Mtaiu )M—> t IZHAJA VSAK TOREK, C*TRTBK IN 80B0T0. Cena >w»mwBl iterflkl Din 1*M* TRGOVSKI tlST Časopis za trgovino, industrijo in obrt. Vuoenina za Jugoslavijo: celoletno 180 Din, za */* leta 90 Din, za V« leto 45 Din, mesečno 15 Din; za Inozemstvo: 210 Din. — Plača ln tožise v Ljubljani. Ure4ni4ivo ln upravnUtvo Je v Ljubljani v Gregorčičevi ulici At. 23. — Dopisi se ne vračajo. — Račun prt podi. hranilnici v Uubljani fet. U.9&3. Telefon >t Leto XVI. V Ljubljani, v soboto, dne 8. aprila 1933. VJUtvacM, sefa Zbornice- za wl. 9. IV. 1933 •. krat,. -.prilo® // ,,1/le pustimo- pasti Ju^ostaviie - a ne pustima si vzeti tudi pcavUe kritike - Cela vesta pcedlo^ov O priliki zadnje plenarne seje smo razpravljali tudi o zaščiti kmetov. Prvotni zakon je bil podaljšan z novim prehodnim zakonom, vendar v nekoliko izpremenjeni obliki. Novi zakon ima veljati vse do tlej, dokler se ne sklene novi zakon. Za trgovstvo in obrtništvo so posebno važne določbe 2. točke § 1. zakona, da se izvzemajo od zaščite dolgovi do 500 Din, ki izvirajo iz nakupa potrošnih življenjskih potrebščin, obleke in obutve, ki so nastali po 20. oktobru 1931, če niso bili spremenjeni že poprej v menične terjatve. Nadalje so izvzeti vsii ostali dolgova kmetov, napravljeni po 20. aprilu 1932 in zahteve obrtnikov za opravljena obrtna dela, ki so dospele izza 20. oktobra 1931. Do uveljavljenja tega zadnjega zakona neplačane obresti se vštejejo v glavnico dolga. Važna je tudi določba, da je kmet dolžan plačevati obresti in da gre upniku pravica, da lahko obresti tudii prisilno izterja. Rešitev je kompromisna in ustreza lo deloma. Razlog zato, da so bile naše zahteve le deloma vpoštevane, je teiko gospodarsko stanje kmetskega stanu. Blago- Od/tiCLpzaS&hfi' »tanje največjega dela naše kmečke posesti je odvisno od gozdnega gospodarstva in od živinoreje, deloma tudi od vinogra-darstva. V vseh treh panogah so se prilike v zadnjih letih izredno poslabšale. Razr-mere v gozdnem gospodarstvu in lesni trgovini so zadostno znane in zadostuje, če ugotovim, da je vrednost izvoza gozdnih proizvodov padla pod eno tretjino normalnega izvoza, dočim se na domačem tržišču vnovči komaj 20% normalnega letnega prirastka. 0 težkem stanju živinorejstva priča to, da »o cene živinorejskih produktov danes samo 56% od onih leta 1926, dočim so znašale v letih 1928 in 1929 še 108, odnosno 107%. Uredba o posredovalnem postopanju Posebne važnosti je v novem zakonu o zaščiti kmetov, da vsebuje § 6. pooblastilo, da sme ministrski svet za dobo enega leta izdal potrebne ukrepe za olajšanje gospodarskih razmer, ki bodo imeli zakonito moč. Tako je izdal ministrski svet uredbo glede zaščite denarnih zavodov in o posredovalnem postopanju. Namen prve uredbe je, da olajša postopek za denarne zavode, ki zahtevajo zaščito radi čezmernega dviganja hranilnih vlog. Uredba nalaga pri tem zavodom tudi gotove obveznosti, ki so se izkazale tekom osemmesečne prakse prve uredbe kot potrebne. Vsak zavod mora nadalje predložiti ministrstvu svojo bilanco s potrebnimi podatki in lestvico zneskov, ki jih mora zavod izplačevati strankam. Z veseljein lahko ugotovimo, da se razen Mestne hranilnice v Ljubljani noben drug zavod na zborničnem področju dosedaj ni moral poslužiti te uredbe. V ostalem se mora priznati, da je nastopilo po ustalitvi vrednosti dinarja v mednarodnem obračunu med vlagatelji znatno iztrez-njenje in pom ir jen je in da je največji del sam uvidel, da pomeni brezmiselno dviganje vlog najhujši napad na vso strukturo našega gospodarstva. Pritok novih vlog pri denarnih zavodih je sioer vsled nazadovanja narodnega dohodka