Bolivija v krizi Večkrat je bilo že poudarjeno, da predstavljajo prav narodi na poti v razvoj ključ bodočega sožitja na svetu. V kolikor bodo ti narodi v najkrajšem času in mirnim potom prišli do vrednega položaja, v toliko bo človeštvu prihranjeno mnogo gorja in trpljenja. Oči tistih, ki so o tem prepričani, so pogosto uprte v latinsko Ameriko. Prav zadnje tedne lahko v njej zaznajo vrvenje, ki je silnejše od običajnega. Prevratnost v Urugvaju, volitve v Čilu, odločilni ukrepi v Peruju in končno kriza v Boliviji. Bolivijski slučaj je svojevrsten. Bila je ta dežela ena najbolj prizadetih v gverilskih prevratnih akciiah pred leti. Tu se je gverila najbolj razvila; bila pa je tudi poražena, zlasti po padcu Che Guevare. Dežela ima tudi svojo značilnost glede prebivalstva: razdeljeno je na tri velike skupine: kmečki delavci, rudarji, ki so zlasti številni in močni, ter industrijski delavci. 'Pri njih je pokojni predsednik Barrientes užival lep ugled, ker je njihov obupen položaj vsaj nekoliko omilil. Barrientosu je sledil Alfredo Ovando Gandía, njegov prijatelj in vrhovni poveljnik vojske za časa Barrientose-vega predsedništva. Ovando se je tudi predstavil kot kandidat na lanskih predsedniških volitvah v Boliviji. Imel je veliko možnosti za usneh. A nredno je do volitev prišlo, ie sam izvedel državni udar in prevzel diktatorsko oblast. To se je zgodilo 26. septembra lanskega leta. Po prevzemu absolutne oblasti je general Ovando napovedal revolucionarno obdobje. Za vzor si ie tedaj vzel (vsi opazovalci so tako menili in tudi sam je na to namignil) perujsko vlado in njeno revolucionarno delovanje. Sestavil je vlado, v kateri so bile zastopane razne struje, vse naprednega revolucionarnega značaja. ZAKULISJE NEMŠKO-SOVJETSKE NENAPADALNE POGODBE Zahodnonemški socialistični predsednik Willy Brandt in sovjetski komunistični predsednik Aleksej Kosygin sta j pretekli teden v Moskvi podpisala nenapadalno pogodbo, s katero Zahodna Nemčija pristaja tudi na državne meje evropskih držav, kakor so bile potegnjene po drugi svetovni vojni. Pogodba je v osnovi medsebojna od- , poved uporabe sile med Moskvo in Bonnom. Podobno pogodbo sta bili podpisali leta 1939 Hitlerjeva Nemčija in Stalinova ZSSR. Prav tako vsebuje zagotovilo obeh podpisnic, da bosta spoštovali nedotakljivost obstoječih meja držav tako v Vzhodni kakor v Zahodni Evropi. V pogodbi ni besedice o tkim. „nem- ški pravici“ do ponovne združitve obeh Nemčij na miren način. Ta „nemška pravica“ je omenjena v posebnem pi- j smu, ki ga je Willy Brandt izročil sovjetskemu zunanjemu ministrstvu pol ure pred podpisom nenapadalne po- i godbe. j V pogodbi tudi ni besede o Berli- nu, ki ga formalno upravljajo štiri velesile: ZDA, Francija, Anglija in ZSSR. j Kakor smo že poročali, bosta pogodbo morala ratificirati tako sovjet- j ski kakor zahodnonemški parlament, ' da bo stopila v veljavo. Sovjetski parlament bo pogodbo brez debate rati- ■ ficiral, medtem ko v zahoduonemškem parlamentu predvidevajo močno opozicijo proti pogodbi s strani zahodno-nemških krščanskih demokratov, ki pogodbo smatrajo za „instrument sovjetske politike nasilja“, kakor je izjavil bivši zahodnonemški finančni minister Franz-Josef Strauss. Vodia za-hodnonemške skrajno desničarske 'Na-cional-demokratske stranke Adolf von Thadden pa je pogodbo že naravnost odklonil in je poslal zadevno brzojavko Kosyginu v Kremelj. V Washingtonu je ameriški zunanji minister William Roggers izjavil, da ZDA upajo, da bo nemško-sovjetska nenapadalna pogodba „prvi korak v procesu, ki bo pripeljal do izboljšave položaja v Evropi.