ZAČETKI MARKSISTIČNE TEORIJE O ODMIRANJU DRŽAVE Jože Gor ičar V dobi, ko je bila 'buržoazija še progresivni družbeni činitelj, se je njena politična misel spopadala pravzaprav samo z enim samim problemom. Bistveno zanj je vprašanje, ikako vskladiii koristi in pravice posameznika s suverenostjo državne, se pravi politične oblasti. Ko so leoretiki revolucionarne buržoazije iskali odgovor na to osrednje Aprašanje, so se zavzemali zdaj za državni absolutizem (Hobbes), zdaj za liberalizem in za idejo o suverenosti ljudstva (Locke, Rousseau), zdaj za ustavno monarhijo, v kateri je videl Hegel idealno rešitev problema. Pri razmišljanju o državi in pravu je izhajal Hegel od tako imenovane civilne družbe, od skupnosti posameznih subjektov. Ta Heglova konstrukcija je filozofski izraz za meščansko družbo, kakor se je oblikovala v političnem okviru takratne fevdalne Nemčije. Hegel je, ugotavljajoč neskladje med tako pojmovano civilno družbo in pa splošno družbeno koristjo, trdil, da je država tista, ki edina lahko vskladi ti dve interesni sferi. Državo je pojmoval namreč po eni strani kot zunanjo nujnost v odnosu do civilne družbe, po drugi pa kot tej družbi imanentno svrho ali, kakor se je sam izrazil, »imanentno svrho ])ri\ atnopravne sfere civilne družbe«. Zaradi teh značilnosti je bila država za Hegla tista višja sfera, v kateri se edino lahko pomirijo neskladja med civilno družbo, to je med ekonomsko izoliranimi subjekti buržoazne družibe, in pa splošno družbeno koristjo. Takšne vloge posredovalca med individualnimi in splošnimi koristmi pa Hegel ni pripisoval vsaki državi, temveč je to A-logo pripisal le svojemu abstraktnemu modelu države, ki ga je zgradil po \ zorcu pruske ustavne monarhije prvih let 19. stoletja. Marksistična teorija o odmiranju države se je začela razvijati hkrati z Marxovo kritiko Heglovih političnih naziranj. V »Kritiki Heglo\e filozo*iije države« (1841/42) je ustanovitelj znanstvenega socializma ugotovil, da se giblje Hegel s svojim modelom ustavne monarhije v začaranem krogu iierazrešljive antinomije. Nikakor namreč ni mogoče, da bi bila država zunanja nujnost v odnosu do civilne družbe, hkrati s tem pa še tej družbi imanentna svrha. S to ugotovitvijo je mladi Marx zelo jasno opozoril na problem, s katerim se je spopadala političiui teorija revolucionarne buržoazije, a ga ni mogla rešiti. Tega jjroblema v okviru razredne družbe tudi ni mogoče rešiti, zakaj raz- 410 redna razklanost družbe je ravno tisti substrat, v katerem so zakore-niiijeina nasprotja med koristmi posameznikov in družbe. »Kritika Heglove filozofije države« je polna dokazov za neraz-rešljivost omenjene antinomije v razredni družbi. Marx jo dokazuje ob \ seli tistih vprašanjih, o katerih razmišlja Hegel v svoji politični filozofiji: ob vprašanju ustave, knežje oblasti, suverenosti, demokracije, birokracije, državljanstva itd. V tej dobi svojega ustvarjanja Marx sicer še Jie govori o razredni naravi države, zelo jasnO' pa ugotavlja nekaj drugega, kar je v najtesnejši zvezi s to fujeno naravo. Ugotavlja namreč dejstvo, da je vsaka država »sila nad družbo«. Do takšnega pojmovanja je prišel Marx zlasti v zvezi z vprašanjem o državni birokraciji. Le-to šteje za posebno, zaprto družbo znotraj države, za imaginarno državo, ki obstaja ob realni državi in pravi, da drži birokracija v svojih rokah samo bistvo države, spiritualno bistvo družbe, ki da je postalo privatna lastnina birokracije, V teh razmišljanjih enači Marx do neke mere birokracijo z državo. Za nas pa je zlasti pomembno to, da se je Marx ravno med razmišljanjem o birokraciji že zelo približal ideji o odmiranju države. Ugotavlja namreč, da je biroikracija tisti činitelj, ki po svojem najglobljem bistvu s »svojo« državo vzdržuje nasprotja med koristmi posameznikoN in družbe. To pomeni, da je vprašanje o ukinitvi omenjenega nasprotja identično z vprašanjem o ukinitvi birokracije. Tčikole odgovarja Marx na postavljeno vprašanje: »Do ukinitve birokracije lahko pride le tedaj, ko bo postala splošna 'korist resnično — ne pa samo v mislih, ajbstraktno. tako kakor pri Heglu — enaka posebnim koristim, kar pa je spet mogoče le tako, da se posebne koristi resnično izenačijo s splošnimi koristmi.