Stran 433 Obrtnija. Električne železnice. Ko se je pred kratkim v Ljubljani električna železnica prometu izročila, morebiti z ozirom na to, da nekateri ljudje godrnjajo, nje korist še ne sprevidjajo, ni neumestno, ako podamo nekaj črtic o razvoju električnih železnic. Držimo se v tem gospodarskega pisatelja Maya y Berolinu. Isti piše, ko je važnost elektrike v rabi telegrafov, telefonov popisal, o električnih železnicah: »Da bo elektriciteta tudi za dalnje vožnje motorična moč v bodočnosti, nad tem danes ni več dvomiti. Mislimo si prav bližnjo bodočnost, ker kar se bode v dalnji bodočnosti zgodilo, se v tehničnih stvareh ne more nič vedeti. Lahko se eneržija naprej vodi, snaga, vožnja brez dima, veliko število motcrov, ki se lahko pod vozom priklepajo, lahko delo, neodvisnost od rabe vode, na krajih vožnje tudi od premoga, privarčenje časa s tem, mogočnost, večkrat vlake odpošiljati, praktično razsvetljenje in tisoč druzih udobnosti predestinirajo elektriciteto tudi za promet dalnje železniške vožnje. V nemških navadnih železnicah tiči kapital 12 milijard mark. Vsako leto se 2 o/o več v nje vtakne. Kaj bo s temi železnicami?! Kakor hitro se električnim potom dosti večja hitrost na železnicah doseže, se bodo vse skrbi glede v zdajšnjih železnicah investiranega kapitala v stran potisnile. Zdajšnje železnice se bodo obdržale za promet mej manjšimi trgi, mesti in od teh v večja ter za prevažanje blaga; neodvisno od teh pa se bo električno vozilo mej velikimi mesti z veliko hitrostjo. Večja hitrost je napredek velikega gospodarskega pomena; — že zaradi konkurence z inozemstvom se bodo električne železnice upeljale. Pa tudi domače koristi se bodo oglašale; ne glede občinstva, bodo industrije z železom in električna industrija upeljavo teh železnic zahtevale. Obe sta danes velevlasti prve vrste in imajo v inozemstvu ter doma važen delokrog. Naše nemške železnice bodo skoraj gotove, vse električne, inozemstvu se najde konkurenca, doma pa je prosta pot. Izhajanje podjetništva je lože, ker so koristi vseh družb, ki se z elektrotehniko pečajo, mej sabo zvezane. Ako je začetek storjen, bo dela za več let naprej. Torej naprej! V oktobru 1900 se je v Berolinu društvo ustanovilo v pospeševanje električne hitre vožnje. Prve želez-ninske fužine, električne tužine, banke so zastopane v tej družbi. Smoter iste je, da gradnjo hitro vozečih električnih železnic, ki prometu večjih daljavah služiti imajo, pospeši, da se študirajo dotična vprašanja ter se delajo t- stran 434. poskusi. V tehničnem odboru te družbe sedijo najboljši tehniki Nemčije, ravnatelji največjih fužin, ravnatelji fužin za elektriko, Borsig, Krupp, Siemens & Halske, šef železniškega oddelka generalnega štaba, predsednik urada državnih železnic, general inženijerskega in pijonirskega kora se družijo s civilnimi tehniki v tem odboru. Ta visoki štab inteligenc in zvedencev, h katerim pripadajo tudi prvi državni uradniki, je porok, da se bo resno delo storilo, čez malo časa budemo na električnih železnicah z največjo naglostjo vozili in drugi narodi nas bodo v tem posnemati morali in to zaradi njene gospodarske in vojaške jakosti. (Sschlagfertigkeit). (Ti Nemci govorijo kar le tudi o gospodarski jakosti, kakor vojskovodje o vojaški). — Velike centrale elektrike se bodo napravljale. Te so drage. Oddajala se bo tedaj električna moč v vse kraje v svrbo razsvetlobe manjših mest. Te električne centrale bodo kmalo zadobile občno korist, kakor železnice, in iste se bodo tudi podržavile. Občni literant te električne moči ne sme biti zasebno podjetništvo. Da potem s časom tudi železniške in električne fužine (Electricitat und Eig€nwerke), postanejo last države, nad tem ni dvomiti. Profesor Borght računi kapital, ki je v nemških električnih fužinah naložen, za leto 1896 na 240 milijonov mark. Koncem 1. 1898. je znašal isti že 650 milijonov jn zdaj leta 1900 čez 600 milijonov mark. Teh je 500 milijonov last 23 velikih akcijskih družb. Iz izvestij teh družb se vidi, da ima kaka družba naročila na 100 milijonov mark vredncsti. Noč in dan se dela, da se ustreza naročnikom. Koliko milijonov denarja je v tem prometu! — V inozemstvu delajo naše družbe Akcijsko društvo Siemens & Halske dela letos (1901) električne mestne železnice v Turinu, Budapešti, Baselu, Haarlemu, Olomucu, Moskvi, Perugiji, Pekingu, Dunaju, Ljubljani, Rio de Ja-neiro in v Kopenhagnu. Te železnice je to društvo izvršilo lani v dostih mestih v raznih delih sveta. To nam daje pojem o tem, kaj zamore moderno akcijsko društvo izvršiti. — Zdaj že vozi elekirični tramway do vznožja Pjramid. Glede razširjenosti električnih podvzetij hodi Nemčija v prvi vrsti. Polovica električnih železnic sveta je v Nemčiji. L septembra 1898 je bilo na Nemškem 15oOfcm električnih železnic. Bilo je 3200 motornih voz in 2100 druzih vozov in vkup za te železnice so mašine in akumulatorji stvarili 40 000 „kilowatt-ov". (Watt = Product aus Spannung (volt) »und Stromstarke (ampere). 600 volt X 2 ampere = 1000 watt oder 1 Kilowatt). Te številke so se zdatno povekšale. Kakor pa se te električne železnice množijo, pomeni vse to še-le začetek. Zdaj mislijo tehniki na to, da mesta zapustijo ter električne železnice tudi zunaj mest za dalnje vožnje napravijo. Ravno se pripravlja tehnična visoka šola v Bero-linu na obhajanje lOOletnice. V tem času se je nova struga prometa po elektriki odprla. Tehnična dela ogromno rastejo. Zato pa tudi število dijakov, ki se tehničnim naukom posvečujejo. Na tehničnih visokih šolah v Bero- linu, Charlottenburg, Aachen in Hanover je bilo 1. 1897. upisanih 3000 dijakov.