intervju Dr. Danilo Türk fokus Poklicna ^menjenost reportaža mednarodno Kulturna šola 2007 Mladi in stari s , brezplačni • izvod www.didakta.si Ina številka december 2007 letnik XVII najnajstniškarevija ^W/JJjVj. Odklikaj tudi na naj stniški portal www.smrklja.si Drage bralke in bralci, V Portorožu se je odvil seminar za sindikalne zaupnike z osnovnih šol in veseli smo, da smo tokrat načeli nekatera pereča vprašanja. V Fokusu vam predstavljamo dejavnike, ki po nepotrebnem pretirano obremenjejujo pedagoško delo in učitelje izpostavljajo permanentnemu stresu. Predstavljamo vam tudi posebno glasbeno metodo E. Willemsa in njen vpliv na otrokov razvoj ter še marsikaj. Svoje poglede na vzgojo in izobraževanje pa nam je v pogovoru razkril dr. Danilo Türk. Upamo, da zaradi trenutnih turbulenc v našem političnem prostoru ter izrazitih nesoglasij glede prenavljanja šolske zakonodaje ne boste prezrli in zamudili osrednjega kulturnega dogodka ob izteku leta pri nas - 23. slovenskega knjižnega sejma. Čeprav je sejem namenjen bralcem knjig in se na njem predstavijo založniki, je predvsem posvetilo knjigi. In danes smo zaskrbljeni za njeno prihodnost. A če pomislimo na prve klinopise, na glino in kamen, v katera je človek vrezoval svoja verovanja, bojazni in upanja, na papirus in pergament, ki sta nam ohranila stare rokopise, na izum tiska in dragocene inkunabule, lahko vidimo, da je človek temeljno zavezan pisavi. Bistvo človeka se uresničuje s pisavo in skozi njo. Torej je knjiga, kakršna koli že bo, vezana na človekov obstoj. Njej smo zaupali vso našo vednost in le vednost, ki jo hrani knjiga, se bo lahko ohranila za prihodnje rodove. Želimo vam lep praznični december in vas vabimo k ponovnemu druženju v prihodnjem letu! Uredništvo Didakte 3_UVODNA BESEDA Minister za šolstvo in šport 4_INTERVJU Dr. Danilo Türk 6_FOKUS Učitelj in stres • Učitelji smo utrujeni - ne od poučevanja, ampak od stalnih sprememb ... • Dokumentacija v šoli - »kako v osmih letih učitelja spremeniti v birokrata« • Položaj učitelja na podružnični šoli • 22_REPORTAŽA OŠ Prežihovega Voranca Maribor 26_MEDNARODNO Mladi in stari skupaj: Projekt Comenius • Ob mednarodnem dnevu prostovoljcev 31_MED TEORIJO IN PRAKSO Ko je glasbena vzgoja več kot učni predmet • Tabor Aleksandra Velikega ali evropski oddelki v šolski praksi 42_VZGOJA ZA GLASBO Orkester 47_ŠOLSKA PRAKSA Otroci in spoznavanje človekovih pravic • Projekt v tretjem razredu: uprizoritev Zvezdice Zaspanke • Vzgoja in izobraževanje zunaj zidov 55_ODSTIRANJA Po kakije na Kras NLB Prvi, ponudba za najstnike - NLB Prvi račun - Dodatne plačilne Icartice - Zanimivi l tiskanje Ö skeniranje L C sortiranje C ^ faksiranje Na voljo tudi ostali pisarniški pripomočki: - uničevalniki dokumentov - aparati za spiralno vezavo - plastifikatorji dokumentov - videoprojektorji, digitalni fotoaparati PE CELJE PE KOPER PE MARIBOR PE NOVO MESTO Krekov trg 8 3000 Celje tel.: 03/54-11-851 e-pošta: celje@biring.si Kosovelov trg 8 6000 Koper tel.: 05/62-61-530 e-pošta: celje@biring.si Ulica heroja Tomšiča 3 2000 Maribor tel.: 02/25-11-673 e-pošta: maribor@biring.si Seid lova cesta 6 8000 Novo mesto tel.: 07/33-76-270 e-pošta: novo.mesto@biring.si Tabor Aleksandra Velikega ali evropski oddelki v šolski praksi Mojca Kelbič, Škofijska gimnazija Antona Martina Slomška V šolskem letu 2006/07 smo na Škofijski gimnaziji Antona Martina Slomška vpisali prvo generacijo evropskega oddelka. Za nas je bil to velik izziv, saj so na štirinajstih že vključenih šolah potekali čudoviti in domiselni projekti, medpredmetne povezave in timsko povezovanje učiteljev. Kakšni so cilji projekta Evropski oddelki? Uspešnost doseganja kognitivnih ciljev oziroma implementacije novih učnih vsebin je nedeljivo povezana z uresničevanjem temeljnih didaktičnih načel, ki smo jih vgradili v nove izobraževalne programe in učne načrte evropskih oddelkov. Eno takšnih je načelo interdisciplinarnosti znanja. V evropske oddelke smo ga vgradili že na ravni zgradbe programa in novih predmetov. Izbirni del programa je namreč dobil novo vlogo, saj so vsi izbirni predmeti učnociljno, vsebinsko in izvedbeno povezani med seboj in tako pomembno prispevajo h kurikularni integraciji programa. Takšna je tudi notranja zgradba novih izbirnih predmetov, saj so zasnovani interdisciplinarno oziroma transdisciplinarno (združujejo cilje in vsebine več tradicionalno ločenih disciplin). Integracijo znanja bomo dosegali tudi z dejavnimi medpredmetnimi povezavami, ki se bodo izvajale predvsem skozi timsko poučevanje in projektni pristop. S čim bolj avtentičnimi učnimi situacijami in nalogami, tudi pri preverjanju in vrednotenju znanja, bomo dijake bolj motivirali za učenje in jih hkrati usposabljali za reševanje resničnih življenjskih problemov.1 Tako je junija 2005 zapisala v dokumentu Evropski oddelki: cilji, nove vsebine in oblike dela, Katja Pavlič Škerjanc, vodja projekta Evropski oddelki. Na ravni didaktike evropski oddelki pomenijo načrtno in sistematično uvajanje: • medpredmetnih povezav, ki se uresničujejo s timskim poučevanjem ter projektnim