Urbani izziv, strokovna izdaja, 2023, št. 16 109Predstavitve in informacije Mojca BALANT 7. nacionalna konferenca o celostnem prometnem načrtovanju Laško, Thermana Park Laško, 1. marec 2023 V sredo, 1. marca 2023, je v Laškem po- tekala 7. nacionalna konferenca o traj- nostni mobilnosti. Konferenca se je v preteklosti imenovala Nacionalna kon- ferenca o trajnostni mobilnosti, letos pa je bila preimenovana v skladu z novim Zakonom o celostnem prometnem na- črtovanju (v nadaljevanju: ZCPN). Na konferenci je bilo 178 udeležencev – predstavnikov ministrstev, občin in re- gionalnih agencij, strokovnjakov in štu- dentov s področja načrtovanja prometa in prostora ter drugih zainteresiranih posameznikov. Osrednja tema letošnje konference je bila parkirna politika, ki so jo v ple- narnem delu predstavili tuji in doma- či strokovnjaki. Zbrane je v uvodnem delu nagovoril minister Ministrstva za okolje, podnebje in energijo (v nadalje- vanju: MOPE) mag. Bojan Kumer, na konferenci pa so potekale tudi priprave za letošnji Evropski teden mobilnosti (v nadaljevanju: ETM). Plenarni del je bil v celoti namenjen osrednji temi parkirne politike, ki je bila predstavljena z različnih vidikov. Tadej Žaucer z MOPE je predstavil splošno problematiko parkiranja in aktualni nacionalni projekt na temo parkirne politike. Minister za okolje, podnebje in energijo Bojan Kumer je v nagovoru poudaril, da je med cilji ustanovitve no- vega ministrstva prav večja integriranost prometne politike s podnebno politiko. Poudaril je tudi velik pomen novospre- jetega Zakona o celostnem prometnem načrtovanju: Slika 1: Nagovor ministra mag. Bojana Kumra, Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo (foto: Matjaž Očko). Na podlagi zakona na ministrstvu pri- čenjamo s pripravo državne celostne prometne strategije, še letos pa bomo sofinancirali tudi pripravo druge ge- neracije občinskih celostnih prome- tnih strategij. Parkirno politiko je opisal kot ključni element varnosti najranljivejših udele- žencev v prometu: Ko se pogovarjamo o parkiranju, je nujno upoštevati urejenost naših ulic. Zato dajmo prednost upravljanju prometa s pomočjo parkirne politike pred zagotavljanjem navidezno nujno potrebnih novih in novih parkirnih mest za osebne avtomobile. Sledili sta predstavitvi izkušenj iz tujine. V prvi je bil predstavljen mednarodni pregled prakse upravljanja parkiranja, ki je bil izveden kot videointervju. Me- toda predstavitve v videointervjujih je omogočila sodelovanje več vrhunskih mednarodnih strokovnjakov s podro- čja upravljanja parkiranja. Intervjuje z njimi je izvedel Tom Rye z Urbanistič- nega inštituta RS (UIRS) in univerze Molde na Norveškem, tudi sam vrhun- ski strokovnjak s področja upravljanja parkiranja, ki je intervjuje ob koncu tudi povzel in poudaril najpomemb- nejše ugotovitve. Intervjuvani so bili Todd Litman (VTPI, Kanada), Marti- na Hertel (DIFU, Nemčija), Giuliano Mingardo (univerza Erasmus, Nizozem- ska) in Paul Barter (nacionalna univerza v Singapurju, Singapur). Strokovnjaki v intervjujih predstavili svoj pogled na ko- risti upravljanja parkiranja, povezanost parkirne politike in celostnih prome- tnih strategij, navedeni so bili primeri uspešnih ukrepov mest in držav z dolgo tradicijo upravljanja parkiranja, nasveti za učinkovito uvedbo in nadaljnji razvoj upravljanja parkiranja ter usmeritve za dejavnosti na nacionalni ravni. Urbani izziv, strokovna izdaja, 2023, št. 16 110 Predstavitve in informacije Druga predstavitev izkušenj iz tujine je obsegala razvoj upravljanja parkiranja v Krakovu in spremembe poljske zakono- daje glede določanja višine parkirnin. Izkušnje je predstavil Tomasz Zwolin- ski iz mestne uprave Krakova. Pristop tega poljskega mesta je dober primer za mesta v Srednji in Vzhodni Evropi, ki upravljanje parkiranja uporabljajo za ustvarjanje in izvajanje politike trajno- stne mobilnosti, osredinjene na ljudi. Po dobrih praksah iz tujine so bile pred- stavljene še domače. Urban Jeriha z In- štituta za politike prostora je govoril o izkušnjah iz Slovenije. Predstavljene so bile priprave in izvajanja parkirnih po- litik za srednje velika in majhna mesta v Sloveniji. Proces priprave parkirne politike je bil predstavljen