ugotavlja, da se od sredine II. stoletja dalje kot donatorji na posameznih kosili arhitekturne oprave pojavljajo skoraj izključno pripadniki novo nastajajočega meščanstva (protopatriciat). Ti zamenjajo vladarje oz, cerkvene dostojanstvenike, ki so ko! podporniki cerkvenih ustanov v epigralskili napisih nastopali pied tein časom (Delonga, 19971, 3-6). 233 ANNALES • Ser. bist, sociol. 13 - 2003 ■ 2 Katja 2VANI.iT' PUTI'NINASTA PLASTIKA IN POSKUS NJtNt" INTfRfRFTAClJf, 221-<«-> vov po našem mnenju ne more pojasniti geografske in kronološke distribucije artefaktov, ki nosijo tako enoten likovni izraz, kaj šele, da bi lahko ustrezno pojasni! navidezno različne politično-zgodovinske kontekste, v okviru katerih se ti artefakti pojavljajo. Z drugimi besedami, pleteninaste plastike ne moremo razumeti kot nekajkšen estetski pojav, ki je neodvisen od konteksta, v katerem se je izoblikoval in deloval, nenazadnje pa nanj tudi vplival in ga sooblikoval. Zato tudi njegovega pojava, širitve in v končni fazi zatona ne moremo razlagati v smislu razvoja, posnemanja oz. preoblikovanja forme, pač pa moramo poiskati tisto idejo, ki je zagotavljala razmere za njegov obstoj. Edini političnozgodovinski kontekst, ki omogoča razumevanje pojava in uporabe pleteninaste plastike kot enotnega likovnega izraza na opisanih ozemljih okrog jadranskega bazena in v njegovem zaledju v obravnavanem časovnem okviru, je po našem mnenju pojav papeške države kot nove figure na zgodnjesrednjeveški politični šahovnici. Pod navidezno jasnostjo in preglednostjo zgodnjesrednjeveških političnih dogodkov se v novejših Študijah tega obdobja vedno bolj kaže globoka kompleksnost političnih odnosov med posameznimi protagonisti. Zavezništva in nasprotovanja so se sklepala glede na cilje vsake posamezne politične sile in niso imela stalnega značaja, ampak so se spreminjala v skladu s trenutno situacijo. Papeži kot neposredni nasledniki sv. Petra so že kmalu po razdelitvi rimskega cesarstva, še bolj pa seveda po odstranitvi zadnjega zahodnorimskega cesarja Rornula Avgustula, skrbeli za varnost iri napredek mesta Rima. Dejstvo je, da je rimska cerkev zelo zgodaj poleg vzpostavitve samostojnega, predvsem pa od vzhodne cerkve neodvisnega položaja kot svojo prednostno nalogo videla tudi lastno svetno-politično identiteto (gi. npr. Hauck, 1967, 60). Z drugimi besedami, rimska katoliška cerkev se je vedno bolj razvijala v posvetno silo z močnimi političnimi ambicijami: rodila se je ideja papeške države oz. t. im. Patrimonium Petri, Petrovega nasledstva. Da bi dosegla ta cilj, je morala cerkev delovati na dveh nivojih, religioznem (širitev krščanske vere med poganskimi ljudstvi) in "laičnem" (širitev in utrditev posestev ter lastne politične avtoritete), ki pa ju je pravzaprav treba razumeti kot dve plati iste medalje. Na religioznem področju se je rimska cerkev lotila naloge izredno temeljito in uspešno, s pokristjanjevanjem. Širjenje krščanske vere je imelo za zahodno cerkev dva cilja - pridobivanje novih ozemelj oz. interesnih območij na eni strani in dokazovanje samostojnosti in neodvisnosti od vzhodne cerkve, ki je bila pomemben dejavnik v bitki za apostolski principat (Hauck, 1967), na drugi. V ta namen so zahodnorlmski teologi v 7. stoletju razvili bibiično-teološko podlago za univerzalni misijon, t. im. universalis gentium confessio, ki je zahodni cerkvi omogočil neomejeno širitev (Fritze, 1969, 108). V nasprotju z vzhodno cerkvijo, ki je širitev vere, prcpa$alio fidei, razumela kot notranjepolitično nalogo [šlo je torej za pokristjanjevanje Zgolj tistih ljudstev, ki so bila že vključena v cesarstvo (Fritze, 1969, 124 in si.), si je zahodna cerkev z idejo univerzalnega misijona odprla pot v najbolj oddaljene kotičke evropskega kontinenta. Njena prva naloga je bila tako "osvojitev" Britanskega otočja (prim. Hauck, 1967, 60), ki jo je tudi več kot uspešno opravila. Za nadaljnje uresničevanje teh ciljev je poskrbel anglosaški misijon na celini, ki je ravno zaradi ideje univerzalnega misijona presegel svoj siceršnji gentilni ključ širitve krščanstva.12 S pomočjo anglosaškega misijona se je krščanstvo širilo tako med Germane kot tudi Slovane, skratka vse bolj proti vzhodu Evrope, s tem pa je rimska cerkev seveda širila območje svojega vpliva. Pri obravnavi anglosaškega misijona med Germani in Slovani ne moremo mimo problema irsko-frankovske misijonske dejavnosti na istem območju oz. problema konkurence, ki se je ustvarila med obema misijonskima akcijama. Tekmovanje med "inzulamima* misijonoma namreč v kontekstu naše razprave ni toliko zanimivo zaradi različnih teoloških in liturgtčnih strategij obeh konkurentov (o tem g!, npr. Č Neil!, 1985), kot bolj v luči dejstva, da sta za njima stala dva politična nasprotnika - rimska cerkev in Franki - ki sta si oba prizadevala za ponovno vzpostavitev enotnega evropskega prostora, tokrat pod cerkvenim banderom. Že mero-vinški kralj Klodvik je konec 5. stoletja s prestopom v krščansko vero nakazal bodoči razvoj frankovske politike. S prevzemom krščanstva so se namreč Franki izločili iz gentilne zveze preostalih germanskih ljudstev (Hedeager, 1992, 292 in si.; Hauck, 1967, 52-53) in začeli samostojno pot osvajanja in v končni fazi tudi prevzema vodilnega položaja v zgodnjesrednjeveški Evropi. Prevzem krščanstva, kasneje pa tudi njegova širitev, je bila torej že od vsega začetka politična strategija frankovskih voditeljev, s katero so nameravali izoblikovati svoj evropski imperij. Merovinško politiko so nadaljevali Karolingi. Tako je že praded Karla Velikega, Pipin Srednji, Širjenje krščanske vere (s tem pa seveda tudi frankovskega vplivnega območja) postavil v središče svoje politike (fritze, 1969, 105), njegovi nasledniki pa so to politiko v smeri vzpostavitve Imperium Christianum le še stopnjevali. S tem smo prišli do ključne točke naše interpretacije pojava pleteninaste plastike, namreč do problema odnosa oz. bolje rečeno rivalstva med pa peško državo in frankovsko dinastijo v sredini in drugi polovici 8. stoletja. 12 Po tem ključu naj bi anglosaški misijonarji širili krščansko vero med ljudstvi, ki so z njimi delila skupni gentilni izvor, z drugimi besedami, med Germani jo lern gl. Fritze, 1969). 234 ANNAi.ES • Ser. hist, socio I. -13 2003 • 2 Kdlja žvanut-. PlFTENlNASiAPl astlka IN r: i>,.«. vzpostavitvi lastne politične identitete (prim. Gratenauer, 1988, 316), v naslednjih dveh Stoletjih pa je to politiko samo še stopnjevala, Boj je poteka! na dveh ravneh, teološko-fiiozofski in politično-teritorialni. Po eni strani je namreč rimska cerkev izkoristila različne spore (npr. monoteletski (638-681) in ikonoklastični spor (726-824), da bi se ločila od vzhodne cerkve na teološkem nivoju io tem gl- Bratož, 235 ANNALES • Ser. hist, sociol. • 13 ■ 2003 • 2 Kafja ŽV/ANUT MTTINtNASTA CLAiflKA IN f'OSKl is \'|CNf INTERPRtfACII!!, 221 -2'lfr 1990, 36 in si.), po drugi strani pa je moral Rim zaradi nezmožnosti Bizanca, da bi svoja ozemlja na Apeninskem polotoku branil pred langobardskimi osvajalci, tudi v tej vlogi pogosto nastopati kar sam {Grafenauer, 1988,316). V teku 7. in 8. stoletja se je politična zavest in moč rimske cerkve polagoma krepila, hkrati pa je zorela tudi ideja papeške države. Ob počasnem teološkem in političnem osamosvajanju od Bizanca so bili v prvi polovici 8. stoletja edina ovira na poti do uresničitve velike ideje krščanske države dejansko !e še Langobardi, ki so proti sredini stoletja vedno bolj povečevali pritisk na sosednja "bizantinska" ozemlja. V tej situaciji se je bila rimska cerkev prisiljena obrnili po pomoč. Ob začetku 8. stoletja se je najprej povezala z Bavarci: v zameno za pomoč proti langobardom, ki si jo je obetala od njih, je bila pripravljena podpreti težnje vojvode Theoda po deželni cerkveni organizaciji, ki bi bila neodvisna od frankovske in bi bila torej vezana neposredno na Rirn (gl. npr. Mayr, 1988; Zöllner, 1985; Schmid, 1987, 68-69). Toda načrt se je izjalovil, deloma zaradi frankovskega posredovanja, deloma pa zaradi notranjega razkola med samimi Bavarci (Mayr, 1988, 716). Poleg tega rimska cerkev ni računala na tradicionalno povezavo med Bavarci in Langobardi, ki je trajala praktično od 4. stoletja pa vse do otonske dobe (Schmid, 1987, 90-91). Resda so se njihovi medsebojni odnosi ravno v začetku 8. stoletja, ko se je na Bavarce obrnil Rim, nekoliko ohladili, a so se kmalu spet okrepili (Schmid, 1987, 68 in si.). Zaradi tega je Rimu pravzaprav ostala samo ena možnost - Franki. Odločilnega pomena pri vzpostavljanju političnega zavezništva med obema stranema je bil papeški responsum iz leta 751, ki ga lahko upravičeno imamo za prvi poseg rimske cerkve v (posvetno) politično dogajanje v srednjeveški Evropi. Responsum, ki se ni ohranil, je bi! odgovor papeža Zaharije na vprašanje Pipina Malega v zvezi s kraljevsko potestas. Na vprašanje, ali je bolje, da vlada tisti, ki je do tega dinastično upravičen, a brez dejanske moči, aii tisti, ki to moč ima, je Zaharija odgovoril v smislu, ki je omogočil, da se je Pipin, majordom merovinških kraljev, zavihtel na frankovski prestol in s tem zapečatil nadaljnjo usodo Evrope. V tem dogodku je treba razumeti izključno politično račtinico obeh strani. Pipin si je s papeževo podporo zagotovil božji blagoslov in legitimi-teto svojega vladanja,13 rimska cerkev pa je v zameno za pozitiven odgovor dobila obljubljeno vojaško pomoč proti Langobardom (Hauck, 1967; Affeldt, 1980). Ti dogodki s sredine 8. stoletja so imeli za nadaljnji potek evropske zgodovine daljnosežne posledice. Papež Zaharija je bil ne samo zadnji Grk na prestolu rimske cerkve, pač pa tudi zadnji papež, ki je za svojo potrditev prosil bizantinskega cesarja (Benedik, 1989, 74). Ob langobardskem zavzetju ravenskega eksarhata leta 751 in izgubi političnega in upravnega nadzora Bizanca na osrednjeitalijanskem ozemlju, ki je temu dogodku sledila, je to nadaljnji kazalec, da vzhodna cerkev (oz. bizantinsko cesarstvo) sredi 8. stoletja na Apeninskem polotoku ni bila več nikakršna politična sila. Franki so namreč Rimu v zameno za njegovo podporo ne samo obljubili m udejanili pomoč pri obrambi pred Langobardi (defensio ecdesiae sancti Petri),, pač pa tudi "vrnili" nekdanja bizantinska ozemlja, ki so jih ti zavzeli - rimski dukat, Ravenno in Pentapolis {gre za t. im. Pipinovo darovnico iz leta 754). To pa je pomenilo, da je imela rimska cerkev na sicer formalno še vedno bizantinskem ozemlju praktično vlogo suverene politične sile. Vendar je bila ta suverenost papeškega Rima odvisna od frankovskega zavezništva. To se je že zelo kmalu pokazalo ob ponovni langobardski nevarnosti. Rim se je obrnil na Franke in jih kot zaščitnike (protektorje) rimske cerkve prosil za pomoč. Tedaj pa se je jasno pokazalo, da so Karoiingi s pridobljenim zavezništvom sv. Petra oz. legitimizacijo svoje vladavine, ki so jo dobili od papeža, pravzaprav že dosegli, kar so hoteli, in da je bila njihova obljuba zaščite papeškega Rima odvisna od trenutne situacije oz. frankovskih načrtov. Pipin se tako po eni strani po letu 757 ni več posebno dejavno ukvarjal s problemom vojaške zaščite Rima, ki so ga spet ogrožali in osvojili Langobardi, po drugi strani pa so Franki status zaščitnikov rimske cerkve izkoriščali kot izgovor za lastne vojaške pohode (Pipin 762 v Akvi-taniji, kasneje tudi Karel leta 772 na Saškem; prim. Hauck, 1967, 88). Karel Veliki se je ponovno odzval prošnji Rima po vojaškem posredovanju proti Langobardom šeie leta 773 {potem ko je najprej za kratek čas z Langobardi sklenil zavezništvo). V vojno z njimi pa ni šel le zaradi obrambe Rima, marveč predvsem zato, da bi končno zavzel ian-gobardsko kraljestvo. To mu je uspelo in naslednje leto si je lahko nadel naslov rex Francorum et Langobardorum. Isto leto je v Rimu potrdil darovnico svojega očeta in s tem spet utrdil povezavo s papeškim Rimom. Naslednji korak v frankovsko ~ papeskern "zavezništvu" je bila t. im. "zveza ljubezni in zvestobe", ki sta jo 781. leta sklenila Karel in papež Hadrijan in ki je imela praktično 13 Pipin si jo še dodatno zagotovil božje pokroviteljstvo lako, da se je dai leta 751 v Ponthionu maziiiii sam, tii lota kasneje pa je da! v St. Denisu maziliti še svoja dva sinova Karla in Karlmana (gi. npr. Hauck, 1967, 77 in si.; Affeldt, 1980, 97). Ti dejanji sla bili pomembni za obe strani: rimska cerkev je s tem namreč pokazala svojo neodvisnost od bizantinske oblasti, Franki pa so z njim tudi jasno prekinili s frankovsko tradicijo bizantinske umititie (merovinški kralji so se dali posinoviti bizantinskemu cesarju, s čimer so legitimizirafi svoje vladanje; Hauck, 1967, 43-4S! in nakazali smer svoje lastne politike. Na kratko je odnose rned karolinško dinastijo in papeško državo orisal tudi T. Mastnak (1996, 88-98). 236 ANNALES • Ser. hist, sociol. • 13 ■ 2003 • 2 K.llja ŽVANUT: Pl.t T F.N IN AST A PI. Ail IK A IN POSKUS NIINt INTtRPRt [Afl|r 231-240 posledico predvsem v povečanju ozemlja Petrovega nasledstva in formalni izločitvi papeškega ozemlja iz bizantinske države. S tem je bila dosežena popolna avtonomija rimske cerkvene države, ki pa je bila, vsaj formalno, močno navezana na frankovsko dinastijo. Vrh te politične povezave so nedvomno dogodki na božični dan lete 800. Takrat je papež Leon (II. v Rimu kronal Karla Velikega za cesarja, s čimer naj bi ta postal edini pravi cesar rimskega cesarstva, saj je bil bizantinski prestol že od leta 797 prazen. Ta dogodek nedvomno lahko razumemo kot dokončen politični razhod med vzhodnim in zahodnim delom nekdanjega rimskega cesarstva. Kronati in maziliti se je dal tudi Karlov sin Ludvik Pobožni, ki je kot v nekakšno zahvalo s papeško državo leta 817 sklenil t. ¡m. pactum Urdovicianunh 7. njim je ne le potrdil Pipinovo darov-nico (ki jo je pred njim potrdil tudi njegov oče), pač pa tudi ponovno potrdil obseg papeške države in njeno popolno samostojnost pod cesarsko zaščito. Vendar je bilo samostojnosti pa peške države že čez sedem let s t. im. constituUo Romana praktično konec. Listino je leta 824 s papeževim privoljenjem v Rimu izdal Lotar z namenom, da bi uredil odnose med cesarstvom in cerkveno državo. Posledica je bila, prav nasprotno, izguba samostojnosti cerkvene države, ki je morala, tako kot nekoč bizantinskemu, zdaj priseči zvestobo frankovskemu cesarju. S tem je frankovska moč nad papeškim Rimom dosegla svoj vrhunec (za opisane politične odnose med papeško državo in I ranki gl. 8e-nedtk, 1989). Tudi na politično dogajanje na Bavarskem in posledično v slovanski Karantanlji sta v drugi polovici 8. in v začetku 9. stoletja pomembno vplivala tako papeška država kot tudi frankovska vladarska hiša oz. njuno medsebojno nasprotovanje. Prvi poskusi bavarskega vojvode Theoda, ki si je v začetku 8. stoletja prizadeval vzpostaviti od Frankov neodvisno in neposredno na Rim navezano bavarsko deželno cerkveno organizacijo, so se zaradi notranje- in zunanjepolitičnih razmer izjalovili (prim. Mayr, 1988, 286; Zollner, 198S, 11; Schmidinger, 1985, 93; Reindel, 1985, 69 in si.}. Cerkveni red v deželi je dvajset let kasneje uvedel Šele sv. Bonifacij, ki je leta 7.39 dosegel izoblikovanje štirih bavarskih die-cez, Regensburga, Passaua, Freisinga in Saizburga (Reindel, 1985, 70; Schmidinger, 1985, 94). Bonifacij je imel zaslombo bavarske vojvodske družine, natančneje vojvode Odila, ki si je enako kot njegov predhodnik Theodo prizadeval za deželno cerkveno organizacijo, neodvisno od Frankov. Bavarska se je v cerkveno-po-litičnem smislu v 8, stoletju znašla med dvema ognjema, o čemer priča prihod škofa Virgiia na Bavarsko. Virgil je leta 747, sprva kot opat sv. Petra v Salzburgu, prevzel salzburško diecezo. V nasprotju s svojim velikim tekmecem Bonifacijem, katerega naloga je bila predvsem utrditev povezave bavarske cerkve s papeškim Rimom {prim. npr. Schmidinger, 1985, 94 in si.). SI. 11: Fragment kamnite kome pregraje, cerkev sv. Križa v Ninu (ok. 800) (fotografija povzeta po Peja-kovič, M.: Broj iz svjetlosti. Starohrvatska crkvica sve-tog Križa u Ninu, Zagreb, 1978). Fig. 11: Fragment of a stone altar partition, St. Cross Church in Nin (approx. 