ŠEMBILJINE BUKVE (J SLOVENSKI LJUDSKI ROKOPIS • PRIREDIL NIKO KURET • ILUSTR. SLAVKO PENGOV :Z£i:==^ Bog jim bo dul kralja, ki jih bo k pravi veri Mesijevi spreobrnil in podučil. Medtem bo prišlo v deželo mnogo od hudiča iznajdenih ver in te vere bodo ljudstvo k hu­ dim pregrelium in neveri zapeljevale in ljudje se bodo grdim hudobijam vdajali, da bo vsegamogočni Bog nad­ logo in sovražnike poslal, kateri bodo deželo puščevali in ljudstvo stiskali. In če se ne bodo poboljšali, jim bo Bog njih kralja vzel in bo vnanjega kralja ljudstvu dal. 'Pa tuji kralj bo ljudi na vse načine preganjal in sti­ skal, tako da si bodo takega kralja želeli, ki bi bil njih jezika. Pozneje bo prišlo to ljudstvo pod oblast rimskega cesarja in bo dolgo pod njim ostalo. V času, ko bo ljudstvo pod oblastjo tega cesarja, se bodo ljudje še nečimrnosti, slepote, oferti in živinskih grehov tako navadili ter jih bodo toliko let doprinašali, da ne bodo vedeli, kaj verovati imajo in kateri veri pripadajo. V svoji nečimrnosti se bodo k neveri in zmotnjavi obrnili. Zdaj se bo tudi veliko tujcev v njih deželo priteplo in bodo veliko hudega in pregrešnega v deželo prinesli, da bodo vsej deželi in prebivalcem v pohujšanje. Zakaj prebivalci dežele bodo vse sorte noše pri tujcih videli in se jim bodo dali v veliko rečeh zapeljevati. Kakor­ koli bodo pri tujcih in drugih ljudeh videli, bodo tudi oni hoteli imeti in bodo prevzetni in nečimrni biti hoteli. Ne bo pa samo ljudstvo tako počenjalo, da se bo prevzetno in nečimrno oblačilo, da tega še spregovoriti ni moči: ko bi kak star kmet iz groba prišel in bi to ljudstvo videl, bi ne spoznal niti svojega soseda ali kmeta ne, in bi mislil, da je njegov žlahtnik, ker bo z obleko tako napravljen. Vse druge dežele bodo v noši posnemali. Ženski spol se bo v svojem delu in nesra­ mežljivosti tako spozabljal, da bo čisto nesramežljiv in zapeljiv postal. Marsikatera se bo za devico štela, pa bo že dolgo, kar je svoje devištvo zapravila in zgubila. Mladeniči bodo svoje veselje nad tein imeli in izkazo­ vali. Pa bo tudi dosti mož, ki ne bodo s svojimi ženami zadovoljni in tudi dosti žena tako, ki bodo počutkov svojega telesa iskale. Oko božje bo prevzeto z žalostjo in s pravo jezo gledalo in bo pravični Bog eno kazen za drugo pošiljal nad to ljudstvo, oni pa ne bodo dosti za to porajtali, ampak bodo v svojih hudobijah dalje ostali. Zdaj jim bo Bog pošiljal enega kralja za drugim, ki jih bodo prav po egiptovsko stiskali in trpinčili, tako da bodo tri dni gospodu, dva dni pa zase delali. Po­ zneje bo to ljudstvo kralja dobilo in ta bo vse sorte nove reči vpeljal. Preprostemu ljudstvu bo nekaj časa všeč, pozneje bodo spregledali, da so se v svojem čakanju zmotili, zakaj ta kralj ne bo do konca izpeljal, kar je bil začel. Velikim pa ta nova reč ne bo všeč in oni bodo s častjo čakali, du bi kralja z dobro voljo odpravili in njegove namene zadržali. Pod oblastjo tega kralja bodo tudi postave predelane in bo ljudstvu oklicano, da se sme vsak v svoji veri brez skrbi spoznati. Ta kralj bo velik spoznavalec duhovščine in tudi velik preganjalec duhovščine. Zavoljo