CELOVIT PRISTOP K IZOBRAŽEVANJU ZAPOSLENIH Milena Ažmae O pomenu znanja, ki po napovedih v razvpitem svetu že presega pomen kapitala, je v eni zadnjih številk Harvard Business Review J. Nonaka zapisal: »V gospodarstvu, kjer je edina zares zanesljiva stvar negotovost, je en sam vir trajne konkurenčne prednosti - znanje.« Tudi za slovenske razmere je navajal A. Bajt (Delo, 4. 7. 1992) ob razpravi o nacionalnem raziskovalnem programu: »O gotovo najvažnejšem vprašanju se skoraj brez izjeme strinjamo. Gre za oceno, da je glavni problem razvoja Slovenije na vseh področjih močno zaostajanje znanja. Tako je prva in glavna naloga, kratkoročno kot dolgoročno, splošni dvig znanja na prav vseh področjih in ravneh.« Ugotovitve študij (Kodelja-Starin, 1991), da z znanjem, s katerim razpolaga prebivalstvo Slovenije zdaj, ne bo mogoče obvladati težav, ki jih že prinaša in jih bo še prinašal znanstveni in družbeni razvoj, ter zahteve mednarodne delitve dela narekujejo potrebne spremembe. Podatki kažejo, da teh sprememb ne bo mogoče doseči le z izobraževanjem mladine, temveč naj bi bilo težišče dela v naslednjem obdobju na izobraževanju vseh odraslih, zaposlenih in tistih, ki bodo prešli v odprto brezposelnost. Hkrati z zgornjo ugotovitvijo avtoiji študije navajajo, da način izobraževanja zaposlenih pri nas še ni razvit in organiziran tako, da bi lahko v kratkem pričakovali zadovoljive dosežke. Podobne trditve o izobraževanju zaposlenih v konkretnem podjetju so me spodbudile k preučevanju te tematike. Postavila sem si vprašanje, na kakšnih teoretičnih izhodiščih in izvedbenih modelih je zasnovano izobraževanje te vrste v razvitejših družbah. K temu me je dodatno spodbudil pisec knjižice »Inoviranje obrazovanja odraslih« S. Pongrac (1991, str. 17-18). V tem delu pravi: »Pri prepoznavanju in poznavanju novih dosežkov k teoriji in praksi izobraževanja v svetu in pri nas (v začetku leta 1991) obstajajo številne ovire in omejitve. N. Šoljan je opozoril na ločenost pedagogike in drugih znanosti o vzgoji in izobraževanju od sveta, kar traja že več desetletij. To trditev lahko podkrepimo. V roke je treba vzeti le nekaj naših strokovnih revij in videli bomo, kako malo je člankov ali informacij o izobraževanju v drugih deželah. Med redkimi članki in še redkejšimi knjigami so samo izjemoma besedila, ki temeljijo na novih podatkih, najnovejši literaturi, namesto na zastarelih virih in idejah, ki so jih morda avtorji medtem že opustili ali spremenili. Prevodi tujih piscev so prava redkost.« K temu mnenju lahko dodam le še to, da je za področje izobraževanja zaposlenih takih besedil in literature še veliko manj. Namen tega in nekaj kasnejših prispevkov je, da funkcijo izobraževanja sploh in izobraževanje v konkretnem slovenskem podjetju predstavim bralcem z nekaterih novejših vidikov. Tuja literatura obravnava izobraževanje zaposlenih v sklopu »upravljanja človeških virov« (Human Resources Management) in »razvoja človeških virov« (Human Resources Development).' Zato bom v tem prispevku skušala povzeti, kaj ta dva pojma obsegata in kakšen pomen ima v tem okviru izobraževanje zaposlenih. Morda bo razjasnitev teh pojmov koristna tudi za vse tiste, ki prihajajo v stik s tujci. Ti pojma HRM in HRD redno uporabljajo. iprawlpnje lioweiicih mrm Cimnan Resources Management - iiM| v razvitem poslovnem svetu so se v petdesetih letih zavedli, da je človek bistveni dejavnik uspešnosti. To je bil tudi začetek koncepta upravljanja, ki so ga