« Ce pre\'edemo to pomembno misel iz Heglovega filozofskega jezika, pod \pli\om katerega je pisal Marx svoja zgodnja dela. na njegov poznejši jezik, in če računamo s tem, da je mladi Marx birokracijo enačil z državo, bi se glasila gornja misel talkole: Država bo prenehala obstajati šele x takšni družbeni ureditvi, v kateri ne bo več nasprotja med posebnimi koristmi posameznikom in splošno družbeno koristjo. To isto misel je razvil Marx tudi ob vprašanju o demokraciji in nstami. Heglova država kot »abstraktna splošnost«. pravi Marx. sploh ni nikakšna splošnost, temveč je posdbna kategorija, ki se dviga nad resničnim življenjem ljudstva kot »politična država« in se mu postavlja nasproti v obliki ustave in birdkracije. Tu velja opozoriti na to. da uporablja Marx atribut »politični« v zvezi z državo zaradi tega, 411 da bi s tem označil njeno izločenost iz družbe, tedaj okoliščino, da je vsaka država sila nad družbo. Marx je v tej dobi, izhajajoč z demokratičnih pozicij, ostro nastopal proti Heglovim monarhističnim koaicepcijam. Še več, zavzeinal se je za »resnično demokracijo«, to je za takšno politično ureditev, ki bo slonela na načelu suverenosti ljudstva z ustavo kot izrazom ljudske volje. V takšni politični ureditvi sploh ne bi bilo več nobene sile nad družbo, takšna ureditev sploh ne bi bila več »politična«, temveč bi bila ravno — resnična demokracija. V demokraciji, pravi Marx. pa so ustava, zakoni, država samo še izraz samoodločbe ljudstva, so določena vsebina te samoodločbe. Razpravljajoč o tako pojmovani demokraciji, se sklicuje Marx na francosko politično publicistiko, v kateri se je kakšnih dvajset let poprej pojavila ideja o odmiranju države. Iz dejstva, da država v resnični demokraciji nič več ne stoji nad družbo — pravi Marx — so moderni Francozi sklepali, da v takšnih okoliščinah država sploh izgine. Nobenega dvoma ni, da so ti »moderni Francozi« utopični socialisti, posebno pa Saint-Simon in njegovi pripadniki. Vendar pa o tem poznej e. Tako misel o ukinitvi birokracije kakor tudi misel o izginotju države sta zelo pomembni za proučevanje vprašanja o nastanku in nadaljnjem razvoju teorije o odmiranju države. Čeprav Marx v »Kritiki Heglove filozofije države« še ni razmišljal o družbenih nosilcih zahteve po takšni družbeni ureditvi, v kateri bi lahko obstajala »resnična demokracija«, v kateri ne bi bilo več nasprotij med koristmi družbe in koristmi posameznikov, je treba vendarle v obeh navedenih mislih videti logični in časovni začetek razvoja marksističnega nauka o odmiranju države. Marx je bil v času, ko je pisal »Kritiko Heglove filozofije države«, na demokratičnih pozicijah, izhajajoč od mladohegeljanske levice. Vendar pa to demokratično stališče nikakor ni istovetno z buržoaznim liberalističnim demokratizmom onega časa. Analiza in kritika Heglove politične teorije Marxa namreč nista pripeljali do tega, da bi mu bilo izbirati med različnimi oblikami politične vladavine, temveč sta ga pripeljali do nekega mnogo globljega in bolj usodnega izbora: do izbora med državo sploh, to je politično oblastjo v že omenjenem pomenu, in pa nečim drugim, nečim, kar sploh ni več država. Ravno demokracijo pa je štel mladi Marx za nekaj, kar se razlikuje od vsake politične države kot sile nad družbo. Demokracije Marx ni eimčil s kakšnim določenim političnim režimom, marveč mu je bila sinonim za takšno družbeno ureditev, v kateri bo prišlo do pomiritve »civilne 412 družbe«, se pravi resničnih človeških koristi, z državo kot področjem njihovih abstraktnih interesov. Tako pojmovana demokracija odpravlja sleherni politični karakter države, odpravlja njena izločenost iz družbe, njen položaj nad njo. Šele v resnični demokraciji izginja država kot politična kategorija. Takšna demokracija pomeni MarxTi »rešitev uganke vseh ustav«, »rešitev tistega problema, ki ga nakazujejo vsi obstoječi politični režimi«. Z izrazi »uganka vseh ustav«, »problem, ki ga nakazujejo vsi obstoječi politični režimi,« kaže Marx brez dvoma na tisti problem klasikov buržoazne politične teorije, ki so ga le-ti sicer nakazali, niso pa ga mogli rešiti. Gre za nasprotje med realnimi koristmi posameznikov in državo kot politično kategorijo. Marx v tem času ni le spoznal, da je problem nerešljiv v okviru