ČLANKI IN RAZPRAVE ZASTAVA KRANJSKEGA PLEMIŠKEGA POZIVA IZ BITKE PRI SISKU LETA 1593 BRANKO REISP Štiristo let bo preteklo od pomembne, za Hrvaško in Slovenijo celo najpomembnejše zmage nad Turki pri Sisku. Leta 1593 je boje- viti bosanski beglerbeg Hasan paša Predojevic po dveh letih sistematičnih vojaških operacij (leta 1592 je zgradil trdnjavo Petrinja in za- vzel Bihač) pripravil vse potrebno za glavni napad na Sisak, ki je bil poleg Karlovca in Za- greba še edini branik ostankov Hrvaške in slo- venskih dežel. Dne 15. junija se je z okoli 12.000 vojaki utaboril na desnem bregu reke Kolpe in začel oblegati Sisak, ki ga je pod po- veljstvom dveh kanonikov zagrebškega kapit- Ija branilo okoli 800 ljudi. Zbrana krščanska vojska, to je banske čete, enote hrvaškega in kranjskega fevdalnega poziva, cesarska vojska in oddelki iz Vojne krajine, je štela skupaj pri- bližno 5000 mož. Prihajajočim enotam je Ha- san paša postavil nasproti glavnino svoje voj- ske, okoli 10.000 mož, ki so prešli čez most na levi breg Kolpe. Dne 22. junija okoli poldne se je začel spopad. V bitki, ki je trajala približ- no eno uro, je številčno šibkejša avstrijsko- hrvaška vojska, predvsem zaradi modernejše oborožitve z osebnim strelnim orožjem, pre- magala vsaj dvakrat večjo turško vojsko. Pad- lo je 8000 mož, tudi poveljnik Hasan paša, štirje sandžakbegi in veliko bosansko-herce- govskih begov in spahij. Avstrijsko-hrvaške izgube so bile neznatne, le 40 do 50 mož. Med vojnim plenom so bile vojaške zastave, nekaj velikih in več manjših topov, ladje in oba vo- jaška tabora na bregovih Kolpe. Odmev te zmage je bil v vsej Evropi izre- den. Vsi so nekako podzavestno čutili, da se s tem začenja nova doba, ki jo zaznamuje pro- padanje turške vojaške moči, bosanski Turki posebej pa so spoznali, da je s tem konec nji- hovega prodiranja proti zahodu. Turški odgo- vor na hudi poraz, ki so ga pretrpeli pod Si- skom, je bila tako imenovana »dolga vojna« (1593-1606). Čeprav je na začetku te avstrij- sko-turške vojne novemu bosanskemu begler- begu Mustafa paši s pomočjo drugih turških enot uspelo za krajši čas v teku vojaških ope- racij Sisak celo zasesti, pa je bil pozneje skle- njeni mir ob reki Žitvi (Zsitva-Torok) za Tur- ke neugoden. Zaradi notranje krize, ki jo je doživljalo turško cesarstvo, zaradi krepitve centralne oblasti v habsburških deželah, raz- voja gospodarstva in tehnike na zahodu, je Habsburžanom na začetku 17. stoletja uspelo. ustvariti proti Turčiji ravnotežje sil. S tem je bila od naših krajev odvmjena neposredna turška nevarnost in prenehali so tudi skoraj dvesto let trajajoči turški vdori, zaradi katerih je preteklo toliko naše krvi in bilo uničenih toliko gmotnih dobrin. Na Hrvaškem pa so prebrodili najhujše obdobje boja za obstnak, še več, pojavila se je že misel na osvoboditev izgubljenih krajev. Končali so se težki, toda junaški in skoraj legendami časi, ki so se vtis- nili v spomin slovenskega naroda z vso močjo in za dolga stoletja. Slovenske dežele so se obranile pritiska z jugovzhoda in ohranile stik s civilizacijo in kulturo zahodne Evrope. Čeprav so imeli poveljniki drugih enot (Andrej Auersperg-Turjaški, Ruprecht Eggen- berg, ban Tomaž Erdödy) v bitki odločilnejšo vlogo, je slovenska ljudska Pesem od Ravbarja s pesniško svobodo napravila za glavne juna- ke teh dogodkov