“ Ob podpisu nemško-sovjetske pogodbe je svetovno časopisje objavilo vrsto različnih komentarjev, med njimi običajne o izboljšanju položaja v Evropi na sploh, o zahodnonemških namenih gospodarskega prodiranja v sovjetske satelite in sedaj v ZSSR samo, nadalje o sovjetskih namenih nev-traliziranja anglo-ameriškega političnega in zatem vojaškega vpliva v NATO, o potisnjenju Francije na tretje mesto v Evropi itd. Za mnoge je mnenje, da Zahodna Nemčija potrebuje vzhodnih tržišč za_ svoj nadaljnji gospodarski razmah, najbolj utemeljeno, in da bo zato storila vse, da prodre v tem pogledu tja do Sibirije. Moskvo pa, da vodiio pri podpisu pogodbe tudi skrbi vsled njenih odnosov s Kitajsko in da si nato hoče v Evropi zavarovati hrbet zlasti pred Nemčijo. Zgodilo pa se je prvič v moderni zgodovini, da je neka država podpisala nenapadalno pogodbo z drugo državo, s katero še ni bila podpisala mirovne pogodbe. Prav tako mnogi opozarjajo, da imaio države odn. režimi, ki mnogo govorijo o spoštovanju nedo-taklüvosti meja drugih držav, v svojih skritih načrtih tudi namen meie drugih kršiti. 'Prav tako nastaja tudi vprašanje, zakaj naj bi ravno Nemčija in Z'SSR garantirali meje vsem ostalim evronskim državam. Zakaj in odkod si lastita to pravico odn. dolžnost? In druge velesile? Tu pa pridemo do zapletene točke. Ovandova vlada je bila označena kot „levičarska“. Kakšen pomen ima ta beseda v latinski Ameriki, je lahko razložiti, a težko opredeliti. Lahko pomeni le napreden, socialen značaj, ki ga določeni vladajoči krogi označijo kot takega, lahko pa tudi predstavlja resnično levičarsko, revolucionarno komunistično linijo. Vlada generala Ovan-da je bila zmes naprednih in resnično levičarskih elementov. A vladni proces kot tak je vodil v počasno spremembo nekaterih struktur v načinu latinskoameriške „popularne“ linije. To je osnovane na popularnosti, ki jo voditelj procesa ima pri ljudstvu, ki se aktivno pridruži revolucionarnemu postopku. Vse kaže, da je bil proces v Boliviji kontroliran, da ga niso vodili ali pri njem aktivno sodelovali komunistični elementi. Pač pa so napredni elementi na socialni liniji, zlasti z nekaterimi prenapetimi in nestrpnimi ukrepi zelo razburili duhove. Tednik ,,'Prensa“, ki ga je izdajal sindikat časnikarjev, pa je s svojim pisanjem mnogo pripomogel, da je ves proces izgledal komunistično usmerjen. Zlasti zahteve „Prense“ po večji radikalizaciji socialnih ukrepov, je pripeljala do krize. Zadnji vzrok te pa je bila obtožba tegn sindikata in ministra za informacije Baileya Gutierreza, češ da se pripravlja desničarski udar. S tem so hoteli izzvati čistko v vladi, da bi, oprti na del mlajših oficirjev, usmerili razvoj v še bolj levičarske vode. Postopek, ki je sledil, je že klasičen v južnoameriški zgodovini. Vojska se je zganila in zahtevala razčistitev položaja. To je bilo pred kakim mesecem. V torek, 4. avg. je odstopila vsa vlada, da bi predsedniku Ovandu dala priliko rešiti položaj po svoje. Ovando ima brez dvoma veliko moč nad položajem. V teku enega tedna je objavil, da je položaj ustaljen. Potrdil je vse ministre svoje vlade, razen že omenjenega Baileya Gutierreza. To pa predstavlja delno uklonitev desničarski struji vojske. Ovando je spoznal, da ga je zagon na levo zapeljal predaleč. Prvi njegov nadaljnji. ukrep je bil, opredeliti delovanje tednika „Frensa“, ki je končno pretekli ponedeljek prenehal izhajati, ker ga ni hotela tiskati nobena bolivijska tiskarna. Nato pa je Beograd : Vatikan — diplomatski odnosi ZAGOTOVITEV ŽIVLJENJSKEGA PROSTORA CERKVI? Minuli petek, 14. t. m., so v Beogradu in v Vatikanu istočasno objavili, da vzpostavljajo redne medsebojne diplomatske odnose. V Vatikanu so izjavili, da pričakujejo, da b0 Cerkvi odslej naprej „zagotovljen življenjski prostor“ v Titovi komunistični državi. Vatikan in Beograd bosta izmenjala veleposlanika. Pogajanja za obnovo rednih diplomatskih odnosov so bila tajna. Pred 18 leti, se pravi leta 1952, je Tito prekinil diplomatske stike z Vatikanom, v zvezi s preganjanjem kar- dinala Stepinca. Titov režim je nato šele leta 1966 podpisal tkim. protokol z Vatikanom, po katerem je bil slovenskim, hrvatskim in drugim jugoslovanskim škofom spet dovoljen večji in neposrednejši stik z Vatikanom in ki ga je Cerkev izkoristila v svoj prid na vseh toriščih udejstvovanja v Sloveniji ni Hrvatski. Menijo, da bo novi Titov veleposlanik v Vatikanu njegov