800) (photograph taken from: PejakovičM.: Broj iz svjetlosti. Starohrvatska crkvica s ve tog Križa u Ninu, Zagreb, 1978). je treba Virgiia razumeti kot izrazito frankovsko politično figuro. Irski misijonar se je namreč po prihodu na celino leta 742 znašel najprej na frankovskem dvoru, kjer ga je sprejel (takrat še) majordom Pipin. Prav Pipin je bil hkrati tudi tisti, ki je Irca priporočil in na željo (?) bavarskega vojvode Odila tudi posfaJ na Bavarsko (Schmidinger, 1985, 96; Breatnach, 1985, 85). Bolj verjetno kot soglasno ali celo dobrodošlo dejanje moramo v Virgiiovem prihodu v Salzburg razumeti politično potezo frankovskega dvora (tega je v tem času že popolnoma obvladoval Pipin), ki je hotel zavarovati situacijo na Bavarskem in si hkrati zagotoviti ugoden položaj za nadaljnje politične poteze (misijon med Slovani). Vse več raziskovalcev namreč poudarja, da je treba škofa Virgiia razumeti kot frankovskega politika (Wolfram, 1985, 344 in si.; Kahl, 1985, 117), ki je bil na Bavarsko poslan z natančno določeno nalogo. Ta je bila predvsem omejiti ali celo onemogočiti bavarske poskuse 237 ANNALES • Ser. íiist. sociol. • 13 ■ 2003 2 Kalj» ŽVANUT. PIETENIN'ASTA PLASTIKA IM POSKUS NJtNE INJERPRCTAOJI:. 221-2« politične in cerkvene osamosvojitve s pomočjo zavezništva z Rimom, (prim, VVolfram, 1985, 135).14 Z Vir-gitovim nastopom službe salzburškega škofa po smrti Bonifacija {po letu 767) je bila njegova naloga vsekakor opravljena v skladu s frankovskimi željami in težnjami. V luči politične konfrontacije med Franki na eni in Rimom ter Bavarsko na drugi strani je treba razumeti tudi problem slovanskega misijona v Karantaniji. Tudi pri tej akciji prenekatero vprašanje ostaja za zdaj še odprto. Vendar pa ravno "širitev'1 krščanstva v slovanski kneževini Karantaniji najbolje kaže, da je bilo pokristjanjevanje v zgodnjem srednjem veku bolj politično kot ideološko-religiozno dejanje. V prvi vrsti moramo v njem videti širitev političnega ozemlja ali vsaj vplivnega območja.15 Zato je boj med Franki in Bavarci za primat pri pokristjanjevanju Slovanov toliko bolj razumljiv. Že Pipin Srednji je misijon postavil za osrednjo nalogo svoje politike (Fritze, 1969, 105), prav te težnje pa se po drugi strani kažejo tudi pri Bavarcih, Tako so bavarski vojvode ustanovili več samostanov (npr. Odilo Cham-munster 740/48 ter Tasilo Jnnichen 769 in Krems-mimster 777) z namenom pospeševati širjenje krščanstva med Slovani. Ob takem organiziranem bavarskem poskusu širitve krščanske vere med Slovani je torej prava ironija usode, da je bil pravzaprav "frankovski" Virgil tisti, ki mu je s pomočjo precej neorganiziranih misijonskih akcij (med leti 752 in 784 jih je bilo kar deset) ta cilj uspelo doseči. Franki, ki jih je treba nedvomno razumeti kot gonilno silo Virgilove misijonske dejavnosti (Kahl, 1985, 115), so torej tudi pri tej politični akc Iji očitno prehiteli oz. porazili Bavarce.16 Tudi Istra in priobalna Benečija sta bili območji, kjer je papeški Rim lahko kazal svojo samostojno in neodvisno politično identiteto. Vendar je bil na tem prostoru njegov glavni nasprotnik in konkurent cesarski Bizanc. Podobno kot za osrednje ozemlje Apeninskega polotoka (rimski dukat, Ravenna in Pentapolis) se tudi za severno-vzhodno obalo Jadrana izkaže, da je bil Bizanc na teh ozemljih v zadnjem obdobju pred fran-kovsko osvojitvijo vladar le v formalnem smislu, medtem ko je vse politične niti v rokah držal papeški Rim. Prvi korak na poti postopne slabitve bizantinske oblasti na severnem Jadranu je nedvomno osamosvojitev oglejskega patriarhata. Ta je bil že od srede 6. stoletja v odkritem sporu s takrat še enotnima bizantinskim dvorom in rimskim papežem. Ob langobardski zasedbi severne Italije leta 568 je Oglej izkoristil situacijo in se prav s pomočjo zavojevalcev izvil izpod bizantinske oblasti, Če smo bolj natančni, osamosvojila se je pravzaprav le polovica nekdanjega ozemlja patriarhata poci vodstvom shizmatičnih škofov. Patriarh je namreč pred Langobardi zbežal v Gradež, ki je posta! novi sedež patriarhata oz. ozemeljsko gledano polovice patriarhata. Taka ozemeljska in politična delitev je po letu 607 doživela tudi uradno potrditev in od takrat naprej lahko govorimo o dveh "oglejskih" patriarhatih: "langobard-skem" s sedežem v Krminu (628-731/53) oz. Čedadu (po 731/35) in "bizantinskem" s sedežem v Gradežu. Do leta 628 je uspelo bizantinski cerkveni oblasti popolnoma zatreti shizmo tudi na območju celotne Istre, s čimer je v celoti postala katoliška. Vendar se nekako v tem času začenja tudi obdobje t. im. monoteletskega spora med rimsko in vzhodno cerkvijo. Zdaj je gradeška cerkev naredila naslednji korak na poti k osamosvojitvi izpod bizantinske oblasti. V sporu je namreč odkrito stopila na papeževo stran in se obrnila proti bizantinskemu cesarju oz. carigrajski teologiji, čemur so sledili povračilni ukrepi Btzanca. Do konca 7. stoletja (680/81) je bil spor rešen, formalni zaključek pa je doživela tudi t. im, oglejska shizrna, tako da je lahko nastopila verska sprava. Vendar pa je bila ta le navidezna, saj se je že leta 728 pod cesarjem Leonom III. začelo ikono-klastično gibanje, ki ga spet lahko razumemo kot pritisk bizantinske posvetne oblasti na zahodnobizantinska območja, Tudi v tem sporu se je bizantinska Italija na čelu s papežem odločno postavila proti bizantinskemu ikonoklazmu. Vrh je odpor doživel s sinodo v Rimu leta 731, ko so poleg ikonoklastičnega reševali tudi problem spora med "langobardskim" Oglejem in "bizantinskim" Gradežem. Dejstvo, da se je tokrat odporu proti Bizancu pridružila tudi bizantinska vojska v Benečiji in Pen-tapolisu, so namreč izkoristili Langobardi, ki so začeli 14 Da problem političnega nasprotovanja med bavarsko (rimsko) in irankovsko cerkvijo oz. konflikta med Bonifacijem in Virgilom ter posledično tudi vprašanje slovanskega misijona še zdaleč ni rešeno, najbolje dokazujejo prispevki z mednarodnega posvetovanja o delovanju škofa Virgila na Bavarskem, ki je potekalo leta 1984 v Saizburgu, Prispevki, zbrani v zborniku, Virgiia in njegovo delovanje obravnavajo v različnih lučeh, med katerimi Se ni prišlo do konsenza (gl. Virgil, 1935). 15 Polieinična Karantanija je dober primer za razpravo o problemih zgodnjesrednjeveške širitve krščanstva tudi zaradi še vedno nezadovoljivo pojasnjenega vprašanja kontinuitete krščanstva med prsžitki slaroselskega prebivalstva (prim. Kronsteiner, 1985, 122). Nenazadnje tudi Konverzija, najpomembnejši pisni vir za problem pokristjanjevanja Slovanov, govori o tem, da so šli misijonarji Slovane predvsem in fíele fírmiter confortare {gl. Kos, 130; prim. tudi Pleterski, 1998), 16 Verjetno lahko le "frankovska pobuda" zadovoljivo razloži, zakaj se je škof Virgil sploh spustil v organizacijo slovanskega misijona. V nasprotju z Anglosasom Bonifacijem, ki je širjenje krščanstva razumel kot eno izmed osnovnih poslanstev svoje službe, Virgil kot trski menili misijonarjenja prav gotovo ni imel za svojo prednostno nalogo. O tem gl, Ó Neill (1985), ki podrobno razlaga teološke in organizacijske razlike med anglosaško (rimsko) in irsko cerkvijo. V primeri s H. D. Kablom, ki v Virgilovem misijonu razume predvsem nehoteno in nenačrtovano reševanje problema, ki se je pojavil (gre za nekakšno cd hoc razlago; gl. Kahl, 1985, 115), pa je po našem mnenju treba ravno v tem videti Virgilovo frankovsko poslanstvo. Z drugimi besedami, Virgii Je slovanski misijon organiziral, ker je to bila ena izmed nalog, s katero je izvrševal frankovsko politiko. 238 ANNALES • Ser. hist, sociol. • 13 ■ 2003 • 2 Kill j* ŽVANUt: PIFTCNINASTA f! asi IKA IN POSKUS NKNE INTfRPRíTACtfC. 221-246 pospešeno povečevati svoja ozemlja. Tako so leta 735 za dobrih dvajset let osvojili tudi Istro. Bizanc si je sicer istrsko ozemlje leta 774 priboril nazaj, vendar le do leta 788, ko je tudi Istra padla pod frankovsko oblast, s čimer se je formalno končala rimska "vladavina" temu prostoru (opis razmer na severnem Jadranu povzet po Bratož, 1990, 27 in si.