Poštnina plačana v gotovini Sped. in abbon. postale - II Gruppo 70 W Katoliški UREDNIŠTVO IN UPRAVA: 34170 Gorica, Riva Piazzutta, 18 - Tel. 83-177 PODUREDNIŠTVO: 34135 Trst, Vicolo delle Rose, 7 - Tel. 414646 Polletna naročnina..............L 2.000 Letna naročnina ................L 4.000 Letna inozemstvo................L 5.000 Poštno čekovni račun: štev. 24/12410 m sv Leto XXVI. - Štev. 33 (1315) Gorica - četrtek, 22. avgusta 1974 - Trst Posamezna številka L 100 Neofašizem in Slovenci v Italiji Kongres Cerkve v stiski Ljubljansko »Delo« je po atentatu na brzec »Italicus«, ki je pretresel vso Italijo in imel velik odmev tudi v svetu, zapisalo, da je Italija dejansko že v državljanski vojni, čeprav se državljani tega še ne zavedajo... Težko je reči, ali je trditev dopisnika »Dela« pretirana oz. pesimistična ali pa objektivno utemeljena z ozirom na dejstvo, da v Italiji pokajo bombe in sejejo smrt že skoro desetletje, pravih krivcev pa ni skoro nikjer za zapahi. Po vsakem atentatu aretira policija nekaj osumljencev, ki jih je potem prisiljena izpustiti zaradi pomanjkanja dokazov ali pa se vršijo procesi in končajo navadno z oprostilnimi razsodbami. Dejansko tu nekaj ni v redu in če v kateri koU državi nekaj ni v redu, predvsem ko gre za take stvari, potem si ni pričakovati drugega kot nered, anarhijo, zločinstvo, atentate, umore, konec demokratičnega reda, kar si seveda želijo vsi tisti (v Italiji fašisti in komunisti), ki jim je predvsem za revolucijo in spremembo sistema in jim je samo za to, da zlepa ali zgrda pridejo na oblast ter zrušijo obstoječi sistem. Demokratični Slovenci smo bili v vsej povojni dobi kritični do strank, ki so v Italiji na oblasti in vedno smo bili jasni v svojih zahtevah, v svojem demokratičnem boju za naše narodnostne pravice. Tako bomo nepopustljivi v svojih demokratičnih zahtevah tudi v bodoče, dokler ne bodo vse naše narodne, jezikoslovne, gospodarske pravice izvedene v duhu demokratične ustave, kateri smo tudi mi pomagali k življenju. Pri tem našem boju pa se stalno zavedamo, da bomo le v demokratičnem sistemu, to je v sedanjem sistemu mogli živeti in se kot narod razvijati. Vsaka diktatura bi za nas pomenila ponovno trpljenje. Fašizem bi nas uničil ali vsaj hotel uničiti kot narodno skupnost, komunizem bi nas pa uničil kot zagovornike pristne demokracije, svobode in resničnega miru. Kot je pač to storil povsod, kamor je prišel na oblast. Dovolj je, če preberemo Otočje Gulag Aleksandra Solženicina, pa se bomo prepričali, kako zna komunizem braniti delovno ljudstvo... Sicer pa smo Slovenci komunistično roko prav dobro izkusili na sebi v letu 1945. Zato smo Slovenci v Italiji danes ponovno v skrbi za svoj obstoj in nemoteno življenje. Fašistične bombe ne pokajo namreč samo v notranjosti države, ampak tudi v naši sredi. Bomba pri Sv. Ivanu v Trstu je bila jasen dokaz, da smo fašizmu ravno tako trn v peti, kot smo to bili po letu 1920. V teh tragičnih dneh je prav, da se kot pripadniki slovenskega naroda vprašamo, kako je danes in kako bo z nami v bodočnosti, ali bomo res morali skozi novo Kalvarijo trpljenja, ali nam je res ponovno trpeti v državi, ki ni sposobna ceniti de-niokracije in svobode, saj nje državljani v obdobju 50 let znova silijo v diktaturo. Bodo morali ponovno umirati naši Bratuži, Kosi, Tomažiči, Bidovci, Valenčiči? Ali nismo kot narod v zamejstvu prenesli dovolj žrtev, da bi morali še enkrat v boj? Ali je dopustno, da grozi neki narodiu skupnosti v Evropi novo trpljenje, ko se še stare rane niso zacelile? Naša dolžnost Je o tem razmisliti in napraviti vse, kar je v naših močeh, da ne bomo zopet padli Pod fašistično strahovlado. fašizem prevzame prvič oblast Naš starejši rod iz lastnih izkušenj ve, kako se je fašizem po prvi svetovni vojni dokopal do oblasti. Tudi zaradi napak, ki jih je delala levica, ki se je šla demagogijo namesto konstruktivne obrambe svobode hi demokracije! V politični, socialni, ekonomski in sindikalni zmedi in zdrahi je val pahnil na površje diktatorja, ki ga slovenski narod ne bo mogel nikdar pozabiti: preveč globoke rane mu je zadal Be-nito Mussolini, da se ne bi danes zamejski Slovenec stresel ob tem imenu! Začeli so se organizirani škvadristični napadi na naše ljudi in organizacije, zapirali so nam šole, prepovedaU so nam besedo v javnosti hi v cerkvi; umakniti smo se morali v svoje domove, kamor so nas hodili iskat, napadat in morit. Naš narod je moral darovati svoje najboljše sinove, dokler se ni z zavezniki dvignil zoper fašističnega in nacističnega krvoloka in slavno zmagal! Bili smo prepričani, da ne bo naš narod nikdar več šel skozi tako trpljenje, da ne bo nikdar več moral okusiti niti kanca fašističnega gorja! Toda ni še minilo trideset let po končani vojni, ko v Italiji neofašizem zopet preti, grozi, mori... Eksplodirale in morile so bombe v Milanu, Brescii, Trstu, Bologni... Bosta oblast in policija ustavili zločinske roke, ali pa bo fašizem vedno bolj samozavestno dvigal svojo divjaško glavo? FAŠIZEM ZOPET NA POHODU NA OBLAST? In tu se moramo vprašati: je fašizem v ItaUji zopet pred tem, da prevzame oblast? Ce primerjamo današnje stanje s tistim po prvi svetovni vojni, ki je fašizem pripeljalo na oblast, lahko ugotovimo, da dela danes oblast, posebej pa politična ravno take napake, kot jih je delala po letu 1920. Levica se gre demagogijo, posebej neodgovorni so pri tem italijanski socialisti, ki bi radi bili hkrati na oblasti in v opoziciji povezani s komunisti, ki bi radi ustregli vsaki muhasti zahtevi italijanskih sindikatov, ki bi radi skratka bili povsod prisotni, v bistvu pa niso nikjer, ker je pred njimi in za njimi ena sama praznina, nevarna