tega bo pod njegovo oblastjo tudi veliko duhovnih pomočnikov in dobrotljivosti in veliko božjih hiš konec storilo in svetloba duhovska bo čisto zatirana in njih častitljivost bo ponehala. Travnike in gozdove bodo za podložne z lesenim ključem ali lese­ nimi ključavnicami zaprte imeli. Ko bo pa kralj to videl, bo dal gozdove premeriti in vsak preprosti človek bo svoj del dobil. V tem ko bo kralj te nove reči v reil deval, bo prišla smrt in bo naredila konec njegovemu modremu začetju. Umrl bo v svoji postelji in njegova smrt se bo ljudem čudna zdela in tako bo mrtev za živega držan. Po njem bo dobilo ljudstvo drugega kra­ lja. Le-tu bo zopet veliko spremenil in bo veliko pravic deželi odvzel. Podložni bodo morali četrt del davka pla­ čevati, pa njegovo vladanje ne bo dolgo trajalo. Potem bo dobilo ljudstvo spet novega kralja, pa mladega. Pod njegovim vladanjem bodo velike in dolge vojske. Pre­ prosto ljudstvo mu bo žito od svoje setve zastonj vozilo in mu bo vse zastonj dajalo in bo moralo vse plačevati. Zakaj v tem času bodo druge postave izdane za po- vzdigo vojaškega stanu, za regiment in trupe vojščakov, in vsak bo svoje lastno ime imel in ljudstvo bo moralo vojščake z vsem potrebnim prevideti. Vedi, o kralj, da se bo vse to gotovo zgodilo in bodo prihodnji vse to do­ živeli. V tem času bo veliko slabih let, veliko viharjev in hudih ur, veliko toče, veliko strašnih treskov in bo velika grozovitost na svetu, kakršne še ni bilo, kar svet stoji. In bo tudi veliko snega in bodo grozne povodnji v deželo prišle, ki bodo grozno škodo naredile, ko bo šlo vse pod vodo. To bo Bog dal čez ljudi priti, ker bo njih pregreha in hudobija grozno velika, pa se po vsem tem še ne bodo nič spreobrnili in nič poboljšali. Zatem bo nastopila velika draginja in revni Bodo revščino trpeli in jih bo veliko konec. In tako bo zmeraj huje in slabše in bo velika potreba na deželo pritisnila in bodo grozo­ vitim vojske, da bo kmet prisiljen do zadnjega sina na vojsko dati. Rokodelci boao svoje delo popustili in za orožje prijeli, pa ne bodo iz tega nič naredili. Ako pa ne bodo sovražniki v deželo vdrli, bodo prevzetno ve­ rovali, da so se oni s sovražniki vojskovali. Potem bo sprememba v obleki, da marsikateri ne bo vedel, kako ni se bolj prevzetno oblačil in kako bi stopal. Ženske bodo napol nage obleko narobe nosile, da bi moškim bolj dopadle. Poslej ne bo gospoda od slu­ žabnika ločiti. Marsikateri ne bo za jed nič imel, pa bo novsko oblečen. Ženske bodo v moških oblekah okoli hodile, lase bodo pristrižene in na vse sorte zavihane imele. Vsako leto bo drugače: kar bo danes oblekla, bo jutri proč vrgla ali pa vsak dan prenarediti dala. Zra­ ven bodo ženske tudi prevzetne in imenitne, pa ne samo ženske, tudi moški. Bog bo dolgo časa ta hudobna dela gledal, nato bo pa vsega tega prizanašanja konec. Iztegnil bo svojo kaznujočo roko čez ljudi, tako da bodo cele dežele in mesta, v katerih se bo nesramnost uganjala, k nič šla. 204 Če bodo Usti, Sobreslav in Melnik božjim resnicam zve­ sti ostali, bodo čez druga mesta blagoslovljeni, če pa ne bodo od nečimrnosti in nečistosti