«Danica» izhaja vsak petek na celi poli in velja po pošti za celo leto 4 gl. 20 kr.. za pol leta 2 gl. 20 kr.. za fetrt leta 1 gl. 20 kr. V tiskarni sprejemana za celo leto H gl.60 kr., za ' , leta 1 gl. 80 kr., za 1 4 leta 90 kr.. ako zadene na ta dan praznik, izide »Danica« dan poprej. Tečaj L V Ljubljani, 1. oktobra 1897. List 39. Okrožnica papeža Leona XIII. o rožnem vencu. Častiti bratje, pozdrav in apostolski blagoslov. Kolike cene za javne in zasebne koristi je, da se češčenje preblažene device Marije neprenehoma goji in razširja od dne do dne z večjo vnemo, lahko spozna vsakdo, ako se ozira na vzvišeno stopinjo dostojanstva in slave, ktero je Bog odločil za Marijo. Od vekomaj je Bog Marijo izvolil za Mater Besede, ki je imela odeti se v človeško telo. Zato jo je tako odlikoval mej vsemi v trojnem redu narave, milosti in slave, kakor cerkev s popolno pravico obrača nanjo nastopne besede: Prišla sem iz ust Najvišjega, prvorojena pred vsemi stvarmi. (Sirah. 24. 5.) Ko se je pričel tek stoletij in so začetniki človeškega rodu padli v greh in ko so bili vsi potomci zaznamovani z istim madežem, bila je Marija določena kot zastava za zopetno ustanovitev miru in odrešenja. Sin jedinec Boga odlikoval je presveto Mater z izredno častjo. Tekom svojega skritega življenja je privzel Devico kot pomočnico pri dveh prvih čudežih, ktera je izvršil: čudo milosti, vsled kterega se je stresel sin Elizabete v njenem telesu, ko jo je pozdravila Marija, in čudo v naravi, po kterem je Jezus premenil vodo v vino na ženitnini v Kani. In ko je na koncu svojega javnega življenja Kristus vstanovil novo zavezo, ki je morala biti zaznamovana z njegovo presveto krvjo, izročil je presveto Devico apostolu ljubljencu s predragimi besedami: Glej, tvoja mati! (Jan. 19, 27.) Mi pa, ki, dasi nevredni, tukaj za zemlji predstavljamo Sina božjega, nikdar ne prenehamo proslavljati časti take Matere, dokler bo zadnja iskra življenja tlela v našem srcu. Ker čutimo, da ta doba ne more biti več dolga vsled naše visoke starosti, si ne moremo kaj, da ne bi spominjali vseh svojih bratov v Jezusu Kristusu in vsacega posebe na poslednje besede, ktere je On pripet na križ zapustil kot svojo oporoko: Glej, vaša mati! Mi menimo, da so naše želje izpolnjene, ako imajo naši opomini tak vspeh, da nima noben vernik nič bolj pri srcu. nič dražjega, nego češčenje Marije, in če sme vsak kristjan sebi prisvajati besede sv. Janeza, ktere je zapisal sam o sebi: In od tiste dobe jo je učenec k sebi vzel. (Jan. li), 27.) Ob bližajočem se mesecu oktobru, častiti bratje, nismo hoteli, da bi tudi to leto Vam ne pisali; mi Vas z nova opominjamo z vso mogočo iskrenostjo, naj si vsak izmed Vas prizadeva z molitvijo sv. rožnega venca pridobi milostij za-se in za vojskujočo se cerkvev. Zdi se, da se ta način molitve po previdnosti božji koncem sedanjega stoletja tako čudovito razširja, da se pojemajoča pobožnost vernikov znova poživlja: to spričujejo vzlasti znamenita in sloveča svetišča zgrajena v čast Materi božji. Tej božji Materi donašali smo cvetke v mesecu majniku, sedaj pa v oktobru, v mesecu sadov, želimo, da ga preživimo s tem, da Ma- fj^ rijo s prav posebno pobožnostjo in iskrenostjo častimo. Spodobi se res, da ste te dve dobi po* x * svečeni Njej, ki pravi sama o sebi: Moji cve"^ tovi so sadovi časti in kreposti. (Sirah. 