kakršnega koli političnega režima, temveč je tudi že pokazal družbeno ureditev, v kateri ga je edino mogoče rešiti. Takšno družbeno ureditev imenuje tokrat še »resnična demokracija«, postavlja pa jo že izven tradicionalnega političnega okvira. Tako vodi misel mladega Marxa že neposredno do teorije o odmiranju države kakor tudi do nauka o socia'listični demokraciji. Marx je v člankih, ki jih je pisal za pariški časopis »Vorwarts« leta 1844, s še večjim poudarkom kazal na nasprotje med splošnimi in zasebnimi ikoristmi v meščanski družbe. Poudarjal je, da je država naravnost zgrajena na tem nasprotju. Le-to se izživlja na političnem področju družbe med drugim tudi kot nasprotje med nalogami in ddbro voljo državne administracije na eni in pa njenimi sredstvi in pooblastili na drugi strani. V teh člankih govori Marx nadalje tudi že povsem jasno o ukinitvi drža\e. Država — tako pravi — ne more ukiniti omenjenega nasprotja, ne da bi ukinila samo sebe. Tudi v tem obdobju uporablja Marx atribut »politični« zato, da bi s tem atributom označil odmaknjenost države od družbe. Toda, medtem ko teži v letih 1841/42 še k nekakšni megleni »resnični demo-' kraciji«, prihaja v člankih za »Vorwarts« že docela na revolucionarne socialistične pozicije. Ko razmišlja o politični duši, to je o političnem bistvu revolucije, pravi, da se kaže to bistvo v stremljenju tistih razredov, ki so bili doslej brez političnega vpliva, da bi likvidirali svojo osamljenost v odnosu do države in državne oblasti. To pomeni, da mora izhajati revolucija od države, od nekega e^bstraktnega bistva, ki obstaja samo zaradi svoje odmaknjenosti od resničnega življenja in ki si ga je nemogoče zamisliti brez organiziranega nasprotja med splošno idejo in pa individualnim bivanjem človeka. Politična duša revolucije — piše Marx — organizira v skladu s svojo omejeno in razr- 413 vauo naravo posebno ^'ladajočo sfero znotraj sajne družbe in iia njen račun. To poineni, da šteje Marx revolucijo od vsega začetka za emi-nentno politično dejanje, naperjeno na politično sfero družbe, se pravi na državno oblast. Ko Marx o tem piše, ima nesporno pred očmi socialistično revolucijo, zakaj po njegovih lastnih besedah socializma ni mogoče realizirati drugače kakor z revolucijo kot političnim dejanjem. Za vprašanje, o katerem govorimo, je izredno pomembna imslednja misel, ki navezuje neposredno na gornjo: socializmu »je to politično dejanje potrdimo toliko, kolikor mora rušiti in razkrajati. Ko pa se začne njegova organizatorična dejavnost, ko se pokaže njegov lastni oilj, njegova lastna duša, začne socializem odmetavati svoj politični ovoj.'i. s tem se je povzpel Marx že zelo visoko nad navadno kritiko Heglovih političnih pojmovanj in se suvereno giblje v sferi originalnega znanstvenega ustvarjanja. "^-^ »višine« pa ne gre jemati dobesedno. Ravno zaradi tega, ker izhaja od empirične, resnično obstoječe stvarnosti, ker stoji z obema nogama trdno na realnih tleh družbene resničnosti, je lahko v pozitivnem smislu premagal Heglova politična pojmovanja in tako postavil solidne temelje za poznejšo teorijo o socialistični revoluciji in o odmiranju države. Marxove misli iz pariš'kega »Vor^vartsa«, ki smo jih navedli, že vsebujejo to teorijo v zameikn. Pojmovanje, da je socialistična revolucija erainentno politično dejanje, vodi v zvezi s spoznanjem, da socializem mora rušiti in razkrajati, do teze o razbijanju buržoaznega državnega stroja in k nauku o proletarski državi kot diktaturi proletariata. Misel o lastnih ciljih socializma, o njegovi lastni duši pa vodi do teorije o odmiranju države. Zakaj najgloblje bifsitvo odmiranja države je ravno »odmetavanje političnega ovoja«, se pravi zraščanja politične strukture socialistične družbe z njemo splošnodružbeno, predvsem elkonomsko strukturo. Leta 1844 je dozorel pri Marxu tudi že odgovor na vprašanje o tem, kateremu razredu buržoazne družbe bo pripadla zgodov^inska \loga, da bo nosilec socialističnih družbenih preobrazb. Ta razred je pro-letariat, o katerem Marx prvič govori v svoji razpravi »Prispevek h kritiki Heglove filozofije prava« (1844). V tej dobi so v Nemčiji dozorevali pogoji za buržoazno demokratično revolucijo. Marx opozarja na to, da se lahko Nemčija osvobo