86 DR, Vol. XV (1999) 30-31 Stane Saksida DRUÆBENA STRATIFIKACIJA V JUGOSLAVIJI POVZETEK Tekst uvaja model, ki dovoljuje uporabo poljubnega πtevila stratifikacijskih dimenzij. Slednje uvajamo glede na kriterijske funkcije, ki jih selekcioniramo po dinamiËnem sistemskem modelu. Na osnovi modela definiramo kriterije izbora dimenzij kot funkcije ciljev aplikacije modela. Z izborom se za potrebe strukturne analize socialistiËnih druæb odklanja marksistiËni razredni model, ki ga zamenjuje model socialne stratifikacije s πtirimi dimenzijami in to z dimenzijami moËi, poklica, dohodka in generalnega statusa, ki se povezuje s statusnimi simboli. Slednji lahko nastopajo tudi kot relativno avtonomna dimenzija. V tekstu se potem analizirajo generatorji uporabljenih dimenzij. ABSTRACT In the paper marxist model of class analysis is substituted by dynamic type of social stratification model. Both models are derived from higher order systems model (metamodel) adapted to analysis of social structure of socialist societies and to changes within them. From metasystem model of four dimensions of social stratification is derived; ie. stratification by dimensions of power, occupation, personal income and general social status, connected with status symbols. The latter can be relative autonomous. Yugoslav society in poswar period is then described by four dimensions mentioned and the mechanismus generating them analysed. Za osnovo analize stratifikacije predlagamo uvedbo modela, ki temelji na πtirih temeljnih dimenzijah: na distribuciji moËi, dohodka, na porabi in socialnem statusu. Model razslojenosti druæbe po πtirih temeljnih dimenzijah je samo okvir analize stratificiranosti sodobne druæbe. Uporabljamo ga pri grobi analizi, brez specifikacij situacije. V konkretnih analizah, ki upoπtevajo popolnoma doloËene situacije, pa je potrebno poleg πtirih temeljnih vpeljati πe nove dimenzije stratifikacije. Analiza katerekoli kapitalistiËne druæbe zahteva, da dodamo dimenzijo lastnine proizvajalnih sredstev. V zelo hitro razvijajoËih se druæbah je treba za nekatere analize dodati dimenzijo starosti. Zaradi hitrega razvoja se v teh druæbah starejπe generacije vËasih identificirajo z druæbenimi odnosi in procesi, ki glede na dinamiko razvoja ovirajo razmah novih 87DR, Vol. XV (1999) 30-31 odnosov in njihovih nosilcev. Isto velja za raso ali za barvo koæe v dræavah, kjer je temeljni druæbeni problem rasna segregacija. Iz povedanega dovolj jasno sledi metoda zgraditve in uporabe modela druæbene stratifikacije. Konstrukcija modela je odvisna od: - ciljev, ki jih hoËemo z analizo doseËi, - sredstev, ki jih izberemo, da bi najbolj ustrezno dosegli zastavljene cilje. »e vzamemo, da je naπ cilj prestrukturiranje, sprememba konkretne druæbe, bomo iskali paË tista izhodiπËa, o katerih domnevamo, da nam bodo omogoËila najuspeπnejπo akcijo v izbrani smeri. Od tega, ali je druæbena akcija kratkoroËna ali dolgoroËna, omejena na veliko ali manjπe prebivalstvo, na velike ali manjπe teritorije, torej od tega, kako je Ëasovno in prostorsko doloËena, je odvisno, kako natanËno bomo definirali druæbena strata. KratkoroËne akcije na majhnih podroËjih zahtevajo podrobne analize in navadno veËje πtevilo dimenzij, dolgoroËne akcije s svetovno perspektivo pa analize velikih grupacij in uporabo zgolj temeljnih dimenzij. Vsak model je zgrajen zaradi odkrivanja “neËesa”. »e analiziramo druæbeno stratifikacijo z vidikov druæbene akcije, potem so predmet odkrivanja druæbene skupine, povezane s skupnimi interesi, ki usmerjajo njihovo dejavnost ali nedejavnost k postavljenim ciljem ali proË od njih. V analizi druæbene stratifikacije torej odkrivamo druæbene skupine, smer njihove aktivnosti, odnos do ciljev akcije, ki si jih je druæbena skupina zastavila, notranja gibala teh skupin ‡ njihove interese in konËno tudi njihovo stvarno uËinkovitost, se pravi realne rezultate njihove aktivnosti. Taka analiza pa seveda ni mogoËa, Ëe nismo natanko doloËili izhodiπËa naπe akcije, se pravi, izhodiπËa tiste skupine, strate, ali veË skupin ali strat, “v imenu” katerih izvajamo analizo. Raziskovalni in akcijski pomen takega modela je predvsem v tem, da: - omogoËa primerjave razliËnih druæbenih struktur na razliËnih nivojih analize. »e hoËemo namreË uspeπno raziskovati razlike med stratami v razliËnih druæbah, druæbenih sistemih, moramo nujno uporabljati ista merila za ugotavljanje razlik. V nasprotnem primeru ugotavljamo razlike med merili, ne pa razlik med druæbami; - je fleksibilen glede na izhodiπËe analize, torej omogoËa prostorski in Ëasovni premik izhodiπË; to je zlasti pomembno za izvajanje praktiËnih akcij; - omogoËa kontrolo naπih izhodiπË, naπe nujne pristranosti v vsaki druæbeni analizi, pristranosti, ki se ji ni mogoËe ogniti, jo je pa mogoËe eksplicirati, namesto da bi jo zamolËali. Eksplikacija pristranosti modela dovoljuje primerjavo ciljev skupin, v imenu katerih analiziramo, s cilji drugih skupin in daje moænost skupne odloËitve za takπno ali drugaËno smer akcije. Nasprotno pa zgolj implicirani cilji neke analize premikajo teæiπËe konflikta od dejanskih interesov na razpravljanja o videzu, o “pravilnosti”, o “objektivnosti” doloËenih analiz. Pri tem vsaka stran raËuna na objektivno pravilnost svojih analiz, Ëeprav razliËnost ugotovitev ne izvira iz razliËnosti stvarne situacije, temveË navsezadnje iz razliËnosti interesov razpravljajoËih strank. Jasno je, da s tem noËemo zanikati objektivnosti druæbenega dogajanja samega. Zanikamo samo videz nepristranske objektivnosti spoznanj o Druæbena stratifikacija v Jugoslaviji 88 DR, Vol. XV (1999) 30-31 druæbeni stvarnosti in zahtevamo, da vsak, kdor stvarnost analizira, najprej reflektira svoje izhodiπËe, kolikor je tega zmoæen. To moænost analize omenjamo samo kot predlog. Vendar se takemu predlogu skoraj ni mogoËe ogniti, Ëe upoπtevamo obupno revπËino v kakrπnihkoli teoretiËnih obrazloæitvah dogajanj v teh dræavah. MarksistiËni znanstveniki bi se morali resno zamisliti ob spoznanju, da po dvajsetih letih burnih druæbenih prevratov v azijskih in afriπkih dræavah, po prevratih v Indoneziji, Gani, Kongu, Nigeriji ‡ da omenimo samo najveËje ‡ ni niti ene resnejπe marksistiËne teoretiËne analize teh dogajanj. In to po veË kakor stoletnem obstoju marksizma in po veË kot πtiridesetletnem sistematskem razvijanju te znanosti na univerzah in inπtitutih socialistiËnih in nesocialistiËnih dræav, ki so izπolale desettisoËe marksistiËnih teoretikov! Mnenja smo, da je marksistiËna okostenelost, dogmatiziranost in zastarelost starih stratifikacijskih modelov eden osnovnih vzrokov temu stanju. Tudi za razlago druæbene strukture v Jugoslaviji so modeli, ki temeljijo na teoriji dveh temeljnih protislovnih razredov, neuporabni. Æe zato, ker je bila v revoluciji odpravljena privatna lastnina kapitala. Potrebe po empiriËnem raziskovanju jugoslovanske druæbene strukture nam tako narekujejo uporabo modela, v katerem buræoazija in proletariat nista temeljna razreda. V nadaljnjem bomo skuπali pokazati, ali je mogoËe stratificiranost jugoslovanske druæbe raziskovati s predlaganim modelom stratifikacije po πtirih dimenzijah, glede na cilje, proti katerim se jugoslovanska druæba razvija. Prostor in Ëas, ki sta nam na voljo, ne dopuπËata podrobne empiriËne analize v tej smeri. To bo predmet nadaljnjih preuËevanj in obseænejπih πtudij, tako vsaj upamo. V nadaljevanju tega teksta pa bomo uporabili model kot eno mogoËih hipotez, ki je potrebna nadaljnje empiriËne verifikacije in seveda ne izkljuËuje kakrπnegakoli razvijanja in aplikacije drugih modelov. Ciljev, proti katerim se jugoslovanska druæba razvija, ni teæko definirati. To so cilji, ki jih je postavil æe Marx: brezrazredna druæba, v kateri bodo ljudje upravljali reËi in sami sebe. Na prvi stopnji razvoja brezrazredne druæbe naj bi bilo merilo udeleæbe posameznika v nacionalnem dohodku delovni prispevek, na drugi njegove potrebe. V terminih naπega modela bi cilje lahko izrazili kot postopno