LADISLAU BENESCH PRVENKA TÜRK Grafični oddelek Narodnega muzeja v Ljubljani hrani okoli 350 risb slikarja Ladi- slava Benescha. Prvo omembo, ki se nanaša na Beneschevo slikarsko zbirko, zasledimo v Poročilu dežel- nega muzeja Rudolfinuma v Ljubljani:' »8. V. 1911 je deželni odbor pristal predlogu mu- zejskega ravnateljstva, da naj se nabavijo slike in risbe od umetnika, podpolkovnika Lad. pl. Benescha na Dunaju. Tem potom je dobil muzej v posest 178 akvarelov, tuševih in drugih risb. Temu nakupu je dodal umet- nik kot darilo muzeju še 107 pokrajinskih slik samo iz naše Gorenjske. Vse risbe in sli- ke kažejo izključno kranjske motive.« Prav tako iz leta 1911 je v muzejskih ak- tih« ohranjen duplikat pisma, ki ga je pisal Beneschu dr. Mantuani, takratni ravnatelj ljubljanskega muzeja. Iz pisma je razvidno, da je Mantuani posredoval na Beneschevo prošnjo pri deželni blagajni, da bi mu ta iz- plačala prvi obrok v zvezi z odkupom nje- govih risb. To sta najstarejša dokumenta o nakupu Beneschevih risb, ki so od takrat ostale nedotaknjene v depojih muzeja. Leta 1959 je v Narodni muzej prišel del Benesche- vih risb kot darilo Dore Herz z Dunaja, ki je po smrti slikarjeve hčerke Julije Benesch dobila umetnikovo zapuščino. Del zapuščine hrani Julija Cernivec v Ljubljani. O Beneschu kot slikarju je bilo le malo zna- nega. Obširnejše literature o njem in njego- vem slikarskem delu ni, razen skopih omemb v umetnostnih enciklopedijah in leksikonih.* Nemški Ceh Ladislau Benesch se je rodil 10. januarja 1845 v Slavkovu na Moravskem. Po- svetil se je vojaškemu poklicu, ki ga je opra- vljal do leta 1909, ko so ga upokojili kot pod- polkovnika ai^ierskega oddelka cesarsko-kra- Ijeve garde na Dunaju, kjer je umrl leta 1922. Najstarejša risba v njegovi slikarski zapu- ščini je datirana z letnico 1861. Že kot 16- letni kadet ja narisal vojaško čuvajnico pri smodniškem stolpu v Celju. Risba je dokaz, da je Benescha zelo zgodaj pritegnilo upo- dabljanje okolja. V vojaško-zgodovinski knji- gi 17. pešpolka^ zasledujemo Beneschevo ime od leta 1866 do 1887. Kot 21-letni podoficir se je udeležil bitke pri Custozzi in prejel pr- vo in poslednje odlikovanje — srebrni kri- žec za hrabrost.'^ Kot vojak je Benesch prišel v neposreden stik z našimi kraji. Na vsakoletnih vojaških vajah polka od Trsta preko Goriške, Notra- njske, Gorenjske in Koroške je spoznal in občudoval lepoto teh krajev, h katerim se je vračal tudi pozneje, ko ga je vojaška služba ločila od njih. Benesch ni spoznaval samo na- še kraje, temveč tudi naše ljudi in navezsal z njimi prijateljske stike. Leta 1869 je nastala Benescheva risba sta- re Ljubljane ob stolnici (slika 1). V ozadju se dviga ljubljanski grad. Pogled na stolnico zakriva skupina hiš, ki danes ne stoje več, razen semenišča, škofije in Pogačarjevega trga. Na sliki je dobro viden stari ljubljanski špital, ki je bil ob potresu porušen in so namesto njega sezidali današnjo Kresijo. Ris- ba je narisana s svinčnikom in prevlečena z vodeno barvo. Poslopja so rahlo obrisana, ob- režje Ljubljanice je le nakazano in nedovrše- Sl. 1. L. Benesch: Predel stare Ljubljane ob stolnici (Narodni muzej v Ljubljani) no no. Slikar se bori s perspektivo, pomaga si 7. očiščem. Risba je topografsko zanimiv do- kument, a brez umetniške vrednosti. V ski- cirki iz leta 1871 je Benesch že nakazal svo- jo bodočo slikarsko smer, da se bo posvetil krajini, predvsem upodabljanju gorskega sveta. Njegova skicirka je polna skic, štu- dij in beležk s potovanja. Sveže učinkujejo njegovi prosojni akvareli, ki kažejo pogle- de na dolino Save s Šmarne gore, pogled na Stol iz Radovljice in na Mangart z Belopeš- kih jezer. Z veliko marljivostjo zboljšuje znanje risarske tehnike, kar kaže natančno izrisano hribovje okrog Ljubljanskega barja. Leta 1874 je Benesch prestavljen v vojaš- ko zemljepisni inštitut na Dunaj, kjer se je mogel posvečati risanju v večji meri. Delo v vojaško-zemljepisnem inštitutu, ki je zahte- valo znanstveno preciznost pri izdelavi voja- ških geografskih kart, je zapustilo sledove v Beneschovem slikarskem delu. Benesch je kot vojaški kartograf ponovno obiskal naše kraje. Skicirka iz let 1875 in 1876 je polna motivov z naše Gorenjske. Go- tovo se je Benesch pri kartografskem delu seznanil s takratnim kustosom ljubljanskega muzeja Karlom Dežmanom. To znanstvo je imelo v Beneschevem delu in življenju glo- boke posledice. Postal je Dežmanov sodela- vec, prijatelj in sorodnik. Leta 1879 se je Eenesch oženil z Dežmanovo nečakinjo Ju- lijo Paeuer, hčerko Dežmanove sestre Mari- je, poročene s priseljenim Tirolcem Karlom Jernejem Pauerjem.' Se istega leta je bil Benesch prestavljen na Ogrsko v Güns, (Köszeg), kjer je službo- val kot učitelj risanja na nižji vojaški šoli. Zaradi ženinega velikega domotožja sta vsa- ko leto obiskala njeno ožjo domovino in do- stikrat