IZ ZNANOSTI IN PRAKSE Nasveti za neposredno prodajo čebeljih pridelkov Nataša Klemenčič Štrukelj*, natasa.strukelj@czs.si V okviru slovenskega medenega zajtrka ČZS vsako leto pripravi anketo, s katero zaposleni pridobimo podatke o porabi medu na člana gospodinjstva, o kraju nakupa čebeljih pridelkov itd. Ankete izvajamo zato, ker se dobro zavedamo, kako pomembni so na ta način pridobljeni podatki. Na podlagi analize lanske ankete, v kateri je sodelovalo 668 posameznikov, smo pridobili pomenljive podatke. Na vprašanje, kje največkrat kupujete čebelje pridelke, kar 79 odstotkov sodelujočih odgovorilo, da jih kupujejo neposredno pri čebelarju. Preostalih 31 odstotkov vprašanih jih kupuje v specializiranih trgovinah (5 %), supermarketih (11 %) in drugod (5 %). Glede na to, da čebelarji večino svojih čebeljih pridelkov prodajo na svojem domu, bomo vzeli pod drobnogled značilnosti neposredne prodaje in vam skušali podati koristne nasvete, povezane s tovrstno prodajo. Naj za začetek omenim, da kupci vedno bolj cenijo in se vse bolj zanimanje za izdelke domače pridelave. Naloga čebelarja pa je, da opozori nase kot na ponudnika kakovostnega, v Sloveniji pridelanega medu. Neposredna prodaja omogoča predvsem neposreden stik med uporabnikom in čebelarjem. Čebelar naj izrabi priložnost neposredne prodaje in kupcu posreduje izčrpne informacije o čebeljih pridelkih. * Svetovalka JSSČ za ekonomiko Kupci zelo cenijo osebni pristop, saj je prav to tisto, kar neposredno prodajo razlikuje od prodaje v velikih trgovskih centrih. Prednost neposredne prodaje je tudi ta, da čebelarji poznajo svoje stalne stranke. Tako dobro vedo, zakaj določeni kupci kupujejo njihove čebelje pridelke, katere pridelke imajo najraje, za kaj jih uporabljajo, kako pogosto kupujejo pri njih ... To so zelo pomembne informacije, ki so vam na voljo brezplačno in ki jih lahko s pridom uporabite pri trženju svojih čebeljih pridelkov. Če boste znali prisluhniti vašim kupcem in če boste dovolj prožni in prilagodljivi, boste svojim strankam ponudili izdelke, ki jim bodo pisani na kožo, s tem pa jih boste spodbudili, da se bodo vedno znova vračali k vam. Saj poznate tisti rek, ki pravi, da dober glas seže v deveto vas. Zadovoljne stranke so vaši promotorji v dobrem Sušilniki SUSA Za sušenje cvetnega prahu in topljenje kristaliziranega medu, sušiti je mogoče tudi sadje, zelenjavo, zelišča, gobe itd. Blaž Okorn, s. p. Sp. Sorica 1a 4228 Železniki tel.: 04/519 80 30 ali 031/542 517 e-pošta: blaz.okorn@siol.net www.susilnicesadja.si Sušilniki spadajo med subvencionirano čebelarsko opremo SLOVENSKi ČEBELAR 5/2015 LETNIK CXVII 171 IZ ZNANOSTI IN PRAKSE ali v slabem. Zato naj vam ne bo odveč vzpostaviti pristnega odnosa s kupci, predvsem pa je treba tak odnos negovati in ohranjati na kolikor mogoče primerni ravni. Dandanes, ko imamo ljudje vse manj časa drug za drugega, sta prav pozornost in prijaznost, ki ju boste namenili stranki, ključni za vzpostavitev široke baze stalnih kupcev. Zelo pomembno je, kakšen vtis boste naredili na kupca. Ta zna zelo dobro opazovati, zato bodite pozorni na to, da boste urejeni, naravni, da boste pristno pristopili k stranki in ji na tak način tudi po- nudili čebelje pridelke. Prostor, v katerem prodajate čebelje izdelke, ali stojnica naj bosta lepo urejena, poskrbite, da boste v očeh kupca nekaj posebnega in izjemnega. Naj vas kupci prepoznajo po vaši drugačnosti. Zavedati se morate tudi, da kupcev ne zanimajo vaši problemi, raje jim postrezite z veselimi novicami, bodite ambasador dobre volje in optimizma. Za konec pa še misel iz Kekčeve pesmi, ki jo lahko s pridom uporabite tudi pri trženju čebeljih pridelkov: »Dobra volja je najbolja.« _l 172 Slovenski čebelar 5/2015 Letnik CXVII