}. PapeSki Rim je imel pred koncem 9. stoletja na vzhodni jadranski obali v starohrvaški državi še enkrat priložnost pokazati svojo dejansko politično moč. V skladu s spoznanji nekaterih hrvaških raziskovalcev so se Hrvati v Dalmacijo naselili Šele ob koncu 8. oz, v začetku 9. stoletja (Margetic, 1977). Po mnenju N. Klaič naj bi pred tem časom, se pravi od prihoda z Vzhoda na prehodu iz 6. v 7. stoletje pa vse do avarskofrankovskih vojn, živeli v Karantaniji (Klaič, 1984, 261-262).17 Možnih razlogov za odhod Hrvatov iz slovanske kneževine severno od Karavank proti jugu je več: selitvene težnje Slovanov, nezadovoljstvo bodisi s politiko domačih (karantanskih) knezov bodisi s frankovsko nad-oblastjo. Kakorkoli že, dejstvo je, da so bili Hrvati po prihodu na novo ozemlje sprva še frankovski vazali (po aachenskem miru iz leta 812). Njihova prizadevanja za politično osamosvojitev, ki so se začela že pod knezom Domagojem kmalu po sredini 9. stoletja, so zato toliko bolj razumljiva. Zanimivo pa je, da naj bi osamosvajanje po besedah N. Klaič potekalo v dveh stopnjah. Prvi korak je bil dosega neodvisnosti od Frankov, drugi pa potrditev poiitične neodvisnosti in suverenosti s strani rimske cerkve oz. papeža (Klaič, 1984, 264). Kot pomemben korak na tej poti je treba razumeti že ustanovitev ninske škofije sredi 9. stoletja. Škofija, ki je bila pristojna za celotno ozemlje starohrvaške kneževine, je sprva priznavala pripadnost oglejskemu patriar-hatu, vendar se je kasneje navezala neposredno na apostolski sedež v Rimu (Pejakovič, 1988, 213-214). Prvi ninski škof, ki ga je neposredno potrdil papež, je bi! Teodozij, ki je služboval v Ninu v času kneza Sranimira (879-892). Prav to je bilo tudi obdobje, ko si je sta-rohrvaška kneževina dejansko priborila politično samostojnost. Knez Branimir je resda se priznal seniorstvo italskemu kralju Karlu III., vendar je šlo v resnici le še za formalno oblast - papež janež Vili. je namreč Brani-mirju, k: je v boju za preste! premagal svoje nasprot- nike, privržence bizantinske oblasti, priznal tudi teritorialno oblast (Klaič, 1984, 269). Starohrvaška kneževina je s tem dobila položaj neodvisne in samostojne politične tvorbe na vzhodnem Jadranu. Po drugi strani pa omenjeni dogodki pričajo tudi o moči papeškega Rima ob koncu 9. stoletja. Očitno je ne glede na izgubo formalne samostojnosti (leta 824 s t. im. constitutio Romana) imel še vedno toliko dejanskega vpliva, da se je na ozemlju srednje Dalmacije uspešno uprl obema nasprotnikoma, tako Frankom kot tudi Bizancu, in si s tem pridobil še eno pomembno politično zmago. SI. 12: Rekonstrukcija celotnega ornamenta korne pre-graje, cerkev sv. Križa v Ninu (ok. 800) (fotografija povzeta po Pejakovič, M.: Broj iz svjethsti. Staro-hrvatska crkvica svetog Križa u Ninu, Zagreb, 1978). Fig. 12: Reconstruction of the entire ornament on an altar partition, St. Cross Church in Nin (approx. 800) (photograph taken from: Pejakovič, M.: Broj iz svjet-losti. Starohrvatska crkvica svetog Križa u Ninu, Zagreb, 1978). 17 Margetičeva teza o kasnejšem prihodu Hrvatov v Dalmacijo in teza N. Klaič o Karantaniji kot njihovi domnevni domovini sta v zgodovinopisni razpravi povzročili precejšnjo polemiko (prsni, navedena dela pri Stih, 1939a, 111, op. 6). Novejši hrvaški raziskovalci so sicer sprejeli tezo, da so se 1 '.(vari doselili na vzhodno jadransko obalo žele v začetku 9. stoletja, vendar njihovo nekdanjo domovino, t. im Bele Hrvaško, še vedno iščejo na ozemlju V Češke in J Poljske (prim npr. Ančič, ¿00f). Od domačih raziskovalcev jc obe tezi najbolj sistematično zavrnil P. Stih (1987; 1989a). ki po kritični obravnavi različnih interpretacij vprašanja Hrvatov v Karantaniji (njihova vloga oz. položaj znotraj karantanske družbe, vzroki, njihove selitve proti jugu itd.) meni. da to vprašanje 5e vedno ostaja odprto (Stih, I989b, 331). V tem kontekstu je zanimiva že omenjena najdba dveh napisnih fragmentov v koroški cerkvi St. Peter am fiichl (gl. Glaser. 1999b; Karpf, 1999). Na enem izmed fragmentov je namreč ohranjeno nedvomno slovansko ime Radosti. Napisi z imeni dobrotnikov oz. ustanoviteljev različnih cerkva na kamniti pleteninasti plastiki so bili do sedaj predvsem pojav, ki se je povezoval z ozemljem star:;hrvaške države (prim. sup., str. IS), zato je v luči polemike okrog prihoda Hrvatov v novo domovino najdba fragmenta s slovanskim imenom na ozem.jii nekdanje Karantanije toliko bolj zanimiva in po našem mnerju to polemiko ponovno odpira. 239 ANNALES • Ser. hist, sociol. • 13 ■ 2003 • 2 Kfitja ŽVANUT; RfTININASTA PLASTIKA IN POSKLIS MJEME IN'TCKWTACtjE. 221-2-K) Ko! lahko torej vidimo, so vsa območja, na katerih se pojavlja pleteninasta plastika, bila na tak ali drugačen način pomembna pri vzpostavljanju identitete papeske-ga Rima kot samostojne in neodvisne politične tvorbe. Cerkve, opremljene s pleteninasto plastiko, so nastajale na matičnem ozemlju papeške države, to je v Rimu s širšim zaledjem, poleg tega pa tudi na tistih območjih, kjer je lahko pa peška država zaradi spleta okoliščin dokazovala svojo politično moč in tako jasno kazala na neodvisnost od obeh svojih nasprotnikov, frankov in Bizanca. To so bila ozemlja Bavarske in z njo povezane Karantanije, (sira in priobalna Benečija ter ozemlje starohrvaške kneževine. Značilnost vseh teh območij je, da so bila formalno politična domena papeške države zelo malo časa oz. da so bili formalni suvereni teh ozemelj ali frankovski vladarji ali bizantinski cesar. Vendar to dejstvo po našem mnenju ne spodnaša, pač pa ravno nasprotno, podpira naše razumevanje pleteni-naste plastike kot specifičnega likovnega izraza, ki se je izoblikoval in uporabljal za utrjevanje politične identitete papc-škega Rima. Likovna produkcija igra aktivno vlogo pri oblikovanju družbene stvarnosti in je kot material i zac i ja ideologije ena najpomembnejših političnih strategij. Posledica tega je ne sarrio dejstvo, da so njene oblike, motivi in vsebine skrbno izbrani, pač pa jih vladajoča elita zaradi njihove udeležbe pri legitimizaciji politične moči skrbno nadzira (o tem npr. Hedeager, 1998; Hailund Nielsen, 1997b). Pojav (izoblikovanje in uporabo) novega likovnega izraza lahko, podobno kot npr. spremembe ritualnih praks (prim. Hedeager, 1992), zasledimo predvsem tam, kjer družbenopolitična situacija (še) ni slabi Ina. Z drugimi besedami, na obrobnih območjih, kjer sta v stiku dve različni politični stvarnosti, in pa na ozemljih, kjer si nova politična elita Še ni utrdila položaja. Ozemlja, kjer se pojavlja obravnavani tip pleteni-naste plastike, ustrezajo obema kriterijema hkrati. Po eni strani so bila periferna območja za obe politični (velesili, ki sta jih de jure nadzorovali, sprva bizantinsko, kasneje frarikovsko državo. Po drugi strani pa so ravno ta ozemlja tista območja, kjer je zaradi spleta okoliščin (zlasti seveda s pomočjo naslona na lokalno protitankovsko oz. protibizantinsko opozicijo) lahko svojo politično identiteto gradila nova sila - rimska cerkev, ki se je iz religiozne vedno bolj razvijala tudi v posvetno silo. Z uporabo novega, lastnega in razpoznavnega likovnega izraza je jasno dokazovala, da je kljub vsiljenim političnim zavezništvom ali celo pokroviteljstvom omenjena ozemlja vsaj nekaj časa de facto obvladovala sama. Pojav pleteninaste plastike na matičnem papeákem ozemlju, v Rimu in okolici, se ujema s časom papeževanja Hadrijana I. (gl. Kautzsch, 1939, 49), torej s časom, ko je Rim dejansko dobil popolno avtonomijo, kar se je med drugim kazalo tudi v tem, da je Hadrijan uvedel označevanje datuma glede na čas svojega papeževanja, poleg tega pa je ukazal tudi kovanje denarja, ki je namesto cesarjeve nosil njegovo podobo (Benedifc, 1989, 90). Pojav novega likovnega izraza za opravo cerkva, ki so bile v tistem času popravljene ali celo na novo postavljene, torej ne more biti nič presenetljivega. Novi likovni izraz je verjetno v Rimu in njegovi okolici cvete! nekako do začetka tretjega desetletja 9, stoletja, ko so Franki s constitutio Romana (824) končali prvi resni poskus papeške države, da se uveljavi kot samostojna politična sila na