delom, in • avtentičnega učenja z iskanjem in ustvarjanjem čim bolj avtentičnih učnih situacij in z uvajanjem avtentičnih nalog tudi v preverjanje in ocenjevanje znanja.2 Načrtovanje in izvajanje pouka torej potekata tako, da se učni cilji predmetov uresničujejo skozi projekte. Tako povežemo pridobivanje vsebinskih in procesnih in proceduralnih znanj v avtentičnih (življenjsko resničnih) učnih situacijah, v katerih dijaki aktivno sodelujejo v vseh fazah: pri načrtovanju, izvedbi in predstavitvi končnega izdelka.3 TABOR ALEKSANDRA VELIKEGA Ko sem razmišljala o tem, kakšen projekt bi v okviru evropskega oddelka v šolskem letu 2005/06 na gimnaziji izpeljali, sem vedela, da moram z njim zadovoljiti: • navodilom in priporočilom Zavoda RS za šolstvo za evropske oddelke v šolskem letu 2005/06 (Katja Pavlič Škerjanc); • posodobljenim didaktičnim prijemom - predvsem medpredmetnim povezavam, timskemu poučevanju 1 Katja Pavlič Škerjanc, Evropski oddelki: cilji, nove vsebine in oblike dela, 28. junij 2005, str. 1-2 2 Katja Pavlič Škerjanc, Evropski oddelki: cilji, ^ str. 2 3 Katja Pavlič Škerjanc, Evropski oddelki: cilji, ^ str. 9 in avtentičnemu učenju; • sodelavce prepričati, da je mogoče uresničevati učne cilje na drugačen način od utečenega; • s pomočjo avtentičnega in sodelovalnega (timskega) poučevanja motivirati dijake za poglobljeno raziskovalno učenje o izbranem subjektu. Za izhodišče projektnega dela sem izbrala knjigo V. M. Manfredija, Aleksander Veliki, Sin sanj. Prvi del trilogije govori o Aleksandrovem otroštvu in šolanju. V besedilu je tako moč najti korelacije s številnimi predmeti: zgodovina se povezuje in prepleta s filozofijo, športno vzgojo, umetnostno zgodovino (likovnim snovanjem), glasbo, biologijo, slovenščino, matematiko, angleščino, grščino in geografijo. Seveda pa pri projektu ni šlo zgolj za zgodovinsko preučevanje Aleksandra Velikega, pač pa za uresničevanje ciljev ostalih naštetih predmetnih področij - tistih, za katera so bila v knjigi dobra avtentična izhodišča. Projekt smo izpeljali na Dominikovem domu na Pohorju že konec septembra. Zgodnji datum ima svoje prednosti in slabosti. Največje pomanjkljivosti so slabo poznavanje dijakov (gre za prvi letnik gimnazijcev) in malo realnega časa za pripravo terena v šoli (pri zgodovini je vendar potrebno narediti uvod v Staro Grčijo in makedonsko državo). Prav tako bi izpostavila dve prednosti zgodnjega datuma: motivacija dijakov in učiteljev za sodobnejši in drugačen pouk ter socializacija dijakov. Program evropskih oddelkov dopušča možnost razporeditve učne snovi avtonomiji učitelja. Tako ni nujno, da se v 1. letniku izpeljejo samo vsebine, ki so po učnem načrtu predvidene za 1. letnik. Če učitelj presodi, da bi dijaki določeno vsebino lažje razumeli ob podpori drugega predmeta (npr.: Vzgojo in osebnost Aleksandra Velikega dijaki dojemajo popolnoma drugače, če ob uresničevanju učnih ciljev iz zgodovine vzporedno slišijo tudi vsebine filozofije. Filozofija kot učni predmet pa v 1. letnikih gimnazije ni predvidena. Evropski oddelki to možnost dopuščajo. Ne gre pa samo za bolj celovito dojemanje Aleksandra Velikega, pač pa tudi za predstavitev filozofije, kot predmeta. Dijaki se s tem predmetom soočijo šele v 4. letniku, zato je velikokrat filozofija kot izbirni predmet na maturi zapostavljena, saj predmeta dijaki ne poznajo. S timskimi povezavami pri različnih predmetih lahko to zapostavljenost odpravimo in dijakom omogočimo predstavitev tega predmeta.) Predstavila bom preučevanje Aleksandra Velikega pri pouku geografije. V enem krilu stavbe je medtem nastajala bogata zbirka zdravilnih rastlin, nagačenih živali, žuželk, metuljev in mineralov. Med slednjimi je bil celo bitumen, ki so mu ga z Vzhoda poslali njegovi prijatelji iz Atarneja, in Aleksander kar ni mogel verjeti svojim očem, ko ga je učitelj zažgal in izzval zelo vroč, a smrdeč plamen. »Rekel bi, da je dosti boljše olivno olje,« je pripomnil. S tem se je strinjal celo Aristotel. Učitelj je v svoji obsedenosti z urejanjem zbiral prav vse, kar je bilo moč prepoznati v naravi, in je celo narisal zemljevid termalnih vrelcev, raztresenih po deželi, ter preučil njihove zdravilne lastnosti. Še Filipu so tople blatne kopeli iz nekega vrelca v Linkestidi nekoliko olajšale bolečine v nogi. Cela stena polic v mieški šoli je bila namenjena zbirki okamenelih živali, največ rib, pa tudi rastlin, listov, žuželk in celo ptiča. »Meni se zdi to dokaz, da je potop res bil, če najdemo ribe na gorah tod okoli,« je vse prej kot nespametno pripomnil Aleksander. Aristotel bi mu raje dal drugačno razlago, vendar je moral priznati, da je mit o vesoljnem potopu trenutno edina zgodba, ki lahko podpre ta pojav. Sicer pa se mu je zdela stvar drugotnega pomena: po njegovem mnenju je bilo potrebno te predmete zbirati, jih premeriti, opisati in narisati v pričakovanju, da bo nekoč v prihodnosti nekdo našel neizpodbitno razlago, utemeljeno na neovrgljivih dokazih.4 Prvi odstavek je bila motivacija v terensko delo, uresničiti pa je mogoče naslednja cilja iz učenega načrta za geografijo: • dijak opiše najbolj značilne vrste rastlinstva po podnebnih pasovih; S pomočjo geografskega atlasa ugotovimo velikost Makedonije v času Aleksandra Velikega. Katere vrste naravnega rastlinstva je bilo mogoče najti v Aleksandrovi državi? 