Blaž Mesec, Milko Poštrak, Nino Rede, Bojan Kern, Nika Cigoj Kuzma EVALVACIJA PREVENTIVNIH PROGRAMOV CENTROV ZA SOCIALNO DELO 1995-1998 Nacionalni program socialnega varstva navaja med strategijami za uresničevanje socialnovarstvenih ciljev, da bo posamez- nim skupinam prebivalcev država omogo- čala vključevanje v posebne preventivne in druge programe socialnovarstvenih stori- tev, s katerimi bo mogoče usposabljati mla- de za opravljanje vloge odgovornega star- ševstva ter za dobre medosebne odnose v družini; razvijati solidarnost, dobrodelnost, samopomoč in druge oblike prostovoljnega dela; vzpodbujati aktivnosti, s katerimi bo mogoče preprečevati različne vrste zasvoje- nosti in nasilja, zasvojenim in žrtvam nasilja pa nuditi organizirano pomoč pri premago- vanju zapletenih socialnih stisk; pripravljati srednjo generacijo na lastno starost in po- magati družinam, da prek skupin za samo- pomoč in na druge načine omogočajo sta- rejšim članom čimdaljše in dostojno biva- nje v dotedanjem okolju; omogočiti otro- kom z motnjami v duševnem in telesnem razvoju, v skladu z njihovimi sposobnostmi, enake možnosti vzgoje in izobraževanja; zagotoviti pogoje, ki bi omogočili odraslim osebam s posebnimi potrebami neodvisno in samostojno življenje ob pomoči družine, invalidskih organizacij, drugih nevladnih organizacij in državnih služb. Med storitvami javne službe, ki jih zago- tavlja država, so navedeni »ukrepi in dejav- nosti, s katerimi se preprečujejo socialne stiske in težave (socialna preventiva)«. Za te storitve predvideva Nacionalni program v Merilih za določitev mrež javne službe enega strokovnega delavca na vsakih 50.000 prebivalcev in 40 izvajalcev za orga- niziranje in koordinacijo različnih preven- tivnih programov v lokalni skupnosti. V organizacijskih kriterijih predvideva, da se programi socialne preventive organizirajo za območje upravne enote. V Programu izvajanja socialnovarstvenih storitev so navedene naslednje strategije uresničevanja socialne preventive: 1. Za otroke in mladostnike bomo organizirali preventivne programe, ki prispevajo k po- zitivni socializaciji in oblikujejo kakovostne medsebojne odnose s poudarkom na odn- osu med spoloma in odnosu do šole, dela in zdravega načina življenja. 2. Za družine bomo razvili in vpeljali preventivne progra- me, ki bodo osnova za samopomoč na področju partnerskih odnosov, vzgoje in drugih vsebin družinskega sožitja. 3. Kot pripravo na lastno smiselno starost in samo- pomoč pri zadovoljevanju nematerialnih potreb bomo do leta 2005 aktivirali in uspo- sobili prostovoljce srednje generacije za organizacijo in vodenje skupin starih za samopomoč in starejšim osebam omogočili vključitev v te skupine. Po podatkih Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve je to ministrstvo v letih Raziskavo je izvedla Visoka šola za socialno delo v Ljubljani, financiralo jo je Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve R Slovenije po pogodbi št. 600-004/98-02. Pri empiričnem delu so sodelovale zunanje sodelavke: Andreja Bogataj, soc. del., prof. ped., Marija Kampuš, dipl. soc. del., Marija Klasič, dipl. soc. del., Sonja Premrn, dipl. soc. del.. Lili Ropret Červek, dipl. soc. del., Sonja Šunko, dipl. soc. del., Valentina Vovk Resinovič, dipl. soc. del. 135 BLAŽ MESEC, MILKO POŠTRAK, NINO RODE, BOJAN KERN, NIKA CIGOJ KUZMA od 1995 do 1998 sofinanciralo vsako leto od sto petdeset do čez dvesto preventivnih programov oziroma projektov. Pričakovano in nujno je vprašanje o njihovi uspešnosti in učinkovitosti pri doseganju preventivnih ciljev. Pred vsako evalvacijo uspešnosti in učin- kovitosti preventivnih programov je treba poudariti dejstvo, da je v okviru teh pro- gramov in projektov v Sloveniji zaživela množica skupin in organizacij, ki povezu- jejo še večjo množico ljudi, mladih, odra- slih in starih v široko razpredeno mrežo, in tako ne glede na to, kako dobro dosegajo cilje, ki so sijih zastavili in katerih dose- ganje pričakujejo od njih družbene agen- cije, s samim svojim obstojem in ohran- janjem svoje dejavnosti dosegajo temeljni cilj, to je, prispevajo k družbeni integraciji ogroženih skupin prebivalstva. Ta integra- cija je dejstvo; obstoj konstruktivno delujo- čih skupin je dejstvo; biti član take skupine in prihajati na njene sestanke pomeni biti z nekom povezan, ne izključen. Ob tem dejstvu je — če nekoliko pretiravamo — mer- jenje uspešnosti in učinkovitosti doseganja avtonomno oblikovanih ciljev skupine ali heteronomnih preventivnih ciljev drugot- no vprašanje. To stališče se bo morda zdelo nenavad- no, vendar odraža temeljno spremembo v pojmovanju funkcije družbenih entitet. Po preseženem pojmovanju ima družbena skupina pravico do svojega obstoja, če rabi višjemu smotru, to je, če izpolnjuje kakšno družbeno funkcijo; če je dobro orodje. Po sodobnem pojmovanju, ki izhaja iz sistem- ske družbene teorije, »ima pravico« do ob- stoja, ker obstaja; ker živi in deluje kot družbeni organizem, sposoben življenja in izmenjave z okoljem. V našem primeru pravzaprav ni nasprotja med obema pojmo- vanjema, saj je obstoj teh družbenih orga- nizmov neločljiv od njihove integrativne funkcije. Ko obstajajo, povezujejo ljudi, katerih povezanost je ogrožena. Merjenje uspešnosti in učinkovitosti moramo torej videti v tem širšem kontekstu in izide tega merjenja obravnavati ob upo- števanju integrativne funkcije, ki jo imajo ti projekti že s tem, da so, ne glede na boljše ali slabše doseganje drugih ciljev. To je stališče, ki ga lepo izraža stavek, ki ga je o mladostniku, vključenem v projekt, izrekel eden od izvajalcev: »Ne vemo, kaj se dogaja z njim, vendar prihaja.« Merjenje uspešnosti preventive je zahtevna, če ne prav nemo- goča naloga: pomeni zanesljivo ugotoviti, da bi človek zašel v rizično situacijo, če ne bi bil vključen v preventivni program; pomeni napovedati prihodnost na osnovi podatkov o preteklosti in sedanjosti, kar je, če upoštevamo, da so ljudje samodeter- minirajoča bitja, tvegano početje. V tej raziskavi smo poskušali ugotoviti, kaj se dogaja v okviru preventivnih projek- tov, iz kakšnih teoretskih izhodišč izhajajo, kakšne dejavnosti izvajajo, do kakšnih spre- memb pri udeleženih pripeljejo. To smo hoteli ugotoviti ne toliko zato, da bi izmerili njihove učinke, kot zato, da bi ugotovili, ali se v njih odvijajo konstruktivni procesi, ki ohranjajo te skupine pri življenju in v njih zadržujejo ljudi, ki bi sicer morda zdrknili na družbeno obrobje. Pri izvedbi raziskave smo se oprli na že izvedene samoevalvacije nekaterih projek- tov. Te evalvacije so bile izvedene pod men- torstvom nosilca projekta kot diplomske naloge študentov Visoke šole za socialno delo (razen ene, ki je bila izvedena posebej v okviru tega projekta), socialnih delavcev z nekajletno prakso (ki so nadgrajevali višješolsko izobrazbo), ki so sami vodili preventivne projekte ali v njih sodelovali. Te evalvcije torej odražajo zorni kot izvajal- cev projektov in jih upravičeno imenujemo samoevalvacije. Te evalvacije smo dopolnili z dodatnim zbiranjem gradiva in jih prire- dili v skladu z enotno shemo, ki omogoča primerjavo ključnih vidikov delovanja projekta. Tako dopolnjene in prirejene sa- moevalvacije smo podvrgli metaevalvaciji, ki so jo opravili člani raziskovalne skupine v obliki kvalitativnega in kvantitativnega ocenjevanja s pomočjo ocenjevalnih lestvic, ki pokrivajo glavne vidike delovanja pro- jektov. Raziskovalna naloga je prva sistematična, obsežnejša evalvacija ne le preventivnih projektov na področju socialnega varstva, ampak socialnega dela pri nas sploh. Zaradi okoliščin, v katerih je bila izvedena, zlasti zaradi kratkega roka, ima naravo uvoda v 136 EVALVACIJA PREVENTIVNIH PROGRAMOV CENTROV ZA SOCIALNO DELO 