praznina. Komunisti, to je treba le priznati, so nekoliko bolj resni od socialistov v političnem delovanju, sledijo pa stalno enemu samemu cilju: priti v eni ali drugi obliki na oblast in potem uvesti svojo diktaturo, rdečo diktaturo! Obe levičarski stranki dajeta za vsak nič potuho sindikatom in krijeta njihove zahteve, kar je privedlo do velikih socialnih nemirov in reakcije s strani konservativnih krogov, bega denarja v tujino, ekonomske krize itd. Obe levičarski stranki stalno govorita o antifašizmu, a zasledujeta pri tem le svoje ožje strankarske cilje. Polna usta antifašizma so jih, dejansko pa proti rastočemu fašističnemu valu ne napravita ničesar, nasprotno: pomagata mu celo! (nadaljevanje na 2. strani) Stiska Cerkve v Litvi Litva je katoliška pokrajina v Sovjetski zvezi, kjer je versko življenje globoko zasidrano v ljudstvu. Je pa vedno polno težav: duhovnikom je prepovedano učiti verouk otroke in mladino, pa tudi sicer so jim oblasti vedno za petami. Kot poroča »Kronika kat. Cerkve v Litvi« je Svet za verske zadeve dal litvanskim škofom ukaz, da v avgustu duhovniki ne smejo deliti sv. obhajila v cerkvah zaradi žetve. Pri vernikih je to povzročilo mnogo ogorčenja. Prav tako oblasti ovirajo farna praznovanja. V župniji Ratniče, kamor pride vsako leto na dan farnega praznika na ti-toče vernikov, so letos policijske oblasti zabeležile imena lastnikov avtomobilov, vozila kolhozov zavrnile in voznike naznanile, da zlorabljajo skupno lastn:no in podobno. Prodajalcem nabožnih predmetov so njih blago zaplenili, župnika pa klicali na odgovor pod obtožbo, da je delal javno propagando. Žalitev za uboge Škofje na Madagaskarju so sklenili, da za sveto leto ne bodo organizirali romanja v Rim. Svojo odločitev utemeljujejo, da bi bilo drago romanje v Rim žalitev za vse uboga, ki se borijo za košček vsakdanjega kruha. Svojo odločitev in utemeljitev so že sporočili sv. očetu. Letos se je vršil že štiriindvaj-setič. Bil je kot prejšnja leta v Konigsteinu pri Frankfurtu in sicer v dneh od 25. do 28. julija. Odprl in vodil ga je škof Hansen iz Hildesheima. Prišlo je 280 zastopnikov 21 narodov, ki imajo komunistične režime. Slovence so zastopali trije izseljenski duhovniki. Na letošnjem kongresu je bila v pretresu tema: humanizem, marksizem in krščanstvo. Tako marksizem kot krščanstvo nastopata kot pobornika pravega in pristnega humanizma. Predavatelji so skušali dati odgovor na vprašanje, ali je krščanstvo dovolj močna alternativa marksizmu. Predavatelji so bili mladi, nekateri so se celo šolali v Rusiji. ČLOVEK V MARKSIZMU IN KRŠČANSTVU Prvi je govoril prof. dr. J. Splett iz Frankfurta o tem, kaj je človek v marksizmu in krščanstvu. Za krščanstvo je vprašanje o človeku vprašanje o Bogu, ki je končni smisel človeka. Krščanstvo Boga približa človeku po Jezusu Kristusu. Humanizem, kot ga uči marksizem, pa zanika krščansko idejo o človeku. Za marksizem je vsaka vera utvara, zato je do vernih ljudi nestrpen in napadalen. Prav zato je njegov humanizem sebičen, neiskren in dvomljive vrednosti. O vrednosti človeka v socialistični družbi je govoril dr. M. Spiecker iz Kolna. Po socialistični filozofiji je človek zgolj tostransko bitje. Človek ima polno pravico do eksistence le, če se slepo podredi partiji in dela za »družbeno nujnost«, tj. za gradnjo socializma. Človeka je treba odtrgati od nadnaravnosti in ga mobilizirati za cilje, ki jih določi partija. Človek, ki se temu ne podredi, ostane brez pravic, družba ga izključi iz svoje srede in mu tudi zanika mesto v zgodovini človeštva. SREDSTVA OBVEŠČANJA V SLUŽBI MARKSIZMA Dr. P. Rott iz Mtinchna je predaval o množičnih sredstvih obveščanja v Sovjetski zvezi. Že Lenin je odstranil svobodo mišljenja v tisku. Stalin je nasilje, s katerim je začel Lenin, organiziral in razširil. Obveščevalna sredstva so postala orodje partijske volje, vodene od zgoraj. Odjuga po Stalinovi smrti je zmehčala prisilne jopiče, tudi obsodba osebnega kulta je prinesla nekaj upanja. Tako se je med razumniki pojavila opozicija, ki je začela s protesti. Že leta 1966, še bolj pa leta 1968 je bila spet nataknjena uzda. Pojav »praške pomladi«, ko je Dubček dovolil svobodo mišljenja in izražanja, je sovjetske voditelje šokiral. Cenzura nad obveščevalnimi sredstvi je bila okrepljena; ponovno se je začelo govoriti o nevzdržnosti meščanske ideologije in meščanskega družbenega reda, ki da ju ni mogoče vskladiti s socializmom. Tako so obveščevalna sredstva dobila statično, protirevolucionarno poslanstvo, ki naj zabrani in prepreči vsako spremembo v sedanji socialistični družbi. Državljanom je prepovedano govoriti o stvareh, ki lahko partiji škodujejo. OSVEŠČENJE INTELIGENCE C. I. Gerstenmaier iz Oberwin-terja je govorila o osveščen ju inteligence v Rusiji. Boj se je začel sredi prejšnjega desetletja. Rojstvo gibanja za človeške pravice v Sovjetski zvezi je sprožil proces zoper pisatelja Daniela in Sinajev-skega leta 1966. Ko so oblastniki na proteste razumnikov odgovorih z novimi procesi, je kulturna opozicija prešla v politično. Niso se postavili proti ustavi, temveč zahtevajo, da se ustavo spoštuje, saj je v njej uzakonjena tudi svoboda mišljenja in ravnanja. Terjajo pravično državo, zato odklanjajo nasilje in se navdušujejo za parlamentarno demokracijo. Širokih ljudskih množic še niso zajeli. Zdi se, da se tudi bolj malo trudijo za to. Radi pa poudarjajo, da govorijo v imenu milijonov brezpravnih, preganjanih in umorjenih. Režim seveda ni zmožen voditi debate z njimi, zato odgovarja na obtožbe s silo. Zadnji dve leti je povečal svoj pritisk, političnih zapornikov je vedno več, čeprav nekatere izženejo kot se je to primerilo Solženicinu. Želijo si več podpore