poveljnika kranjskih čet Adama Rauberja in »Kranjce«, kar značilno kaže na slovenski vojaški ponos, ki je bil za ti- ste čase razumljivo kranjsko pokrajinsko obarvan, saj so v drugih vojaških formacijah prevladovali Hrvatje in Nemci. V 2. polovici 19. stoletja, s krepitvijo slovenske nacionalne zavesti, pa je veljala bitka pri Sisku sploh za slovensko in hrvaško zmago in za povračilo po turških vpadih povzročenega trpljenja. Zato omenjeni dogodki niso spodbudili le ljudske pesniške ustvarjalnosti, ampak tudi umetniško ustvarjalnost še v nedavnem in da- našnjem času, že takrat razne literarne stvari- tve in kasneje znanstvene obravnave. Biblio- grafija del o tem dogodku je obsežna.' V nadaljevanju bom opozoril na redke da- nes znane in ohranjene predmete-muzealije, neposredno povezane z bitko pri Sisku, na masni plašč, izdelan iz ogrinjala Hasana paše, na poslikani bronasti relief bitke pri Sisku, in posebej na zastavo kranjske plemiške konjeni- ce iz bitke pri Sisku. Masni plašč in bronasti relief bitke sta bila v literaturi razmeroma po- gosto omenjena, zastava pa že dolgo ni bila v evidenci, oziroma na ta način prihaja iz poza- be. O Hasanovem plašču posnemam po članku Viktorja Steske v Kroniki slovenskih mest iz leta 1937, da je dal ljubljanski škof Tomaž Hren po bitki pri Sisku iz plašča premaganega Hasana paše napraviti kazulo (masni plašč) in dva levita, to je dve levitski obleki, imene-. 83 vani dalmatika (liturgično oblačilo diakono- v) za mašo v ljubljanski stolnici dne 22. junija na god sv. Ahaca, ki so ga začeli takrat sloves- no praznovati. Leta 1655 so premajhni plašč (kazulo) povečali z blagom obeh dalmatik. Kakor je razvidno iz latinskega vpisa na per- gamentnem lističu na podlogi plašča, so takrat namreč po dolgoletni uporabi plašč prekrojili v sedanjo obliko.2 Potem so s tem plaščem maševali vsako leto 22. junija. Toda že v 2. letnem poročilu Deželnega muzeja v Vojvodi- ni Kranjski iz leta 1839 je zapisano, da se si- cer masni plašč hrani v ljubljanski stolnici, že nekaj časa pa ga 22. junija ni videti, ker je proslavljanje obletnice po francoski invaziji prešlo v pozabo in se je slovesnost svetega mučenca in deželnega zavetnika Ahaca umaknila prazniku drugega svetnika, ki je bil oglejski škof,3 medtem ko Viktor Steska trdi, da so s tem plaščem maševali do leta 1909, potem pa ne več, ker so začeli častiti na ta dan sv. Pavlina."* (Danes je ta dan praznik sv. Pa- vlina iz Noie, praznik oglejskega škofa oziro- ma patriarha, prav tako sv. Pavlina, je 11. ja- nuarja.) Še največ razhajanj v strokovni literaturi je glede števila in nekaterih nahajališč masnega plašča. Že leta 1818 trdi Henrik Costa v du- najskem časopisu Archiv für Geographie, Hi- storie, Staats- und Kriegskunst, da se masni ornati napravljeni iz šotora (!) padlega Hasana paše uporabljajo za slovesne pobožnosti v Ribnici, na Turjaku (Ausersberg!) in v Lju- bljani v stolnici in frančiškanski cerkvi.5 V 2. letnem poročilu Deželnega muzeja v Vojvodi- ni Kranjski sta navedena poleg plašča v stol- nici še dva druga, na Turjaku in v podružnič- ni cerkvi sv. Ahaca na Gori.6 Karel Prenner govori v svojem spisu Der Tag bei Sissek v ča- sopisu Camiolia leta 1838, da obnavlja vedno bolj izginjajoči spomin na to sijajno zmago maša v ljubljanski stolnici, ki se bere v omatu, narejenem iz zastave (die Leibfahne) Hasana paše, in slavnost v nedeljo po 22. juniju na Gori sv. Ahaca pri Turjaku.7 Res pa je, daje v istem časopisu leta 1842 pisec drobnega pri- spevka popravil Prennerja. Ne gre za zastavo, ampak za plašč, latinsko »paludamentum«, ki ga nosijo vojaški poveljniki. Vendar so po nje- govem iz tega plašča napravili še dvoje mas- nih oblačil, eno za Dunaj, drugo za cerkev sv. Ahaca pri Turjaku. Kje se hrani prvi, mu ni znano, zadnji pa je, shranjenen na vlažnem kraju, kolikor je slišal, toliko kot propadel.8 Peter Radics še piše v svoji študiji o bitki pri Sisku iz leta 1861 o plaščih, ki se, kakor bi ga razumeli, rabita ob slovesnosti v ljubljanski stolnici in v cerki sv. Ahaca pri Turjaku. Omenja kazulo in štolo.9 Oboje, namreč ka- zulo in štolo, navaja v svoji zgodovini Kranj- ske leta 1875 tudi Avgust Dimitz.lO Nekaj po- datkov o plašču iz ljubljanske stolnice in štiri slike je ob tristoletnici bitke objavil v časopisu Dom in svet urednik Frančišek Lampe.'i Bla- go je svilnati brokat kardinalsko rdeče barve z zlatimi nitkami in vtkanim vzorcem granatne- ga jabolka v nekdaj modrih, rumenih in zele- nih tonih. Je orientalskega ali italijanskega iz- vora. Okoli leta 1900 se je Viktor Steska sam prepričal, da masni plašč v zakristiji cerkve sv. Ahaca pri Turjaku, ki naj bi bil po tradiciji narejen iz Hasanovega plašča, ni podoben ti- stemu v ljubljanski stolnici. 12 Sicer pa se od- slej v literaturi omenja le plašč v ljubljanski stolnici in drugih najbrž ni bilo, saj jih poro- čevalci nikoli jasno ne omenjajo, ampak le splošno. Masni plašč in manipel (stola ni na- vedena) je stolni župni urad 17. junija 1931 oddal v hrambo Narodnemu muzeju v Lju- bljani, kjer sta predmeta še danes. 13 Slika je v kulturnozgodovinskem delu Vodnika po zbir- kah Narodnega muzeja v Ljubljani iz leta 1931 in v članku Viktorja Steske.i4 Na koncu lahko zapišemo še, da je Hasanov plašč prišel v ljubljansko stolnico verjetno s posredova- njem ali kot dar enega glavnih poveljnikov in zmagovalcev v bitki, Andreja Auersperga- Turjaškega. Spomin na bitko pri Sisku ohranjajo poleg slovesnih praznovanj 22. junija, pesmi in opi- sov tudi razne upodobitve. Verjetno najstarej- ši je bakrorez Oktavijana Lanellija, omenjen v deželnih protokolih ali sejnih zapiskih že 24. septembra 1593.15 Vrsto starejših upodobitev navaja v knjižici z naslovom Pokus bibliogra- fije povjesti pobjede kod Siska njen avtor Mir- ko Breyer. Bibliografija vsebuje 100 enot, v katerih je pisano o bitki in je bila tiskana v Križevcih leta 1893 v 75 primerkih. 16 Med upodobitve sodi tudi naslednji predmet naše obravnave, bronasti relief bitke pri Sisku. Zgodovina predmeta je precej zamotana. Za časa Janeza Vajkarda Valvasorja sta bili dve veliki tabli na ogled v Ljubljani, ena v stolni- ci, druga v deželnem dvorcu. Valvasor je bit- ko posnel za veliki bakrorez v Die Ehre deß Hertzogthums Grain. 17 Velika oljna slika bit- ke pri Sisku na tanjenem bakru je pod številko 65 vpisana v nadaljevanju seznama za muzej pridobljenih darov, ki ga je objavljal kuratorij kranjskega deželnega muzeja v Illyrisches Blatt leta 1838. Izročila jo je Hcejska knjižnica z dovoljnejem deželnega gubemija z dne 24. februarja 1838.18 V 2. letnem poročilu Dežel- nega muzeja v Vojvodini Kranjski iz navede- nega leta je še podrobneje pojasnjeno, daje bil ta odlični dar prvotno last kranjskih deželnih stanov in v času tuje (francoske) oblasti shra- njen v tukajšnji licejski knjižnici. V poročilu je rečeno tudi, da je slika toliko bolj dragoce- na, kolikor bolj vse, kar spominja na velika junaška dejanja naših prednikov, izginja v me- njavah časa v pozabo. 