sedanji predstavnik Cvrlje, vatikanski veleposlanik, se pravi pronuncij, pa bo papežev sedanji delegat v Beogradu msgr. Cagna. I Z tedna Srebrni jubilej, ki ga bo organizacija Združenih narodov letos praznovala, bo dobil poseben poudarek, ker Se letošnjega zasedanja Glavne skupščine te organizacije, ki se bo začelo 15. septembra, udeležilo tudi mnogo predsednikov posameznih držav. Doslej je prijavilo svoio udeležbo 43 predsednikov držav ali vlad, nadaljnjih 16 je sporočilo, da imajo v načrtu udeležiti se zasedanja, osem pa je sporočilo, da bodo verjetno prišli. Po Pragi vztrajno krožijo letaki, ki napovedal „glavne smeri“ bodočega delovanja, ki se izražajo zlasti v dokončni indemnizaciji ameriške tvrdke Gulf Oil, ki jo je nacionaliziral lanskega oktobra, v bolj stvarnem izkoriščanju bolivijskih rudnikov, nadalje je napovedal masovno alfabetaciio ter nove zakone o privatnem i delovanju. Končno je tudi izjavil, da bo, takoj ko bodo ti cilji doseženi, poskrbel za „konstitucionalizacijo“ države (to je lahko razpis volitev), po kateri bo Bolivija končno dosegla gospodarsko svobodo. Bolivija je na razpotju. Položaj, ki je zaenkrat delno ustaljen, še daleč ni dokončno jasen. Struji leve in des- v teden pozivajo prebivalstvo na bojkot trgi vin, zabavišč in na izpraznjenje ul 21. t. m., ob obletnici sovjetske inv: zije Češkoslovaške. Komunistični reži: je označil organizatorje letaka, ki no podpis „demokratski socialisti“* i „tolpo navadnih zločincev“, toda ji: doslej ni mogel priti na sled. Sovjeti so so izstrelili proti Vene raketo Venus 7. Niso objavili, ali 1 raketa pristala na planetu ali pa l šla mimo njega. Priletela bo do V« nere čez približno štiri mesece. ne še dalje iščeta izhoda, kako bi pr vladali. Po eni strani skuša komun zem izrabiti položaj, po drugi pa p ščica bogatašev ne vidi nujnosti soci; lizacije. Predsednik Ovando skuša i: vesti svoj program, ki naj bi nar< vsaj delno dvignil iz mizemega pob žaja, v katerem se nahaja. V kolik mu bo to uspelo, se bo nevarnost r volucije umaknila v ozadje. Trenutno je ta nevarnost preče šnja. Saj prav zadnje čase poročajo novih gverilskih žariščih v Boliviji. r pa je lahko popolnoma onemogočiti na en način: s sodelovanjem ljudstv ki živi zadovoljno v človeka vredn pogojih. j -T i Los Obispos sobre la Iglesia y la actualidad El Episcopado Argentino dió a conocer el documento esperado sobre los actitudes de alugunos sacerdotes en los tiempos recientes. Entre otros conceptos expresa lo siguiente: “La misión propia de la Iglesia no es de orden político, económico ú social; el fin que El le señaló es de orden religioso. Pero ciertamente de esta misión de la Iglesia se difunde ayuda, luz y fuerza que pueden cooperar en la tarea de establecer y afianzar la comunidad humana según la ley divina. “Si en este orden económico social y político, al sacerdote como tal rto le incumbre directamente la decisión ni el liderazgo, ni tampoco la estructuración de soluciones, mucho menos le incumben estos donde no puede existir opción sin la negación de principios del derecho natural y la doctrina social de la Iglesia.” Con respecto a algunas idea marxistas en la publicaciones del Tercer mundo dice: “No se puede optar por ‘el socialismo latinoamericano que implique necesariamente la socialización de los medios de producción del poder económico y político y de la cultura’, y ‘es necesario erradicar definitiva y totalmente la propiedad privada de los medios de producción’, sin negar principios fundamentales de la doctrina social de la Iglesia”, que por otra parte, “no pretende ni sostener y menos defender el estado actual de cosas.” “Insistimos, una vez más, en la promoción de los sectores más necesitados y en un más fácil acceso de los mismos a los bienes materiales, culturales y religiosos.” El documento también condena la violencia, la cual algunos sacerdotes estaban justificando: “Además, no podemos menos que deplorar, con ¡S. S. Pablo VI, que se erijan en sistemas de