NOVI GLAS JE NASTAL Z ZDRUŽITVIJO TEDNIKOV KATOLIŠKI GLAS IN NOVI LIST 11. JANUARJA 1996 LETO VIII. ŠT. 36 (374) / TRST, GORICA ČETRTEK, 25. SEPTEMBRA 2003 NOVI SETTIMANALE SPEDIZ. IN A.P. - 45% - ART. 2 COMMA 20/b LEGGE 662/96 - FILIALE Dl GORIZIA ISSN 1124-6596 TAXE PERCUE - TASSA RISCOSSA UEFICIO POSTALE GORIZIA - ITALY CENA 1 € iviv uk noviglas. it BREZ TISTE OGRAJE... “Meje, ki ločuje Gorico od Nove Gorice, res ni več. In upam, da je nikoli večne bo. ” Te besede je spregovoril Črtom ir Špacapan, zastopnik Ministrstva za zunanje zadeve Republike Slovenije in kmalu generalni konzul RS v Trstu, ko se je prejšnji teden udeležil posebnega dogodka, vrednega, da bi ostal zapisan v naši krajevni zgodovini. Na trgu Tran-salpina v Gorici je namreč v organizaciji Kinoateljeja in ob sklepu praznika mestne občine Nova Gorica potekala 15. t.m. čezmejna projekcija dveh filmov, ki govorita o meji. Projektor je stal nad mejnim kamnom na italijanski strani, platno pa pred veličastno fasado slovite habsburške železniške postaje. Žarek svetlobe se je svobodno “pretihotapil” čez mejo in naredil nekaj, česar mi ljudje ne moremo: svobodno jo je prečkal, ne da biga kdo ustavil. In bilje praznik. Misli in spomini marsikoga so poleteli nazaj, do tiste noči med 15. in 16. septembrom pred 56 leti, ko je simbolična, in vendar vznemirljiva črta na vzhodnem bregu Soče razdelila Goriško na dva dela. Šla je celo skoz hlev, razdelila je grobove istega pokopališča. Žal tudi žive ljudi. Postala je obenem zid in izziv ljudem, ki je sprva niso mogli sprejeti. Skoraj tisoč let stara Gorica namreč dotlej ni poznala državnih meja, saj njene zemljepisne značilnosti od nekdaj omogočajo srečevanje med pripadniki različnih narodov, jezikov in kultur. In vendar - kot je pokazal videodo-kumentarecNadje Velušček in Anje Medved Moja meja z življenjskimi pričevanji ljudi, ki so prihod meje doživeli na svoji koži - je bodeča žica med Vzhodom in Zahodom prinesla s sabo veliko hudega in strahu, sploh pa seje zarisala tudi v duše ljudi na obeh straneh meje. Danes se na veliko in široko govori o tem, da meja pada in da moramo razmišljati, kot da bi je več ne bilo. In vendar to ni lahko, ko pa se še vedno s strahom držimo daleč od “zelene mreže" in sploh vseh mejnih prehodov, kjer je “gibanje omejeno”. Še vedno smo tudi deležni nezaupljivih pogledov mejnih stražnikov in carinikov, ki - zdi se - komaj čakajo, da te zalotijo... Tudi zato je bila čezmejna projekcija lep praznik. Več kot petsto ljudi se je zbralo na trgu, kjer bo ob 1. maju 2004 velika slovesnost, in nekako vsaj v majhni meripredokusilo vzdušje, ki bo tedaj verjetno vladalo. Večer seje namreč za številne udeležence končal prav tik ob mreži, marsikdo je stal na zidku, se sproščeno razgovarjal z ljudmi “na oni strani” in se smejal. Sploh je bilo lepo se dotikati te zelene ograje in ugotoviti, daje vse manj tuja in strah vzbujajoča, saj soji - tako zagotavljajo v Rimu in Ljubljani - šteti dnevi. Na nekaterih obrazih je bilo sicer še vedno mogoče zaznati lahno senco zadržanosti. Večina ljudi pa je bila prežeta z občutkom simpatije ob zavesti, da je to, kar se je pač zgodilo v zadnji polovici stoletja, konec koncev naša skupna zgodba. Pripravljeni smo obrniti stran in zaživeti brez meje. Zato želimo verjeti v besede županov Brulca in Brancatija, ki sta še enkrat pozvala ljudi k podpori prijateljskemu načrtovanju tega skupnega prostora, ki se odpira novim perspektivam in “kjer nam bo lepo živeti". Na Goriškem se torej nekaj vendarle dogaja. Žarek svetlobe je prečkal mejo, prav tako razigrani glasovi ljudi, ki so si segali v roke. Tudi čustva so svobodno in brez prepustnice prehajala iz ene države v drugo in se vračala nazaj. Drugačna, končno toplejša. Danijel Devetak Srečanje SSO-SKGZ v Ukvah. Trbiž in zaščita Naša prizadevanja za Kanalsko dolino Kanalska dolina je te dni v središču pozornosti ne le zaradi naravne ujme, ki jo je prizadela, in obnovitvenih del ter političnih srečanj, ki so povezana s tem, ampak tudi zaradi raznih drugih dogodkov in problemov. V mislih imamo skupni sestanek SSO in SKGZ v Ukvah, vprašanje nadaljevanja tečaja slovenskega jezika, nedeljski dobrodelni koncert na Svetih Višarjah in sklep trbiške občinske uprave, da zaprosi za vključitev občinskega ozemlja v območje zaščitnega zakona za slovensko narodno skupnost v Italiji. Očitno je torej, da včasih nekatere naravne nesreče vzbudijo v ljudeh večjo pozornost in občutljivost za prizadeto področje, kar, dolgoročno gledano, prinese pozitivne učinke. Kanalska dolina je Srečanje v Ukvah: z leve Sergij Pahor, Rudi Pavšič in Aleksander Oman (Foto DP) zaradi svojega prehodnega značaja na križišču med slovenskim, italijanskim in nem- škim svetom gotovo pomembno križišče in stičišče družbenih in kulturnih izzivov. Za- to je zanimanje za tamkajšnje razmere in ljudi nedvomno zelo pozitivno. / stran 14 V tem tednu spoznava nadškof msgr. Dino De Antoni življenjski utrip stvarnosti gori-ških Slovencev. V ponedeljek se je pomudil med srednješolci in višješolci, popoldan pa je obiskal Zavod sv. Družine, kjer je pri maši nagovoril starejše goste. O vsem tem bomo podrobneje poročali prihodnjič. V torek, 23. t.m., pa je v zgodnjih jutranjih urah v spremstvu vikarja msgr. Oskarja Simčiča, župnika msgr. Cvetka Žbogarja, p. Mirka Pelicona in tajnika Micheleja Centoma obiskal ustanove, ki imajo sedež v stavbi na Travniku št. 25. Že v veži ga je sprejel predsednik Katoliškega tiskovnega društva Branko Černič. Nato ga je prof. Franka Žgavec pospremila po Katoliški knjigarni, kjer se je visoki gost rad srečal z osebjem in si ogledal zlasti razstavlje- ČETRTEK, C 25. SEPTEMBRA 2003 Začel se je pastoralni obisk nadškofa msgr. De Antonija v duhovniji sv. Ivana v Gorici Nadškof tudi na našem uredništvu ne knjige. Na dvorišču knjigarne se je ob kavici ustavil tudi z drugimi zastopniki organizacij, ki domujejo v omenjenem poslopju. V prvem nadstropju si je nadškof v spremstvu prof. Vide Bitežnik ogledal prostore Galerije Ars in se vpisal v knjigo obiskovalcev. Obiskal, je tudi upravo Zadruge Goriška Mohorjeva, nato pa naše uredništvo, j Pokazal je, da dobro pozna j naš tednik in sodelavce; zato nam je tudi očetovsko poklonil nekaj dobronamernih nasvetov in napotkov ter dodal: "Hvala za vaše delo!" Za vse to se mu je glavni urednik prof. Andrej Bratuž tudi zahvalil. Daljši razgovor se je nato razvil na sedežu Goriške Mohorjeve družbe, kjer so o založniški dejavnosti Zadruge GM, njenem poslanstvu in težavah spregovorili dr. Damjan Paulin, predsednik založbe msgr. Simčič, prof. Marija Češčut in Marko Tavčar. O nadaljevanju nadškofovega pastirskega obiska bomo poročali prihodnjič. Pogovor. Drago Legiša ČEDALJE VIDNEJŠA RAZDALJA i Martin Tul I VSESLOVENSKO SREČANJE MLADIH V STIČNI I KONEC PASTIRSKEGA OBISKA V STANDREZU Milan Gregorič AFERA POPOVIČ________________________________ Mara Petaros V ITALIJI JE UČNI KADER VEDNO STAREJŠI Predsednik NSKS Jože Wakounig o vprašanju koroških medijev. (stranJ2> Umetnik in teolog p. Marko Rupnik o novem mozaiku v Kopru, (strani.) SLOVENSKO KULTURNO DRUŠTVO PLANIKA iz Kanalske doline, SLOVENSKA KULTURNO GOSPODARSKA ZVEZA in SVET SLOVENSKIH ORGANIZACIJ so dali pobudo za zbiranje pomoči za prizadete v Kanalski dolini. Sredstva zbiramo tudi na našem uredništvu. 2 ČETRTEK, 25. SEPTEMBRA 2003 Med Kvirinalom in palačo Chigi Čedalje vidnejša razdalja Verjetno ni gol slučaj, da je predsednik republike Ciampi prav na dan, ko je predsednik vlade Berlusconi javno sporočil, da je osrednje vodstvo Doma svoboščin dokončno odobrilo listino o ustavnih spremembah, na enem rimskih trgov govoril množici srednješolcev in s povzdignjenim glasom dejal, da je republiška ustava "veljavna, živa in življenjska". Znano pa je, kako zlasti v zadnjem času skoraj ne mine dan, da Berlusconi in njegovi sodelavci ne bi omenjali, kako je nujno, da se ustava, ki je postala veljavna 1. januarja 1948, "posodobi", da bo v skladu z zahtevami in s potrebami sedanjega časa. Sam predsednik vlade je tudi najavil rok, v katerem naj bi ustavne spremembe odobril parlament. To naj bi se opravilo v letu 2004, hkrati pa je dal razumeti, da bo njegova večina odobrila usta- vne spremembe tudi brez sodelovanja opozicije. Njegovi najožji sodelavci pa o taki možnosti govorijo brez dlake na jeziku. Spremembe, ki jih napoveduje Dom svoboščin, predvidevajo predvsem večje pristojnosti za predsednika vlade, odpravo dvodomnega parlamentarnega sistema, devolucijo ali prenos oblasti od središča na periferijo - v bistvu od Rima na dežele - in pomembne spremembe v sestavi ustavnega sodišča. Zakonodajna oblast bi po novem pripadala le poslanski zbornici, ki naj bi jo sestavljalo znatno manjše število poslancev, medtem ko naj bi bil senat izraz posameznih dežel in bil pristojen le za deželne zadeve. Poseben status naj bi imel Rim kot prestolnica italijanske države. Zlasti slednjemu je baje dolgo nasprotoval voditelj Severne lige Bossi, vendar je na koncu le klonil, čeprav je tudi v zadnjih dneh govoril, da je po njegovem Milan italijanska prestolnica, saj da Rim že ima papeža! Prejšnji teden je predsednik republike bil na obisku v Piemontu, in sicer predvsem v krajih, kjer so se septembra leta 1943 bili prvi boji proti nemškemu okupatorju. Ciampi je ponovno poudaril globlji pomen odporniškega gibanja, v katerem so enakopravno sodelovali ljudje različnih svetovnih nazorov, odporniško gibanje pa je tudi temeljni kamen republiške ustave. Pri tem je tudi glasno poudaril, da se republiška ustava lahko spremeni le z združenimi močmi. Podčrtati velja, da se je predsednik Ciampi ob tej priložnosti odločno zavzel, naj 25. april ostane praznik osvoboditve. To so glavna sredstva množičnega obveščanja še posebej podčrtala, pri čemer so tudi ugotovila, da se predsednik vlade Berlusconi 25. aprila še nikdar ni udeležil nobene proslave osvoboditve, medtem ko je državni poglavar ponovno naglasil, naj ta dan ohrani svoj prvotni pomen. Prvič smo iz ust "varuha republiške ustave "tudi slišali jasne besede obsodbe fašistov, ki so nemškemu okupatorju ovajali in izročali Jude, da so slednji praviloma končali v taboriščih smrti. Ta o-dločni nastop proti fašizmu je prav gotovo posreden odgovor na Berlusconijeva izvajanja o Mussoliniju in njegovi politiki, nad