SEKSIZEM IN HENDIKEPIRANOST SOCIOLOŠKA PERSPEKTIVA Vrsta raziskav zlasti v zadnjih dveh desetletjih kaže, da so hendikepirane ženske v drugačnem, pogosto težjem položaju kot moški. Ta razlika se kaže na vseh področjih in na vseh ravneh življenja in delovanja: od definicije osebnostne identitete do družbene vloge, ki jim je pripisana v zasebnem in javnem delovanju. (Zaviršek 2000: 231-234, Završnik 2001, Brezec 2000, Oberžan in Koražija 2002, Dominelli 2003). Govorimo lahko o več- dimenzionalni nadobremenitvi hendikepiranih žensk, ki se v vsakdanjem življenju kaže v vrsti meril in zapovedi, katerih cilj je zmanjšati prostor svobode in dodatno diskriminirati v primerjavi z moškimi. Zato so te ženske pod hujšim zunanjim družbenim nadzorom in pritiski in končno tudi pod večjo samokontrolo in samoprisilo. Nadzor se osredinja zlasti na dve področji - spolno obna- šanje in reproduktivno delovanje (Booths, Booths 1998). Samo od sebe se poraja vprašanje, zakaj so hendikepirane ženske v težjem položaju in za- kaj prihaja do večkratne diskriminacije. Brez dvoma je utemeljena podmena, da tak položaj ni posledica individualne izbire žensk, temveč je v prvi vrsti rezultat delovanja širšega družbenega in kulturnega okolja. Ključne struk- turne sestavine tega okolja so bile (ne le v zahodni civilizaciji) oblikovane in ohranjene po »moški me- ri«. Seksistične moškosrediščne definicije učlo- večenja in so-žitja pripadnikov družbe so bile tudi podlaga institucionalnemu urejanju in individual- nemu sprejemanju vzorcev in smisla življenja. Strogo varovanje in vsenavzočnost teh definicij sta omogočala njihovo samoumevnost, njihov kakor naravni obstoj (v sodobnosti opredeljen kot tradicija). Prevladujoči vzorci osebnostnih lastno- sti, zmogljivosti in družbenih vlog so spolno zame- jeni, ločeni in nezamenljivi in kot taki institucio- nalno in moralno varovani. Temeljne značilnosti tradicionalne urejenosti zajema pojem seksizem, ki ga opredeljujem tako: Seksizem je oznaka za celoto prepričanj, sta- lišč, vzorcev delovanj in praktičnih vsakdanjih delovanj, ki temeljijo na strogem ločevanju de- javnosti po spolu ter podeljujejo posamezni- kom posebne neenake lastnosti glede na spol. V znanih zgodovinskih družbah je (bila) delitev dela in osebnostnih lastnosti po spolu strogo zamejena, utrjena in nadzirana tako, da je bila moškim dodeljena javna sfera in hierarhično višje mesto ter nadrejen položaj ne le v javni, temveč tudi v zasebni sferi. Družbeno nujne in neprekinjene dejavnosti pri zagotavljanju obstoja posameznika in vrste so bile določene kot ženska dela in nižje vrednotene v primerja- vi z javnimi (moškimi). Ženski je bila določena vloga (u)domače(ne)ga bitja, ki je primarno (»po naravi«) mati in gospodinja ter prenašal- ka (spolno neenakih) vzgojnih vzorcev. (Jogan 2001: 1.) Podobno opredelitev seksizma daje L. Domi- nelli (2003), ki praktično organizacijo družbenega življenja potem opiše kot patriarhat. Glede na to, da je bilo v prevladujočem redu moškim kot pri- padnikom spola - ne glede na starševski status - pripisano višje mesto in jim je bila dana večja moč, se mi zdi ustreznejša oznaka za družbeno organi- zacijo (sistem) androarhat, ali kratko malo moško- središčni sistem. Temeljno vezivo in legitimizacij- sko sredstvo moške nadvlade (dominacije) je (bila) moškosrediščna ali androcentrična kultura. Taka kultura je prežemala vse sfere človeškega delovanja in je bila neločljiva sestavina strukture družbe oziroma njenega institucionalnega reda. Čeprav je v sodobnosti vrsta zunanjih izrazov te usmeritve manj vidna ali pa jih sploh ni več, to še ne pomeni, da je androcentrizem - kot sestavina vsakdanjega, pretežno rutiniziranega delovanja - izkoreninjen. Govorimo lahko le o določeni stopnji razkroja ali erozije te vrste seksizma (Jogan 1994), ki pa nikakor ni posledica »naravne« evo- lucije