s strani Zapada. Njegovo zadržanje lahko zelo vpliva na razvoj v Sovjetski zvezi. KRŠČANSTVO DAJE HUMANIZMU POLNOST Zadnje predavanje je imel Avgust Vanistendael, glavni tajnik ** ■, ...J L. L— _________* Mednarodne delovne družbe za socialni ekonomski razvoj (CIOSE) iz Bruslja. Govoril je o tem, ali je krščanstvo alternativa marksističnemu humanizmu. Humanizem ni le neko kulturno izročilo o svobodi, temveč je dediščina grške kulture in krščanstva, ki sta dala pečat Zapadu. Humanizem, ki ne priznava moralnih smernic, ne more biti za daljšo dobo osnova pravičnega in miroljubnega sožitja tako med posamezniki kot med narodi. Le oni, ki priznavajo nadnaravno resničnost, lahko uspešno gradijo humanistično moralo. Krščanstvo je edino verstvo, ki v sami osnovi priznava enakost ljudi. Vse je ustvaril isti Bog, vsi so bili odrešeni po Kristusu in vsi so poklicani k poveličanju. Vsi so zato enaki in zaslužijo enako spoštovanje. Zato krščanstvo ni alternativa humanizmu, pač pa ga vodi do polnosti. Zato ga je treba doživeti avtentično in resnično po besedah: »Pošlji svojega Duha in prerojeni bomo in prenovil boš obličje zemlje!« Ves kongres je izzvenel v teh besedah. O njih je bilo govora pri vsakdanji sv. maši in premišljevanjih. Ni bilo letos kake posebne skupne ekumenske pobožnosti, pač pa je prišla do izraza služba božje besede, zastopniki narodov pa so vsi prosili za Duha, ki naj bi razsvetlil vse. I. KUNSTELJ (Vsa predavanja bodo izšla v knjigi, ki se naroča na naslov: Haus der Begegnung, 624 Konigstein in Taunus, W. Deutschland. Kri se na Cipru razliva naprej Čeprav je Grkov na Cipru štiri petine, pa jim zaradi turškega vdora na otok kaj slaba prede. Prepuščeni so lastnim silam; Sev. Amerika očitno simpatizira s Turki, vsaj nasprotuje jim ne v njih napredovanju, grška vlada v Atenah pa je do sedaj le s protesti skušala pomagati rojakom na otoku. Ker se Sev. Amerika ni dovolj zavzela za ciprske Grke in ni pritisnila učinkovito na turško vlado, da ustavi vojaške akcije, se je vlada v Atenah odločila za oster ukrep. Sklenila je umakniti svoje vojaške enote iz severnoatlantskega pakta. S tem so prizadete zlasti ZDA, ki imajo na grških tleh več oporišč in jih bodo morale v doglednem času izprazniti. Medtem so propadla v Ženevi tudi pogajanja med Grčijo, Turčijo in Vel. Britanijo glede bodoče ureditve Cipra. Krivdo za neuspeh pogajanj nosijo zlasti Turki, saj so že naprej postavili pogoje, ki bi jih morala vlada v Atenah sprejeti. Otok naj bi imel federativno ureditev, z drugo besedo, razdeljen naj bi bil v dva dela, grškega in turškega. Turško prebivalstvo z vsega otoka naj bi se preselilo v njim dodeljeni del in imelo tam popolno samoupravo. Grki pa zagovarjajo celovitost in nedeljivost Cipra. To jim tudi hodi bolj prav, saj imajo na ta način v rokah vse vzvode oblasti, Turki pa bi še naprej ostali manjšina na otoku. Takoj ko so bila ženevska pogajanja prekinjena, so turške čete spet stopile v akcijo. Mimo glavnega mesta Nikozije so prodrle do pristanišča Famaguste na južno-vzhodni strani otoka. Tako je otok sedaj presekan na dvoje. Sevemovzhodni del naj bi po turških načrtih postal ozemlje za turško manjšino. Vse to samovoljno turško postopanje je naravno sprožilo reakcijo med grškim prebivalstvom na otoku. Med protestno akcijo, ki se je je udeležilo več kot 10.000 ciprskih Grkov in v kateri so nosili napise »Kissinger morilec«, je bil ubit v Nikoziji 53-letni poslanik ZDA na Cipru Rodger Davies. Da ta umor ne bo ravno prispeval k pomiritvi med sprtima stranema, je jasno, pa tudi ZDA bodo še bolj hladno gledale na zahteve ciprskih Grkov. 2rtev nesmiselne vojne so postali tudi trije avstrijski vojaki, člani varnostnih sil OZN. Neko turško letalo je pretekli teden napadlo vozilo, v katerem so bili ti trije vojaki, čeprav je nosilo jasne znake OZN. Avstrijska vlada je zaradi tega vložila oster protest pri turški vladi v Ankari. Medtem pa je grška vlada v Nikoziji objavila obračun žrtev, ki so jih utrpeli ciprski Grki od začetka spopadov: po začasnih podatkih gre za okrog 4.000 mrtvih in 12.000 ranjenih, ki so bodisi iz civilnih vrst ali pa pripadajo ciprski narodni gardi. Ves razvoj na Cipru gre v vedno večje prelivanje krvi. Samo velesile bi ga lahko ustavile, te pa imajo zaenkrat interes, da gre spopad naprej. Očitno je tako ZDA in Vel. Britaniji na tem, da se otok razdeli na dva dela. S tem bo njihov vpliv postal na otoku močnejši, saj bo Ciper prenehal biti nevezana država kot je bil pod nadškofom Makariosom. Cene so porasle za 20 % v enem letu Statistični urad je objavil podatke o gibanju cen za mesec julij. Draginja je v enem mesecu zrastla za 2,4%, v primeri z julijem 1973 pa za skoro 20%. Ce pa vzamemo za primerjavo leto 1970, so cene po-rastle za skoro 50%. K porastu cen v zadnjem letu so prispevali: hrana 16%, obleka 17,5%, elektrika in goriva 41%, stanovanja 4%, razne usluge 26%. Inflacija oziroma porast cen v raznih evropskih državah v juniju letos: Jugoslavija 3,6%, Italija 2,4%, Belgija 1,4%, Francija 1,1%, Nemčija 0,8%, Norveška 0,7%, Švica 0,5%, Holandska 0,4%. Draginja torej najbolj narašča v Jugoslaviji in Italiji, najmanj v Švici in Holandski. Mašiiem in Slovenci Največji sin, ki ga je rodila Goriška — papeži in cesarji so ga proslavljali — je nedvomno prvi goriški knezonadškof Karel Attems. V oporoki, naslovljeni malo pred smrtjo (f 18. 2.1774) vernikom svoje prostrane škofije, ki se je tedaj raztezala prek celotnega slovenskega ozemlja, je zapisal: »Pastores animarum patres populo-ruin! - Dušni pastirji so očetje narodov!