Didakta november 2014 5 Fokus: Mednarodno sodelovanje v šoli SHAPE - STRONG HEALTH, HAPPY PEOPLE / Andreja Žalik Kranjc / OŠ Bogojina Živim in delam v Prekmurju, deželi štorkelj in v Slovenski vasi štorkelj sem slišala govoriti, da znajo štorklje napovedovati prihodnost. Če namreč štorkljo prvič v tistem letu vidiš stati, bo tvoje življenje tisto leto mirno, skladno, brez pretresov. Vendar pa, če jo vidiš leteti, bo tvoje leto dinamično in polno sprememb. Sama sem prvič v letu štorkljo uzrla leteti le dvakrat. Prvič, ko sva z možem pričakovala prvega otroka. Da bo to leto polno sprememb, sem vedela že brez štorkljine napovedi. In drugič je bilo aprila 2012, ko smo se z družino odpravljali v cerkev na velikonočno nedeljo. Takrat je bilo še prezgodaj za odločitve. Morda niti še na Nacionalni agenciji CMEPIUS niso vedeli katere projekte bodo odobrili. A jaz sem le pogledala štorkljo, ki je nad našimi glavami jadrala mimo, in vedela. Do- bili smo Comenius. Tako me ni ravno presenetilo sporo- čilo z nacionalne agencije CMEPIUS, da so Osnovni šoli Bogojina odobrili projekt z naslovom Strong Health, hAppy PEople oziroma SHAPE, ki ga bomo izvajali s šolami iz Romunije, Belgije, Poljske, Estonije, Španije in Turčije. Dve leti dela na mednarodnem projektu Comenius me je naučil mar- sičesa, predvsem stvari, ki jih nisem pričakovala. UČENCI Učinek, ki ga je imel projekt na učen- ce, je še najbolj pričakovan. Učenci so bili nejeverni, ko sem jim na začetku šolskega leta povedala, da bodo za nagrado za aktivno sodelovanje pri projektu lahko odpotovali na teden- sko mobilnost, in to z letalom. Večina otrok je bila kvečjemu le pri sosedih Madžarih, Avstrijcih ali na morju pri Hrvatih. Zdaj pa bo brez dvoma vsaj 12 učencev šlo na obisk na Kanarske otoke, v Romunijo, Turčijo, Poljsko in Estonijo. Žal v Belgijo niso bili vabljeni učenci, temveč le učitelji. Zaradi te obljubljene nagrade je delo hitro in brez težav steklo. Učenci so navdušeno izdelali marsikaj in odkrila sem talen- te, ki jih sicer ne bi. Tudi pri pouku je bilo čutiti več zavzetosti in prav osu- pnili so me z željo po učenju tujega jezika. Težav z disciplino sploh nisem več imela in sedaj, po dveh letih, sem dosegla neki nivo mentorstva, ki ga prej nikoli nisem uspela. Učenci so namreč za sporazumevalni jezik vzeli angleščino in se pogovarjajo o kateri koli temi, jaz pa jih le usmerjam v po- govoru in jih učim še novih struktur. Še najbolj pa me preseneča njihova samozavest. Sami so si upali zapusti- ti družino za ves teden, v spremstvu ravnateljice in mene ali drugih uči- teljev odpotovati z letalom in bivati pri skoraj popolnih tujcih, v drugačni deželi, z drugačno hrano in drugač- nim jezikom. Opažali so zelo natančno in primerjali obe deželi med seboj. Sklepali so prijateljstva in znanstva in z vsemi ostali v stiku. Spoznali so, da zelo dobro znajo tuji jezik, oziroma da nekateri narodi govorijo bistveno slabše. Recimo na turističnih Kanar- skih otokih bi človek pričakoval, da vsak govori angleščino, pa sploh ni tako. Španci imajo pač svoje televizij- ske programe, svojo popularno glasbo in nimajo potrebe poslušati programa v angleškem jeziku. Zaradi tega so k nam pritekli sicer vsi prisrčni, a nas, razen objema in pozdrava, niso znali počastiti niti z osnovnim pogovorom. Pri nas že podnaslavljanje in ameriška glasba naučita otroke izgovarjave in besedišča, da o prepoznavanju jezi- ka sploh ne govorim. Za intermezzo opažam, da je vse več risank sinhro- niziranih, kar je za majhne otroke si- cer praktično, a obenem izniči zgoraj omenjene prednosti. Torej zavest naših otrok, da znajo jezik in da živijo