24, 2.'».) Skupne osnovne vezi, po kterih ljudje hrepene po naravi, niso bile morda nikoli tako zrahljane, kakor v naših časih in nikoli tako splošno in s toliko živo vnemo iskane. Nikdo bi ne imel vzroka žalovati, ako bi slabotna človeška narava, plemenita sicer sama na sebi, ne zapustila kedaj svojega namena ter se nagnila k slabemu. Toda, mi vidimo, kako se zjedinjujejo v zvezo razne vrste hudobnih ljudij, ki zbirajo svoje sile „proti Gospodu in njegovemu Kristusu.a Ps. 2, 2.) A tudi med katoličani smemo reči, in to je naša tolažba, se bolj cenijo pobožne družbe, nego poprej in ki so tako številne v cerkvi, kakor so vezi ljubezni ter kakor v nekem skupnem bivališču združujejo vse vernike s takim namenom, da se opravičeno smejo imenovati in so tudi v resnici — bratje. Nasprotno pa. ako se zatre krščanska lju-bezn, se nikdo ne sme ponašati s tem imenom, nikdo s to jedinost jo. To je že Tertulijan krepko izrazil takole: ,.Mi smo vaši bratje pravom natore. ker imamo isto matar. če tudi bi bili v kvar ljudij, ako ste slabi bratje. 8 toliko večjo pravico pa se imenujejo in so bratje oni, ki poznavajo jedi-nega Boga, ki imajo kot namen samo želje po svetosti, ki se približujejo, izvirajoči iz istega naročja nevednosti, s trudom do prave luči resnice." Razne so oblike, po kterih imajo katoličani navado, ustanavljati veleblagodejne družbe, o kterih go\orimo. Tako imamo zveze, gospod, društva, družbe za posvečevanje praznikov, zavetišča za mladino, bratovščine in mnogo drugih lepih zvez z jednako plemenitimi nameni. Vendar pa so vse te naprave, dasi se po svojem imenu, obliki in po posebnem namenu zde nove, v resnici zelo stare, (rotovo je, da nahajamo v pri-četku krščanstva družbe jednake vrste. V teku časa so bile seveda potrjene po pravilih, odlikovane po znamenjih, obdarovane s prednostmi, izročene češčenju v svetiščih, služeče koristim duševnim ali telesnim, dobile so v teku časov razna imena. Njih število se je v teku stoletij vedno množilo, tako da n. pr. v Icaliji ni nobenega kraja, nobenega mesta, da, nobene župnije, kjer bi ne bilo nobene take družbe. Prav častno mesto mej temi družbami pa mi dajemo tako zvani bretovščini presv. rožnega venca. Kajti, ako se oziramo na njen izvor, odlikuje se ta bratovščina med drugimi jednake vrste po svoji starosti, ker ima kot začetnika sv. Dominika samega. Ako pomislimo na privilegije, ima jih kar moč najštevilnejših po dobroti in velikodušnosti naših prednikov. Oblika, ali da se bolje izrazimo, duša te bratovščine je Marijin rožni venec, kterega važnost smo že večkrat prej natančno razložili. Toda vpliv in važnost rožnega venca, v kolikor se naklada kot dolžnost, naročena udom bratovščine, ki ji daje ime, sta prav posebnega ozira vredni. Vsakdo ve, kako potrebno je za vsacega človeka, da moli, ne da bi se morda mogli spremeniti sklepi božji, marveč kakor pravi sv. Gregor, ljudje proseč zaslužijo, prejeti to, kar je Bog vsegamogočni že pred veki odločil, da jim bo podeljeno. (Dialog. I. 8.) Sv. Avguštin zopet pravi: Kdor zna prav moliti, zna prav živeti. (In. Ps. 118.) Toda molitve so tem bolj zmožne pridcbiti pomoči iz nebes, kolikor bolj jih moli očitno, stanovitno in združeno veliko število vernikov, tako da vsi, ki molijo, napravijo en sam zbor. To dokazujejo prav jasno besede iz djanja apostolov, kjer je rečeno, da so učenci Jezusovi, pričakujoč obljubljenega sv. Duha. vstrajali enega duha v molitvi. (Dj. ap. 1. 14.) Kedor tako moli, ne more, da ne bi dosegel sadov. In to se ravno godi z molitvijo sv. rožnega venca. Kakor duhovni, opravljajoč svoje duhovniške molitve, slave Boga javno, stanovitno in vspešno, tako so tudi v svoji vrsti neprestane in skupne molitve, ktere opravljajo bratovščinarji, moleč rožni venec, ali Marijin hvalospev, kakor to molitev imenujejo mnogi rimski papeži. Ker imajo očitne molitve, kakor smo dejali, večjo ceno, nego zasebne, ter tudi večjo moč za uslišanje, je jasno, zakaj so cerkveni pisatelji imenovali bratovščino sv. rožnega venca „pro-sečo vojaško armado, zbrano po očetu Dominiku pod zastavo Matere božje," one Matere, ktero sv. pismo in zgodovina cerkve pozdravlja kot one, ki je premagala hudobnega duha ter je obhajala zmagoslavje nad vsemi krivoverami. Res druži Marijin rožni venec vernike, ki opravljajo to pobožnost, v skupno vez, podobno vezi, ki biva mej brati ali mej vojaki, zbranimi