4 Valerio Massimo Manfredi, Aleksander Veliki, Sin sanj, MK 2003, str. 99 Katerih vrst naravnega rastlinstva v njegovi državi ni bilo zastopanih? Zakaj? • Dijak ob tematski karti razloži razširjenost in pomen gozdnega rastlinstva v svetu, Sloveniji (in domači pokrajini).5 Na Pohorju, v okolici Dominikovega doma dijaki izdelajo herbarij gozdnega rastlinstva v »domači pokrajini«. S pomočjo geografskih posebnosti Pohorja argumentirajo značilnosti svojega herbarija. Z izdelavo herbarija opravijo terensko delo, ki je ob zgoraj navedenem učnem cilju predvideno v učnem načrtu za geografijo. Naslednji izbrani odlomek je motivacija v uro geografije, v kateri uresničujem naslednje cilje iz učnega načrta (1998): • dijak razloži nastanek današnjih kontinentov; • dijak našteje in opiše posledice premikanja litosfer-skih plošč; • dijak našteje tri glavne načine premikanja litosferskih plošč in našteje primere; • dijak našteje geološke dobe in jih poveže s pomembnejšimi orogenezami; • dijak na karti pokaže območja orogenez v geološki preteklosti na svetu in zna povezati njihov položaj z gibanjem litosferskih plošč; • dijak našteje vrste kamnin po nastanku in opiše značilnosti magmatskih, sedimentnih in metamorfnih kamnin. OBLIKE TIMSKEGA POUČEVANJA Timsko poučevanje temelji na prepričanju, da skupaj vsakdo od nas doseže več.^ Poudarjen tuj jezik, ki je posebnost evropskih oddelkov, temelji na timskem poučevanju. Katja Pavlič Škerjanc na vprašanje Čemu sodelovalno poučevanje?, odgovarja: • ker to terjajo oz. spodbujajo posodobljeni učni cilji oz. pričakovani učni dosežki (kvaliteta dela): - obvezno sodelovalno poučevanje; - prostovoljno sodelovalno poučevanje. • ker je to oblika profesionalnega razvoja učiteljev (kvaliteta znanja): - kolegialno učenje (učenje drug z drugim in drug od drugega) • pričakujemo boljše dosežke dijakov. Timsko poučevanje pomeni, da dva ali več učiteljev skupno načrtujejo in izvajajo učni proces v isti skupini učencev ter spremljajo in ugotavljajo doseganje učnih ci- ljev. Ločimo dve temeljni vrsti timskega poučevanja: • tip A: dva učitelja (optimalna velikost) sočasno poučujeta isto skupino učencev (tandemsko poučevanje); Ločimo šest vrst sodelovalnega poučevanja tipa A: 1. Tradicionalno timsko poučevanje Dva učitelja sočasno poučujeta, a izvajata različne učne dejavnosti (npr. eden ustno razlaga novo snov, drugi na tablo ali prosojnico riše miselni vzorec za razlagano snov ipd.) 2. Kolaborativno timsko poučevanje Dva učitelja sočasno poučujeta v nenehnem medsebojnem dialogu. Pouk organizirata po principu sodelovalnega poučevanja (skupinsko delo ipd.) 3. Komplementarno/suportivno timsko poučevanje Dva učitelja sočasno, a zaporedno poučujeta tako, da si razdelita učne dejavnosti (npr. eden uvede in razloži novo učno snov, drugi jo z učenci ponavlja in utrjuje. 4. Pararelno timsko poučevanje Oddelek se razdeli na dve skupini. Vsak učitelj poučuje svojo skupino, a isto učno snov ob istih učnih dejavnostih - običajno kombinirano z drugimi oblikami timskega poučevanja. 5. Diferencirano timsko poučevanje Delitev v skupine temelji na predznanju oz. zmožnostih učencev. 6. Mentorsko oz. nadzorno timsko poučevanje.7 • tip B: dva ali več učiteljev tesno sodeluje, vendar ne poučujejo vsi iste oz. celotne skupine učencev oz. ne poučujejo iste skupine učencev sočasno.8 Na Taboru Aleksandra Velikega smo izpeljali več oblik sodelovalnega poučevanja: • ZGODOVINA-FILOZOFIJA ter ANGLEŠČINA-GR-ŠČINA: učitelji so uporabili pri svojem poučevanju obliko kolaborativnega timskega poučevanja. Učitelja sta pri zgodovini in filozofiji ter angleščini in grščini poučevala skupaj celo skupino dijakov. • BIOLOGIJA-GEOGRAFIJA: uporabljena je bila oblika paralelnega timskega poučevanja. Dijaki so bili razdeljeni na dve skupini, ki sta kasneje zarotirali. • GLASBA-LIKOVNA UMETNOST: učitelja sta uporabila obliko diferenciranega timskega poučevanja. Učitelj glasbe je izbral dijake v svojo skupino na osnovi njihovega glasbenega predznanja. 5 Učni načrt GEOGRAFIJA v splošni gimnaziji, Ljubljana, junij 1998 6 Katja Pavlič Škerjanc, Posvet Didaktična prenova in Evropski oddelki, Portorož, 28.