19 Kasneje, leta 1861, piše Peter Radics drugače. Tabla naj bi bila po podrtju prvotne stolnice leta 1701 prenese- na v današnjo Semeniško knjižnico in od tam 84 v »Nationalmuseum«.20 Po Radicsu so poda- tek prevzeli še drugi avtorji.21 Dodatne zaplete povzroča kronogram na plošči SANCTVS ACHATIVS ANDREAM AB AVERSPERG IN ISTA FVRIOSA PV- GNA PERSTITIT ANNO 1593, ki da letnico 1731. Iz tega dejstva je izhajal Alfonz Müll- ner, ko je v muzejskem glasilu Argo leta 1893 o plošči podrobno razpravljal. Skušal je ugo- toviti njenega izdelovalca. Med štirimi leta 1731 v Ljubljani delujočimi pasarskimi moj- stri se mu je zdel najverjetnejši avtor slike v poklicu po odmeri davka sodeč najuspešnejši Ferdinand Gemeindler.22 Od tod se v današ- njem času navaja z vprašajem kot avtor leta 1731 izdelane slike z nekoliko spremenjenim priimkom Ferdinand Gemeinder (!)23 Proble- mi nastanka in avtorstva z Miillnerjevo raz- pravo niso bili v celoti rešeni, na kar so opo- zarjali v kasnejših zapisih.24 Tudi so domne- vali, da je bila plošča, ki se hrani v muzeju, leta 1731 le predelana in vnovič preslikana ali, da je ploščo naročil škof Hren pri slikarju Matiji Planerju (Planner, Plainer) za 200 gol- dinarjev, kakor je zapisal Peter Radics v Leto- pisu Matice slovenske leta 1878, toda svoje tr- ditve ni z ničemer dokumentiral.25 Avgust Dimitz je povezal nastanek plošče z delom Oktavijana Lanellija.26 Do danes ni pojasnje- no, kje pravzaprav sta tabli, ki ju je videl Val- vasor oziroma katera od obeh se je ohranila, seveda če predpostavljamo, da je muzejska ta- bla le predelava starejše in ni nastala šele leta 1731. V tem primeru bi podatki muzejskega kuratorija, po katerih je bila plošča izročena muzeju z dovoljenjem gubernija, govorili bolj za to, da gre za ploščo, ki je bila v lasti dežel- nih stanov, torej v deželnem dvorcu. Vendar bi se vprašanja dala bolj pojasniti le z izsledi- tvijo morebitnih novih virov. Po zgraditvi in odprtju današnje muzejske stavbe leta 1888 je bila plošča postavljena na ogled v VIL dvorani.27 Zanimivo je tudi, daje prav leta 1731 nastala nova slika bitke pri Si- sku na sedaj odstranjenem gradu Križ pri Kamniku. Podpisana je bila z: Josephus G. Mayr pinxit 1731.28 Obstajati pa je morala tudi kopija na platno, ki jo je okoli leta 1863 napravil slikar Pavel Kuni, kar izvemo iz članka Ludvika Ißleiba v časopisu Blätter aus Krain in iz separatnega odtisa, kjer pisec po- drobneje govori tudi o vsebini slike.29 Plošča je bila pogosto reproducirana, npr. v Radicse- vi študiji Die Schlacht bei Sissek leta 1861, v vrsti spominskih objav ob tristoletnici bitke, barvno v Enciklopediji Slovenije in še drugod. 