odpravljanje dimenzije oblasti kot stratifikacijske dimenzije v druæbeni strukturi in restratifikacijo druæbe v dimenziji dohodka tako, da bi gornjo strato sestavljali posamezniki, ki dajejo najviπji, spodnjo pa posamezniki, ki dajejo najniæji prispevek. To bi bilo na prvi stopnji, na drugi stopnji bi bila stratifikacija po dohodku praktiËno odpravljena. Dimenzija porabe bi v takem sistemu postala na prvi stopnji odvisna od dohodka, se pravi od delovnega prispevka, na drugi pa samo πe od potreb, ki bi si jih Ëloveπtvo zastavljalo samo. Zelo verjetno bi vzorci porabe v takem razvoju prehajali od vzorcev, πe omejenih s koliËino dohodka, do vzorcev, ki bi vedno bolj izraæali osebnostne poteze in stil æivljenja posameznika. Statusna, vrednostna stratifikacija bi se ravnala ‡ kot se je v obrisih tudi do sedaj ‡ na prvi stopnji po dohodkovni, drugaËe reËeno, ob postavki, da bi bil dohodek funkcija delovnega prispevka, bi tudi status posameznika izraæal njegov delovni prispevek. Kaj bi izraæal na drugi stopnji? O tem lahko le ugibljemo. Stane Saksida 89DR, Vol. XV (1999) 30-31 Tako definiran bi bil cilj razvoja jugoslovanske druæbe pravzaprav odprava stratifikacijskih dimenzij, ustvarjenih v lastninski druæbi. Nadaljnja vpraπanja, ki sledijo iz razvijanja modela, so: - katera strata obstajajo danes v jugoslovanski druæbi; - so ta strata kreirana po dimenzijah lastninske druæbe ali pa se v danaπnji druæbeni stratifikaciji æe kaæejo strata, nastala po kriterijih brezrazredne druæbe na prvi stopnji razvoja; - katere institucije, skupine zadræujejo stratifikacijo v smeri kriterijev nove druæbe, katere jo pospeπujejo in zakaj; - kakπni so procesi zadræevanja stratifikacije po kriterijih lastninske in formiranja strat po kriterijih brezlastninske druæbe; - koliko je zadræevanje stratifikacije po kriterijih lastninske druæbe “upraviËeno”, se pravi, koliko ga z zavestno akcijo ni mogoËe smiselno spremeniti zaradi objektivnih ovir, odnosno brez πkode za cilje razvoja samega, in katere so objektivne ovire, ki proces odpravljanja stratifikacije po kriterijih lastninske druæbe zadræujejo. Odgovori na ta vpraπanja v tem tekstu so samo hipoteze. V nadaljnjem bomo, da poenostavimo analizo, logiËno razlikovali subsistem, ki se opira na stratifikacijske kriterije lastninske druæbe, in subsistem, ki se opira na kriterije brezlastninske druæbe. Ta logiËna loËitev seveda ne pomeni ne njune loËitve v druæbi kot celoti, ne loËitve v posamezniku. Tako v druæbi kot v posamezniku sta sistema v permanentnem nasprotju, v sporih, se prepletata, vËasih celo podpirata itd. Institucionalna osnova stratifikacije Institucionalna osnova druæbene stratifikacije po dimenzijah lastninske druæbe so institucije, ki so preπle iz lastninske v porevolucijsko druæbo. Ena najpomembnejπih je hierarhiËna organizacija proizvodnje in druæbenih sluæb. Ta poraja vertikalno stratifikacijo delovnih mest in s tem poklicev. Na drugi strani pa proizvajalci in drugi delavci, poklicno formirani za potrebe hierarhiËno organiziranega delovnega procesa, zavirajo preoblikovanje hierarhiËno organiziranega delovnega procesa v drugaËne organizacijske sisteme in modele tudi tam, kjer bi bilo to glede na razvoj tehnologije in znanosti o organizaciji dela æe mogoËe izvesti. Tako se oba subsistema ‡ institucionalni in subsistem vertikalne okupacijske stratifikacije ‡ zdruæujeta v dokaj trdno bipolarno strukturo, v kateri vsak pol krepi drugega. Ni mi znano, da bi bili skuπali kakorkoli razbiti katerega od teh dveh subsistemov, bodisi z zavestnim uvajanjem tehnoloπkih in organizacijskih ukrepov, s spremembami v sistemu poklicnega formiranja, πe najmanj pa z akcijo, ki bi zavestno kombinirala spremembe na obeh straneh. Druga, ne manj pomembna institucionalna osnova stratifikacije po dimenzijah lastninske druæbe je obstoj dræave. V nasprotju s prvim podroËjem je bil tu z uvedbo samoupravljanja napravljen velik korak naprej. Vendar za zdaj πe nismo naËeli nekaterih temeljev dræavne organizacije kot sile, ki stratificira druæbo v nosilce oblasti, posrednike in vladane. En sam dokaz: vse temeljne spremembe v smeri demokratizacije so bile pri Druæbena stratifikacija v Jugoslaviji 90 DR, Vol. XV (1999) 30-31 nas izvrπene z vrha navzdol. ResniËno, proces debirokratizacije, decentralizacije, uvajanje samoupravljanja, reelekcije, rotacije, formiranje nove forme skupπËine, ustavna utrditev teh sprememb ‡ vse to so procesi, ki daleË presegajo institucije buræoazne demokracije in postavljajo Jugoslavijo pred druge socialistiËne dræave. Res je, da izraæajo potrebe vseh ljudi in da so usmerjene proti formiranju birokracije. Res pa je tudi., da so bile te spremembe sklenjene v vrhovnih dræavnih in partijskih organih in so se izvedle od vrha navzdol, in da dræavnega aparata πe nismo usposobili, da bi pri temeljnih odloËitvah deloval tudi v nasprotni smeri. Za sedaj so edini mogoËi formalni kanal za vpliv na odloËitve v vrhovnih dræavnih organih πe vedno volitve. Model dræavne organizacije, ki bi omogoËala obojesmerni vpliv, se sicer razvija, a je dosti preπirok, da bi æe na sedanji razvojni stopnji deloval kot uËinkovit mehanizem, s katerim dræavljani zavestno usmerjajo svojo usodo. Ali je to v sedanjih razmerah mogoËe ali ne ‡ to je drugo vpraπanje. Tu opisujemo stanje. Ena najbolj trdnih institucij, ki utrjuje stratifikacijo po dimenzijah lastninske druæbe, je druæina. Moænosti, ki so jih ustvarili starπi, dajejo potomcem popolnoma neenake “startne osnove”, neenaka izhodiπËa v æivljenjski usodi. Pri nas delujejo te moænosti predvsem v treh smereh: kopiËenje osebnega premoæenja, vzgoja in sistem stikov s posamezniki v viπjih, niæjih in v svoji strati. Za posameznike, ki so se rodili v druæini, v kateri pripadajo starπi niæjim stratam, je verjetnost, da se povzpno v viπja strata, neprimerno manjπa kakor za tiste, ki so se æe rodili kot otroci starπev iz viπjih druæbenih stratumov. Mimo teh treh temeljnih institucij, na katere se opira vztrajanje druæbene stratifikacije, obstoji πe vrsta manj pomembnih, ki pa vËasih v interakciji s temeljnimi izdatno pomagajo ohranitvi obstojeËih strat. Vendar imajo v razdobju, ko delujejo temeljne institucije, bolj vlogo ojaËevalcev ‡ kot vlogo tvorcev stratifikacije. Stratifikacija po dimenziji oblasti Temeljito restratifikacijo druæbe glede na vse dimenzije smo izvedli v revoluciji. Revolucija in porevolucijsko razdobje ni samo ekspropriiralo ekspropriatorje, omogoËilo je tudi velikemu delu prebivalstva zasesti delovna mesta, ki jih v drugaËnih razmerah ne bi moglo nikoli zasesti, omogoËila je πolanje mnogo veËjemu πtevilu ljudi iz srednjih in zlasti niæjih slojev itd. Toda na razliËna vodilna delovna mesta v katerihkoli delovnih organizacijah in v dræavi je bilo mogoËe postaviti samo ljudi, formirane v predvojni buræoazni druæbi, ljudi z nedvomno pozitivnimi hotenji, z visokimi cilji o preobrazbi druæbe ‡ a s premajhno izobrazbo in celo v okviru te izobrazbe s premajhnim znanjem za uspeπno obvladovanje nalog, ki so bile pred njimi in so jih morali reπevati vsak dan in vsako uro. Mimo tega je bilo v Ëasu po revoluciji strokovnjakov premalo. Veliko πtevilo iz proletariata zraslih in v smeri zmage proletariata delujoËih strokovnjakov, je bilo pobitih med vojno, odpeljanih v taboriπËa itd. Od preostalih je del strokovnjakov sodeloval z okupatorjem, del pripadal bivπemu razredu lastnikov in malomeπËanov. Stane Saksida 91DR, Vol. XV (1999) 30-31 Poloæaj se je zapletel πe z zgraditvijo novih tovarn in celih novih industrij, ki so odpirale nova in nova delovna mesta. To situacijo je “spremljala” teorija o diktaturi proletariata ‡ teorija, po kateri mora proletariat po zmagoviti revoluciji prevzeti dræavno oblast in dræavo izkoristiti v boju proti ostankom lastninskih razredov. In tako se je iz dveh nujnosti rodila politiËna in druæbena praksa, ki je v svojem nadaljevanju postajala vedno manj nujnost. Iz neogibnosti, da se vodilna delovna mesta zasedejo z delavci, se