lucha, métodos de terror que la conciencia civil rechaza con toda justicia. No es con nuevas injusticias como se combaten aquéllas contra las cuales se protesta; como tampoco se restablece el orden, turbando con acciones incluso delictivas, violando los derechos del hombre.” Ya al filial llama la atención a distintos grupos sacerdotales, que “no pueden ni deben actuar sin estar en comunión con sus propios Obispos y, en último término, con el Pastor supremo de la Iglesia»’’ Škofje o Cerkvi in aktualnosti Argentinski škofje so objavili težko pričakovani dokument o dejavnosti nekaterih duhovnikov v zadnjem času. Ta dokument med drugim pravi: „Poslanstvo Cerkve ni v politiki, ekonomiji ali socialnosti: njen cilj, kot ji ga je dal On, je religiozni. Vendar se iz tega poslanstva širijo pomoč, luč in moč, ki lahko sodelujejo v izgradnji človeške skupnosti po božjem zakonu. .. . Če že v tem ekonomskem, socialnem in političnem redu ni stvar duhovnika direktno posegati v odločitve, vodstvo niti v izgradnje raznih rešitev, t&liko manj sme vanje posegati tam, kjer ni možrfa izbira brez negacije principov naravnega praVa in socialnega nauka Cerkve.“ O raznih socialističnih naukih v publikacijah ‘Tretjega sveta’ pravi: „Ni možno sprejeti ‘latinskoameriški socializem, ki nujno zahteva socializacijo produktivnih sredstev tako v ekonomiji kot v politiki in kulturi’ in ‘da je je treba izruvati dokončno in popolnoma osebno lastnino produkcijskih sredstev1, ne da bi s tem zanikali osnovna načela socialnega nauka Cerkve,‘‘ ki pa seveda po drugi strani „noče podpirati in še manj braniti obstoječi red.“ „Ponavljamo, da je treba skrbeti za napredek najbolj revnih slojev in za njihov dostop do materialnih, kulturnih in verskih dobrin.“ Dokument obsodi tudi nasilje, ki so ga nekateri duhovniki opravičevali: „Ne moremo drugače, kot da skupno s Pavlom VI. obžalujemo, da postanejo način bojevanja razne metode nasilja, ki jih javnost obsoja z vso pravico. Z novimi krivicami se ne bojuje proti drugim krivicam, pa tudi še ne vzpostavi red s kaljenjem in dejanji, včasih' tudi kaznivimi, ki kršijo človeške pravice.'1 In končno še opomni razne duhovniške skupine, „da ne morejo, niti ne smejo deloVati, ne da bi bili v občestvu s svojimi škofi in končno z vrhovnim Pastirjem v Cerkvi“. It živl|enfa in dogajjania v ArgnnniU PLAČE POVIŠANE, A NE PREVEČ Vsi sektorji argentinskega gospodarskega življenja so bili ves pretekli teden kakor na žerjavici. Zvedelo se je namreč, da bo v petek 14. minister za gospodarstvo dr. Moyano Llerena objavil stopnjo povišic delavskih plač, minister za socialno skrbstvo Francisco Manrioue pa povišice upokojencev in penzionistov. Delavci so te povišice že dalj časa zahtevali in jih predsedniku predložili tudi na posebnem sestanku, Zahtevali so masovno povišico 26% Oovorilo se. je tudi, da bi bili zadovoljni z 10,000 $ in z obljubo, da se bodo spomladi pričele diskusije kolektivu jh delavskih konveniiev). A unanie na take povišice ie splavalo po vodi še pred ministrovim govorom. Razvedelo se je namreč, da višina nikakor ne bo presegla 10%. Take ie res bilo. Dr. Movano llerena ie napovedal, da se ho/le „za protintež draerrm“ ola-če povišale od 1. septembra masovno za 7% tv nobenem Primem pnviSiea ne sme biti nižin, kakor 2.500 s+arih nesovl. S prvim ianuariem pritmdnie-p-a. leta na bodo plače povišane še za nadaliniib 6%. To v celo+j TvnP'' iia io polovico takojšnjih delavskih ”abt.ev. Tndi upokoTenei so bili nreee.i ra-sošaranj. Povišice so zanie takole razdeliene: 14% za tiste, ki ne doše-*ein 15 000 mesečno. 