6 2minos t razkriva Dr, Angelo IvanČiČ, Amiragoški center Slovenije Pismenost na delovnem mestu POVZETEK Pismenost rta delovnem mestu postaja vse aktualnejša tako zaradi zahtev, ki jih pred zaposlene postavlja informacijska tehnologija, kakor tudi zaradi novih pristopov k upravljanju delovnega mestu. Pojem pismenosti ne vključuje več samo branja in pisanja, ampak tudi t. i. nove temeljne spretnosti in ključne kompetence, ki delavcem omogočajo, da sami upravljajo svoje clelo in prevzemajo odgovornost za izboljševanje produktivnosti ter doseganje organizacijskih ciljev. Zaradi velikega pomena, ki ga obdobje hiperkonkurence pripisuje podatkovno utemeljenemu odločanju, je raba spretnosti pismenosti pomaknjena tudi v središče upravljanja novega delovnega mesta. Pri tem pa kritiki opozarjajo na evidenco, ki kaze, da se tudi ob sodobnih modelih upravljanja v organizacijah še vedno ohranjajo odnosi kontrole in omejene avtonomije delavcev. V takšnem kontekstu imajo lahko celo enostavne aktivnosti pisanja in branja razširjene implikacije z,a delavce, kajti njihove pisane besede postajajo 'podatki' r procesu. Ključne besede: pismenost, funkcionalna pismenost, kadrovski viri, delovno mesto, temeljne spretnosti, človeški kapital, usposobljenost, izobraževanje UVOD Danes se na splošno privzema, da je pismenost kritični dejavnik pri podjetniški ¡11 individualni uspešnosti in gaje zato potrebno bistveno bolj upoštevati in razumeti. Pismenost je pomembna, ker vpliva na sposobnosti človeških potencialov, kar pa delodajalci odkrivajo šele v zadnjem i risu. Tako v Kanadi ugotavljajo, da višanje dosežene ravni pismenosti pri delu izboljšuje spodnjo mejo učinkovitosti in odpira priložnosti za poslovno in Od zaposlenih se ne zahteva več samo obvladovanja temeljnih ravni branja, pisanju in računanja, saj nove računalniško podprte tehnologije in Upravljalski sistemi zahtevajo intenzivnejše znanje na področju ravnanja z informacijami, sposobnost odločanja, komunikacijske spretnosti, sposobnost reševanja problemov in sposobnost učenja. poklicno uspešnost. V novi informacijski ekonomiji je sposobnost uporabe pismenosti pri obvladovanju informacij nujni pogoj za zaposlitev. Ta pa je povezana z boljšimi nagradami (dohodek, varnost delovnega mesta). Analitiki odkrivajo naraščajoče razhajanje med delovnimi mesti in kvalifikacijami zaposlenih (CERI 1992, str. 13). Problemu pismenosti na delovnem mestu namenjajo veliko pozornosti predvsem v Veliki Britaniji, ZDA, Kanadi in Avstraliji, Literatura kaže, da različni avtorji k vprašanju vlaganj v izobraževanje zaposlenih pristopajo z nasprotujočimi si vidiki. Medtem ko na splošno velja, da Še tako visoka vlaganja v tehnologijo brez ustreznega izobraževanja in usposabljanja delodajalcev in delavcev ne bodo omogočila optimalnega izkoriščanja vseh potencialov, kritiki tradicionalnih pristopov k izobraževanju zaposlenih opozarjajo na previdnost pri pojasnjevanju 2 2minos t razkriva povezanosti med ekonomsko uspešnostjo in pomanjkljivo usposobljenostjo delavcev. Tako O'Connor (1994, str. 5) opozarja, daje zavajajoče pripisovati krivdo za nizko produktivnost, večino industrijskih nesreč, slabo kakovost ali velik izmet in izgubljene zaposlitvene priložnosti pomanjkljivim temeljnim spretnostim. Izboljšanje temeljnih spretnosti ima lahko pomembno, vendar skromno vlogo pri razreševanju tovrstnih vprašanj. Nekateri avtorji označujejo utemeljevanje ekonomske krize s pomanjkljivo pismenostjo celo kot cinični» vladno akcijo, predvsem v vlogi odvračanja pozornosti od revščine in margin al izacije, ki vodila ne samo k nepismenosti, ampak tudi k slabi skrbi za zdravje, neustreznim bivalnim pogojem ipd. (Gowen, 1999). V zadnjem desetletju se je v razpravah o pismenosti na delovnem mestu odprlo kar nekaj novih vprašanj, najpomembnejša so povezana s konceptualizacijo pismenosti z vidika analize neskladij meti zahtevami delovnega mesta in dejanskimi sposobnostmi delovne sile. Prispevek povzema nekatere glavne poudarke, pri čemer se usmerja predvsem na