je po teoriji o diktaturi proletariata rodila farsa praktiËne uporabe te teorije. Lahko bi jo izrazili v naËelu: vodilna in strokovna mesta fiziËnim delavcem ali tistim, ki so jim najbliæji ‡ se pravi ljudem s Ëim niæjo πolsko izobrazbo. Dejansko se je to naËelo uveljavilo v kadrovski politiki, ko se je æe zaËela formirati plast novih “vodilnih ljudi”. CentralistiËna kadrovska politika je z uporabo gornjega naËela vedno bolj utrjevala celotno strukturo manj izobraæenih ljudi na vodilnih mestih v delovnih organizacijah in dræavnem aparatu. CentralistiËna kadrovska politika je namreË nujno temeljila na “dodeljevanju poloæajev” æe znanim in preizkuπenim ljudem. Tako je postopno nastala plast veËnih direktorjev, vodilnih usluæbencev, politikov (danes druæbenih delavcev), skratka vrhnja plast birokracije. Enak proces je potekal v niæjih teritorialnih enotah in v vsaki posamezni delovni organizaciji. Ker so bili vrhovi vodstev za vso dræavo, v republikah, teritorialnih enotah in delovnih organizacijah medsebojno povezani, je nastal kompleksen sistem vertikalnih in horizontalnih zvez, ki je ustvaril zelo trdno in teæko prebojno vodstveno strukturo. Ena temeljnih funkcij te vodstvene strukture je bila seveda samoreprodukcija. Tej so rabile tudi razne v naglici skovane teorije in teorijice, ki so bile, zavestno ali ne, preraËunane za ohranitev obstojeËe vodstvene strukture. Ena takih teorij, zraslih iz neznanja in primitivizma, je bila npr. deformacija Marxove teorije o materialni bazi in vrhnji stavbi v druæbi. V praksi se je “aplikacija” te teorije kazala kot usmerjanje nacionalnega dohodka v graditev materialne baze, to je v graditev Ëesarkoli v zvezi z industrijo, rudarstvom, energetskim sistemom, ne glede na notranja sorazmerja potroπnih sredstev, npr. brez ozira na to, ali so se delali zidovi ali kupovali stroji. Graditev objektov za administrativne namene, ki so lahko samo “materialna baza” birokracije, tu raje ne omenjamo. Ob razvijanju “materialne baze” ekonomike pa smo zanemarili razvijanje drugih bistvenih elementov celotne ekonomske strukture, brez katerih ni moderne proizvodnje. Nesorazmerno usmerjanje nacionalnega dohodka v tako imenovano “materialno bazo” druæbe je povzroËilo hipertrofijo v razvoju industrije ob zanemarjanju tega, kar je pogoj razvoju moderne industrije. Birokracija zaradi svojih interesov, ki jih je po svoje oblikovalo tudi neznanje in iz tega izhajajoËe primitivne razlage ekonomike in druæbenih dogajanj, ni bila zmoæna ocenjevati razvoj nacionalne ekonomike kot celoto. Njeno praktiËno delovanje in prazne prakticistiËne parole, ki so zamenjale teorijo, oboje je bilo, zavestno ali ne, usmerjeno v reprodukcijo same sebe. Zato je nujno razvijala tiste dele ekonomske strukture, ki so ustvarjali moænosti za njeno reprodukcijo. V celotni ekonomiki je to bila industrija, predvsem teæka, v ostalih delih druæbene strukture pa administrativni aparat in to, kar Druæbena stratifikacija v Jugoslaviji 92 DR, Vol. XV (1999) 30-31 administrativni aparat podpira: prazna, brezvsebinska aktivnost. V dinamiki hitro razvijajoËe se druæbe je nastajala vrsta problemov in nereπenih vpraπanj. KlasiËni naËin birokratskega reπevanja teh dodatnih teæav ni bil in πe vedno ni takojπnji operativni spopad z ovirami in razreπitev problema. Tak naËin bi od birokrata zahteval strokovno znanje, ki ga nima, in pa delovanje njega samega ‡ in to mu ne more ustrezati, ker zmanjπuje obmoËje njegove uËinkovitosti. Zato birokrat namesto takojπnje operativne reπitve ustanavlja strokovne zbore, odbore, komisije, ki se spet ne lotijo problema, temveË ustanavljajo pododbore, podkomisije in πe bolj strokovne zbore. To je medij, v katerem birokrat lahko doloËa linijo, ne da bi mu bilo potrebno karkoli znati, hkrati pa zveËuje njegovo obmoËje delovanja, podreja mu vedno veËje πtevilo ljudi in odpira nova obmoËja, v katerih razvija svojo linijo doloËujoËo dejavnost. KonËna rezultanta takega delovanja je velikanska koliËina prazne dejavnosti, sestankov, dogovorov, razprav, prenaπanj, komunikacij in, kajpada, nereπen problem. Ta skok v stran je skuπal samo ilustrirati delovanje zveze birokracije in birokratskih institucij kot zaprtega sistema, v katerem se veËa πtevilo birokratov in razvija rakasta tvorba neproduktivnega dela institucij. En del sistema razvija drugega. V takem zaprtem sistemu birokrat v vsaki posamezni instituciji ne more percipirati druæbe v njeni celotnosti. Vsak drug del druæbe je zanj sovraæna oblika, ki omejuje njegovo obmoËje delovanja. In v takπnem smislu je povezovanje dræavne birokracije z industrijo kot njeno osnovno oporo prav tako nujnost. Poloæaj po prevzemu oblasti zahteva od njega, da najprej razreπi temeljna ekonomska vpraπanja (preskrbo prebivalstva, razdeljevanje dobrin, obnovitev delovanja industrije itd.). Zasipa ga s tisoËi dnevnih nujnih nalog. Mimo tega mu sprimitivizirana teorija materialne baze dokazuje, da bo z razvojem industrije avtomatiËno reπil vsa druga vpraπanja, vse “odprte probleme”. To mu namreË omogoËa delovanje ob vseh komponentah, ki sodoloËajo njegovo akcijo. Ob vsem tem je seveda jasno, da se birokracija kot sloj, zlasti v zaËetkih svojega nastajanja, ne zaveda, da formira in utrjuje sama sebe kot sloj, da uveljavlja sama svoje interese. Razvita forma takπne zavesti bi vsaj del birokracije pripeljala do drugaËnih smeri delovanja ‡ to opaæamo v zadnjih letih. Birokracija v prvih Ëasih deluje v sveti veri, da resniËno reπuje svet, in tudi v resnici sluæi delovnim ljudem. Njena objektivna tragika je v tem, da s procesom progresivnega utrjevanja svojih pozicij v druæbeni strukturi interese delovnih ljudi istoËasno tudi negira. In πele zavest o tej poziciji ustvarja iz veËine birokratov ciniËne lovce na moË, poloæaj in denar. Drugi, manjπi del birokracije pa se je zavedel, da samo reprezentira in skuπa uresniËiti interese delovnih ljudi. Ta del aktivno deluje proti utrditvi birokracije kot sloja. Birokracija se tako koncentrira na en del razvijanja druæbe kot celote ‡ na industrializacijo. Toda neskladno razvijanje enega samega Ëlena verige zavira istoËasno razvijanje njegovih podlag in sËasoma tudi moænost uËinkovanja tega Ëlena samega. Celotnost ekonomske strukture si je mogoËe predstaviti v obliki vrste Ëlenov v medsebojnem delovanju. »e vsak Ëlen pospeπuje razvoj drugih Ëlenov, se celotni sistem razvija pospeπeno. »e pa se Ëleni medsebojno zavirajo, celotni sistem postopno prehaja v stagnacijo. In to se je dogajalo z naπim ekonomskim sistemom, ker ob razvijanju industrije ni razvijal Ëlenov, s katerimi sestavlja industrija celoto. Stane Saksida 93DR, Vol. XV (1999) 30-31 Moderna industrija ne more proizvajati in se razvijati brez doloËenih delovnih navad ljudi, ki v njej delajo, brez dognane organizacije proizvodnje in sluæb v podjetju, brez razvitega okolja, transporta dobrin in ljudi, brez razbremenitve zaposlenih æena itd. »e se torej πolstvo, znanstveno raziskovalno delo, socialno varstvo, zdravstvo, transport ne razvijajo vzporedno z razvijanjem industrije, bo produktivnost ostala nizka ali se bo celo zmanjπevala. S tem bo seveda pritekalo iz industrije tudi manj sredstev. In birokracija bi ne bila birokracija, Ëe bi svoja priËakovanja usmerila v prihodnost in preusmerila sredstva v skladno razvijanje celotne ekonomske in druæbene strukture. Birokracija se reπuje iz poloæaja z drugaËnimi ukrepi. Bistvo teh ukrepov je prelivanje nesorazmerno velikega deleæa sredstev nazaj v industrijo, pospeπevanje investicij, poskus, da bi se produkcija razvijala zgolj s krepitvijo poenostavljeno pojmovane materialne baze. Bræ ko se je negativni zaËarani krog medsebojnega zaviranja Ëlenov zaËel, se ne more veË ustaviti brez radikalnega prestrukturiranja poloæaja. Vse niæja produktivnost, ki nastaja zaradi nesorazmerja med industrijo in drugimi Ëleni ekonomske strukture, zmanjπuje produkcijo in s tem dotok sredstev. Z zmanjπanim dotokom sredstev se skuπa ekstenzivno poveËati fiziËni obseg