1995-1998 bolje predvidevano in načrtno zastavljeno dolgoročnejše evalvacijsko raziskovanje, ki bi lahko dosledneje kot ta raziskava upošte- valo običajne metodološke norme. PROBLEM Raziskava je poskušala odgovoriti na vpra- šanje, kakšne so značilnosti projektov pre- ventivnega dela, ki jih izvajajo centri za socialno delo na področju Slovenije, kako potekajo ter kako uspešni in učinkoviti so. METODA STRATEGIJA EVALVACIJE Raziskava temelji na metodi kompleksne večnivojske evalvacije ali »evalvacijske mreže« (Mesec 1996; 1997) in na razliko- vanju med samoevalvacijo in metaevalva- cijo (ekspertno evalvacijo). Naj povzame- mo osnovno o kompleksni večnivojski evalvaciji. Če hočemo, da bi bil projekt pra- vično ocenjen, je dobro zajeti vse podatke, ki lahko vplivajo na oceno. Ni modro preverjati le skrajne, najbolj zaželene ali najteže dosegljive učinke, ampak moramo biti pozorni tudi na spremembe na različ- nih vmesnih ravneh. Temu je namenjen postopek »kompleksne evalvacije«, v kate- rem upoštevamo različne vrste in ravni evalvacije. Postopek kompleksne evalvacije je široka in drobno spletena mreža za lov- ljenje relevantnih podatkov o projektu. Komponente kompleksne (večnivojske) evalvacije so: • evalvacija vloženega napora: npr. šte- vilo sodelujočih in njihova usposobljenost, število opravljenih delovnih ur, število se- stankov; teoretska osnova; vložena sredstva; • evalvacija procesa: opis procesa dela, skupinskega procesa, tako kot smo nakazali zgoraj; • evalvacija doseganja ciljev, a) uspeš- nost (doseganje ciljev: eksplicirati cilje, kriterije, ugotoviti, koliko so doseženi); b) učinkovitost (razmerje med vloženim na- porom in uspešnostjo pri doseganju ciljev, relativni stroški doseganja ciljev — čas. napor); • evalvacija učinkov oz. posledic (na- mernih in nenamernih) na različne sode- lujuče in na družbeno okolje. Te štiri vrste evalvacijskih podatkov lah- ko zberemo na treh ravneh: na individualni (uporabniki, prostovoljci, strokovni delav- ci), skupinski (skupine uporabnikov, super- vizijske skupine) in organizacijski, skup- nostni (ustanova, organizacija, vodstvo, skupnost, javnost). Poleg tega v tej mreži upoštevamo še, na koga naj bi projekt učinkoval. V grobem lah- ko razlikujemo učinke na izvajalce in njiho- vo organizacijsko okolje in na uporabnike in njihovo družbeno okolje. Pri podrobnejši členitvi si lahko pomagamo s klasifikacijo, ki jo je izdelala Anica Kos: učinki na posa- meznike, ki prejemajo pomoč (učinki funkcionalne ali stvarne pomoči, učinki emocionalne ali odnosne, osebne pomoči); učinki na družinsko okolje uporabnikov (razbremenitev, zadovoljstvo, povezanost ); učinki na prostovoljce (znanje, poučenost, stališča, vrednote, samopodoba); učinki na strokovnjake (večja občutljivost za pro- bleme, revizija doktrine, manjša distanca, preureditev vloge); učinki na ustanove, skupnosti, kjer se odvija socialno delo (inte- gracija, kooperacija, status, javna podoba). METODOLOŠKA STRATEGIJA: PRIMERJALNA ŠTUDIJA PRIMEROV Pojem »študija primera« se uporablja za prijem pri raziskovanju pojavov s pomočjo proučevanja posameznih primerov (1) družbenih entitet, (2) družbenih procesov in postopkov in (3) proizvodov materialne in duhovne kulture v njihovem realnem življenjskem kontekstu tako, da se o pri- meru zbere podatke iz različnih virov in z različnimi metodami; da se primer po- drobno in celostno opiše in analizira; in da se na tej osnovi oblikuje teoretične pojme, pojasnitve in posplošitve (generalizacija) ali pa pojasnitve narave in posameznih pri- merov samih, njihovega razvoja in procesov njih (specifikacija). V našem primeru gre za študijo posameznih primerov družbenih entitet, tj., preventivnih projektov, ki jih 137 BLAŽ MESEC, MILKO POŠTRAK, NINO RODE, BOJAN KERN, NIKA CIGOJ KUZMA pojmujemo kot organizacijske sisteme; znotraj njih analiziramo posamezne prime- re interakcij in postopkov (analiza procesa). Naša raziskava je pluralna ali komparativna študija primera, saj proučujemo več prime- rov, ki jih med seboj primerjamo in tako vidimo, kako se določene značilnosti po- navljajo in utrjujejo predstavo ponavlja- jočega se vzorca; poleg tega pa omogočijo dodajanje novih in novih značilnosti in novih vzorcev in tako omogočajo vpogled v variacije osnovnega vzorca in odkrivanje novih vzorcev. Pluralne študije primera vključujejo sicer več kot en primer, vendar nikoli velikega števila primerov in tudi ne uporabljajo statističnega načina sklepanja. Ker gre za hierarhično strukturirane proje- kte, uvrščamo to raziskavo med sestavljene študije primera, saj proučujejo sestavljene strukture, ki so diferencirane horizontalno in vertikalno. Logika sklepanja pri študiji primera je analitična indukcija (analitična generali- zacija). Posamezen primer »vsebuje« obče zna- čilnosti dveh vrst: nenujne, tiste, za katere bi s proučevanjem več posameznih prime- rov ugotovili, da so jim skupne; in nujne, tiste, ki so skupne večjemu ali manjšemu številu primerov, ker se pri vsakem posa- meznem od njih zakonito pojavljajo zaradi zveze z drugimi značilnostmi tega posamez- nega primera. Pri analitični indukciji na posameznem primeru proučimo, kako so posamezne lastnosti, procesi ali dogodki med seboj povezani, v kakšnih odnosih ali razmerjih so: strukturnih (npr. hierarhični odnosi), časovnih, historičnih (zaporedni dogodki, sočasni dogodki; kaj čemu sledi) ali dinamičnih, razvojnih (kaj se iz česa razvije ipd.). Tudi če ugotovimo določeno vrsto povezanosti v enem samem primeru, je to lahko teoretsko pomembno. Ali dru- gače: pri statistični indukciji vsak nov pri- mer sočasnega pojavljanja dveh lastnosti utrdi zaupanje v korelacijo med njima; pri analitični indukciji vsaka povezava (časov- na, prostorska idr.) dane lastnosti, dogodka z novim dogodkom, lastnostjo, objektom utrdi mrežo povezav (pojmovno mrežo), četudi se pojavlja samo v enem primeru, podobno kot en sam uspešen eksperiment z dano konstelacijo variabel utrdi zaupanje v hipotezo (podrobneje o logiki študije primera v Mesec 1998). IZBOR PROJEKTOV Populacijo sestavljajo projekti preventiv- nega dela, ki so jih izvajali centri za socialno delo na področju R Slovenije v letih od 1995 do 1998. Izbrani projekti ne predstavljajo reprezentativnega naključnega vzorca te populacije, ampak priročni vzorec, ki je zelo verjetno pozitivno pristranski, saj se za samoevalvacijo verjetno ne odločajo v projektih, ki slabo delujejo in nimajo nič pokazati, ampak prej v projektih, ki delujejo dobro. Ker gre za primerjalno študijo petih primerov, je uporabljena logika nestatis- tičnega analitskega posploševanja, kot velja za študijo primera. Ker iz časovnih razlogov ni bilo mogoče načrtovati evalvacijske raziskave po ekspe- rimentalnem modelu, saj bi trajala vsaj eno leto, smo sklenili pregledati evalvacijske in samoevalvacijske raziskave, ki so bile že izvedene (pretežno v okviru diplomskih nalog na Visoki šoli za socialno delo pod mentorstvom nosilca raziskave) in v katerih je bil uporabljen pristop kompleksne večnivojske »evalvacijske mreže«. Izmed več tovrstnih raziskav smo izbrali pet raziskav, ki so vsebovale najbogatejše gradivo, ki pa ga je bilo v večini primerov tudi še treba dopolniti. V vseh primerih gre za samoeval- vacijske raziskave, to je raziskave, ki so jih izvajali nosilci ali sodelavci preventivnih projektov sami. Izbrane samoevalvacijske raziskave so (po abecedi krajev): • Preventivni projekt CSD Ajdovščina »Prostovoljno delo« (projekt A, raziskovalka Sonja Premru) • Preventivni projekt CSD Ljubljana Moste Polje »Projekt učno-vzgojne pomoči otrokom in preprečevanja vseh vrst odvis- nosti« (1998) (projekt B, Lili Ropret Červek, Valentina Vovk Resinovič) • Preventivni projekt CSD Ljutomer »Skupaj zmoremo« (projekt C, Sonja Šunko) • Preventivni projekt CSD Škofja Loka »Program skupine za samopomoč in zago- 138 EVALVACIJA PREVENTIVNIH PROGRAMOV CENTROV ZA SOCIALNO DELO 1995-1998 vorništvo za Uporabnike psihiatrije« (1997) (projekt D, Andreja Bogataj) • Preventivni projekt CSD Šmarje pri Jelšah »Mladinske delavnice« (1995-1997) (projekt E, Marija Kampuš, Marija Klasić). POSTOPEK EVALVACIJE: SAMOEVALVACIJA IN METAEVALVACIJA V postopku evalvacije smo kombinirali samoevalvacijo in naknadno metaevalva- cijo ali ekspertno evalvacijo. (1) Samoeval- vacijo so izvedle sodelavke projektov sicer pod mentorstvom nosilca raziskave in v skladu s konceptom kompleksne evalvacije, vendar samostojno. Prvotna samoevalva- cijska poročila (pretežno diplomske nalo- ge) smo naknadno prestrukturirali v skladu s priporočeno enotno strukturo poročil in jih dopolnili delno na podlagi intervjujev z avtoricami prvotnih poročil, delno z zbi- ranjem podatkov na terenu. (2) Tako preob- likovana in dopolnjena samoevalvacijska poročila so bila osnova za razpravo v razi- skovalni skupini, ki ji je sledila metaeval- vacija vsakega projekta posebej s pomočjo kriterijev za metaevalvacijo (gl. spodaj). Prvi osnutek opisne ocene projekta po shemi za metaevalvacijo je pripravil razisko- valec, odgovoren za določen projekt. Razi- skovalna skupina je nato razpravljala o teh osnutkih in sprejela končno različico opisnih ocen. RAZISKOVALNI POSTOPKI SAMOEVALVACIJSKIH ANALIZ Vsem raziskovalnim postopkom, s katerimi so preverjali uspešnost projektov (dosega- nje ciljev in učinke), je skupno to, da niso bili izvedeni po eksperimentalnem načrtu, ampak se opirajo pretežno na anketne raziskave mnenj in ocen udeležencev projekta in delno na bolj ali manj podrobne analize procesa dela (prikazi posameznih primerov s komentarjem ali refleksijo). V teoriji evalvacije velja, da mnenjskih po- datkov ne gre podcenjevati in da je usmeri- tev na proučevanje mnenj uporabnikov in drugih udeležencev v projektih pomenila prelomnico v evalvacijskem raziskovanju, usmeritev k doživljanju »subjektov« social- nodelavskih posegov, proč od objektivis- tične arogance eksperimentalnih raziskav. Vendar pa seveda ni mogoče zanikati, da so eksperimentalna preverjanja učinkov projektov lahko bolj prepričljiva kot podatki o mnenjih, čeprav lahko po drugi strani s svojo »trdoto« zavajajo, kadar spre- gledajo težje merljive učinke, etapne ali posredne učinke. Prav zato se pri evalvaciji nismo oprli samo na podatke, zbrane z an- ketami ali na opise primerov in dnevniške ali podobne zapise, ampak smo ocenili izvedbo in učinke projekta kot celote v lokalnem okolju. Vsekakor naj za prihodnje podobne raziskave velja, da je treba sestaviti kontrolne ali primerjalne skupine, izvesti merjenja pred vključitvijo klientov v projektne dejavnosti in po določenem času — ne prekratkem, da se lahko izrazijo učinki —, poleg tega pa spremljati dogajanje med obema merjenjema. Vsekakor ni dopustno, da celo v metodološko bolje izvedenih samoevalvacijah ni skoraj nobene primer- jalne meritve pred vključitvijo in po njej (na primer učnega uspeha učencev pred vklju- čivijo v učno pomoč in po nekaj mesecih pomoči). Tudi ta opustitev je posledica dejstva, da se pri načrtovanju projektov ne upošteva, da bi morali biti samoevalvacijski postopki samodejno vključeni v izvedbo projekta. Evalvacije so tako sporadične in post festum. Ker nismo imeli na voljo »trdih« podat- kov o razlikah, ki bi jih projektne dejavnosti povzročile na kriterijskih variablah uspeš- nosti, smo se morali zateči k ekspertnemu ocenjevanju projektov. Da bi pri tem oce- njevanju upoštevali zadostno število rele- vantnih dimenzij projektov in da bi ga kolikor mogoče standardizirali, smo izdelali vrsto ocenjevalnih lestvic. KRITERIJI METAEVALVACIJE Lestvice za ocenjevanje dimenzij projektov upoštevajo 19 dimenzij, ki so naštete in definirane spodaj: 139 BLAŽ MESEC, MILKO POŠTRAK, NINO RODE, BOJAN KERN, NIKA CIGOJ KUZMA A. VLOŽEK 1. Vloženi kadrovski potencial Kvaliteta kadrov, izražena z vrsto in sto- pnjo izobrazbe in usposobljenosti; ugodno razmerje kadri/uporabniki 5 - visoka izobrazba ustrezne smeri; dodatna specifična usposobljenost; veliko ustreznih praktičnih izkušenj; ugodno razmerje kadri/uporabniki 2. Vloženi potencial znanja Zanesljivost, širina, poglobljenost zaklad- nice znanja, na katerem temelji model pro- jekta (napoved ugodnih učinkov projektne dejavnosti na kriterijske variable) 5 - dobro preverjeno, koherentno, ino- vativno, specifično znanje, kodificirano v literaturi; možno navesti literaturo, priroč- nike 3. Specifično usposabljanje kadrov V okviru projekta oziroma kot priprava na projekt izvedeno specifično usposablja- nje kadrov za delo v okviru projekta z dano populacijo 5 - izvedeno tako usposabljanje; s kvali- tetnimi učitelji; v izkustveni obliki z aktiv- nim sodelovanjem B. SMOTRNOST (CILJNA USMERJENOST) 4. Teoretična utemeljenost in skladnost projekta Projekt je teoretično utemeljen, če lahko izkaže ali eksplicira besedilo (avtorje) teo- rije ali eklektične teorije, na kateri temelji, in eksplicira model povezav med varia- blami projekta (obravnave) in kriterijskimi variablami (vedenja, socialne situacije); če je ta teorija skladna s cilji projekta, siste- matična, koherentna in empirično prever- jena (navedbe raziskav). 5 - visoka stopnja eksplikacije idr. di- menzij 5. Ciljna relevantnost storitev Storitve so ciljno relevantne, če je eks- pliciran preverjeni odnos med storitvami projekta in cilji projekta (spremembami odvisnih variabel). 5 - visoka stopnja relevantnosti 6. Specifičnost prevencije (storitev) Storitve, pretežno usmerjene na speci- fično populacijo, populacijo s specifičnimi značilnostmi (npr. prestopniki) ali na spe- cifične dimenzije vedenja, doživljanja, soc. funkcioniranja, kvalitete življenja vs. usmer- jenost na splošno populacijo in nespeci- ficirane dimenzije funkcioniranja 5 - Specifična populacija, definirana kot ogrožena, specifične težave; definirane spe- cifične dimenzije soc. funkcioniranja, doživljanja, kvalitete življenja C. KVALITETA IZVEDBE 7. Skladnost implementacije Implementacija je tem bolj skladna s teo- rijo, čim bolj se praktična izvedba projekta ujema z idealno (teoretično) zamišljeno ozi- roma načrtovano. 5 - visoka stopnja skladnosti praktične izvedbe z načrtovano 8. Kvaliteta storitev Izvedba storitev z upoštevanjem organi- zacijskih, metodičnih, etičnih in drugih strokovnih kriterijev 5 - Ustrezanje izvedbe storitev najvišjim metodičnim in drugim kriterijem 9. Ustreznost vodenja in upravljanja projekta Vodenje projekta je ustrezno, če ustreza kriterijem »novega vodenja«: porazdeljeno vodenje, vključevanje v odločanje, dvosmer- na komunikacija, inspirativnost, zunanje povezovanje. Upravljanje je ustrezno, če upošteva kriterije zakonitosti, ekspeditiv- nosti, odgovornosti, urejenosti. 5 - večini kriterijev ustreza 10. Ustreznost odnosa z uporabniki Odnos je ustrezen, če se z upoštevanjem metodičnih načel uresničujejo: akcepti- ranje uporabnika, empatija, zavzemanje nje- govega stališča, upoštevanje, spoštovanje (na strani delavca); doživljanje uporabnika: identifikacija z delavcem, občutek spreje- tosti, razumljenosti, zadovoljenosti potreb, učenja, razvoja in napredka. 5 - uresničena večina kriterijev 140 EVALVACIJA PREVENTIVNIH PROGRAMOV CENTROV ZA SOCIALNO DELO 1995-1998 Ć. USPEŠNOST (DOSEGANJE CILJEV) 11. Izboljšanje socialnega funkcionira- nja (veščin) Izboljšanje socialnih veščin (vzpostav- ljanje stika, komuniciranje, izražanje jeze, želja, sklepanje kompromisov). 5 - izboljšanje na večini dimenzij; velikem številu domenzij 12. Izboljšanje doživljanja sebe in drugih Izboljšanje vidikov doživljanja: samo- podoba, ocenjevanje sebe, ocenjevanje drugih, identifikacija s pozitivnimi vzori, samozavest, optimizem, smiselnost. 