spremembe pri organizaciji dela in upravljanju delovnega mesta, ki so tesno povezane z rabami pismenosti pri delu, in na nekatere kritične poglede o implikacijah, ki jih ima raba pismenosti v novih proizvodnih razmerah na preučevanje in učenje pismenosti na delovnem mestu. KONCEPT PISMENOSTI IN GOSPODARSKA KONKURENČNOST Darville (1999) ugotavlja, da je pismenost vedno konceptualni konstrukt. Za večino ljudi in celo za teoretike, kadar ti ne teoretizirajo, pa pismenost v glavnem ne obstaja - seveda pišemo in beremo. Konceptualna konstrukcija pismenosti pa vendarle postavlja branje in pisanje v druga- čen okvir. Pismenost zajema konkretno branje in pisanje, v konkretnem času in med konkretnimi drugimi. Zato je pri obravnavanju praktičnih primerov pismenosti koristno razlikovati dve ravni oziroma smeri: individualne bralne aktivnosti na eni ravni in smeri akcije, posredovane z branjem, na drugi ravni. Glede na to, da seje pojem pismenosti, kakor imenujemo sposobnost branja in pisanja, pojavil z industrijsko revolucijo in začetki masovne volilne demokracije, obstajajo nasprotja med popularnimi in prevladujočimi projekti pismenosti. Trenutno se demokratični projekt (dajanje prednosti zadovoljevanju človeških potreb in razvijanju Človeških potencialov) sooča s projektom konkurenčnosti (dajanje prednosti uporabi človeškega kapitala znotraj socialnih razmerij kapitala). Raziskovalci se različno identificirajo s tema projektoma. Konkurenčni in demokratični projekt se bojujeta vsak za svoj položaj v režimu pismenosti. Vsak poskuša umestiti svojo konstrukcijo pismenosti in znanj tako, da bi pritegnil pozornost politikov in načrtovalcev politik ter tako pridobil javne in druge vire. V sedanjih okoliščinah predstavljajo režim pismenosti in oblike znanj, ki mu služijo, pretežno prevladujoči projekt konkurenčnosti. Darville (1999, str. 275) ugotavlja, da koneept spretnosti pismenosti (angl. literacy skills) vstopa v režim pismenosti kot koncept, zasnovan tako, da upošteva državni in podjetniški upravIjalski aparat ter mu služi. V povezavi s projekti države in kapitala lahko prepoznamo dve obsežni praktični in diskur-zivni pričakovanji, relevantni za pismenost. Projekt kapitala je usmerjen na intenzivnejšo izrabo delovne sile, danes v kontekstu globalnih trgov, naraščajočo konkurenčnost Funkcionalna pismenost je temeljna spretnost 21 st Demokratični ali konkurenčni konstrukt pismenosti1 8 2minos t razkriva in stopnjo povračil za vlaganja. Delavci naj bi bili prilagodljivi, sposobni prehajati med različnimi nalogami, se prilagajali novim tehnologijam in oblikam organizacije dela, vse to pa je namenjeno povečanju pro- Eria od osrednjih nalog znanja v režimu pismenosti je njegova konstrukcija na način, ki je skladen z ekonomskimi in političnimi pooblastili za promocijo pismenosti. Znanje mora biti včlenjeno v povezave, ki služijo celovitemu upravljanju družbe - v diskurze, ki ne zadevajo samo ekonomije in konkurenčnosti ter človeških potencialov, ampak tudi izobraževanje otrok, državo blaginje ipd. duktivnosti in konkurenčnosti. Tudi projekt države pogosto zadeva nacionalno konkurenčnost.2 Koncepcije, ki podpirajo ta interes, obravnavajo ljudi in njihove sposobnosti kot človeški kapital in v sodobni menedžerski terminologiji kot človeške vire. Avtorji opozarjajo, da poskuša v nasprotju s projektom konkurenčnosti projekt demokratične kulture in politike - ne glede na to, kje se oblikuje - spodbujati razvoj družbe na način, ki ne služi zadovoljevanju potreb trga, temveč človeškim potrebam in razvoju človeških zmogljivosti. Trenutno v vsaki razpravi, ki zadeva razvoj konkurenčnosti, podporniki demokratičnega koncepta sprašujejo, kaj je z razvojem sposobnosti, ki bodo ljudem omogočale nadzorovati to, kar delajo (Gindin, 1998). Na področju pismenosti odraslih pomeni demokratično delo razvoj tako spretnosti kakor tudi priložnosti za branje in pisanje. Demokratično znanje pismenosti ima svoje lastne artikulacije in povezave s praktičnim znanjem branja in pisanja, tekstov in