DUHOVNI PASTIR. Izhaja vsak mesec. — Velja 8 K na leto. "■ 11 1 1 XXVII. letnik. || V Ljubljani, september 1910. — Kanonik Erker je sestavil z Izredno natančnostjo svojo knjigo na podlagi vseh dekretov S. C. R., kakor jih uporabljajo najboljši liturgični pisatelji Ga-vantus, Martinucci, Carpo, Herdt in drugi v svojih dragih velikih liturgičnih delih in kakor jih najdemo v zbirki liturgičnih dekretov, pričeti po Gardelliniju, In v novi izdaji »Decreta Authentica*. Duhovnik, ki ima kanonik Erkerjev Enchiridion, ne potrebuje prav nobenega drugega enakega pripomočka, ker se to delo ozira na vse dekrete. To je prva prednost imenovane knjige. Vsa navodila za izvrševanje svetih obredov so združena v lepe, harmonične celote tako, da se liturgični obredi pokažejo čitatelju v vsej modri *) Tudi nekaj drugih ocen smo morali odložiti za prihodnjo številko. in veličastni sestavi in ga navdušujejo, da jih z veseljem, pobožnostjo in natančnostjo izvršuje. To je druga prednost Erkerjevega Enchiridiona. Tretja prednost je pa oblika, v kateri beremo posamezna navodila: Vse določbe do najmanjših podrobnosti so povedane tako precizno, da izključujejo vsak dvom, k čemur zelo pripomore gladka, lahkoumevna latinščina gospoda pisatelja. Veliko svetih obredov je pojasnjenih tudi s preglednimi tabelami in situacijskimi načrti. Razdelitev knjige v štiri glavne oddelke je jako primerna. V prvem delu govori pisatelj o splošnih obredih pri svetih opravilih. Drugi del daje navod za sveto službo klerikom. Tretji oddelek obsega nauk o višji asistenci (de ministris sacris) in četrti ima navodilo za mašnika samega; poučuje ga, kaj mu je sploh treba, da opravi sveto daritev veljavno in vredno, kako mora natančno po cerkvenih ukazih opraviti zasebno sveto mašo, kako slovesno sveto mašo in mu daje vsa druga navodila za izvrševanje svetih opravil. Druga izdaja Enchiridiona ima 503 strani, medtem ko je prva imela 398 strani; druga izdaja je torej pomnožena za več kot 100 strani in že to kaže na bogato vsebino, po kateri se odlikuje. Od leta 1896., ko je izšla prva izdaja, je bilo izdanih veliko važnih liturgičnih odlokov, po katerih se mora ravnati duhovnik v izvrševanju svoje službe. Ker so vsi ti dekreti natančno in vestno uporabljeni v novi izdaji Erkerjevega Enchiridiona, bodo duhovniki, ki imajo prvo izdajo, pač težko pogrešali druge izdaje. Posebno dobrodošel je v drugi izdaji celoten nepretrgan popis obreda zasebne ali neslovesne svete maše (str. 416 do 450). S tem dodatkom je učeni gospod pisatelj zlasti ustregel tudi želji ocenjevateljev prve izdaje (Primeri: Duh. Pastir 1. 1897, str. 119). Izredne zasluge za lepo edinost, s katero se izvršujejo vsa bogoslužna opravila v ljubljanski Škofiji in v premnogih drugih škofijah, ima uprav Er-kerjev Enchiridion. Da se taka lepa edinost ohrani in še izpopolni, naj pride tudi druga izdaja Enchiridiona v roke slehernemu duhovniku in vsem kandidatom duhovskega stanu. A. S. 2. Jesus von Nazareth, Gott in der Welt und im Sakramente. Sechs Vortrage, gehalten in der Fastenzeit 1890 in der Kirche St. Martin zu Freiburg von Pfarrer Heinrich Hansjakob. Vierte, verbesserte Auflage. Vel. 8°. Str. 87. Cena nevez. M 1'60, vez. M. 2'40. Založil Herder v Freiburgu 3. Sanda Maria. Sechs Vortrage, gehalten in der Fastenzeit 1893 in der Kirche St. Martin zu Freiburg von Pfarrer Heinrich Hansjakob. Vierte, verbesserte Auflage. Vel. 8°. Str. 103 Cena nevez. M 1 80, vez. M 2 60. Založba Herderjeva. 