5 - izboljšanje na večini dimenzij 13. Izboljšanje specifičnih kritičnih ciljnih vedenj Vedenja, ki so bila povod vključitve, ob- ravnave (zasvojenost - recidivi, slab učni uspeh, špricanje, begi, prekrški, prestopki, depresija, motnje hranjenja itn.). 5 - pomembno izboljšanje kritičnega vedenja ali izboljšanje ne več dimenzijah 14. Izboljšanje kvalitete življenja Življenjski položaj, okoliščine: gmotni, zaposlitev, družinsko vzdušje, stanovanje ipd. 5 - pomembno izboljšanje ali izboljšanje na večini dimenzij 15. Izboljšanje socialne vključenosti Vključenost v družbene skupine in pro- cese učenja in dela: izboljšanje sociometrič- nega statusa v vrstniški skupini, vključitev v vrstniško skupino, izboljšaje položaja v družini, šoli, vključitev v šolo, zaposlitev, v prostočasno dejavnost, društva. 5 - pomembno izboljšanje D. UČINKOVITOST 16. Finančna učinkovitost Razmerje med koristmi in stroški; dotaci- jo in stroški, koristmi in porabljenim časom. 5 - visoka učinkovitost 17. Učinkovitostno razmerje (output/ input) Razmerje med rezultati in porabljeno energijo, znanjem, časom, sredstvi. 5 - visoka vrednost koeficienta E. DELOVANJE ORGANIZACIJE 18. Izboljšanje notranjega delovanja izvajalske organizacije Struktura in procesi v organizaciji: vode- nje, odločanje, komuniciranje, strukturne spremembe, vzdušje, reševanje konfliktov. 5 - pomembno izboljšanje 19. Izboljšanje zunanjega delovanja izvajalske organizacije Povezanost organizacije z okoljem (šte- vilo povezav, nove povezave), status ugled organizacije v okolju, nove naloge (zaupa- nje, posel). 5 - pomembno izboljšanje REZULTATI: POVZETEK METAEVALVACIJE A. VLOŽEK Vloženi kadrovski potencial. Kadrovski potencial vseh obravnavanih projektov je visok. Projekte praviloma vodijo strokov- njaki z visoko izobrazbo (diplomirani so- cialni delavci, psihologi, pedagogi); tudi posamezne dejavnosti v njihovem okviru dostikrat vodijo strokovnjaki z visoko ali višjo izobrazbo, s srednjo izobrazbo ustrez- ne smeri (pedagoška), ali pa prostovoljni sodelavci, ki so pogosto študentje social- nega dela in drugih družbenih ved. Strokov- njaki, ki sodelujejo pri projektih, so pravilo- ma dodatno specifično usposobljeni za pro- jektno dejavnost na seminarjih, kjer prido- bijo znanje o teoretski podlagi projekta oziroma praktične veščine za vodenje dejavnosti. Pri projektih, ki imajo daljšo tradicijo, imajo strokovnjaki tudi specifične praktične izkušnje, ki so si jih pridobili v preteklih letih pri vodenju projekta ali posameznih dejavnosti v njegovem okviru. Pri vseh projektih je razmerje med številom kadrov in številom uporabnikov ugodno: ponekod gre za individualno delo z relativ- no majhnim številom uporabnikov na izva- jalca, ponekod za delo z majhnimi skupina- mi, družinami ipd., za delovno intenzivno dejavnost torej. Vloženi potencial znanja. Znanje, na katerem temeljijo projekti, bi v splošnem lahko označili kot kodificirano znanstveno 141 BLAŽ MESEC, MILKO POŠTRAK, NINO RODE, BOJAN KERN, NIKA CIGOJ KUZMA ali Strokovno znanje; kodificirano pomeni, da je sprejeto v znanstvenih ali strokovnih skupnostih in kot tako objavljeno v teo- retskih znanstvenih ali strokovnih delih, učbenikih ali priročnikih. Ne gre za prakti- cistično izkustveno znanje, ampak za razi- skovalno preverjeno in teoretsko povezano znanje. Gre torej za znanje najvišjega ranga. Glede na naravo tega znanja, njegovo širino in poglobljenost pa so razlike med projekti: na eni strani je projekt, ki temelji na eksi- stencialni psihologiji, fenomenološki psiho- logiji, teoriji skupinske psihoterapije ipd., na drugi strani pa projekti, ki temeljijo na teoriji treninga socialnih veščin, kar je mno- go ožja, bolj specifična teoretska podlaga. Mogoče bi bilo razlikovati med projekti, pri katerih je zveza med variablami projekta (neodvisne variable) in kriterijskimi varia- blami (uspešnosti) jasneje izražena in bolj koherentna, in projekti, pri katerih je ta zve- za manj jasna in manj koherentna. Dodajmo še naslednje: govorimo o potencialu znanja, ne o realno vključenem znanju. To pomeni, na primer, da se projekt opira na pomem- bno teoretsko znanje, navaja to znanje kot svojo podlago in ima možnost črpati iz te zakladnice, ni pa bilo mogoče ugotoviti, kako se to znanje dejansko uporablja. Specifično usposabljanje kadrov. Pri vseh projektih je bilo v okviru projekta oziroma kot priprava na projekt izvedeno specifično usposabljanje kadrov za delo v okviru projekta. Projekti se med seboj razlikujejo zlasti glede na to, ali so vključeni v širšo slovensko mrežo določene dejavno- sti, kot na primer Mladinske delavnice, ali pa niso povezani v tak sistem. V prvem pri- meru je usposabljanje vodij centralizirano, vodje pa nato prenašajo model na druge sodelavce. V primeru pa, ko projekt ni pove- zan v mrežo, lahko ločimo dve situaciji: v prvi starejši vodje usposabljajo mlajše ali novejše vodje, ti pa naprej druge sodelavce; v drugi pa pri novih projektih, ki niso del mreže, vodje sami (ne da bi se specifično usposabljali) usposabljajo druge sodelavce. Usposabljanja potrekajo v izkustveni obliki, kjer se teoretska predavanja izmenjujejo z razpravo in praktičnimi vajami. B. SMOTRNOST (CILJNA USMERJENOST) Teoretična utemeljenost in skladnost pro- jektov. Omenili smo že, da lahko vsi projekti izkažejo teoretsko utemeljenost v tem smi- slu, da se sklicujejo na teorije, teoretske pojme ali strokovna načela, ki so osnova projektnih dejavnosti. Vsi projekti lahko navedejo dela in avtorje, na katere se v tem pomenu sklicujejo. Večina projektov navaja več teorij ali konceptov, ki naj bi bili teo- retska podlaga projekta; v takem primeru se zastavlja vprašanje skladnosti med temi koncepti ali teorijami. V splošnem lahko rečemo, da je prijem pri vseh projektih, ki navajajo več teoretskih izhodišč, eklektičen; ne temelji na eni sami teoriji ali na dobro usklajenem sistemu teorij. Ta kriterij vse- buje tudi zahtevo, da mora biti eksplicirana zveza med variablami projekta (načrtovane obravnave) in kriterijskimi variablami (vedenja, socialne situacije). Takih ekspli- kacij praviloma ne najdemo v razviti obliki, niti v obliki jasnih hipotez niti kot slike modela povezav med odvisnimi in neod- visnimi variablami. Nekatera besedila se tej zahtevi močno približajo. Na osnovi opisa domnevnih zvez med učno-vzgojno pomo- čjo in preprečevanjem odvisnosti (projekt B) bi lahko npr> narisali tak model in izrekli hipoteze o povezavah med spremenljivka- mi. Tudi za projekt samopomočne skupine duševnih bolnikov (projekt D) ali za projekt pomoči družinam (projekt C) lahko reče- mo, da gre za dovolj pojasnjeno in operacio- nalizirano zvezo med variablami projekta in kriterijskimi variablami (funkcioniranje družine, duševnega bolnika). Ciljna relevantnost storitev. Ciljna rele- vantnost storitev pomeni zvezo — ne med načrtovano obravnavo in kriterijskimi va- riablami, ampak med dejansko izvajanimi storitvami in kriterijskimi variablami. Mo- del povezav med značilnostmi projektnih dejavnosti, kot se dejansko izvajajo, in kri- terijskimi variablami uspešnosti oziroma doseganja ciljev ni pojasnjen. Snovalci pro- jektov teh dveh vidikov ne razlikujejo; niso pozorni na možno razliko med načrtova- nim ali predvidenim in dejansko izvede- nim. Zveza med teorijo in konkretnimi storitvami (treningi, skupinskim delom. 