v v Maja SUNCIC SIMBOLIKA POSTELJE V EVRIPIDOVI ALKESTIDI Izvleček Postelja se v grškem imaginariju izpisuje kot podoba, kije neposredno povezana z različnimi institucijami in s konceptom ženskega. V Evripidovi Alkestidi postelja predstavlja mesto menjave materialnih in simbolnih vrednot. Sistem inverzije moš- kega in ženskega je materializiran v po- stelji in omogoča tako Alkestidi kot Ad- metu, da prestopita tradicionalne meje spolnih vlog. Admetu Alkestidina poste- lja prinaša legitimnost in suverenost v oj- kosu in v polis, medtem ko Alkestidi smrt zaradi postelje omogoča prestop meja oj- kosa ter tako kleos v pesmi in pravico do napisa na nagrobniku. Abstract In the Greek imaginary the concept of bed is associated with various institutions and especially with the feminine. In Eu- ripides' Alcestis bed represents the place of exchange of material and symbolic va- 1 ues. The system of reversals of gender roles is materialized in the bed and al- lows both Alcestis and Admetus to trans- gress the traditional gender roles. Adme- tus bas to recover his sovereignty and aut- hority in oikos and in polis though Alce- stis' bed, whereas with her death in bed Alcestis surpasses the traditional femini- ne role, obtaining kleos in poems and an inscription on her grave. Materializacija simbolnih pomenov Postelja se v grškem imaginariju izpisuje kot podoba, ki je neposredno povezana z različnimi institucijami in praktikami vsakdanjega življenja v stari Grčiji ter predvsem s konceptom ženskega. Prek postelje se vrši »trgo- vina« z ženskami, kajti ženska je za Grke predmet menjave: žensko dobi moški kot nagrado na agonu1, kot bojni plen, darilo ali menjavo med raz- ličnimi družbenimi skupinami2. Ko žensko dobi, jo kot priležnico ali pa kot zakonsko ženo pelje v posteljo. Finley~ je opomnil na potrebo arhaične kulture, da vsako vrednost prevede v materialni predmet: v mitu je poste- 1 Apoll. 1.9.15: v mitu je Alkestida nagrada na poročnem tekmovanju; Eur., Alc. 1025, 1028, 1035: Heraklesjo dobi kot nagrado na atletskem tekmovanju. 2 Benveniste, 1969, str. 239-244; Schaps, 1979, str. 25-60, 74-88; Vernant, 1974a; Gould, 1980; Foley, 1981, str. 129-132; Gernet, 1982;Just, 1989, str. 40-75; Rabinowitz, 1993, str. 3-9; Wohl, 1998, str. xiii-xxxvii. 3 Finley, 19792, str 123. Keria III - 1 • 2001, 35-50 36 Keria III -1 • 2001 lja simbolizirala zakonsko zvezo, pogodbo med možem in ženo, bila preiz- kusni kamen ženske vrline, kos pohištva v osrčju ojkosa - ginajkejonu, me- sto reprodukcije legitimnih državljanov, mesto ženske in tudi moške iden- titete, konzumacije poroke. Podoba postelje je tako neposredno povezana z imaginarijem ženske, ki prek postelje konstruira žensko in moško identi- teto: postelja je ključna podoba, s katero so povezane institucije, ki defini- rajo spolno razliko. Pomen postelje je izražen navzven in navznotraj, kajti postelja definira stabilnost in suverenost ojkosa (notri) in prek tega daje moškemu identiteto v zunanjem svetu. Moški po Odisejevem vzoru s sim- bolom postelje preizkušajo žensko. Postelja je predmet, kos pohištva, ki se nahaja v zadnjem delu hiše, v ženskih prostorih, v sami notranjosti, kamor ne more kdor koli vstopiti ali vdreti. Glede na njeno nepremičnost in cen- tralno pozicijo v hiši lahko posteljo primerjamo tudi s Hestijo4: ženska je varuhinja Hestije, domačega ognjišča, h kateremu se s poroko integrira - integrira pa se prek postelje, torej s poroko. Ob branju Alkestide hitro ugotovimo, da ima postelja pomembno me- sto. Alkestida zapusti svojo posteljo in umre, vendar zaveže Admeta, da mora spoštovati njuno »pogodbo« kljub temu, daje ona mrtva. V roman- tični interpretaciji je Alkestida vzorna žena, da si boljše moški ne more želeti, Admet pa surovi monstrum. Na prvi videz je takšna interpretacija mamljiva, saj bi s tem imeli potrdilo, da je tudi v antiki bil maksimalen dokaz ljubezni v tem, da za nekoga daš svoje življenje (daje tisto, kar je najbolj vredno"). Z demonizacijo Admeta in glorifikacijo Alkestide pa za- nemarimo dejstvo, da po vsej verjetnosti ravnata v prepričanju, dajima bo takšno dejanje prineslo največjo korist6• Ali Alkestida res poskuša s poste- ljo obvladati Admeta, si pridobiti pravico do vstopanja v transakcijsko veri- go menjave uslug in daril, si pridobiti xMoc;, si pridobiti pravico do hoplit- sko-epskega opisa svoje vrline? Admet ima rad življenje in njegova ljubezen do življenja je upraviče­ na7 -vsaj kar se razmerja do materialnega sveta tiče: uživa privilegije (suve- ren, kralj) in naklonjenost bogov-Apolon mu je kot zahvalo za izredno gostoljubnost zagotovil, da mu ni potrebno umreti, če najde koga (nado- mestno truplo, zamenjavo), ki želi/hoče umreti namesto njega. V drami je poudarjenoAlkestidino hotenje, da umre8 (Wt:Aw, 17, 153-155). Alkestida 4 Eur„ Alc. 162. Vernant, 1988a: Hestija (v paru s Hermesom) predstavlja moč stalno- sti in tezavrizacije (str. 197). Hestija kot skupno ognjišče hkrati predstavlja center polisa in simbol enotnosti med državljani. (str. 187); Katz, 1991, str. 180; Gernet, 1982b. 5 Benveniste, 1988, str. 347. Eur„ Alc„ 301. " Glej Postelja in ženska slava. 