preživljala počitnice v Podkorenu v družbi z Dežmanom.' Benescheva skicirka iz leta 1879 postaja prava beležnica umetnika turista, v katero si je s svinčnikom zabele- žil polno trenutnih popotnih vtisov. Upodo- bil je poleg številnih motivov iz Podkorena tudi pogorje Triglava in Jalovca. Vse je ri- sano z natančnostjo rojenega realista, lini- ja risbe je trda in sklenjena, krajina vedno obdrži geografske značilnosti. DEŽMANOV SODELAVEC Dežman je spoznal Benescheve slikarske oziroma risarske sposobnosti in ga kmalu pritegnil k svojemu delu. Pod Dežmanovim vodstvom so se leta 1878 začela arheološka izkopavanja pri Vačah. Skupno s Hochstät- ter jem, ravnateljem prirodoslovno-zgodovin- skega muzeja na Dunaju, je Dežman spisal obširno znanstveno razpravo o prazgodovin- ski naselitvi in grobiščih na Kranjskem, ilu- ■itriral jo je med drugimi tudi Benesch. Na- risal je vse izkopane predmete in teren, kjer so se opravljala izkopavanja. Eksaktnost ris- be je zahtevala odlično obvaladanje risar- ske tehnike. Poleg zemljevida in načrta iz- kopavanj je Benesch narisal pogled na gro- bišče pri Kleniku v bližini Vač. Podoben mo- tiv je umetnik uporabil za veliko oljno sliko, ki jo hrani Narodni muzej v Ljubljani.^ V Dež- manovem vodiču kranjskega deželnega mu- zeja Rudolfinuma^ beremo na strani 39. na- slednji odstavek: «Oljno sliko, ki predstavlja največje grobišče na Slemškovem hribu, je upodobil cesarsko kraljevi konjeniški stot- nik Lasslo Benesch in jo poklonil muzeju.« Slikarjeva signatura z letnico 1883 govo- ri, da je slika nastala nekaj let po izkopava- njih. Očitno gre za fantazijsko podobo. Umet- no skonstruirano gomilo na sprednjem robu slike, sestavljajo lepo razvrščene cele poso- de, ki jih pri izkopavanjih le redkokdaj naj- dejo. Grobišče je le del krajine, na kateri je glavni poudarek. Krajina je realistično upodobljena, toda slikar j evo občutje do prirode je ostalo de- loma romantično. V referatu, ki ga je Benesch imel v društ- vu »Prijateljev umetnosti« na Dunaju,* ome- nja ilustrativno delo za Dežmanovo publika- cijo v naslednjem odstavku: »Narisal sem okoli 150 izkopanih predmetov. To sem sto- ril v čast gospodu Dežmanu, predvsem pa na ljubo izkopaninam. Najdbe sem dobil v ta- kem stanju, kot so jih izkopali. Obdane so bile več ali manj s prstjo. Skrbno sem pre- iskal peščeno gručo in iz nje izluščil pet centimetrov veliko figurico. Predstavljala je prazgodovinskega vojaka, izrezljanega iz ro- ževine. Iz druge gruče sem izločil posamez- ne roževinaste obroče, ki so tvorili 20 cm ve- liko fibulo. Ta dva predmeta spadata poleg znamenite situle v kranjskem deželnem mu- zeju k najznamenitejšim prazgodovinskim najdbam.« Benesch ni gledal izkopanin z oč- mi hladnega risarja. Zavedal se je, kakšno kulturno vrednost imajo ti mali nebogljeni predmeti. V njem se je porajal občutek, da jih reši nadaljnega propada. KRAJINARSKI SLIKAR Na Ogrskem so nastale številne Benesche- ve risbe in akvareli s pogledi na gradove in razvaline. Mnogo teh slik hrani Nacionalna galerija v Budimpešti.* Benesch je kot slikar amater ustvaril nekaj odličnih akvarelov z motivi naših krajev še pred svojo akademsko slikarsko izobrazbo. Leta 1884 se je vpisal na dunajsko slikar- sko akademijo in postal Lichtenfelsov učenec. Lichtenfels je poučeval krajinarsko slikarst- vo.'" Upodabljal je predvsem heroično kraji- 111 no (skale, slapove) z mnogimi detajli v ra- zličnih tehnikah: v olju, temperi, akvarelu, pastelu, kombinirano s perorisbo. Njegove oljne barve so meglene, akvareli zelo mikav- ni, čisti in jasni. Posebno cenjene so bile umetnikove perorisbe. Lichtenfels je sodelo- val kot ilustrator pri velikem enciklopedič- nem delu Die österreichisch-ungarische Mo- narchie in Wort und Bild. V zvezku Krain je samo ena Lichtenfelsova reprodukcija, ki kaže slap Peričnik v dolini Vrat. Toda ta sko- pa reprodukcija, ki ji je kliše odvzel vso izraz- no samohotnost, ne zadostuje, da bi ugotovili, v kolikšni meri je učitelj vplival na svojega učenca. Vsi realisiti, tako tudi Lichtenfels in Be- nesch, so gojili trdo risbo. Benesch ni nikoli opustil pri svojem slikarskem stilu šolske ekskluzivne črte akademskega risanja. Med- tem ko je pri Lichtenfelsu poudarek na he- roični krajini, se ta pri Beneschu umakne po- ljubnim izrezom iz narave. Beneschovi akva- reli so prava reportažna študija s potovanja po naši Gorenjski. Nizajo se številni kraji, ki jih je Benesch obiskal kot turist: Planica, Rateče, Kranjska gora, Kropa, Kamna gorica in neštetokrat njegov omiljeni Podkoren (sli- ka 2), od koder je Benesch prinesel izredno mnogo akvarelov in risb s tušem. Vsakolet- ne počitnice na Gorenjskem so umetniku po- menile pravo ekskurzijo v krajinsko repor- tažo. Beneschevo zanimanje je izključno na- menjeno krajini, ki jo upodablja z neomeje- Sl. 2. L. Benesch: Podkoren (Narodni