proizvodnje. Tako dobivajo drugi Ëleni spet manj sredstev. Zmanjπani dotok se tako uporablja za zveËanje nesorazmerja, ki je povzroËilo zmanjπanje dotoka. Proces gre v smeri progresivnega zaviranja razvoja celotne ekonomske in druæbene strukture. Birokracija odgovarja na takπno dokazovanje s protidokazi ‡ Ëeπ, drugi Ëleni ekonomske strukture se ne razvijajo skladno s koliËino sredstev, vloæenih vanje. To je celo res, vendar se je treba vpraπati zakaj. Odgovor smo æe povedali: ker birokratski sistem tudi v drugih Ëlenih strukture razvija medsebojno igro neproduktivnih birokratov in neuËinkovitih institucij. Tudi v drugih Ëlenih se razvija negativni zaËarani krog interakcije med birokrati, ki problema ne morejo reπevati neposredno, temveË z “aparatom” in v permanentno naraπËajoËem institucionalnem okviru tako razvijajoËe se aparature. Taka kombinacija stalno poveËuje koliËino dela ob istoËasnem zmanjπevanju koliËine reπenih problemov. Proces poteka po sploπnem vzorcu delovanja birokracije. Primitivne metode vodenja podjetij, ki izhajajo iz neznanja vodilnih ljudi v gospodarstvu, se sprva veæejo z nezadostnim πtevilom strokovnjakov. Postopno se priËne iz prakse primitivnega vodenja razvijati zavest, vËasih izoblikovana v urejen sistem sodb, o neogibnosti prav takega sistema vodenja. Æe kakih dvajset let vlada v naπih podjetjih praktiËna filozofija, katere temeljni aksiom je trditev, da za vodenje proizvodnje kot celote ni potrebno posebno znanje o tehnologiji, organizaciji proizvodnje in poslovanja, ekonomiki itd. ©ele v zadnjem Ëasu se gesla tega stanja spreminjajo, Manj se spreminja praksa. Vzporedno s prakso primitivnega vodenja se v podjetjih oblikuje vodilno jedro petih, πestih ljudi, ki s svojimi kombinacijami zlahka obvladajo poloæaj v podjetju in “pozitivno” razreπijo vsak spor. Te skupine seveda ne æelijo sprejemati v podjetje novih strokovnjakov, razen Ëe ti ne πkodujejo æe postavljenim odnosom in utrjenemu hierarhiËnemu organizacijskemu sistemu. Ponekod, v manj primitivnih razmerah, vodilne skupine sprejemajo tiste strokovnjake, ki utrjujejo njihove pozicije. Tako se primitivna Druæbena stratifikacija v Jugoslaviji 94 DR, Vol. XV (1999) 30-31 organizacija dela in poslovanja nadaljuje neodvisno od πolanja strokovnjakov; teh je vse veË, a kljub temu ne morejo spremeniti poloæaja v celoti vseh podjetij. Rezultanta delovanja vseh teh silnic je usmerjenost v ekstenzivno veËanje proizvodnje. Intenzivno veËanje namreË skoraj vedno zahteva preveË ureditev vseh notranjih razmerij v podjetjih, postavitev racionalne organizacije dela in poslovanja, s tem pa razbitje in uniËenje zvez, ki jih je leta in vËasih desetletja pletla vodilna skupina. Zahteva racionalno razmestitev strokovnjakov, to pa pomeni v jeziku vodilne skupine odvzem njenih poloæajev ali vsaj uËinkovitosti poloæajev. Vodilna skupina se nujno ogiba takim reπitvam in se namesto tega preusmerja v nove investicije. Te namreË krepijo njen poloæaj ob nespremenjeni notranji organizaciji in razporeditvi kompetenc. Hkrati zveËujejo investicije fiziËni obseg proizvodnje in tako upraviËujejo eksistenco in delovanje vodilne skupine navzgor do viπjih birokratskih institucij in navzdol do kolektiva in teritorialne enote. V avtarktiËnem gospodarstvu, na nizki stopnji porabe in ob nizkem æivljenjskem standardu je negativni zaËarani krog v produkciji, v drugih Ëlenih ekonomske strukture in v zvezi med produkcijo in drugimi Ëleni πe mogoË. Bræ ko pa se ekonomika razvije do stopnje, ko je za njen nadaljnji razvoj potrebno razvijati notranje træiπËe, se pravi zviπevati æivljenjski standard, in ko avtarktiËno gospodarstvo onemogoËa nadaljnje napredovanje temeljnih industrijskih panog, se priËno uveljavljati posledice teh negativnih zaËaranih krogov. Mednarodna menjava je mogoËa samo z intervencijo dræave, ki krije razlike med produktivnostjo domaËe in tuje industrije s subvencijami. Notranjega træiπËa pa, ker je industrija neobËutljiva do potreb prebivalstva in izkljuËno usmerjena v produkcijo, skoraj ni mogoËe razvijati. ObstojeËa ekonomska struktura tako sama onemogoËa svoj nadaljnji razvoj. Stratifikacija po dohodku in premoæenju V zaËetku razvoja povojne jugoslovanske druæbe je bila stratifikacija po dohodku odsev stratifikacije po hierarhiËni birokratski strukturi, dræavni, partijski, policijski in vojaπki. Mimo tega so bile za ta poloæaj znaËilne razmeroma majhne razlike med najviπjo in najniæjo dohodkovno strato. Dohodek in premoæenje zato nista imela pomembne samostojne vloge pri nastajanju posebnih interesnih skupin, ki bi bistveno vplivale na druæbene procese. V Ëasu pomanjkanja osnovnih dobrin je dohodek skupno s potroπnimi beneficijami igral vlogo krepilca birokratske stratifikacije. Dohodek in poraba privilegiranih slojev sta oblikovala in utrjevala posebne interese birokratskih slojev v dræavni upravi, policiji, vojski in v teritorialnih enotah, in tako pripomogla k temu, da so se ta strata priËela formirati v skupino s svojimi posebnimi interesi. Pomembnejπi korak od tega stanja je bil storjen πele, ko je produkcija toliko narasla, da je presegla zadovoljevanje najnujnejπih eksistenËnih potreb in se je zaËelo formirati sprva sicer revno, nato pa postopno obseænejπe træiπËe. Stane Saksida 95DR, Vol. XV (1999) 30-31 Delitev osebnega dohodka je seveda predpostavljala, da je posameznik v delovnem procesu plaËan ne glede na to, ali bo njegov izdelek prodan ali ne. Hkrati ni upoπtevala dejansko opravljenega dela. Akcija, ki naj bi uredila te odnose, se je zaËela, ko se industrija ni mogla veË razvijati brez intenzivnega πirjenja notranjega trga in intenzivne mednarodne menjave. V tem poloæaju træiπËe ne obsorbira veË vsakega proizvoda, ki ga izdela industrija. Zato tudi posameznik ne more biti veË plaËan za vsako delo, ki ga je opravil, ali za katero se je domnevalo, da ga mora opraviti, temveË samo za delo, ki je opredmeteno v proizvodnji ali storitvi in ga je mogoËe prodati. Zato so se v tem Ëasu oglasile zahteve o “nagrajevanju po delu” skupaj z zahtevami po “delitvi dohodka glede na realizacijo”. Se pravi, dohodek naj bi postal odvisen od moænosti prodaje proizvodov in storitev ter od koliËine in kvalitete vanj vloæenega dela. Brez obseænejπe raziskave je nemogoËe ugotoviti, koliko so bile te zahteve tudi realizirane. Vendar pot k realizaciji zahtev in same zahteve kaæejo naravo stratifikacije druæbe ob teh kriterijih. Najprej: uveljavljanje naËela blagovne menjave na veliki veËini podroËij, v skoraj vseh Ëlenih druæbene in ekonomske strukture, je nujno samo okrepilo neravnovesje med industrijo in delno nekaterimi monopolnimi druæbenimi sluæbami (zdravstvo, poπta ipd.) ter ostalimi, æe tako preπibko razvitimi Ëleni. Tu zlasti trpi πolstvo in raziskovalno delo. Tako skoraj izkljuËno træiπËno usmerjena delitev dohodka, brez intervencij za novo razporeditev nacionalnega dohodka, πe naprej zavira razvoj druæbene in ekonomske strukture kot celote. To nesorazmerje v institucijah ustvarja svojo posebno obliko druæbene stratifikacije po dohodku. V tem sistemu træiπËe ustvarja privilegiran poloæaj ljudem, zaposlenim v industriji in nekaterih monopolnih druæbenih sluæbah, in manj privilegiran poloæaj tako imenovanim “neproduktivnim” delavcem. Kakπne posledice bo to imelo za bodoËe rodove, πe ni mogoËe prerokovati. Nekatere posledice pa so vidne æe danes. Sprostitev træiπËa je izzvala æivahno ekonomsko dejavnost in sprva zelo hitro zveËevanje fiziËnega obsega proizvodnje: Hkrati je znotraj industrije in v odnosu industrija ‡ neindustrijske dejavnosti sproæila πirjenje razponov v dohodkih, ne le znotraj posameznih gospodarskih organizacij, temveË v okviru celotne dræave. Od prvotnih odnosov med najviπjimi in najniæjimi dohodki, ki so se gibali nekako med 1 : 3 do 1 : 4, smo priπli æe do odnosov 1 : 10, 1 : 15, in niË ne kaæe, da se bo ta razvoj ustavil. Tako prehaja del prebivalstva postopno na srednje kline dohodkovne lestvice, in s tem se seveda krepi tendenca