« Izrazite besede za veliko zgodovinsko resnico! Ce so te besede veljale za koga, so veljale za primorske Slovence, ki so se kot narod rodili v naročju Cerkve in se od nje naučili slovensko pravilno govoriti in peti, moliti in živeti. POSLANSTVO MANJŠINSKIH DUHOVNIKOV Ce je življenjska pol vseh duhovnikov težka in odgovorna, je poslanstvo duhovnikov narodnih manjšin neprimerno zahtevnejše, ker morajo reševati ne samo vero, ampak tudi narodnost svojega ljudstva. Manjšinski duhovniki so v prvi vrsti božji služabniki, zadolženi, da širijo božjo čast in zveiičanje duš. A takoj nato so varuhi narodnih vrednot svojih vernikov. Ker so vzeti »iz ljudstva« in postavljeni »za ljudstvo«, morajo posvečevati to, kar ljudstvo je in ima, narodno bit in narodni lik, narodno dušo in narodni obstoj. Ker je narod organska celota ali narodno telo, smemo govoriti tudi o »narodni duši«, to je o tistem notranjem oživljajočem počelu ali geniju, ki druži ljudsko množico v enotno zavestno narodno občestvo, ter o bogati dediščini duha, vrednot in kulture, ki si jo je narod v stoletjih ustvaril. Pri velikih narodih, ki živijo znotraj lastnih držav in niso narodno ogroženi, narodno poslanstvo duhovnikov, in še posebej v kolikor je narodnoobrambnega značaja, ne izstopa in ostaja zastrto; pri narodnih manjšinah pa, katerih vrednote in celo sam obstoj so v stalni nevarnosti, je narodnoobrambno delo duhovnikov čedalje bolj vidno in vznemirljivo očitno. Pod Avstrijo so dunajske in pod Italijo fašistične oblasti neštetokrat očitale slovenskim duhovnikom, da so narodno zagrizeni in nestrpni in da netijo v ljudstvu narodno pretiranost. V resnici ni šlo ne za zagrizenost in ne za pretiranost, pač pa za božjo voljo in ukaz razuma in vesti, da ščitijo obstoj in dostojanstvo človeka in človeških naravnih skupnosti, ki imajo prav tako kot vsak posameznik pravico do lastnega življenja. STORILI SO SVOJO DOLŽNOST Primorska duhovščina je stalno vršila svojo poklicno in narodno dolžnost. Oglejska Cerkev je v duhu vesoljne Kristusove ljubezni in Pavlovega nauka o enakopravnosti vseh narodov nudila duhovno oskrbo v jezikih vseh ljudstev, ki so spadala pod prostrano oglejsko škofijo. Tako je patriarh Fr. Barbaro na sinodi v Gorici leta 1602 odredil, naj duhovniki zbirajo otroke v nedeljskih šolah in jim v materinščini razlagajo krščanski nauk; vernikom naj ob nedeljah spregovorijo v domačem jeziku in naj skupaj z njimi molijo očenaš, angelski pozdrav, vero, 10 božjih zapovedi in še druge molitve. Prvi goriški nadškof K. Attems (1752-74) je na pastoralnih vizitacijah po slovenskih župnijah govoril slovenski in njegov naslednik Rudolf Edling (1774-84) je ob nedeljah popoldne v goriški stolnici osebno razlagal krščanski nauk v slovenskem jeziku. S šempeterskim dekanom Andrejem Lav-rinoin (f 24. 4.1808) in generalnim vikarjem Jožefom Križmanom (t 10.11. 1814) se je na Goriškem začelo narodno buditeljsko delo. Pri tem so se odlikovali Valentin Stanič In Matija Vertovc, Jožef Stibil in Štefan Kociančič, Josip Furlani in Andrej Marušič; na Tržaškem pa so isto poslanstvo opravili škofa Matevž Ravnikar in Jernej Legat ter narodna buditelja Aleš Peter in Franjo Ravnik in di-ugi, ki so za ceno osebnih žrtev in neumorne dejavnosti sodelovali pri narodni prebuditvi, pri odpiranju slovenskih osnovnih šol in pri samostojnem književnem delu. Na narodnokulturni podlagi, ki so jo ti buditelji postavili, je po marčnih dogodkih leta 1848 potekala borba za priznanje narodne samobitnosti primorskih Slovencev in za dosego vseh pravic v javnem življenju. A tudi v razdobju čitalnic in taborov, jezikovnih bojev v deželnem in državnem zboru, snovanja šolstva, društev, časopisov, posojilnic in zadrug so duhovniki močno podpirali delo svetnih izobražencev ali celo prispevali odločilni delež. Kultura, družbeno gospodarska in politična zgodovina primorskih Slovencev ne more Iti preko duhovniških osebnosti, kot so bili: pesnik Simon Gregorčič, politik Anton Gregorčič, mislec Anton Mahnič, socialna delavca Josip in Andrej Pavlica, Virgit sceK, josip Ličan, Ivan Trinko, Ja-koo Ukmar in končno nadškof F. B. Sedej. Poslanstvo manjšinskih duhovnikov v službi versKih in narodnih vrednot se je prav na poseben način izkazalo v času fašizma. Ko je bila celotna slovanska manjšina v Italiji obsojena na narodno smrt in ko so zaradi brezsrčnega zatiranja, zastraševanja in obsojanja na konfinacijo, ječe in smrt odpovedale ostale osebnosti, združbe in stranke, je sredi ljudstva ostala euinole duhovščina. POSLANSTVO ZAMEJSKIH DUHOVNIKOV IZČRPANO? Druga svetovna vojna je močno spremenila zunanje obličje primorske dežele in notranji Uk primorskega človeka. Slovenska manjšina, ki je ostala pod Italijo, je izšla iz vojne vihre duhovno razklana, poulično razbita, ideološko zmedena, versko in nravno hudo prizadeta. Kmalu zatem so nastopili novi časi, ki so v temeljih spremeniU svet, življenje in samega človeka. Manjšinski duhovniki so v duhu papeža Janeza XXIII. in vatikanskega cerkvenega zbora začeU z delom za posodobitev verskega življenja in duhovno preobrazbo zamejskih Slovencev. V novem ozračju demokratične Italije, ko je odpadlo načrtno odklonilno in sovražno razpoloženje do slovenske manjšine, in še zlasti po nauku Cerkve, da imajo vsi ljudje enako dostojanstvo, so dosegli na verskem področju pravico do celotne duhovne oskrbe v lastnem jeziku in pri notranji cerkveni uredbi sorazmerno slovensko prisotnost. Toda prav zdaj, ko so dani pogoji, da bi se krščansko življenje pri Slovencih v Italiji lahko poglobilo in posodobilo, s strahom ugotavljamo, kako je sekularizacija že zastrupila versko zavest našega ljudstva in kako zdaj še sama manjšinska duhovščina stopa v krizo obstoja. Ne gre za kako osebno krizo vere, nravnosti ali avtoritete tega