-29. junij 2007 7 Maroney, 1995 and Robinson and Schaible, 1995 8 Katja Pavlič Škerjanc, Posvet Didaktična prenova in Evropski oddelki, Portorož, 28. - 29. junij 2007 SLOVENŠČINA, ŠPORTNA VZGOJA IN MATEMATIKA pa so bili z zgoraj navedenimi predmeti udeleženi v timskem poučevanju tipa B. Vsi učitelji smo namreč pri načrtovanju svojega dela in njegovi izvedbi tesno sodelovali, nismo pa poučevali iste oz. celotne skupine učencev ob istem času. Vsem je bila skupna vsebina knjige Aleksander Veliki, Sin sanj. Vsi udeleženi predmeti so skušali v projektu realizirati vsaj enega (ali čim več) učnih ciljev svojega predmeta. ANALIZA DELA Pri analizi dela sem s pomočjo ankete ugotavljala zadovoljstvo učiteljev in dijakov. Predstavila bom rezultate teh anket in komentarje učiteljev in dijakov. Profesorji so pri analizi dela ocenjevali predvsem primernost izbrane tematike, uresničevanje ciljev, razporeditev časa, drugačen način in pristop, vzdušje. Kljub temu, da so bili kritični: Primernost tematike: • V knjigi je še nekaj neobdelanih tem, ki bi prav tako lahko bile obravnavane na taboru; • Nekaj modernejšega, bližjega duhu dijakov 1. letnika; • Dijaki dobijo popačeno podobo o Aleksandru, ker je knjiga preveč romanizirana in ker poznajo le njegovo mladost. Uresničevanje ciljev: • Izbrani odlomki so se pokrivali z učnimi enotami, ki smo jih že obravnavali ali pa jih še bomo poglobljeno obravnavali v tem šolskem letu. Dijaki so bili znotraj skupine razdeljeni na manjše skupine, tako niso vsi preizkusili vseh metod dela; Razporeditev časa: • Časa je bilo dovolj - morda je bil del zastavljenega dela prezahteven za njih; Drugačen pristop in način dela: • Delo z dijaki je bilo zelo ustvarjalno; • Naloge sem lahko zastavila bolj problemsko. Dijaki so bili aktivni udeleženci v procesu učenja; • Drugačen pristop je dober za motivacijo, šibkejši pa za asimilacijo vedenja; • Dijaki so se šli neke vrste izkušenjsko učenje, za katerega pri pouku ni veliko časa; • Dijaki so delali po mojem načrtu, vendar se mi je njihovo delo zdelo nekoliko površno. V prihodnje bom razmislila o delitvi na več skupin, saj je tako lažje kontrolirati točnost zapisov in voditi dijake. Vzdušje: • Dijaki so se mi zdeli dobro razpoloženi in polni energije, čeprav so bili popoldan že malo utrujeni in nerazpoloženi za delo; • Dijaki se mi zdijo ambiciozni in zagreti za delo. Ker pa sem ure z njimi izpeljala popoldan, sem imela občutek, da so pri reševanju nalog nekateri dijaki bili nekoliko utrujeni, nezbrani in nenatančni; Se dijaki naučijo več? • Več je vzgojnih in socialnih momentov, več ustvarjalnosti, manj rutinskega dela; • Pridobijo praktične veščine, praktično preizkusijo teoretično pridobljeno znanje, se naučijo načrtovati in opazovati, interpretirati zbirne podatke. Znajo sklepati induktivno in deduktivno; • Že sama sprememba učnega prostora in prilagoditve načina dela povzročijo, da se dijakom obravnavana snov nekako bolj vtisne v spomin; • Ni nujno. Občutek, da se naredi več je morda posledica strnjenega izobraževanja oz. večjega strnjenega števila ur; • Mislim, da zaradi vzdušja lahko dajo več od sebe; • Pridobijo izkustveno učenje. Tako so nagovorjeni vsi čuti in novo znanje lažje ponotranjijo; • Odvisno od tipa osebnosti in predznanja - nekateri se naučijo več, drugi manj; • Več takega načina dela vidim v tem, da so v delo aktivno vključeni vsi dijaki in da si vsebine zato zapomnijo bolj kot sicer. Zna pa se zgoditi, da kakšno pomembno vsebino pri tem spregledajo. Najbolj kritični so bili učitelji pri vprašanju Ali se dijaki naučijo več? Kljub temu je bila povprečna ocena 4,209. Prav tako so bili kritični do ocene vzdušja na taboru. Najboljše, s povprečno oceno 4,56 pa so ocenili ustreznost drugačnega pristopa in načina dela. Zelo dobro so prav tako ocenili primernost tematike. Visoke ocene so vzpodbuda za podobne načine dela tudi pri drugih - ne le evropskih oddelkih. Dijaki so ocenjevali namestitev, hrano, program in svoje počutje. Pričakovano so najboljše ocenili počutje (4,65), najbolj kritični pa so bili do programa (4,07). 9 Na anketnih lističih so ocenjevali posamezne kategorije z ocenami od 1 do 5. Tako kot v šoli 1 pomeni najslabšo in 5 najboljšo oceno. Analiza je pokazala, da so vsi udeleženci učnega procesa zadovoljni z drugačnimi načini dela. Veliko je pomislekov in kritike, vendar je evalvacija namenjena temu, da se naslednjič lahko kaj dodela, popravi in prilagodi. Letos septembra so Tabor Aleksandra Velikega izpeljali že drugič. Upoštevala sem pomisleke profesorice matematike, da so popoldan za ta predmet preveč utrujeni. Zato so letos matematiko poslušali že v četrtek dopoldan. Izkušnja je bila veliko boljša. Prav tako smo v program na Pohorju vključili tuje jezike, saj so se lani izpeljali v šoli, ker ni šlo rezervirati prostora na Pohorju še v petek. Tudi izkušnja tujih učiteljev je letos bila boljša. Prepričana sem, da bo naslednje leto ta projekt še boljši. Najbolj zadovoljna pa bom tisto šolsko leto, ko se bomo odločili ta projekt izpeljati za vse prve letnike na naši gimnaziji. M MIZARSTVO MANTOUN Mladinska 25, 9233 Odranci, tel.: 02 5737 040, 5737 442, fax: 02 5737 041, gsm: 041 629 703 e-moii: mizarsWo.aiitolin@siol.net, www.mizarstvo-ontoün.si vrteški program alpino šolski program ŠOLAR NA POTI DO SEBE dr. Viljem Ščuka redna cena 29,90 € cena s popustom 25,42 € Avtor je knjigo napisal na osnovi teoretskega in praktičnega poznavanja Gestalt teorije ter strokovnih srečanj z mladimi in njihovimi starši po vsej Sloveniji in v zamejstvu. Pri navajanju osnovih gestaltskih načel prikaže odnose med šolarji, starši, vrstniki in učitelji kot celostno dogajanje, pri katerem je pomembno medsebojno vplivanje in doživljanje. Prav gestaltski pristop namreč omogoča boljše razumevanje dogajanj