K izpremembi pravil UJU. (Splošna in tajna predizbira kandddatur za volitve v ožji sosvet in odseke.) * Pravila in poslovmik organdzaoije bi mo« rala bitd stilizirana in precizkana tako, da ibd volitev z vzklikom v nacdstvo organizacije sploh ne dopuščala, odnosno prdznavala veljavnost valdlnega rezultata le v slučaju, da so glasovali vsi prisotni — in sdcer so>= glasno —• brez izjeme. Volitve bi se naj vr* šile, če že ne vsako zaporedno, pa vsaj vsa* ko drugo leto (in ne šele vsaka tri leta); dzvedla pa bi se najbolje edino le tajno, t. j. potom kuvertkanih glasovnic (veljavnih !e, ako nosijo volilni žig UJU). VoHna in iz« > * Predstoječi predlog tov. Kisllingerja je predloždlo Laško učdteljsko društvo po* verjeništvu, da bi ga skušalo uveljaviti dn da se o njem izrečejo tudi ostala učiteljska društva. volitvcna možnost bd se morala Tiuditi sle* hernemu članu UJU, in sicer na ta način. da bi skrutinij glasovnic celokupnega slo* venskega učiteljstva ustvaril in izkazal naj* prej kandidatno listo onih članov, na kojih imena bi odpadlo največ glasov, dočim bi imeli delegati glavnih skupščin na podlagi izbirne kandidatne liste izvršiti potem sa» mo le še ožje volitve v upravne odbore in. odseke, toda istotako in zopet le tajnim potom z listki. Edino tajne volitve z listki preprečujejo vsakršno možnost zamere in dzpostavljenja posameznikov ter omogo« čajo povsem neženiran in prost izraz miš= ljenja organdzirancev. Splošne volitve za dosego kandidatne liste naj bd vodil in izvršil poseben strogo nepristranski skrutinatorski odbor, odnosno pravni odsek organizacije — ter objavil v stanovskih glasildh celoten rezultat nekaj dni pred letnimi skupščinami UJU v svrho predorijentacije članstva. še bolj pa dde= gatov. Skrutinij ožjih volitev bi se naj iz* vršil nato na skupščinah samdh ter Tazglasil sklepni rezultat izvoljenih — sproti in ta= koj — odnosno do nastopnega dne ko sc vršd glavno zborovanje ali pa v naslednji številki »Učit. Tovariša«. Na tem mestu bodi opozorjeno na volilno navodilo, važno za ožje volitve: Delegatom naj bi nuddla okvir za ožje volitve — dvoodstotna (2%) količina vsega članstva v Sloveniji započenši od najvišje splošno izglasovanega člana navzdol: — (za letos torej okvir oibsegajoč okrog 50 vo* ljencev, na čijih osebe bd padlo največ gla= sov). Kar se tiče ustvaritve kandidatne izbirs ne liste, bi zadostovalo, ako napiše vsak član(ica) UJU 1 do 10 imen kandidatov na svojo glasovnico (z žigom) ter pošlje isto pod kuverto direktno na naslov skrutina* torskega odbora (ali pa indirektno potom šolskega vodstva, društvenega zbdralca »Učit. Tovarišu« — ali kakor že). Ta odbor bi moral rezultat izbirnih kandidatskdh vo* litev objaviti najmanj teden dni pred letno skupščino (ald občnim zborom) v »Učit. Tt>* varišu« (in sicer: če že ne vseh imen, pa vsaj ona v okviru 2%, ki pridejo za ožje volitve v poštev) Pri sestavi svojih volil« nic (do 10 imen) posamezni člani nikakor niso vezani event. samo na ude domačega okrajnega društva, ampak jih teritorijalno lahlko zajemajo dz vse pokrajine (v našem slučaju iz vse Slovenije). Sličen voldlni modus (škših in ožjih volitev bi se moral v poslovndk sprejeti tudi za vollitev v glavni upravni odbor UJU — toda s to omejitvijo, da izbirnih kandidat« nih list ne bi sestavljalo vse članstvo UJU, ampak samo člani širših pokrajinskih so« svetov. V posameznih učiteljskdh društvih pa je tajni in tu predlagani način volitev sploh najlažje in najkrajše izvedljiv samo, da tu prav lahko odpadejo — ožje volitve ako društvo ni močno. Seveda bi se obvezs nost tega volilnega načina morala šele uve; sti. Volitev za izbiro kandidatov se izvrši potom kuvertiranih tajnih glasovnic že par dnd p r e d občnim zborom, tako da so imc= na najvišjdh izglasovancev na dan zborovas nja že zbrana — in se te lahko na podlagi glasovnega rezultata kratkomalo po vrsti vpraša li sprejmejo odborniške