poimenovali Human Resources Management, približno dvajset let kasneje pa se je temu pridružil še Human Resources Development. Izraza v zadnjem času pri nas večkrat slišimo in najdemo v različnih revijah, vendar pa si celovito predstavo o teh pojmih le težko oblikujemo. S tem prispevkom skušamo napraviti prav to. Začnimo v izhodišču z vprašanjem: Kaj je podjetje in kaj so njegovi cilji? Uporabimo splošno definicijo: Podjetje je samostojen poslovni sistem, katerega cilj je čim večja poslovna učinkovitost. Aktualna vprašanja, kako povečati učinkovitost, uspešnost, si pridobiti na trgu prednostni položaj, kako v hudi konkurenci preživeti ter povečati dodano vrednost, iščejo odgovore v organizacijskih spremembah. V širšem pogledu določajo uspeh podjetja trije pomembni dejavniki: - vloženi kapital - sredstva (stroji, naprave) in - ljudje, ki so pripravljeni in sposobni, da iz vsega ustvarijo produktiven in donosen proces. Sodobno podjetje zato gradi na človeku posamezniku, ki pa ima tudi svoje potrebe, cilje, sposobnosti in hotenja. Na vprašanje, kako spodbuditi zaposlene k večjim dosežkom, ni odgovora, veljavnega za vsakega posameznika. Motiviranje sodelavcev je zapleten proces, pri katerem so pomembni poleg potrebnih okvirnih pogojev v podjetju in zlasti v delovni skupini tudi ustrezno vedenje nadrejenega in njegova sposobnost, da naveže stik s svojimi sodelavci in skuša uskladiti vizije in cilje posameznika s potrebami, cilji in možnostmi podjetja. Odkrivanje človeka kot osrednjega dejavnika uspešnosti sega v razvitem svetu v petdeseta leta. Iz vprašanja, kako doseči, da bodo ljudje v podjetjih svoje zmogljivosti uporabili za svoje in skupno dobro, se je razvil koncept upravljanja Hu- ' Vsi prevodi iz angleškega jezika so avtorsko delo. Težav je pri tem več. Prvič, HRM in HRD sta spleta različnih znanstvenih disciplin, zato so pojmi, ki jih uporabljata, različnega izvora (ekonomija, sociologija, psihologija, pedagogika itd.). To lahko seveda povzroči različne nesporazume, npr. nejasnost pomena nekega pojma zaradi različnih pomenov v različnih znanstvenih disciplinah, ki ta pojem uporabljajo. Drugič, predvsem HRD je sorazmerno mlada disciplina, posebno pri nas. Posledica tega je nerazvit pojmovni aparat, kar povzroča največje težave: prevodi določenih pojmov še niso ustaljeni, neka- teri pojmi pa sploh še niso bili prevedeni. Tretjič, dobesedni prevod pojma še ne zagotavlja ustreznega pomena, saj imajo nekateri pojmi v okviru HRD svoj specifični pomen. Zaradi navedenih razlogov je treba vsaj bistvene pojme opredeliti v samem besedilu in pri tem navesti tudi angleški izraz. Primer besedne zveze, kjer naletimo na omenjene težave, je npr. »Philosophy of HRD«. Če se zdi, da sam prevod ni sporen - filozofija HRD - pa je dvomljiva sama uporaba pojma filozofije glede na to, v kakšnem sobesedilu se uporablja. Sam pomen morda bolj meri na to, kar bi lahko imenovali »idejnost HRD«. man Resources Management. Pri nas enotnega termina zanj še nimamo in tako se lahko srečamo z več sinonimi: - sproščanje človekovih zmogljivosti, - upravljanje kadrovskih virov (UKV) oziroma upravljanje s kadrovskimi viri (Možina, 1990), - HRM kot izviren izraz. Koncept je šel v svojem razvoju skozi različna obdobja. izhodišča konceptov HRM Izhodišča konceptov upravljanja človeških virov (Human Resources Management - HRM) navajajo pisci dokaj različno. Tako Singer (1990) meni, da korenine HRM segajo že v obdobje Taylorjevega znanstvenega