po oblikovanju tako imenovanih srednjih slojev. To tendenco πe krepi vedno bolj razvejana poraba, uveljavljanje socialno statusnih razlik, znaËilnih za srednje sloje. Celota vseh teh procesov pa πe naprej ustvarja posamezne forme druæbene zavesti srednjih slojev. »e imajo ljudje pred seboj zviπevanje dohodka kot svoj osnovni cilj, in Ëe jim konkretni poloæaj dokazuje, da je ta cilj uresniËljiv, se njihovi interesi bolj in bolj podrejajo temu osnovnemu cilju. In Ëe je viπina dohodka temeljno merilo druæbenega ugleda posameznika, bo posameznik svojo osnovno dejavnost posvetil zviπevanju dohodka. Ta osnovna smer dejavnosti postaja tudi bolj in bolj uradna ideologija, Ëeprav v prikriti obliki. Nenehno veËanje razponov dokazuje, da je uresniËljiva. Interesi ljudi Druæbena stratifikacija v Jugoslaviji 96 DR, Vol. XV (1999) 30-31 na doloËenih mestih statusne lestvice se tako postopno identificirajo: zasluæiti veË, porabiti veË, povzpeti se na ta naËin viπe. Ta identifikacija postopno povezuje prej loËene sloje v enoto. Interesi tistih, ki v obstojeËi situaciji vidijo realno moænost zveËevanja svojega dohodka in osebnega premoæenja, to je interesi birokratskega sloja, veËjega dela inteligence, nekaterih kategorij kmetov in nekaterih kategorij visoko kvalificiranih delavcev, se glede na dimenzijo dohodka izenaËujejo. To poraja skupno “porabniπko” zavest srednjega sloja. In v topilniku zveËane porabe se postopno manjπajo razlike med prej loËenimi druæbenimi skupinami in se veËa njihovo medsebojno razumevanje. Ta proces poteka, kot smo æe omenili, z razvijanjem porabe in s postavljanjem ustreznega druæbenega statusa. Potroπna in statusna stratifilcacija V naπi druæbi so dohodkovna, potroπna in statusna dimenzija stratifikacije πe vedno zelo tesno povezane. Vendar imata potroπna in statusna stratifikacija svoje posebne uËinke in ju je potrebno zato posebej obravnavati. Druæbeni status nam pomeni mesto, ki ga posameznik zavzema na vrednostni lestvici v druæbi, to je oceno pomembnosti njegovega poloæaja, druæbene vloge, ki se izraæa v njegovi lastni oceni in v oceni referenËnih skupin. V vsaki druæbi skuπajo posamezni sloji tudi navzven izraziti mesto, ki ga zavzamejo na lestvici. Temu namenu rabijo statusni simboli, to je predmeti dejavnosti in naËini obnaπanja, po katerih je mogoËe takoj ugotoviti, kateremu sloju posameznik pripada. Taki statusni simboli so npr. naËin oblaËenja, nakit, oroæje, sluæabniki, naËin govorjenja, posebne vrste dejavnosti (nekateri πporti npr.), razvite oblike etikete itd. Veblen je pokazal, da skuπajo viπji sloji statusne simbole oblikovati in uporabljati tako, da bi ti simboli izraæali dvoje: da tistemu, ki jih nosi, ni treba fiziËno delati, in da si lahko kupuje in ima v lasti predmete, ki so nepotrebni za zadovoljevanje njegovih eksistenËnih potreb. Med simbole, ki demonstrirajo posveËanje drugaËnim opravilom, ne fiziËnemu delu, lahko uvrstimo obleke, ki s svojim zunanjim videzom kaæejo, da v njih ni mogoËe delati ‡ tako dekorirana oblaËila fevdalnega plemstva in sveËenikov, danaπnji beli ovratniki in kravate ‡ dejavnosti, kot so lov, ribolov, golf ipd., vedenje, ki zahteva dolgotrajne vaje in uglajenosti ipd. Med tako imenovano demonstrativno porabo pa lahko uvrstimo nakit, nepotrebne sluæabnike, roËne izdelke, tam, kjer industrijski prav tako opravljajo svojo funkcijo, prevelika prebivaliπËa ‡ gradovi, velike sobane ipd. Statusni simboli so v predindustrijskih druæbah sestavljali zamotan in velikokrat do vseh nadrobnosti izdelan sistem, ki je natanËno oznaËeval pripadnost posameznika doloËenemu razredu in sloju in natanËno opredeljeval njegovo mesto na hierarhiËni lestvici. Z razvojem industrije in delno πe pred njim denarnega gospodarstva pa so statusni simboli postajali bolj in bolj odvisni od koliËine denarja, ki ga je imel posameznik na voljo. V kapitalistiËni druæbi razredi niso bili veË strogo hereditarno loËeni, prehod iz razreda v razred in zlasti iz sloja v sloj znotraj razreda je postajal odvisen od pridobljene Stane Saksida 97DR, Vol. XV (1999) 30-31 lastnine. Tako so tudi statusni simboli postajali bolj in bolj odvisni od obsega lastnine in koliËine denarja. Pri tem so bili statusni simboli viπjih slojev vedno vzorec, ki so ga posnemali niæji sloji. Kljub tem manjπim izjemam pa πe vedno velja, da so glavni nosilci statusnih simbolov v sodobni druæbi predmeti trajne porabe, avto, predmeti, ki se uporabljajo v nekaterih πportih: motorni Ëolni, oprema za podvodni ribolov in smuËanje na vodi; obleke za posebne slovesnosti, krzno, velikost stanovanja ali hiπe in kraj, kjer hiπa stoji, obiskovanje posebnih lokalov, pohiπtvo. Pri tem je znaËilno: bræ ko postane neki predmet dostopen velikemu πtevilu, to je veËini prebivalstva v dohodkovnih slojih s povpreËnimi dohodki, razvije industrija predmete, ki so sicer namenjeni natanËno isti funkciji, toda na nekoliko drugaËen naËin, so veËji ali manjπi ali skromnejπi ‡ skratka drugaËni in seveda draæji. V naπi druæbi pa je potrebno potroπno in statusno dimenzijo πe obravnavati skupno. Smo πe na stopnji, ko poraba sluæi pridobivanju statusnih simbolov in z njimi ustvarjanju obËutka socialne varnosti. Takπno funkcijo statusnih simbolov in porabe, ki realizira statusne simbole kot diferencialne znake razliËnih strat, smo prevzeli neposredno iz lastninske druæbe. To dejstvo je bilo neposredno razvidno zlasti v prvih Ëasih prevladovanja birokratskega sistema. Birokracija je zgradila v Ëasu pomanjkanja zelo natanËen sistem gradiranja raznih stopenj birokratov; ker v tem Ëasu ni bilo veËjih razlik v dohodkih posameznih kategorij dræavljanov, je birokracija utrdila razlike s sistemom privilegirane delitve teæko dostopnih proizvodov in storitev. Ta sistem je vkljuËeval uradna prevozna sredstva za najviπje kategorije birokratov, posebno trgovsko mreæo in naËin prehranitvene moænosti (menza ipd.), nedostopne navadnim dræavljanom, ekskluzivne moænosti za oddih in preæivljanje dopusta, gojitev lova in ribolova, ter za tedanje razmere po prostoru in lokaciji nadpovpreËna stanovanja, navadno zaplenjena bivπim kapitalistom in sodelavcem okupatorja. In tako je v nekaterih mestih birokraciji uspelo, da se je tudi prostorsko loËila od ostalega prebivalstva. Vsi ti statusni znaki: demonstrativna poraba na viπjem nivoju, ekskluzivne dejavnosti, in druæbena ter ponekod prostorska loËenost, so bili pred revolucijo statusni znaki, ki so diferencirali buræoazijo, vËasih drobno buræoazijo in del inteligence od delavcev in kmetov. Birokracija jih je neposredno prevzela s sistemom privilegijev. Prav tako je prevzela izdelan sistem gradacije uradov glede na njihovo stopnjo v hierarhiji. Sprva so bili uradni prostori dokaj nivelizirani, kasneje pa so se z dekoracijami, redekoracijami, s preprogami, stilom pohiπtva, z velikostjo miz, z naslonjaËi, s πtevilom telefonov, z uvajanjem specialnih linij, in konËno z novimi gradnjami ustvarile zelo natanËne razlike med uradi na raznih stopnjah. Tej uradniπko- birokratski simboliki bi bilo mogoËe posvetiti celo πtudijo. Vsekakor pa velja tako zanjo kot za statusno simboliko birokracije v vsakdanjem æivljenju sploπno pravilo o formiranju statusnih simbolov. Kakor hitro je proizvodnja toliko napredovala, da je prej redek proizvod postal dostopen veËini ljudi, so posebne trgovine in magazini niæje birokracije prevzeli doloËene nove, πe vedno redke izdelke iz obmoËja posebnih trgovin viπje birokracije, ti pa so si poiskali nove, πe redkejπe izdelke. Isto se je dogajalo z avtomobili razliËnih znamk, s stanovanji, pohiπtvom, z opremo uradov, s stanovanjskimi in uradnimi Druæbena stratifikacija v Jugoslaviji 98 DR, Vol. XV (1999) 30-31 stavbami. Skratka: birokracija je ohranila mehanizem dinamiËnega diferenciranja slojev in birokratskih stopenj s statusnimi simboli; statusni simbol je moral obdræati svojo izkljuËnost ‡ bræ ko jo je izgubil, ga je zamenjal novi, ravno dovolj redek, da je lahko oznaËeval samo pripadnike natanko