muzej v Ljubljani) nim instinktom za realnost. Glede dosledno- sti moramo dati njegovim slikam prednost pred marsikatero umetniško podobo. Po naših planinah je Benesch izdelal mno- žico slik in risb. V njih se razodeva, da jih je naslikal z interesom znanstvenika in razi- skovalca. Med oljnimi podobami je na prvem mestu omeniti triglavski vrh. Podoba Trigla- va je ena najbolj znanih Beneschevih slik, saj je bila neštetokrat reproducirana v Pla- ninskih vestnikih.'2 Koliko laže je bilo Beneschu slikati naše planine, kot pred dvema desetletjema Pern- hartu. Sedaj so bile speljane številne planin- ske poti, ki so omogočale varnejši dostop na gorske vrhove. Ustanovljena so bila planin- ska društva, ki so postavljala planinske ko- če." Dežmanu kot soustanovitelju nemškega planinskega društva na Kranjskem ni bilo težko navdušiti Benescha za naše planinske vršake, saj je moral nekoč kot kartograf pre- magati marsikatero gorsko vzpetino. Benescheva podoba Triglava je nastala po vsej verjetnosti po otvoritvi Dežmanove ko- če, kar sklepamo po akvarelni sliki, kjer je poleg Triglava upodobljena tudi koča.'* Tri- glav je upodobljen s severovzhodne strani. V ospredju je mogočno skalovje, ki učinkuje na gledalca nekoliko nenaravno. V ozadju je triglavski vrh, obdan z ledenikom od vrha do vznožja Dežmanove, danes Staničeve ko- če. Triglavski ledenik se je od takrat pa do danes močno spremenil, zato pomeni Bene- scheva podoba Triglava dragocen dokument glaciologiji.'ä Čeprav se Benesch v svojem slikarstvu dr- ži treznega poročanja in dokumentiranja, vendar so njegove krajine osvobojene topo- grafske trdote, polne so realističnega smisla, ki ne sega preko gole obnovitve realnosti. Umetnika so bolj privlačevale značilnosti gor- ske krajine kot pa sami umetniški problemi. Njegov namen je, da poda predvsem vtis na- ravne resničnosti. Gorenjska krajina je Be- neschu bila neizčrpen vir vedno novih moti- vov, gorenjska kmečka hiša je postala umet- niku hvaležen objekt upodabljanja. Benesche- vi akvareli so polni zanimivih motivov v smislu meščanskega popotnika in obiskoval- ca. Prav zaradi teh odlik je umetnik uporabil iste motive za ilustracije potopisnih knjig. Skice, ki jih je Benesch izdelal po naših kra- jih, so mu služile kot predloga za oljne po- dobe. Tako je nastala oljna slika z motivom Tržiča (slika 3), ki je bila last cesarja Franca Jožefa,'* pa tudi sicer je cesarska dvojica imela nekaj Beneschevih akvarelov z moti- vi Štajerske in Hercegovine.^ Benesch je nam- reč po letu 1887 prešel k cesarski gardi in odslej je bil ozko povezan z življenjem dunaj- skega dvora. 112 SI. 3. L. Benesch: Tržič (Na- rodni muzej v Ljubljani) KOPIST FRESK IN RESTAVRATOR OLJNIH SLIK Leta 1887 je Benesch ponovno na dopustu v Ljubljani. Tedaj je sprejel Dežmanovo po- vabilo, da si skupaj oglodata novo odkrite freske na turjaškem gradu. Grad sta obiska- la z namenom, da bi Benesch napravil kopije fresk. Svoje delo na gradu je Benesch izčrp- no opisal v referatu »Turjaški grad na Kra- njskem«, ki ga je imel v društvu »österrei- chischer Kunstfreund« leta 1913 na Dimaju." Benesch je v risbah posnel zelo shemati- čen obris fresk. Narisal jih je kot akvarelno risbo v zmanjšanem merilu. Pri kopiranju si je Benesch zastavil vprašanja, kdo naj bi na- slikal te freske. Pomislil je na beljaškega mojstra, katerega signaturo je našel v cerkvi sv. Nikolaja v bližini Turjaka. Svoje odkritje je Benesch sporočil Centralni komisiji na Du- naj, katere član je bil od leta 1885. Benesch pravi v referatu: »To je bilo prvo poročilo o tem za umetnost na Kranjskem tako pomem- bnem umetniku.« Benesch je večji del časa porabil za kopi- ranje fresk, a je kljub temu uspel naslikati nekaj akvarelov z motivi gradu. Upodobil je turjaški grad, velik Auerspergov grb z vzhodnega stolpa gradu, grajska vrata, graj- sko dvorišče in vhod v kapelo. Risbo, ki je predstavljala turjaški grad, je Benesch po- klonil graščaku Leonu Auerspergu. Prav to je grof uporabil kot vinjeto na pisemskem papirju. Na Auespergovo željo je Benesch naslikal veliko akvarelno sliko grajskega por- tala in grajskega dvorišča. Ker slikar ni ho- tel sprejeti denarne odškodnine, mu je grof podaril nekaj starih slik. Benesch je name- noma izbral dve najbolj poškodovani, ki sta bili potrebni restavratorstva." Iz referata spoznamo Benescha tudi kot restavratorja. To nas prav nič ne čudi, saj omenja Bene- schovo restavratorsko dejavnost tudi Dež- man v svojem vodiču po zbirkah kranjske- ga deželnega muzeja.*^ DOPISNIK CENTRALNE KOMISIJE Centralna komisija je delovala v avstro- ogrskih deželah od srede 19. stoletja kot vr- hovni organ spomeniškega varstva. Njena os- novna naloga je bila, da je širila zanimanje za raziskovanje in ohranjanje stavbnih spo- menikov. V ta namen je imela po deželah bivše avstroogrske monarhije svoje konserva- torje in dopisnike, ki so v glasilu komisije objavljali svoja odkritja in dognanja o do- slej še neznanih spomenikih." Dežman je kot osrednja osebnost Centralne komisije na Kranjskem pritegnil v krog nje- nih sodelavcev tudi Benescha.