7 Eur„ Alc. 691, Feres Admetu pravi, da tudi sam rad živi. 8 Koncept lahko povežemo s hoplitskim imperativom »lepe smrti«: Thanatos/Smrt ubija z mečem: Eur„ Alc„ 74-76, 118, 225. Umreti od meča zaznamuje moško smrt, Maja Sunčič, Sirnbolika postelje v Evripidovi Alkestidi 37 je pripravljena umreti namesto njega (np6, 1.mE:p, 7tEpl, &vn!'), vendar ji mora priseči, da se ne bo znova omožil, da ne bo druge ženske pripeljal v njeno posteljo (1055-1056), da otrokom ne bo pripeljal hudobne mačehe (306-311) in da bo njuni otroci (oziroma sin) dediči (305). Admet privoli, vendar se ravno s tem odpove radostim življenja: odpove se tudi glasbi in banketom ( 343-344), ki jih je kot suveren dolžan prirejati, odpove se vese- lju (347), odpove se posteljnim radostim, kjer bo zdaj ležal mrzel pred- met, narejen po Alkestidini podobi (343-353). Ko vztraja pri vdovstvu in nereguliranem žalovanju, pristane na za Grke patološko stanje, celibat, vztrajati mora v zakonu (=sobivanju) z mrtvo Alkestido, namesto da bi se znova poročil in izpolnjeval svojo dolžnost produkcije državljanov v poste- lji. Vprašanja o izpolnitvi prisege Alkestidi so sicer na mestu, vendar na njih ne moremo odgovoriti, ker se Alkestida na Admetovo srečo vrne in ga odveže prisege. Alkestida se vrne kot predmet menjave med gostinskima prijateljema Heraklom in Admetom. Molk še bolj poudari njen status, ko jo Herakles nemo odda (h~ocr~c;) v roko Admetu, kjer gre za simboliko poroke (xdp &nt XO(pnou). Alkestidi postelja (=zakon) prinese smrt, saj se odloči, da bo umrla namesto svojega posteljnega tovariša. Admetu postelja (=zakon) prinese življenje, ki mu ga formalno podari Alkestida, vendar mu to življenje na nek način tudi vzame, saj ga zaveže, da ne bo z nobeno žensko več delil postelje, da ne bo več imel otrok, zanj postelja simbolizira smrt- čeprav bo formalno živ. Drama je napisana kot paradigma moške ~EVlO(, zato lahko »srečen konec« 10 razumemo v tem kontekstu - zdi se, daje zaključek ugo- den za vse. Vsi so postavljeni na svoje mesto: predvsem Alkestida se maksi- malno približa definiciji idealne ženske, saj molči inje predmet menjave, čeprav glas o njej daleč nese, med moškimi akterji pa so utrjeni menjalni odnosi. Vendar vprašanje poraza ali srečnega konca zanemarja celoten spekter interpretacij, ki se med drugim vežejo na vprašanje ženskega, in- stitucij in instrumentalnosti postelje v drami. Proti srečnemu koncu govo- ri tudi Alkestidin molk 11 : Alkes tida bo spregovorila čez tri dni, ko bo konec gledališkega festivala ter bo njen molk simboliziral žensko v vsakdanjem življenju. Loraux, 1985, str. 33, 36. Hkrati je treba poudariti, daje privolitev pogoj za uspešno žrtvovanje. Loraux, 1985; Rabinowitz, 1993, str. 68. " Eur., Alc. 16, 37, 155, 178, 282-283, 284, 433-434, 460-463, 620, 682, 698, 1002. 10 O »Srečnem koncu« glej Burnett, 1971; Halleran, 1982; G. Smith, 1982; Rehm, 1994, str. 95-96. Drugačne interpretacije von Fritz, 1965; Nielson, 1976; Kot, 1974. 11 Riemer, 1989, str. 93-103; Wolf, 1998, str. 150-151, 255, op. 91. 38 Keria III - 1 • 2001 Postelja kot simbol ženskega Simboliko postelje vpelje Homer v Odiseji, kjer igra pomembno vlogo pri Odisejevem povratku - šele prek postelje se vzpostavi njegova vladavina, s tem, da ga Penelopa prek »znaka« na postelji prepozna kot Odiseja, svoje- ga soproga in kralja na Itaki12• Preizkušnja je v tem primeru obojestranska, saj tudi Odisej Penelopo preizkuša s posteljo: nepremičnost postelje mu pomeni Penelopino zvestobo13• Ženska je v grškem imaginariju povezana z idejo nepremičnine 14, zato mora njena zvestoba biti prevedena v nekaj nje- nemu statusu odgovarjajočega -v posteljo 15, kije nihče ne more in ne sme premakniti. Iz Odisejevih besed spoznamo večplastnost postelje, kinika- kor ni zgolj izjemen obrtniški izdelek, ampak je poln simbolnih pomenov. Estetičnost poveča vrednost predmeta, ki je namenjen vsakdanji rabi in hkrati predstavlja »talisman moči« 1