ali onega duhovnika, marveč za globoko krizo duhovništva, ki jo doživlja celotna slovenska manjšina v Italiji. Kaže, kakor da bi Slovenci v zamejstvu izgubili smisel za pomen duhovništva in kakor da so se že odpovedali poslanstvu manjšinskih duhovnikov. Zamejski duhovniki, ki se čutimo pred Bogom in zgodovino odgovorni za usodo svojega ljudstva, smo zato dolžni stopiti pred celotno slovensko skupnost v Italiji in spregovoriti jasno in nedvoumno besedo, nakar naj vsakdo s čutom težke odgovornosti potegne svoje zaključke. Očetje in matere, sodite, da ni več potrebno, da bi se slovenski duhovniki še nadalje ukvarjali z versko in nravno vzgojo vaših otrok in mladine? Mladeniči in dekleta, ali čutite, da za vašo bodočo družinsko srečo ni več potreben krščanski nauk o lepoti krepostnega življenja, o zakonski zvestobi in trajni zakonski ljubezni? Slovenski izobraženci, ali menite, da se slovenska skupnost v Italiji lahko mirno odpove svoji verski in sploh duhovni dediščini, kakor so jo izoblikovali prejšnji rodovi? Slovenski verniki, morda mislite, da ni več važno, če zamre po družinah molitev v domači govorici in če iz vaših cerkva izgine slovensko bogoslužje, slovenska beseda in slovenska pesem? Slovenska skupnost v zamejstvu, ali si v globini svoje duše res prepričana, da ti slovenski duhovniki niso več ne koristni in ne potrebni niti ne pri delu za zveličanje duš niti ne pri prizadevanju za kulturni razvoj in narodni obstoj? Sodiš, da je poslanstvo manjšinskih duhovnikov zate zaključeno poglavje v že zaprti knjigi tvoje zgodovine? Trpeča Cerkev v Albaniji V Albaniji, »prvi brezbožni državi sveta«, kot se ponosno sama imenuje, je vsako versko življenje od leta 1967 popolnoma onemogočeno. Takrat so povsem uničili načelstvo katoliške in pravoslavne Cerkve ter tudi mohamedancev. Računajo, da je tam danes še okoli sto tisoč katoličanov, 200 tisoč pravoslavnih ter blizu milijona mohamedancev. Škofje in duhovniki so morali v zapore; kaj več pa ni slišati, kajti cerkve so vse zaprte in od verske navzočnosti ni v javnosti ostalo ničesar. Sedaj se je iz zanesljivih virov zvedelo, da je lani v jeseni umrl poglavar pravoslavne samostojne Cerkve nadškof Damijan iz Tirane, ki je bil od leta 1967 v zaporu; star je bil 80 let. Pravoslavni so imeli v Albaniji tri škofije, 29 samostanov in šo v plov-^‘vski stolnici še posebej globoko doživeli. k°gu smo priporočili te moderne spozna-valce Kristusove Cerkve in si oljenem zabeli, da bi bili njihovega duha vsaj v Majhni meri deležni mi, kristjani potrošniške družbe in oporečništva. Sedanji položaj katoliške Cerkve v Bol-gariji je gotovo težak: ni nobenega semenišča ne bogoslovja ne verskega tiska. °benega duhovskega kandidata se ne SlTle poslati v inozemstvo na študije. Tudi ni dovoljeno nikogar posvetiti za duhovna brez predhodnega dovoljenja držav-oblasti (ki ga pa redno odklonijo!). e huje je to, da duhovnika ni mogoče premestiti brez dovoljenja oblasti in da za službovanje v mestu sploh m mogoče dobiti pravice za bivanje (rezidenco). Vse cerkveno premoženje z večino župnišč (da ne govorimo o zavodih in bolnišnicah!) je bilo odvzeto — nacionalizirano. Tudi nekaj cerkva. Duhovniki živijo izključno od milodarov vernikov, v apostolskem uboštvu v polnem pomenu besede. A ne prosijo toliko za materialno pomoč kolikor za duhovno, za molitev, da bi doživeli srečni dan, ko bodo lahko javno poučevali mladino v verskih resnicah, imeli spet svoje semenišče in tako dobili novih duhovnikov. Zares je naša velika dolžnost, nas Slovencev, ki so nam Bolgari bratje po krvi in jeziku, še posebej, da sredi obilja duhovnih in tvarnih dobrot, ki smo jih vsak dan deležni, pomislimo nanje in jim pomagamo z molitvijo in dobrimi deli. Ko berete v »Katoliškem glasu« da med darovi nekateri darujejo za »Lačne po svetu«, vedite, da so v to oznako vključeni tudi trpeči člani Cerkve v Bolgariji. Zato bi bilo prav, da nam bo beseda »Lačni po svetu« stalno budila vest in nas klicala k velikodušni pomoči za Cerkev molka. Kristusove besede: »Lačen sem bil in ste mi dali jesti,« veljajo tudi za Cerkev v Bolgariji. MESTO SEDMIH GRIČEV Po občestveni maši v katoliški stolnici smo pohiteli, da si pred kosilom vsaj bežno ogledamo Plovdiv, ki je dingo največje Mesto Plovdiv leži na šestih gričih, ki mu dajejo posebno slikovitost, katero poveča mimo tekoča reka Marica mesto v Bolgariji in ima to posebnost, da leži kot stari Rim na sedmih gričih. Vendar enega ni več. Ker je vseboval kamen sienit, ki je trši kot granit, so ga počasi razkopali in kamen uporabili za gradnjo cest. Plovdiv, ki šteje 250.000 prebivalcev, leži na zahodnem delu trakijske ravnine, ki je dolga 117 in široka 38 km. Reka Marica ga deli na dva dela; staro mesto se nahaja na njenem južnem obrežju. Lega mesta je prav posrečena. S severa ga ščitijo 45 km oddaljeni obronki Sredne gore, na jugu pa se mu prvi izrastki Ro-dopskega pogorja približajo na 16 km. Ljudje so se na tem kraju naselili že v bronasti dobi. Leto 500 pr. Kr. je trakijsko pleme Odrisov tu postavilo svojo prestolnico z imenom Eumolpias. Leta 341 je mesto osvojil makedonski kralj Filip II., oče Aleksandra Velikega. Tedaj so mesto preimenovali v Filippopolis. Pod Rimljani se je imenovalo Trimontium, mesto na treh gričih, ker so tri griče obdali z zidovjem, še danes je naselje na teh treh gričih jedro starega mesta. (Drugič naprej) Nove družine Poročila sta se v Podsenici Danijel Pintar iz Štmavra, pomočnik na klasičnem liceju v Gorici in Milena Gravner iz Pod-sabotina. Ženinu, ki je bil gojenec Aloj-zijevišča in zdaj njegov študijski asistent ter njegovi življenjski družici želimo obilo božjega blagoslova na skupni življenjski