in doživljanj mladostnikov v intenzivnem in burnem obdobju odraščanja, tako ključnem za razvoj osebnosti. Z OTROKOM LAHKO SODELUJETE (ponatis) Elisabeth Pantley Bi radi izvedeli, kako pripraviti otroka - tako najmlajšega kot najstnika - do tega, da bo z veseljem sodeloval z vami? Si želite narediti red z znanjem in avtoriteto? Bi se hkrati radi naučili, kako povečati otrokovo samospoštovanje, pri čemer se boste v svoji koži bolje počutili tudi vi sami? GLASBENE IZŠTEVANKE EN, EN TI PA POJDEŠ VEN (komplet) Tamara Kranjec Laganin redna cena 27,90 € cena s popustom 23,72 € Knjiga z 27 najpopularnejšimi glasbenimi izštevankami, simpatičnimi ilustracijami in notnimi zapisi. Knjigi je priložen CD z zvočnim zapisom izštevank. Zelo dobrodošle so pri pedagoškem delu in doma, saj jih je mogoče uporabljati kot ritmične igrice, ki jih otroci lahko izvajajo s celim telesom ali s posameznimi deli telesa. Avtorica je zato k vsaki izštevanki dopisala še možnost gibalnih igric. katalog strokovne ZRCALO ODRAŠČANJA Jože Bajzek in drugi redna cena 27,90 € cena s popustom 23,72 € Knjiga je mednarodna sociološka raziskava. V žarišču pozornosti so otroci med 9. in 14. letom in sicer otroci iz Slovenije, slovenski otroci s Tržaškega v Italiji in italijanski otroci. Glavna vprašanja ki se jih avtorji lotevajo, so samospoštovanje odraščajočih otrok odnosi otrok z vrstniki, otroci v družinskem in šolskem okolju poklicni interesi, vrednote, prosti čas in sredstva javnega obveščanja. NASILJE V ŠOLI Helmut H. Erb redna cena 12,90 € cena s popustom 10,97 € Mladinski priročnik, ki govori o vlogi najstnika, njegovih pravicah, kako izraziti čustva ter odgovori na mnoga pereča vprašanja, ki se najstniku porajajo ob ločitvi njegovih staršev. DVIGNI GLAVO, ZATE GRE Gerit Kopietz, Jorg Sommer, Helmut H. Erb redna cena 12,90 € cena s popustom 10,97 € Knjiga je pomagala že mnogim najstnikom, da so postali samozavestni in odločnejši, da so se postavili zase, da so iskreni do sebe ter da se v sebi počutijo varne in da zaupajo vase - ne glede na to, kaj se v življenju dogaja. • • • • IGRIŠČA NARAVE Fiona Danks redna cena 34,90 € cena s popustom 29,67 € Priročnik Igrišča narave je poln načrtov za domiselne igre, ročne spretnosti in zamisli za pustolovščine. Otroke in njihove družine, skrbnike in učitelje spodbuja, da se spet odpravijo v naravo. Ne glede na to, ali živite v mestu ali na podeželju, ali ste roditelj enega otroka ali vodja dvajsetih, vam bo knjiga pokazala, da lahko v naravi počnete zelo veliko zabavnih reči. SOS - ZA MULARIJO Gerit Kopietz, Jorg Sommer redna cena 12,90 € cena s popustom 10,97 € Ta knjiga je neke vrste vodnik skozi najbolj divje, najbolj noro, najbolj razburkano in najbolj naporno obdobje življenja - puberteto. V njej so zbrane vse drame najstniškega vsakdanjika in, kjer je to potrebno, opremljene s praktičnimi nasveti za preživetje kritičnih let. MOJA STARŠA SE LOČUJETA Elisabeth Schöberl redna cena 12,90 € cena s popustom 10,97 € Priročnik za mladostnike iz zbirke Mladostniki odstira nevarnosti in posledice nasilja, ter svetuje na kakšen način s pozitivnimi dejanji lažje dosežemo cilj. V knjigi lahko preberete: zakaj nasilje nikoli ne more biti prava rešitev, zakaj je tako pomembno, da se znate braniti, kako se lahko branite in od koga lahko pričakujete pomoč, zakaj je treba vsako izsiljevanje denarja in vsak primer spolnega nadlegovanja prijaviti, kdaj je samoobramba smiselna, kdaj se je iz nevarne situacije bolje umakniti, kaj lahko vsi skupaj storite v boju proti nasilju. Posebni 15% POPust za vse navedene knjige - do 15. decembra 2007 pedagoške literature H^ KAKO PREPREČITI KONFLIKTE Marie Joseph Chalvin UČITELJ KOT INTELEKTUALEC Dušan Rutar redna cena 17,90 € cena s popustom 15,22 € Knjiga staršem in pedagogom predstavlja asertivni pristop pri reševanju konfliktov z mladostniki. Bistvo asertivnega pristopa je prepričanje o lastni vrednosti in svojih pravicah, hkrati pa upoštevanje pravic drugih. Predstavljene so tehnike za izboljšanje samopodobe, postavljanje meja, upoštevanje meja drugih, prepoznavanja agresivnega in manipulativnega vedenja, kar vse vodi k učinkovitejšemu in uspešnejšemu reševanju napetih situacij. redna cena 19,90 € cena s popustom 16,92 € Dr. Dušan Rutar v svojem novem priročniku Učitelj kot intelektualec obravnava učiteljski poklic. Predstaviti želi nekatere najnovejše koncepte, ideje in primere iz prakse, ki predstavljajo dobro izhodišče za razmišljanje o šolah in šolanju na začetku tretjega tisočletja. Spregovori o odnosih med šolanjem, vednostjo in oblastjo, o dialoški šoli in nalogi učitelja - intelektualca v njej, o strukturi avtoritativne sebnosti ... MATEMATICNI PRIROČNIK Anton Cedilnik redna cena 17,90 € cena s popustom 15,22 € Priročnik je zbirka definicij, izrekov računskih receptov in primerov, pa tudi najrazličnejših podatkov iz matematike, od pomembnih in manj pomembnih formul do raznih tabel. Uporabniku so v pomoč tudi seznam matematičnih znakov v uvodu in seznam v priročniku omenjenih matematikov na zadnjih straneh. GORSKI TURIZEM IN VRSTVO