evropskem prizorišču. Tudi pojav pleteninaste plastike na Bavarskem, v Karantaniji in v Istri s priobalno Benečijo moramo postaviti v isti pol it ično-zgodo vinski okvir. V svoji interpretaciji pojava pleteninaste plastike v Karantaniji (Karpf, 1995; Karpf, 2000) je K. Karpf pojav tega likovnega izraza na Bavarskem in posledično tudi v Karantaniji povezal s prizadevanjem vojvode Tasila, da bi vzpostavil deželno cerkveno organizacijo, in njegovo podporo misijona med karantanskirni Slovani. S tem delom Karpfove interpretacije se ujema tudi naše razumevanje pojava pleteninaste plastike na Bavarskem in v Karantaniji. Vendar je po našem mnenju kot ozadje pojava tega posebnega likovnega izraza treba razumeti povezovanje Tasila z rimsko cerkvijo in ne dinastičnib povezav bavarske in langobardske dinastije/ kot to predvideva K. Karpf (1995, 73), ki pleteninasto plastiko razume kot langobardski likovni izraz. Povezovanje pojava pleteninaste plastike s Tasilovim zavezništvom z Rimom dodatno argumentira tudi dejstvo, na katero je opozoril že K. Karpf, da namreč navada opremljanja cerkva s pleteninasto plastiko ni zamrla s Tasüovo odstavitvijo (788), ampak se je nadaljevala Še v prva desetletja 9. stoletja. Karpf je to dejstvo skušal pojasniti s tezo, da naj plemstvo, ki je igralo odločilno vlogo pri širitvi novega likovnega izraza (gradnja lastniških cerkva), s Tasilovo odstavitvijo ne bi izgubilo svoje moči. To naj bi se zgodilo šele z uvedbo frankovske grofijske ureditve leta 828 (Karpf, 1995, 72-73; Karpf, 2000, 724-725). Ta da-tacija se približno ujema z izgubo samostojnosti rimskih papežev in je zato precej verjetna kot datum post quem non, po drugi strani pa dobro potrjuje našo razlago razmerij moči oz. medsebojnih političnih povezav protitankovske opozicije, pri čemer mislimo na povezovanje rimske cerkve z bavarskim plemstvom. Očitno je bila ta rimsko-alpska opozicija v začetku 9. stoletja že tako močna, da so jo bili Franki v boju za politično premoč na tem prostoru in možnost širitve svojega vpliva proti vzhodu prisiljeni temeljito ohromiti, in sicer na obeh koncih, tako v Rimu (s constitutio Romana) kot na jugovzhodnoalpskem območju (z grofijsko ureditvijo). Z izgubo moči rimsko-alpske opozicije pa je seveda izginil tudi raison d'eire pleteninaste plastike kot politično identifikacijskega sredstva. Na območju Istre in priobalne Benečije je bila politična situacija konec 8. in v začetku 9. stoletja verjetno 240 ANNALES • Ser. hist, sociol. • 13 ■ 2003 • 2 K.i!,a 2VANI.IT. PICTEMINASTA PLASTIKA IN POSKUS NJENE (NTESPftCTACIK, «1-34« 18 Novejša arheološka izkopavanja v piranskem sv. Juriju dobro potrjujejo tako zgodnjo datacijo pojava pleteninaste plastike na istrskem ozemlju. Arheolog D. Snoj na podlagi vsega izkopanega materiala datira novo odkrite piranske plošče s pleteninastim ornornentonri na sam prehod iz 8. v 9. stoletje. SI. 13: Fragment kamnitega zatrepa z napisom, ki omenja kneza Muncimira, cerkev sv. Luke v Uzdolju pri Kninu (895) (fotografija povzeta po Rapanič, 1987). Fig, 13; Fragment of a stone gable with an inscription mentioning Prince Muncirnir, St. Luke's Church in Uzdolje near Knin (895) (photograph taken from Rapanič, 1987). precej podobna tisti v Rimu. Leta 772 ali 774 si je Bizanc po dvajsetih letih langobardske okupacije istrsko ozemlje sicer res priboril nazaj (Bratož, 199(1, 47), vendar pa na njem očitno ni imel več pravega nadzora, podobno kot na Apeninskem polotoku. Istra, ki so jo nekateri kronisti imeli za. pravega upravnika bizantinskih posestev na severnem Jadranu (Darovec, 1992, 22), je v več teoloških sporih med vzhodno in zahodno cerkvijo jasno stopila proti Bizancu na rimsko stran, zato seveda pojav rimskega likovnega izraza, pleteninaste plastike ob koncu 8. (po ponovnem zavzetju Istre s strani Bi-zanca!) in v začetku 9. stoletja ne bi sme! presenečati.18 Da pa je papeški Rim kljub irankovskim ukrepom v tridesetih letih 9. stoietja, katerih glavni cilj je bil onemogočiti Rim kot politično silo, vendarle obdržal določeno moč, najbolje kaže pojav pleteninaste plastike na starohivaSkem ozemlju v drugi polovici 9. stoietja. Kot je pokazala N. Klaic, je bil papeški blagoslov države sestavni del osamosvojitvenega načrta starohrvaških knezov (Klaic, 1984). Tega dejanja ne smemo razumeti zgolj na reiigiozno-teološkem nivoju v smislu boja med vzhodno in zahodno cerkvijo, pač pa tudi v političnem smislu. Priznanje papeža je namreč sledilo osamosvojitvi starohrvaške kneževine izpod frankovske oblasti, tako da ga lahko upravičeno razumemo tudi kot izrazito SI. 14: Fragment kamnite kome pregraje, prvotno iz samostana sv. Ane v Kopru, Pokrajinski muzej Koper (kon. 8. / zač. 9. stol.) (fotografija povzeta po Sagadin, 1981). Fig. 14: Fragment of a stone altar partition, from St. Ann's Monastery, Koper; Regional Museum /Coper (end of the 8th / beginning of the 9,h century) (photograph taken from Sagadin, 1981). protitankovsko dejanje. Očitno si je Rim v zadnjih desetletjih 9. stoletja še vedno lahko privoščil odkrito podpirati protitankovsko opozicijo. Vendar je po drugi strani tudi res, da je ta pozni pojav pleteninaste plastike kot politično identifikacijskega programa na vzhodni obali Jadrana izjema, tako da je treba vendarle poudariti, da je doba razcveta tega likovnega izraza čas zadnjih treh desetletij 8. in prvih Ireh desetletij 9. stoletja. Ne moremo pa mimo zanimive podrobnosti: ozemlje starohrvaške države je namreč edino območje, kjer se je pletenmasUl plastika kontinuirano uporabljala do romanske dobe. Raziog za to je treba verjetno iskati v neki globoki notranji identifikaciji, ki jo je starohrvaška elita našla v tem likovnem izrazu in ga zato nakako posvojila ter uporabljala sama še dolgo po tem, ko se je politična situacija, ki je ustvarila razmere za njegovo izoblikovanje, že zdavnaj spremenila. Vsekakor pa ne smemo v tej kontinuiteti uporabe pleteninaste plastike videti neke logične in samo po sebi umevne slogovne evolucije, ki bi se sicer morala udejaniti tudi na drugih območjih pojavljanja tega likovnega izraza. 241 ANNALES • Ser. hist, sociol. • 13 ■ 2003 • 2 Katja 2vanut: flctfnpnasl a ft A5TIKA in poskus n|CK InTCRPRCTaCIIE. 2z1-24i> Vidimo torej, da ima preučevanje pleteninasle plastike veliko širši pomen, kot je zgolj identifikacija načina opremljanja cerkva na prostoru okrog jadranskega bazena od srede 8. do srede 11. stoletja. Čim namreč določenemu likovnemu izrazu pripišemo značaj aktivnega sredstva pri oblikovanju družbenopolitične stvarnosti, mu odpremo možnost, da poleg pisnih in tvarnih virov postane priča preteklih obdobij, z drugimi besedami, omogočimo mu, da postane zgodovinski vir. Tradicionalno zgodovinopisje je še vse preveč navezano izključno na pisne vire in premalo uporablja druge, predvsem materialne vire. Tako se možnost vpogleda v dogajanje preteklih obdobij, ki je že tako ali tako omejena, še dodatno zožuje. In vendar so ravno materialni viri tisti, ki nam lahko pojasnijo marsikatero skrivnost, ki so jo pisni viri zamolčali ali pa jo iz takšnih ali drugačnih vzrokov priredili po svoje.19 V tej luči se je pokazalo, da lahko prav pleteninasta plastika kot enovit likovni pojav pojasni marsikatero zgodovinopisno vprašanje oz. osvetli (dejansko) stanje na političnem prizorišču od sredine 8. do sredine 11. stoletja. V pisnih virih, ki so se ohranili iz tega dinamičnega obdobja, se kaže vsa kompleksnost odnosov med posameznimi političnimi protagonisti. V njih se lepo zrcalijo bolj ali manj prikrite želje, motivacije in načrti vseh strani, tako da je njihova interpretacija težja in bolj negotova, kot se zdi na prvi pogled. Povedano z drugimi besedami, poleg dejanskega besedila jih je treba znati brati tudi med vrsticami, marsikdaj pa je treba iz njih sklepati tudi na listo, kar v njih ni omenjeno niti z besedo. Če je interpretacija pisnih virov pogosto precej zapletena, pa je interpretacija korne pregraje z njenim or- namentom, ki je ali še vedno stoji v zgodnjesrednjeveškt cerkveni stavbi, do neke mere precej lažja. Glavni ¡510 blem njene interpretacije namreč je - potem ko spre j ¡nemo dejstvo, da je treba njen sam obstoj razumeti koi matelializacijo neke pretekle ideologije - identifikacija kulturno-političnega okolja, ki je porajalo njen nastanek. Tako lahko cerkve, okrašene s pleteninasto plastiko, ob skrbni definiciji družbenozgodovinskega konteksta, v katerem so nastajale, osvetlijo marsikatero podrobnost zgodnjesrednjeveške stvarnosti. Šele z njihovo pomočjo lahko vidimo, da pravzaprav omenjeno nasprotovanje med papeškim Rimom in Franki, ki ga je moč iz pisnih virov zgolj zaslutiti,20 niti ni bilo tako prikrito, saj se je jasno manifestiralo v uporabi posebnega likovnega izraza, pleteninaste plastike. Ta se je uporabljala pri opremljanju cerkva na vseh tistih območjih, kjer je papeška država bodisi sama imela precejšnjo politično moč bodisi se je lahko povezala s kakšno drugo protitankovsko stranko (bavarskim, karantanskim in starohrvaš-kim plemstvom).2' Pojav pleteninaste plastike, njena geografska in časovna razprostranjenost, pa tudi njen zaton nam torej lahko ob ustrezni interpretaciji marsikaj povedo o zgodnjesrednjeveški družbenopolitični situaciji. Razumevanje pleteninaste plastike kot ene izmed političnih oz. družbenih strategij nam omogoča bistveno poglobitev razumevanja ne samo mehanizmov legitimi-zacije politične identitete papeške države na prehodu iz. 8. v 9. stoletje, pač pa tudi delovanje teh mehanizmov v širšem zgodnjesrednjeveškem kontekstu, fizična neposrednost kamna je namreč v določenih okoliščinah oprijemljivejša od zapisanih in nezapisanih besed. TRACERY PLASTIC ART AND AN ATTEMPT TOWARD ITS INTERPRETATION Katja ZVANUT University of Ljubljana, Faculty of Philosophy, history of art department, SI-1000 Ljubljana, Askerceva 2 e-mail: katja.zvanut@fiuni-lj,si SUMMARY The only political-historical context, which enables us to understand (he occurrence and use of tracery as a unified artistic expression in territories around the Adriatic basin and its hinterland between the second half of the d"' and the 11'" centuries, is the emergence of Papal States as of a new piece on the Early Mediaeval political chessboard. 19 Zlasti to velja za cerkvene vire. za katere M. Hnrnphries opozarja, da je bila v njih zgodovinska stvarnost (preteklost) vedno podrejena oz. prirejena trenutnim političnim potrebam, zaradi česai je njihova interpretacija izredno zapletena. Humphries zato poudarja nujnost pritegnilve materialnih virov k interpretaciji preteklih obdobij (Humphries, 1999}. 20 Cl. npr. razpravo J. jarmuta o problematiki navajanja Bonifacija kot tistega, ki je v imenu papeža mazili! bodočega frankovskega kralja Pipina (Jarmut, 1982; pri m. tudi Affeldt, 1980). 21 Ta predpostavka se lopo ujema tudi z interpretacijo pomena zgodnjesrednjeveikih cerkva S. Driscolla. Avtor namreč ugotavlja, da so bite ravno cerkvene stavbe tisti kraji, kjer se je shajala posvetna in cerkvena elita {Driscoll, 1998, 177). V tej luči moramo razumeti in obravnavati samo obliko zgradb kakor iudi cerkveno opremo z vso simbolično vsebina, ki je bila vgrajena v posamezne podobe in "ornamente". 242 ANNALES • Ser. hist, sociol. • 13 ■ 2003 • 2 Kat(J ZVANUl: PLETENIMASTA PUSTIK-X SN F'OSKUS Njr -!t [WTERl'RtTACUE, 221-246 The so far carried out research and debates on Ira eery have revolved, quite characteristically, around the following two issues: the question of artistic models of tracery and the question of its classification as to the time of its origin within the genera! development of the Early Mediaeval stonemasonry production. The various theories that have appeared in the last few years as answers to the above-mentioned questions are almost exclusively based on analyses of the artefacts' style and have a number of conceptual and methodological deficiencies. This is why the author of the paper believes that these theories cannot sufficiently explain the conditions for the creation and functioning of tracery as ari artistic expression of a specific cultural-political environment. In the past every Early Mediaeval sculpture containing a motif made of interlacing or branching lines was proclaimed a tracery artefact. The researchers were not interested in the differences in motifs and forms, which is also the reason why they were not prevented from dealing with all tracery artefacts as with a whole or a uniform artistic phenomenon. If they noticed the mentioned differences, they ascribed them, at the best, to different stages in the development of tracery, and, at the worst, to objective circumstances of the origin of separate artefacts. The occurrence of tracery was understood, and still is, as a logical stage within the framework of a general development of the Early Mediaeval stone sculpture, irrespective of the cultural-political contexts of the areas where the artefacts were made. The paper attempts to place the occurrence of tracery into its historical-political context. The dealt with artefacts are initially specified as to their form and thus separated from other products in which tracery motifs were also used. There follows a genera/geographical distribution of artefacts in the selected groups and their classification as to the time of their origin. This enabled the author of the paper to present cultural-political interpretations of conditions for the occurrence and functioning of the dealt with artistic expression. It has turned out that all the areas, in which tracery appeared, were in one way or another significant in the restoration of identity of Papal Rome as of an independent political formation. Churches adorned with tracery were built in the parent territory of Papal States, i.e. in Rome with its wider hinterland, as well as in all those areas where Papal States were able to demonstrate, due to the combination of circumstances in the second half of the 8:h and in the early 9,h centuries, their political power and thus to clearly point at their independence from both of their enemies: Byzantium and the Franks. These were the territories of Bavaria and with it linked Carantania, Istria, the littoral Veneto region, and the territory of the old Croatian principality. The characteristic feature of all these territories lies in the fact that they were formally within the political domain of Papal States for a very short time and that formal sovere/gns of these territories were either Prankish rulers or Che Byzantine emperor, which additionally acknowledges, in the author's opinion, a need to create a specific artistic expression in the sense of a visual propaganda system in these areas. Key words: Early Middle Ages, tracery plastic, art, church LITERATURA Affeidt, W. (1980): Untersuchungen zur Königserhebung Pippins. Das Papsttum und die Begründung des karolingischen Königtums im fahre 751. Frühmittelalterliche Studien, Bd. 14. Berlin - New York, 9518". Alto Bauer, F. (1999): Die Bau- und Stiftungspolitik der Päpste Hadrian I. (772-795) und Leo III. (795-816). V: Stiegemann, C., Wemhoff, M. (eds.): Kunst und Kultur der Karolingerzeit. 799: Karl der Große und Papst Leo III. in Paderborn. Beiträge zum Katalog der Ausstellung Paderborn 1999. Mainz, Verlag Philipp von Zabern, 514-528. Ančič, M. (2001): U osvit novog doba. Karolinško car-stvo i njegov jugoistočni obod. V: Ančič, M.: Hrvatska u karolinško doba, Muzej hrvatskih arheoloških spomenika. Katalozi i monografije, 9. Split, Muzej hrvatskih arheoloških spomenika, 6-39. Baš, A. (1951): K izvoru pleteninaste ornamentike. Zgodovinski časopis. 