^* Pri Beneschu ne moremo govoriti o znanstvenem udejstvo- vanju na tem področju. Njegova opažanja so nastale mimogrede. O svojih slučajnih od- kritjih pripoveduje umetnik v omenjenem re- feratu. Beneschevo poznavanje umetnosti in pravilen odnos do umetnin so bili pogoji, da je postal dopisnik Centralne komisije. V gla- silu komisije zasledimo leta 1889 številne Be- nescheve članke. To so sporočila o freskah v različnih krajnskih cerkvah.^' Posebno za- nimivo je Beneschevo poročilo o ;slika>rju fresk na Visokem pod Kureščkom, kjer je na votivni sliki na zunanjščini cerkve odkril razločno napisane besede: »malar von Vil- lach, purger zu Laybach.«š2 Benesch je sig- naturo beljaškega mojstra prerisal v svojo skicirko.^ä Danes signatura in votivna slika 113 nista več ohranjeni, zato je Beneschovo poro- čilo in skica omenjenega podpisa toliko večje dokumentarne vrednosti. V stari župni cerkvi na Bledu, ki je bila v zelo slabem stanju in že takrat pripravlje- na, da jo porušijo, je Benesch našel freske, ki so bile deloma pod beležem.^' Med njego- vimi odtisi klišejev^'' je ohranjena risba blej- ske freske, ki prikazuje prihod Treh kraljev. Benesch je s šolsko natančnostjo prerisal najmanjšo figuro in nam tako ohranil ikono- grafske posebnosti, ki so na ohranjeni foto- grafiji iste freske že delno zabrisane (slika 4),^' Pri Beneschu ne gre za kopiranje fresk v današnjem smislu, temveč le za risbe po freskah, zato je umetnik posnel le shemati- čen obris figure in celotni prizor. Risbo stiliriziranega rastlinskega oma- menta radovljiških fresk, nam je Benesch prav tako ohranil v svoji slikarski zapuščini. Benescheve dokumentarne risbe fresk so bile toliko bolj dragocene, ker je bila fotografija šele v povojih. Načrti in risbe, ki so služile spomeniškemu varstvu kot dokument, so mo- Sl. 4. Benescheva risba freske iz stare župne cerkve na Bledu (Narodni muzej v Ljubljani) rale dati čim bolj zvesto podobo spomenika v tedanjem stanju. Tem zahtevam je ustre- zalo tudi Beneschevo risanje fresk na turja- škem gradu. ZBIRATELJ UMETNIN Na pogostih popotovanjih po našem pode- želju, posebno po številnih obiskih v naših podeželskih cerkvah, si je Benesch zbral šte- vilne umetnine. Ce prelistamo inventarne knjige Narodne- ga muzeja v Ljubljani vse od leta 1899 na- prej, najdemo skoraj na vsaki strani Bene- schevo ime, ki je številne predmete muzeju daroval ali prodal. Veliko je predmetov umet- noobrtnega značaja, kot npr.: gotski ključi, tolkala, starinske ure, bronaste svetilke, ka- dilnice, izvesni obrtniški ščiti itd. Druga skupina obsega gorenjske vezenine, kot vezene platnene prte in čipkaste prevleke za blazine. Veliko Beneschevo zbirko kranj- skih vezenin je kupila Franja Tavčarjeva, že- na pisatelja Ivana Tavčarja.^" V inventarni knjigi leta 1896 je omenjen nakup šestih Beneschevih risb kranjskih ve- zenih vzorcev, ki jih je risal po originalih z Ciorenjskega. Prav tako je muzej Rudolfinum leta 1903 kupil Beneschevo zbirko Jesenkovih risb, ki so predstavljale osnutke ključavni- čarskih del tega škofjeloškega umetnika in obrtnika druge polovice 18. stoletja. Benesch je uporabil risbe vezenin in umet- noobrtnih predmetov kot vinjete v začetnih ali zaključnih poglavjih neizdane potopisne knjige »Bilder aus Krain II«, ki je bila op- remljena z njegovimi ilustracijami.^^ Omeniti moramo veliko Beneschovo zbirko svetil, ki jo je podaril dvorni cesarski zbir- ki starin na Dunaju. O svetilih je Benesch leta 1905 napisal knjigo-' ter bil deležen vse- stranske pohvale v dnevnem in strokovnem časopis j U.2* V reklamnem prospektu.^s ki je bil izdan za Beneschevo knjigo »Das Beleuch- tungswesen«, so objavljena mnenja številnih strokovnjakov. V imenu založništva SchroU je bila zapisa- na naslednja pohvala: »Avtor predloženega dela je zbral z občudujočo marljivostjo v dolgoletni zbiralni in znanstveni dejavnosti zanimivo zbirko, ki je pritegnila tako znan- stvenike kot laike. Ta zbirka obsega vse pri- prave svetilništva preteklega časa v impo- zantnem številu 1206 kosov, in knjiga, ki je pravkar izšla, podaja poučno razlago te zbir- ke. Z neutrudljivo prizadevnostjo, spretnost- jo in ljubečo predanostjo, s katero je ustva- ril to zbirko, nam jo je avtor prikazal v sli- ki in besedi in tako napravil pristopno šir- šemu krogu. V nemškem jeziku je to edino delo, ki obravnava svetilništvo v preteklo- sti. »Das Beleuchtungswesen« obsega poleg 114 SI. 5. Benesch s svojo zbirko svetil (Etnografski muzej J v Ljubljani) ! kratkega zgodovinskega uvoda in fotografije svetil še nekaj Beneschevih ilustracij. V čem je pomen Beneschevega