142 EVALVACIJA PREVENTIVNIH PROGRAMOV CENTROV ZA SOCIALNO DELO 1995-1998 svetovanjem, učno pomočjo ipd.) ni prav sistematično pojasnjena, prav tako ne teo- retske povezave med storitvami in cilji projektov. Prav mogoče je (to so navsezad- nje pokazale tudi tuje empirične raziskave), da je treba učinke projektnih dejavnosti v veliki meri pripisati nespecifičnim dejavni- kom, tj., dejavnikom, ki ne izhajajo ne iz teorije, na katero se sklicujejo vodje projek- ta, ne iz teoretsko utemeljenih specifičnih storitev, metod in tehnik dela, ampak so posledica nespecifičnih dejavnikov, kot so druženje, redno prihajanje, pozornost, ki so je deležni, spoštljiv odnos ipd., ki se pojavljajo pri vseh prijemih. Vendar to samo po sebi še ničesar ne pove o uspešnosti projektnih dejavnosti, saj je znano, da je lahko obravnava uspešna, ne da bi vedeli zakaj, in da je, nasprotno, povsem ekspli- citen, koherenten in empirično preverjen model lahko v danem kontekstu neuspešen. Specifičnost prevencije (storitev). Glede na to dimenzijo se projekti precej razliku- jejo. Pri nekaterih je populacija zelo specifi- čna in izbrana (psihiatrični pacienti, učenci s slabim učnim uspehom, disfunkcionalne družine), pri drugih pa ne (vsi učenci višjih razredov OŠ, prostovoljci). V skladu s temi razlikami se projekti razlikujejo glede na opredelitev vrste preventive (primarna, se- kundarna, terciarna), pri čemer se primar- no preventivni usmerjajo na splošno popu- lacijo, sekundarno in terciarno preventivni pa na bolj specifične populacije. Pri ocenje- vanju te dimenzije se izhaja iz predpostav- ke, da je večja specifičnost boljša, saj lahko jasneje definiramo kriterijske variable in neodvisne variable (storitve, dejavnosti), ki naj bi vplivale nanje, poleg tega pa to pome- ni, da se projekt usmerja na bolj ogroženo populacijo. Med projekti sta torej dva, ki sodita k primarni preventivi (projekt A in E); dva, ki sodita k sekundarni preventivi (projekta B in C) in eden, ki sodi k terciarni preventivi (projekt D). C. KVALITETA IZVEDBE Skladnost implementacije s teorijo. Imple- mentacija je tem bolj skladna s teorijo, čim bolje praktična izvedba projekta sledi ideal- no (teoretsko) zamišljeni oziroma načrtova- ni. O skladnosti implementacije ali praktič- ne izvedbe projektov s teorijami, na katerih temeljijo, in o ustrezni prevedbi teoretskih postavk v izvedbeno prakso je težko soditi, ker vsem projektom manjka precizna ope- racionalizacija teoretskih postavk v načrtu projekta, oziroma, niso jasno razmejena teoretska besedila od načrtov projektov. Vendar, na primer, lahko pri projektu B presodimo, da je implementacija skladna s teorijo. Učno-vzgojna pomoč je osrednja dejavnost, ki jo druge dejavnosti podpirajo. Tudi kadri so ustrezno usposobljeni, tako da ni mogoče reči, da bi bil lepo zamišljen načrt v izvedbi ogrožen zaradi pomanjkanja ustreznih kadrov ali drugih praktičnih ovir in omejitev. Nekaj podobnega velja za projekt pomoči družinam (projekt C) in tudi druge projekte. Čeprav vodje tarnajo nad pomanjkanjem sredstev, ni razvidno, katere dimenzije izvedbe so do te mere ogrožene, da bi lahko rekli, da je ogrožena optimalna uresničitev osnovnih načel obravnave. Do tega bi lahko prišlo, če ne bi bilo mogoče dobiti ustrezno usposobljenih prostovoljcev, če zaradi pomanjkljivega financiranje ne bi bilo mogoče sestaviti ustreznega strokovnega tima ipd. Kvaliteta storitev. Storitve, ki se pojav- ljajo v projektih, so učno-vzgojna pomoč, skupinska samopomoč, zagovorništvo, trening socialnih veščin, socialna pomoč disfunkcionalnim družinam ipd. Kvaliteta storitev je, kolikor lahko presodimo po opisih brez neposrednega opazovanja in spremljanja dela, v vseh projektih dobra, kar pomeni, da ustrezajo organizacijskim, metodičnim, etičnim in drugim kriterijem. Kriterijev kvalitete sicer nismo podrobno specificirali in ocenjevali vsake storitve posebej, vendar svojo sodbo utemeljujemo na temelju opravljenih analiz in splošnega vtisa o izvedbi dejavnosti. V okviru projekta B smo na primer analizirali primer poteka učno-vzgojne pomoči na osnovi podrob- nega zapisa. Ugotovili smo, da se je izvajalec smotrno in metodično pravilno odzival na svetovančeve izjave. Podobno smo v okviru procesne evalvacije podrobno opisali pet primerov dela z družinami. Tudi iz teh opi- sov je razvidno, da so izvajalci metodično 143 BLAŽ MESEC, MILKO POŠTRAK, NINO RODE, BOJAN KERN, NIKA CIGOJ KUZMA pravilno ravnali. Velja, da izvajajo storitve ali nadzorujejo njihovo izvedbo strokov- njaki, ki poznajo metodične in druge kri- terije svoje stroke. Vodstva se tudi odločajo le za take vrste storitev, za katere imajo usposobljene kadre in ostale pogoje. Poleg tega imajo v vseh projektih supervizijske sestanke izvajalcev, ki so osnovni instru- ment skrbi za kvaliteto storitev. Ustreznost vodenja in upravljanja pro- jekta. Vodenje je ustrezno, če ustreza krite- rijem tako imenovanega »novega vodenja«: porazdeljeno vodenje, vključevanje v odlo- čanje, dvosmerna komunikacija, inspira- tivnost, zunanje povezovanje. Upravljanje je ustrezno, če upošteva kriterije zakoni- tosti, odgovornosti, urejenosti. Tudi tu velja, da vodenja nismo ocenjevali po vsakem od omenjenih kriterijev posebej, ampak da smo si oblikovali vtis o značilnostih vodenja na temelju celostne slike o projektu in na temelju opisa funkcij in nalog vodje pro- jekta. Za vse projekte lahko rečemo, da ima- jo vodje obsežno in zahtevno delo, ki ga dobro opravljajo. Odnosi med vodjem in sodelavci v vseh primerih kažejo, da je vodenje demokratično; da je omogočeno sodelovanja članov; da se spodbuja dvo- smerna komunikacija, iniciativnost. Vzdu- šje je v vseh projektih dobro, kar posamezni udeleženci tudi izrecno poudarjajo. Vodje sami opisujejo svoje delo kot naporno in obsežno, vendar da jim daje tudi dosti oseb- nega zadovoljstva ob uspehu. Izvajalci, naj bodo delavci v okviru javnih del ali prosto- voljci, povedo, da se med strokovnimi de- lavci dobro počutijo; govorijo o prijetnem vzdušju, o podpori, ki so je deležni od stro- kovnjakov in vodij projekta, kar vse govori, da je vodenje projektov ustrezno. Zakoni- tosti in urejenosti upravljanja projekta nismo ocenjevali, saj je to delo specifično usposobljenih nadzornikov. Ustreznost odnosa z uporabniki. Odnos je ustrezen, če se z upoštevanjem metodič- nih načel uresničujejo akceptiranje uporab- nika, empatija, zavzemanje njegovega sta- lišča, upoštevanje, spoštovanje (pri delav- cu), doživljanje uporabnika, identifikacija z delavcem, občutek sprejetosti, razumlje- nosti, zadovoljenosti potreb, učenja, razvoja in napredka. Pri vseh projektih, zlasti pri tistih, kjer je bila mogoča analiza procesa, je obilo indikatorjev, da obravnava poteka v skladu z metodičnimi načeli socialnega dela in da se v odnosu z uporabniki uresničujejo omenjene značilnosti (projekti B, C, D). Pri projektih, kjer nismo mogli analizirati procesa, lahko o ustreznosti odnosa do upo- rabnikov sklepamo na podlagi mnenjskih anket, v katerih uporabniki izražajo svoje zadovoljstvo z izvajalci in sodelovanjem pri projektu, občutek sprejetosti, razumlje- nosti, napredka pri učenju in razvoju. Pri nekaterih projektih se pri ustvarjanju ustreznega odnosa z uporabniki pretežno opirajo na načela sistemskega socialnega dela (projekt C), drugod se sklicujejo na druge teoretske usmeritve, povsod pa dosegajo dober »raport« z uporabniki, kar se odraža v pripravljenosti uporabnikov še naprej prejemati to pomoč, kljub začet- nemu odklanjanju pri nekaterih projektih in kljub ambivalentnim čustvom, ki izvirajo predvsem iz strahu pred stigmatizacijo v socialnem okolju. Č. USPEŠNOST (DOSEGANJE CILJEV) Izboljšanje socialnega funkcioniranja (veščin). Analiza primerov dela in mnenjski podatki kažejo, da pride pri vseh projektih do izboljšanja socialnega funkcioniranja: vzpostavljanja stika z izvajalci, komunicira- nja, izražanja čustev itn., čeprav so uporab- ljeni merski instrumeti premalo natančni, da bi mogli razlikovati posamezne vidike