Živa šola. Peti pogovor. (Dosedanji pogovori vranovali so jezik, ter zbujali uho in oko. Perva stvar, ki jo učcnci tii ogledujejo, je) r 1 b a. (Učitelj lahko dobi kako živo ribico iz domače vode, da jo učencem pokaže. Le ko bi je ne mogel dobiti, naj jo učencem kaže na podobi, recimo tako le:) Tu imam ribo. Vidite, tu je glava — tu život — tu rep. Kako se tedaj imenuje ta žival? (Odgovarja naj se s polnimi stavki, počasi in razločno:) ,,Ta žival je riba". Kako pravimo temu delu? To je glava i. t. d. Na glavi iina riba na vsaki strani eno oko — desno oko in levo oko. Z očmi riba gleda. Spredaj pri glavi ima usta. Z ustmi j& Kaj je riba? červje ima rada. Govoriti in peti riba ne niore. Mutasta (nema) je. Riba fudi nekako sliši. (Imajo zvonček, s kterim ribe k jedi kličejo.) Riba tudi duha. (Kaj dulia?) Riba tudi čuti, boli jo, če se ji kaj hudega stori. Riba niraa nog, ne more hoditi, temuč plava, s čim? (Učitelj naj pokaže plavute, in potera naj s čertami na deski pokaže, kako riba ravnomerno, navpik, pošev i. t. d. plava.) Riba plava navzgor, navdol, sira, počez i. t. d. Ali rfba tudi leta? Zakaj ne? Ktere živali plavajo? Ktere letajo? Ktere tekajo? Ti imaš obleko, riba iina pa luske. Ti si gorek, riba pa je merzla. Kako ribe love ? Ktere dneve uaj večkrat ribe jemo? Naštejte imena rib, ki jih poznate! (Zlatoka, posterv, sulec, menik, som, karp, ščuka, mrena, lipan, peskur, viza, jegulja, klen; polenovka, sardela, slanik i. t. d.) Izgovori ime nriba" počasi! Kteri glasnik se tu naj bolj sliši? Ali imate vsi ploščice pri sebi? Denite ploščice na klop, bodemo pisali. Primite Certalnik! Kažite ga! Ali ste ga poojstrili? Ali imate pri ploščici tudi gobico in če je vlažna? Sedite ravno! Položite ploščico pred se. Primite čertalnik! Narisajte, kako riba plava! Kako plava riba v kvišku alikverbu, kakonavzdol, kako naravnost ? Narisajte, kako plava riba pošev! (Po teh in enakih vajah začenja naj se pisanje v šoli, in učenci naj se vadijo čerke pisati. V ta namen naj jim učitelj preskerbi načertane ploščice; če so kamnene (skrilne), naj jim učitelj z žebljem narisa čerte nan-je; če so pa iz papirja in že načertane in pikčaste, je pa še bolje. Paziti se pa mora, da so ploščice tako načertane, da se učenci vadijo vsaksebi t. j. velike čerke pisali, kajti malopisje je navadno pozneje slabopisje.) Zato, ker siebili pridniin ste lepo risali, bodem vam zopet eno zapel! Zahvalili bodemo Boga za lepe nauke, ki smo se jib naučili. Rekli bodemo Ker smo nau-ke Ni-smo ča-sa zdaj kon-ča - li, po - tra - ti - li, Do-bre-ga že Mno-go smo se ^^^PSf^ toljkspo-zna-li: Čast Bo - gu! na - u - či - li: Čast Bo - gu!