menedžmenta ter kasnejših teorij medčloveških stikov (Hawthornska študija). Pieper (1990) pa izhodiščno točko vidi ravno v času, ko se je začel manjšati pomen teorije medčloveških razmerij (zgodnja šestdeseta leta). V ospredje je stopil nov, humanistični vidik obravnavanja delovne sile, ki sta ga širila Argyris s teorijo psihološke rasti in Mc Gregor s teorijo Y (Organ, 1991). Pieper (1990) navaja, da je razlikovanje med starim modelom upravljanja ter novimi perspektivami uvedel Miles z uvedbo pojma »človeški viri« (human resources). Pojem »človeški viri« je za Milesa krovni pojem, ki zajema vse humanistične vidike obravnavanja delovne sile, in ne neka nova teorija. Opredelil je tri modele upravljanja: tradicionalnega, model upravljanja medčloveških razmerij in model upravljanja človeških virov. V modelu upravljanja človeških virov je v nasprotju s tradicionalnim modelom in modelom upravljanja medčloveških razmerij poudarjen vidik potencialne rasti in razvoja zaposlenih. Temeljna naloga sistema »upravljanja človeških virov« je zato pomoč zaposlenim, da sproščajo in razvijajo svoj potencial, pri čemer se zadovoljujejo potrebe organizacije in interesi zaposlenih. Drugi pisci, kot npr. Locke (1990), poudarjajo pri upravljanju človeških virov pomen motivacije kot enega od mehanizmov za večanje delovnih uspehov. Tako pisec obširno predstavi razvoj teorije »postavljanja ciljev«, pri čemer navaja prav združevanje proučevanj s področja upravljanja in eksperimentalne psihologije, ki segajo v čas Taylorjevega znanstvenega menedžmenta. Tako uvrsti teorijo postavljanja ciljev v model upravljanja s človeškimi viri kot tisto, ki ima bistveno motivacijsko vlogo v vseh procesih tega modela. Teorijo vlaganja v človeški kapital kot izredno pomemben vidik upravljanja človeških virov navajajo praktično vsi pisci. Večina jih poudarja tudi pomen metode vodenja s cilji (Management by Objektives), ki jo je Drucker predstavil že sredi petdesetih let. Vodenje s cilji je predstavljalo za Odiornea celo osrednje izhodišče v vseh procesih upravljanja s človeškimi viri, kar je obravnaval v svojem zgodnejšem delu »Personnel Administration by Objectives« (Odiorne, 1971). Pieper (1990) tako povzema, da korenine HRM izhajajo iz dveh pogledov na zaposlene: vedenjsko-spoznavni vidik - zaposlene jemljemo kot množico posameznikov z različnimi potenciali in sposobnostmi, pri čemer je odgovornost menedžerjev, da te potenciale čim bolje razvijejo in izrabijo; ekonomski vidik - zaposlenih nimamo samo za stroškovni element, temveč za kapital, ki ga je treba vzdrževati in oplaja-ti (vanj vlagati). Zaradi raznolikosti izhodiščnih teorij in kasnejšega praktičnega proučevanja je definicijo HRM mogoče najti v več različicah. Singer (1990) definira HRM kot posebno področje upravljanja, s katerim se optimizirajo človeški viri: upravljanje (HRM) razvija take programe, politiko in aktivnosti, da čim bolj uskladi potrebe in cilje organizacije ter posameznikov (zaposlenih). Upravljanje s človeškimi viri je zapleten sistem, ki vključuje več med seboj povezanih procesov. Pisci predstavljajo ta sklop procesov različno, povzemam Werther-Davisov model: Procesi HRM - sistem med seboj povezanih dejavnosti (Povzeto po Werther-Davis, 1985) Literatura, ki jo navajam, zelo obširno obravnava posamezne procese. Na tem mestu povzemam le namene in cilje osnovnih procesov: Načrtovanje Zagotavljanje optimalne zaposlenosti (razporeditev delovne obremenitve) že