poti. V soboto 10. avgusta pa sta sklenila zakonsko zvezo v cerkvi sv. Ivana v Gorici Leopold Devetak z Vrha sv. Mihaela in Nevenka Bric iz znane goriške družine. Obema, ki poučujeta na slovenski srednji šoli v Gorici, želimo v družini, ki jo ustvarjata z božjo pomočjo, obilo lepih dni in srečnega življenja. Umrla je mama duhovnika Mirka Mazore Po dolgoletnem trpljenju je v petek 16. avgusta umrla v goriški bolnišnici Zofija Lenkič, por. Mazora, mama podgorskega župnika Mirka Mazore. Rojena v Breginju 22. marca 1894 se je zgodaj poročila z Alojzijem Mazoro iz Breginja. Imela je z njim štiri otroke. Eden je zgodaj umrl, ostali pa so Mirko, ki je postal duhovnik, Lojze, ki se je izselil v Argentino in si tam ustvaril zgledno družino z Jelko Šuligoje-vo in Kristina, ki je materi z angelsko potrpežljivostjo in ljubeznijo stregla v mučni bolezni. Pokojna Zofija je s hčerko Kristino vse do razmejitve leta 1947 vodila gostišče v Bovcu. Potem sta obe pribežali v Gorico, kamor se je že leta 1945 zatekel sin Mirko, ki je župnikoval na Serpenici. Hčerka Kristina se je kmalu izselila v Montreal v Kanado. V maju leta 1957 je odšla za njo še mama. Tudi tam sta mama in hči imeli v najemu bar. A ni jima bilo namenjeno, da bi dolgo ostali v Ameriki. Mama Zofija je zbolela, prestala ponovno operacijo in nato še ohromela. Ni jima preostajalo drugega, kakor da sta se leta 1961 vrnili v Gorico. Začela se je muke polna doba trpljenja za obe. Mama je vedno bolj hirala, govorila je z največjo težavo, hčerka ji je stregla in jo tolažila ter ji bila v oporo vse do smrti. še zadnjo veliko tolažbo in veselje je doživela gospa Zofija pred smrtjo. Iz Argentine se je po dolgih letih vrnil sin Lojze s hčerko Kristinco in skupaj z vsemi tremi otroki je mama praznovala letos 22. marca svojo 80-letnico. Pogreb ge. Zofije je bil v ponedeljek 19. avgusta. Iz bolnišnice so jo prepeljali v cerkev sv. Ignacija na Travniku, kjer je imel sin duhovnik ob somaševanju še drugih duhovnikov pogrebno mašo. Nad 30 Letos v marcu smo že poročali v našem listu, da je zaslužni cerkveni ključar in delavni kmetovalec Karlo Klanjšček dosegel 90. leto starosti. Sedaj pa sporočamo, da je v soboto 10. avgusta obhajal s svojo ženo Lidijo 65 let zakonskega življenja. Poročila sta se namreč 7. avgusta 1909. Iz Oslavja je prišel Karlo na dom žene v Števerjan. Starejši se še spominjajo, kako so ga po tedanji navadi spremljali godci. Pridno in skrbno je obdeloval posestvo v Steverjanu in na Oslavju. Mirno je potekalo zakonsko življenje do izbruha prve svetovne vojne. Medtem so se jima rodile tri hčere: Štefanija, ki je sedaj v Aleksandriji (Egipt), Milka, poročena v Klancu ter Dragica, ki se je poročila v Gorico. leseni 1914 je moral Karlo k vojakom v Bosno. Tam sta kmalu padla dva šte-verjanska častnika Formentini, Karlo pa je bil ranjen in so ga poslali domov. Spomladi 1915 je Italija napovedala vojno Avstriji. Družina Klanjšček je morala v begunstvo kakor vse števerjanske družine. Begunstvo je preživela v Piemontu v mestu Ivrea. Tam se je rodila hčerka Marija. Komaj marca 1919 se je mogla družina Klanjšček vrniti v Števerjan, ki je bil čisto porušen. Za silo so si postavili barake. duhovnikov od tu in iz Slovenije ter velika množica ljudi se je udeležila te svete maše. Tudi na goriško pokopališče, kjer je našla svoj zadnji dom, jo je spremljalo veliko ljudi. Sinu duhovniku, hčerki Kristini in sinu Lojzetu izrekamo najgloblje sožalje. Farni praznik v Dolu 22. avgusta obhaja Cerkev liturgični praznik Marije Kraljice sveta. V Dolu bo v zvezi s tem dnevom v nedeljo 25. avgusta farni praznik. Ob 10. uri dopoldne bo slovesna peta sv. maša ob asistenci več duhovnikov, združena z ofrom. Pela bosta domači pevski zbor in zbor iz Jamelj. Popoldne ob 17. uri pa bo nastopil otroški zbor z Vrha pod vodstvom Janeza Pavletiča. Sodelovali bodo tudi otroci iz Dola in Jamelj. Koncert bo združen s sv. mašo. Vsi častilci Matere božje ste prisrčno vabljeni, da se obeh verskih slovesnosti v Dolu v obilnem številu udeležite! Zabavno glasbeni večer v Števerjanu Na pobudo števerjanskega PD »F. B. Sedej« je nastopila v nedeljo 11. avgusta zvečer »Med borovci« zabavnoglasbena karavana »Poletje 74 z Anteno«. Prireditev je pritegnila kar lepo število občinstva, ki je prišlo ne le iz Števerjana, temveč tudi iz okoliških vasi in novogoriškega področja. Omenjeno »karavano« bi mogli primerjati z italijanskim »Cantagirom«, saj tudi slovenska karavana potuje okrog in nastopa v raznih krajih, števerjan je prvo slovensko naselje v zamejstvu, ki ga je karavana obiskala. Nastopili so glasbeniki, pevci, humoristi, manekenke, ki so pokazale občinstvu najnovejše kopalke ter domači ansambel »Lojzeta Hledeta«, ki je zapel nekaj narodnih. Vse točke večernega sporeda je napovedoval sodelavec ljubljanske TV Marjan Kralj, celotno umetniško skupino pa je vodil urednik revije »Antena« Evgen Jurič. Po prireditvi se je vesela družabnost nadaljevala v prijetno noč. Pravoslavni bogoslovci bodo študirali v Nemčiji Na nemških bogoslovnih fakultetah bo lahko študiralo 36 bogoslovcev pravoslavne Cerkve; zdrževali jih bodo nemške škofije. Tako bodo mogli ti pravoslavni teologi dobro spoznati katoliški teološki študij, obenem pa bo tako nastala tesnejša medsebojna povezanost, kar bo imelo gotovo ugoden vpliv na ekumenske odnose. barak. Pri obnovi farne cerkve je Karlo krepko sodeloval, se pogajal z oblastmi, ki so zavlačevale delo in spreminjale načrte. Da je bila cerkev dokončana za praznik sv. Florijana leta 1926, ko jo je posvetil nadškof F. B. Sedej, gre pohvala tudi našemu Karlotu. Po prvi svetovni vojni je bil Karlo aktiven odbornik na županstvu do ukinitve