njihovega mesta v akciji. POJEM IN OPREDELITVE PISMENOSTI Pojem pismenosti danes obsega precej široko paleto različnih pomenov. Nekateri ostajajo blizu zgodnjim konotativnim in denotativnim asociacijam, kot je npr. trajen razvoj temeljne, funkcionalne in kompenzacijske (angl. remedial) pismenosti. Drugi pa se širijo in vključujejo zahtevnejše analize, abstrakcije, manipulacijo s simboli ter teoretično znanje in aplikacijo. Pri zadnjih gre za t. f. pismenosti višjega reda v matematiki, naravoslovju in tehnologiji. Povezane so z zasukom izobraževanja od temeljnega k odličnosti - kjer je odličnost definirana z višjimi ravnmi in standardi dosežkov z močnim poudarkom na metaravneh razumevanja in dojemanja. Ta poudarek se pojavlja 9 povsod v trenutnih diskurzivnih konstrukcijah pismenosti. Lankshear (1998) navaja naslednjo tipologijo prevladujočih uradnih konstrukcij pismenosti za države, kot je Velika Britanija: ■ Vzdrževanje temeljev - oživljanje spretnosti, ki so nujne za temeljno vključevanje v družbo. Pismenost kot obvladovanje temeljev za vkodiranje in dekodiranje ima dvoumen položaj v reformnih diskurzih. Po eni strani velja prepričanje, da preživetvena raven kompetenc branja in pisanja ni več dovolj za učinkovito sodelovanje v glavnih ekonomskih in soeialnih tokovih. Po drugi strani pa se empattčno sprejema, da integracija v javno Življenje zahteva vsaj sposobnost uporabe tekstov, s katerimi se srečujemo v vsakdanjih situacijah. V ZDA je temeljna pismenost odraslih definirana kot temeljne funkcionalne kompetence (angl. lile skUls), ki bi jih morali obvladati vsi odrasli. Sestavljajo jih sposobnosti za uspešno opravljanje specifičnih nalog v kontekstu dela, družine in drugih realnih življenjskih situacij. Medtem ko so temeljne kompetence, namenjene šolajoči mladini, bolj povezane z obvladovanjem posplošenih tehnik in konceptov, ki naj bi predstavljali gradbene bloke za nadaljnje izobraževanje -dekontekstualizirana orodja, ki služijo kol sredstvo za osvajanje vsebin iti spretnosti višjega reda se zdi, da je pri odraslih drugače. Kompetenca temeljne in funkcionalne pismenosti pri odraslih je povezana predvsem z reševanjem tekočih nalog, ki so končni cilj in so neposredno ali funkcionalno povezane z dnevnimi potrebami preživetja. • Nove temeljno spretnosti - uveljavilo seje spoznanje, da "stare" temeljne spretnosti ne zadostujejo več za učinkovito udeležbo v sodobnih družbah. Kvalitativni premiki v družbenih praksah, povezani ž različnimi vrstami prehajanj, naj bi terjali mnogo bolj razvite abstraktne simboličro-logične sposobnosti, kot so bile potrebne v preteklosti. Nekateri to vidijo kol posplošeni premik proti metaravni modusa. operandi, ki se kaže v tem, da se kot norma poudarjajo spretnosti višjega reda. Kot lahko pričakujemo, jc konkretno utelešenje konstruk-lov, kot so nove temeljne spretnosti, največkrat povezano s sodobnim delovnim mestom: z njegovimi zahtevami po tim-skem delu, samousmerjanju in prevzemanju odgovornosti na ravni delovne organizacije za učinkovitost in konkurenčnost (sposobnost inoviranja, vzdrževanja kakovosti, stalnega izboljševanja ...). Novo delovno mesto zahteva več kot samo temeljno branje, pisanje in računanje. Povprašuje po delavcih z "razmišljajočimi" spretnostmi, s sposobnostjo obvladovanja novega znanja na delovnem mestu.' Elitna pismenost - predstavlja jo znanstvena, tehnološka in simbolna pismenost višjega reda. V jedru diskurza reforme "izobraževanja za odličnost" sta dve glavni prepričanji: (a) da mora poosnovnošolsko izobraževanje poudarjati akademsko učenje in (b) da bi se morala zahtevnost standardov akademskih predmetov močno povečati. Pod elitno pismenostjo razumemo visoko raven obvladovanja "jezikov" in "literature" posameznih predmetov ali disciplin. Jezik nekega akademskega predmeta ali discipline sta pravzaprav logika in proces preučevanja v tem polju; sestavljajo ga specializirani koncepti, teksti in postopki, ki jih uporablja to polje. Obvladovanje jezika in literature polja preučevanja omogoča kritiko, izboljšave, variacijc, diverzifikacijo ipd. To je v glav- Pismenost vsebuje široko paleto raz-pomenov, Nove in stare temeljne spretnosti. 