čimer se je in se še zgraža mednarodni tisk. Med Kvirinalom in palačo Chigi, med Ciampijem in Berlusconijem, je, kot vidimo, čedalje večja razdalja, saj se njuna stališča o zelo pomembnih vprašanjih močno razhajajo, kar utegne morda celo odločilno vplivati na nadaljnjo usodo načrtovanih ustavnih sprememb. Drago Legiša V tržaških gospodarskih in političnih krogih je v tem času v ospredju razprav in polemik sklep pristaniškega odbora, da odpre pot preureditvi območja starega pristanišča, ki se razteza od barkovljanskega zasipa do železniške postaje in vključuje številne arhitektonsko raznovrstne zgradbe, zgrajene še pod Avstrijo, in druge vmesne površine. Ker skoro v celoti tamkajšnje naprave ne služijo več prvotnemu namenu, so že pred 15 leti nastale razne zamisli, kako to področje oživiti in tako preprečiti njegovo propadanje. Eni so se zavzemali in se še zavzemajo, da bi sicer področje posodobili samo za pristaniške POPRAVEK V prispevku, ki je bil objavljen prejšnji teden na prvi strani (Sram naj ga bo!), je bilo napačno napisano ime mesta, kjer je potekal proces zoper vojne zločince. To mesto ni Nuerenberg, temveč Niirn-herg. Avtorju dr. Dragu Legiši in bralcem se opravičujemo. Nove gospodarske in druge pobude Za preureditev starega tržaškega pristanišča dejavnosti, drugi pa, da bi ga uporabili ludi v druge namene v skladu s sedanjimi časi in potrebami. V zadnjih letih so bili predloženi razni zadevni načrti, vendar se odločujoči dejavniki niso mogli zediniti, katere načrte podpreti. Po dolgem odlašanju je pristojna pristaniška oblast v začetku septembra s tesno večino glasov odločila, da konkretno dodeli zemljišča podjetjem, ki so predstavila ustrezne načrte za uresničitev novih gospodarskih in drugih pobud na njih. Tako so bila dodeljena tri območja starega pristanišča. Prvo zajema barkovljanski zasip, na katerem naj bi skupina treh podjetij uredila priveze za čolne (marino), obmorski park, kopališča in nekaj stanovanjskih poslopij turističnega značaja. Drugo območje zaobjema začetek starega pristanišča, kjer pokrajinska uprava namerava urediti novi sedež navtične šole, trgovinska zbor- nica pa marino. Tretje območje se razteza do tretjega pomola, kjer naj bi uredili razstavišče tržaškega sejma in prostore za kulturne in umetniške pobude. Četrto območje je namenjeno za zgraditev novega sedeža Tržaškega Lloyda, da bi le-ta obdržal sedež v Trstu in svoje kontejnerske ladje usmerjal na sedmi pomol. Naj omenimo še, da je posebno območje starega pristanišča namenjeno Svetovni razstavi EXPO 2008, za katero se poteguje tudi Trst. Kot omenjeno, je sklep pristaniškega odbora o dodelitvi prostorov v starem pristanišču naletel na različne odmeve. Mnogi naglašajo dejstvo, da sta za zadevni sklep glasovala tako tržaški župan Dipiazza kot deželni odbornik za prevoze Sonego, v čemer nekateri vidijo znak za preseganje političnih pregrad, ko gre za višje interese mesta. Sklepu pa so nasprotovali nekateri krajevni špediterji in sindikati pristani-ščnikov. Preureditvi pristanišča za sodobne dejavnosti od političnih sil najbolj nasprotuje Lista za Trst. Pristaniški odbor je naknadno odobril pogajanja za vstop Tržaškega Lloyda v družbo TCT, ki upravlja kontejnerski promet na sedmem pomolu in v kateri ima 49% glavnice Luka Koper. Omenjeni vstop bi bistveno pripomogel k okrepitvi kontejnerskega prometa, ki je v zadnjem obdobju vidno nazadoval. Alojz Tul Irak / Novi atentati na ameriške sile Zgrešena predvidevanja ZDA o povojnem Iraku Po novem krvavem tednu, ki je terjal več žrtev med a-meriškimi vojaki in po hudem atentatu na predstavnico iraške prehodne vlade, Akilo Al Hašimi - ki je v preteklosti sodelovala tudi z diktatorjem Husseinom in ki jo verjetno zato privrženci Huseina sedaj vidijo kot izdajalko - postaja problem povojnega obdobja v Iraku vedno bolj pereč. Število ameriških vojakov, ki so v napadih iraških upornikov izgubili življenje po (u-radnem) koncu vojne, seje minuli konec tedna dvignilo na 79, 84 pa jih je umrlo zaradi raznih nesreč. Temu je treba dodati še število civilistov, na primer raznih diplomatov, časnikarjev in pa iraških voditeljev, ki so izgubili življenja v a-tentatih. Med vsemi je bil najhujši napad na predstavništvo OZN, ki je pred enim mesecem zahteval življenje 23 o-seb, med katerimi ludi odposlanca OZN v Iraku, de Mella. Odpor Iračanov proti a-meriškim silam se iz dneva v dan veča - v nasprotju s tem, kar so bila predvidevanja Bushevih sodelavcev, zagovornikov vojne v Iraku. Pentagon je sicer napovedal odpor proti zavezniškim silam, vendar ga je označil kot kratkoročno nagajanje Husseinovih najzvestejših sodelavcev. Vojaški izvedenci, ki so izdelali študije o povojnih scenarijih v Iraku, pa Seja paritetnega odbora V petek, 26. t.m., se bo v Trstu sestal paritetni odbor za izvajanje zaščitnega zakona 38/2001. Na dnevnem redu je sprejetje seznama občin, v katerih se bodo uresničevala določila omenjenega zakona. so že pred vojno prišli do ugotovitve, da se bo po vojni prebudil nasilen iraški in arabski nacionalizem. Vlada pa je ta [ opozorila očitno spregledala. Obrambni sekretar Do-nald Rumsfield je predvidel, da se bo odpor polegel, ko se bo začela gospodarska obnova države. To bi bil moral z zaslužkom od prodaje petroleja sofinansirati Irak sam. Prava obnova pa se še ni začela, saj so se Američani ušteli, ko so računali na bogate posle z iraško nafto. Vedeli so, da so naftne industrijske infrastrukture v slabem stanju, niso pa vedeli, v kolikšni meri in koliko jih bo stala njihova posodobitev. Marca je Wol-fovvitz v Kongresu napovedal, da bodo v naslednjih dveh letih od izvoza petroleja za-! služili od 50 do 100 milijard dolarjev, sedaj pa je jasno, da bodo letos imeli komaj kak dobiček, prihodnje leto pa lahko računajo le na pičlih dvanajst milijard - pa še te bodo odvisne od ugodnih cen petroleja in od zajezitve sabotaž, ki jih iraški uporniki dnevno izvajajo na naftnih ležiščih in naftovodih. Iz vsega povedanega je jasno, zakaj se Bushu naenkrat mudi, da bi v sklopu OZN prepričal države, ki do sedaj niso bile vključene v vojno in obnovo Iraka, da finančno podprejo povojno obnovo in da sprejmejo njegovo resolucijo v VS. Ta predvideva, da bo večji del nadzora v zalivski državi ostal v a-meriških rokah, namesto da bi dopuščal večjo vlogo ZN pri prehodu na civilno oblast. : S tem pa se Francija in Nemčija, ki sta bili največji nasprotnici vojne v Iraku, ne strinjata. Breda Susič NOVI GLAS UREDNIŠTVO 34170 GORICA, PIAZZA VITTORIA-TRAVNIK 25 TEL. 0481 550 330 FAX 0481 548 808 E-MAIL gorica^noviglas.it 34133 TRST, ULICA DONIZETTI 3 TEL. 040 365 473 FAX 040 775 419 E-MAIL trst#noviglas.it UPRAVA 34170 GORICA, P.ZZA VITTORIA-TRAVNIK 25 TEL. 0481 533 177 FAX 0481 548 276 E-MAIL upravaCtfnoviglas.it www.noviglas.it GLAVNI UREDNIK ANDREJ BRATUŽ ODGOVORNI UREDNIK )URI| PAI |K IZDAJATELJ ZADRUGA GORIŠKA MOHORJEVA; PREDSEDNIK DR. DAMJAN PAULIN, REGISTRIRAN NA SODIŠČU V GORICI 28.1.1949 POD ZAPOREDNO ŠTEVILKO 5 TISK TISKARNA BUDIN / GORICA NOVI GLAS JE ČLAN ZDRUŽENJA PERIODIČNEGA TISKA V ITALIJI - USPI (j^J) IN ZVEZE KATOLIŠKIH TEDNIKOV V ITALIJI - FISC LETNA NAROČNINA ITALIJA 45 EVROV, SLOVENIJA 48 EVROV, INOZEMSTVO 65 EVROV, PRIORITETNA POŠTA 85 EVROV POŠTNI TEKOČI RAČUN 10647493 CENA OGIASOV PO DOGOVORU POVEJMO NA GLAS JANEZ POVSE Proti brezčutni pokojninski reformi Že kar nekaj časa v državi potekajo razprave o tem, kako naj bi reformirali pokojninski sistem. Izjave si sledijo izjavi, v javnost posegajo ministri, potem se oglasi predsednik vlade, vsakokrat odgovarjajo sindikati. Dejstvo je, da se je povprečna starostna doba povišala, zato stroški pokojninskih upravičencev nenehoma naraščajo, kar vse bolj bremeni državno blagajno, lasno je torej, da želi pokojninska reforma te stroške zmanjšati in to bi bilo mogoče doseči s podaljšanjem delovne dobe oziroma z zmanjšanjem števila tistih, ki naj bi zapustili aktivno delo. Resnici na ljubo imamo tudi v tem primeru opravka z ogrožanjem socialne varnosti ter varnosti nasploh in zato se ne bi smeli zateči v brezbrižnost, češ saj ni mogoče drugače. Vselej namreč, kadar naj bi se socialna varnost zmanjšala, pa najsi gre za dražje zdravstvene storitve, nezadovoljivo skrb za ostarele ali sedaj za negotovost pokojnin, hi morali biti še kako pozorni in odzivni. Vse preveč dejavnikov je, ki jim za tovrstno skrb življenjske ravni ni več kot toliko mar, pri čemer se velja spomniti velike industrije in finančno izjemno močnih podjetnikov, med katere sodi tudi vladni predsednik. Toda ne gre samo za industrijo in podjetništvo, osrednji problem je v družbeni miselnosti, ki se tako rekoč vsa napaja z nujo ekonomske uspešnosti, da ne rečemo dobička. V tem smislu ves čas od vsepovsod dežujejo izračuni in opomini, kako se proizvodnja dviga pre- počasi in kako naj bi se nenehno povečevala in povečevala - v tem duhu in v tej praksi poteka naše življenje. Niti Evropska zveza se ne more izviti iz tovrstne logike, čeprav ves čas zatrjuje, kako ne bi smeli izhajali iz ekonomije in bi morali okrepiti bistvena človeška načela, ki s pridobivanjem zgolj materialnih dobrin zagotovo nimajo dosti skupnega. Toda ekonomska izračunica je ekonomska izračunica, in čeprav se vsi zavedamo njene brezčutnosti, jo vedno znova postavljamo na prvo mesto, pri čemer je pokojninska reforma le eden od naslovov, vsepovsod pa je cilj le en sam - kako prištediti več denarja. Kot da nas porabniški oziroma konzumistični čas dobesedno drži v kleščah in nas vodi po svoji brezčutni poti naprej. Upiramo se mu v glavnem z besedami in dosti manj z dejanji. Nemara je prav pokojninska reforma priložnost, da obrnemo smer naših ukrepanj in odločneje nasprotujemo logiki konzumistič-nega napredka. Enkrat bomo ta zaokret pač morali storiti, čeprav bomo na ta način ostro zarezali v utečeni tok sedanjega časa. Kot je na primer izjavil nemški kancler Schroeder ob nedavnem obisku v Veroni, da smo se verjetno vsi skupaj zmotili, ko smo v prejšnjih desetletjih v tolikšni meri verjeli v blagor in smisel porabniške družbe, medtem ko so resnične vrednote zagotovo drugje, zato po sedanji poti ne bomo mogli več dolgo naprej. Res vplivna in osrečujoča izjava, ki priča, da se vendar že porajajo vizije naslednje, vsekakor srečnejše družbe. AKTUALNO Intervju / P. Marko Ivan Rupnik