4. Die Onade. Sechs Fastenvortrage, gehalten in der Pfarrkirche St. Martin zu Freiburg von Pfarrer Heinrich Hansjakob. Vel. 8°. Str. 64. Cena nevez M 1 "30, vez. M 2. Založil Herder. Pisatelj teh govorov je samorasel in ne hodi v homiletiki po izhojenih potih mnogih cerkvenih govornikov de communi. Uverjeni smo, da se na licu njegovih poslušavcev ne vtrinjajo lahkotekoče solzice pobožnega afekta, ampak da poslušavci mirno stoječ poslušajo in premišljujejo to, kar jim je izrazita beseda govornikova povedala. On namreč zna tudi o skrivnostnih resnicah naše vere tako govoriti, da zanje svojega slušatelja vname in pridobi. Zato je verjetno, da so se njegovi poslušavci zanimali tudi za tiskane govore, ki so jih prej slišali iz njegovih ust. Že dejstvo, da je prvi dve zbirki izdal že v četrti izdaji, je jasen dokaz, da Hansjakobovi govori še vedno vlečejo. Za nas, ki nismo Nemci, je le to nekaj neprijetnega, ker pisatelj svetopisemskih citatov ne navaja, kakor je obično, s številkami. Sicer pa se bo mogel vsak govornik iz teh zbirk mnogo naučiti. Dr. A. Karlin. 5. Dr. J. Schuster und Dr. J. B. Holzammer: Handbuch zur Bib/ischen Geschichie. Fiir den Unterricht in Kirche und Schule, sowie zur Selbstbelehrung. Siebente, neu bearbeitete und vermehrte Auflage. 1910. Mit Approbation des hochw. Herrn Erzbischofs von Freiburg. Mit 215 Bildern und 5 Karten. — 2 zvezka. V. 8° (XLIV in 2054). Nevez. M 23, K 27-60; vezano M 28, K 33 60. I. Das alte Testament. Bearbeilet von Dr. Joseph Selbst, Papstl. Hauspralat, Domdekan und Professor der Theologie am bischOfl. Priesterse-minar zu Mainz. Mit 112 Bildern und 2 Karten (XXII in 1134). Nevez. M 12-50, K 15; vez. M 15, K 18. II. Das neue Testament. Bearbeitet von Dr. Jakob Schafer, Professor der Theologie am bischofl. Priesterseminar zu Mainz. Mit 103 Bildern und 3 Karten. (XXII in 920). Nevez. M 10-50, K 12-60; vez. M 13, K 15-60. - Her-dersche Verlagshandlung zu Freiburg im Breisgau und Wien. Pričujoča knjiga je bila od prve izdaje sem eno najbolj praktičnih sredstev za študij sv. pisma, oborožena posebno s temeljitimi odgovori na naj-raznoličnejše ugovore in dvome zoper sv. pismo. V posameznih izdajah se je vedno bolj izpopolnjevala zlasti s tem, da je vselej privzela najnovejše rezultate naravoslovske, zgodovinske, arheološke in drugih ved. Kolikega praktiškega pomena da je, kaže že dejstvo samo, da je po štirih letih morala letos iziti že v sedmi izdaji. Najnovejša izdaja stopa pred nas zopet prenovljena in precej povečana. Kar najvestneje vpošteva vse odloke in določbe cerkvene avtoritete, vse rezultate teoloških diskusij in raziskavanj, kakor tudi imenitnejša druga literarna dela na tem polju. Tako stoji knjiga na višku znanstvenega bibliškega raz-iskavanja, pa obenem odgovarja tudi vsem praktiškim zahtevam dušnega pastirja, kateheta in bogoslovca. Posebno skrbno vpošteva pričujoče delo navodila, pravila in zahteve Leona XIII. in Pija X. Zlasti norme in določbe apostolskega pisma z dne 27. marca 1906 (Quoniam in re biblica) z ozirom na bibliški študij v semeniščih so našle v njem tako globok odmev, da je postalo ravno za bogoslovce posebno imenitno praktiško sredstvo za uspešni študij sv. pisma. Pij X. zahteva, da se morajo mladi kleriki zlasti v sv. pismu temeljito izobraziti, ne samo da spoznajo sami za-se njegov globoki pomen in neprecenljivo vrednost, temveč da se morejo tem spretneje in temeljiteje posvetiti tudi službi božje resnice in da morejo sv. knjige braniti pred vsakojakimi napadi. V dosego tega smotra je pa treba zanesljivih sredstev, ki dajo zadostnega znanja v vseh strokah, ki se