«jI»mI»* rt'1'kveiH'ira jezika. naj se >pomni. da papež Leon Nlll. v -ivnji-iii (> i s 11 n i na kar- dinaincga vikarja / »In«- 2u. maja |vv» inn-- nov.il in iloloril lat;!i-ki jezik kakor roiii**> et admini>1»T religioni- ••atboli.a«' Oceideiite loto . IVi vseli cl»nn op.unnil duhovnike. Cf jc pa duhovnik v re>niei previden in sc r»*s na plemeniti naccii trudi, pa um vender narodnostni predsodki od te ali mu- strani zapreke stavijo ter mu ol.i.zlijejo dušno paMir-stvo. naj mu l»o v izgled ludi v tem oziril I m »ž j j lzveličar. t Ml je p«»tavii Salliali- janom v priliki •• usmiljenem Samarijanu tako krasen spomenik, ali oni ga niso -j.r»'j«-!i. J«aZlls«»vi učenci radi te ? i • • 11 \: d • • ž i! o i i 11 m— teli oir**iij priklieali nad m»—1 ». "i"*»• i.• le/ i- jim j«- oeii.ii n«'pre!nii. N •• veste. katerega dillia ste. laik. t», .">.">,i Katoliški duhovnik ostani krotak in ponižen, naj mu tudi ugovarjajo; «»i»v iaduje naj -e in ohrani naj krščansko iavnodušnoM. kedor samega s.d.e premaga, premaga pra\ lahko \M- drugo, kar ga ovira. Naj lofej av*>lrij^ka ljudstva y • 1 i 111 lju- l»e/*-n do altarja in pr«"»l«»!a. «i" ci-rkv«« in domovin.', do pape/a hi c« i: ... ;!|l»e/. n •!•' Pija N.. ki v»"> vej «»! »segajoče kraljestvo sn-eiio in >laviiM vlada z gesl«,ni: '1'niia instalirale in I' h i i < I o. ij!il«»*z»*ti d<» «•••- sarja I* Vali Josipa I . e.-gai !niio že/io /. nad |mdst«dejja luagoslov 'i«*li naši ljubljeni Av- striji. \ vdadarsko hiš.,. kater«* -ji!' kra*»i dv«»glavi m-el - krž«-ni in mečem. i»ia- U«»11 na j. :ia praznik »v I .»op«,Ida. I.V HOV. UHM. Škofovski <.ilt>..r Blagoslavljanje hiš o treh sv. večerih. Ko se stemni na sv. večer, vrsi h- po naših kmetiških hišah ginljiva starodavna pobožnost. Go>podar ali kak drug ugleden člen rodbine po- haja spremljan od svojcev po vseh hišnih pro- storih; z vejico pomočeno v blagoslovljeno vodo kropi na desno in na levo; vonjava kadila puhti z žariavice, ki jo nosi / njim kak mlajši sprem- ljevalec. S kropljenjem in kajenjem se združuje molitev. Vsa Insa s kletmi in hlevi in gospodar- skimi poslopji vred se izroča na ta način \ var- stvo božjega Novorojenca. Ta obhod se ponavlja na večer pred novim letom in pred sv. tremi kralji. To >(, naši slovenski trije sveti večeri. Nekdaj so hodili d u h t) v niki tri sv. ve- čere prekajat in blagoslavljat domove. V obred - niku. ki ga je izdal ljubljanski š k o t I* e r d i n a n d g r o 1 i\ u e u b u r g leta i 70 ., s.» zapisane molitve običajne pred dvesto leti ob imenovanih večerih. Zuioiivsi vecern.ve se je odpravil masn.k blagoslavljat inse. Strežnika >la mu odnašala Ija- dijico > kadiloin 111 posodo z blagoslovljeno vodo. Ko sj ,,|,l kel roket iu nadel belo štolo, vsul je kadila na zarjavico \ kadilnici govore ob; ajai blagoslov. Nato je počasi in dostojno stopaje sel po večjih in odiicuejših hisuiii prosior.h in izbah, pokaj JI j.ii in kropil z bi igosjovljeno vodo glasno izgova.j «je /ap »ved me obredne m »i.tve. !<].•• b«la dv t duhovnika k . lil je eden nju. d;ug: i a je krop,i. v' m .»tvaii si, usirezala. Na »v. večer e je pripenjalo bk.go^Iav- i i * > >/»n s i: i i>:i>i: »Danes zveste, da priile U »«p » i in jutri vzre e slavo njegovo." 1'oiein jc m »hI m.isiiik ~>n. p-alm: .1'smili sC me. Gospod" ... m .M nij.n > pesi m: .Poveli- čuje dus i moja" . . . Ob »je je -- Iš * o: i»1 s slavo- s|ovjem: .Slava Oietu ;u Sinu .n I)i; ia" . . . I'oiiov:vši go.euji j»r:d>.\ je v« scii: .