Krščanstvo, vera obličij in močnih barv P. Marko Ivan Rupnik - teolog in umetnik, “papežev slikar”, avtor kapele Odrešenikove Matere v Vatikanu, rojen leta 1954 v Zadlogu pri Črnem Vrhu nad Idrijo - je z ekipo Ateljeja duhovne umetnosti, ki deluje v sklopu Študijsko raziskovalnega centra Aletti v Rimu, obogatil Primorsko z novim biserom sodobne sakralne umetnosti. Koprski škof insgr. Metod Pirih je namreč 31- avgusta letos med mašo ob 10. obletnici župnije sv. Marka na Markovcu v Kopru blagoslovil 115 m- veliko mozaično poslikavo prezbiterija. Okrog milijon kamenčkov vseh barv, oblik in velikosti sestavlja “sliko” zgodovine odrešenja po evangelistu Marku. V Sloveniji je omenjeni atelje s p. Rupnikom na čelu že izdelal v zadnjih nekaj letih mozaike v kapeli semenišča v Mariboru, v kapeli Marije Pomagaj v Tamarju, v cerkvi sv. Mihaela v Grosuplju in v kapeli doma za ostarele v Črnem Vrhu. Več mozaikov je izdelal v Italiji, Češki in Slovaški; trenutno pripravlja poslikavo kapele na apostolski nunciaturi v Parizu. Vsa ta dela, sad življenja in dela v skupnosti, odlikuje spajanje med zahodno umetnostjo in ikonografijo, vsebinsko pa integriranje duhovne tradicije krščanskega Vzhoda in Zahoda, sploh izročila in sodobnosti. P. Rupnik poučuje na Papeškem vzhodnem inštitutu, na Papeški univerzi Grcgorijani in na Papeškem bogoslužnem inštitutu sv. Anzelma. Predavanja in seminarje ima po številnih evropskih akademskih inštitutih. V sklopu Centra Aletti tke mednarodno mrežo medkulturnih in medverskih srečanj, na katerih se skupno sprašujejo o prihodnosti vere v Evropi in sploh prerešetavajo vizijo nove Evrope od Uralov do Gibraltarja. Od leta 1999 je svetovalec Papeškega sveta za kulturo. In vendar se ne sprehaja rad po abstrakcijah; krščanstvo, ki ga z vsem svojim življenjem oznanja, je živo, konkretno in utelešeno. Zato so njegova dela živa, izvirna in iznajdljiva. Kot ljubezen, ki ne more biti samo abstraktna, saj v tem primeru ni več ljubezen. Ko p. Rupnik kaj ustvarja, ima rad pred očmi žive osebe, za katere dela. Zato je v Grosuplju med mozaiki tudi del pletenega koša, v Kopru pa ribiška mreža. Pater, prejemnik Prešernove nagrade, Častnega znaka svobode Republike Slovenije, mednarodne nagrade Beato Angelico za umetniško delovanje v Evropi in drugih uglednih odlikovanj, je zaverovan v lepoto, ki je - po njegovem mnenju - v današnjem svetu nujna. In lepota, tako pravi, se lahko rodi samo v skupnosti. 3 ČETRTEK, 25. SEPTEMBR 2003 MfeM'! Novi mozaik na Markovcu vabi k molitvi, zbranosti in bogoslužju na način, ki ga niso vsi vajeni. Mozaične poslikave so namreč zelo snovne. Katera je vsebina te snovnosti, ki Je tako pomembna za utelešeno krščanstvo'( Znotraj naše vere pojmujemo snovnost kol razodevanje Božje ljubezni. Zato je tudi njen smisel v ljubezni. Snovnost zaživi svojo resnico, ko pomaga ljudem, da se srečujejo, ko jim služi za medsebojno ljubezen. To je smisel snovnosti. Pri utelešenju Kristus pokaže prav to. Mi to doživljamo in ponavljamo v bogoslužju, kjer kruh postane pravi kruh itd. Stvari postanejo "pravilne", ko jih živimo tako, da se njihova resnica lahko razodene. Ljubezni brez snovnosti za nas kristjane ni! Ljubezen zahteva vedno, da se ves človek vključi vanjo, da zastavi sebe vsega: svoje telo, darove stvarstva, svojo inteligenco, razmišljanje, načrtovanje, spreminjanje sveta po obliki osebnosti, ki so zelo močne. Združi pa jih, ker se vsak sam žrtvuje za to, da se lahko združi. Že sedaj vlada veliko pričakovanje za vašo novo knjigo. Barve sojnosti, ki bo izšla meseca oktobra v italijanščini, španščini, angleščini in slovenščini. Tiskali jo bodo v Ljubljani. Kaj nam lahko poveste o tem delni1 Šlo bo za delo, ki bo zaobjemalo teologijo v barvah, besedi in podobi. To ni monografija, ni moja razlaga moje umetnosti, ni slikovna razlaga moje teologije, ampak je teološko razmišljanje v besedah, podobah in barvah. Uvodno besedo so napisali kard. Carlo Maria Martini, Olivier Clement, Tomaš Špidlik in Crispino Valenziano. V Družbo Jezusovo ste stopili pred tridesetimi leti, naslednje leto boste slavili drug okrogli jubilej. Dvanajst let delujete v Centru Aletti v Rimu. To so bila izjemno plodna leta. Ne moremo namreč mimo številnih knjig, ki ste jih spisali vi ali drugi člani in prijatelji centra pri založbi Upa, pa niti mimo številnih mozaikov, ki ste jih vi in atelje duhovne umetnosti naredili po Italiji, Sloveniji in drugod po Evropi. Kaj bi poudarili, če bi morali potegniti črto pod prehojeno potjo v Rimu/ Najprej to: skupnost. Jaz lahko delam to, kar delam, ker živim v taki ekipi, kakršna je tista v Centru Aletti; ker živimo skupaj tako, kot živimo. Sam bi ne bil niti kanček tega, kar sem. To je prvo. Drugič pa tole: v mojem življenju je prišlo do pomembnega premika; najprej sem stvari načrtoval, potem pa začel služiti in biti razpoložljiv. Včasih sem si želel ustvarjalnosti, pa nisem mogel ustvarjati. Sedaj pa me kliče Cerkev, da ustvarjam. To je pa čisto nekaj drugega. Danijel Devetak - sam začetek evangelija. Zdi se, da je evangelist Marko šele kasneje napisal prvih trinajst poglavij kot nekakšen u-vod h ključnemu štirinajstemu. Evangelist je namreč v omenjenem poglavju vzpostavil vzporednico med judovsko in Kristusovo Veliko nočjo. To naj bi Judom pomagalo razumeti, kaj je Kristus prišel naredit na zemljo. Vzporednica je torej ključ za razumevanje. Judovsko Veliko noč predstavljata zaklano jagnje in Mojzes, ki gre čez Rdeče morje; Mojzes je oblečen kot Kristus na križu, torej je že sam podoba Kristusa. Jezus je na križu zaklan kot jagnje; takoj je torej razvidna istovetnost dveh Velikih noči: Kristus je novo velikonočno jagnje. Sledi spust v predpekel: so v stari zavezi potrebne mišice - v smislu: če hočeš služiti Bogu, moraš biti heroj -, gre v novi zavezi za razpoložljivost. O tem govori lik Marije molilke. Ob njej je živo jagnje, ki se pase. Vse se torej dogaja med dvema jagnjetoma. Prvo, starozavezno, je zaklano, da bi lahko bilo drugo, novozavezno, živo in bi se paslo na pašnikih ob živih vodah. Naša vera Je vera barv in obličij, pravite. 0 čem govorijo močne in čiste barve in velike oči na obličjih, kijih upodabljate? Oči so velike, ker je beseda postala meso, podoba. Če hočemo danes brati Božjo besedo, moramo imeti dobre oči, da vidimo Božjo be- sedo. Če hočemo oznanjati Božjo besedo, moramo imeti dobre roke, da jo pokažemo. Zato upodabljam vedno velike roke in velike oči. Glede barv pa to: krščanstvo se je v zgodovini, v trenutkih najmočnejše vere, vedno odločalo za žive, jasne in močne barve. Jasna, močna barva pomeni osebnost. Krščanska vera govori o tem, da je možno živeti v skupnosti, ne da se med seboj "pohabimo". Princip Svete Trojice je namreč duhovni, ljubezenski princip srečanja. Ni potrebno, da se čemu odpovemo, zato da smo lahko skupaj. V srečanju z drugim moramo "uporabiti" svojo osebnost. Ko pa ni močne vere, ljudje mislijo, da so kot v živalskem vrtu; vsak se malo "okle- FOTO 1)1*1) ljubezni, s katero hoče živeti. Snovnost je pravzaprav prostorje, v katerem lahko uresničujemo našo duhovno poklicanost kot ljudje. Na mozaiku v cerkvi sv. Marka visi ribiška mreža... Prvič zato, ker je cerkev v Kopru, mestu ribičev. Prav ribič mi jo je prinesel. Mlad ribič jo je prišel popravit, zašit in uredit. Drugič pa zato, ker so že stari cerkveni očetje videli v mreži simbol Svete Trojice, odnosov med svobodnimi osebami. Mreža je zato tudi simbol Cerkve. Zaradi tega sem med križanjem in vstajenjem razpel mrežo Božjega kraljestva, ki ga mi živimo v Cerkvi. Katero je glavno sporočilo Markovega evangelija in bivanjskih resnic, ki so upodobljene v prezbiteriju koprske cerkve ? Temeljno je 14. poglavje Markovega evangelija, ki je po vsej verjetnosti - kol pravi moderna eksegeza grob se odpre, Kristus se spusti vanj do konca in gre iskat mrtvega človeka. Potem so - v novi zavezi - Binkošti, t.j. prihod Svetega Duha kot protiutež starozaveznemu ognjenemu stebru, ki je vodil Mojzesa. Če Snovnost je pravzaprav prostorje, v katerem lahko uresničujemo našo duhovno poklicanost kot ljuclje. sti", da lahko vsi skupaj živijo v miru. Toda živijo v miru... v kletki. Sicer se ne grizejo, ni pa to skupnost. Žive barve so zato znak vere, znak zaupanja, da se lahko srečujemo na nekem nivoju, ki uspe združiti tudi 4 ČETRTEK, >. SEPTEMBRA 2003 KRISTJANI IN DRUŽBA Prisotni so bili tudi mladi zamejci s Tržaškega in Goriškega Vseslovensko mladinsko srečanje v Stični: “Glej, tvoja mati!” Vseslovensko mladinsko srečanje v Stični je postalo stalnica med tisočimi mladimi, ki se vsako leto zbirajo in skupaj ustvarjalno poglabljajo svojo vero. Letošnja Stična se je odvijala pod geslom “Glej, tvoja mati!“, na papeževe besede, ki jih je letos ob svetovnem dnevu mladili v Rimu posvetil mladini. Mladina, ki prihaja v Slično z vseh koncev Slovenije, je 20. t.m. preplavila zunanje samostansko dvorišče. Program druženja se je pričel v jutranjih urah, za kar so poskrbeli animatorji in glasbeniki skupine Mana. Ustvarili so sproščeno vzdušje in povezanost med prisotnimi. Skupina, ki glasbeno ustvarja že šest let, je predstavila nekatere pesmi, ki smo jih mladi odpeli med sveto daritvijo. Višek Stične predstavlja nedvomno maša, ki jo je daroval ljubljanski nadškof dr. Franc Rode z ostalimi slovenskimi škofi. V pridigi je mariborski škof dr. Franc Kramberger poglobil odnos mladih do postmodernega sveta, orisal prihodnost slovenskega krščanstva in slovenskega naroda ob vstopu v EU. Poudaril je, da bodočnost gradimo mladi in naj pri gradnji le-te sledimo Kristusovim besedam. Danes ni lahko slediti krščanskim vrednotam. Družba in mediji jih prikrivajo, v o-spredje pa postavljajo izmišljene vrednote, ki ljudi le površno zadovolijo, da ostajajo notranje prazni. Dr. Krambergerje obsodil tudi institucije, ki mladino oddaljujejo od tiste prave poti, poti za Jezusom. Cerkev je primerjal materi, pri kateri vsakdo dobi po-tešenje dvomov, skrbi in bolečin. Priporočil se je mladim, naj spoštujemo starše, svoje matere, ki so nam dale življenje in prve seznanile z vero. Naj nam bo to v ponos in spodbudo, da bomo tudi sami prenašali prejeto bogastvo na naše naslednike. Slovesni maši pod pekočim soncem je sledil sprostilni del. Nekaj časa smo imeli za kosilo. Posedali smo tu pa tam v manjših