zbiratelj- skega dela? Benesch je kot dober poznavalec umetnosti rešil številne predmete, ki bi mor- da nekje na našem podeželju nezainteresira- ni propadli. Tako se nam je z njegovim zbi- ratelj stvom ohranilo dragoceno dokumentar- no gradivo, ki priča o umetnoobrtni dejav- nosti naše preteklosti. Pomen Beneschevega zbirateljstva je tudi v tem, da je številne predmete prepustil našemu muzeju. Bene- schevo zbiranje umetnoobrtnih predmetov so- upada s časom, ko je industrija dokončno izpodrinila obrt s podeželja, stroj je nado- mestil delo obrti, njeni izdelki pa se umika- jo v muzejske zbirke. ILUSTRATOR POTOPISNIH KNJIG V največji meri je bilo Beneschevo slikar- stvo namenjeno ilustraciji. Prvenstveno je gojil krajinarsko slikarstvo, ki je imelo pro- pagandno-dokumentarni značaj. Pokrajinska fotografija še ni bila razvita v toliki meri, da bi mogla izpodriniti to izrazito reportažno slikarstvo. Benescheve risbe in akvareli, ki so reproducirali najbolj značilne poglede naše krajine, so bili kot nalašč prikrojeni za poto- pisne knjige, ki jih je uvedlo šele 19. stolet- je. Benesch je kot slikar — krajinar ustvaril največ v 80. in v začetku 90. let. Silna sli- karjeva marljivost je povzročila veliko pro- duktivnost s tem pa tudi padec slikarske kva- litete. Konec 80. let je začelo izhajati veliko enci- klopedično delo »Die österreichisch-ungari- sche Monarchie in Wort und Bild« pod pokro- viteljstvom prestolonaslednika Rudolfa. Ta enciklopedija je obsegala 22 knjig, ki so opi- sovale vsako izmed dežela bivše monarhije. Opisi so zajemali pokrajinske, zgodovinske, umetnostne, etnografske in gospodarske zna- čilnosti posamezne dežele. Tekst so sprem- ljale ilustracije različnih slikarjev. V zvez- ku »Krain« iz leta 1891 zasledimo poleg do- mačih že priznanih slikarjev kot Jurija Su- bica in Ferda Vesela, tudi kopico tujih sli- karjev, med njimi Benescha in njegovega učitelja Lichtenfelsa. K pokrajinskemu opisu Kranjske, ki ga je napisal Amand Freiherr von Schweiger — Lerchenfeld, je Benesch prispeval šest ilustracij s pokrajinskimi mo- tivi Gorenjske: Blejsko jezero, Triglav s se- verne strani, dolina Planice, Bohinjsko jeze- ro s sv. Janezom, Ljubelj s sv. Ano in predel ob Savi pri Jesenicah. V poglavju o slovenski literaturi je k Prešernovemu življenjepisu in delu dodana Benescheva ilustracija Savice. Benesch je kot moravski rojak opremil z ilustracijami tudi zvezek, namenjen opisu Moravske dežele. Največje Beneschevo ilu- strativno delo je potopisna knjiga »Bilder aus Krain«. Prvi del te knjige ima glavni podnaslov »Im Gebiete der Steiner Bahn« z opisi Johana Sime in ilustracijami Ladislava Benescha. Izdala jo je založba Ig. v. Klein- mayer & Fed. Bamberg leta 1891 v Ljublja- ni, v počastitev kamniške železnice, ki je ste- kla istega leta. Knjiga »Bilder aus Krain« je nekakšen turistični vodič. Ne smemo poza- biti, da je to čas, ko se je širil in utrjeval nov pogled na lepoto narave in s tem vzpo- redno zanimanje za njo, ki je rodilo turizem. Beneschevo slikarstvo služi manjšim umetni- škim nalogam. Njegove ilustracije skušajo podati čim bolj zvesto podobo kraja, toda le v skromni meri poživljajo potopis ali tujsko- prometni prospekt. Originali risb prvega zve- zka »Bilder aus Krain« so izgubljeni, tako nam preostaja presoja Beneschevih ilustracij po hladnih, dolgočasnih lesoreznih reproduk- cijah, ki le ponazarjajo predmet upodobit- ve in rušijo vso izrazno moč. Tiskarna Kleinmayer & Bamberg je iste reprodukcije uporabila pri Stiasnyjevi zem- Ijepisno-zgodovinski knjigi »Kamnik«, leta 1894. V predgovoru se pisatelj zahvaljuje ti- skarni s naslednjimi besedami: »Ker dobre slike kot učilo mnogokrat bolje služijo kakor najboljši opisi, hvaležni moramo biti tvrdki Ig. pl. Kleinmayer & Bamberg, da je prepu- stila v ta namen slike iz knjige »Im Gebiete der Steiner Bahn«. Največ risb je Benesch pripravil za ilustra- cije drugega dela knjige »Bilder aus Krain«. Zakaj drugi del knjige ni izšel in kdo naj bi mu napisal besedilo, ne vemo. Obsegala naj bi celotno gorenjsko področje. Originale risb in odtise klišejev drugega dela »Bilder aus Krain« hrani Narodni muzej v Ljubljani. Odtisi klišejev so vezani v posebni knjigi, iz katere je razviden celotni Beneschev ilustra- tivni osnutek. Gorenjsko je Benesch v ilustra- tivnem oziru razdelil na deset področij: I. 115 Ljubljana in njena okolica; II. Skofja Loka — Poljane — Železniki; III. Kranj — Tržič — Ljubelj — Kokra; IV. Podnart — Kamna gorica — Kropa; V. Radovljica — Lesce — Begunje — Bled — Bohinj; VI. Javornik — Jesenice — Karavanke; VII. Dovje — Vrata — Krma — Kot; VIII. Kranjska gora — Pod- koren — Martuljek — Planica; IX. Bela peč — Rateče; X. Trbiž. Benesch je skušal s svojimi risbami orisati celotni značaj posameznega krajinskega pod- ročja v geografskem, kulturno-zgodovinskem, etnografskem in