10 2minos t razkriva Doba elitne pismenosti in delavcev znanja. nem pismenost, ki jo R, Reich (1992) imenuje simbolna analiza in R Drucker (1993) delo znanja. Pri tem se srečujemo tudi s pojmom delavec znanja (angi. knowledge worker). Drouin (1990, str. 52) meni, da resnična poindustrijska revolucija ni storitvena revolucija, ampak možganska, v kateri se "vrednost redkeje ustvarja z izurjenimi rokami kakor z izurjenimi možgani". Kritična dimenzija dela znanja se vse bolj, če ne že izključno, vrednoti v terminih dodane vrednosti ekonomskega potenciala. • Pismenost v tujem jeziku, ki omogoča usposobljenost za globalno delovanje. Ekonomski motivi vse bolj nadomeščajo humani stične utemeljitve (kulturna, izobrazbena in intelektualna obogatitev skupnosti, premagovanje kulturnih razlik), potrebe po obvladovanju tujega jezika. Tu sta pomembna predvsem dva dejavnika: (a) da so se partnerji v ekonomski menjavi (trgovini) bistveno spremenili, in (b) po eni strani intenzivna konkurenca na trgu, ki sili k osvajanju novih trgov v mednarodnem prostoru, in po drugi strani globalizaeija proizvodnje. V pogojih vse močnejše konkurence postajajo vse pomembnejši konkurenčni dejavniki prodaja, informiranje in vzdrževanje v jeziku strank oziroma kupcev po opravljeni prodaji. PISMENOST IN "NOVO" DELOVNO MESTO Lankshear (1998) na podlagi analize literature o pismenosti na delovnem mestu v Kanadi, ZDA, Veliki Britaniji, Avstraliji in Novi Zelandiji ugotavlja, da ta v povezavi s sodobnimi spremembami v organizacijski teoriji in praksi odraža tri obsežne poglede, ki se pogosto prekrivajo ali pa se avtorji s posameznimi pogledi le delno strinjajo: * funkcionalni pogled - pismenost se razume kot skupek merljivih tehničnih spretnosti, za katere lahko rečemo, da jih ljudje že ali pa se ne obvfadajo. Te so tipično ozko in funkcionalno usmerjene in povezane z osnovno ravnijo kvalifikacij ali osnovnim izobraževanjem. Pismenost se obravnava kot sredstvo, s katerim lahko organizacije in država izboljšujejo svojo konkurenčnost. Nizki dosežki pismenosti in neustrezno Šolstvo se običajno krivita z.a slab položaj države v globalnem konkurenčnem prostoru. Ocenjuje se razkorak med delovnimi mesti in delavci, ki se ga poskuša zmanjševati; • liberalni pogled - pismenost ni obravnavana zgolj kot niz nujnih spretnosti za izvajanje nalog. Upošteva učni kontekst, delavcev pa ne krivi za njihove izobrazbene primanjkljaje. Po tem pojmovanju ha delavčeve spretnosti pismenosti vplivajo komunikacijski sistem, odnos ključnega osebja in raven demokratizacije delovnega mesta. Predpostavlja se, da so interesi upravnih struktur, sindikatov in delavcev ter izobraževalni interesi združljivi. Delavce se spodbuja, da prispevajo k razvoju kurikuluma, izobraževalni programi pa se dopolnjujejo (ako, da zajemajo tudi posebne interese in pismenost, ki se uporablja izven delovnega mesta; ■ radikalni/kritični pogled - utemeljuje, da je "prava" pismenost kar pismenost za aktivno državljanstvo in ima neizbežno politično dimenzijo. "Prava" pismenost je vpeta v socialno in kulturno prakso in ni zgolj tehnološkega značaja. Bili pismen pomeni stalno "brati" svet okoli sebe (razumeti socialne, kulturne in politične vidike), ga pisati in predelovati ter s tem preoblikovati svoj odnos do njega (Frcire in Macedo, 1987). Interesi menedžmenta in delavcev se pogosto pomembno razlikujejo in jih ni mogoče vedno združili. 6 2minos t razkriva Po mnenja analitikov se mora kakršnakoli razprava o literaturi, ki zadeva razvoj pismenosti na delovnem mestu, začeti s pogledom na globalni ekonomski kontekst, v katerem potekajo ti napori. Od 1960-i h let dalje se Zali o d vse bolj srečuje s konkurenco razvijajočih se industrijskih gospodarstev, kot so japonsko, korejsko in kitajsko, ki zaradi obsežnega bazena poceni delovne sile lahko proizvajajo ceneje. Literatura s področja upravljanja govori o tem,