skupinah ter srečevali stare prijatelje in spoznavali nove. Popoldansko srečanje je potekalo po delavnicah. Organizatorji so si jih zamislili 23. Nemogoče, da bi te katera od teh ne pritegnila. V samostanu in okolici so se zbirale skupine mladih, ki so se opredelile za poglobitev določene teme ali spretnosti. Na voljo je bila npr. skavtska delavnica "Bodi pripravljen", pri kateri so skavti seznanjali udeležence z raznimi veščinami. Enkratno je bilo druženje in pogovor z zaporniškim duhovnikom Robertom Friškovcem na temo "Zapor-za koga in zakaj?" ali pogovor z mariborskim škofom Stresom o premagovanju neuspehov. V ospredje mi je šinila Kellerjeva misel: "Ko se ena vrata zaprejo, se druga odprejo, toda pogosto tako dolgo zremo v zaprta vrata, da ne opazimo tistih, ki so se nam odprla." Kristjan naj sprejme poraz kot spodbudo za nadaljevanje poti. Zaključek Stične predstavlja vsako leto nastop kake priznane skupine ali posamezne zvezde s slovenske glasbene scene. Na zaključnem žu-ru, kot so ga organizatorji poimenovali, smo se sprostili ob slovenskih glasbenih uspešnicah ter pesmih s prvega cedeja skupine Mana. Pozornost sta pritegnila tudi Sašo in Robi s svojo rock glasbo ob verskih besedilih. Po mnenju organizatorjev in udeležencev je bila letošnja 22. Stična prava uspešnica. Veliko je pripomoglo toplo septembrsko vreme, ki je privabilo okrog 10.000 mladih. Martin Tul Še vedno o koprskih zvonovih TV Koper-Capodistria na tankem ledu V polemiki okrog Brecljeve neokusne provokacije v zvezi s koprskimi zvonovi je odgovorna delavka slovenskega programa TV K-C Nataša Se-gulin dejala (PN, 23.8.2003), da "kot človek tudi sama obsoja to dejanje in da razume prizadetost cerkve zaradi storjenega". Ni se ji pa zdelo nič narobe, da je koprska televizija to kaznivo dejanje neprizadeto posnela in servirala gledalcem, češ da to še ne pomeni njegovega odobravanja. Morda res ne pomeni odobravanja, pomeni pa nekaj več. Pozabila je namreč, da pomeni sleherno pasivno in brezbrižno priso- stvovanje kaznivim dejanjem obliko sostorilstva... Sprašujem jo namreč, ali bi enako ravnala, če bi npr. bila TV K-C predhodno povabljena k snemanju oskrumbe judovske sinagoge ali motenja bogoslužja v njej. Prepričan sem, da bi tega ne storila, ker je to enostavno nedostojno, in še posebej ne, ker se z antisemitizmom ne gre igrali. Kot tudi ne bi šla snemat bančnega ropa ali česa drugega podob- nega. Toda bi o teh načrtovanih kaznivih dejanjih verjetno obvestila policijo, kar bi bila edina pravilna reakcija zrelega in odgovornega človeka. V vsaki civilizirani družbi se spoštujejo tako obredje kot tudi vsi simboli, ki so kakorkoli povezani s človekovo vero in sistemom vrednot, v vsej njihovi različnosti. Skrunitev le-teh je napad na človekovo dostojanstvo in njegovo svobodo. V Sloveniji pa očitno to ni tako, saj so napadi na Cerkev ena najbolj hvaležnih in medijsko promoviranih oblik družbene kritike. Eden izmed soudeležencev tega pobalinskega dejanja, Ivan Volarič Feo, se je v PN koprski televiziji malo manj kot zahvalil za podporo pri promociji te njihove "kritike klerikalizma". Kar bi lahko pomenilo, da se je TV K-C dala zmanipulirati oziroma speljati na tanki led. Končno pa ni to prvi podoben spodrsljaj koprskih medijev. Tudi ob skrunitvi strunjanskega križa so, vnaprej obveščeni, na minuto točno prišli na lice mesta in prav tako brezbrižno in neprizadeto prisostvovali navedenemu zavrženemu dejanju ter ga posneli, ne da bi ga kdorkoli od njih poskušal preprečiti. Ko pa bi zadoščal kratek klic policije po mobilnem telefonu. Vse to ima globoke korenine v stanju duha, ki ga je v naši zavesti pustilo polstoletno pranje možganov z eno samo resnico, ki se pod sedanjo oblastjo po sili inercije vleče naprej. Saj drugače tudi ne more biti v družbi, v kateri je bil npr. sam politični in državni vrh (v Lutkovnem gledališču) sposoben, celo ob prisotnosti predsednika sosedne države, naslajati se ob primitivnem in žaljivem zmerjanju cerkvenega dostojanstvenika iz ust domnevnega humorista, ki je v tej vlogi spominjal bolj na dobro plačanega dvornega klovna. Brecljeva provokacija, zavestno medijsko podprta s strani TV K-C, je tako le drobna kapljica v širokem morju militantnega antiklerikalizma, ki kot tak ni nič boljši od klerikalizma samega. Milan Gregorič SVETOPISEMSKA RAZMIŠLJANJA ISIS] E E ITU G I C N E M LETU B ŽLAHTEN IZBOR H OŽJE li ES E DE, NEDELJO ZA NEDELJO viljem žerial | ^ NAVADNA NEDELJA SLOMŠKOVA 4 Mz 11, 25-29; Ps 19;Jak 5, 1-6; Mr 9, .18-43. 45-48 Apostol Jakob uporablja zelo ostre besede do bogatašev. Toda, če pozorno beremo Sv. pismo, najdemo povsod trde izraze proti zaverovanosti človeka samo v ta svet. Sam Jezus v današnjem evangeliju je sila odrezav. Čeprav ne grozi, zato ker spoštuje vsakega človeka, saj vidi v vsakem izmed nas nekaj dobrega, Božjega, vendar kar najresneje svari pred pogubo, v katero nas lahko spravi greh (Mr 9, 39-40; Izjava o verski svobodi - VS). Poudarja pa dolžnost iskanja resnice ter edine, katoliške, Cerkve. Bog že v Stari zavezi ceni zavzetost za resnico, za Boga, tudi tistih, ki so izven uradne skupnosti, ki jo vodi Mojzes. Prav tako nas uči, da se ne da vkleniti v nobeno skupnost. Nihče ga ne more omejevati. Ko je bil namreč Mojzes sklical posvet izbranih in izkušenih mož, sta se dva odtegnila temu zborovanju in prerokovala v taboru, kar se je zdelo mladeniču in lozuetu kot hud greh. A Mojzes ju je potolažil, rekoč: "Ko bi se le vse Gospodovo ljudstvo spremenilo v preroke! Da bi Gospod dal nadnje svojega duha!" (4 Mz 11, 25-29). Cerkev je navdušena za svobodo, ki jo daje Sveti Duh. Ker je pa realist, Cerkev zna tudi zavpiti proti zlorabi svobode in pohujšanju posameznih udov. Poleg tega mora vedno bolj graditi samo sebe in se spreobračati (Vat. II., C 8.9). V njej mora vladati delovanje Svetega Duha, ki veje, koder hoče (Jn 3, 8). Veliki svetniki so le polagoma rastli v spoznanje in ljubezen do Boga in do sočloveka. A prepuščali so se Duhu, ki je v njih deloval. Berimo npr. "Romarjevo popotovanje" sv. Ignacija L., zlasti odlomek, kjer opisuje zadržanje do Arabca, ki je sramotil Božjo Mater Marijo, kako da ga ni v sveti jezi zabodel pod rebra. Za nas je ta čas en sam izziv, da prečistimo vero. Iskati moramo namreč nove poti, nova spoznanja do Boga, tudi nove ljudi v svetu, ki se spreminja. Rasti moramo vedno bolj v Duhu Cerkve. A obenem moramo biti kritični do nas samih. Apostol Jakob nam v današnjem odlomku očita trdoto srca do ubogih. Saj bogastvo, ki se ne razdaja potrebnim, ne samo v obliki miloščine, marveč tudi ali predvsem po mednarodnih odločitvah za pospeševanje razvoja zaostalih narodov in držav, tudi s šolanjem množic, je že zdaj prepere- lo (Jak 5, 2). Tudi sv. Bazilij Veliki je še danes sodoben, ko govori: "Ali nisi tat?... Kruh, ki ga hraniš, sliši lačnemu. Plašč, ki ga zapreš v svoje skrinje, sliši nagemu. Čevlji, ki plesnijo v tvojih omarah, slišijo bosemu. Denar, ki si si ga dal na stran, sliši potrebnemu. Tako stiskaš osebe, ki bi jim lahko pomagal" (Hom 6). Seveda smo dolžni ohraniti in razvijati blagostanje, da lahko pomagamo bližnjemu. Posebno moramo skrbeti za družino in družbo, v kateri živimo. Toda delati moramo na to, da bodo revni postali vedno bolj ljudje. Zato pospešujemo delo in šolo in svetovno politiko, ki jo moramo soustvarjali s konkretno pomočjo ustanovam, ki živijo socialno pravičnost doma in po celem svetu. Zavzeti se moramo za to, da bi bogataši ne žrli in sramotno stiskali uboge, ki postajajo vedno bolj ubogi. Kako umestne so besede apostola Jakoba: "Razkošno ste živeli na svetu, naslajali ste se in zredili svoja srca za dan klanja. Pravičnega ste obsodili in ubili, ni se vam upiral" (Jak 5, 5-6). Jezus zahteva spoštovanje in upoštevanje vsakega poštenega človeka, a je še prej neizprosen do učencev. Svari namreč pred pogubljenjem. Od vsakega zahteva odločno zavzetost za dobro. Pove pa, da brez žrtve ne gre. Raje mlinski kamen na vrat in skok z njim v morje kakor pa pohujšanje in zloraba otrok. Govori tudi: Odsekaj si roko, nogo, iztakni si oko, če te vodijo v pohujšanje in v peklensko dolino, v neugasljivi ogenj, kjer njihov črv ne umre in njihov ogenj ne ugasne. Bodi neizprosen do sebe, ko gre za poštenje in večno življenje (Mr 9, 42-48). Sveti nadangeli, posebno nebeški knez Mihael (29.9.), radi priskočijo na pomoč vsakemu, ki jih kliče. Boj ni lahek. Je skrajno resen. Postavljeni smo namreč pred strahotno možnost večnega pogubljenja v peklenski dolini. Tudi blaženi škof Anton Martin Slomšek (24.9.) nas pri vsem tem uči treznosti in neizmernega zaupanja, a obenem veselja, celo petja in vriskanja v življenju zaradi vere v usmiljenega Očeta. SKRIVNOST ZAKONSKE LJUBEZNI zmore sprožiti ogromno dejanj. Zelja po uresničitvi vodi naše življenje. Želimo, da bi naše življenje bilo pomembno za koga. Vsak izmed nas ima neko idejo o tem, kaj je pomembno v življenju ali kaj ne; in vsi se radi potrudimo za dosego naših ciljev. Začutiti, da nas ima kdo rad, nam omogoča, da rastemo v občutku, da smo za nekoga pomembni; da sem pomemben ali pomembna, ker sem vrhunec stvarjenja: znam razmišljati, komunicirati in se odločati za kaj. V vsem tem, kar je bilo povedano, je ljubezen. In v njej je odtisnjena podoba Svetega Duha. P. MIRKO PELICON ZAKAJ JE POMEMBNA LJUBEZEN Ljubezen ni le čustvena potreba. Sami psihologi so ugotovili, da med naše temeljne potrebe lahko prištevamo življenjsko trdnost, pozitivno samopodobo in smisel življenja. Ljubezen povezuje vse te resničnosti. Če nas soprog ali soproga ljubi, živimo v notranjem miru. Njegova/njena prisotnost nas dela bolj gotove in trdne. V življenju se lahko soočamo z mnogimi težavami in problemi ter z mnogimi nasprotniki, toda z našim partnerjem ali partnerico se čutimo gotove. Naša pozitivna samopodoba je sad ljubezni, ki nam jo izkazuje partner ali partnerica. Morda so nam starši posredovali negativna sporočila ali zmedenost glede naše vrednosti kot samopodobe, vendar me moja žena ali moj mož pozna kot doraslega človeka in to je zame pomembno. Njegova ali njena ljubezen gradi v meni pozitivno samopodobo. Potreba po življenjskem smislu je čustvena sila, ki Razlage svetih knjig Radikalizem in ideologije Po Gorica / Praznovanje v cerkvi bratov kapucinov sv. Klare in sv. Frančiška Minulo stoletje