5. Ljubljana, 119-151. Belli Barsali, I. (1959): La Diocesi di Lucca. V: Corpus. Benedik, M. (1989): Papeži od Petra do janeža Pavla II. Celje, Mohorjeva družba. Bertdli, G. (1985): Le Diocesi di Amelia, Nami e Otri-coti. V: Corpus. Bogyay, T. (1957): Zum Problem der H echtwerk s leine. V: Karoiingische und Ottonische Kunst. Werden, Wesen, Wirkung, Forschungen zur Kunstgeschichte und christlichen Archäologie, Bd. 3. Wiesbaden, Franz Steiger Verlag, 262-276. Brather, S. (2000): Etnische Identitäten ais Konstrukte der frühgeschichtlichen Archäologie. Germania. Anzeiger der Römisch-Germanischen Kommission des Deutschen Archäologischen Instituts, Jhg, 78, 1. Halbband, 1 39-1 77. Bratož, R. (1990): Vpliv oglejske cerkve na vzhodno-alpski prostor od 4. do 8. stoletja. Zbirka Zgodovinskega 243 ANNALES • Ser. hist, soeiol, • 13 • 200.3 • 2 kolp žvanut. «.atNlNASIA pi.ASTIKA in POSKUS NfCNC INTERPRET ACHE, 22i-24S časopisa 8. Ljubljana, Zveza zgodovinskih društev Slovenije, Znanstveni inštitut i ilozofske fakultete. Inštitut za zgodovino Cerkve pri Teološki fakulteti. Breatnach, P. A. (1985): Über Beginn und Eigenart der irischen Mission auf dem Kontinent einschließlich der irischen Missionare in Bayern. V: Virgil, 84-91. Broccoli, U. <1981): La üiocesi di Roma. T. 5: Ii Suburbio. V: Corpus. Casartelli Novelli, S. (1974): La Diocesi di Torino. V: Corpus. Corpus Corpus della scultura altomedievale. Spoleio, Centra italiano di studi sul!' alto medioevo (izhaja od 1959 dalje). Cramp, ß. (1984): Grammar of Anglo-Saxon Ornament. A General Introduction to the Corpus of Anglo-Saxon Stone Sculpture. New York, Oxford University Press. Dannheimer, H. (1988): Zur Ausstattung der Kirchen. V: Die Bajuwaren, 299-304. Darovec, D. (1992): Pregled zgodovine Istre. Knjižnica Anna les/Zgodovinsko društvo za južno Primorsko, 1. Koper, Primorske novice. Delonga, V. (1997a): inscriptions des souverains Croats du !Xe ati xr siecle, Musee des monuments archeologiques croates. Catalogues et monographtes, 2. Split, Musee des monuments archeologiques croates. Delonga, V. (1997b): RanoromaniC'ki natpisi grada Splita. Predkomunalno doba splitske prošlosti, katalog razstave. Split, Muzej hrvatskih arheoloških spomenika. Delonga, V. (2001): Pismenost karolinškog doba i njeni hrvatski odjeci - latinska epigrafička baština u hrvatskim krajevima. V: Delonga, V., jakšič, N., lurkovič, M, (eds.): Arhitektura, skulptura i epigrafika karolinškog doba u Hrvatskoj. Muzej hrvatskih arheoloških spomenika. Katalozi i monografije, 11. Split, Muzej hrvatskih arheoloških spomenika, 54-87. D'Etlorre, F. (1993): La Diocesi di Todi. V: Corpus. Die Bajuwaren - Dannheimer, H., Dopsch, H. (1988): Die Bajuwaren. Van Severin bis Tassilo 488-788 (katalog razstave). Salzburg, Prähistorische Staatssammlung München, Amt der Salzburger Landesregierung. DriscoH, S. T. (1988): The Relationship between History and Archaeology: Artefacts, Documents and Power. V: Driscoll, S. T., Nieke, M. R. (eds.): Power and Politics in Farly Britain and Ireland. Edinburgh, Edinburgh University Press, 162-187. Driscoll, S. T. <1998): Political Discourse and the Growth of Christian Ceremonialism in Pictiand: the Place of the St. Andrews Sarcophagus. V: Henderson E., Foster, S. (eds.): The St. Andrews Sarcophagus. A Pictish Masterpiece and its International Connections. Dublin, Four Courts Press, 168-178. Dufour Bozzo, C. (1966): La Diocesi di Genova. V: Corpus. Fatucchi, A. (1977): La Diocesi di Arezzo. V: Corpus. Piflitz, H. (1958): Die Spätphase des "Langobardfschen" Stiles. Studien zum oberitalienischen Reiief des 10. Jahr- hunderts. lahrblich der Kunsthistorischen Sammlungen in Wien, Bd. 54. Wien, 7-72. Fritze, W. H. (1969): Universalis gentium confessio. Formeln, Träger und Wege universalmissionarischen Denkens im 7. Jahrhundert. Frühmittelalterliche Studien, Bd. 3. Berlin - New York, 78-130. Geake, H. (1992): Burial Practice in Seventh- and Eighth-Century England. V: Carver, M. O. H. (ed.): The Age of Sutton Hoo. The Seventh Century in Northwestern Europe. Woodbridge, The Boydell Press, 83-94. Geary, P. (1983): Ethnic Identity as a Situational Construct in the Early Middle Ages. Mitteilungen der Anthropologischen Gesellschaft in Wien, Bd. 113. Wien, 15-26. Ginhart, K. (1942): Die karolingischen Flechtwerksteine in Kärnten. Carinthia, I, 132. Klagenfurt, 112-167. Ginhart, K. (1954): Karofingische und frühromanische Werkstücke in Kärnten. Carinthia, I, 144. Klagenflirt, 205-243. Ginhart, K. (1957): Der fünfundzwanzigste karolingische Flechtvverkstein in Kärnten. Carinthia, I, 147. Klagenfurt, 211-226. Glaser, F. (1989): Das Münster in Molzbichl, das älteste Kloster Kärntens. Carinthia, I, 179. Klagenfurt, 99-124. Glaser, F. (1992): Eine frühmittelalterliche Schranken platte in Zweikirchen (Kärnten). V: Archäologie in Gebirge. Schriften des Vorarlberger Landesmuseums, Reihe A: Landschaftsgeschichte und Archäologie, Bd. 5, Bregenz, 263-264. Glaser, F, (1993): Neu entdeckte Flechtwerksteine in Kärnten. Carinthia, I, 183. Klagenfurt, 319-330. Glaser, F. (1999a): Flechtwerksteine aus der Martinskirche. V: Prokisch, B., Ruprechtsberger, E. M. (eds.): 1200 Jahre Martinskirche Linz. 799-1999 (katalog razstave). Linz, Oberösterreichisches Landesmuseum, 71-75, Glaser, F. (1999b): Inschrift karantanischer Kirchenstifter. Archäologie Österreichs, 10/1. Wien, 19-22. Grafenauer, B. (1988): O Pavlu Diakonu in začetkih zgodovine Slovencev v novi domovini (spremna beseda). V: Diakon Pavel: Zgodovina langobardov. Maribor, Založba Obzorja, Hajdu, A. L (1988): Schlingen, Knoten und Geflechte. Untersuchungen zur Entwicklung ornamentaler Geflechte und Knoten unter Bezugnahme auf verschiedene Ornamentträger von Tra janischer Zeit bis zur Frühromanik (tipkopis doktorske disertacije). Haseloff, A. (1930): Die Vorromanische Plastik in Italien. Berlin - Firenze, Brandus, Pantheon. Hauck, K. (1967): Von einer spätantiken Randkultur zum karolingischen Europa. Frühmittelalterliche Studien, Bd. 1. Berlin - New York, 3-93. Hedeager, L. (1992): Kingdoms, Ethnicity and Material Culture: Denmark in a European Perspective. V: Carver, M. O- H. (ed.): The Age of Sutton Hoo. The Seventh Century in North-Western Europe. Woodbridge, The Boydell Press, 279-300. 244 ANNALES • Ser. hist, sociol. • 13 ■ 2003 • 2 Katja žvanUT: PLOLNINASTA PLASTIKA IN poskus njent ¡NTHPRETaCIK. 211-2*6 Hedeager, L. (1998): CosmotagtcaS Endurance: Pagan Identities in Early Christian Europe. European journal of archaeology, Vol. 1r Nr. 3, December 1998. London, 382-396. Hdilund Nielsen, K. (1997a): "... writhe-hilted and serpent-marked ...". V: De Boe, G., Verhaege F. (eds.): Art and Syrnholism in Medieval Europe. Papers of the "Medieval Europe Brugge 1997" Conference, Vol. 5. Zellik, 83-94. Höilund Nielsen, K. (1997b): Archaeology and History; Complementary .Sources. Archaeological Review from Cambridge, Vol. 14, Nr. 1. Cambridge. 37-57. Humphries, M. (1999): Communities of the Blessed. 5ocial Environment and Religious Change in Northern Italy, AD 200-400. Oxford Early Christian 5tudies. Oxford, Oxford University Press, fakšič, N. (2001): Klesarstvo u službi evangelizacije. V: Delonga, V., Jakšič, N., Jurkovič, M. (eds.): Arhitektura, skulptura i epigrafika karoiinškog doba u Hrvatskoj. Muzej hrvatskih arheoloških spomenika. Kataiozi i monografije, 11. Split, Muzej hrvatskih arheoloških spomenika, 32-53. Jarnut, J. (1982): Wer hat Pippin 751 zum König gesalbt?, frühmittelalterliche Studien, Bd. 16. Berlin -New York, 45-57. Johannson Meery, B. (1993): Karolingerzeitliche Flechtwerksteine aus dem Herzogtum Baiern und aus Bayerisch-Sch waben. V: Dannheimer, H. (ed.): Kataloge der Prähistorischen Staatssammlung München, 27. München, Verlag Michael Lassleben Kalimünz. Kahl, H. D. (1985): Virgil und die salzburger Slawenmission. V: Virgil, 112-121. Karam an, L, (1930): PI eter ne skulpture starohrvatskog crkvenog namješlaja. V: Karatnan, L. (ed.): Iz kolijevke hrvatske proslosti. Zagreb, Matica hrvatska, 73-116. Karaman, L. (1941/42): O spomenicima VII i VISI sto-Iječa u Dalmaciji i o pokrštenju Hrvata. Vjesnik Hrvat-skog arheološkog društva, n.s. 22/23. Zagreb, 73-113. Karaman, L. (1952): Osvrti na neka pitanja iz arheologije i povijesti umjetnosti. Starohrvatska prosvjeta, serija lil, sv. 2. Zagreb, Muzej hrvatskih starina jAZU, 81-104. Karpf, K. (1989): Das Kloster Molzbichl - ein Mis-sionszentrurn des 8. Jahrhunderts in Karantanien. Ca-rinthia, I, Klagenfurt, 179, 125-140. Karpf, K. (1995): Steinerne Kirchenausstattungen in