socialnega funkcioniranja. Izboljšanje doživljanja sebe in drugih. Analiza primerov in mnenjski podatki ka- žejo tudi, da pride do izboljšanja doživljanja sebe in drugih. Tako učitelji in strokovni delavci v enem od projektov ocenjujejo, da se oblikuje pozitivnejša samopodoba učen- ca, izboljša se samoocena (»se bolje ra- zumem z drugimi, lažje dojemam snov«); otrok je sposoben globljega čustvenega od- nosa z odraslim, pride do povečanja samo- zavesti, zmanjšanja konfliktov z drugimi vrstniki ali družinskimi člani; postane bolj prijazen do sorojencev. Procesna analiza kaže, da se začne mladostnik identificirati 144 EVALVACIJA PREVENTIVNIH PROGRAMOV CENTROV ZA SOCIALNO DELO 1995-1998 Z odraslim. To kažejo tudi mnenjski podatki (s trditvijo »Dobil sem zaupno osebo, ki mi je pripravljena prisluhniti«, se pri enem od programov strinja več kot devet desetin obravnavanih otrok). Poveča se optimizem, doživljanje smiselnosti učenja ali prizade- vanja za druge cilje. Tudi pri pomembnih odraslih se izboljša doživljanje otroka. Psihiatrični bolniki navajajo, da so postali bolj samozavestni, bolj odprti. Izboljšanje specifičnih kritičnih ciljnih vedenj. Ni sistematično zbranih objektivnih podatkov o izboljšanju na kriterijskih varia- blah, tj., primerjav med stanjem pred obrav- navo in po njej na temelju objektivnih podatkov. Na podlagi izjav učiteljev, staršev, izvajalcev oziroma strokovnih timov pa sklepamo, da pride do izboljšanja na kri- terijskih dimenzijah. Mnenjski podatki (projekti A, B) in analiza posameznih pri- merov (pri delu z družinami, projekt C) kažejo, da se pri vseh projektih izboljša sta- nje na področjih, ki so bila povod vključitve posameznika ali družine v obravnavo. Pri učencih, ki so bili deležni učne pomoči, pride do izboljšanja učnega uspeha; zmanj- ša se odsotnost od pouka. Pri disfunkcio- nalnih družinah opažajo, da se družine vsaj do določene mere urede in da se nezaže- leno vedenje omeji. Otroci iz teh družin bo- lje opravljajo svoje razvojne naloge: šolsko delo, izbira poklica itn.: otrok redneje op- ravlja domače naloge, se bolje pripravi na pouk, uspešno konča šolo. Izboljšanje kvalitete življenja. Izboljša- nje gmotnega položaja, zaposlitev, družin- sko vzdušje, stanovanjske razmere in druge dimenzije kvalitete življenja pridejo v po- štev zlasti pri projektih, kjer se dela z druži- nami ali socialno depriviranimi katego- rijami (duševni bolniki). Analiza kaže, da pride v disfunkcionalnih družinah do iz- boljšanja urejenosti stanovanja, zmanjšanja števila in grobosti konfliktov, do izboljšanja vzdušja v družini kot celoti; pri posameznih članih pa do uspešnejšega dela v šoli in dokončanja šole, do odločitve za iskanje druge pomoči, do sprejemanja pomoči in izboljšanja odnosov z okoljem. Člani sku- pine samopomoči psihiatričnih bolnikov navajajo, da jim skupina daje čustveno oporo, občutek, da v bolezni niso sami, mo- žnost druženja. Menijo, da v skupini lahko odkrito govorijo, lahko v stiski pokličejo druge člane. Izboljšanje socialne vključenosti. Pravi- loma opazimo izboljšanje na različnih pod- dimenzijah socialne vključenosti. Učenci, ki so prejemali učno pomoč, trdijo, da se potem bolje razumejo z učitelji, starši in sošolci; izboljšajo se stiki med vsemi tremi udeleženimi stranmi, učenci, starši in uči- telji. Sodelovanje v vrstniških skupinah na centru za socialno delo jim postane pome- mbno. Zaradi zmanjšanja nezaželenega vedenja in izboljšanja učnega uspeha se otrokom izboljša položaj med vrstniki in v odnosu do učiteljev. V družinah, s katerimi delajo svetovalci, se poveča pripravljenost za sodelovanje, pripravljenost navezati stik z drugimi ustanovami v okolju in izkoristiti vire ponujene pomoči. Psihiatrični bolniki se navežejo na skupino samopomoči, postane njihova referenčna skupina. D. UČINKOVITOST Finančna učinkovitost. Vsi projekti, ki smo jih analizirali, so bili nizko proračunski, zato niti nismo dosledno in podrobno preraču- navali razmerja med denarnimi dohodki in stroški. Očitno je, da obseg in kvaliteta dela v vseh primerih daleč prekračujeta skrom- ne zneske dotacij tudi tam, kjer je več spon- zorjev, tako da se ta sredstva porabijo le za najnujnejše materialne stroške. Učinkovitostno razmerje (output/in- put). Učinkovitostnega razmerja nismo kvantificirali. Osnovni razlog za to opu- stitev je bila pomanjkljiva metodologija samoevalvacij, v katerih niso ustrezno ope- racionalizirane ključne kriterijske variable, tako da ni bilo mogoče oblikovati primer- ljivih indeksov izstopka. Res je tudi, da so s kvantitativnim ocenjevanjem izidov obrav- nave povezane številne težave, saj iste vrste izid še zdaleč ne pomeni enakega napredka pri vsaki obravnavani težavi in osebi. Pri kvalitativni oceni učinkovitostnega razmer- ja pa se nagibamo k mnenju, da je v projekte vloženo prizadevanje večje, kot so, vsaj kratkoročno gledano in po običajnih nor- mah pričakovano, terapevtski izidi. Pri vseh 145 BLAŽ MESEC, MILKO POŠTRAK, NINO RODE, BOJAN KERN, NIKA CIGOJ KUZMA obravnavanih dejavnostih je treba vložiti veliko truda za vsaj navidez sorazmerno majhne in negotove izide. Če upoštevamo, da stojijo za učno-vzgojno pomočjo ali za pomočjo disfunkcionalnim družinam skupine visoko izobraženih in specifično usposobljenih strokovnjakov, motiviranih prostovoljcev; organizacijska struktura javnih zavodov, mreža povezav med njimi in povezav z drugimi sektorji, ter da se za delo z uporabniki porabi veliko časa, moramo ugotoviti, da se pozitivni izidi po- kažejo sorazmerno pozno; da so pogosto negotovi in se brez spremljanja stanje po- novno poslabša; da niso spektakularni; in da se nanašajo na »trivialne« zadeve, skratka, da razmerje med izidi in vloženo energijo ni videti pozitivno. Vendar je natanko to osnovna značilnost socialnega dela; to je delo, pri katerem po definiciji z velikim vložkom energije dosegamo izide, ki so po merilih zunaj tega sektorja lahko nadvse skromni, s katerimi pa uresničujemo po- membne vrednote. E. DELOVANJE ORGANIZACIJE Izboljšanje notranjega delovanja izvajal- ske organizacije. V samoevalvacijah ni do- volj podatkov, da bi mogli oceniti, ali se je zaradi izvajanja preventivnega projekta izboljšalo notranje delovanje organizacije: vodenje, komuniciranje, odločanje; ali je prišlo do strukturnih sprememb, do izbolj- šanja vzdušja itn. Indikatorji, ki so v teh poročilih, kažejo, da do takega izboljšanja dejansko prihaja. Preventivni projekti so za organizacije, v okviru katerih se izvajajo, perturbacija, ki vznemiri »status quo« in omogoča spremembe. V programu C trdijo, da je program vnesel novo kvaliteto v delo celotnega zavoda predvsem pri delu z družinami. Izboljšanje zunanjega delovanja izva- jalske organizacije. Več neposrednih po- datkov govori o tem, da uvedba preventiv- nega projekta ali njegovo izvajanje pelje k vzpostavitvi novih povezav z okoljem, utr- ditvi starih ali spremembam v naravi teh povezav, njihovi vsebini, pomenu, globini in vplivu, ki ga imajo. Razširi in okrepi se medinstitucionalno sodelovanje (projekt D), zmanjša se stigmatizacija službe same (projekt C), poveča se ugled in veljava centra v okolju. Predstavniki lokalne oblasti spremene svoje mnenje o centru. Okrepi se sodelovanje z drugimi institucijami v kraju, vzpostavijo in okrepijo se povezave z nadrejenimi telesi v republiki. SKLEPI Pregledali smo pet preventivnih progra- mov oziroma projektov, ki se izvajajo na centrih za socialno delo v Sloveniji, nekateri kontinuirano že od leta 1995, in sicer pro- gram prostovoljnega dela z različnimi kate- gorijami uporabnikov, projekt učno-vzgoj- ne pomoči učencem osnovnih šol, program pomoči ogroženim družinam, projekt skupine samopomoči za duševno bolne in projekt mladinskih delavnic. Ta pregled je pokazal, da poteka v okviru teh programov in projektov zavzeta dejavnost, usmerjena bodisi v individualno pomoč posamezni- kom ali družinam bodisi v oblike skupinske- ga dela, naj bo po zgledu mladinskih delav- nic ali skupin samopomoči. 