22 Starozgodovinski pomenki. O istrijanskih božanstvih. v Že pred enim letom sem se na prijatelje svoje, kteri v Istrii stanujejo, s prošnjo obernil, naj bi mi blagovolili priobčiti istrijanske rimske napise in slike na ondašnjih rimskih kamnih. Vendar mi ni še dozdaj nobeden postregel ; zatega voljo serčno hvalo izrečem neutrudljivemu in učenemu sodelavcu gosp. Hi cinger-j u, da je iz Kandler-jevega dela v „Novicahu priobčil imena istrijanskih božanstev, do kterih bi brez tega priobčenja ne bil prišel, ker meni, živečemu v malem mestu, v kterem razun naše gim-nazijalne bukvarnice ni nikakoršnih drugih, in še ta drugega nima, kakor za učiteljstvo najpotrebriiše bukve, bi ne bilo mogoče za Kandlerjevo delo zvediti. Tudi, ako bi bil po časopisih ali po pismih prijatlov za nje zvedil, bi si jih ne bil mogel omisliti, ker mi je še dosti važniših knjig iz staroindiškega slovstva treba, kterih bi mi le kakšen bogat stric v Indii kupiti zamogel. Ali mož noče umreti in mene za erba postaviti, in tako gre moje delo neskončno slabo naprej, in mnogokrat se mora predelati. Vsak pisatelj, kteri ne živi v rezidencii, pa se staroslovnih znanost loti, je milovanja vreden robotar. Al pustimo takošne tožbe — slovenske Modrice ne smejo pričakovati mecenatov; že znajo zadovoljne biti, ako jim ne zabavljajo jastrobi, kteri se skrivajo po votlinah slovenskega parnasa. — Justin (32, 3.) piše, da Istri so iz Kol h is-a prišli. Skvmnus (vers. 390) jih ima za Trake. Skvlaks Istri-jance, Liburne in Henete med narodi pred Iliri posebno navaja. Prof. Zeus (Die Deutschen und die Nach-barstamme str. 253) pravi, da je vse to basen, in tudi, da Istrijanci so bili Iliri. 23 Vendar se mi dozdeva, da Justin ima prav, ako od Istrijancov terdi, da so kolhiški naseljenci. Kol-hisko okrožje seje pri starih velelo tudi kavkažka Indija „regio Indorum" (glej I. Maccab. VIII. 8.) Znan je vladavec te pokrajine Eumen, kralj Pergama. To je ravno tisti Kolhis, v kterega je sv. Tomaž apost. evangeli prinesel, kakor učeni dr. Sepp (Leben Christi III. 717) terdi. Že pri Ksenofonu (Cyrop. I. 5. 3., primerjaj III. 2, 25) se poleg Kappadociov, Phrygov in Paphlagoncov imenujejo Indi, toraj pod temi In d i niso Indi Gange-sovih dežel razumeti, temoč kavkažki K o lh ar j i, in ti Kolharj i so bili uni Indi, od kterih se piše, da so tudi na binkoštni praznik v Jeruzalem prišli. Stari Kolharji ali Casluchim pa so bili egip-tiškega *) porekeljna , in so veljali za naselbino Seso-strisa. K tim Indom učeni tudi Homerove pelas-gijske Henete štejejo, kteri so pod Antenorom na po-brežje jadranskega morja naselnike poslali, — tje, kjer sedaj Benetke stojijo. Moj razlog, da so Istrijanci bili Kolharji, je, razun Justino ve povesti, ime božiče, kteri je v Poli oltar postavljen bil z napisom: EIAE AVG. Antonia Seve-rina. Božiča Ej a je brez dvombe bila edina z gerško bo-žico Kirke, ktero ostroumni Creuzer (_Mytholog. Briefe str. 211) ima za: „Kreis und die Kreisfahrt — aber auch die F ah rt auf dem Meere de s Lebensa, ker se Kirke tudi veli Aeaea, Eiaea. Že Eustathij, učen škof in razlagavec klasikov (glej „Eustath. ad Odyss." IX. 31. itd.) je razložil, da Kirke Aeaea, Eiaea je dobila ime po kolhiškem mestu Eia ali Aea. Pomena drugih božanstev nisem še mogel dognati, vendar že ime božiče Eia pričuje, da so Istrijanci bili Kolharji. Neskončno važne so imena božanstev starim Noričanom in Panoncom sosednih narodov, kakor Trakov, Ilirov, Vindelikov in Retpv, ker se v njih poseben živel j očituje, kteri nič sorodnega nima z noriškim in panonskim. Kadar se bodo starotine Vindelikov in Betov bolje preiskale, se bo pokazalo, da ni vse k el tisk ega plemena bilo, kar je v „Alpah" živelo, kakor Ka-spar Zeus, Bihard Knabl, Mathias Koch, in še drugi „V o r-kampferi keltizma" terdijo. Kakor so Makedonci do leta 1825 v učenem svetu veljali za Gerke, dokler ni ostroumni Ottfried Miiller s svojim ostrim mečem tega mnenja razsekal, tako tudi današnji dan velja mnogoteri narod za keltiškega, — vendar tudi te vraže se bodo še razkadile. Slavnega gosp. Hicingerja pa prosimo, naj marljivo preiskuje starotine starih Japodov, Karnov, Istrijancov in Liburnov. Vsako zernice bode našlo rodovitno zemljišče. Davorin Terstenjak. *) At vero Mizraim genuit Ludim et Anamim et Laabim et Neph-th uim. Et Phetrusim Chasl uch im. de tjuibus egressi sunt Philistiim et Caphthorim I. Mos. 10,13—14. Tudi osebne imena istrijanskih napisov imajo semitiški značaj, na pr., Tad-daeus, Alfia, Cofius itd., primeri bibliške imena Judas, Tadej. Alfej, ime znanega rabinarja Kophen-a itd. Pis. ¦