opredeljenih hierarhiËnih stopenj. Zviπevanje produkcije, postopen prehod iz sistema administrativnega vodenja proizvodnje in centralne distribucije v sistem odvisnosti produkcije od træiπËa in blagovne menjave je spremenil tudi naËin reagiranja birokracije. Statusni simboli so se postopno izenaËili s podobnimi na zahodu. Osrednji simbol je postal avto ‡ sedaj ne veË uradni, temveË v osebni lasti, za njim pa predmeti trajne porabe, in samo za manjπi del birokracije tudi stanovanja; veËji del je bil namreË preskrbljen z njimi. Ker je v novih razmerah odloËal o nabavi nekega statusnega simbola denar, se je razvila æivahna tekma med birokrati in drugimi sloji s podobnimi dohodki. Birokrati so v tej tekmi ravnali skrajno nefair: izkoriπËali so svoje zagotovljene oblastne pozicije, Ëe je bilo treba celo z izigravanjem postav in s Ërpanjem dragocenih nacionalnih deviznih rezerv. Tako se jim je vse do pred nekaj leti posreËilo obdræati prva mesta v tekmi. V Sloveniji smo bili priËe takemu tekmovanju. Ko je Fiat 600 in 750 postal sorazmerno dostopno vozilo, je birokracija v Sloveniji za svoje potrebe uvozila 1000 ccm vozilo. Na prodor naslednje stopnje, Fiata 1300 ccm, je birokracija neutegoma reagirala z uvozom dveh tipov vozil, 1500 ccm in 1700 ccm. Na viπjih birokratskih nivojih so imela vozila seveda nekoliko veË ccm. Vse kaæe, da se je izkljuËnost, potrebna za direrenciranje nekega sloja birokracije, gibala med 250 in 450 ccm, kar je dokaj skromno, Ëe primerjamo naπe slovenske tekme s podobnimi na zahodu in vzhodu. Morda tudi to priËuje o naπih skromnih razmerah? Formiranje statusnih razlik, izraæanje statusnih razlik v statusnih simbolih, povezava statusa in statusnih simbolov s porabo so v resnici sekundarni pojavi, Ëe jih gledamo genetsko. Veæejo se na primarno nastale razlike v distribuciji moËi in dohodka. So pa pomembni, ker utrjujejo obstojeËo razslojenost, onemogoËajo nadaljnjo restratifikacijo, in v danaπnji situaciji povezujejo interese birokratov z interesi ostalih predstavnikov srednjih slojev. Predmeti in dejavnosti, ki rabijo kot statusni simboli v doloËeni fazi ekonomskega in druæbenega razvoja, sami po sebi ne pomenijo niËesar. Nekateri od njih so samo sredstvo za bolj smotrno organizacijo æivljenja individua, za skrajπanje delovnega Ëasa doma, veËjo mobilnost, rekreacijo itd. S tem argumentom se bo branil vsak prizadeti birokrat. Vendar tu ne razpravljamo o praktiËni funkciji predmetov in dejavnosti, temveË o tem, kako izraæajo vrednostno lestvico, stopnjo, do katere se je posameznik povzpel v druæbi, torej njihovo funkcijo v celotnem druæbenem æivljenju. V tej dimenziji pa postajajo statusni simboli sredstvo za loËevanje slojev od drugih slojev, za zagotavljanje izjemnega poloæaja. Posamezniki v doloËenem sloju se tako izloËijo iz mnoæice, se postavijo nad “maso” in sami sebe obravnavajo kot nekaj viπjega, posebnega. Petrificirani izraz druæbenega statusa postane tako samostojni cilj, h kateremu se usmerja celotni sloj. Da bi ga dosegel, je pripravljen ustvariti vrsto privilegijev, obiti postave, delati proti interesom skupnosti kot celote. Stane Saksida 99DR, Vol. XV (1999) 30-31 Birokratska struktura je izredno teæko prebojna prav zato, ker se kaæe in obstaja kot interakcija ustvarjenega institucionalnega sistema hierarhiËno povezanih subsistemov, osebnih interesov birokratov in celotnih interesov birokracije kot sloja. O institucionalnem sistemu je bil æe govor. Ta sistem daje skupno z moænostmi akcije birokraciji æivljenjsko perspektivo, potrdilo njihovemu obËutku o smiselnosti akcije in realno moænost odloËanja v vsaki konkretni situaciji. Takπna vkljuËenost v πirπe dogajanje, moænost spreminjanja zgodovine, je grandiozen okvir, v imenu katerega birokracija zanemarja takπne malenkosti, kot so osebni privilegiji. Ustvarjalcu zgodovine bomo paË odpustili majhne osebne pregrehe! Zato vidi birokrat v pridobivanju statusnih simbolov neke vrste upraviËeno plaËilo za njegov trud, za to, da posveËa svoje æivljenje vzviπenim ciljem zgodovine. V resnici pa rabijo tako statusni simboli kot obËutek uravnavanja zgodovine istemu cilju: razvijanju loËenosti birokrata od ostalih ljudi. Ohranitev istega druæbenega statusa, zunanjih znamenj tega statusa, in poskus obdræati vire moËi ‡ to je del temeljnih faktorjev za vztrajanje birokracije na njenih pozicijah. Osnovna utemeljitev takπne situacije je vztrajanje pri naËelu, Ëeπ da je treba ljudi praviËno nagraditi za njihove dosedanje ærtve, delo, prizadevanja, napore, vztrajanje. In vztrajanje na poloæajih ter prezentiranje statusnih simbolov se πteje za dovolj praviËno nagrado. Prevladuje prepriËanje, da smo to miselnost pometli. Æal staliπËa, po katerih postajajo usoda ljudi in stvari predmet, s katerim se plaËujejo resniËne ali navidezne zasluge nekaterih izbranih posameznikov, v praksi πe vedno obstajajo, Ëeprav se manjkrat javno izraæajo. In ne obstajajo samo na nivoju lokalne birokracije. Na viπjih stopnjah se izraæajo v obliki ustanavljanja novih teles. Ta naj delujejo istoËasno z æe obstojeËimi. Pri tem se skuπa ustanavljanje novih institucij prikriti z najrazliËnejπimi teorijami o kontinuiteti revolucionarne in dræavniπke izkuπnje, loËitvi formiranja naËel in izvajanja politike itd. V resnici pa gre za dve osnovi institucij: na eni strani se skuπa obdræati status do sedaj delujoËega birokratskega sloja, na drugi pa zagotoviti uËinkovitost, ki jo zahteva nadaljnji razvoj ekonomike in druæbe v celoti. V konËnem efektu se zaradi kolizije velikega πtevila institucij in delovnih mest, razliËnih usmeritev posameznikov in sistematskega razpletanja neformalnih zvez institucije medsebojno zavirajo in so tako kot celota v sporu s temeljnim naËelom danaπnje stopnje razvoja ‡ z uËinkovitostjo. Statusna dimenzija in statusni simboli ne samo da povezujejo birokracijo, povezujejo tudi birokracijo z ostalimi deli srednjega sloja. V naπem poloæaju je teæko natanËneje opredeliti srednji sloj, zlasti πe brez empiriËnih analiz v tej smeri. Naj nam torej srednji sloj pomeni ljudi z nadpovpreËnimi dohodki, z moænostjo poveËevati te dohodke, in z usmeritvijo v uveljavljanje svojega druæbenega statusa v porabniπki smeri druæbene stratifikacije. Taka definicija je difuzna, vendar to samo izraæa resniËno neoblikovanost in difuznost srednjega sloja samega. Pred izrazito usmeritvijo v razvijanje notranjega træiπËa bi bilo mogoËe govoriti samo o zametkih srednjega sloja in pa o analognih reakcijah birokracije in srednjih slojev v sodobnih kapitalistiËnih druæbah. Po zaËetkih razvijanja træiπËa, zveËevanja razponov med stopnjami dohodkov, in po usmeritvi v porabo pa se ta druæbena skupina intenzivneje razvija, in lahko bi rekli, da so njeni interesi danes ena najpomembnejπih komponent v usmerjanju tako razvoja ekonomike kot druæbe v celoti. Druæbena stratifikacija v Jugoslaviji 100 DR, Vol. XV (1999) 30-31 Birokracija je namreË ustvarila sorazmerno zaprt sistem svoje regeneracije. Drugi sloji so se temu monopolu upirali in svojo kritiko usmerjali delno prek samoupravnih organov, delno po drugaËnih kanalih. Ko pa se je pokazala moænost pridobitve socialnega statusa na temelju porabe in potroπnih statusnih simbolov, so srednji sloji sprevideli pozitivno moænost tekmovanja z birokracijo. Vrgli so se v pridobivanje statusnih simbolov in istoËasno kritizirali birokracijo, ki se, kot smo æe omenili, pri naporih za zviπevanje svojega statusa ni omejevala zgolj na zviπevanje dohodkov, temveË je, kjer je bilo to le mogoËe, izkoriπËala privilegije nosilcev oblasti. Toda osebna kritika birokracije je bila tudi skoraj edina oblika druæbenega angaæiranja srednjih slojev (kot slojev, ne kot posameznikov). Usmerjanje v porabo je pasiviziralo πe zadnje ostanke njihove stvarne druæbene akcije, ki bi bila usmerjena v spreminjanje druæbe. In kot izraz orientacije srednjih slojev so se oglasile teorije o hoteni pasivnosti, o nesmiselnosti druæbenega angaæmaja. Trenutna usmerjenost v træno ekonomijo ‡ kakor je æe nujna ali ne ‡ ne more ob obstojeËi druæbeni stratifikaciji in ob utrjenih birokratskih strukturah v temeljnih teritorialnih enotah in podjetjih roditi niËesar drugega kot nadaljnjo krepitev srednjega sloja in moËnejπe povezovanje temeljnih interesov birokracije z interesi srednjega sloja. Druga stvar je, koliko je taka usmerjenost v trenutni situaciji, ob upoπtevanju vseh sestavnih delov obstojeËe strukture, kot faza v razvoju neogibna. Zveza temeljnih interesov srednjega sloja in birokracije se razvija tudi na drugih podroËjih. ©olstvo je nedvomno eno najznaËilnejπih, ker je nedvomno eden temeljnih vzvodov restratifikacije. Leta in leta je znano, da se socialna struktura dijakov v srednjh in zlasti πtudentov v visokih πolah menjuje v korist razvitih podroËij in posameznikov z viπjimi dohodki. To pomeni, da se obstojeËa druæbena razslojenost prebivalstva ne samo reproducira, temveË se celo poveËuje. Do sedaj nismo opazili nikakrπne sistematske politike, ki bi obstojeËe stanje spreminjala, razen morda k πe veËji privilegiranosti æe privilegiranih. Za zdaj so vsi napori za vkljuËitev veËjega πtevila otrok z nerazvitih podroËij ter delavskih in kmeËkih otrok v πole na drugi stopnji in visoke πole ostali brezuspeπni. In tu opaæamo celo kombinacije zaviralnih tendenc v centrih in v teritorialnih enotah. V globalni razdelitvi nacionalnega dohodka je πolstvo glede na pomen, ki ga ima za usodo bodoËih generacij in formiranje bodoËe druæbe, moËno zanemarjeno. Te tendence podpira razporeditev sredstev v teritorialnih enotah in v podjetjih (razen na najmanj razvitih podroËjih), in podeljevanje πtipendij; nihËe ne usmerja πtipendijske politike tako, da bi zavestno spreminjala obstojeËo socialno strukturo v πolah druge stopnje in zlasti πe na univerzi in visokih πolah. UËinkovite kritike v tej smeri ni bilo. Do sedaj nismo spremenili niËesar bistvenega. Tisti del ljudi, ki bi bil najbolj poklican, da takπno kritiko uresniËi ‡ uËitelji na vseh stopnjah ‡ je bil popolnoma paraliziran z bojem za “notranjo delitev”, torej z dejavnostjo, ki naj bi vsakemu posamezniku omogoËila odtrgati malce veËji koπËek od æe tako dosti premajhnega kosa. Tako se je kritika uspeπno preusmerila od spreminjanja stvarnosti v medsebojne spore, prepire, priËkanja, in to je popolnoma onemogoËilo vsak enotni nastop, vsako uËinkovito akcijo. Kjer pa so nastopili posamezniki, ki so zahtevali ali Stane Saksida 101DR, Vol. XV (1999) 30-31 celo organizirali uËinkovito akcijo in vsebinsko kritiko, jih je birokracija uspeπno nevtralizirala tako, da se je oprla za “gornji sloj” intelektualcev. Mogli bi navajati vrsto drugih konkretnih podroËij, kjer politika birokracije uresniËuje interese srednjega sloja, ali kjer se interesi obeh povezujejo. Eno dokaj pomembnih podroËij je npr. nacionalistiËno orientirana ekonomska politika in “teorije”, ki jo spremljajo. Pri tem ne mislim na ekonomsko utemeljeno preusmeritev od centralistiËne delitve narodnega dohodka v decentralistiËno delitev. Zveza je drugje. Tako birokracija kot srednji sloji so pripravljeni uporabiti nacionalizem kot plaπË, ki naj prikrije bodisi ekonomske neuspehe birokratov ali pa zaradi nizke produktivnosti neupraviËene in pretirane dohodkovne in potroπniπke pretenzije srednjega sloja. Tako se torej delovanje birokracije v obstojeËi druæbeni strukturi veæe z interesi srednjega sloja. Vpraπanja, ki se ob tem nujno zastavljajo pa so: - je takπna politika birokracije kot sloja nujna? - je to tudi edina pot naπe druæbe v celoti? »e je, potem je nepotrebno o Ëemerkoli razpravljati πe naprej; kritika je nepotrebna, potrebno nam je samo πe ujemanje z nujnostjo, priznanje nujnosti. Toda Ëe to ni edina in nujna pot, kakπna bi morala biti drugaËna politika? V tem primeru bi bilo treba tudi odgovoriti na vpraπanje, ki smo ga postavili v zaËetku razpravljanja ‡ v imenu katerih druæbenih slojev ali skupin je mogoËe kritizirati obstojeËo politiko, in Ëigave interese naj bi takπna politika realizirala? Da bi lahko odgovorili na ta vpraπanja, je treba kratko osvetliti pot, ki je pripeljala v to situacijo. Omenili smo æe, da je utrjena birokratska strukturiranost v druæbi, zveza birokracije kot sloja z institucijami, ki so predstavljale njeno distribucijo moËi, izzvala zastoj ekonomije. Iz tega zastoja sta se tedanjemu birokratskemu sloju kazala dva izhoda. Prvi v πe veËji centralizaciji moËi, centralistiËnega ekonomskega planiranja, centralne delitve narodnega dohodka. Druga pot je peljala v sprostitev træiπËa kot temeljnega regulatorja ekonomske dinamike. O prvi poti ne bomo razpravljali, ker se je v drugaËnili razmerah v drugih socialistiËnih dræavah, dovolj jasno pokazalo, da krepitev centralizacije v Ëasu nastajanja industrije za πiroko porabo in razvijanja notranjega trga poraja vse veËjo stagnacijo. To ne pomeni, da ta smer ni imela vpliva v jugoslovanski ekonomiji in politiki. Toda jugoslovansko gospodarstvo in ekonomija sta se v celoti obrnila v drugo smer. In ta druga smer je razvijanje træiπËa kot temeljnega ekonomskega regulatorja, kar pomeni boj za zviπevanje produktivnosti, hitrejπe obraËanje zalog, ustvarjanje in preustvarjanje moænosti, da se na træiπËu ustvari podoben poloæaj, kot ga imajo deæele, s katerimi zamenjujemo svoje blago. To zahteva tudi preorientacijo v industrijo, ki producira za πiroko porabo, in skladno preusmeritev druæbe tudi v tej smeri. Najprej zahteva razvijanje industrije, ki dela za πiroko porabo, in njena diferenciacija formiranje druæbenih slojev, ki bodo takπno proizvodnjo absorbirali. Zato postane zveËevanje razponov v dohodkih in ustvaritev srednjega sloja neogibni pogoj produkcije za πiroko porabo. Nadalje ima produciranje za træiπËe svoje zakonitosti, svoja pravila igre, drugaËna od centralno dirigirane produkcije. Ta pravila predpisujejo, da se promet surovin, blaga Druæbena stratifikacija v Jugoslaviji 102 DR, Vol. XV (1999) 30-31 in financ podreja zahtevam uËinkovitega “napajanja” træiπËa. Ob tem postajajo togi centralno-planerski ukrepi, neadekvatne omejitve in pretirane druæbene dajatve anahronizmi. To pa tudi pomeni, da je potrebno preoblikovati vse druæbene institucije, ki tako delujejo, in to so v Ëasu administrativno-birokratskega socializma skoraj vse institucije. Edini sloj, ki to preorientacijo v resnici lahko uspeπno izvede, je v okviru admini- strativnega sistema birokracija sama. »e naj ostane na oblasti, mora zaËeti odpravljati tisto, kar jo je rodilo: centralistiËni birokratski aparat. In tako se je birokracija znaπla v vlogi svojega lastnega odpravljavca. To je bila v Ëasu, ko se je ta proces priËel, nedvomno revolucionarna poteza in taka je πe danes. Birokratski sloji socialistiËnih dræav tega do jugoslovanskega primera niso bili zmoæni izvesti. ©ele v zadnjem Ëasu opaæamo v nekaterih dræavah bolj, v drugih manj pogumne premike v tej smeri. Toda ta nedvomno revolucionarna usmeritev je imela tudi svoje negativne posledice. Ker je birokracija vodila proces preusmeritve, se je celotnemu procesu tudi prilagodila. V Ëasu tega preusmerjanja je vladalo in πe danes vlada tiho prepriËanje, da pomeni odpravljanje centralizma tudi odpravljanje birokracije. To pa nikakor ni nujno. Ne samo to. MogoËe je celo, da postane birokratski sistem, to je zveza birokracije in institucij, v katerih in po katerih uËinkuje v porabniπki druæbi, sicer bolj skrit, zato pa toliko uËinkoviteje delujoË mehanizem. Na to nas opozarja razvoj porabniπke druæbe v lastninskem sistemu. Ne pravimo, da se je pri nas to zgodilo, ker brez empiriËnih analiz tega ni mogoËe za gotovo trditi. Toda v bodoËih empiriËnih analizah bo treba odgovoriti na vpraπanje, kakπne poæivljajoËe injekcije je birokratski sistem dobil ob prehodu iz administrativno-centralistiËnega sistema v sistem vse intenzivnejπega sproπËanja træiπËa. Prej smo omenili nekatere oblike prilagajanja birokracije novim razmeram: njeno zaËetno usmerjenost, da bi z ekstenzivno proizvodnjo zadostila poveËanemu