so zaznamovale tri ideologije, ki so hotele korenito spremeniti svet. Prva je bila boljševizem, druga nacizem, tretja radikalni islam. Vse tri ideologije se zelo razlikujejo med seboj, imajo pa tudi nekaj skupnega: vse so se prizadevale ali se prizadevajo za prevlado v svetu, vse si želijo odpraviti državno ureditev in tudi državne zakone. Sovjetski komunizem je imel sicer na papirju državno ustavo, v praksi pa je vladala partija. V času Sta-lina je bil zakon njegova beseda in njegova osebna odločitev. Tudi v firerjevi volji je bila utelešena nacistična stranka in z njo velik del narodne skupnosti. Vsem totalitarizmom je skupno: težnja po svetovni prevladi, radikalna utopija, uničenje države in državnega prava ter absolutno verovanje v uradno ideologijo. Primer sta nacizem in marksizem. Ob vsem tem je bilo samo po sebi umevno, da so obstajala taborišča in da je prihajalo do množičnega pobijanja. Vse to je imelo tudi javno odobravanje v javnih občilih, kot tudi v delu naroda samega. V zgodovini je bilo že veliko totalitarističnih ideologij, ki so tako ali drugače hotele izpostaviti na oblast en razred, eno religijo, eno ideologijo na mesto tistega, ki je vladal do tedaj. Islamisti in komunisti se na žalost ne razlikujejo veliko od katolikov z njihovimi verskimi spopadi v dobi reformacije. Za spreobrnjenje dragega človeka Veliki svetnik! Svoje življenje in vso svojo moč si posvetil reševanju kristjanov in prizadevanju, da bi se vsi, ki več ne verujejo, vrnili k Bogu. In ker si še vedno orodje božjega usmiljenja za spreobrnjenje grešnikov, te ponižno prosim, da se pri Gospodu zavzameš za meni dragega..., ker ne živi v skladu z evangelijem in krstom, ki ga je bil prejel. Pomagaj mi, dragi svetnik, da bo našel izgubljeno vero, se vrnil h krščanskemu življenju in spet občutil veselje božjega prijateljstva. Ne dovoli, da hi se za vedno izgubil, temveč mu pomagaj, da bo zopet postal božji otrok in bo v tem življenju užival usmiljenje, v nebesih pa neskončno slavo. Amen. Veliko podobnega imajo tudi s francoskimi revolucionarji iz leta 1789. Nacionalizem in komunizem sta imela centralno organizacijo, ki je bila tesno povezana z državno ureditvijo. Tega radikalni islam ne pozna. V komunizmu in nacionalizmu smo poznali ideološke karizmatične osebnosti. Pri radikalnem islamu pa je edini primer Bin Laden, to pa zato, ker se radikalni islam poslužuje skupin, ki so tesno povezane med seboj na ideološki osnovi, ne pa na državni. Danes imamo zgodovinarje, ki trdijo, da je bil med temi tremi ideologijami edino nacizem resnično radikalno revolucionarno gibanje, čeprav je bil enako nevaren kot boljševizem - komunizem in danes radikalni islam. Kot posebnost naj omenim, da so se vse tri ideologije usmerile proti Judom. Imeli so jih za nekakšen simhol liberalnega, sovražnega, in-dividualistično-egoističnega sveta. Razlika je bila samo v tem, da jih je nemški nacionalistični režim takoj obsodil, preganjal in uničeval, medtem ko se je Stalin šele malo pred smrtjo odločil za množični izgon Judov iz Sovjetske zveze v Sibirijo. Oba totalitarizma - boljševizem in nacizem - sta imela Jude za nekakšno avantgardo in skrite vladarje zahodnega sveta. V tej zmoti živi in jo tudi širi radikalni islam še danes. Ambrož Kodelja Frančiškanska duhovnost je od vsega začetka privlačna in nalezljiva, verjetno še na poseben način v našem času, ko tvegamo, da materialna navlaka sodobnega sveta zaduši v nas željo po preprosti in čisti lepoti, pa tudi po miru, ki mora najprej prebivati v srcu vsakega posameznika. Že kar nekaj let ob koncu septembra obhajamo t.i. duha Assisija, ki pomeni v prvi vrsti molitev za mir med vsemi ljudmi na svetu. Oh tej priložnosti prirejajo kapucini v Gorici poseben niz prireditev od 27. septembra do 5. oktobra, saj se letos spominjamo tudi 750. obletnice smrti svete Klare. Goriški kapucini tokrat vabijo vse ljudi dobre volje, da bi skupno z njimi stopili po sledovih dveh velikanov krščanstva: sv. Frančiška in sv. Klare. Tako hi lahko odkrili in bolje spoznali uboštvo, ključ za razumevanje njunega življenja in verske izkušnje. Ni mogoče govoriti o Klari, pravijo kapucini, ne da bi spregovorili o Frančišku, saj sta se njuni življenji in osebnosti močno prepletali in sooblikovali. Nekega dne v daljnem letu 1210 je lepo in bogato mlado dekle stopilo v Assisiju v cerkev sv. Rufina, da bi pomolila. Na prižnici je njen vrstnik pridigal o nežnosti Boga in o minljivosti človeških stvari. Frančiškove besede so Klaro tako prizadele, da je tudi sama stopila na pot posvečenega življenja. Razumela je, da mora popolnoma spre- J meniti svoje življenje. Na Cvetno nedeljo leta 1212 je zbežala od doma in dospela do cerkve S. Maria degli Angeli. Frančišek jo je oblekel v preprosto redovniško oblačilo in ji namesto dragocenega pasu dal hrapavo vrv. In dekle je z začudenjem opazilo, da je odkrilo zaklad prave sreče. Ta zaklad je v Assisiju še vedno živ in še vedno čaka, da ga obiskovalci odkrijejo. Predstojnik goriških kapucinov p. Giorgio ob letošnji pobudi ugotavlja, da se ubog ne rodiš, ampak postaneš, in to po dolgem študiju, naporih in vajah. "To je ena izmed najbolj zapletenih karier," pravi. Pavperistična gibanja so obstajala že pred Frančiškom, in vendar je njemu uspelo dobiti cerkveno dovoljenje, ki je drugim manjkalo. Toda evangelij se nikakor ne more razumeti kot zgolj življenje v uboštvu. Osredotočanje na samo u-boštvo je nevarno in lahko vodi do slepih ulic. Frančišek uči, da moramo uboštvo razumeti takole: z začudenjem in srečo prepoznati dobro, ki je v nas in ki nastaja prek nas, kot Božji dar, Njegovo last in zato to tudi povrniti Njemu s hvalnicami in dejanji. Iz tega izhaja ponižnost srca, ki jo je imel tudi Kristus, saj je npr. celo svojim učencem umil noge. Kdor hoče hiti uhog, ne sme zaničevati bogastva; vedeti pa mora, da je bogastvo Božjega kraljestva dosti večje. Kristjan se zato odreka bogastvu, da bi bil bolj svoboden v služenju. Iz tega izhaja, da spričo krivic in krivične porazdelitve dobrin, pa tudi spričo postavljanja dobička na najvišjo lestvico vrednot ne more molčati; ne more ostati nem niti pred dejstvom, da zaradi ekonomskih hegemonij in usužnjevanja revnih umira vsako leto od lakote 50 milijonov ljudi. Zato biti ubogi pomeni tudi razdeljevati svoje bogastvo z drugimi oz. deliti z drugimi trpljenje. Vzgajati v uboštvo je zato težak poklic tako za "učitelja" kot za "učenca". Morda je Kristus prav zaradi tega posvetil ubogim, prvim ubogim, prvi blagor. PRIREDITVE PRI KAPUCINIH V GORICI: sobota, 27. t.m.: ob 16. uri odprtje frančiškanske razstave: Uboštvo: po sledovih sv. Klare in sv. Frančiška. 750-let-nica smrti sv. Klare nedelja, 28. t.m.: 7.30-12.30: frančiškanska razstava; 9.30 evharistično slavje-blagoslov in razdelitev kruha sv. Klare ponedeljek, 29. t.m.: 16.-19.30: frančiškanska razstava torek, 30. t.m.: 16.-19.30: frančiškanska razstava sreda, 1. oktobra: 18.30 maša; 16.-19.30: frančiškanska razstava četrtek, 2. oktobra: 18.30 maša; 16.-19.30: frančiškanska razstava petek, 3. oktobra: ob 18. obhajanje spomina smrti sv. Frančiška; 18.30 maša; 16.-19.30: frančiškanska razstava sobota, 4. oktobra: 9.-12./15,-20.: frančiškanska razstava; 18.15 polaganje cvetja pred kip sv. Frančiška; 18.30 evharistično slavje, ki ga bo vodil msgr. Adelchi Cabass, in prižiganje svetilke v čast sv. Frančišku nedelja, 5. oktobra: 9.-12.: frančiškanska razstava; ob 12. blagoslov živali (pri CISI-ju) 1)1) Pet minut za molitev Ponovno v Sveti deželi Pismo iz Izraela (4) 16. julija 2003 - Delava skupaj z Martino, nemško prostovoljko, ki je že več let zaposlena v zavodu. Imela je težave, ker ni mogla dobiti novega vizuma, a končno ji je uspelo in je vsa vesela. Kaže, da ima Izrael naenkrat preveč teh prostovoljcev in želi omejiti njih število. Zato težave z vizumi. Martina je posebno navezana na Hasana, ki je precej spastičen palestinski deček, težak za hranjenje. Obed sicer poje v redu, a zatem začne zvijati jezik tako, da si sproži kašelj in bruhanje. Treba ga je zaposliti s kako "pojočo" igračko. Martina bo šla s Hasanom v Hajfo, ko bodo skupino otrok peljali tja na počitnice. Vse v zvezi s tem organizira s. Suzan. Popoldne hitro mine, saj je na vrsti glasbena urica. V sobo se prismeje ruska učiteljica glasbe Ela z vozičkom, polnim malih inštrumentov. Na orgle-sintetizator igra razne znane melodije, poje in vpleta imena otrok v besedi- lo pesmi. Z Martino sodelujeva. Glasba v sobo redno privablja še ekstra poslušalce: iz oddaljene spalnice se pri- plazi dvanajstletni Musa, ki izredno ljubi ritem in muziko, da se kar zbere in ji živahno sledi. Univerzalna govorica glasbe! 17. julija 2003 imam prost dan in ga bom ponovno porabila za obisk Jeruzalema in zbranost. S. Suzan že okrog sedmih odpotuje v Gazo. To je zanjo običajno, saj hodi k sestram matere Terezije, ki imajo zavetišče za zapuščene otroke. Redno jim nosi denarno in drugo pomoč. Ima stike tudi z drugimi ustanovami. Priti v Gazo ni preprosto in lahko - nikakor ne... En Kerem, 18.7.2003 - V preteklih dneh so končno stekla jutra na plaži v Ašdodu za naše otroke iz St. Vincenta. Tudi sama sem na seznamu in spremljam judovskega dečka Noama, ki ga poznam že vrsto let. Vse poteka v najlepšem redu, otrokom dobro de sveži morski zrak, valovanje morja, pesek, sonce in sproščena vesela družba. Popoldne sem prosta in se podam spet v "sveto mesto", da bi se udeležila križevega pota na "Via dolorosa". Zbere se še kar romarjev, turistov in več frančiškanov. Vsi pozorno sodelujemo kljub obi- čajnemu vrvežu in živžavu, ki nas obdajata, saj smo sredi arabskega "suka". Domov se vrnem peš, ker avtobusnih voženj ni več zaradi šabata. Zvečer posedam na dvorišču ob glavnem poslopju St. Vincenta in kmalu se mi pridružita italijanski starejši gospe, prostovoljki, Claudia in Agne-se. Slednja se je pred večerjo vrnila iz Gaze skupaj s s. Suzan. Zelo me zanima, kako je bilo tam. Agnesina župnija iz Veneta je že drugič zbrala večjo vsoto denarja za sestre matere Terezije, ki v Gazi vodijo hišo za kakih trideset zapuščenih, podhranjenih palestinskih otrok. Agnese jim je želela denar osebno izročiti in se seznaniti obenem s stanjem v mestu. "Hudo je, porazno, brezizhodno!" spregovori oseba, ki je že delala za nekaj mesecev v Kalkuti, torej pozna bedo, revščino, krivice; v svojih mladih letih pa je poučevala v afriški državi Čad kot laiška misijonarka. Veliko izkušenj ima. Ohisk Gaze pa jo je zelo pretresel, da se njena pripoved razpotegne dolgo v noč. Nad nami kroži običajni helikopter, ki nadzoruje okolico. / dalje Tereza Srebrnič Trije zavetniki in tri zavetnice Cerkev in Evropa IF 'J V zadnjem času se veliko govori o novi "evropski ustavi", ki naj bi jo odobrili še pred koncem italijanskega začasnega predsednikovanja Evropski zvezi. O njej bo tekla razprava na bližnji medvladni konferenci, ki se bo začela prihodnji mesec v Rimu. Naj ob tej priložnosti spomnimo, da sta bili v Rimu dve sinodi e-vropskih katoliških škofov, prva leta 1991 ob razkroju komunističnega bloka, druga pa pred nekaj leti in je potekal pod pomenljivim geslom: "V svoji Cerkvi živeči Kristus je vir upanja za Evropo". Prav ob drugi sinodi je papež Janez Pavel II. proglasil tri svetnice za sozavetnice Evrope. Kot vemo, so do tedaj bili zavetniki Evrope trije svetniki: sv. Benedikt in sveta brata Ciril in Metod. Prvega je bil proglasil za zavetnika Evrope Pavel VI., Cirila in Metoda pa Janez Pavel II., s čimer je bila poudarjena enotnost Evrope." Trem odličnim Kristusovim pričevalcem sem hotel pridružiti - je dejal papež -prav toliko ženskih likov, da bi tako tudi podčrtal veliko vlogo, ki so jo ženske imele in jo še imajo v cerkvenem in posvetnem življenju stare celine". 