funkdje ali ne. Ta način volitev se obnese prav do« bro in je odbor na mah sestavljen, brez godrnjanja nezadovoljnežev in brez bese= dičenja, ponujanja, -vsiljevanja, izgovarja* nja prosjačenja odn križajočih se predlo« gov; vrhu vsega je dopusten že pri seda« njdh statutih, kajti izbirne ldste še nikakor ni smatrati obveznim ozir. že vnaprej ve= ljavn;m. Nadalje bi se moral predsednjkom glavnega odbora in pokrajinskim poverje= nikom UJU zagotoviti odnosno izposlovati za ono dobo ko sede v teh fundjah — službeni dopust. To pa iz razloga, da se la« hko posvetdjo izključno prospehu organi= zacije, jo povsod, na vsakem kraju in vsak čas neovirano zastopajo,vršeč hkrati repre« zentadjske dolžnosti kjer in kadar nastopi potreba za to. Poverjeniki naposled ne bi smeli biti krajevno navezani na gotovi pri« viligerani službeni kraj (ali celo oblast) — kakor n. pr. izključno na Ljubljano ali Ma= ribor — ampak bi morala biti vsled zasigu« ranega dopusta omogočena slehernemu čla= nu dosega poverjendške funkcije, pa bodisi da službuje v najzakotnejši gorski ali ob* mejni vasi. V pokrajdnskih glavnih mestih naj -bi mu pomagali vršiti poverjeniške dolž= nosti in posle tkzv. oblastni tajniki UJU (ali pa oblastni podpredsedniki). Končno bi morala organizacdja uveljaviti in uvesti za poverjenika tkzv. reprezentacijsko do« klado v obliki — recimo — mesečno a 1 Din davka, ki bi ga plačeval zanj vsak organi* ziranec UJU To bi omogočalo poverjeniku potrebno potovalno prostokretnost, ugled= nejše nastopanje in mu pomagalo čuvati stanu primerno vodstveno pozicijo v javs nosti. Na dlani je, da bi spravil takšen volilni postopek popolnoma drug duh v našo orga* nizacijo, t. j oni duh kd naj bi vršil po znanem — spornem in glasovitem § 2. orga« nizacijskih pravil vrhovno svrho Udruženja. Upravni odbori bi predstavljalli v obliki kompromdsnih avtomatično podanih pro* porcev ki bi se rezultirali iz svobodndh vo= lilndh glasovnic, čisti in resnični izraz na? zorov, razpoloženja volje in stremljenj po^ sameznih struj in pokretov v celokupnem članstvu. Uživali bi povečano zaupanje, ugled in avtoriteto ne samo pri članstvu, ampak tudi pri šolskih oblastih in vladi. Organizadja bi imela z vsakokratnimi vo* litvami ključ kontrole in tehtnioo sodbe v svojih rokah. Spremenlljivost in negotovost voldlnih izidov bi povečala čut odgovorno? sti in silila k res vestni brižni dn korektni vršitvi načelstvenih funkcij. Vsaik pojav nezdravdh razmer in opozicije v organdza^ ciji bi se lahko sproti reguliral in korigiral. Med učiteljstvom bi se poživela ljubezen do organizadje — in vodstveni odbori s čelnimi reprezentanti vred bi se neprimers no bolj respektirali. Sklepi poverjeništev ibi zalegli navzdol dn navzgor. Noben reždm si ne bi upal gaziti naših stališč. Mlačni, pa« sivni. nezadovoljni in deloma zapostavljeni mlajšd člani pa tudi premnoge, predsodkov polne ženske društvenice, bi se jeli živahneje ogrevati za skupne stanovske cdlje ter stremljivo tekmujoč siliti iz svojih sedanjih breznadnih karijernih položajev na plan — bodisi kot stanovsko^politični borci, bodisi kot pedagoško4iterarni ali sploh kulturni delavci. Vsak bi si bil v svesti, da mu en» krat dozori nagrada — in da njegov trud ne bo ostal nepoznan in nepriznan. Poži« vila bi se vsesplošna zaimteresiranost na na« ših skupndh stanovskih prizadevanjih zla= sti pa na porastu, edinstvenosti, izpopols njenosti in moči organizacije kot take. In še mnogo drugih argumentov govo* ri za ta predlagani volilni način, kojih tol« mačenje pa bi članek žal preveč podaljšalo. Omenim n. pr., da t>i bil tkzv. deklaracijski razkol menda sploh izostal, ako bi bild že vsa prejšnja leta tako volili in je tudi sedaj podan s predlogom most za ponovno zbli= žanje in združenje. Tovariška sodruštva naj blagovolijo pri bodočih zbo»rovanjih opre« deliti napram iznešend zadevi svoja stališča. Juro Kislinger (Laško).