minimalen. Deloma pa je nastopila deviacija hranilnega prometa od privatnih k državnim zavodom. Tako opažamo, da je stanje hranilnih vlog pri Poštni hranilnici naraslo za okroglo sto milijonov dinarjev. Istotako so parastle vloge pni Hipotekarni in Narodni banki. Obrestno mero treba znižati V zvezi s pomanjkanjem dotoka novih vlog in vedno večjo težavnostjo mobilizacije posojil in kreditov, so denarni zavodi izgubili znaten del svoje prejšnje posredovalne vloge. Oni ne morejo več nuditi gospodarskim interesentom za poslovno aktivnost potrebnih kreditov niti v zmanjšanem obsegu, kolikor pa nudijo, ni višina obrestne mere v nobenem skladu z dosegljivo rentabilnostjo. Ze v zadnjem poročilu sem omenjal, da smo pred težkim problemom znižanja obrestne mere kakor tudi ponovne drenaže našega denarnega trga, ako hočemo, da zopet normaliziramo prilike. Dosedanje zaščitne uredbe pomenijo enostransko administrativno zaščito pred navalom vlagateljev, ne rešujejo pa problema v jedru. Za to je treba organiza-tornih in konstruktivnih ukrepov. Zbornica je v ta namen sklicala več posvetovanj in konferenc, na katerih se je razpravljalo o konkretnih ukrepih, ki so potrebni za sanacijo prilik in je v tej smeri tudi posredovala na vseh odločujočih mestih v vladi. Druga uredba, ki jo je izdal ministrski svet, je uredba o posredovalnem postopku, ki omogočuje vsakem dolžniku, da zaprosi pri pristojnem sreskem sodišču za uvedbo posredovalnega postopanja radi ureditve svojih dolgov. S tem je bil kmečki moratorij dejansko razširjen tudi na vse ostalo prebivalstvo. Vest o uveljavljenju take da-lekosežne uredbe je izzvala v trgovskih krogih v prvem trenutku znatno osuplje-nost. Vsi so se upravičeno bali, da bi se tako široka institucija lahko zlorabljala, ker so se takoj pojavili razni posredovalci. V tej situaciji je bilo vse odvisno od tega, kako bodo postopala sodišča, in če bodo z umerjeno prakso zavrnila vse one, ki bi se hoteli z novo uredbo poceni rešiti svojih dolgov na škodo upnikov in splošne poslovne morale. Veseli me, da morem ugotoviti, da so sodišča pravilno razumela svojo vlogo, in zato v tej prvi fazi posre- dovalno postopanje ni zavzelo onih širokih dimenzij, ki se jih je bilo bati. Bati tembolj, ker je bila uredba v svojem besedilu dosti nejasna in pomanjkljiva. Zbornica se je zato na podlagi sklepa posebne konference, ki se je vršila pri nas, pridružila akciji organizacij za zaščito upnikov, da se uredba dopolni, da bi bila mogoča pravilna in enotna praksa sodišč. Med tem je izgotovilo ministrstvo za pravosodstvo osnutek novele k zakonu o prisilni poravnavi izven konkurza. O tem osnutku Vam bo podano na današnji seji posebno poročilo. Zato se jaz omejujem le na kratko konstatacijo, da ministrstvo za pravosodje ni usvojilo večine predlogov gospodarskih korporaeij. Svoje odklonilno stališče motivira ministrstvo s tem, da se sklicuje na izkušnje pravosodstva v sosednih državah. 0 vsebini zbornične spomenice Vam bo podrobno poročal zbornični član gospod Stane Vidmar. Dodal bi le še, da je število poravnav v Jugoslaviji v lanskem letu porastlo napram letu 1931 za 38%, število konkurzov pa za 35%. Zunanja trgovina nazaduje Trgovinski promet z inozemstvom jo od 9 milijard padel na eno tretjino. Trgovinska bilanca je bila aktivna. Zmanjšanje obsega naše zunanje trgovine odgovarja splošnemu nazadovanju prostornine svetovne trgovine. S tem smo dospeli na točko skoro popolne izoliranosti, ker znaša delež na glavo prebivalstva v zunanji trgovini samo še 200 Din letno. Izkupiček za izvoženo blago pomeni okroglo eno desetino nacionalnega dohodka, kar