5 ČETRTEK, 25. SEPTEMBR 200 3 Tri sozavetnice Evrope so Edith Stein, Katarina Sienska in Brigida Švedska (na sliki). Prva "simbolizira evropsko dramo" v prejšnjem stoletju in je "dejansko simbol moderne evropske ženske". Edith Stein je bila Judinja, postala je katoličanka in redovnica karmeličanka. Umrla je v nacističnem uničevalnem taborišču Auschvvitz. Katarina Sienska in Brigida Švedska sta živeli v 14. stoletju. Sv. Katarina je med drugim dosegla, da se je papež vrnil iz Avignona v Rim, Brigida Švedska je po moževi smrti postala redovnica, "prepotovala Evropo od Severa do Juga in se brez prestanka zavzemala za edinost kristjanov". Umrla je v Rimu. Njen lik pomeni povezavo med skandinavskim, zdaj protestantovskim svetom in sredozemsko katoliško Evropo. 1)1. 6 i ČETRTEK, 5. SEPTEMBRA 2003 Mohorjeva družba iz Celovca v sozaložbi z Goriško Mohorjevo družbo / Portreti Slovenski likovni ustvarjalci v zamejstvu Knjiga, ki je izšla na pobudo Mohorjeve družbe iz Celovca v sozaložbi z Goriško Mohorjevo družbo, je zanimiv pregled lepega števila slovenskih likovnih ustvarjalcev, ki živijo in delujejo v zamejstvu, tako v Avstriji kot v Italiji. Zbranih je kar 49, o vsakem pa je na kratko podan življenjepis ter kritični oris njihovega dela, za kar je poskrbel umetnostni zgodovinar ter vodja galerijske dejavnosti Gorenjskega muzeja v Kranju Damir Globočnik. Prikaz vsakega umetnika bogatijo še fotografske reprodukcije njegovega dela in pa predvsem serija črnobelih portretov priznanega fotografa Tihomirja Pinterja. Od tod tudi posrečen naslov knjige, preprosto Portreti -Portrats-Ritratti, s podnaslovom Slovenski likovniki v Avstriji in Italiji. Vsak prikaz posameznega avtorja je res v glavnih obrisih začrtan portret ustvarjalca, ki zaobjema njegovo podobo, najosnovnejše življenjske podatke ter glavne značilnosti njegovega dela. Knjigo dopolnjuje še spremna beseda izpod peresa dr. Ceneta Avguština, ki nam nudi krajši zgodovinski pregled slovenske ustvarjalnosti zadnjih desetletij tako na Koroškem kot na Tržaškem, Goriškem in v Benečiji. Kot je zapisal dr. Cene Avguštin, je knjiga "prvi poskus predstavitve slovenskih likovnih umetnikov v Avstriji in Italiji" in želi prispevati "k njihovi večji medsebojni povezanosti, k tesnejšemu stiku z matično domovino in prav tako k tvornemu sodelovanju s sosednjima narodoma". V tem o-ziru so vsa besedila v knjigi skrbno zapisana tako v slovenskem kot v nemškem in italijanskem jeziku, kar zagotavlja delu primerno odmevnost tudi med nemško in italijansko publiko. Prav v tem lahko zasledimo e-no največjih odlik te publikacije, saj omogoča slovenskim likovnim ustvarjalcem, tako v Avstriji kot v Italiji, primerno predstavitev. Likovna u-metnost je dandanes, prav tako kot vsa druga področja današnje družbe, zaokrožen sistem, kjer se umetniško izkustvo ne konča le ob ogledu razstave, pač pa zahteva še celo vrsto najrazličnejših pobud, med katerimi so primerne strokovne publikacije nedvomno med najpomembnejšimi. Pri tem ne moremo mimo dejstva, da, če je umetniško izkustvo za človeka lahko tudi užitek, je za ljubitelja umetnosti tudi prelistavanje tako bogate publikacije lahko pravo zadoščenje. Kot so za uspešno umetniško dejavnost dandanes potrebni - med drugim -primerni razstavni prostori in osveščena publika, tako so nujne tudi primerne publikacije. Te so lahko strogo strokovnega značaja, kjer so stro- II a m i r (■ I o I) o c n i k T i booi i r P i n I e r P I) II T R E T I SI, lil n S k I I I K III \ I K I I It s T R I J I I \ I T 11. N I P I) R T It A T S si,invK\isriiK r 11. d t: \ u i klssmit i\lismimni nn i t i l i k v R I T R A T T I i; 1.1 t n t i s t i umni i \ 11 s t it n k n i t u. n ge izhodiščne predpostavke edini kriteriji izbora ustvarjalcev in so zato največkrat namenjene le strokovni javnosti, lahko pa so tudi bolj splošnega značaja, z željo, da bi širši publiki na sodoben in prikupen način približala ustvarjalnost nekega specifičnega ambienta. V tem pogledu knjiga, ki jo imamo pred seboj, pa čeravno ne obsega prav vseh ustvarjalcev, nedvomno s primernimi kritičnimi opisi, kvalitetnimi fotografijami in z učinkovito grafično opremo (Silva Sever), nadgrajuje delo in trud slovenskih likovnih ustvarjalcev v Avstriji in Italiji. Razkošna publikacija nam tako ponuja pregled 18 ustvarjalcev iz Avstrije in 31 iz Italije. Gre v večini za še živeče avtorje, če seveda izvzamemo Franceta Goršeta, Lojzeta Spacala in Avgusta Černigoja, ki pa so s svojim delom zapustili neizbrisno sled pri marsikaterem izmed obravnavanih avtorjev. Tako je na primer Avgust Černigoj bil mentor ali pa vsaj spodbuden zgled številnim tržaškim ustvarjalcem in tudi nekaterim, ki sedaj živijo in delujejo na Goriškem. Mag. Damir Globočnik je za vsakega izmed ustvarjalcev poskrbel za krajši kritični opis in analizo njegovega dela ter njegovo ustvarjalnost ume- stil v širši okvir različnih u- metniških tokov. Tihomir Pin-ter pa je z veliko mero fotografske intuicije in izkušenosti prispeval res lepo galerijo psihološko prodornih portretov. Pred nami je delo, ki združuje slovenske ustvarjalce v Avstriji in Italiji v skupno, zanimivo in bogato publikacijo, omogoča primerno ovrednotenje njihovega dela tudi glede na specifiko ambienta, v katerem avtoriji delujejo. To je namreč nadvse pomembno, če želimo tudi v luči zgodovinskih izkušenj spomniti na slovenski izvor teh avtorjev. I.F.Ž. Izbor za tokratno postavitev zbirke ob 30-letnici ustanovitve Pilonove galerije Ajdovščina vključuje: 9 slik, 6 risb, 32 grafik, 6 akvarelov, 2 gvaša in 10 kipov, skupaj 65 del 56 avtorjev. Razstava bo na ogled od 22. septembra do 10. oktobra, od ponedeljka do petka med 10. in 16. uro. Skupine se lahko prijavijo za obisk tudi ob sobotah in nedeljah. Posebne otvoritve razstave ne bo, saj prireditelji organizirajo za petek, 3. oktobra, srečanje s snovalci galerije, ki se ga bo udeležil tudi Pilonov sin Dominique. Zbirka del Pilonovih prijateljev je nastala ob sami ustanovitvi galerije leta 1973 (takrat še kot "Galerija v Ajdovščini"), saj je že donacija Do-miniqua Pilona vsebovala nekaj del Pilonovih prijateljev, med njimi tudi npr. imeniten gvaš Zorana Mušiča. Ob otvoritvi galerije pa so izrecno Razstava ob 30-letnici ustanovitve galerije v Ajdovščini Zbirka del Pilonovih prijateljev v ta namen darovali dela Janez Bernik, Andrej Jemec, Adriana Maraž in Božidar Jakac. Sledili so jim številni slovenski umetniki, od tistih, ki so sami prijateljevali s Pilonom (Stupica, Pregelj, Debenjak, Černigoj, Šušteršič, Tinca Stegovec, Lenassi, Borčič, Spacal, Ciuha, Zdenko Kalin, Boljka, Rotar, Černe, Planinc mdr.), do mlajših, ki so čutili simpatijo do njegovega dela in osebnosti (Tone Demšar, Dragica Čadež, Gustav Gnamuš, Marko Pogačnik mdr.). France Mihelič je pred leti podaril zbirko 33 Pariških risb (temelj za uspešno razstavo Mihelič-Pilon). Posebno močno je predstavljena skupina primorskih umet- nikov z obeh strani meje (Makuc, Hlavaty, Medvešček, Komel, Apol-lonio, Nemec, Palčič, Vecchiet, Tutta, Posega mdr.), pa tudi ožji vipavski rojaki (Jejčič, Bratuš, Karim, Kovač). V zadnjih letih je galerija odkupila tudi dela Pilonovih generacijskih vrstnikov (Čargo, Bucik), že leta 1981 je pridobila bronasti odlitek imenitne Pilonove glave Lojzeta Spazzapana. Med francoskimi prijatelji Vena Pilona pa je potrebno omeniti Jeana Vodaina (Vladimirja Kaučiča) s številno zbirko del (3 gvaši, 56 grafik in številne knjige z izvirno tipografijo). V letošnjem letu pa je bila v galeriji trajno deponirana zasebna umetniška zbirka, ki vse- buje kar nekaj del, predstavljenih na tej postavitvi (Jože Gorjup, Ive Šubic, Metka Krašovec, Svetozar Križaj). Zbirka je bila prvič predstavljena javnosti leta 1978 ob prenovi zgornjega nadstropja stavbe, kjer je dobila svoj prostor Pilonova stalna zbirka. Od tistega trenutka poteka v hiši dvojni program: razstavni v pritličju, muzejski (Pilonovega) najprej v prvem nadstropju, od lanskega leta pa tudi na podstrešju. Pozneje so zbirko del Pilonovih prijateljev večkrat postavili v različnih izborih, dela iz zbirke so tudi bila vključena v skupinske, tematske predstavitve. Zbirka šteje danes 210 del. Pilonova galerija obenem vabi v četrtek, 27. t.m., ob 19. uri na predstavitev knjige Portreti, ki sta jo nedavno izdali Celovška in Goriška Mohorjeva družba. Pregled sodobne likovne umetnosti Petdeseti beneški bienale (3) Med nacionalnimi paviljoni je letos nedvomno vreden ogleda izraelski paviljon. Umetnica Michal Ro-vner si je zamislila postavitev, ki spretno nadaljuje svoja prejšnja, predvsem fotografska iskanja. Nedefinirane človeške silhuete, izrisane v brezčasnem prostoru, so tokrat del zanimive instalacije. V majhnih epruvetah se tako neprestano premikajo povsem nerazpoznavne, anonimne človeške figure, zreducirane na skorajda mikroskopske dimenzije, ki pa zaradi velikega števila tvorijo stalno se spreminjajočo maso. Namig na dosežke in nevarnosti genetske manipu- lacije je seveda jasen, obenem pa tudi pretresljivo prepričljiv. Nepripravljenega obiskovalca nedvomno precej zmede španski paviljon. Tu je Santiago Sierra z opekami povsem zazidal glavni vhod, s črno najlonsko vrečo pa prekril napis Španija nad vhodnimi vrati. Splošen izgled je enak nekemu zapuščenemu gradbišču, na stranskih vratih pa nas čaka stražar, ki v paviljon spušča le obiskovalce s španskim državljanstvom. V ameriškem paviljonu letos razstavlja Fred Wil-son, ki se je dokaj prepričljivo lotil precej zlorabljene teme o položaju črncev v družbi. Anglež Cris Ophi- li nas popelje v afriško dimenzijo s svetlikajočimi slikami, ki predlagajo neke vrste sintezo med tradicionalno ikonografijo zahodnega sveta in afriško kulturo. Tu prevladujejo zelena, rdeča in črna barva, celoten prostor pa tudi s pomočjo barvanih luči deluje na obiskovalca dobesedno moreče. Nemški paviljon predstavlja letos poklon že pokojnemu umetniku Martinu Kipennbergerju in serijo fotografij Candide Htiffer. Zanimivo in poetično pa je tudi delo Jane Ster-bak, ki je na ogled v kanadskem paviljonu. Beneški bienale je na ogled do 2. novembra od 10. do 18. ure. /konec I.F.