leta 1928 in župnikov sodelavec pri domači posojilnici. Leta 1925 se je rodila še hčerka Lidija. Vse hčere je lopo vzgojil v verskem in narodnem duhu. Bile so izvrstne cerkvene pevke. To so dokazale tudi pri zahvalni maši 10. avgusta, ko so se pridružile pevcem s svojimi prijetnimi glasovi. Družina Klanjšček je prestala tudi drugo svetovno vojno in jo srečno preživela. Zakonca sta obhajala v zadovoljstvu 25-, 50-, 60- in sedaj še 65-letnico skupnega zakonskega življenja. Ta slednja je bila najbolj ganljiva. Pri maši so bile štiri hčere z vnuki in znanci iz vasi in iz Gorice. Po maši so Klan jščkove obiskali člani ansambla »Lojze Hlede«, ki so zapeli nekaj pesmi in izrekli prisrčna voščila slavljencema. Vsa župnija se tem voščilom pridružuje in želi zakoncema obilo božjega blagoslova. Proti razlaščanju naše zemlje! lik pred poletnimi počitnicami je deželni svet odobril zakonski osnutek, ki določa deželne prispevke za gradnjo ljudskih in navadnih stanovanj. Gre za 7-milijardno podporo kot enkratni fond za osnovni kapital ter letni prispevek v višini 817 milijonov lir. Zakon določa tudi ustanovitev raznih organizmov za izvajanje zakona, med njimi konzorcije občin, zadruge itd. Lahko bi to bil dober zakon, če se ne bi naslanjal na državni zakon št. 865, glede katerega smo Slovenci v Italiji že večkrat zavzeli odločno odklonilno stališče, saj predvideva razlaščanje naše zemlje v korist morda premožnejših ljudi, in to po smešno nizki ceni. Ni prav, da moramo mi žrtvovati svojo zemljo, da si na njej potem drugi gradijo bolj ali manj razkošna stanovanja. Zakaj bi moral prav naš kmet toliko žrtvovati? Zakaj bi morala naša narodna skupnost ob tihi brezbrižnosti s strani odgovornih priti ob svoj naj dragocenej ši zaklad, zemljo? Zato sta Slovenska skupnost in SDZ zavzeli jasno stališče v prid našega posestnika. Ni važno, če se jima nočejo pridružiti ne PCI ne PSI ne DC, saj ko gre za resnično naše potrebe in pravice, smo vedno sami v boju. Zato je tudi ob diskusiji v deželnem svetu o zakonu o stanovanjskih gradnjah glasoval predstavnik Slovenske skupnosti dr. Štoka proti in dejal, da je proti zakonu 865, da je proti temu, da bi nam jemali zemljo, ki na njej živimo že stoletja in za katero smo toliko žrtvovali. Naš zastopnik je v deželnem svetu glasoval proti zakonu, ker hoče biti v deželnem svetu Slovenska skupnost res odločna in brezkompromisna braniteljica naših pravic, narodnostnih in gospodarskih. Srečanje škofov v Zairu V afriški državi Zaire se je položaj Cerkve toliko izboljšal, da je škofovska konferenca spet lahko začela z delom. Lansko leto je državni poglavar Mobutu prepovedal shajanje škofov. Na prvem zasedanju so škofje govorili o svetem letu, o škofovski sinodi in o načrtih za prenovitev pastoralnega delovanja. Liturgije bi radi približali afriškemu čustvovanju. OBVESTILA XIII. dušnopastirski tečaj za slovenske duhovnike v zamejstvu in izseljenstvu bo od 27. do 29. avgusta v Trzizmu (Tricesi-mo) pri Vidmu v Domu duhovnih vaj. Pričetek v torek 27. avgusta ob 19. uri; v sredo dve predavanji (p. Miha žužek in dr. Janez Belej), v četrtek dopoldne predavanje dr. Štoke. Zaključek opoldne s kosilom. Izlet v republiko San Marino pripravlja za v soboto 24. avgusta župnija Gabrje-Vrh. Ker je v drugem avtobusu še na voljo več prostih mest, se lahko udeležijo potovanja tudi drugi. Cena 4.500 lir na osebo. Avtobusa bosta na Travniku v Gorici ob 5. uri zjutraj. Tam lahko vsakdo, ki želi potovati, vstopi. Pojasnila daje župnik fare Gabrje-Vrh Jože Jurak, id. Don Bosco 60, Gorica, po telefonu pa družina Cemic, Gabrje 40, tel. 88-058. Moški pevski zbor »Mirko Filej« obvešča svoje člane, da v soboto 24. t. m. ob 21. uri pričnejo redne vaje. Obenem vabi nove pevce, da se zboru pridružijo in ga tudi številčno podprejo. DAROVI Namesto cvetja na grob pok. Zofije, mame duhovnika Mirka Mazora: družina So-lari 10.000; Marija Rutar 5.000; Karolina Baloh 4.000; M. M. 11.000; skupina žena in deklet iz Podgore 60.000 lir, vsi ti za Zavod sv. Družine; dr. Ubald Zalateo 10.000 in Strgar Ivanka 5.000 lir za slovensko du-hovni jo; družina Bratuž 10.000 lir za Aloj-zijevišče. Za Katoliški glas: družina Ciglič, Kanada, 20 dolarjev; N. N., Vrh, 3.000 lir. Za Katoliški dom: Mar. družba 20.000; N. N. 15.000; N. N. 4.000; N. N. 6.000; N. N. 4.000; N. N. 2.000; N. N. 2.000; N. N. 2.000; N. N. 10.000; Bremec Štefanija 4.000. Za števerjansko cerkev: namesto cvetja na grob Marjana Mužine Društvo neposrednih obdelovalcev iz Števerjana 10.000. Za cerkev v Sv. Križu: namesto cvetja na grob Josipa Magajne daruje Slavica Kocjančič 2.000 lir. Za novi tlak barkovljanske cerkve: ob 47. obletnici smrti Antonije Guštin darujejo hčere 15.000 lir. Za lačne po svetu: N. N., Rupa, 10.000 lir. Vsem plemenitim darovalcem Bog povrni, rajnim pa daj večni pokoj! Svetoletno romanje na Barbano Kot običajno bo tudi letos ob prazniku Žalostne Matere božje romanje goriških in tržaških Slovencev na Barbano v ponedeljek 16. septembra. Ker smo v svetem letu in je barbanska svetoletna cerkev, bo romanje svetoletno, to je prejeli bomo lahko svetoletni odpustek. Dušni pastirji naj pravočasno poskrbijo za avtobuse. ★ ZA KMETOVALCE * Važno za pridelovalce oljk. Zveza neposrednih obdelovalcev obvešča vse pridelovalce oljk, da je ministrstvo za kmetijstvo določilo rok za prijavo obdelovanja oljčnih nasadov. Prijave je treba vložiti najkasneje do 15. septembra 1974. Kdor ne bo do tega datuma vložil potrdila, ne bo deležen državnega prispevka za oljčno olje. V ta namen vabi Zveza vse obdelovalce, naj se zglasijo do 10. septembra v uradu v Trstu, ul. Roma 20, vsak delavnik od 8. do 14. ure ali pa v Miljah, ul. Foschiat-ti 