gospodarskem oziru. Goto- vo mu je bila za zgled velika enciklopedija >-Die österreichisch-ungarische Monarchie in Wort und Bild«. Uporabil je tudi nekaj kra- jinskih motivom kot Bohinj, Ljubelj in Tri- glav, ki so bili že reproducirani v omenjeni enciklopediji, ali pa motiv iz Tržiča, po ka- terem je izdelal oljno sliko. V svojih risbah je zajel najbolj značilne objekte kraja, bo- disi da je to cerkev, grad, zanimiva hiša ali obcestno znamenje. V Ljubljani je upodobil motiv s franči- škansko cerkvijo in njeno bližnjo okolico (slika 6). Na risbi se dobro vidijo hiše na- sproti cerkve (Bučarjeva hiša), ki so bile ob potresu porušene. To je že druga Benescheva risba Ljubljane pred potresom. V ljubljan- ski okolici je narisal grad Fužine z znameni- to Kislovo nagrobno ploščo. Pod risbo je pri- pisal vsebino kamnite plošče s pomola gradu. Med Beneschevimi risbami se nam je ohra- nila podoba obrambnega stolpa s škof jeloške- Sl. 6. L. Benesch: Ljubljana — frančiškanska cerkev z okolico (Narodni muzej v Ljubljani) Sl, 7. L. Benesch: Škofjeloški grad (Narodni muzej vi v Ljubljana) ga gradu, ki so ga dale uršulinke leta 1892 podreti (slika 7). Na isti risbi je Benesch na- risal zahodni trakt gradu, ki je bil takrat še zaprt z obzidjem. Danes tega obzidja ni več, tako da je dvorišče povezano z grajskim vr- tom. Razvaline gradov so bile Beneschu zelo priljubljen motiv. Ni ga zaman pritegnila ena naj sliko vite j ših ruševin grajske arhitekture, grad Kamen pri Begunjah. Grad je narisal z južne strani, s katere je bil upodobljen le redkokdaj. Do tal segajoče vrzeli v steni gradu, ki so na sliki dobro vidne, so danes po restavraciji zapolnjene, tako da je čar razvaline nekoliko okrnjen. Pred vhodom v blejski grad nam je Be- nesch ohranil podobo majhnega, sioer nepo- membnega stolpiča, prizidanega v 19. stolet- ju, ki so ga odstranili pri povojni restavra- ciji grajskega poslopja. Z Bleda nam je Be- nesch prav tako ohranil podobo lope stare žup- nijske cerkve, ki so jo kmalu po tej upodobit- vi porušili. Benesch je narisal tako nekaj spo- menikov, ki so danes porušeni ali pa so spre- menili svojo podobo. Benesch je kot ilustrator potopisnih knjig moral dobro poznati življenje in delo ljudi v naših krajih. Posebno fužinarski kraji so mu dajali dovolj snovnih motivov. Upodobil je številne notranjščine fužin, od Železnikov do Savodenj in Bele peči (slika 8, 9, 10.). Benescheve risbe gorenjske kmečke hiše, coklarja in pastirja so zanimive v etnograf- 116 SI. 8. L. Benesch: Javornik — stari plavž (Narodni mu- zej v Ljubljani) skem oziru. Posebno dragocen dokument et- nografiji predstavlja podoba bohinjskega čre- dnika, katerih noše se niso ohranile in tudi risbe teh so prav redke. Beneschevo umetniško zanimanje je ve- ljalo v prvi vrsti krajini. Kolikor je risal fi- gure v krajini, so te neznatna štafaža. Po- samezne figure, kot omenjeni risbi podkoren- skega coklarja in bohinjskega pastirja, je uporabil kot vinjete v zaključnih poglavjih potopisne knjige. Benescheve risbe so prava ; reprodukcija objektivnega predmeta, kjer sta linija in tr- da oblika vedno poudarjeni. Odločil se je za lavirano perorisbo glede na reprodukcijsko tehniko, ki je risbam odvzela precej njihove učinkovitosti. Njegove ilustracije vplivajo na gledalca dolgočasno in nihajo med suhim, nezahtevnim dokumentarnim poročilom. Be- nescheve risbe so predvsem kulturno-zgodo- vinsko zanimive. Zaradi svoje doslednosti kljub fotografiji niso izgubile dokumentarne vrednosti. Benesch je sodeloval kot ilustrator pri številnih znanstvenih revijah in časopisih. Od 90. let naprej je bilo njegovo slikarstvo na- menjeno ilustraciji. V >>Deutsche Illustrierte Zeitung« (1895) je v prilogi »Über Land und Merr« reproduciranih šest Beneschevih ilust- racij z motivi Škocjanskih jam. Številne ris- be s poti po kraških jamah so nastale leta 1889. Pot ga je vodila v Postojnsko jamo. Otoško in Podgrajsko jamo. Rakovo votlino pri Skocijanu v notranjščino tSkocijanskih jam. Risbe so izdelane v tehniki lavirane pe- rorisbe, akvarela in svinčnika. Prvotno so bi- le namenjene zvezku Notranjske, potopisni knjigi »Bilder aus Krain«. Ker se ta, kot že rečeno, ni nadaljevala, je iste risbe uporabil v drugih revijah s podobno vsebino. V »Deutsche Rundschau für Geographie und Statistik (leta 1887) je reproducirana Benescheva risba s pogledom na Ljubljansko barje z Rožnika. Na risbo je Benesch pripi- sal naslov revije, ki je objavila njegovo ilu- stracijo. Benesch omenja v svojem »turjaš- kem referatu« tudi potovanje v Bosno in Hercegovino, kamor je šel leta 1890 iz čisto umetniških ciljev. Takrat so nastale številne skice z bosanskimi motivi, ki jih je upora- bil za ilustracije v »Zeitschrift für bildende Kunst« (1896) v potopisnem spisu Heinricha Noeja »Von der Save zur Adria«. Narisal je vse kraje, ki jih je na