Ž. NAPOVEDNIK RADIO SPAZIO 103, SLOVENSKE ODDAJE (OD 26.9. DO 2.10.2003) Radijska postaja iz Vidma oddaja na ultrakratkem valu s frekvencami za Goriško 97.5,91.9, Mhz; za Furlanijo 103.7,103.9 Mhz; RAOtOSPAZlO ’ . , ... •* —-| za Kanalsko dolino 95.7 Mhz; za spodnjo dolino Bele 98.2 Mhz; za Karnijo 97.4,91,103.6 Mhz). Slovenske oddaje so na sporedu vsak dan, od ponedeljka do petka, od 20. do 21. ure. Spored: - Petek, 26. septembra (v studiu Andrej Baucon): Melodije iz diskoteke 103. - Ponedeljek, 29. septembra (v studiu Andrej Baucon): Glasbeni lističi z Andrejem: zanimivosti in informacije. -Torek, 30. septembra (v studiu Matjaž Pintar): Ali veste, da... glasbena oddaja z Matjažem. - Sreda, 1. oktobra (v studiu Danilo Čotar): Pogled v dušo in svet: Goriški slikar Andrej Kosič. - Izbor melodij. -Četrtek, 2. oktobra (v studiu Niko Klanjšček): Zvočni zapis. - Glasba iz studia 2. RADIO OGNJIŠČE - STUDIO KOPER V petek, 26.9., vas ob 16. uri vabimo na druženje z Janom Plestenjakom. V oddaji Rezervirano za... se bo z njim pogovarjala naša sodelavka Aleksija Bizjak, ki pravi, da se njun pogovor ne bo vrtel zgolj okoli glasbe, temveč se bosta dotaknila še marsikaterega drugega vprašanja. Ko pa bomo ob 17. uri ostali sami, se bomo kot ponavadi lotili pospravljanja vsega, kar se je med tednom znašlo na naših 'podstrešjih'. Človek bi si ne mislil, koliko navlake nam tja iz dneva v dan nalagajo politiki ob izdatni podpori množičnih medijev. Zlata, Bor, Esmeralda in Nežika imajo vsakič veliko dela in prav veseli bodo, če boste tudi vi pripravili omela. Morda ste pa bolj za resne teme? No, potem vas vabimo, da prisluhnete oddaji Mozaik mladih, ki je na sporedu v torek, 30.9., ob 16. uri. Tokrat bo Jasna Lisjak v studio povabila duhovnika, katehistinjo, starše in mlade... Govorili bodo o tem, kako pomemben je za mlade zgled, ki jim ga z odnosom do vere dajejo starejši. Izberite in prisluhnite! RADIO OGNJIŠČE Seminar Javnega sklada za kulturne dejavnosti V petek, 26., in soboto, 27. t.m., bo potekal na Goriškem seminar Javnega sklada za kulturne dejavnosti Republike Slovenije. Začel se bo v dvorani mestne občine Nova Gorica z nagovorom župana Mirka Brulca, v večernih urah pa se bo preselil v Kulturni dom v Gorici, kjer bosta predsednika krovnih organizacij SSO in SKGZ predstavila zamejsko kulturno stvarnost. Nastopili bodo tudi predstavniki naših kulturnih krovnih organizacij. V soboto pa se bo seminar nadaljeval v Kulturnem centru Lojze Bratuž v Gorici. Kongres Furlanskega filološkega združenja v Ljubljani Prejšnjo soboto in nedeljo je v Ljubljani potekal 80. kongres Furlanskega filološkega združenja. Prisoten je bil tudi predsednik deželne uprave F-Jk Riccardo llly, ki je prisotne pozdravil v treh jezikih in poudaril bogastvo, ki ga prinašajo manjšinske jezikovne skupnosti vsej družbi. Več prihodnjič. Na tiskovnem srečanju Nova sezona Slovenskega stalnega gledališča Prisotne so tudi predstave treh tržaških avtorjev; nadaljujejo se priljubljeni pesniški večeri Uradno sezono Slovenskega stalnega gledališča so predstavili v torek, 16. septembra, v prostorih Kulturnega doma v ul. Petronio na novinarskem srečanju. Gledališče stopa v novo leto z mnogimi problemi, vprašanji pa tudi strahom - beremo v programski brošuri -, ki pogojuje izbire, ambicije in moti sanje odgovornih gledališke ustanove. Kljub temu pa si vsi želijo, da bi se nenehni problemi, ki ovirajo dejavnost SSG-ja, razblinili, ko se bo zastor dvignil pred občinstvom. Pomembnost dolgoletne tržaške kulturne ustanove je na srečanju poudaril predsednik SSG Filibert Benedetič in se osredotočil predvsem na kohezijsko moč in zagon, ki jo ima naše gledališče v povezovanju narodne skupnosti; tako kvalificirana prisotnost na tiskovnem srečanju, katerega se je udeležila tudi množica dijakov, je po Benede-tičevih besedah dokaz, da je delovanje gledališke ustanove živo. Raznoliki so dejavniki, ki pripomorejo k dejanski uresničitvi nove sezone, saj spaja v ponudbo več umetniških komponent. Vsekakor gradi gledališče letno delovanje na osrednjih predstavah, ki jih bo letos šest. Podrobneje je o repertoarju spregovoril ravnatelj vršilec dolžnosti , Marjan Kravos. Podčrtal je predvsem prisotnost treh tržažkih avtorjev, rojakov Miroslava Košute in Marija Čuka ter pripadnika veči- m FOTO KROMA ne Furia Bordona. V svojem posegu je Bordon, ki se s svojim delom uvršča med najvidnejše sodobne italijanske avtorje, podal glavno smernico, na kateri sloni njegovo dramsko delo "Zadnje lune" (premiera bo 9. januarja 2004). "Prav čudno je protislovje človekovega življenja: moje delo opisuje, kako se ostareli mož pripravlja, da zapusti svoj dom in se umakne v dom ostarelih, da ne bi bil v breme svojcem. Stara leta sovpadajo z največjo intelektualno veščino, ki si jo je človek v življenju nabral; žal pa ga tedaj popustijo sile in je telo podvrženo naravni dekadenci. Edina možna obramba, katere se poslužuje tudi junak moje igre, sta le ironija in modrost: v tem je po mojem mnenju videti herojsko obnašanje ob dočakanju poslednje ure", je zaključil Bordon. Za režijo bo poskrbel Adrijan Rustja. Dokončni tekst dela "Razpoka v krogu", katerega premiera bo 16. aprila prihodnjega leta zaključila sezono, je Marij Cuk izročil ravnateljskemu kadru gledališča pol ure pred začetkom tiskovnega srečanja. Inačica, ki se bistveno ne razlikuje od originala, je pravzaprav razmišljanje o času, ko posameznik v brezbarvnem in zamejenem svetu globalizacije išče svoj smisel in svoj prostor. Verjetno je odrešilna le tista pot, ki nas vodi prek intime in čustev do ljubezni. "Svet, ki ga danes živimo, ni po meri človeka in niti po moji," je še dodal tržaški pesnik in dramatik. Režiser Čukovega dela bo Sergej Verč. Letošnji osrednji program bodo bogatile še druge gledališke prired- ' be. 10. oktobra bo na sporedu prva premiera; šlo bo za dramo v treh dejanjih Slavvomirja Mrožka "Tango", ki jo bo režiral Vladimir Jurc. Od 14. novembra bo SSG gostilo Stalno gledališče Metastasio iz Pra-ta, ki bo na oder postavilo ganljivo filmsko uspešnico "Nikogaršnja zemlja"; režiser filma je DanisTano-vič, gledališke priredbe pa Massimo Luconi. Italijanske dialoge bodo spremljali slovenski podnapisi. V režiji Vita Tauferja bodo igralci Primorskega dramskega gledališča na odru SSG-ja uprizorili "Plešasto pevko" Eugena Ionesca; premiera bo 13. februarja. Režiser Dušan Mlakar bo igralce vodil pri uprizoritvi dveh enodejank Vaclava Havla, in sicer "Avdienca" in "Protest"; premiera gledaliških del češkega državnika in občutljivega literata bo 5. marca. Letošnja sezona nudi še take predstave, da lahko zadosti tudi potrebam in željam mlajšega občinstva. Temu sta namenjena abonmaja Zlata ribica in Morski pes. Gre za niz gledaliških del, ki imajo namen približati otroke, pa tudi mladostnike magičnemu vzdušju gledališkega odra. Tako pobudo sta na torkovem srečanju močno podprli ravnateljica didaktičnega ravnateljstva z Opčin Stanka Čuk in predstavnica nižje srednje šole prof. Kostanca Filipovič, ki sta mnenja, da ima obiskovanje gledališča predvsem vzgojni pomen. Mladinska abonmaja je | širokodušno podprla Zadružna kraška banka, ki jo je na tiskovnem | srečanju predstavljal ravnatelj Klavdij Brajnik. V mladinskih abonmajih je zaslediti tudi ime Miroslava Košute in njegovo gledališko predstavo "Ptička smejalka". Predstava je pravza- prav kolaž pesnikovih pesmi, namenjenih otrokom. Idejo za tako predstavo je pred leti ob izidu istoimenske knjige imel Vladimir Jurc. Košuta pa je bil takrat ravnatelj gledališča in ponudbo do danes zato zavrnil. Ker se je Košutov opus v letih večal, bo "Ptička Smejalka" zajela širok avtorjev opus, namenjen otroškim očem. Predstava bo | imela sicer dve varianti, eno namenjeno otrokom, drugo pa mladini. Odgovorna za stike z javnostjo SSG Valentina Repini je omenila med običajnimi sponzorji še Fundacijo CRTrieste in dodala, da bo SSG kot vabilo in darilo ponudilo svojim abonentom Kobalovo uspešnico "Dragi Kučan, ti pišem", ki bo na tržaškem odru 26. septembra, v Gorici pa 29. septembra. Spremni pobudi ob repertoarju bosta med drugim še deli "Kosovel" v produkciji SSG-ja v sodelovanju s krovnima organizacijama in kulturnimi Zvezami - stoletnico rojstva pesnika bomo tako obeležili ob slovenskem kulturnem prazniku 8. februarja 2004 v Trstu, 9. februarja v Gorici - in Mednarodni projekt 'Meja 2004", ki bo spremljal vstop Slovenije v Evropsko zvezo. Tudi letos se bo nadaljeval niz pesniških večerov, ki je lani privabil v prostore gledališča številno občinstvo. Pobudnik Janko Petrovec bi rad letos ponudil večjo pozornost starejšim pesnikom in tistim umetnicam, ki so s pisanjem prenehale. Sest pesniških večerov bi potekalo enkrat mesečno, po vsej verjetnosti J ob petkih. Predvideni so tudi koncerti štirih skupin, in sicerTerrafolk, Al-Tannou-ra, New Svving Kvartet in Čompe. IG Pevski teden Slovenskega centra za glasbeno vzgojo Emil Komel v Portorožu Petje, glasba, morje in... sklece (i) Učenci Slovenskega centra za glasbeno vzgojo Emil Komel iz Gorice so se