2 dejavnostmi v okviru projektov so povezane desetine zlasti mladih, pa tudi odraslih ali starejših uporabnikov. Enako pomembno je tudi dejstvo, da s temi posamezniki ali skupina- mi delajo poleg strokovnjakov, zaposlenih na centrih, številni mladi ali odrasli prosto- voljci in delavci, zaposleni v okviru javnih del. To pomeni, da projekti vežejo nase in povezujejo med seboj ljudi, ki jih sicer ogrožajo procesi dezintegracije zaradi šol- ske neuspešnosti, nezaposlenosti, duševne bolezni, staranja in podobnega. Ti projekti torej s svojim obstojem in dejavnostjo pri- spevajo k družbeni integraciji posamezni- kov, družin in drugih skupin na svojem področju, ki jih še posebej ogrožajo meha- nizmi dezintegracije. To integrativno fun- kcijo opravljajo vsi, ne glede na vsebinske razlike med njimi in ne glede na druge spremembe v vedenju in doživljanju, ki jih domnevno povzročajo. Vse pregledane projekte vodijo in dejav- nosti v njihovem okviru izvajajo strokovno ustrezno usposobljeni kadri. Vodje proje- 146 EVALVACIJA PREVENTIVNIH PROGRAMOV CENTROV ZA SOCIALNO DELO 1995-1998 ktov SO Strokovnjaki z visoko izobrazbo ustreznih smeri (socialno delo, psihologija, pedagogika); nekateri med njimi so se še dodatno specifično usposabljali za delo v okviru projekta. Dejavnosti izvajajo poleg strokovnih delavcev bodisi prostovoljni sodelavci bodisi delavci, zaposleni v okviru javnih del; vsi imajo naravi dela ustrezno stopnjo izobrazbe in ustrezno usmeritev. Vsi projekti temeljijo na ustreznem, strokov- no preverjenem znanju. Nekateri se opirajo na psihološke teorije in pojme, nekateri na teorijo in načela sistemskega socialnega dela, nekateri na posebej izdelane prijeme za usposabljanje v socialnih veščinah. V okviru vseh projektov so organizirane posebne oblike usposabljanja in uvajanja izvajalcev v delo z ljudmi. V vseh projektih spremljajo delo izvajalcev na rednih sestan- kih, ki strežejo refleksiji dela, reševanju problemov pri delu, podpori pri delu in v osebnih stiskah in so temeljni mehanizem vzdrževanja kvalitete dela. Nekateri projekti so povezani v širšo mrežo dejavnosti določene vrste (npr. mladinske delavnice). Projekti, ki smo jih pregledali, pokrivajo vse tri oblike preventive: primarno (mladin- ske delavnice, prostovoljno delo), sekun- darno (učna pomoč, delo z družinami) in terciarno (samopomoč psihiatričnih pa- cientov). Projekti so, primerno naravi svojega preventivnega pristopa, ciljno usmerjeni. Ciljne populacije so povsod definirane, vendar različno široko: od splošne populacije učencev višjih razredov osnovne šole, starih ljudi, beguncev, prek učno neuspešnih učencev do posebne populacije psihiatričnih pacientov. V odvisnosti od vrste preventive so tudi bolj ali manj konkretno opredeljene značilnosti življenjskega položaja, vedenja in doživ- ljanja, na katere naj bi delovale projektne dejavnosti. Za vseh pet projektov lahko rečemo, da so vodeni zavzeto in odgovorno do uporab- nikov, do izvajalcev in širšega institucio- nalnega in zunajinstitucionalnega okolja. To velja tako za projekte, ki so vključeni v širšo, središčno vodeno mrežo dejavnosti (mladinske delavnice), kjer potekajo de- javnosti v skladu s predpisano shemo, ki dopušča le določen odstotek prilagajanja krajevnim razmeram in kjer je centralno organizirano usposabljanje in supervizija, kot tudi za bolj avtonomne projekte, ki niso podrejeni zunanjemu strokovnemu vod- stvu. Kvalitativna analiza posameznih pri- merov dela s posamezniki (pri učno-vzgojni pomoči), z družinami (pri pomoči disfun- kcionalnim družinam) ali skupinskega dela (skupina samopomoči) je pokazala, da se delo odvija po strokovnih načelih social- nega dela. V vseh projektih je izvajalcem uspelo pridobiti uporabnike in jih zadržati v projektnih dejavnostih ali ohraniti stik z njimi po obdobju intenzivnejše obravnave. Uporabniki izražajo zadovoljstvo, občutek sprejetosti, razumljenosti in mnenje, da so napredovali pri urejanju problematike. Ocene uspešnosti projektov temeljijo pretežno na mnenjih in ocenah neposred- nih in posrednih udeležencev v projektu, uporabnikov in izvajalcev, kot so jih v ok- viru samoevalvacij zbrali nosilci projektov. Delno temeljijo na analizi primerov in del- no na opisu organizacije in dejavnosti. Ni nas zanimala samo uspešnost v odnosu do neposrednih uporabnikov (učenci, druži- ne, bolniki) ampak tudi v odnosu do izvajal- cev, to je, do prostovoljcev in delavcev v okviru javnih del, in v odnosu do organi- zacije kot celote. Kljub metodološkim pomanjkljivostim pri izvajanju anket (osip), kjer so bile izvedene, in kljub majhnemu številu analiziranih primerov je vendarle upravičen vtis, da so vsi obravnavani pro- jekti uspešni, to je, da dosegajo svoje cilje. Posebej nas je zanimalo stanje na petih cilj- nih dimenzijah: izboljšanje socialnega funkcioniranja (veščin), izboljšanje doživ- ljanja sebe in drugih, izboljšanje specifičnih kritičnih ciljnih vedenj, izboljšanje kvalitete življenja in izboljšanje socialne integracije. Te dimenzije so bile definirane kot osnovne za evalvacijo, potem ko so že bile izvedene samoevalvacije, zato niso v vseh projektih sistematično preverjene. O izboljšanju socialnih veščin lahko skle- pamo le posredno, celo pri projektu, kate- rega osnova dejavnost je trening socialnih veščin (mladinske delavnice); posredno, na osnovi njihovega splošnega mnenja, da so jim delavnice koristile (da so postali »bolj komunikativni«, več povedo o sebi, so bolj 147 BLAŽ MESEC, MILKO POŠTRAK, NINO RODE, BOJAN KERN, NIKA CIGOJ KUZMA družabni, manj zadržani), na osnovi motivi- ranosti učencev za obiskovanje srečanj, nji- hovega sodelovanja, na osnovi izraženega zadovoljstva s projektom in na osnovi ugodnega splošnega mnenja izvajalk. Nekoliko zanesljivejši so podatki, ki govore o izboljšanju doživljanja sebe in drugih, saj gre za dimenzijo, o kateri se lahko poučimo samo prek subjektivnih izjav. Učenci, vključeni v učno-vzgojno pomoč, trdijo, da se bolje razumejo z dru- gimi, da lažje dojemajo snov. Udeleženci mladinskih delavnic menijo, da so postali bolj samozavestni, bolj sproščeni; ali pa navajajo, da drugače doživljajo vrstnike, šolo, učitelje in starše. Pri delu z družinami se je, sodeč po opisih primerov, izboljšala samopodoba pri večini otrok. Tudi psihia- trični pacienti poročajo o izboljšanju samo- zavesti in odprtosti. Do izboljšanja specifičnih ciljnih vedenj je prišlo na primer pri projektu učno-vzgoj- ne pomoči, kjer so se po menju učiteljev in izvajalcev izboljšali: razumevanje učne snovi, delovne in učne navde, odnos med učiteljem in učencem in stik med starši in šolo. Tudi pri delu z družinami izvajalci ugotavljajo izboljšanje učnega uspeha otrok in splošnega delovanja predvsem otrok, delno tudi družine kot celote. Izboljšanje kvalitete življenja lahko precej zanesljivo ugotovimo pri delu z družinami in v skupini samopomoči psihia- tričnih pacientov. Pa tudi pri delu z učenci in mladostniki se kaže izboljšanje kvalitete življenja v izboljšanju odnosov na različnih ravneh in izboljšanju vzdušja v družinah oziroma v šoli, o čemer poročajo tako učen- ci (starši, učitelji) kot izvajalci. Izboljšanje socialne vključenosti je mor- da najbolj viden rezultat dejavnosti vseh petih projektov. Velik delež k socialni vklju- čenosti prispeva že vključitev v projekt, ki spodbudi redno obiskovanje srečanj v okviru projekta in se postopno iz ne vselej prijetne obveznosti spremeni v pričako- vano in zaželeno dejavnost. Uporabniki