odstopili, bodo kazno­ vani. Kutna gora (?) se bo potopila, Kraljevi gradeč, Kra­ ljevi Haslov in druga kraljeva mesta pa bo vsa sovražnik razdrobil. Najbolj bo pa v prali poteptan ta prevzetni Babilon. To mesto bo z ognjem in velikimi povodnjimi k nič šlo. Zraven ga bodo pa še sovražniki oblegali in razsuli in s tlemi zravnali. Ob tem času bo velika kuga nastala in bo vojske konec storila, tako da bo večje število tistih, ki jih bo kuga pomorila, kakor pa tistih, ki jih je sovražnik usmrtil. Trupla bodo povsod ležala in psi in roparski ptiči jih bodo trgali, ker ne bo nič ljudi, ki bi trupla pokopati mogli. Tisti, ki bodo ostali, bodo preplašeni zaradi vseh reči, ki jih bodo videli. Vse mesto bo le kup podrtije in iz nje se bo vilo mnogo neusmiljenih gadov. Iz tega kupa podrtije ne bo nikoli novo mesto vstalo. Kune in lisice bodo tod prebivule in tuljenje volkov in mili glasovi se bodo slišali iz podrtin. Kadar bo kak voznik mimo vozil, bo brž z bičem udaril in rekel: »Tukaj je nekoč ta velika Praga stala in tam je bila starega mesta svetovalna hiša. Kjer je zdaj nekaj hišic postavljenih, tain so prej velike hiše in palače stale.« In vsak, kdor bo v tem času na ta kraj prišel, bo k nebesom po­ vzdignil roke in bo rekel in klical: »Kje je zdaj veličastvo tega mesta, kje so ljudje in mesto, kjer je toliko tisoč ljudi živelo, zdaj pa ni drugega kakor kup podrtije in dom kač in lisic?« Popred pa ko bo to mesto k nič šlo, bo pa Bog še veliko kazen čez deželo poslal, zato da bi prebivalce k poboljšanju in pokori pripravil. Te kazni bodo: nesreče, lakote, slabe letine, bolezni, vojske, zmrzline (katere bodo lepa žita in cvetje po vrtčh uničile; bo namreč v začetku poletja velika zmrzlina, tako da bodo vrtovi in gozdna drevesa zaradi tega čisto rjavi in bodo okna zamrznila in bo mraz strašno škodo napravil; in zraven bo Bog ljudem še dneve prikrajšal, tako da bo grozno veliko otrok smrt pobrala in nebeški planeti se bodo proti ljudem sovražne kazali; sonce ne do tako toplo in bo dostikrat strašen mraz pritisnil, tako da bodo ljudje v kožuhih žito želi in bodo tako veliko škodo trpeli; in tudi sadje bo zavoljo mraza k nič šlo). Popred pa ko bo ta čas prišel, bo ljudem 12 znamenj danih. Prvo znamenje bo: ko bodo ljudje o praznikih težka dela opravljali. Drugo znamenje bo: ko se bodo ljudje od 13. do 14. leta ženili in se zopet ločiti dali, ker eden z drugim zadovoljen ne bo. Tretje znamenje bo: ko bo v deželi mnogo neznanih, nikoli videnih reči in umetelnosti, kar bodo ljudje večidel iz vnanjih dežel dobivali in prinašali. Četrto znamenje bo: krave in druge domače žival bodo malo koristile in ljudje bodo to za coprnijo držali (?). Peto znamenje bo: ko bodo ljudje od Boga obrnjeni, tako da bodo bolj laž kakor resnico ljubili in bodo imeli srce bolj na de­ narje in pozemeljske zaklade navezano kakor na Boga. Šesto znamenje bo: ko bodo hiše in premoženje in posestva veliko dražje cenili in prodajali kakor bodo vredna. Sedmo znamenje bo: ko bodo ljudje veliko sadnih vrtov in vinogradov imeli in veliko pustega sveta preorali in bodo polje iz njega napravili, pa se bo