se na drugi strani zopet lahko smatra za pravo srečo. Upanja za zboljšanje je zelo malo in zato je nujno potrebno, da se naša produkcija orijentira v prvi vrsti na potrebe domačega tržišča. Tu se odpira še široko polje dela. V tej smeri bo tudi deloval zavod za pospeševanje obrti in industrije. I/cdtob vccfa' davlna fa&H&to- V prvem tromesečju je bilo zbornično delovanje posvečeno posebno državnemu proračunu banovinskim in samoupravnim proračunom. V državnem proračunu se kljub izvršenim redukcijam, ni moglo doseči nikakih davčnih olajšav in popustov. Nasprotno so davki še povišani, tako je v proračunu donos direktnih davkov za 50 milijonov Višji, več se pričakuje od zemljarine, 10 milijonov več od zgradani-ne, 30 od rentnine in 10 milijonov več od uslužbenskega davka. Ker je donos pri-dobnine preliminiran enako visoko ko lani, ga bo mogoče doseči le s poostreno prakso, ker je notorično, da je možnost zaslužka mnogo manjša. Poleg tega smo zaznali, da obstoji namera, da se zakon o direktnih davkih v kratkem novelira in dopolnSi, da bi se pritegnili k plačevanju davkov tudi oni močni davkoplačevalci, ki so se znalii do-sedaj izogniti obdavčenju, ki bi odgovarjalo njihovemu prometu in zaslužku. Tudi se mnogo čuje o tem, da obstoja namen, da se obdavčijo latentne rezerve posebno pri industriji. Ker se gradivo šele proučuje, ne moremo še konkretno povedati svojega stališča. Zadevi pa bonvo vsled njene važnosti posvetili vso pozornost. Zbornica je iskala še pred rzapravo finančnega zakona stalno stike z našo parlamentarno delegacijo ter je stavila glede raznih davčnih olajšav niz predlogov, ki sicer niso bili sprejeti v finančnem zakonu, o katerih pa je finančni minister izr javil, da mu bodo služili kot gradivo za izpremembe in dopolnitve zakona o neposrednih davkih. Pretekli teden je bil odobren banovinski proračun in sicer v znesku 87-5 milijonov dinarjev. Dasi je proračun zmanjšan za 22-5 milijonov dinarjev ali 20 'odstotkov, so vendarle vpeljane nove banovinske davščine, tako trošarina na mineralne vode in trošarina na kvas ter taksa na premije zavarovalnih prispevkov, kar naj bi dalo okroglo dva milijona dinarjev novih dohodkov. Doklado na družbeni davek se je prvotno nameravalo diferencirati, kar pa je odklonilo finančno ministrstvo in prav tako takso na izkoriščanje vodnih sil. Ostale davščine so ostale po večini ne-izpremenjene. Kljub znatnim redukcijam proračuna v zadnjih dveh letih vendar ni bila odpravljena nobena davščina. Tako sta ostali banovinska davščina na elek- triko in davščina na premog še nadalje v dosedanjem obsegu v veljavi. Novotarija izven okvira letošnjega banovinskega proračuna je ustanovitev posebnega bednostnega fonda, ki naj bi omogočil izvedbo večjih javnih del v svrho zaposlitve delovnih moči in w interesu splošnega poživljenja gospodarstva. Bed-nostni fond je predviden kot stalna institucija in bi se mnogo bolje imenoval zaposlitveni fond, ker samo z zaposlitvijo ljudi se ubija brezposelnost. Proračunan je na letnih 23‘2 milijonov dinarjev. Zbornica pozdravlja 'inicijativo banovine za organizacijo javnih del in v načelu odobrava, da se na ta način skuša poživiti gospodarska Aktivnost banovine. Vendar smatra, da bi izbira vira dohodkov v sedanji obliki mogla izzvati neželjene negativne posledice. Odločitev o bednostnem fondu pa v finančnem ministrstvu še ni padla. Težišče ostalih akcij zbornice v davčnem oziru je bilo usmerjeno na to, da se davkoplačevalcem čimbolj olajša odplačevanje davkov, posebno davčnih zaostankov. '.Zbornica je dosegila, da so dobile davčne uprave nalog, da prošnje za od- (2d/U