se navežejo na svetovalce, na skupine, ustva- rijo se prijateljstva; projektne dejavnosti spodbude mladostnike k drugim dejavno- stim in vključitvi v prostočasne dejavnosti. Pri delu z družinami so svetovalci posredo- vali stike z drugimi ustanovami, pomagali pri všolanju, iskanju zaposlitve ipd. Psihia- tričnim pacientom, ki jih še posebej ogroža izolacija, je skupina samopomoči pomem- bna vez z drugimi in posrednik v odnosih z okoljem. Delo v okviru preventivnih projektov je pomemben vir duševne energije za strokov- ne delavce in izvajalce. Strokovni delavci praviloma ugotavljajo, da jim je delo pri projektu smiselno dopolnilo rednemu delu; delo, ki jih razbremeni in sprosti, pri katerem doživljajo bolj neposredno zado- voljstvo zaradi uspeha kot pri rednem delu na težavnih socialnih primerih. Če upošte- vamo, da so med izvajalci prostovoljci — mladi ljudje, ki se pripravljajo na poklice za delo z ljudmi —, moramo ugotoviti, da se večina dobro zaveda dragocenosti izkušenj, ki si jih pri tem pridobijo. Ob vodenju drugih in skupinskih supervizijah se učijo tudi sami, poleg tega pa imajo strokovno pomoč v primeru lastne stiske. Podoben učinek ima to sodelovanje tudi na zapo- slene v okviru javnih del. Izredno pomem- ben je učinek projektnih dejavnosti na organizacijo v celoti. Z izjavami vodij in izvajalcev je dokumetirano izboljšanje povezanosti centrov z lokalnim okoljem, povezanosti z državnimi ustanovami, dru- gimi institucijami in organizacijami v Sloveniji, povečanje ugleda centra v lokal- nem okolju, izboljšanje samopodobe centra kot uspešne organizacije. Manj dokumen- tirani so učinki na notranjo organizacijo centra, vendar so indikatorji, da se izboljša vzdušje in sodelovanje v centru. Ta mnogo- stranski učinek preventivnih projektov posebej poudarjamo. Projekti, ki smo jih pregledali, so organi- zacijsko izvedljivi. V njihovem okviru pote- kajo konstruktivne dejavnosti. Kažejo, da so se sposobni ohranjati in razvijati. Ta se je iz skromnih začetkov v nekaj letih razvil v razvejano strukturo; drugi požene poganj- ke v drugem kraju; tretji se ohranja in išče vire kljub temu, da je izgubil del prvotne podpore. To pomeni, da imamo pred seboj viabilne socialne »organizme«, ki vežejo nase in okrog sebe množico ljudi in tako prispevajo k socialni integraciji lokalnega okolja in že samo zato zaslužijo podporo. 148 EVALVACIJA PREVENTIVNIH PROGRAMOV CENTROV ZA SOCIALNO DELO 1995-1998 Evalvacija vseh obravnavanih projektov temelji na modelu kompleksne večnivojske evalvacije; to pomeni, da so si izvajalci samoevalvacijskih analiz prizadevali zbrati podatke o dogajanju na različnih ravneh projektne organizacije in od različnih skupin udeležencev, kar prispeva k celo- vitosti slike o obravnavanih projektih. Vse evalvacije uspešnosti (doseganja ciljev) pa temelje le na opisnih podatkih o poteku projekta in njegovih dejavnosti in na mne- njskih podatkih udeleženih v projektu. V nobenem projektu ni niti poskusa, da bi se približali eksperimentalnemu modelu eval- vacije. Tako v nobenem samoevalvacijskem poročilu ni nobene neposredne objektivne primerjave med stanjem na kriterijskih variablah pred vključitv^ijo v projekt in po njej, čeprav so projekti trajali dovolj dolgo, da bi bilo smiselno te podatke zbirati, in čeprav bi bili nekateri podatki vsekakor do- stopni invariable sploh niso težko merljive, npr. podatki o učnem uspehu učencev, ki so bili vključeni v projekt učne pomoči. Res je, da se ti podatki nanašajo na grobe kon- čne kazalce uspešnosti, na katerih morda ne bi ugotovili sprememb. Toda to ne po- meni, da smemo te primerjave opustiti. Več je subjektivnih primerjav med stanjem na kriterijskih variablah pred vključitvijo v projekt in po njej v obliki subjektivnih mnenjskih vprašanj in ocenjevalnih lestvic, ki na primer zahtevajo od respondenta, da primerja svoje stanje pred vključitvijo v projekt in po njej, ali da oceni stanje kon- čnega uporabnika pred vključitvijo in po njej (npr. učitelj oceni, ali se je učenčev us- peh izboljšal). Še pogosteje pa se evalvacije omeje na ugotavljanje zadovoljstva različ- nih udeležencev, kar vsekakor ni dovolj. Skratka, pri uporabljenih metodah samo- evalvacije ugotavljamo pomanjkljivosti, zaradi katerih sklepi o uspešnosti projektov niso tako trdni, kot bi lahko bili. PREDLOGI Glede na opisane izide evalvacije sodimo, da preventivni programi centrov za social- no delo izpolnjujejo svoje poslanstvo in prispevajo k družbeni povezanosti ljudi, pri katerih je iz različnih razlogov ogrožena. Z različnimi dejavnostmi utrjujejo pri udele- žencih pozitivno doživljanje sebe in drugih, usposabljajo v socialnih veščinah, izboljšu- jejo kvaliteto življenja in prispevajo k ubla- žitvi ali odpravi motečih vedenj. Z javno podporo, kakršne so bili deležni do sedaj, so opravili zelo koristno in pomembno delo, uspešno in dovolj učinkovito. Zato menimo, da je treba te programe še naprej podpirati, jih razvijati in širiti. Zaslužijo še nadalje največjo možno podporo države. Priporočamo, da bi zaradi boljše ciljne usmerjenosti programov in jasnejše defini- cije ciljne problematike vsak program v fazi načrtovanja utemeljili s specifično usmerje- no socialno analizo populacije ali krajevnih razmer, na katere naj bi se projekt usmeril. Priporočamo, naj bi v fazi načrtovanja programa jasno, realistično, konkretno in prilagojeno naravi projekta definirali cilje programa in jih operacionalizirali tako, da bi določili minimalne in maksimalne stop- nje ugodnih izidov na posameznih ciljnih dimenzijah, kot priporoča metoda lestvic za doseganje ciljev. Izboljšati je treba mere uspešnosti programa. Priporočamo, naj se v izvajanje progra- ma vgradijo postopki spremljanja in samo- evalvacije, to je, periodičnega pregleda stanja na ključnih ciljnih dimenzijah in stanja na dimenzijah viabilnosti. 149 BLAŽ MESEC, MILKO POŠTRAK, NINO RODE, BOJAN KERN, NIKA CIGOJ KUZMA Literatura H. E. Freeman, C. C. Sherwood {\91Qi), Social Research and Social Policy. Englewood Cliffs: Prentice- Hall. E. M. Goldberg, J. Gibbons, I. Sinclair (1985), Problems, Tasks and Outcomes: The Evaluation of Task-centred Casework in Three Settings. London: George Allen and Unwin. A. Kos (1984), Učinki nepoklicnega prostovoljnega dela na področju socialnih dejavnosti. V: B. Mesec et al (ur.). Prostovoljno delo na področju socialnih dejavnosti. Ljubljana: DDU Univerzum. B. Mesec (1994), Evalvacija prostovoljnega dela. Socialno delo 33: 4. E. J. Mullen, J. R. Dumpson (1972), Evaluation of Social Intervention. ]ossc.y-^2íss\ San Francisco. M. Q. Patton (1980), Qualitative Evaluation Methods. Beverly Hills: Sage. P. Raynor (1984), Evaluation with One Eye Closed: The Empiricist Agenda in Social Work Research. Brit. J. of Social Work 14, 1: 1-10. w.j. Reid, p. Hanrahan (1981). The effectiveness of social work: Recent evidence. v: E. m. Goldberg, N. Connelly (ur.). Evaluative Research in Social Care. London: Heinemann. Rossi, Freeman (1982), Evaluation: A Systematic Approach. Newbury Park: Sage. A. Rubin (1993), Research Methods for Social Work. Pacific Grove: Brooks and Cole. E. Sainsbury (1975), Social Work with Families. London, Sainsbury: Routledge and Kegan Paul. Shadish et al (1991), Foundations of Program Evaluation: Theories of Practice. Newbury Park: Sage. B. Sheldon (1986). Social work effectiveness experiments: Review and implications. Brit f. of Social Work 16: 223-42. B. Stritih (1994), Prispevki za študij socialnega dela. Visoka šola za socialno delo, Ljubljana. Tripodi, Fellin, Epstein (1971), Social Program Evaluation. Itaca: F. E. Peacock. C. H. Weiss (1975), Evaluation research: Methodsfor Assessing program effectiveness. Englewood Cliffs: Prentice Hall. 150