12% za tiste, ki n imaio več kot 20.000 pesov na mesec. ter 10% za tiste, ki ne dosežejo 30.000 mesečne pokojnine. Lahko si je predstavljati, da SO delavci takoj protestirali. Vendar vodstvo CGT še ni odločilo, kako bo uradno reagiralo na povišice. Opazovalci menijo, da si ne bo upalo napovedati večjih akcij, stavk ali podobno, a da bo gotovo ostro nastopilo proti sedanji ekonomski politiki. Medtem pa je vlada tudi že napovedala, da bo v kratkem sklican sestanek guvernerjev. Snov, o kateri bodo debatirali, je splošnega značaja, a verjetno ne bodo izostale teme političnega in gospodarskega značaja. Vlada je ob nastopu napovedala, da bo državo peljala do „institucionalnega izhoda“, kar se na splošno razume kot „do volitev“. A sedaj ni o tem nič kaj navdušena. Soglaša namreč z bivšo Ongani-jevo politiko, da je treba najprej izpolniti bistvene ekonomske in socialne pogoje. O tem bodo gotovo razpravljali guvernerji. Kar se tiče guvernerjev, imajo že vse province, razen Tucumana, imenovane stalne guvernerje. Le v tej Severni provinci, ki je stalni vir socialnih nemirov in glavobol vsake vlade, še nimaio dokončnega voditelja vlade. V ostalih pa je predsednik Levingston nadaljeval politiko prejšnje vlade in obdržal 14 starih guvernerjev (med njimi nnr. v Neuouenu Sapaga, o katerem so vsi mislili, da ga bo odstavil). V drugih provincah pa je imenoval reprezentativne osebnosti, ki so večkrat že bile v preteklosti na podobnih mestih. Efektivnosti dela in ugleda je bilo s tem zelo pomagano. Krščansko Ob kongresu „Cerkve v stiski“ v Letos je bil že 20. kongres „Cerkve v stiski“. Kongresi imajo svoj pomen, ' ki ga niso prav nič izgubili, število udeležencev je bilo letos 400 — število, ki se je nekako ustalilo v zadnjih letih —• in zastopanih je bilo 26 narodov z onkraj železnega in bambusovega zastora. Slovencev je bilo šest. Kongres je izrazil svojo vsebino že z naslovom: „Bratstvo — iluzija ali možnost?“ Ali more krščanstvo s svojim naukom o bratstvu vseh ljudi prinesti svetu novo obliko in s tem osrečiti človeški rod, ali pa je le ob sodobnem trenju le neka zamisel brez stvarne osnove? Kongres sam je v končnih resolucijah poudaril naslednje: „Zadržanje marksizma-leninizma tako na vzhodu kot na zapadu do vere je ostalo, z nekaj izjemami, sovražno in napadalno. Človekova pravica za svobodno izvrševanje kulta, za oznanjevanje in Socialno ravnanje je neomejena. Zato obstoja nevarnost za krščanstvo še nadalje nezmanjšana. Bratstvo v smislu mirnega sožitja ideologij smatra večina komunistov kot iluzijo. Marksizem-leninizem odklanja obstoječe zakone in uredbe, ko jih podreja zakonom razrednega boja. Položaj Cerkve v komunističnih deželah je različen. V večini teh dežel —• o položaju v Sovjetski zvezi, na češkem in Madžarskem so bila podana poročila — ni mogoče delo hierarhije in dušno pastirstvo ima le majhne možnosti. Le tam, kjer je Cerkev znala ohraniti povezanost in trdnost (Poljska), ali kjer komunistični sistem sprejema vase elemente svobodnega mišlje-Aja (Jugoslavija), ima širše polje za svoje delo. Bratstvo ima svoje korenine v veri r Boga — Očeta in v Kristusa. Nikogar ne izključi. Bratstvo ne sme biti le površno čustvo, ki bi naše pričevanje za resnico prekrivalo ali ga omajalo. Prav bratstvo vključuje aktivne, odločne nastope za življenjske pravice drugih bratov, posebej še preganjanih. Zato bratstvo v zvestobi do resnice ni iluzije, ampak evangeljska zapoved in velika možnost za prihodnost.“ Vodil je kongres spet pomožni škof iz Hildesheima dr. Kindermann. Vrsta sociologov iz raznih krajev je predavala. Že iz naslovov moremo sklepati na vsebino. (Vsa predavanja izidejo vsako leto v posebni knjigi.) Začel je prof. dr. L. Scheffczuk iz Muenchna „O bratski skupnosti božjega ljudstva“. „O novih pogledih v marksistični kritiki religije“ je govoril dr. H. Ogier-mann iz Frankfurta. „Ali je komunizem še nevarnost“ se je vprašal dr. H. Gillesen iz Berlina. „Cerkvene strukture in bogoslovna stremljenja v vzhodni Evropi“ je obravnaval dr. A. Heidler iz Muenchena. Ozrl se je zlasti na Rusijo, Poljsko in češkoslovaško ter Madžarsko. „O problemih duhov-skega naraščaja in dušnega pastirstva r vzhodni Evropi“ je povedal W. Grycz ; iz Koenigsteina. „Mladina in družina bratstvo Konigsteinu v Nemčiji od 29. 