v drža- vi, ki je ob bok drugim, jim je izničila predhodne občutke manjvrednosti in prepričana sem, da se bodo pogumno soočili z izzivi, ki jih še čakajo. Navseza- dnje sem dokaze za to dobila že zdaj. Ko so bili učenci in učitelji partnerskih šol na obisku v Sloveniji, je moja hčer- ka »seveda« iz šole prinesla trebušno gripo. Ko so obležali še drugi člani družine, sem morala najprej poskrbeti za njih in tako zamudila dogajanje na eni od aktivnosti obiska. Tujci so bili torej brez prevajalca, a je ena moja učenka samozavestno in suvereno na- stopila to delo. POTOVANJA Že od nekdaj sicer rada potujem, a tokrat so bile vloge popolnoma obr- njene. Nisem bila več samo potnica, ampak vodja odprave. Morala sem organizirati pot in seznaniti vse ude- ležence, kar je bilo še najmanj. Zmeraj me je bolj skrbela pot sama. Že na prvo mobilnost sem prispela popolnoma izmučena, čeprav je bila od vseh poti še najkrajša. A morala sem voziti na letališče na Dunaj, česar nisem še niko- li. In odgovornost, da pridemo živi in pravočasno na letališče, me je izčrpala. Saj tu je petpasovnica in velike hitrosti … Potem najti parkirišče in se znajti na tistem ogromnem letališču je bilo že lažje. Nato sem se začela obreme- njevati z drugimi nevarnostmi. Ali bo kateri udeleženec zaradi nakupovanja ali obiska stranišča zamudil let; ali bo let prestavljen in bomo zamudili pove- zavo; ali nas bo kdo pričakal na končni postaji in kako jih bom prepoznala; ali bomo sploh prileteli do končne postaje … In tedaj me je zadelo. To sploh ni več moja odgovornost. Organizirala sem vse, kar je v moji moči, od tu naprej pa vlečejo niti drugi. Torej se prepusti in uživaj. In sem. Kajti vse je poteka- lo gladko. In tudi vožnja na letališče oziroma polet sam me ne straši več. Ne preveč. SODELAVCI Najbolj tuja plat sodelovanja je sode- lovanje s partnerji iz tujine. In prav ta plat mi je najljubša. Vsaj koordinatorji in drugi sodelavci, ki sem jih spoznala preko Comeniusa, so zelo odprti, pri- jetni ljudje, ki delajo na projektu, ker želijo dobro svojim učencem. 6 Didakta november 2014 Fokus: Mednarodno sodelovanje v šoli Projekta pa ne more izvesti en sam človek. Zaradi projekta mislim, da me sodelavci vidijo drugače, kot prej. Vse- kakor smo se bolj zbližali in spoznali. Od nekaterih sem morda pričakovala določene lastnosti, a jih ni bilo, zato pa so bile druge, prav tako »uporabne«. Od glavne koordinatorke sem, reci- mo, pričakovala, da nas bo na začetku vse koordinatorje predstavila in nas želela podrobnejše spoznati. Vendar, ker je sama bolj sramežljiva, smo to spoznavanje čisto dobro opravili kar sami, ona pa se je izkazala za prije- tno in strokovno vodjo. Prav tako sem, recimo, od vodstva šole pričakovala organizacijo določenih stvari, a se je po drugi strani izkazalo za prijetno spodbudo in motivacijo, ki težave re- šuje na miren, kultiviran način in ne prispeva k dodatnemu stresu. Me pa še zmeraj preseneča odpor sodelavcev do pogovora v tujem jeziku, čeprav so lahko primerjali svoje znanje z drugi- mi na mobilnosti ter na obisku pri nas in spoznali, da niso tako slabi, kot si pripisujejo. Upam pa, da bo tudi ta odpor slej ko prej premagan. IKT Pred izvajanjem projekta sem pričako- vala, da bo to nekaj izjemno koristnega za učence, zelo odločilno zame in da se bomo vsi skupaj tudi izboljšali na zdravstvenem področju, kar je tema našega projekta. Vse to je res, a pre- seneča me, koliko znanja o delovanju in uporabi informacijsko-komunika- cijske tehnologije sem tudi odnesla od projekta. Že na samem začetku smo se soočili z obiljem gradiva, ki smo ga morali pošiljati sem ter tja. Dokler