v istem šotoru. Tako je zbrana dobro vrejena in mogočna armada, ki je zmožna v bran se staviti notranjim in zunanjim sovražnikom. Udom te bratovščine po vsej pravici veljajo besede sv. Ciprijana: Mi imamo očitno in skupno molitev in kedar mi molimo, ne molimo le za jednega, temveč za vse ljudi, zato, ker smo mi kot ljudstvo zbrani (De orat. domin.) (Konec sledi.) Drobtinice iz raznih letnikov »Zgodnje Danice" za njeno petdesetletnico. XXIV. Moč presvetega Jezusovega imena. Poseben zgled, kako se spolnuje obljuba Kristusova : Karkoli boste prosili Očeta v mojem imenu vam bo dal, nam pripoveduje učeni Benedikt Fer] nandeg, ki je bil sam priča te dogodbe. M« hamedan namreč, ki je po krščanskih suž-njih slišal veliko tolažljivega o Jezusovi veri. in je po milosti Gospodovi v sebi čutil nepremagljivo hrepenenje po spreobrnjenju h krščanski veri, pobegne sredi iz Berberije, da bi v kakem portugaljskem mestu dosegel svoj namen. Ali pot njegova je bila dolga in sila nevarna. Visoko na nebu je žarelo solnce in v nez nemi puščavi, polni pekočega peska, po kterem ie moral begun popotovati, ni bilo kar nič vode zaslediti; in ko je že dolgo trpel najhujšo žejo, pade naposled na razbeljen peščen kup. da bi ondi smrti dočakal. Sedaj se spomni, da je večkrat slišal od krščanskih sužnjev, da klicanje imena Jezusa pomaga tudi v najhujši sili. Poskusi torej, to ime, kar le mogoče, zaupljivo izgovoriti. In komaj to stori, že čuti (kakor je poznej sam večkrat pripovedoval in s prisego potrdil) jezik in grlo ohlajeno, pekoča suhota je zginila in moči so se mu zopet povrnile, da je z novim pogumom dalje popotoval. Ni dolgo trpelo, in tista pekoča žeja, tista trud-nost, tisto nevarno pešanje se povrača. Pa saj mu je znano zdravilo, zopet pokliče ime Jezusovo, in zopet mu je bilo pomagano. dokler ne pride do portugalskega sela, in od ondot se poda v Lisabon, kjer prejme tudi sv. krst. Ta prigodba nas pač močno spominja na neiz rečeno vročino in duhovno žejo vbogih duš v vicah, ki se ozirajo z milim očesom po hladnem studencu milosti Božje, ki njim dohaja po priprošnjah vernih na zemlji in po pobožnih zdihljejih: „Moj Jezus, usmiljenje, Jezus, usmiljenja! Radi torej in pogostoma izrekujmo ta pobožni zdihljej dušam v vicah v prid, kličimo presveto ime Jezusovo in darujmo za nje ves odtod izvirajoči za-dostilni sad in vse za izrekovanje presvetega Jezusovega imena in omenjenih zdihljejev podeljene od pustke. da tem poprej pridejo v tako zaželjeni kraj hladu, luči in miru. Zakaj, kakor se je omenjeni popotnik vselej, kolikorkrat je presveto ime Jezus izgovoril, ohlajenega, poživljenega čutil in tako zamo-gel dolgo pa težavno popotovanje nadaljevati ter slednjič srečno priti na svoj namenjeni kraj; enako zamoremo tudi mi vernim dušam v vinah z vsakim pobožnim zdihljejem in izrekovanjem presvetega Jezusovega imena vselej njih trpljenje zlaj-šati, njihovo popotovanje v nebesa skrajšati, in jih tem poprej iz vic rešiti. Storimo to radi in pogostoma, ker nas to malo truda stane, trpečim dušam pa je veliko pomagano, in pa bo v zasluženje prišteto po besedah Kristusovih: .Karkoli ste storili komu izmed najmanjših, ste meni storili." Kolike koristi je tedaj pobožno klicanje presvetega imena Jezusovega! Bodalo na prsi! Nemški .Pilger" naznanja naslednjo strašno, pa sila tehtno dogodbo. Kmet, z imenom Juri, je bil prevzel očetovo posestvo, revno hišico in malo njiv, pa vse močno zadolženo. Ker je bil sam pijanec, se je njegovo premoženje manjšalo od dne do dne. Še ve. da bi bil moral vzrok tega pripisovati sebi vsaj po večem, toda pri svoji lastni ljubezni je vedel vse grešno po-čenjanje opravičevati, in je dolžil samo očeta kakor vir svoje nesreče. Več let je že preteklo, kar je bil prevzel gospodarstvo; bil je edini sin, in zavezal se je bil očetu dajati potrebnega živeža do smrti. — Kaj pa je dajal