ali samodejnega moralnega spreobračanja nosilcev prednostnih položajev, temveč plod 135 ESEJ dolgotrajnega in napornega organiziranega delo- vanja pripadnic podrejenega spola. Kljub nekate- rim spremembam (zlasti v 20. stoletju) je za razu- mevanje reprodukcije moškosrediščne kulture in androarhalne organizacije življenja in delovanja pripadnikov družbe uporabna slika, v kateri sta upoštevana oba spola in mikro in makro raven delovanja. Slika 1 Reprodukcija spolno specifičnih vlog in vzorcev delovanja v javni in zasebni sferi Vir: Jogan2001:2. Sestavine pomenskega ovoja, znotraj katerega poteka vse delovanje ljudi, so spolno enostransko oblikovane, tako da je očitna hierarhija in pred- nosten položaj moških. Kot nosilci razuma moški ustvarjajo razlage o pravilnem redu, določajo pra- vila in vzorce delovanja vseh pripadnikov, zari- sujejo in utrjujejo meje smiselnosti in razumskosti, določajo merila različnega obremenjevanja z živ- ljenjsko potrebnimi dejavnostmi in (materialnega in moralnega) nagrajevanja oziroma udeležbe pri uporabi (uživanju) ustvarjenih dobrin. Delitev de- la in prostorov na javno (moško in pomembno) in zasebno (žensko, niže vrednoteno) je prispe- vala k materialni in moralni nadobremenjenosti žensk (nasploh). ON je določal okoliščine življe- nja, ONA je bila njegova podrejena »pomočnica« (bolje, »izvajalka«). Sestavine take kulture se kljub postopni eroziji še ohranjajo v sodobnosti (npr, kot stereotipi) in učinkujejo na vsakdanje življenje na vseh ravneh. Linije pretoka definicij pravilnosti (individual- nih osebnostnih lastnosti) in nadzora v delitvi dela po spolu kažejo, da so (bile) ženske praktično iz- ključene iz javnega, umnega delovanja, da jim je (bil) dodeljen podrejen in marginalen položaj v družbi (kljub njihovi koristnosti in sklicujoč se prav na to koristno vlogo). V glavnem je bilo zaže- leno in obvezno, da so ženske nastopale kot instru- menti, »govoreča orodja«, vendar tudi kot orodja zelo omejeno govoreča. Instrumentalizacija žensk kot obča lastnost je bila bodisi ublažena, bodisi okrepljena glede na vrsto drugih določil socialnega položaja. Seksizem namreč učinkuje in deluje v povezavi z drugimi urejevalnimi oblikami, kot so razredni (slojni) po- ložaj, pripadnost rasi, verski skupnosti, odvisno pač od konkretne zgodovinske heterogenosti posamezne družbene skupnosti in odnosov moči v njej. Seksizem deluje univerzalno tudi ob osi normalno/hendikepirano. Skico, ki kaže na po- vezavo spolne in razredne hierarhije na mikro in makro ravni (Jogan 1990: 38), lahko tako dopol- nimo z dimenzijo hendikepiranosti, kakor kaže slika 2. Iz te slike lahko vidimo, kako potekajo linije moške nadvlade in kako se obremenjenost z različnimi oblikami gospodovanja kopiči pri 136 SEKSIZEM IN HENDIKEPIRANOST: SOCIOLOŠKA PERSPEKTIVA ženskah nižjih družbenih položajev. Nasproti ko- pičenju moči v položaju A (moški) je kopičenje nemoči v položaju D (ženske). Če upoštevamo še hendikepiranost, vidimo, da se nemoč in s tem instrumentaliziranost v položaju D še poveča, medtem ko ovira v položaju A olajšuje razpolaga- nje z močjo v javni in zasebni sferi. Položaja B (ženski) in C (moški) sta ob hendikepiranosti olaj- šana bodisi z ugodnim socialnim položajem žensk te kategorije nasploh (B), bodisi z močjo in ugod- nejšim položajem moškega v družini (C), kjer je - po definiciji - gospodar, avtoriteta nad žensko v položaju D. Ker pa so bile ženske na položaju D vedno (v zgodovini, v vseh oblikah politične vladavine) v večini in »kritična masa« za reprodu- kcijo družbe nasploh, nikakor ni (bilo) naključno, da se je prav na to kategorijo usmerila povezana in sistematična institucionalna dejavnost, katere cilj je bil vedno znova oblikovati »prave« lastnosti ženske, pravo ženskost in na drugi strani pravo moškost. Ženske je bilo treba zlasti oblikovati kot