7. do 2.8 med Cerkvijo in državo“ je predaval dr. H. Prauss iz B'ad Godesberga. In zaključil je kongres prof. O. B. Roegele iz Muenchna „O krščanski odgovornosti v sovražnem svetu“. Bilo je še nekaj krajših ekspozejev, ki so poročali o stanju na Vzhodu. Vsekakor poln in bogat program. Kot vsako leto je tudi letos bila na programu posebna ekumenska pobožnost, ki so jo skupno opravili pravoslavni, protestanti in katoličani. Prav tako tudi molitve za narode onkraj zavese, spet se je slišal slovenski „oče-naš“. Bil je folklorni večer Romunov in Hrvatov v pesmi in plesu. Romunski škof Cristea je opravil vzhodno liturgijo v nedeljo, 2. avgusta. Spremljal ga je zbor, ki je imel koncertni nastop ob zaključku. Kongres je pokazal na aktualnost vprašanj, dasi se čuti, da prehaja vedno bolj na pozitivno stran krščanstva, ko poudarja osnove in oblike krščanske ideologije. Ker moremo opazovati tako na vzhodu kot na zapadu, da marksizem skuša trditi o neki reviziji o odnosih do religije, moremo le potrditi iz izkušnje, kar priznavajo veliki marksistični teoretiki kot Francoz Garaudy, Poljak Schaff in Čeh Machovec, brez kompromisa: Marxov aksiom — ateizem je znak radikalizma v teoriji, ostane! Kjer se pa igrajo z besedami, da nekako konkurirajo z vero, prav gotovo ne puste religije kot partnerja pod istimi pogoji: polno svobodo pri oznanjevanju, pri uporabi komunikacijskih sredstev in brez predhodne državne cenzure. Zato se morajo kristjani zavedati, da obstoja nevarnost za krščanstvo še vedno. I. Kunstelj FRANCOZI V PTUJU Potem ko je na obisku v Sloveniji nastopil v Laškem, je znani pihalni orkester iz Francije z 38 madžoretkami nastopil 26. julija v Ptuju. Madžoretke izvajajo med igranjem godbe pravcati balet in je večtisočglava množica Ptujčanov pridrla na prireditev. Hlapčevstvo domačih režimcev Italijanski napisi v Sloveniji Večkrat se je že debatiralo o tem, da v sami Sloveniji ne pazijo dovolj na to, da bi se slovenskemu zamejstvu dala opora. Večkrat se celo na-| črtno dela proti temu. Nov dokaz nemarnosti, ali celo hlapčevstva je pi-■ smo, ki ga je tržaški deželni poslanec dr. Štoka poslal ljubljanskemu Delu dne 25. julija, in katerega v glavnem ponatiskujemo. „Vroča julijska sobota me je zvabila v objem Trente. Kugyjeva domovina ti nudi ob takih dneh resnično svežega zraka in hladne sence ob studencu pod očakom Triglavom. Vozil sem po Soški dolini navzgor: Nova Gorica, Tolmin, Kobarid, Bevec, Soča. čudovita pokrajina, da ti srce začenja hitreje biti od same radosti! Toda radost ti nenadoma skalijo obcestni napisi od Kobarida do Bevca in še naprej. Človek bere, pa ne more verjeti: Bovec, Tarvisio, Predel, Civi-dale, Udine, Trieste! Za trenutek imam vtis, da sem nehote prešel mejo in da sem že spet v Italiji. Toda kako? Ne, ne, saj sem res v Kobaridu, Bovcu! Odkod potem ti napisi samo v italijanski obliki na obcestnih tablah v Sloveniji? Tarvisio, Cividale, Udine, Trie-j ste — kaj niso to za nas od pamtiveka oziroma odkar smo se Slovenci kot na-1 rod osvestili, vedno in samo Trbiž, Vi-, dem, Čedad, Trst? Vsaj od Trubarja | naprej! Zakaj potemtakem danes taka korenita sprememba? Zaradi boljšega mednarodnega ozračja, odprtosti, dobrih stikov in mostov med državami? Morda so na soških cestah postavili samo italijanska imena krajev za italijanske turiste, ki prihajajo v te kraje z uradnimi kartami, na katerih so pač zaznamovana imena krajev samo v uradni obliki? Dobro, ampak v te kraje ne zahajajo samo Italijani, razen Slovencev iz zamejstva prihaja sem tudi veliko Dolenjcev, Notranjčev, Štajercev! Pa tudi iz Hrvaške in Srbije je mnogo turistov in zanje ne eksistira ne Trst, ne Čedad, ne Trbiž, ampak samo Trieste, Cividale, Tarvisio! To bo čez leta, desetletja prišlo vsem Slovencem iz domovine tako v meso in kri, da bodo začeli polagoma „Ideje delajo zgodovino! Ta temeljni zakon človeške zgodovine prezirajo moderni državniki. In Vendar drugače ne more biti. Delujoči faktor v zgodovini je človek; človek je pa razumno bitje, in kot tak nič ne dela, česar ni prej v misli ali ideji spočel. Odvisno je vse, katere ideje so se polastile njegovega duha. Kdor je tedaj uzrl te ideje, ni mu težko naslikati prihodnjih dejanj, idej« so vzorec dejanjem.