s ključnimi koraki in izdelavo akcijskega načrta ter z izkušnjami, pridobljenimi z uporablje- nimi analitičnimi orodji. Podane so bile tudi izkušnje in izzivi pri uveljavljanju ukrepov ter učinki parkirne politike na primeru občine Tržič. Plenarni del je zaokrožilo premierno predvajanje nove vizualne utopije za Ljubljano, ki jo je izdelal znani grafični oblikovalec in umetnik Jan Kamensky. Ob pomoči Aljaža Plevnika z Urbanis- tičnega inštituta Republike Slovenije, ki mu je predstavil več prostorov, pre- obremenjenih z avtomobili, je izbral Trg francoske revolucije pri ljubljanskih Križankah. Kamensky je s trga umaknil vse parkirne prostore oziroma, bolje re- čeno, avtomobile, ki so zaradi trenutne ureditve pogosto tudi nepravilno par- kirani. Namesto tega je s tlakovanjem razširil in ločil površine za pešce od površin, ki so namenjene pešcem, ko- lesarjem ter omejenemu prometu sta- novalcev in lastnikov lokalov. S tem je pridobil prostor za zasaditev več dreves, grmičevja in cvetlic, klopi, drugo ulično opremo in fontano. Jan Kamensky je vizualno utopijo po- spremil s tem sporočilom: Slika 2: Udeleženci konference v plenarnem delu (foto: Matjaž Očko) Dandanes so ceste neločljivo pove- zane z avtomobili. To je moderen fenomen, ki ga moramo spreme- niti. Ceste moramo povezovati z ljudmi. In ta sprememba se začne s tem, kako gledamo na svet. Moja vizija in moje ideje niso tako po- membne. Na prvem mestu je vaša domišljija, kakšno mesto boste ustvarili v prihodnosti. Mojo vizu- alno utopijo vzemite kot impulz, nato pa ste na vrsti vi. Kajti ko enkrat spregledaš, moraš ukrepati, kakšen smisel bi sicer imelo, da si spregledal? V interaktivnem delu konference so bile nato pod vodstvom predstavnikov UIRS in MOPE izvedene štiri delavnice o parkirni politiki, izvedbi ETM 2023 in dejavnostih, vezanih na ZCPN. De- lavnice so bile izvedene dvakrat, tako da se je vsak udeleženec lahko udeležil dveh. Začetek dejavnosti v okviru ETM 2023 je še posebej komentirala nacionalna ko- ordinatorka Polona Demšar Mitrovič: Letos bosta v središču naših aktiv- nosti temi, ki sta izredno pomemb- ni za doseganje okoljskih zavez in ustvarjanje človeku prijaznega pro- stora: varčnost prometa ter njego- va varnost in udobje. V Sloveniji so razdalje za vsakodnevne opravke kratke, aktivna mobilnost – sploh hoja in kolesarjenje – je v tem smi- slu pogosto najustreznejša izbira. Seveda pa je nujen predpogoj za aktivno mobilnost ustrezna infra- struktura, skladna z nacionalnimi smernicami za področje hoje in kolesarjenja. Infrastruktura za pešce in kolesarje je marsikdaj sicer primerna, vendar je za- radi nepravilno parkiranih avtomobilov, zabojnikov za smeti, nevzdrževane žive meje in drugih ovir lahko nevarna. Mar- sikje na poteh srečujemo tudi resnejše ovire – ulično razsvetljavo, table, zna- ke –, ki bi jih bilo treba odstraniti. V okviru dejavnosti Pospravimo ulice bo ETM občine po vsej Sloveniji povabil, naj ovire zabeležijo, na eni izbrani ulici ali območju pa jih odstranijo oziroma za njihovo odstranitev pripravijo akcij- ski načrt. Dogodek je bil poleg kakovostnih stro- kovnih vsebin uspešen tudi z vidika zmanjševanja ogljičnega odtisa. Ker naj- večji delež izpustov dogodkov odvisen od način prihoda udeležencev konferen- ce, so bili ti pozvani, naj se na dogodek Urbani izziv, strokovna izdaja, 2023, št. 16 111Predstavitve in informacije odpravijo čim bolj trajnostno. Odziv je bil precej uspešen. 38 % udeležencev je prispelo z vlakom, 4 % so prišli multi- modalno ali peš, 25 % kot sopotniki v avtomobilu, 28 % je bilo voznikov, 4 % pa niso odgovorili. K doseganju manjšega ogljičnega odtisa dogodka je prispevala tudi pogostitev, za katero so bile prednostno uporabljene sestavine lokalnega izvora. Vsa gradiva s konference – videointer- vju, predstavitve, zaključki delavnic in povezava na galerijo fotografij – so do- stopna na spletni strani Slovenske plat- forme za trajnostno mobilnost (sptm. si). Mojca Balant, raziskovalka Urbanistični inštitut Republike Slovenije, Ljubljana, Slovenija E-pošta: mojcab@uirs.si Slika 3: Razprava na eni od delavnic (foto: Matjaž Očko) Slika 4: Del udeležencev, ki so se na konferenco pripeljali z vlakom (foto: Matjaž Očko).