morajo vpoštevati pri bibliškem študiju. Razen uvodnih predmetov (inspiracije, kanona, hermenevtike) je treba poznati zgodovino obeh zakonov, vsebino posameznih knjig, dokaze za njihovo zgodovinsko avtoriteto; z ozirom na stari zakon zlasti rezultate modernega raz-iskavanja, odnošaje Hebrejcev do drugih orientalskih narodov; v novem zakonu posebni značaj posameznih evangelijev, dokaz za njihovo pristnost, zgodovinski obris evangelijskih dogodeb in vsebino apostolskih pisem. Kdor pričujočo knjigo pregleda le površno, bo takoj uvidel, da striktno in zadostno odgovarja vsem tem zahtevam. Vpošteva namreč rezultate najnovejših raziskavanj, razmerje med Izraelci in drugimi narodi postavi v pravo luč, posamič razlaga mesijanske prerokbe, prav posebno zavaruje zoper vse napade dokaze za pristnost sv. knjig. Kar tiče novi zakon, je knjiga z ozirom na zgoraj navedene zahteve naravnost vzorna in neprekosljiva. Krasno razrešuje navidezna nasprotstva med svetopisemskim poročilom na eni strani in zgodovinskimi ter naravoslovnimi dejstvi na drugi strani, katero vprašanje je ravno danes posebno na dnevnem redu. Veliko prednost daje knjigi brez dvoma njen praktiški značaj. V starem zakonu n. pr. razlaga natanko predpodobe, značaje, zglede in daje navodila za pravilno razmotrivanje težkih homiletiških, katehetiških in apologetiških vprašanj. V obeh zvezkih podaja skrbno sestavljene in zanesljive dokaze za sv. kraje, svetišča in njihovo zgodovino. Ker vestno omenja tudi drugo ime-nitnejšo bibliško literaturo, je obenem zanesljiv kažipot vsem, ki se pečajo z bibliško vedo. Poglavitni princip, katerega sta se držala izdajatelja nove izdaje, je bil — kakor tudi zahteva omenjeno apostolsko pismo, — da se nikdar tudi v najmanjši stvari nista oddaljila od splošnega cerkvenega nauka ali cerkvene tradicije. — Ves resničen napredek raznih modernih znanosti sta primerno uporabila; samo namišljenih rezultatov in domnevanj pa seveda nista vpoštevala. Knjiga je v svoji novi izdaji res postala zanesljiv vodnik v težkih diskusijah bibliške vede sedanjega časa, dasi njeni izdajatelji nikakor ne marajo imeti v vseh točkah zadnje besede in odločitve. — G. Ž. 6. Biblische Vo/ksbiicher. Ausgevvahlte Teile des alten Testamen-tes. Sechstes Heft: Die Psalmcn. Zvveiter Teil: Ps. 76—150. Ubersetzt und kurzerklart von Dr. Karl Leimbach, Professor. Fulda 1909. Aktiendruckerei. Str. 191. K 180. S tem zvezkom je učeni g. profesor spretno obdelal ves psalterij. Ravnal se je po načelih, ki jih je opisal že v petem zvezku: najprej prevede psalm iz hebrejskega prateksta z ozirom ne različne tekstne inačice, označi „milieu“, v katerem je psalm nastal, čas in druge bližnje okolnosti, v katerih je živel inspirirani hagiograf. Poleg mnogovrstnih tekstnih variant ima bravec priliko seznaniti se z raznimi razlagami posameznih mest, pa mu kljub temu ostane enotna, strogo omejena slika dotičnega psalma. 7. Biblische Volksbiicher. Ausgewahlte Teile des alten Testamen-tes. Siebentes Heft: Das Buch des Propheten Isaias: Kapitel 13—39. Uber-setzt und kurz erklart von Dr. Karl Leimbach, Professor. (Vlil —j—104) Fulda 1910, Aktiendruckerei. K l-20. Marljivi profesor starozakonske eksegeze v fuldskem duhovskem semenišču se je v tem zvezku vrnil k zadnjim, pač tudi najtežjim poglavjem pro-roka Izaije. Uvodoma poda kratko vsebina obdelanih poglavij, navaja najpotrebnejše, ljudski knjižici primerne podatke, omenja na kratko dogmatičen pomen razlaganega teksta in pri tem uporabljeno literaturo. Delce ima iste vrline, kakor vsa prejšnja. Opozarjamo pa, da to v vsakem oziru samostojno in na prvotne vire oprto delo čudovito harmonira z Arndtovo biblijo — jasen dokaz za solidnost obeh. Andr. Kopitar. 