(i »spod z vami In z duiiom tvoj n," in m lil molitev: ..Lože, ki si sto:ji. da je z.i-ijal ; ta p: ^vt. i u«-i lazsvetljena z is;m.t • hujo: d:.j. prodano tv. tla se naslaj i:uo tudi z r.i'!o-;nii tis'.eu i v nebesih, čegar skrivnostno luc ^jn , na zemlji spo,;iali. i'o istem (iospod.i našem " Nap.»sied je v/ oiknil dahovnik: .h »z;., pomoč 1» • ii \nI l.n z nami" iu sj rež: uka ali '< v ris <»dgov »:.}: .AiUen." Zvečer p rev! «• b r i- z o vai u j e m lio-po- d o vi in je bil o bia^oslavljauju liis običajen isti * obred; le pripev in molitev sta bila druga. Prvi se je glasil: „Glcj Marija nam je rodila Zveli- čarja, ki ga je Ivan gledaje razglasil govore : Glej Jagnje božje, glej v. večerih hišni blagosiov. A po v seli škofijah m preminil ta običaj. Kolikor je znano pisalen teh vrstic, iraja se dandanašnji v tržaški vladikovini. Brezmadežna na obzorju nase domovine. (KOIKV) 11. Pisatelji. ..Pridite, poslušajte vsi, ki se bojite Boga, in p r i p o v e d o vati v a m h o čem, koliko je storil G o - s p o d d u š i m o j i" . . . .Milosti, ki je ž njimi oblagodaril Vsemogočni Marijo, so ozuanovali njeni častilci vernim rojakom. SpNovali o, knjige polne slave nebeške Matere. Govore o propovednikih smo omenili naj- znamenitejšega pisatelja Marijinega Ivana Lu- d o \ i k a S c h o n 1 e b n a. Razen njega je po- klonilo Mariji mnogo naših knjižnikov svoja dela. Ljubljanski prost Marko D o 1 i n a r , slavno znan izza svoje delalnosti ob času kuge v Drav- ljali, je izdal na slavo svoje velike zaščitnice leta lbo3. molitvenik: Mater amabilis. Novomeški ka- nonik M a t i j a K a s t e I e c je poveličal leta Ki7«S. Marijo s svojimi ..Bratovskimi Buqvizami S. ItJoshenkranza." IS. stoletju je o. Marko Poli lin po Saillerju spisal „M a r i a n s k e g a K e m p e n s a r j a ," ki oznanuje, da je bila Marija brez madeža spočeta. V „XV. postavi" opi- suje milosti, ki jih je prejela Mati božja in ž njimi sodelovala. Nato govori Marija: .Savle tega iveftega rajmuodijanja sem jeft uilelej she vezlie gnado sadobila, inu toku sem jelt od dne mo- jega bres madelha spozhetja, note da moje ve- like staroite v uinolhenjii tega laslulhenja prov mozhnu gorijemalla." Isto resnico naglasa Pohliu v XVI. poglavju imenovane knjige. O s v a 1 d G u t s m a n n omenja v .ChristianikJi Relnizah" izdanih leta 177(1. v Celovcu praznika brezma- dežnega spočetja. Razni pob .Zu, pisatelji so v ^vojili spisih prigovarjali mladini, da naj se v izkušnja vali zateka pod obrambo one, ki je kači glavo strla. Tuhinjski župnik K r a n č i š e k Mi h a e I Pa - g I o v e c , vzoren dušni pastir svoje dobe, sve- tuje v „Svcstem Tovarshu," poslanem v dežel leta 17(>7. izkušanim vzdihljij: .Miti Božja, per- bishaliliie viili gre>hnikou Ikusi tvoje svetu bres Miga m idesha ipozhetje vari me pred v iiui ma- desham tiga greha." Slična .inohtov" se nahaja v M a n o v i k n j i ž i c i .T a s r e z h u a i n u u e s r e z h n a v e z h n o s t" (2. izdaja I. 179b.) Glasi sL- takole: ..Skusi tvoie i"vetu divilhtvu, inu ikusi tvoje bres niadesha Ipozhetje, o ti prezhilta Diviza, ozhiiti moje ferze, duflio, inu telu v' eni Imeni Boga v Ozheta v inu Synu, inu Svetiga v Duha, Amen." Iz prve polovice minulega stoletja bodi priča vere naših duhovnih pisateljev v brezmadežno spočetje slavni Friderik B a r a g a. L. 1830. je podal Slovencem tehtovito knjigo .Od l'o- z Ii e f h e v u n j a i n p o f u e m a n j a M a - tere b o s h j e." Tamkaj stoji jasna beseda njegova: .Marija ni bila nikoli f poverbanim grelnim omadesliana, to je, v' gnadi in perja