je šlo za manjše datoteke, smo seveda to brez težav opravili po elektronski pošti. Kaj pa z videoposnetkom? Najprej smo ga seveda morali posneti. Potem pa se je vsaj meni že zataknilo. O montaži še zdaj ne vem nič, ker so me, kar se tega tiče, izjemno prijetno presenetili moji učenci. Z veseljem, pravočasno in zelo strokovno so zmontirali končni izdelek. Meni je bil zelo všeč. Kako pa naj ga pokažem drugim? Svetovali so mi uporabo računalniške aplikaci- je WeTransfer, ki omogoča pošiljanje datotek do velikosti 2 MB varno in zastonj. A na mojem računalniku se je datoteka nalagala na strežnik več kot pet ur. In na drugi strani je trajalo samo nekaj manj časa, da so jo s stre- žnika prenesli na poljuben računalnik. A to lahko storiš samo, če datoteko preneseš v času nekaj dni po tem, ko je bila na strežnik naložena. Potem se avtomatično izbriše in vse skupaj lahko ponoviš. Torej znova težave. Zato smo se med koordinatorji ze- dinili, da vse datoteke nalagamo v dropbox. Tudi to je zame popolnoma nova stvar, ki sem se je morala priu- čiti. Dropbox namreč omogoča delje- nje. To pomeni, da lahko v določeno mapo nalagamo in snemamo datoteke vsi povabljeni. Tako je vse na enem mestu. Obenem si lahko ogledam iz- delke drugih partnerjev, primerjam z mojimi, naložim dokumente, da si jih ogledajo drugi, ter prav tako lahko od tam črpa urednica bloga. Zato ni več potrebno pošiljanje z drugimi mediji na več naslovov. Slaba stran pa je, da se enako preprosto stvari tudi izbrišejo. Didakta november 2014 7 Fokus: Mednarodno sodelovanje v šoli Tako je nekaj naših končnih izdelkov preprosto izpuhtelo, kajti en človek, ki je dostopal do skupne mape, jih je preprosto izbrisal. In na žalost smo mo- rali vse skupaj ponoviti. Na enak način mi lahko posredujejo izdelke tudi moji učenci, vendar v drugo mapo. Tako se izognemo pošti, cedejem, ključem in posredovanju polizdelkov montaži. Na zelo preprost način se tam znajdejo tudi fotografije ali glasovni posnetki. Določene aktivnosti moramo namreč »fotoevidentirati«. Seveda gre to lahko s fotoaparatom. Še preprosteje pa po- snamem s svojim telefonom ali tablico in kot po čarovniji se fotografija znajde v dropboxu. Brez enega samega kabla. Če želim, jih še obdelam, premaknem v drugo mapo in končni izdelek je dostopen vsem. Pa še vedno mi ostane dovolj prostora, da si tja shranjujem gradiva za pouk in druge datoteke. Druga osupljiva stvar so Google docs. Pogosta projektna aktivnost je anketa, kjer moramo povprašati do 100 oseb. Že sama masa papirja je obsežna in naredi določen strošek, potem pa te še čaka analiza. Zato se sama najraje poslužujem anket, narejenih z Google docs. Google ima torej stran Google Drive, kamor dostopaš tako kot v svoj (Gmail) poštni predal. Tam pa se zgo- di čarovnija. Ustvariš lahko, recimo, Wordov dokument, v katerega vpi- sujemo vsi udeleženci projekta. Tako se izogneš stari, novejši in najnovejši verziji, ki je ni potrebno prepošiljati, saj je dostopna vsem. Pa še shrani se samodejno, tako da delo ne gre v nič. In seveda je dostopna iz katerega koli računalnika. Še najbolj pa so mi všeč ankete, ki so barvite, interaktivne, re- ševanje traja nekaj minut in večino lahko rešiš kar s klikanjem. Rešujejo jih lahko učenci, starši ali učitelji ali kdor koli, in to v svojem prostem času. Seveda lahko povezavo na anketo po- šlješ tudi po pošti ali pa jo naložiš na šolsko spletno stran. Najlepše pa je, da je analiza samodejna. Sistem sam šteje zadetke in sočasno riše barvne grafe (glej sliko 2). SODELOVANJE Za uspešno izpeljan projekt se mora koordinator povezati z drugimi Slika 1 – Dropbox. Za nalaganje in posredovanje slik in dokumentov. 