bitja-za-druge po vzorcih, ki jim je pripisovan na- ravni obstoj (»po naravi« jim pripadajo določene lastnosti in zmogljivosti) in ki so dodatno opravi- čeni bodisi z verskimi ali »znanstvenimi« razla- gami (Jogan 1990: 77-115 in 151-189; Jogan 2001:81-137). Slika 2. Zveza med spolno in statusno hierarhijo glede na raven delovanja in hendikepiranost Iz slike lahko vidimo, kako potekajo linije moške nadvlade in kako se obremenjenost z različnimi oblikami gospodovanja kopiči pri ženskah nižjih družbenih položajev. Nasproti kopičenju moči v položaju A (moški) je kopičenje nemoči v položaju D (ženske). Če upoštevamo še hendikepiranost, vidimo, da se nemoč in s tem instrumentaliziranost v položaju D (-,-,-) še pove- ča, medtem ko ovira v položaju A (+,+,-) olajšuje razpolaganje z močjo v javni in zasebni sferi. Polo- žaja B (ženski: -,+,-) in C (moški: -,+,-) sta ob hendi- kepiranosti olajšana bodisi z ugodnim socialnim položajem žensk te kategorije nasploh (B), bodisi z močjo in ugodnejšim položajem moškega v dru- žini (C), kjer je - po definiciji - gospodar, nosilec avtoritete nad žensko v položaju D. Ker pa so bile ženske na položaju D vedno (v zgodovini, v vseh oblikah politične vladavine) v večini in »kritič- na masa« za reprodukcijo družbe nasploh, nika- kor ni (bilo) naključno, da se je prav na to katego- rijo usmerila povezana in sistematična institucio- nalna dejavnost, katere cilj je bil vedno znova obli- kovati »prave« lastnosti ženske, pravo ženskost in - na drugi strani - pravo moškost. Ženske je bilo treba oblikovati zlasti kot bitja-za-druge po vzorcih, ki so jim pripisovali naravni obstoj (»po naravi« jim pripadajo določene lastnosti in zmo- gljivosti) in ki so bili dodatno opravičeni bodisi z verskimi ali »znanstvenimi« razlagami (Jogan 1990: 77-115 in 151-189; 2001: 81-137). Ključne značilnosti ženskosti (femininosti) vključujejo niz lastnosti (usmiljenje, ubogljivost, pokornost, sočutje, trpljenje itn.), ki iz ženske »napravijo« koristna bitja-za-druge; od tod neneh- no zgodovinsko vprašanje, »čemu služijo«. V za- hodni civilizaciji se je opravičevanje večplastnega oblikovanja družbeno potrebne, zaželene in pozi- tivne (»prave«) ženske vloge opiralo na zastraše- vanje z negativno vlogo. Tako sta se bipolarno povezovala (a) na reproduktivno (spolno) funkcijo skrčena ženska-mati (s pravim mestom v zaseb- nosti: dom, družina, gospodinjstvo) kot pozitivni lik in (b) na funkcijo spolnega užitka skrčena (spol- no razbrzdana) ženska kot vir zla. K poveličevanju družinske (spolno reproduktivne) vloge žensk je tako sodilo tabuiziranje spolnosti nasploh in in- strumentalizacija spolnega stika kot sredstva za razmnoževanje, kar se je ad absurdum izražalo v ključnem pozitivnem liku za ženske, devici Mariji. Spoznavanje te vrste instrumentaliziranja žensk 137 ESEÍ nam omogoča približati se odgovoru, zakaj se kontrola nad hendikepiranimi ženskami osredinja prav na spolnost in starševstvo in zakaj prihaja do sprevrnjenih meril (Zaviršek 2000:227-279) za njihovo delovanje na teh dveh področjih. Maca Jogan LITERATURA Brezec, Katja (2000), Matere otrok z duševno prizadetostjo. Ljubljana: VŠSD (diplomska naloga). Dominelli, Lena (2003), Gendering disability. Referat na konferenci »Tako lepa, pa invalid«, Ljubljana, FSD, 20. november 2003 (rokopis). Jogan, Maca (1990). Družbena konstrukcija hierarhije med spoloma. Ljubljana: Fakulteta za sociologijo, politične vede in novinarstvo. - (2001). Seksizem v vsakdanjem življenju. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. Oberžan, Ivanka, Koražija, Kristina (2002), Starši odraslih duševno prizadetih oseb. Ljubljana: VŠSD (diplomska naloga). Zaviršek, Darja (2000). Hendikep kot kulturna travma. Ljubljana: Založba/*cf. Završnik, Rolanda (2001 ). Nasilje nad ženskami s prizadetostmi. Ljubljana: VŠSD (diplomska naloga). 138