slabotnemu starčeku? Namestu tečnega živeža najzanikrnejše jedi. slabo pripravljene; namesto prijaznih besedij zaničljivo psovanje; ne da bi ga bil zvesto oskrboval, ravnal je grdo z njim. včasih se je celo predrznil ter zdignil roko nadenj. Kadar so sosedje iz usmiljenja hoteli tolažiti ubogega očeta, jim je odgovoril: Ne milujte me. sam sem zaslužil britko nadlogo; pijančevanja in postopanja, jeze in trdosrčnosti se je moj sin od men»- navadil. Nekega večera pride Jurij pijan domu. in se hoče z očetom prepirati Na vse očitanje stari mož vdan v voljo Božjo le molči. Kar grozovitneža popade je^a zgrabi očeta in mu nastavi nož na prsi! Ne tukaj v izbi. tu zraven me zakol i. j^či oče in solze se mu vlijejo iz oči; tam sem k«-t brezbožen mladenič jaz z nožem prehode! podobo mojega križanega Zveličarja; naj me dr leti božja pravica, a tudi tebi ne bo prizanesla, ker z m^noj. božjim namestnikom, tako grdo ravnaš. Hudobnežu pade nož iz rok. in neii>goma se spametva. Oče, je začel, vi ste se po meni dosti spokorili. tudi jaz se hočem poboljšati: odpustiV mi, da ini bo tudi Bog odpustil Te besede naj si k srcu vzamejo tisti, ki kot brezbožni mladeniči nož nastavljajo na prsi svoji lastni materi, sv. Cerkvi, svojemu duhovnemu oče*u, papežu in škofu in podobo svojega Zveličarja preba-dajo z bodalom svojih laži in obrekovanj zoper vero. papeža, škofa in sploh duhovne očete. Ogled po Slovenskem in dopisi. Iz Šmartiia pri Kmtijii, 24. sept (P.irma in bla-goslovljenje lurške kapele > Ta teden potujejo prevzv. gosp. knezoškof po Gorenjskem ter obiskujejo razne fare in dele zakrament sv. birme. Povsod vsprnjeina verno ljudstvo priljubljenega višjega pastirja z naj-večjim veseljem in navdušenjem. To je že tako v navadi in samo ob sebi umevno da ..DaniH"4 skoro ni treba poročil iz raznih krajev. Toda. iz lepe fare sv Martina poleg Kranja pa moram vender-Ie poročati o tem. Tu se je včeraj, 23 t. m. poleg birme še druga slovesnost vršila tako sijajno in veličastno, da ne morem o nji molčati. — Naj zvedo ljudje tudi drugod, kako znajo Šmartinski farani častiti nebeško kraljico in kako spoštujejo svojega višjega pastirja. Lansko jesen so postavili prav blizu farne cerkve ob cesti v Loko prelepo kapelico, namenjeno za četrti blagoslov ob procesiji sv. Rešnjega Telesa. Posvetili so jo lurški Materi Božji. Ni pa ta kape- » lica kako navadno znamenje, kakor se zadnji čas stavijo povsod po Gorenjskem. To je nekaj novega, posebnega. Narejena je v obliki starih grških tem-peljev. Zadej je lepa kapelica z marmornatim oltarjem. z dvema barvanima oknoma, — pred kapelico je pa precej prostorna lopa. za dve stopnjici vzvišena. Tlak je iz lepih chamotnih plošč, obok pa nosi 10 marmornatih stebrov. Vse je narejeno trdno in kolikor mogoče dovršeno. Načrt je napravil gosp. Vurnik iz Radoljice. Farani so v ta namen veliko darovali. ne glede na drugo brezplačno delo, ki so ga storili. Za oltar v kapelici so naročili podobo lurške M B v naravni velikosti. Dan sv. birme. 23. september je bil odločen tudi za blagoslovljenje kapelice in Marijinega kipa. Zato je ljudstvo s toliko večjim veseijem pričakovalo prevzv. knezoškofa. Vse je delalo in se trudilo, da bi .se vsprejem škofov in slovesnost vršila dostojno. — Možje in fant i e so postavili 17 visooih mlajev, med kterimi jih je bilo 7 pu 30 m visocih, manjših pa je bilo gotovo nad 50 \Vs prostor okrog cerkve, kape-loe m župnišča je bil obdan z mlaji in zelenimi vejami Na krajih postavili so umetno narejene sla-v» loke s p ,minljivimi napisi. Dekleta so napletle toliko vencev, da je bila vsa cerkev in posebno kapelica m prostor okolu ž njimi okinčan. Ob e uri so prevzv. darovali sv. mašo in v pridigi priporočali posebno češčenje Marijino. Po sv. masi so blagoslovili podobo Marijino, stoječo poleg velikega altarja. in ta sp je prenesla v sprevodu v novo kapelo J