GORSKEGA OKOLJA -šolski film Tine Marenče redna cena 24,90 € cena s popustom 21,17 € Film nam na sodoben način približa problematiko varovanja gorskega okolja in nas pripravi k razmišljanju o njej. Učiteljem pa omogoča enostavno, a kvalitetno pripravo in izvedbo učnih ur na temo turizma in varstva gorskega okolja ter jih na ta način spodbuja k zanimivejšemu in pogostejšemu obravnavanju obeh tem. Ob nastajanju filma so bili v prvi vrsti upoštevani učni cilji, ki so zapisani v učnem načrtu. VPLIVI NA VODENJE IN DELOVNO ZADOVOLJSTVO ZAPOSLENIH V ŠOLI Feliks Jakopec voHnNiR redna cena 19,00 € cena s popustom 16,15 € Pričujoča knjiga je izziv in priložnost za vodje (ravnatelje), da izboljšajo delovno zadovoljstvo zaposlenih. Predstavljeni so številni modeli vodenja, njihove prednosti in pomanjkljivosti. Posebej natančno je predstavljen model preučevanja demografske strukture managementa in zaposlenih. SOCIALNA INTEGRACIJA OTROK S POSEBNIMI POTREBAMI mag. Nada Lebarič, dr. Darja Kobal Grum, dr. redna cena cena s popustom 16,92 € Janez Kolenc Avtorji obravnavajo smernice vključevanja otrok s posebnimi potrebami v redne oblike vzgoje in izobraževanja. Prikažejo položaj takšnih otrok v Sloveniji, posebno skrb pa namenjajo vprašanju, kako so šole in vrtci pripravili otroke za socialno integracijo. V knjigi so podrobno razčlenjeni rezultati konkretne raziskave, ki je med drugim pokazala, kako otroci sprejemajo vrstnike s posebnimi potrebami v skupnost. Naročilnica naročam knjige: ime: priimek: domači naslov: p.št. in pošta: telefon: email: naziv šole: Navedene cene so v EUR z DDV, pri naročilu nad 25 EUR je poštnina brezplačna, sicer pa znaša 3,34 EUR. Naročilnico prosimo pošljite po faksu: 04/53 20 211, po pošti: Didakta d.o.o, Gorenjska 33c, 4240 Radovljica ali nas pokličite: 04/53 20 210. datum in podpis: Orkester Viktor Zadnik, direktor Glasbene šole Vrhnika Vsaka glasbena šola v Sloveniji mora imeti v svoji sredini tudi orkester. Orkestri so lahko različni; od godalnega, simfoničnega, harmonikarskega, kitarskega, in seveda, do mladinskega pihalnega orkestra. Vsi ti orkestri imajo namen združevati mlade glasbenike, pridobivati znanje v orkestrski igri, izmenjavati izkušnje in pa skupno muziciranje, ki ob dobri izvedbi pomeni izjemno spodbudo za mlade nadebudne glasbenike. Tokrat vam bomo predstavili simfonični orkester, instrumente v orkestru in njihov razvoj. RAZVOJ ORKESTRA Tja do pozne renesanse, do srede 16. stoletja, je imela instrumentalna glasba zmeraj podrejeno vlogo kot spremljava pevcev in plesalcev. V antični grški drami je beseda orchestra pomenila polkrožni prostor pred odrom, v katerem je zbor izvajal ples ali orhesis. Na začetku baročne dobe pa so skladatelji postopoma že začeli pisati neodvisno instrumentalno glasbo. Eden od pionirjev, ki so kazali težnjo po osamosvajanju, je bil beneški skladatelj Giovanni Gabrieli (1554-1612). V posvetnih sonatah za pihala so bili glasovi, ki so jih izvajali na posameznih glasbilih, namenoma kontrastirani kot v vokalni polifoniji tistega časa. Monteverdi je to zamisel razvijal naprej v operi La Favola d'Orfeo, uprizorjeni v Mantovi leta 1607. Čeprav je bil orkester izbran za spremljavo pevcev, še vedno renesančna komorna skupina, je Monteverdi zelo skrbno izbral glasbila, iz katerih je bila sestavljena, ker je hotel doseči nasprotja v barvi tonov, obsegu in dinamiki. Orkestralni slog in tehniko je izpopolnil Jean Baptiste Lully (1632-1687), ki je vodil dvorne glasbenike Ludvika XIV. Svoj orkester Les vingt-quatre violons du Roy je pogosto okrepil s člani Grande ecurie, pihalnega ansambla za vojaško glasbo. Na začetku 18. stoletja so se uveljavljala nova glasbila, stara, priljubljena pa so nenehno izboljševali - bolj navzven učinkovite violine so spodrinile stare viole, preprosti lovski rog se je razvil v glasbilo, na katero se je dalo bolje igrati. Baročno obdobje je doseglo višek z Johannom Sebasti-anom Bachom. Ta je blestel v orkestralni tehniki, vendar ga je vse delovno življenje oviralo pomanjkanje dobrih glasbenikov. Njegovo močno kontrapunktično pisanje je ustvarjalo linije sloraj enako pomembnih, prepletajočih se melodij, igralec continua pri glasbilu s tipkami pa je zapolnjeval nižje harmonije. Johann Sebastian Bach Na drugi strani pa je imel Händel na voljo precej velike in povsem poklicne orkestre. Ko je bila na višku kariere, je lahko dosegal močne dramatične učinke s kombinacijo dvanajstih violin, treh viol, treh violončelov, dveh kontrabasov, štirih oboj, dveh trobent, dveh rogov in tolkal. Na razvoj orkestra v začetku klasičnega obdobja je najbolj vplivala skupina poklicnih skladateljev-glasbenikov na dvoru volilnega kneza Karla Teodorja v Manheimu. Vodil jih je briljantni violinski virtuoz Jan Stamic (1717-1757). Skupina je zaslovela po vsej Evropi zaradi svoje obvladane, natančne in občutene igre in zaradi vodilne vloge violin. Evropski glasbeniki so prihajali v Manheim in se prepričani vračali domov, odločeni, da bodo posnemali ta novi slog ansambelske igre. Orkester se je ustalil v Haydnovem in Mozartovem času, nemalo