“ Dr. Anton Mahnič, Rimski katolik, 1894, str. 25. „Problematikaie liubljianskeaa VEDNO MANJ BRALCEV ,Dela“ Na dnevnem redu zasedanja komunističnega vodstva množične partijske organizacije Socialistične zveze delovnega ljudstva Slovenije so imeli tudi „problematiko“ časopisa „Delo“. Ugotavljali so namreč, da je tkim. Časopisno podjetje „Delo“ zašlo „v neza-viden finančni položaj, ki ogroža tudi poslanstvo dnevnika „Delo“... Uresničitev celotnega koncepta izgradnje podjetja... je na kocki, ker ni sredstev, da bi dokončali zastavljeno investicijo.“ Z drugimi besedami: komunistično tiskarsko podjetje „Delo“, ki je državno in partijsko, kakor so vsa važna podjetja v državi, podjetja, ki služijo za direktno partijsko propagando pa še toliko bolj, — je zašlo v velike dol- gove, iz katerih sedaj ne najdejo izhoda. Krivdo vodstvo podjetja meče na „spreminjanje pogojev gospodarjenja, gibanje cen repromateriala in gibanje osebnih dohodkov ter življenjskih stroškov.“ Vsa ta „gibanja“ pa spet usmerja ista partija, ki vodi podjetje „Delo“. Partija se ne more sprijazniti z dejstvom, da je prebivalstvo že do grla sito obrabljene komunistične propagande in da ostajajo zato njegovi naročniki pretežno le partijci, ker to morajo. Partijcev je pa v Sloveniji, kakor kjer koli drugje na svetu, le neznatna manjšina. Zato so na istem zasedanju vodstva ZSDL Slovenije govorili, da „Delo živi le od tržišča“ in da zato to dejstvo „že resno opozarja na nevarnost stagnacije.“ KOROŠKA KONCERT PROSVETNEGA DRUŠTVA “DANICA” Slovenci v Podjuni so imeli 19. julija t. 1. lep kulturni dogodek. V Št. Primožu pri Voglu je koncertno nastopil mešani in moški zbor prosvetnega društva Danica iz Št. Vida v Podjuni, društvo, ki je tokrat stopilo v javnost. takole govoriti: „Greš tudi ti v Trieste, Cividale, Tarvisio?“ tako pač kot bodo uradno razbrali iz mnogih zemljevidov (žalibog) in tako kot jim bodo takšni obcestni napisi tudi potrdili! Znanje iz šolskih dni ph gre tako in tako kmalu v pozabo. Kaj je mogoče, da se prav mi požvižgamo na slovensko obliko še naših alj naših bivših krajev ali takih krajev, v katerih še danes živi nekaj slovenskega prebivalstva? Pa ne mislimo morda, da pomeni že zganjati nacionalizem, če na omenjenih cestah v 'Sloveniji pišemo Čedad namesto Cividale in Trst nameste Trieste? Ali pa nas obhaja že nekak kompleks manjvrednosti pred tujim gostom in njegovo tujo valuto? Tu v zamejstvu bijemo nelahek boj, da bi nam pristojne oblasti države, v kateri živimo, postavile po slovenskem etničnem ozemlju dvojezične napise. V tržaški občini smo šele letos dobili prve dvojezične table, in sicer tri (!): S. Croce - Sv. Križ, Basovizza - Bazovica, Trebiciano _ Trebče. V slovenskih okoliških občinah pa so naši župani že skoraj povsod poskrbeli, ne brez vsakršnih težav, dvojezične napise. Toda človek se pri vsem tem kar nehote sprašuje: ima smisel nadaljevati boj za dvojezične napise, če pa naletimo že takoi v Kobaridu ali Bovcu samb na italiianske napise irt be^ remo kažipotne table z napisom Cividale, Tarvisio, Udine, Trieste?“ Zanimivo je zlasi to, da je bil koncert namenjen za domače in tuje občinstvo. Dvorana je bila kar premajhna, ko se je zbralo ogromno število domačih ljudi, pa tudi poletnih tujih gostov. Namen prireditve je bil zlasti tem zadnjim dati vpogled v kulturno življenj« koroških Slovencev. Ta namen je po pozdravnih besedah kratko obrazložil g. Mirko Vakovnik. Pevke so nastopile v podjunskih narodnih nošah. Posamezne točke je povezovala v slovenščini in nemščini študentka gdč. Berkonik Marija. Koncert je lepo potekel in vzbudil v občinstvu navdušenje. Na sporedu so bile po večini že znane narodne pesmi kot „Znamenje“, „Travenče so že zeleni“, „Katrca“, „Pojdam u Rute“, „Puobič sem star šele 18 let“, „S;i. prav. da je dobil kolajno! A včeraj smo soremili ga do groba...