30 Na plošči so predstavljeni trije sicer vsebin- sko povezani, vendar časovno in krajevno lo- čeni dogodki: bitka 22. junija v prvem planu, desno spodaj triumfalni vhod Andreja Auers- perga v Karlovac 28. junija in desno zgoraj obleganje trdnjave Petrinja naslednjega leta. Na zgornjem robu slike so upodobljeni zapo- vrstjo od leve proti desni sv. Ahac, sv. Janez Krstnik, trije angeli, Kristus v gloriji in sv. Lovrenc. Na plošči spodaj desno je tudi ome- njeni napis s kronogramom, ki s svojim bese- dilom, tako kot Hasanov plašč, zaradi znane- ga dogajanja po bitki, ponovno nakazuje neko zvezo predmeta s Turjačani. Tretji predmet, ki je v neposredni zvezi z bitko pri Sisku, je zastava ali prapor kranjske plemiške konjenice, ki se v literaturi eksplicit- no omenja le enkrat. Tudi je v seznamih za muzej pridobljenih predmetov ni bilo mogoče ugotoviti. Pač pa med muzejskimi predmeti najdemo zastavo ali prapor kranjskega vite- štva iz leta 1621. Zastava je iz češnjevordeče- ga svilenega blaga z zlatimi plamenčki, na eni strani je Kristus na križu in napis »1621 Duce crucifixo Deo«, na drugi kranjski grb z napi- som »Für das Vaterland« in spodaj »erit altera merces«. Muzeju naj bi jo posredoval, kakor je razvidno iz Dežmanovega vodnika po mu- zeju iz leta 1888, grof Otto Barbo. Takrat je bila zastava razstavljena v VIL dvorani ob ba- kreni tabli s prikazom bitke pri Sisku. Med vezeninami in izdelki raznih obrti je kratko omenjena tudi v Vodniku po zbirkah Narod- nega muzeja leta 1931.3' Zastava je omenjena še pri opisu prisrčne otroške prireditve (inici- ativo zanjo je dal učitelj Ivan Belè) ob tristo- oletnici zmage, ki so jo pripravili učenci lju- bljanskih ljudskih šol 22. junija 1893 z mašo, sprevodom šolarjev, dopoldansko šolsko slo- vesnostjo s petjem, deklamacijami in popol- danskim sprevodom v vojščake napravljenih otrok po mestu in veselico z igrami in pogosti- tvijo v Spodnji Šiški na travnikih pod takrat- nim Kozlerjevim Cekinovim gradom. Priredi- tve se je udeležilo nad 10.000 ljudi. Tu je bil med drugim »slavnostni šotor, nad katerim je vihrala zastava posneta po krščanski zastavi izza turških bojev, ki se nahaja v ljubljanskem muzeju«.32 Torej po zastavi iz leta 1621. V več opisih bitke pri Sisku, med njimi že v Valvasorjevi Die Ehre deß Hertzogthums Gra- in, je navedeno, da sta v odločilnem trenutku bitke poveljnika (stotnika) arkebuzirjev grof Štefan Blagay in Jakob Pranck s svojima eno- tama zastavila prehod čez most na Kolpi. S tem sta preprečila Turkom kolikor toliko ure- jen umik in povzročila popoln poraz naspro- tnika. Zaradi omenjenega dogodka se zdi, je priča tega prelomnega dne, rumena zastava kranjske plemiške konjenice iz te bitke, ostala v roicah rodbine Blagay, kajti grof Ignac Ursi- ni Blagay, lastnik gradu Boštanj (Weissenste- in), je po prednikih podedovano zastavo, ka- kor piše Karel Prenner v časopisu Camiolia leta 1838, poklonil domovinskemu muzeju. Postavljena je bila v prvi dvorani poleg upo- dobitve pokojnega cesarja Franca 1.33 šele leta 1937, po 100 letih, jo ponovno omenja v pri- spevku o Hasanovem plašču v Kroniki slo- 85 venskih mest Viktor Steska in sicer takole: »V Narodnem muzeju v Ljubljani je bila (podčr- tal B. R,.) shranjena rumena zastava, ki jo je daroval grof Ignacij Blagaj v spomin, daje nje- gov prednik Stefan Blagaj z Jakobom Fran- kom zastavil most čez Kolpo, da Turki niso mogli čez reko.