tudi zato, ker so bila dela teh skladateljev priljubljena po vsej Evropi, zaradi česar je bilo potrebno popraviti število izvajalcev njunih del. Glasbila s tipkami niso več bila del orkestra, in čeprav se število pihal ni občutno povečalo, so se močno okrepile skupine godal, medtem ko so bila tolkala omejena predvsem na pavke. Tako urejeno glasbeno telo je podedoval Beethoven: orkester, za katerega je bilo treba pisati glasbo kot za celoto in pri tem izrabljati različne barve in zvočnosti znotraj so-natne oblike, ne pa postavljati raznih sil druge proti drugi kakor v baročnih ansamblih. Beethoven se je povsem zavedal, da mu to daje neomejene možnosti: v njegovi Prvi simfoniji v C-duru že lahko slišimo znamenja tega revolucionarnega ravnanja, ki izziva zadnje odmeve klasicizma. Odtlej ni glasba nikoli več zvenela enako. INSTRUMENTI V ORKESTRU Godala Godala so glasbeni instrumenti, s katerimi ustvarjamo zvok tako, da nanje godemo z lokom, ki napete strune spravlja v nihanje oziroma v vibracijo. Ker strune ustvarjajo zvok, spadajo godala v skupino kordofonih glasbenih instrumentov. Poleg igranja z lokom lahko na njih tudi brenkamo (izvajalska tehnika pizzicato), v skladbah 20. stoletja pa na njih tudi tolčemo z roko. V Evropo so godala prišla s Srednjega Vzhoda v 10. stoletju. Eno najstarejših glasbil, na katero so igrali z lokom, je bil rebek. Vrste godal: violina, viola, violončelo, kontrabas. Predniki današnjih godalnih instrumentov • nožna viola (viola da gamba) - predhodnica violončela in posledično kontrabasa • viola bastarda • ljubezenska viola (viola d'amore) • violetta piccola • violone • ročna viola (viola da braccio) - predhodnica violine • sopranska viola (diskantna viola) • mala viola • viola da spalla Violina Violina (tudi gosli) spada med najmanjše godalne instrumente, ki so danes v uporabi. Tako njena oblika kot ime izhajata iz renesančnega instrumenta, imenovanega viola oz. viola da braccio. Ima štiri strune, ki jih štejemo in označujemo po višini uglasitve navzdol (e2, a1, d1, g). Sestavni deli in igranje Violina je sestavljena iz glave, vratu in trupa. Glavo sestavljajo zaključek violine, t. i. polž, vijačnica in vijaki za uglaševanje, vrat z ubiralko, trup z obodom, na sredino pokrova je postavljena lesena kobilica, ki podpira strune, strunik na katerega so pripete strune in tudi mali kovinski vijaki za fino uglaševanje, gumb, ki z vezjo drži strunik, in duša (postavljena v notranjosti trupa violine kot podpora kobilici in tonska povezava pokrov - dno ter kot ojačevalec zgornjih tonov). Na sredini pokrova sta prisotni dve reži oz. luknji f-odprtini (v obliki črke f). Na spodnji del telesa violine se namesti podbradnik za lažjo držo in mostiček, ki se opira na ramo. Na violino igramo z lokom ali v načinu pizzicato, kjer po strunah brenkamo. Lok je posebna palica, na katero je nameščena konjska žima, ki jo vlečemo po strunah (žimo je treba najprej namazati s kolofonijo in napeti z vijakom). Deli loka so palica iz enega kosa brazilskega lesa pernam-buka ali iz plastike, žabica (spodnji del, gumb, na katerem je nameščen vijak, s katerim napenjamo žimo, in konica, špica - zgornji del). Zgodovina in goslarstvo V simfoničnem orkestru igrajo glavno vlogo godala, kamor poleg violine kot najmanjše članice družine sodijo še viole, čela in kontrabasi. Violino poznamo že dobrih 450 let, preden pa se je dokončno izoblikovala, so poznali še dve obliki inštrumenta - predhodnika violine. To sta rebec (iz daljnega srednjega veka) in viola »piccola da braccio« (v renesansi). Obstajala pa je tudi žepna violina, imenovana pošet (pochette), ki so jo uporabljali predvsem plesni mojstri v Franciji. Ljudje, ki znajo izdelovati vsa godala, se imenujejo goslarji. Goslarstvo je cvetelo v 16. stoletju predvsem po zaslugi beneških trgovcev. K oblikovanju violine so prispevale svoj delež skoraj vse evropske pokrajine, najbolj pa so bili uspešni italijanski goslarji. Najpomembnejši izdelovalci violin so bili družina Ama-ti, Antonio Stradivari, Giuseppe Guarneri del Gesu' in drugi. Najstarejša ohranjena violina je delo goslarja Andree Amatija iz leta 1565. Njena oblika in mere se uporabljajo še danes, zato ga upravičeno štejemo za izumitelja dananšnje oblike violine. Svoje znanje je prenesel na sinova, družinsko tradicijo pa je nadaljeval njegov vnuk Nicola. Najboljša učenca Nicole sta bila Andrea Guarneri in Antonio Stradivari. Z Andreo Amatijem se je začela doba mojstrskih izdelovalcev violin, ki je dosegla višek s Stradivarijem in Guarnerijem »del Gesu«. Najslavnejše delavnice so bile v Cremoni v severni Italiji, kjer so od srede 16. stoletja slavni izdelovalci več kot dve stoletji izdelovali violine. Njihovi inštrumenti so med najboljšimi in najdražjimi inštrumenti na svetu. Skoraj neverjetno je, da se violina v 400 letih ni bistveno spremenila. Vendar pa do danes niso ugotovili skrivnosti izdelovanja violin s takšnim zvokom, kot jih dosegajo violine starih mojstrov Amatijev - Stradivarija in Guarnerija. Arcangelo Corelli, Tartinija pa zaradi pogoste uporabe okraskov in vseh vrst