8 Didakta november 2014 Fokus: Mednarodno sodelovanje v šoli sodelavci na šoli, z vodstvom šole ter s širšo lokalno skupnostjo. Za sodelavce in vodstvo šole sem že omenila, da je bilo delo na projektu zelo uspešno in prijetno. Prav tako sodelovanje s starši. Imela sem le en manjši nesporazum, ko je mamica želela, da njen otrok na vsak način odpotuje na prvo mobil- nost. A ker smo že pred tem v kolektivu postavili standarde, po katerih bomo izbirali učence za mobilnost, smo vse lepo rešili in v prihodnje sodelovali povsem strokovno. Prav tako smo sode- lovali z nekaterimi lokalnimi podjetji. Če smo aktivnost plačali, smo se zelo uspešno pogajali za kar se da nizko ceno. Veliko pa se jih je tudi odzvalo s propagandnim materialom zastonj. To nam je res olajšalo delo in vsem smo izjemno hvaležni. Tudi sodelovanje z mediji je bilo korektno in veseli smo, da so poročali o nekaterih aktivnostih našega projekta. ZDRAVJE Namen projekta je bil ozaveščati učen- ce in preko njih širšo javnost o pomenu zdravja. Tako smo izvedli na ducate aktivnosti, ki jih lahko strnem v na- slednje kategorije: – Ankete in vprašalniki. V lokalni skupnosti smo raziskovali življenjski slog, katere pozitivne spremembe smo skušali vnesti v življenjski slog, verske tradicije in zdravo življenje, zasvojenost ter prisotnost vegetari- janstva v naši okolici. Ugotovili smo, da so dobre navade v okolici naše šole dobre higienske navade in uživanje raznolike, doma pripravljene hrane, slabe navade pa so izogibanje zajtrku, preveliko uživanje rdečega namesto belega mesa in uživanje sladkarij. Glede zasvojenosti smo ugotovili, da učenci niso zasvojeni z alkoholom, niti drogami, da pa v okolici takšna zasvo- jenost obstaja. Tudi vegetarijanci naši učenci načeloma niso, poznajo pa jih kar nekaj, ki so vegetarijanci tudi iz zdravstvenih razlogov. Več izsledkov lahko najdete na spletni strani http:// projectshape.blogspot.com. – Tedni dobrih navad. Na izbran dan v tednu smo pili vodo namesto sladkih pijač, jedli sadje namesto sladkarij, se izogibali mesu ali sladkarijam nasploh, ali se razgibavali med poukom. Po vsa- ki takšni aktivnosti smo ugotavljali, da takšne spremembe sploh niso naporne za naš življenjski slog. Razen tega so se te aktivnosti skladale z vizijo naše šole, tako da takšne spremembe vnašamo na dolgi rok. – Športni dnevi. Promovirali smo gi- banje v naravnem, zdravem okolju in uživanje zdrave, po možnosti lokalne hrane. – Predstavitve. Učenci so raziskovali značilnosti zdravega življenja, sestavo značilnega sadja in zelenjave v naši prehrani ter vpliv le-tega na zdravje, kriterije za izbiro zdrave prehrane, verske tradicije in zdravo življenje ozi- roma post, povezan z verstvom, deset zapovedi zdravega življenja ter sovra- žnike zdravega življenja. – Video. Posneli smo video My Gym Club, kjer učenke prikazujejo aerob- ne in krepilne vaje, in ki bi lahko bil uporaben tudi za telesno aktivnost v razredu. Video s folklornimi plesi lah- ko služi učenju ali primerjavi le-teh po Sloveniji ali Evropi. Učenke so posnele tudi intervju z vegetarijanko. – Meniji in recepti. Religious Traditions and Healthy Life ter Welcome to Shape Restaurant so zbirka jedi in receptov iz sedmih evropskih držav, ki lahko služijo za navdih za šolsko kuhinjo, ure gospodinjstva ali zasebno uporabo. – Drugo. Vse končne izdelke, ne samo izdelke naše šole, si lahko ogledate na spletni strani projekta Comenius šolska par- tnerstva Strong Health, hAppy PEople – SHAPE: http://projectshape.blogspot. com. Slika 2: Primer priprave vprašalnika, končnega vprašalnika in analize v Google drive