«34 iz omembe se vidi, da je podatke črpal iz Frenneijevega članka. Zasta- va torej ni ostala v muzeju, lastnik jo je moral leta 1838 očitno le posoditi, nato 150 let ni bila v evidenci. Fred nedavnim pa mi je sedaj pokojni ba- ron dr. Franc Lazarini prinesel sodobne foto- grafije te zastave z željo, da jih z nekaterimi podatki objavim, kar je storjeno s pričujočo obravnavo. Zastava je namreč ostala na gradu Boštanj, najprej v lasti rodbine Blagay in po prehodu gradu v last Lazarinijev, v tej rodbi- ni. Fotografije so iz septembra 1987. Z zasta- vo slikani baron Ludwig Lazarini-Zobelsperg je Boštanj med drugo svetovno vojno zapustil in se preselil v Zwettl na Spodnjem Avstrij- skem, kjer zastavo hranijo še danes. Zastava je temno rumene barve, podobne barve so plamenčki, Kristus na križu in kranj- ski grb na drugi strani sta v riavih tonih, čezprsna zapona ali polmesečni orlov pas je rdeče šahiran, rdeč je tudi orlov jezik. Za mere zastave dajejo nekaj opore razmerja osebe in predmetov na fotografiji, ohranjenost pa ni najboljša. Take zastave s križem so dobre vid- ne na Valvasorjevem bakrorezu v Die Ehre deß Hertzogthums Grain, poreklo zastave do- kumentirata tudi na drogu pritriena lističa z natipkanim besedilom, katerih izvirni zapis je izgubljen. Besedilo na listkih je naslednje: 1. Die Schlacht bei Sissek 22. VI. 1593 von Karl Brenner (prav Frenner, op. B. R.). Bild der Schlacht in der Domkirche in Laibach, Museum in Laibach und schloß Kreuz in Oberkrain. Valvasor XV. 526, 527 und 534. 2. Krainer Reiter-Fahne, des 1598 bei Karlstadt gefallenen Stephan Ursini Graf Bla- gay, der mit Jakob Frankh, beide Arquebu- ßier-hauptleute am 22. VI. 1593 i.d. Schlacht bei Sissek den zurückflutenden Türken die Brücke über die Kulpa Abschnitten u. sie in den Fluß trieben. Čelada na belo pogrnjeni mizici na levi strani fotografije ne sodi k zastavi, pač pa je v zvezi z rodbino Blagay. Tudi o njej je ohra- njen listek s podatkom, to pot rokopisom: Dieser Helm stammt aus dem 1840 geöffneten Grabe des 1576 verstorbenen u. in der Pfarr- kirche in Gottschee beerdigten Besitzer der Pfandherrschaft Gottschee Franz Ursini Graf von Blagay. Nazadnje bi samo omenili tudi podatek v zapuščinskem inventaqu po škofu Tomažu Hrenu z dne 18. februarja 1630. Škofje hranil v dvorcu v Ljubljani v spodnjem delu omare, kakor je zapisano, bakren, pozlačen, pološčen (geschmölzte) »busigan«, ki je izhajal od Hasana paše in so ga podarili gospodje Turja- ški. Omemba tega za zdaj sicer nedoločenega predmeta iz skupine, ki je v zvezi z bitko pri Sisku, v tem primeru še bolj jasno kot pri prejšnjih izpričuje turjaški izvor.35 86 Tu obravnavani predmeti, masni plašč iz ogrinjala Hasana paše, bronasti relief bitke pri Sisku in zastava kranjskega plemiškega poziva iz bitke pri Sisku leta 1593, so za slovensko zgodovino zaradi pomena dogodka, s katerim so povezani, izjemno dragoceni in tudi časov- no zelo zgodnji predmetni viri. OPOMBE 1. Navajam le dve tehtnejši razpravi: Anton Ko- blar, boji na Krajinah in zmaga pri Sisku pred 300 let, Izvestja muzejskega društva za Kranjsko (Lju- bljana) 3, 1893, str. 81 sL; Petar Tomac, Bitka kod Siska (22 juna 1593), vojni istoriski glasnik (Beo- grad) 8, 1957, št. 5, str. 59 si. — 2. Viktor Steska, Plašč Hasana paše; Kronika slovenskih mest (Lju- bljana) 4, 1937, str.. 222. — 3. Landes-Museum im Hertzogthume Krain. Zweiter Jahresbericht 1838. Laibach 1839, str. 22. — 4. Gl. op. 2. — 5. (Hein- rich) Costa, Die Äpfel-Kanonade auf der Tür- kenschanze von Laibach am Ostermantage, Archiv für Geographie, Historie, Staats- und Kriegskunst (Wien) 1818, str. 268. — 6. Gl. op. 3. — 7. Carl Prenner, Der Tag bei Sissek, Camiolia (Laibach) 1, 1838, Str. 87. — 8. Drei merkwürdige Meßgewän- der, Camiolia (Laibach) 5, 1842, str. 92. — 9. Peter Radics, Die Schlacht bei Sissek 22. Juni 1593 am Festtage des heil. Achatius. Laibach 1861, str. 6..