kruh zraven podražil. Osmo znamenje bo: ko se bodo v denarjih velike spremembe zgodile in bo to dolgo trpelo in bodo vse sorte davkov in priklad nalagali. Deveto znamenje bo: ko bo kratek post, kakor ga že dolgo ni bilo, pa ljudem šumečih zaliav ne bo dosti in bodo tudi v postu šumne muzike držali. Deseto znamenje bo: ko bodo sneg namesto senu domov vozili, ker bo v času košnje veliko snega padlo. Enajsto znamenje bo: ko bo Bog kobilice poslal in jih bo od vzhoda do za­ hoda pokazal in bodo veliko škodo napravile. Dvanajsto znamenje bo: ko se bo v deželi na gori Blanik vse drevje od vrha do tal posušilo in bo potem strašna lakota nastala. Teh 12 znamenj bo Bog dal ljudem vedeti in vse se bo gotovo zgodilo, da bi ljudje svoje grešno življenje spoznali in da bi se poboljšati mogli. Oni pa tega ne bodo storili, ampak bodo še grje naprej gnali. Nato pridejo nad ljudstvo velika kazen in nadloge od vseh strani. In bodo tako velike, da takih še ni bilo, odkar svet stoji. Tako bo Bog ves svet kaznoval zavoljo človeškega greha. Tisti, ki bodo tisti čas doživeli, bodo za pravo spoznali vse, kar je v teh bukvah zaznamo­ vano. Vse v spolnjevanje gre in vse bo v spolnjevanje šlo. Ali malo jih bo, kateri bodo te bukve imeli. To rečem: srečen, kateri jih bo imel, da se bo po njih ravnal. In če ljudje ne bodo na ta znamenja pazili in svoje življenje poboljšali, bo Gospod Bog enega do dru­ gega obudil, tako da bodo eden zoper drugega, in zdaj bodo strašne vojske nastale in bodo v vojskah tako ve­ liki in po vsem svetu prestrašni davki, da o njih spre­ govoriti ni. Ljudstvo bo tako obloženo z davki, katerih ne bodo mogli plačevati, da bo med ljudmi punt vstal in se bodo služabnikom ustavljali, ker ne bodo mogli tako velikih davkov plučevati. Zdaj bo veliko ljudi skupaj prišlo in se bodo blizu velikih mest zbrali. Ko bodo pa velikaši dežele to videli, se bodo v mestu zbrali in bodo zbor imeli in to bo pod oblastjo kralja, ki bo osmi tega imena. Vsakdo bo hotel pri tem zboru biti in zvedeti, kaj se bo zgodilo. Veliko število vojskinih trum in groz­ no število ljudi od preprostega stanu do velike gospode bo tukaj skupaj prišlo. In ko bo čas prišel, da bodo zbor imeli, jim bo na znanje dano, da se ima ljudstvo v brzdah obdržati, da se ne prevzame in moči ne dobi od njih. Ko bo preprosto ljudstvo to slišalo in sprevidelo, da mu davek ne vpade, bodo vsi z enim glasom zavpili: »Vi gospodje! Mi smo vam dajali, dokler smo kaj imeli, in kar je vam dopadlo, ste si sami plačevali, nam pa ne toliko pustili, da bi mi z našimi otroki imeli kaj jesti in bomo morali zdaj v potrebi in pomanjkanju od lakote umirati!« Na to govorjenje pa ne bodo sodniki nič glihe dali, ampak bodo še hudobnejši in bodo davke od njih terjali. Ljudstvo pa se ne bo dalo nič pregniti, ampak se bo močno vkup držalo in bo reklo: »Vi gospodje, dajte kaj za nas! Saj ste že veliko našega dela dobili in na­ brali. Mi nimamo zdaj nič dati in tudi nič nimamo.« Zdaj pa bodo velikaši nekaj teh mož v ječo dali. Ljudstvo bo pa vstalo in se bo krvava bitka začela, tako da bo veliko gospodov ob življenje prišlo. (Dulje.) 205