trilčkov uvrščajo med rokokojske skladatelje. Antonio Stradivari Na Slovenskem so godala izdelovali Blaž Demšar, Vilim Demšar, Jože Kantušer, Ivan Milič, Maksimiljan Skalar ^ Znameniti baročni violinisti 1600-1780 Tomaso Albinoni, 1671-1751 Johann Sebastian Bach, 1685-1750 Arcangelo Corelli, 1653-1713 Jean-Marie Leclaie, 1687-1764 Francesco Geminiani, 1687-1762 Giuseppe Tartini, 1690-1770 Carlo Tessarini, 1690-1765 Gieseppe Torelli, 1658-1709 Antonio Vivaldi, 1678-1741 Francesco Maria Veracini, 1690-1768 Giovanni Battista Vitali, 1632-1692 Tommaso Antonio Vitali, 1663-1745 Johann Jakob Walther, 1650-1717 Giuseppe Tartini (1692-1770) Bil je italijanski skladatelj in violinist, ki je bil rojen v Piranu in umrl v Padovi. Bil je eden največjih violinistov svoje dobe, izjemno priljubljen pa je bil tudi kot pred-klasični skladatelj in izviren glasbeni teoretik. Na izoblikovanje njegovega stila je najbolj vplival baročni mojster Leta 1721 so ga povabili na mesto prvega violinista in koncertnega mojstra v stolnici sv. Antona v Padovi. Imenovan je bil brez predhodne avdicije, kar priča o velikem slovesu, ki ga je užival kot virtuoz. Po krajšem bivanju v Pragi je na vrhuncu svojih ustvarjalnih moči deloval predvsem v Padovi, kjer je zopet prevzel vodstvo glasbene kapele v stolnici. Leta 1728 je ustanovil slovito violinsko šolo »La scoula delle nazioni«. Učenci so vanjo prihajali iz raznih koncev Evrope, zato se je Tartinija prijel vzdevek »Il maestro nazioni«, glasbeni mojster narodov. Umrl je v Padovi leta 1770, kjer je tudi pokopan. Zapustil je obsežen opus: okoli 130 koncertov, prek 170 sonat za violino itd. Pisal je predvsem za violino. Njegovo najslavnejše delo je sonata »Vražji trilček«. Legenda pripoveduje, da se mu je v snu prikazal sam vrag, ki je igral na violino. Takoj ko se je prebudil, je melodijo zapisal. Tako naj bi nastala ena najbolj znanih in najbolj zahtevnih evropskih skladb za violino. Po skladatelju in violinistu Giuseppe Tartiniju je poimenovan osrednji piranski trg, z njegovim imenom pa so si pomagali tudi nekateri slovenski glasbeni ansambli, Godalni kvartet Tartini, Trio Tartini itd. Viola Viola je glasbilo s štirimi strunami iz skupine godal. Podobna je violini, le da je nekoliko večja. Zvok izvajanja je podoben violininemu, vendar pa je interval tonov, ki jih izvajamo pomaknjen navzdol (izvajanje nižjih tonov), zato so note običajno zapisane v altovskem ključu. Strune pri violi so C, g, d1 in a1, torej je uglašena po kvintah navzgor. Primerna starost za učenje viole je 11-14 let, priporočeno je predznanje vsaj 3 let violina. POVEZOVANJE učnega načrtovanja z izobraževalnimi programi Turizem KRAS, d.d. tijrizejvlkras -» ' llliM INACJUhk» MANAf.tMtNT Odprti del kurikuluma omogoča pridobivanje življenjskih izkušenj v naravnem okolju na veliko bolj ustvarjalen način, ki ga posamezni vzgojitelji, učitelji, profesorji in ravnatelji že uspešno prakticirajo. Potrebe po novih, zanimivejših pristopih k učnim vsebinam se zavedamo tudi v podjetju Turizem KRAS d.d. Odločitev o kvalitetnejši vsebinski in organizacijski ponudbi za šolske skupine je obrodila tesnejše sodelovanje med Zavodom RS za šolstvo in podjetjem Turizem KRAS d.d, ki je v svoji ponudbi posebno pozornost namenilo oblikovanju programov za slovenske šolarje. NOVOSTI za šolsko leto 2007/2008 so izobraževalni programi, ki jih izvajamo za posamezne šolske skupine izključno v izvensezonskem času. Jamsko pohodništvo je oblika športno-naravoslovnega doživetja v delu jamskega sistema, ki ga šolske skupine v običajnem ogledu ne vidijo. Vreme nikoli ni ovira, načrtovana izpeljava ni dvomljiva, sam program pa ustvari nepozabno doživetje za vsakega šolarja. Oblikovanje razredne skupnosti v posebnem okolju, športni in naravoslovni dnevi so le predlog za organizacijo obiska. Glede na potrebe učnega načrtovanja je izbira mogoča med tremi izvedbenimi različicami. Gostinsko-turistična delavnica je namenjena aktivnemu sodelovanju mladih udeležencev s strokovnjaki v turizmu v okviru izbirnega predmeta Turistična vzgoja, predmeta Gospodinjstva, Poklicne vzgoje. Ustvarjalna povpraševanja so zamišljena kot najkre-ativnejši del ponudbe osnovnim šolam in kličejo ustvarjalne učitelje ter njihove radovedneže po integriranju predmetnih področij ter oblikovanju lastnih kombinacij ciljev posameznih predmetnih področij z različnimi doživetji v naravi. Več o tej ponudbi lahko najdete v našem Vodniku za organizirane šolske skupine, ki je dosegljiv na spodnjem naslovu. Vse aktualne in dodatne informacije so na voljo na www.turizem-kras.si. 19911 den duh' trajne vre^^dnote srednje šole < MJ^Ji^ kemija ■ osnovna šola ., , . . , / matematika srednje sole ^ , ..... jT slovenski jezik učbeniki y angleški jezik delovni zvezki jT astronomija zbirke nalog jT filozofija priročniki psihologija drug^ drugo ZALOŽNIŠTVO JUTRO Jutro, Črnuška c. 3, p.p. 4986, 1001 Ljubljana Tel. (01) '561-72-30, 031 521-195, 041 698-788 • Faks (01) 561-72-35 • E-pošta: Jutro@siol.net r » f -t w • Kupon za ACif^MA popust: 5 €. Kupon velja kot popust v vrednosti 5 EUR pri nal