obsegu proizvodnje. Dalje, formiranje in utrjevanje klik v teritorialnih enotah, v podjetjih in povezovanje obojih. ©e naprej povezovanje njenih interesov, form reagiranja, oblikovanja socialnega statusa in simbolov s srednjimi sloji. Vztrajanje pri industriji kot edinem Ëlenu, ki razreπuje vse ekonomske in druæbene probleme. Birokracija prikriva svoje prilagajanje novim razmeram tako sama sebi kot drugim slojem s starimi in novimi formami ideoloπke mitologije. Tako uporablja eno najmoËnejπih oroæij svojega starega arzenala: zamenjuje stvarno situacijo s svojimi normativnimi zahtevami in æeljami. Naj omenimo nekatere teh normativnih mitov. Birokratski sistem se npr. πteje za preæivel, zlasti po zadnjih kadrovskih spremembah. Sistem se je morda z vidikov optimalnih reπitev ekonomskih in druæbenih problemov res preæivel, toda videli smo, da πe kako æilavo vztraja in se obnavlja. Z razglaπanjem sistema za “preæivelega” birokracija tiho predpostavlja avtomatsko odmiranje sistema ali njegovo neeksistentnost in tako samo odvraËa pozornost od bistvenih k “praktiËnim” problemom. Dalje: birokracija razglaπa vse svoje zgreπene ukrepe v preteklosti za zgodovinsko nujnost in si s tem seveda popolnoma umiva roke nad to preteklostjo in svojo odgovornostjo za smer, v katero je πla ekonomika v doloËenih razdobjih. V drugi obliki se skriva odklanjanje odgovornosti za popolno anonimnostjo krivcev nekaterih zgreπenih Stane Saksida 103DR, Vol. XV (1999) 30-31 investicij, nesmiselnih predpisov, administrativnih ukrepov, ki so vËasih zavrli razvoj celotnih panog ekonomike (kmetijstva npr.). To so samo nekateri zgledi birokratske mitologizacije resniËnosti. Hkrati birokracija ovira vsako vsebinsko, dejavno kritiko takπne situacije in demitologiziranje svojih ideoloπkih prikrivanj. V osnovnih teritorialnih enotah klike onemogoËajo, da bi se strokovnjaki prebili na mesta, kjer bi lahko opravili “stvarno kritiko” situacije, to je tam, kjer bi lahko organizirali intenzivno proizvodnjo, razvili viπjo produktivnost v resnici, ne le v besedah. Na viπjih nivojih pa birokracija onemogoËa razvijanje druæbene kritike s tem, da duπi razvoj druæbenih ved in omejuje ‡ kjer je to le mogoËe ‡ organiziranje in izvajanje resniËno kritiËnih ekonomskih, socioloπkih in zlasti kombiniranih obseænejπih analiz. To stanje se je npr. izraæalo v administrativnem razdobju z diskreditiranjem znanosti, ki se ukvarjajo z emipiriËno analizo druæbe, kasneje pa v zaviranju razvoja institucij za druæbeno in ekonomsko analizo. Tako je bilo πe leta 1965 v znanstveno-raziskovalnih organizacijah, ki so se ukvarjale s tehniko, pet tisoË raziskovalnih delavcev, v druæboslovnih raziskovalnih inπtitutih pa niti tristo raziskovalnih delavcev. ObstojeËe tendence vodijo k nadaljnjemu zmanjπevanju dejavnosti druæboslovnih raziskovalnih inπtitutov. Takπna osnovna zainteresiranost se seveda prikriva z razpravljanji o objektivnih teæavah, ki jih poraja gospodarska reforma. Pri tem pa nihËe ne razpravlja resno o vlogi druæbenih ved v procesu demitologizacije birokratske ideologije in o pomenu takπne demitologizacije za nadaljnji druæbeni in ekonomski razvoj. Birokracija skriva svoje interese ‡ nemalokrat pred samo seboj ‡ za “objektivno situacijo”, to je samo stara oblika obrambe pred svojo soodgovornostjo. Birokracije kot sloja seveda tu ne identificiramo s posameznikom v upravnem, politiËnem, partijskem aparatu. Del teh posameznikov deluje ravno v nasprotni smeri. To pa seveda ne spreminja niti objektivnih interesov birokracije kot sloja, niti smeri akcije, ki skuπa te interese uresniËiti. Dosedanja analiza nam tako daje moænost, da odgovorimo na drugo vpraπanje, ki smo si ga zastavili v zaËetku tega poglavja, namreË, ali je orisana druæbena struktura statiËna, reproducira zgolj samo sebe, ali pa obstoje procesi, ki vodijo v drugo smer, in sloji, ki bi bili nosilci teh procesov. V kritiki tega stanja smo skuπali izhajati ravno z vidika nasprotnih procesov. »e ne bi eksistirali, najbræ taka kritika sploh ne bi bila mogoËa. Temeljna institucija, ki formira in podpira procese, nasprotne formiranju birokratskega sloja, je nedvomno samoupravljanje. Drugi procesi, ki delujejo za razkrajanje birokratskega sistema v danaπnjih razmerah, so bili implicitno omenjeni æe v tekstu. To so zlasti: - boj za takπno redistribucijo nacionalnega dohodka, ki razvija vse Ëlene ekonomike in druæbe in razvija optimalno kombinacijo njihovih Ëlenov; - procesi, zavestni ali spontani, ki vodijo k bolj enakopravnim moænostim za mlade ljudi, ki zavirajo in odpravljajo obnavljanje obstojeËih socialnih strat in omogoËajo posameznikom in skupinam ter njihovi drugi generaciji na niæjih klinih stratifikacijskih lestvic vzpon na viπjo stopnjo. Skratka procesi, ki pospeπujejo druæbeno mobilnost. Bistven tak proces je realizacija enakih moænosti πolanja za vsa socialna strata, to je ustvarjanje razmer, v katerih bi bila osnovni selekcijski Druæbena stratifikacija v Jugoslaviji 104 DR, Vol. XV (1999) 30-31 faktor za nadaljevanje πolanja nadarjenost, ne pa socialni status in dohodek druæine ter pokrajina, v kateri se je kdo rodil; - procesi, ki odpravljajo hierarhiËno razporeditev institucij, tako v proizvodnji kot v teritorialnih enotah, in ki zamenjujejo hierarhiËne zveze z medsebojnim sodelovanjem, s horizontalnimi organizacijskimi shemami, z zvezo na temelju ugotovitve skupnih interesov, ne pa z zvezo, kjer predstavniki viπjih enot, loËeni od svojih subjektov, omejujejo akcijo podobnih predstavnikov niæjih enot. Tako imamo torej opraviti z dvema skupinama nasprotujoËih si procesov. Prva skupina se zbira ob razvijanju masovne produkcije in porabniπke druæbe. Razvijanje industrije za potrebe porabe zahteva na drugi strani takπno razdelitev celotne mase osebnega dohodka, ki bo omogoËila porabo na razliËnih nivojih in intenzitetah. In takπna delitev mase osebnega dohodka nujno diferencira druæbo, v naπi situaciji vsaj v dveh smereh: znotraj vsake ekonomske pokrajine in med ekonomsko razliËno razvitimi pokrajinami. Ena glavnih posledic ekonomske diferenciacije med pokrajinami pri nas je veËanje razlik med narodi, ki so kot celota na razliËnih stopnjah ekonomskega razvoja. Ob tej osnovni diferenciaciji pa nastopajo πe razlike med pokrajinami v okviru vsakega naroda. In to je tudi odgovor na vpraπanje, kateri sloji so nosilci procesov diferenciacije in katerih procesov, usmerjenih v uresniËenje samoupravljanja in enakopravnosti. V danaπnji situaciji so za dohodkovno in potroπno diferenciacijo objektivno zainteresirani predvsem birokrati in srednji sloj, kakor je æe difuzno definiran. Kdor ima manjπe moænosti za pridobivanje dohodka, kdor ima negotovo prihodnost in kdor noËe, da bi mu vladali birokrati, je zavzet za razvijanje samoupravljanja, integracijo druæbe, za enakopravnost in enake moænosti. In to so sloji z niæjimi dohodki, velik del mladine, del ljudi v organih samoupravljanja. Vendar tako, zgolj objektivno in na osnovi logike definirani interesi kaæejo samo eno stran situacije. Æe prej smo omenili, da prizadevanja birokracije niso enosmerna, temveË protislovna ‡ Ëe hoËe obstati v obstojeËih centrih distribucije moËi, jih mora odpravljati. To in pa procesi rotacije cepijo akcijsko usmerjenost birokracije in delijo birokracijo smo v del, ki vztraja pri obstojeËi situaciji, in del, ki to situacijo negira. Podobno bi lahko trdili o slojih z niæjimi dohodki. V teh obstojijo tendence po zviπanju dohodka in porabe, to pomeni pribliæevanje teh slojev statusu in porabi srednjih slojev, torej “pozitivno” odpravljanje svojega poloæaja, ne samo zniæevanje socialnih razlik z omejevanjem dohodka in porabe srednjih slojev. Vsi ti interesi se v procesu proizvodnje, porabe in samoupravljanja prepletajo in sestavljajo kompliciran mozaik. NatanËnejπe forme tega mozaika brez empiriËne analize ni mogoËe niti opisati, kaj πele natanko poiskati zveze med njimi. »lanek je bil objavljen v “Problemi” πt, 58, oktober 1967. Stane Saksida