8. Rit us Consecrationis Ecclesiae nach dem romischen Pontifi- cale fiir den Gebrauch des assistierenden Klerus und Sanger. — 12» Str. 96; nevezano 80 pf., v platno vezano 1 M. Katoliške cerkve se s prav posebnim sijajem posvečujejo, zlasti mora biti navzočih več duhovnikov, ki imajo vsak svojo službo in pa dobro je, ako je zbranih tudi več pevcpv, da se predpisane koralne melodije tem veličastneje glase. V ta namen je knjižica prav praktično sestavljena in bo dokaj rabna zlasti za tiste, ki sicer nemški umevajo, ne pa latinskega jezika. Posamezne rubrike namreč knjižica v nemškem jeziku prav jasno razlaga. Koralne note so prevedene vse na moderni violinski zistem. To bi ne bilo nič čudnega. Čudno pa se nam zdi to, da gre založnik Pustet ravno sedaj na svetlo dajat to knjižico, ko se v Rimu objavlja novi tradicionalni koral in bo brez dvojbe tudi na tem polju postala neka razlika med dosedanjimi in nanovo pričakovanimi izdajami. Iz tega vzroka bi želeli, da bi se bilo s knjižico počakalo, ker na ta način se razširjevanje novega korala le zavira. Dr. A. Karlin. 9. Der re/igiose Mensch itn Urtei/ der Weit. Von P. Hiero-nymus Wilms O. Pr. 12° (X + 176) Freiburg & Wien 1909. Herder. K 1'44, vez. K 2-04. Naš čas nikakor ni naklonjen tistim, ki svoje versko prepričanje tudi na zunaj udejstvujejo; daje jim različne priimke kakor »omejen*, »strahopetec* in podobne. Vse te očitke obravnava pisatelj dokaj kritično in na široko razlaga v desetem poglavju častni naslov religioznega človeka: »celi mož* — »der ganze Mensch*. Vsi ti sestavki so izšli že v nekem časopisu: občinstvu so ugajali in to je avtorja nagnilo, da jih je nekoliko predelane izdal v posebni knjižici. Bero se še dosti gladko, tudi zgledi iz lastnega življenja so precej zanimivi, tako da se pač ne bo nihče kesal, kdor bi to delce podaril učeči se mladini. A. Kopitar. 10. Der einheimische Klerus in den Heideniandern. Von Anton Huonder S. J. Mit 32 Abbildungen. (Missionsbibliothek). Vel. 8° (Vlil + 312), Freiburg & Wien. Herder. K 5’04, — vez. K 6-— Zanimanje za misijone postaja med katoličani vedno večje. Lanski nemški katoliški shod je opozarjal nanje, Herder je pričel izdajati posebno »misijonsko knjižnico*, katere drugi zvezek je pričujoče delo in — last not least — ostre kritike od katoliške strani so spravile misijonsko vprašanje v ospredje. Glavni vzrok, da katoliško misijonsko delovanje nima še lepših uspehov, je pomanjkanje domačih duhovnikov. Med približno 360.000 duhovniki celega sveta jih odpade na rdečo, rumeno in črno pasmo le kakih 3600, torej en odstotek. Kaj je vzrok temu žalostnemu dejstvu? Huonder odgovarja na podlagi silno bogatega zgodovinskega materiala in popisuje misijone v Ameriki, Afriki, Aziji in Oceaniji in silne težave, s katerimi se imajo boriti. Kdor pazljivo bere te izredno zanimive monografije misijonskega dela v posameznih poganskih deželah, si bo lahko napravil gotovo sodbo o misijonskem vprašanju in bo soglašal s pisateljem, ki pravi, da so katoličani ie tedaj zvesti Kristusovemu povelju: »Pojdite in učite vse narode 1 . .“ ako gmotno in z molitvijo podpirajo nenavadno težavno misijonsko delovanje. — Mnogovrstni interesantni misijonsko-zgodovinski podatki lahko izvrstno služijo na prižnici, pa tudi v šoli. A. Kopitar. Založba »Katoliške Bukvarne*. Tisk »Katoliške Tiskarne,. Odgovorni urednik: Alojzij Stroj.