zaposlenih. Ocenitev potrebnih znanj, sposobnosti zaposlenih v prihodnjem obdobju. Časovna zagotovitev potrebnih človeških virov. Analiza strukture dela Določi dejavnike nujne za uspešno izvajanje dela, in ugotovi razmere, v katerih bo delo potekalo! Daje informacije: za izbiro kandidatov, za določanje izobraževalnih potreb, za oceno potrebnosti dela, zahteva dela za kasnejšo oceno uspešnosti; opozori na morebitno potrebo organizacijske spremembe. Pridobivanje kadrov Poišče najustreznejše kanale za pridobivanje kadrov. Izbira kadrov (selekcija) Zagotovi glede na zahtevo dela (analizo dela) najustreznejše kandidate. Uvajanje Zagotovi kar najhitrejšo vključitev v organizacijo (sociali-zacijski proces) in izvajanje dela. Izobraževanje in razvoj zaposlenih (Human Resource Development) HRM pomaga zagotavljati, da ima organizacija ljudi z znanjem in spretnostmi, s katerimi dosegajo strateške cilje. Pripravlja ljudi za uspešnejše opravljanje dela in jih pripravlja za prevzem večje odgovornosti v prihodnosti. Gradi na močnih plateh zaposlenih in jim pomaga preseči šibkejše. Načrtovanje karier Pomaga pri odločanju in izbiri razvojnih poti zaposlenih. Predvidi nadaljnji razvoj zaposlenih: posamične cilje in poti razvoja. Ocena uspešnosti Zaposlenim omogoča povratno informacijo o njihovi uspešnosti. Identificira ravni uspešnosti zaposlenih, vzroke manjše uspešnosti in potenciale za sprejemanje večjih odgovornosti. Pomaga izboljšati uspešnost posameznikom z načrtovanim razvijanjem sposobnosti, izkušenj, pridobivanjem znanja in spretnosti. Navedeni procesi se skozi obdobje dvajsetih let niso bistveno spreminjah, v osemdesetih letih pa je prišlo do spoznanja, da je človek tako pomemben dejavnik uspešnosti organizacije, da ga je potrebno vključiti v generalno strateško upravljanje in uporabljati se začne celo nov termin -strateški HRM (Strategic Human Resource Management). Pieper (1990) navaja, da je strateški HRM definiran z naslednjimi elementi: - tradicionalna kadrovska dejavnost (zaposlovanje, nagrajevanje in obhkovanje dela), - razvoj zaposlenih, - specifična filozofija upravljanja, ki pojmuje zaposlene kot najpomembnejšo vrednost organizacije in jih ima za sposobne in željne rasti in razvoja, - vključitev kadrovske funkcije v strateško upravljanje. S. Rothwell (1992) ugotavlja, da so nastanek strateškega HRM povzročile prav spremembe v organizacijskem razvoju. Zato se z decentralizacijo, projektnimi skupinami in ad hoc skupinami večina procesov in aktivnosti HRM prenese neposredno na nižje organizacijske ravni, strateško upravljanje človeškega vira pa prevzema vodstveni menedžment. Pieper (1990) navaja, da na uveljavljanje modela HRM bistveno vpliva širše okolje. Pomembno je, kako to okolje (družba, država) sprejema koncept modela HRM. Na podlagi primerjalne študije ugotavlja, da na to močno vplivajo kultura naroda, gospodarstvo in pravni sistem. Isti pisec navaja tudi novejši koncept strateškega HRM, ki ga razvija michigenska univerza. Pri tem je poudarjena močna povezava s poslanstvom, strategijo, organizacijsko kulturo in HRM. Težnja tega koncepta je, da bi bila vsa navedena področja v kar največjem skladju, upoštevaje seveda tudi okolje. Ta koncept obsega le štiri komponente: - selekcijo - ocenjevanje - nagrade - razvoj. S konceptom HRM se je bistveno spremenila kadrovska (personnel) funkcija. JosM (1991) povzema primerjavo po Par-ceku (Designing and Managing Human Resource Systems, Oxford, 1986). Razvoj