“ * i Pnvw žbnS. malokdo priznava; | ko nrlcv s\ zavnijejo ti: Slava! Ab uno disce omnes Po delu mojster se pozna, še danes davni rek velja. Sešle so se nekoč tri ko—"Vje. da umetnjake bi prerešetale in po premisleku svoj om-On- riale, kdo naj bo novi član akademije. RO(PO)TACIJA Imele so izdelana merila (kriterije kot se učeno nravi): predvsem pa nai no nameti bi zdravi in vesti odločitev se glasila. Odkrili so nekoč princip rotacije (nn dolgi dobi znanstvenega dela); i živalska srenja je bila vesela j in priredila je takoj ovacije: Medtem potekala so dolga leta, seznamov so na kune že onleli: vendar, da ne bi se morda ušteli, bila ni končna sodba še sprejeta. „O, hvala'vam! Zdaj bomo se znebili vsega, kar je napredek zadržalo. Zakaj veljavo naj ima budalo? Le umneži bi pamet nam solili!“ Mar je v življenju obveljalo, kar so sklenili? Barjanei so livarsko peč zgradili, vložili vanjo kup denarja; nato so jim seveda dodelili še mojstra — pravega pečaria. Na kriplje so vsi strici ga hvalili, mu nov obrat v upravo izročili. (Ker vodstvo mu postalo je noklic, mu vselej botroval je tudi stric). Je mojster dolgo, spretno mojstroval, dobiček zase noč in dan koval; nazadnje so čez leta le odkrili, kako hudo so v mojstru se zmotili, kako so premetenega sleparja postavili za varuha denarja. Močno se tron težakov je razburil, a kaj ko mojster jo je že odkuril. Na žalost se pogosto mi zazdi, da takih mojstrov zmanjkalo še ni. * Porečete: In kje je zdaj puščica? Zletela je visoko, najbrž — v strica. I UNIV. PROF. DR. JUAN BLAZNIK Specialist za ortopedijo in travmatologijo Ordinira v torek, četrtek in soboto od 17 do 20 C. José E. Uriburu 285, Cap. Fed. Zahtevajte določitev ure na telefonu 49-5855 ESLOVENIA LIBRE Editor responsable: Mik» Director: Tone Mizerit Redacción y Administración; Ramón Falcón 4158, Buenos T. E. 69-9503 Argentina i S FRANQUEO PAGADO ! U Concesión N» 577» <5 TARIFA REDUCIDA 5 J Concesión N* 3824 Registro Nacional de la Propiedad Intelectual No. 996.221 PORAVNAJTE NAROČNINO! Naročnina Svob. Slovenije sa lete 197%, za Argentino $ 2.900.— Pri pošiljanja po pošti $ 8.000.—; ZDA in Kanada 13 USA dolarjev; za Evropo pa u USA dolarjev za poiijjanje z aviauafe poete. — Evropa, ZDA m Kanada a pošiljanje z navadno pošto 9 USA fe, Talleres Gráficos Vilko S.RJL, Estafe Unidos 425, Bs. Aires. T. E. 33-7X11 Slovensko katoliško akademsko društvo bo ob 15-letnici obstoja priredilo COCKTAIL ® AVDIOVIZUAL • DRUŽABNOST 22. avgusta ob 20 v Našem domu v San Justu Vabljeni člani in prijatelji i Naš dom San Justo OTROŠKI DAN pripravlja šola „Franceta Balantiča“ Na sporedu: uvodna misel, ctroški prizorčki s petjem, obdaritev otrok in srečolov. Nedelja, 23. avgusta, ob 16 Lepo vabljeni! San Justo 6. septembra MLADINSKI DAN Vabljeni! SLOVENSKA HRANILNICA z. z o. z. Bartolomé Mitre 97 Ramos Meji« T. E. 658-6574 O zadnjih spremembah v delovnopravni zakonodaji bo govoril, g. dr. Savelli 22. avgusta ob 20.30 v hranilničnih prostorih. Vljudno vabljeni! PROBLEMI ZDRAVJA IN BOLEZNI PRI MLADINI V nedeljo, 13. septembra bo v Slovenski hiši po sv. maši (ob 10.30) g. dr. Berce govoril o teh vprašanjih našim dijakinjam in dijakom, ki obiskujejo srednješolski tečaj ravnatelj Marka Bajuka. DRUŠTVO SLOVENSKIH PROTIKOMUNISTIČNIH BORCEV IN KONZORCIJ ‘VESTNIKA” vabita vse protikomunistične borce, sploh vse rojake in zlasti še mladino k sv.maši zadušnici ZA GENERALA LEONA RUPNIKA in njegove pomorjene sodelavce: dr. Lovra Hacina, Narteja Velikonjo in dr. Sv- mašo bo v nedeljo, 6. septembra daroval direktor msgr. Anton Orehar v kapeli Slovenske hiše GOSPODARSKI ODBOR SLOVENSKEGA DUŠNEGA PASTIRSTVA Vas vabi ob prazniku sv. Janeza Vianneya, zavetnika dušnih pastirjev, na VEČERJO v zahvalo vsem našim dušnim pastirjem. Lepo vabljeni vsi rojaki! : Na programu: govor g. Marka Kremžarja, dekliški zbor iz Castelarja pod vodstvom ge. Anke Gaser, oktet Ivana Cankarja pod vodstvom g. Jožeta Omahna, pozdravi šol in organizacij. V soboto, 29. avgusta 1970, ob 20 v Slovenski hiši Prijave do 21. t. m. $ 1®*—