letos drugič zbrali na pevskem tednu, tokrat v Portorožu, in skupaj preživeli nekaj razgibanih dni. Z glasbo in petjem so napolnili župnijske prostore, ki so sprejeli to druščino otrok, učiteljev, kuharic, prijateljev in sodelavcev. Program se je začel v torek, 2. septembra, in se zaključil v nedeljo z nastopom za starše. Letos je ravnatelj glasbene šole, malo Ivano, ki je mamo Damijano prof. Silvan Kerševan, na teh delavnih počitnicah okoli sebe zbral večje število učiteljev. Pevske vaje sta vodili Damijana Čevdek Jug in Marja Feinig Tavčar s pianistko Dalio Vodice. Z Marjo Feinig in Andrejem Jusso so imeli otroci delavnico kitare in kljunaste flavte, prečno flavto so igrali s Fabiom Devetakom. Pihalni orkester je vodil Matej Špacapan, godalnega pa Aleksander Sluga. Pri raznih vajah so pomagali še Martina Hlede, Mirko Ferlan in Peter Gus. En popoldan so učenci posvetili risanju in slikanju v družbi slikarja Hijacinta Jusse, nekajkrat pa so se odpravili tudi na plažo, saj je bilo vreme cel teden zelo naklonjeno. Tudi letos sta za odlično hrano poskrbeli že izkušeni kuharici Nada Makuc in Zdenka Brešan, ki sta se iz dneva v dan spoprijemali s premajhno kuhinjo za tako množico. Razne težavice sta reševala Andrej Jussa in Katarina Brešan ter z otroki preživljala prosti čas. Za jutranjo telovadbo, ki je bila seveda pred zajtrkom obvezna, pa je poskrbel vsakič kdo drug. Treba je omeniti še spremljala v družbi skrbne babice, gospe Nade Budin. Tudi letos so otroci še sami napisali nekaj misli o svojem doživetju, saj je bil to njihov teden! Na pevskem tednu, ki je potekal v Portorožu, sem se zelo zabavala. Med pevskimi vajami sem se nauči-j la pesmi: Old Abrawn Brovvn, Kre-sniček, Pastirc pa pase ovce tri, Ko se smeješ. Najlepši pesmi sta Kre-sniček in Ko se smeješ. Med vajami se je zgodilo tudi nekaj hudega, saj je Marta omedlela. Upam, da ni to Marti pokvarilo dne, meni osebno ne. To je bilo čudno doživetje. Z Damijano sem se vendar naučila lepe pesmi. Aleksija Antonič Tudi letos sem se udeležila pevskega tedna. Tokrat je ta potekal v Portorožu. Že sama beseda pove, da se na pevskem tednu v glavnem poje. In res: imeli smo veliko pevskih vaj in morali smo se precej truditi. Po drugi strani pa so se videli rezultati: največji uspeh je imela pesem Ko | se smeješ. Ta je bila tudi naša najljubša pesem. Peli pa smo še mnogo drugih, prav tako lepih. Pri pevskih vajah sta nas učili Damijana Čevdek in Marja Feinig, večkrat pa so nas prišli poslušat tudi ravnatelj in drugi učitelji. V nedeljo pred predstavo smo imeli mašo, pri tej smo peli različne pesmi. Res si želim, da bi priredili tak teden tudi drugo leto, saj sem se tam zelo zabavala. Harjet Antonič Pihalci in trobilci smo od četrtka do nedelje vsak dan vadili pod vodstvom Mateja Špacapana. Orkester so sestavljali instrumenti: rog, saksofon, oboa, prečne flavte, trobente in pozavna. Delali smo dihalne vaje - vdih skozi nos in izdih skozi usta, včasih tudi pri morju. Ko so v nedeljo prišli starši, smo tudi nastopili in bili nagrajeni z velikim aplavzom. Jakob Fajt Poleg pevskega zbora je bila v Portorožu tudi skupina godalcev. V petek in soboto smo pod vodstvom Aleksandra Sluge vadili Sarabando, ki smo jo v nedeljo zaigrali staršem. Po izvedbi skladbe so nam poslušalci toplo zaploskali. Mogoče bo naša skupina vadila tudi med šolskim letom v glasbeni šoli. Marta Carlesso in Sara Passoni Na letošnjem pevskem tednu v Portorožu smo se vsi zabavali. Med sprehodi ob obali, kopanjem v morju in počitkom pod senco oljke je | bil seveda čas tudi za pevske in in-j strumentalne vaje. Za te je bilo na začetku nekoliko nejevolje, ki se je s časom zmanjšala. Flavtiste in kitariste je pripravljala Marja Feinig. Zbirali smo se v atriju okoli klavirja. Za neka tere, ki so prvič vzeli v roke flavto ali kitaro, je bilo nekoliko naporno, drugim pa je teklo lažje. Naučili smo se igrati slovensko ljudsko Barčica po morju plava in rusko narodno Kalinka. Največje težave so bile, ko je bilo treba uskladiti ritem. Starši so bili navdušeni nad lepim nastopom in izvedbami obeh pesmic. Rebeka Bernetič / dalje ■H 7 ČETRTEK, 25. SEPTEMB1 2003 8 ČETRTEK, .SEPTEMBRA 2003 Volilna kampanja za poslansko zbornico Ettore Rosato gost krovnih organizacij SKGZ in SSO Sedemstoletnica tržaške katedrale Obsežen program proslavljanja stolnice sv. Justa 16. septembra se je deželni svetovalec in kandidat za poslansko zbornico Ettore Rosato sestal z vodstvom krovnih organizacij SKGZ in SSO. Na srečanju v tržaških prostorih SKGZ, ki sta ga vodila Sergij Pahor in Rudi Pavšič, je tekla beseda o aktualnih vprašanjih na Tržaškem s posebno pozornostjo na uresničevanje zaščitnega zakona in na upravljanje teritorija. V svojem uvodnem posegu je predsednik SKGZ Pavšič izrazil polno podporo levosredinskemu kandidatu, ki odraža odprt pogled na razvoj deželne stvarnosti in na čezmejno sodelovanje, medtem ko je Sergij Pahor posebej izpostavil problem zavlačevanja z udejanjanjem zaščitnega zakona. V razpravi, v katero so posegli tudi drugi vodilni člani slovenskih organizacij, je bila poudarjena potreba, da se tudi slovenski ljudje množično odpravijo na volišča. Ettore Rosato je bil na splošno označen kot dober kandidat, ki je odraz naprednega dela Trsta in bi kot tak lahko tudi v rimskem parlamentu veliko pripomogel k izboljšanju splošnih razvojnih pogojev tega prostora. Kandidat Rosato se je gostiteljema zahvali za prisrčen sprejem in za vsa izrečena mnenja ter nasvete. Poudaril je, da je vizija Demokratične zveze kot enotne koalicije vseh levosredinskih političnih sil diametralno različna od vizije desnice, kar lahko že predstavlja prvi in osnovni razlog za volilno podporo levi opciji. »Nestrpno čakamo na maj 2004, ko bo s padcem državne meje gotovo dokončno padla tudi druga, psihološka meja, ki je dolgo delila naše mesto,« je dejal Rosato. V tem smisli se je slovenskim organizacijam SKGZ in SSO zahvalil za prehojeno pot v smeri poenotenja mesta, v katerem slovenska narodna skupnost predstavlja pomemben faktor razvoja in kulturno-gospo-darskega bogastva. Sama desnica je že na zadnjih volilnih preizkušnjah ugotovila, da so slogani o nevarnosti »slavokomunizma« preživeti in torej tudi politično-špeku-lantsko nerentabilni. Ob koncu srečanja je Rosato izpostavil željo po neposrednem srečevanju z ljudmi na teritoriju in zagotovil, da se bo v prihodnji tednih z veseljem odzival na vsako vabilo. Pred nadomestnimi volitvami Pokrajinski odbor SSk o političnem položaju Konec minulega tedna se je sestal pokrajinski izvršni odbor Slovenske skupnosti v Trstu. Tajnik Močnik je prikazal trenutni politični položaj v luči dogajanj zadnjega časa pri nas. Kot znano, je še pred poletnim premorom štirinajst svetovalcev tržaškega občinskega sveta iz vrst Oljke, Občanov za Trst (llly) in Komunistične prenove podpisalo zahtevo po vključitvi tržaške občine v področje, kjer naj se izvaja manjšinska zaščita v smislu 4. člena zaščitnega zakona štev. 38 iz leta 2001. Stranke Demokratične zveze, ki je zmagala na deželnih volitvah, pa so določile kandidata za nadomestne poslanske volitve v 2. tržaškem okrožju, ki bodo 26. in 27. oktobra. To je Ettore Rosato deželni svetovalec Marjetice. V tržaškem občinskem svetu se bo na žalost občutno skrčilo število slovenskih svetovalcev zaradi odstopa Igorja Dolenca in Igorja Can-cianija, ki sta bila izvoljena v deželni svet. Na svojem mestu tako ostane le svetovalec Slovenske skupnosti. Na zadnjih občinskih volitvah so namreč na listi Oljke kandi- dirali le trije slovenski kandidati, ker je v dobro znanih političnih krogih prevladalo omejevalno stališče do prisotnosti Slovencev na listi. Na seji je bil govor tudi o zadnjih dogodkih, ki so v dokajšnji meri zamajali zakoličene pregrade med desnosredinskim in levosredinskim polom. Odmevne reakcije je imel intervju podtajnika v zunanjem ministrstvu Antonio-neja, ki se je zavzel za sodelovanje pri uresničevanju pobud v korist bodočnosti Trsta. Tržaški in miljski župan sta v pristaniškem odboru podprla sklep o preureditvi starega tržaškega pristanišča, kar ni v sozvočju s stališčem tržaške tradicionalne desnice do tega vprašanja. Bližnja bodočnost bo pokazala, ali so to prvi znaki politike odpiranja Trsta novim zahtevam časa in prostora. Pri vsem tem moramo Slovenci skrbno spremljati dogajanje, da ne bi bili od tega odrinjeni, kar je težnja nekaterih političnih sil, ki bi vlogo naše manjšine rade omejile zgolj na kulturno področje, njeno politično predstavništvo pa prepustile vsedržavnim strankam. V nedeljo sta darovala komponente tržaške ši Nekega dne na začetku 14. stoletja se je tržaški škof Rodolfo Pedrazzani, po rodu iz cremonske okolice, sprehajal po griču sv. Justa in se zazrl v dve manjši cerkvi, ki sta stali ena ob drugi. Prešinila ga je morda rahla bolest, ko je pomislil, da so v tistem obdobju okrog po drugih središčih gradili mogočne in razkošne katedrale. Le "njegov" Trst je ostajal brez pomembnejšega svetišča. Takrat razmere v našem mestu niso bile najboljše: demografska rast je bila še nizka, tudi finance takratne mestne uprave so bile skromne. Škof Pedrazzani se je tako odločil, da bo sam poskrbel denar za izgradnjo bazilike, ki bi ustrezala željam in potrebam takega pristaniškega centra, kateremu, je mislil, se mu bo obetala rožnata bodočnost. Z veliko vnemo in vztrajnostjo je škof končno zbral sredstva, ki jih je potreboval za izvršitev svojega projekta: to je bila združitev dveh cerkva v eno samo veliko baziliko. Tak arhitektonski podvig je zahteval izkušeno roko. Iz okolice Cremone je zato škof poklical prave mojstre v o-blikovanju kamna. Prostor med manjšima svetiščema je tako zapolnila glavna ladja nove katedrale sv. Justa. Takratno podobo je svetišče brez večjih sprememb ohranilo skozi sedem stoletij, vse do današnjih dni. Škof Pedrazzani ni dočakal dograditve. Dela so na griču sv. Justa končali, ko je bil škof v Trstu Enricode VVildenstein. Praznovanje jubileja ob se-demstoletnici obstoja katedrale je bilo za tržaško versko in laično skupnost nadvse pomemben dogodek. Na tiskovni konferenci, ki je potekala v sredo, 17. septembra, v dvorani Novinarskega krožka, so današnji tržaški škof Ravigna-ni in predstavniki pripravljal- slovesno mašo škofa Ravignani in Dante Lanfranconi iz Cremone, slovenske