potovanju obiskal: Po- čitelj na Neretvi, Stolac, Vranduk, Sarajevo, Mostar, Metkoviči. Ne manjka niti bogumil- skih nagrobnikov, niti mošej in folklornih na- drobnosti bosansko-hercegovske krajine. V »Laibacher Zeitung« (leta 1907) je Be- nesch ilustriral prilogo, posvečeno angleškemu znanstveniku in žurnalistu Humphryju Da- vyju, ki je med prvimi v tujini širil zanima- Sl. 9. L. Benesch: Železniki (Narodni muzej v Ljublja- ni) 117 SI. 10. L. Benesch: Bela peC — fužine (Narodni muzej v v Ljubljani) nje za lepote naše dežele. Benesch je za ilu- stracije te priloge uporabil neobjavljene ris- be iz »Bilder aus Krain« — drugega dela — z že znanimi motivi Podkorena, Razor j a, Belo- poških jezer, Savice, Bohinjskega jezera, Tri- glava in Stola. »Veldes Cur Anzeiger«, neke vrste turisti- čni prospekt iz leta 1893, ki je okrašen z vin- jetami našega slikarja, dokazuje, da se je Benesch ukvarjal z ilustracijo, ki je bila na- menjena propagandi takratnega turizma. Is- te motive kot na tem prospektu: Blejski otok, grad. Bohinjsko jezero je uporabil kot vin- jete na pisemskem papirju. Benescheve risbe so kot ilustracija dospele do širših krogov in tako prispevale svoj de- lež popularizaciji naših krajev. Ladislau Benesch je združil za takratni čas tako značilen poklic oficirja in umetnika. Službovanje v garnizijah 17. pešpolka ga je seznanilo z našimi kraji. Stopil je v stik s tis- tim delom našega meščanstva, ki je bilo po- nemčeno. Kot vojaški kartograf je začel so- delovati s kustosom deželnega kranjskega muzeja Karlom Dežmanom, veliko kulturno osebnostjo in obenem voditeljem nemčurstva na Slovenskem. Dežman, ki je na Kranjskem organiziral Nemcem ves kulturni in politični aparat, je vanj vključil tudi Benescha ter mu zbudil zanimanje za našo kulturno pre- teklost. Dežmanu Benesch ni ustrezal samo po svoji politični pripadnosti, marveč tudi po isvoji vsestranski kulturni razglednosti, prav tako pa je našel v njem odličnega risar- ja slikarja. Benesch spada kot slikar in ilustrator v krog raziskovalcev naše preteklosti. To je fa- za, ko se je začelo znanstveno raziskovanje in živo zanimanje za preteklost kranjske de- žele. To je doba delovanja dunajske Central- ne komisije, ko sta ji bili dobrodošli vsaka dokumentarna risba ali zapisek o starem spo- meniku. Na Slovenskem ni imela na razpo- lago dovolj akademsko izobraženih moči, za- to je Benesch kot njen zastopnik, čeprav po poklicu oficir in slikar, opravil svojo dolž- nost nadvse koristno. Kot slikar sodi Benesch v krog še ne obde- lane skupine manjših avstrijskih slikarjev, katerih pokrajinske slike izhajajo iz njiho- vih potovanj, zanimanja za prirodo in odkri- vanja kulturnih znamenitosti. Beneschove risbe so nastale priložnostno kot nekak dnev- nik, ilustracije, zapiski ali dokumenti neke kulturne znanstvene dejavnosti. Večina nje- govega dela pa je ostala le topografski za- pisek, ki je bil namenjen ilustraciji potopi- sov. Benesch ne išče v slikarstvu svojega osebnega sloga, temveč uporabi slog krajinar- jev, ki je formalno realističen, a v odnosu do narave delno romantičen. V javnih na- ročilih, predvsem pri ilustracijah, se podreja zahtevam tedanjega okusa, zato dela po do- ločeni splošno uporabni formuli, ki je zaradi svoje preprostosti razumljiva in sprejemljiva za širši krog javnosti. Naročnik — založnik ne zahteva od slikarja drugega, kot da upo- dobi bolj ali manj podoben posnetek resnič- nosti. Slikarju ni do potrpežljivega umetni- škega ustvarjanja, kolikor do obilne produ- ktivnosti, ki je podobna današnji fotografski produkciji. Pri tem ne smemo prezreti po- rabo fotografije, ki se močneje uveljavi šele konec stoletja in v veliki meri vpliva tudi na slikarstvo. Mnoge Benescheve risbe imajo po vsebini in nekajkrat tudi po formatu značaj današnjih razglednic, Benesch je eden zad- njih pomembnejših topografskih ilustrator- jev in slikarjev pred masovno uporabo foto- grafije. Stilna oznaka Beneschevega slikar- stva je za nas le drugotnega pomena. Njego- ve risbe in akvareli imajo pomen predvsem 118 zaradi svoje dokumentarnosti. V njih se nam je ohranila podoba naših krajev konec 19. stoletja. Založba Kleinmayer & Bamberg je uvrsti- la Benescha med »odlične« slikarje. Sprašu- jemo se, ali na Slovenskem res ni bilo bolj- ših ilustratorjev. Brata Subica, naša najbolj- ša ilustratorja tega obdobja, sta prehitro kon- čala svojo življensko pot. Po njuni smrti je pri nas na področju ilustracije in v slikar- stvu čutiti praznino, ki jo izpolnjujejo tu- ji manj pomembni slikarji, med njimi tudi Benesch. Prav zaradi tega je bilo Beneschevo ime v 80. in 90. letih zelo popularno. Benesch je poseben tip slikarja, ki se raz- likuje od tradicionalnega umetnika na Kranj- skem. Njemu slikarstvo ni bilo nikoli glaven poklic, kot našim slikarjem, katerim je v dobi meščanskega in akademskega realizma