Karantanien. Zur Problematik frühmittelalterlicher Flachtwerksteine. V: Nikolasch, F. (ed.): Symposium zur Geschichte von Millstatt und Kärnten. Millstatt, Verein Stiftsmuseum Millstatt, 66-79. Karpf, K, (1999): Im Schaten des Kaisers. Leben, Macht und Tod zur Zeit Karls des Großen. Fin Rückblick auf die Sonderausstellung des Jahres 1999. Neues aus Alt-VHlach, 36. Villach, Stadtmuseum Villach, 7-51. Karpf, K. (2000): Repräsentation und Kirchenbau. Zur Ausstattung karantanischer Eigenkirchen im 8./9. Jahr- hundert. V: Bratož, R. (ed.): Slovenija in sosednje dežele med antiko in karolinška dobo. Začetki slovenske etno-geneze. Slowenien und die Nachbarländern zwischen Antike und karol ingischer Epoche. Anfänge der slowenischen Ethnogenese. Situla. Razprave Narodnega muzeja Slovenije.. Dissertationes Musei nationale Slo-veniae, 39. Razprave. Slovenska akademija znanosti in umetnosti. Razred za zgodovinske in družbene vede. Dissertationes, Academia scientiarum et artium Slove-nlae, Classis, I. Historia et sociologia, 18. Ljubljana, Narodni muzej Slovenije -SAZU, 711-730. Kautzsch, H. (1939): Die römische Schmuckkunst in Stein vom 6. bis 10. Jahrhundert. Römisches Jahrbuch für Kunstgeschichte, 3. Wien - München 1 -79. Kautzsch, R. (1941): Die langobardische Schmuckkunst in Oberitalien. Römisches Jahrbuch für Kunstgeschichte, 5. Wien - München, 1-48. Klaič, N. (1984): O problemima stare domovine, do-laska i pokrštenja dalmatinskih Hrvata. Zgodovinski časopis, 38, št. 4. Ljubljana, 253-270. Kos, M. (1936): Conversio Bagoariorum et Caran-tanorum. Razprave. Znanstvene razprave v Ljubljani, 11. Historični odsek 3. Ljubljana, Znanstveno društvo. Kronsteiner, O. (1985): Virgil als geistiger Vater des Slawenmission und der ältesten slawischen Kirchensprache. V: Virgil, 122-128. Kutzli, R. (1974): Langobardische Kunst. Die Sprache der Flechtbänder. Stuttgart, Verlag Urachhaus. Margetic, L. (1977): Konstantin Porfirogenet i vrijeme dolaska Hrvata. Zbornik Hislorijskog zavoda jugosla-venske akademije znanosti i umjetnosti, Vol. 8. Zagreb, 5-88. Mastnak, T. (1996): Kristjanstvo in muslimani. Forum 1/96. Ljubljana, Znanstveno in publicistično središče. Mayr, G. (1988): Frühes Christentum in Baiern. V: Die Bajuwaren, 281-286. Melucco Vaccaro, A. (1974): La Diocesi di Roma. 'F. 3: La II regione eccfesiastica. V: Corpus. Melucco Vaccaro, A., Paroli, L. (1995): La Diocesi di Roma. F. 6: il Museo deil'alto medioevo. V: Corpus. Mimik Prezeij, i. (1998): Slovenska zgodnjesrednje-veška arheologija med preteklostjo in sedanjostjo -pogled z "Zahoda". Arheološki veslnik. 49. Ljubljana, 361-381. Mitchell, J. (1999): Karl der Große, Rom und das Vermächtnis der Langobarden. V: Stiegemann, C., Wemhoff, M. ieds.); Kunst und Kultur der Karolingerzeit. 799 : Karl der Große und Papst Leo III. m Paderborn. Beiträge zum Katalog der Ausstellung Paderborn 1999. Mainz, Verlag Philipp von Zabern, 95-108. Ö Neill, P. P. (1985): Bonifaz und Virgil: Konflikt zweier Kultur. V: Virgil, 76-83. Ostrogorski, G. (1961): Zgodovina Bizanca. Ljubljana, Oržavna založba Slovenije. Panazza, G., Tagliaferri, A. (1966): La Oiocesi di Brescia. V: Corpus. 245 ANNALKS Ser. hist. sociol 13- 2003 • 2 Katja 2VANUT: I'LETENINaSTA PIASUKA IM POSKUS NKNC iNfCRPROAClit. 2? 1-246 Pani Ermini, L. (1974a): La Diócesi di Roma. T. 1: La IV regione ecclesiastica. V: Corpus. Pani Ermini, L. (1974b): La Diócesi di Roma. T. 2: La Ra cc o (la dei fori imperiale V: Corpus. Pejakovid, M., Gattin, N. (1988): Starohrvatska sakralna arhitektura, Monumento artis Croatiae. Prouke, 1. Zagreb, Krščanska sadaänjost, Nakladni zavod Matice hrvatske. Petricioli, I. (1960): Pojava romaničke skiiiptLire u Dalmaciji. Zagreb, Društvo historičara umjetnosti Hrvatske. Petricioli, I. (1990): Od Donata do Radovans. Pregled umjetnosti u Dalmaciji od 9. do 13. stolječa. Biblioteka znanstvenih djela / Književni krug, 39. Split, Književni krug. PiccoUini, G. (1973): Karolingische Flechtwerksteine aus der Kirche St. Martin - Niedertrixen. Carinthia, I, 165. Klagenfurt, 153-167. Pletersk?, A. (1998): Lepi, grdi, zli. O metodah, Libur-niji, Karantaniji, vojvodskem stolu, Konverziji in Bri-žinskih spomenikih. Zgodovinski časopis, 52, št. 2. Ljubljana, 215-277. Pleterski, A., Belak, M. (1995): ZBIVA. Cerkve v vzhodnih Alpah od 8. do 10. stoletja. Zgodovinski časopis, 49, št, 1. Ljubljana, 19-43. Ramieri, A. M. (1983): La Diócesi di Ferentino. V: Corpus. Rapanič, Ž. (1987): Predromaničko doba u Dalmaciji. Split, Logos. Raspi Serra, J. (1974): Le Diócesi dell'Alto Lazio. V: Corpus. Reindel, K. (1985): Salzburg und die Agilolfinger. V: Virgil, 66-74. Rotili, M. (1966): La Diócesi di Benevento. V: Corpus. Sagadin, M. (1981): Plastika s pleteninasto omamentiko v Sloveniji. Zbornik za umetnostno zgodovino, n. v. 17. ljut>ljana, 33-65. Sagadin, M. (1991): Krščanska motivika na staroslo-vanskih najdbah. V: Knific, T., Sagadin, M. (eds.l: Pismo brez pisave. Arheologija o prvih stoletjih krščanstva na Slovenskem. Ljubljana, Narodni muzej, 36-46. Sagadin, M., Gardina, f. (1977): Plastika s pleteninasto omamentiko v Sloveniji. Koper, Pokrajinski muzej Koper. Schaffran, E. (1938): Langobardische und nachlango-bardisehe Ornamentplatten in Kärnten, Carinthia, I, 128. Klagenfurt, 159-169. Schaffran, E. (1941): Die Kunst der Langobarden in Italien. Jena, Eugen Diedcrichs. Schmid, A. (1987): Bayern und Italien vom 7. bis zum 10. Jahrhundert. V: Beumann, H-, Schröder, W. (eds.): Die Transalpinen Verbindungen der Bayern, Alemannen und Franken bis zum 10. Jahrhundert. Nationes, Bd. 6, Sigmaringen, Jan Thorbecke Verlag, 51-91. Schmidinger, H. (1985): Das Papsttum und die bayerische Kirche - Bonifatius als Gegenspieler Virgils. V: Virgil, 92-101. Schülke, A. (1999): On Cliristianization and Gravc-Finds. European journal of archaeology, Vol. 2, Nr. I, April 1999. London, 77-106. Serra, J. (1961): La Diocesi di Spoleto, V: Corpus. Šeper, M. (1955): Prilog dattranju starohrvatskih spomenika pleterne dekoracije. Arheološki vestnik, 6, št. 1. Ljubljana, 50-58. Štih, ?. (1987): Karantanija - stara domovina Hrvatov? Zgodovinski časopis, 41, št. 3. Ljubljana, 529-556. Štih, P. (1989a): K polemiki o vprašanju časa prihoda Hrvatov. Zgodovinski časopis, 43, št. 1. Ljubljana, 111117. Štih, P. (1989b): Novi poskusi reševanja problematike Hrvatov v Karantaniji, Zgodovinski časopis, 43, št. 3. Ljubljana, 319-333. Tagliaferri, A, (1981): Le Diocesi di Aquileia e Grado. V: Corpus. Trilling, f. (1995): Medieval Interface Ornament: the Making of a Cross-cultural Idiom. Arte Medievale. Periodico intemazionale di critica dell'arte medievale, serie 2, anno 9, n. 2. Roma, 59-86-Trinici Cecchelli, M. (1976): |,a Diocesi di Roma. T. 4: La I regione ecclesiastica. V: Corpus. Vicelja, M. (1990); Prilog analizi ranosrednjovjekovne skulplure u Istri. Dometi, God. 23, Br. 11. Rtjeka, 771776. Vicelja, M. (1993): Centrična kompozicijska shema ranosrednjovjekovnih kamenih oltarnih ploča u Istri. V: Umjetnost na istočnoj obali Jadrana u kontekstu europ-ske tradicije. Posebno izdanje Zbornika Pedagoškog fakulteta. Rijeka, Pedagoški fakultet, 165-176. Vicelja, M (1997): The Order and its interpretation in early medieval sculpture in Istria. V: De Boe, G., Ver-haege F. i eds.): Art and Sytnbolisrn in Medieval Europe. Papers of the "Medieval Europe Brügge 1997" Conference, Vol. 5. Zellik, 101-106. Virgil - Dopsch, H., Juffinger, R. (eds.) (1985): Virgil von Salzburg. Missionar und Gelehrter (zbornik mednarodnega simpozija). Salzburg, Amt der Saizburger Landesregierung - Kulturabteilung. Wolfram, H. (1985): Virgil als Abt und Bischof von Salzburg. V: Virgil, 342-356. Zöllner, E. (1985): Das Frankreich, Bayern und Salzburg zur Zeit des heiligen Virgil. V: Virgil, 10-16. Žvanut, K. (1999)*. Umetnostna zgodovina in rimska provincialna umetnost. Arheo, 19. Ljubljana, 39-47. Žvanut, K. (2000): Likovna produkcija zgodnjega srednjega veka: med arheologijo in umetnostno zgodovino. Časopis za kritiko znanosti, let. 28, št. 200/201. Ljubljana, 53-77. 246