— 10. August Dimitz, Geschichte Krains von der älte- sten zeit bis auf das Jahr 1813, III. Laibach 1875, Str. 248. — 11. Dr. Fr. L. (Frančišek Lampe), Spo- minki z bojišča pri Sisku, Dom in svet (Ljublja- na) 6, 1893, str. 334. — Gl. op. 2. — 13. Narodni muzej Ljubljana, inv. štev. 14585, muzejski akt štev. 523/1931. — 14. Vodnik po zbirkah Narodne- ga muzeja v Ljubljani. Kulturnozgodovinski del. Ljubljana 1931, str. 148; gl. tudi op. 2, str. 221. — 15. Arhiv R Slovenije, Ljubljana, Deželni stanovi za Kranjsko, sejni zapisniki (Landtagsprotocol) 6, 1591-1595, list 547, (Stan. L, fase. 880). — 16. Mir- ko Breyer, Pokus bibliografije povjesti pobjede kod Siska 22. lipnja 1593. i obsada tvrdje Sisačke po Hasan paši Bosanskem u god. 1591 i 1592. Križev-, ci 1893. — 17. Johann Weichard Valvasor, Die Ehre deß Hertzogthums Crain. Laybach-Nümberg 1689, XV, Str. 534/535. — 18. lUiyrisches Blatt (Laibach) 1838, str. 72. — Gl. op. 3, str. 21. — 20. Gl. op. 9, str.7. — 21 Ivan Steklasa, Andrej Turja- ški, Letopis Matice slovenske za leto 1890. Ljublja- na 1890, str. 48; Josip Gruden, Slavni dan Sloven- cev pri Sisku, Dom in svet (Ljubljana) 6, 1893, str. 279. — 22. Alfons Müllner, Das in Kupfer getrie- bene Bild der Schlacht von Sissek im Laibacher Museum, Argo (Laibach) 2, 1893, kol. 107 si., 135 si. — V davčnih urbarjih mesta Ljubljane je ime za- pisano v obliki Gemaindler: Zgodovinski arhiv Ljubljana, Mesto Ljubljana, mestne davčne knjige (Steuer Urbarium ...), Cod. XVII, št. knjige 109-117, za leta 1728-1736. — 23. Argo (Ljublja- na) 10, 1971, str. 138; Enciklopedija Slovenije, 1. Ljubljana 1987. str. 278. — 24. Gl. op. 11, str. 332, 373; (Anton Koblar), Naša podoba, Izvestja Muzej- skega društva za Kranjsko (Ljubljana) 3, 1893, str. 120; Janko Barle, Še jedno poročilo o zmagi pri Sisku 1. 1593, Izvestja Muzejskega društva za Kranjsko (Ljubljana) 4, 1894, str. 202. — 25. Peter Radics, Tomaž Chrön, pesnik, mecen umeteljnosti in podpornik vednosti, Letopis Matice slovenske za leto 1878, III. in IV. del. Ljubljana 1878, str. 27. - 26. Gl. op. 10. — 27. Kari Deschmann, Führer durch das Krainische Landes-Museum Rudolfmum in Laibach. Laibach 1888, str. 166. — 28. Gl. op. 22, kol. 111. — 29. L. I. (Ludwig Ißleib), Die Schlacht bei Sissek, Blätter aus Krain (Laibach) 7, 1863, Str. 42 sL; separatni odtis, brez letnice. Knjiž- nica Narodnega muzeja sign. 2657. — 30. Peter Ra- dics, Die Schlacht bei Sissek. Laibach 1861; Dom in svet (Ljubljana) 6, 1893, str. 280; Anton Koblar, Zmaga pri Sisku dne 22. junija Ì593. Ljubljana 1893; Peter Radics, Zur Siegesfeier der Schlacht bei Sissek am 22. Juni 1593. Laibach 1893; Enciklope- dija Slovenije, 1. Ljubljana 1987, str. 278. — 31. Gl. op. 27 in op. 14, str. 158. — 32. Letno poročilo I. mestne petrazredne deške ljudske šole in obrtne pripravljalne šole v Ljubljani. Ljubljana 1893, str. IX; gl. op. 11, str. 375. — 33. Gl. op. 7. — 34. Gl. op. 2, str. 221. — 35. Nadškofijski arhiv Ljubljana, Spisi, fase. 21/9. Podatek je posredovala Maja Žva- nut. 87