da- jala možnost obstanka le tujina. Benescha nismo omenjali samo kot slikarja in ilustratorja mnogih revij in potopisnih knjig, temveč tudi kot korespondenta Cen- tralne komisije, zbiratelja in raziskovalca na- še umetnosti. Benescheva vsestranska kultur- na dejavnost nam je pojasnila njegovo sli- karsko zapuščino v Narodnem muzeju v Ljubljani. Svoje vojaške kariere ni zamenjal s slikarstvom, čeprav ga je to vedno sprem- ljalo. Benesch je kot slikar ostal amater. Ne moremo mu odrekati slikarske nadarje- nosti, toda žal izrabil jo je v slikarstvu, ki je služilo manjšim umetniškim nalogam. Njegovo slikarstvo je bilo namenjeno skrom- nim potrebam, ki jih je narekoval čas. Benescheve risbe nimajo pomena kot umet- nina, so pa dragocen prispevek kulturni zgo- dovini in topografiji. SEZNAM KNJIG IN REVIJ Z BENESCHEVIMI ILUSTRACIJAMI 1. Carl Deschman — Ferdinand Hocnstetter: Prähistorische Ansiedlugen und Begräbnisstätter in Krain, Wien 1879. — 2. Die österreichisch-unga- rische Monarchie in Wort und Bild (zvezki, Krain, Mähren) Wien 1891. — 3. Bilder aus Krain — Johan Sima: Im Gebiete der Steiner Bahn, Lai- bach 1891. — 4. BUder aus Krain — II. del (ne- izdan). — (odtise klišejev hrani Narodni muzej, Ljubljana). — 5. Deutsche Illustrierte Zeitung (74 Band, ok. 1894/95) Priloga Über Land und Meer. — 6. Deutsche Rundschau für Geographie und Statistik XIX Jhg, Heft 1. 1896/97. — 7. Zeit- schrift für bildende Kunst, 1896 VII, 4. Heft. — 8. Laibacher Zeitung, 4. julij 1907. — Priloga št. 125: Den Englischen Journalisten Sir Hump- hry Davy. — 9. Wiener Illustrierte Zeitung XV/ II (n = 40) 3/7 1887. — 10. Veldes Cur Anzeiger leta 1893. — 11. Gartenlaube N 40. — 1890. — Der Eiserne Berg von Schweiger — Lerchefeld, 12. Ladislau edler von Benesch: Das Beleucht- ungswesen, Wien 1905. — 13. Kronika sloven- skih mest, Ljubljana 1934. — dr. Rudolf Andrej- \ ka: Fidelis Terpinc, str. 174. — 14. Stiasny: Kam- | nik, Ljubljana 1894. ! OPOMBE 1. Poročilo deželnega muzeja Rudolfinuma v Ljubljani za leti 1911 in 1912, Ljubljana 1913, str. 4 — Narodni muzej. — 2. Arhiv Narodnega muzeja, fascikel 1911, akt 569. — 3. W. Schräm: B. L. Thieme — Becker III 1909, str. 323. Enci- klopedija likovnih umetnosti, Zagreb 1959, str. 326. — 4. Ferdinand Strobel von Ravelsberg: Ge- schichte des K. imd K. Infanterie Regiments Ritter von Müde Nr. 17, II Laibach 1911. — 5. Dr Karol Capuder: Zgodovina C. in KR. pešpol- ka št. 17, Celovec 1915, str. 157, 159. — 6. Po ohranjenem rodovniku družine Pauer pri Juliji Cernivec, Ljubljana. — 7. Po pripovedovanju Be- neschevih sorodnikov v Ljubljani: Julije Cerni- vec in KaroHne Dacar. — 8. Karel Dežman: Fü- hrer durch das Krainische Landesmuseum Ru- dolfinum in Laibach, 1888 str. 39, 167, 176. — 9. Predavanje podpolkovnika L. pL Benescha le- ta 1913 »O turjaškem gradu na Kranjskem-« v društvu österreichischer Kunstfreund« na Du- naju. Referat je poslal z Dunaja Österr. Volks- kunde Museum leta 1959 Narodnemu muzeju v Ljubljani. — 10. Thieme —Becker XXIII, str. 191. — 11. Raj ko Dožar: Slovenske planine v risbi in sliki. Planinski vestnik 1936, str. 222. — 12. Pla- ninski vestnik 1936, 1. 1947 — št. 9, 1. 1949 — št 3. — 13. M. M. Debelak - Deržaj: Kronika Triglava, Planinski vestnik 1. 1947—1949. — 14. Benescnev akvarel z motivom Triglava in Dežmanove koče hrani inž. Mirko Leskovšek, Ljubljana. — 15- Pavel Kuna ver: Izpremembe okoli Triglava, Pia. ninskl vestnik leta 1949, št. 3. — 16. Na skici je umetnik pripisal nahajališče originala. — 17. Po- datki iz Beneschevega referata »o turjaškem gra- du«, v Narodnem muzeju v Ljubljani. — 18. Karel Dežman: Führer durch das Krainische Landes — Museum Rudolfinum in Laibach 1888, str. 167. — 19. Rajko Ložar: Slovenska umetnost- na zgodovina, ZUZ 1936—37. — 20. Franjo Baš: Organizacija spomeniškega varstva v slovenski preteklosti, Varstvo spomenikov V. 1953—54. — 21. Mittlg. der Zentralkomm. NF, XV, 1889, 267. — 22. Dr. France Stele: Der Maler »Johannes con- civius in Laybaco«, 900 Jahre Villach, 1960, str. 82. — 23. Benescheva skicirka iz leta 1888 v Na- rodnem muzeju v Ljubljani. — 24. Beneschevi odtisi Idišejev za neizdano knjigo »BUder aus Krain« — II. del, v Narodnem muzeju v Ljub- ljani. — 25. Na opozorilo prof. dr. F. Steleta je motiv jezdeca, ki naznanja prihod Treh kraljev, ikonografsko enalk motivu v Srednji vasi pri Šen- čurju, kar opozarja, da gre za slikarja fresk, ki sta bdla šolana v isti delavnici. — 26. Ta poda- tek navaja Marija Dacar, hči Karla Dežnaa- na, na hrbtni strani fotografije zakoncev Be- nesch, kjer je zapisala kratek Beneschev življe- njepis. Fotografijo hrani Karolina Dacar, Ljub- ljana. — 27. Ladislau edler von Benesch: Das Beleuchtungswesen, Wien 1905. — 28. Avtorski izvod knji^ Das Beleuchtungswesen in reklamni prospekt hrani Etnografski muzej v Ljubljani. 119