1/1 vsako sredo ali petek od 16. do 18. ure. Obvestilo za vinogradnike. Zveza neposrednih obdelovalcev obvešča vse svoje čla-ne-vinogradnike, da je ministrstvo za kmetijstvo te dni izdalo odlok za prijavo neprodanega vina prejšnjega leta, ki se nahaja v kleteh, do 31. avgusta 1974. Rok za prijavo zapade 6. septembra letos. Zainteresirani morajo oddati prijavo na občinskem uradu. Za člane, ki bivajo v goriški občini, sprejema prijave direktno Zveza neposrednih obdelovalcev v Gorici, ul. Boccaccio 33. Za člane, ki bivajo v Trstu, pa sprejema prijave tržaška Zveza obdelovalcev, ul. Roma 20. ★ Popravni izpiti na nižji srednji šoli »I. Trinko« v Gorici, ul. Randaccio, se bodo pričeli v četrtek 5. septembra ob 8.30 s pismeno nalogo v italijanščini. Ostali izpiti bodo po urniku, ki je na oglasni deski šole. LJUBLJANSKA TV Spored od 22. do 31. avgusta 1974 Četrtek: 15.55 Dunaj: plavanje. 18.30 »Svet v vojni«, film. 19.15 Po sledeh napredka. 20.40 »Mavrica«. 21.10 Odiseja miru. 21.40 Likovni nokturno. Petek: 15.55 Dunaj: plavanje. 17.45 Konzerva. 19.10 VVaterpolo Jug.: Italija. 20.45 »Dnevnik sobarice«, film. 22.25 Skoki v vodo, posnetek z Dunaja. Sobota: 15.55 Dunaj: plavanje. 17.15 Nogomet Čelik : Dinamo. 20.40 Julie Andrevvs. 21.35 Columbo, film. Nedelja: 10.40 Ljudje in zemlja. 11.40 Otroška matineja. 12.40 Nedeljsko popoldne. 18.10 »Dunkirk«, film. 20.40 Znamenite pustolovščine. 21.30 Šibenik. Ponedeljek: 18.25 Po neznani delti, film. 20.30 »Leonce in Lena«, SNG Celje. 22.10 Kulturne diagonale. Torek: 19.20 Strauss: Koncert. 21.05 Whi-teoaki iz Jalne. Sreda: 18.25 Družina Smola. 19.20 Od zore do mraka. 20.35 »Zasežena posest«, film. Četrtek: 16.25 Nogomet Velež: Borac. 18.30 »Svet v vojni«. 20.40 »Mavrica«. 21.20 Odiseja miru. 22.00 Likovni nokturno. Petek: 18.20 »Svinčnik«. 20.40 »Upor na ladji Baunty«. Sobota: 17.25 Nogomet Hajduk : Željezni-čar. 20.40 Julie Andrevvs. 21.35 Columbo. f RADIO TBBT A Poročila: 7.15 (samo ob delavnikih), 8.15, 11.30 (samo ob delavnikih), 13.15, 14.15, 17.15 (samo ob delavnikih), 20.15 in 22.45. Dejstva in mnenja: 14.30 (samo ob delavnikih). Šport: (dnevno) ob 20.00 uri. Spored od 22. do 31. avgusta 1974 četrtek: 11.35 Slovenski razgledi. 17.00 Za mlade poslušavce. 18.15 Umetnost... 18.30 V ljudskem tonu. 19.10 Svetovni popotniki. 19.25 Za najmlajše. 20.35 »Detektivska igra«. Komedija. 21.50 Južnoameriški ritmi. Petek: 11.35 Opoldne z vami. 17.00 Za mlade poslušavce. 18.15 Umetnost... 18.30 Deželni koncertisti. 19.10 Na počitnice. 19.20 Jazzavska glasba. 20.35 Delo in gospodarstvo. 20.50 Koncert. 21.50 V plesnem koraku. Sobota: 11.35 Poslušajmo spet. 15.45 Avtoradio. 17.00 Za mlade poslušavce. 18.15 Umetnost... 18.30 Komorne skladbe deželnih avtorjev. 19.10 Enciklopedija dovtipov. 19.25 Revija zborovskega petja. 20.35 Teden v Italiji. 20.50 Nenavadne zgodbe. 21.15 Zabavni orkestri. 21.30 Vaše popevke. Nedelja: 9.00 Sv. maša iz župne cerkve v Rojanu. 11.15 Mlad. oder: »Monika potuje na Madagaskar«. 12.00 Nabožna glasba. 12.15 Vera in naš čas. 12.30 Naša gospa. 15.45 »Detektivska igra«. Komedija. 16.45 Plesna glasba. 18.00 Nedeljski koncert. 19.00 Znani motivi. 20.30 Sedem dni v svetu. 20.45 Pratika. 22.10 Sodobna glasba. 22.20 Pesmi za vse. Ponedeljek: 11.35 Opoldne z vami. 14.30 Pregled slov. tiska v Italiji. 17.00 Za mlade poslušavce. 18.15 Umetnost... 18.30 Album Čajkovskega. 19.10 Odvetnik za vsakogar. 20.35 Slovenski razgledi. 22.15 Glasba v noč. Torek: 11.35 Pratika. Medigra za pihala. 17.00 Za mlade poslušavce. 18.30 Komorni koncert. 19.30 Trst v prozi B. Pahorja. 19.15 Za najmlajše. 20.35 Gounoud: »Faust«, opera. 22.25 Nežno in tiho. Sreda: 11.35 Opoldne z vami. 17.00 Za mlade poslušavce. 18.15 Umetnost... 18.30 Koncert. 19.10 Higiena in zdravje. 19.20 Zbori in folklora. 20.35 Simfonični koncert. 21.25 Za vašo knjižno polico. Četrtek: 11.35 Slovenski razgledi. 17.00 Za mlade poslušavce. 18.15 Umetnost... 18.30 V ljudskem tonu. 19.10 Svetovni popotniki. 19.25 Za najmlajše. 20.35 »Prekinjen razgovor«. Igra. 22.05 Sprostitev ob glasbi. Petek: 11.35 Opoldne z vami. 17.00 Za mlade poslušavce. 18.15 Umetnost... 18.30 Deželni koncertisti. 19.10 Na počitnice. 19.20 Jazzovska glasba. 20.35 Delo in gospodarstvo. 20.50 Koncert. Sobota: 11.35 Poslušajmo spet. 15.45 Avtoradio. 17.00 Za mlade poslušavce. 18.15 Umetnost... 18.30 Komorne skladbe deželnih avtorjev. 19.10 Enciklopedija dovtipov. 19.25 Revija zborovskega petja. 20.35 Teden v Italiji. 20.50 »Danes grofje Celjski in nikdar več«. 21.20 Zabavna glasba. 21.30 Vaše popevke. OGLASI Za vsak mm višine v širini enega stolpca: trgovski 70 lir, osmrtnice 100 lir, k temu dodati 12 % davek IVA. Odgovorni urednik: msgr. dr. Fr. Močnik Tiska tiskarna Budin v Gorici Izdaja Katoliško tiskovno društvo ZAHVALA Ob smrti naše drage mame ZOFIJE LENKIČ wd. MAZORA smo prejeli izredno veliko izrazov iskrenega krščanskega sožalja. Vsem, ki so nam tako sočutno stali ob strani ob tej bridki izgubi, se prisrčno zahvaljujemo. Posebna zahvala gg. duhovnikom, ki so pri pogrebni maši somaševali, pevcem in vsem, ki so jo sprem* ljali k zadnjemu počitku. Hvaležni smo vsem darovalcem cvetja, zlasti vsem, ki so molili za njeno dušo. Mazora Mirko, Kristina, Alojz Gorica - Hurlingham (Argentina), 19. avgusta 1974 ZAHVALA Ganjeni zaradi tolikšnih izrazov sočutja ob smrti našega dragega FRANCA MEZGECA se zahvaljujemo vsem, ki so nam bili ob strani. Posebna zahvala gg. duhovnikom*1' darovalcem cvetja in številnim ljuoem, ki so ga spremljali na zadnji poti. Zena Marija, sin Karlo in drugi sorodnih Bazovica, 16. avgusta 1974 Poročni jubilej v Steverjanu 'ludi bogoslužje se je vršilo v eni izmed